tr edu sc11 kontynenty w miescie


Warszawski Tryptyk Edukacyjny
Do wykorzystania na lekcjach:
biologii, przyrody, geografii,
plastyki.
Kontynenty w mieście
Bożena Sienkiewicz
poziom: szkoła podstawowa  kl. V
gimnazjum  kl. I
Cele ogólne lekcji
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania obiektów na zdjęciu lotniczym i planie
Warszawy
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów kontynentów
- ćwiczenie wyobrazni przestrzennej.
Środki dydaktyczne
- zdjęcia lotnicze Tryptyk Warszawski, tom Pokolenie Varsovia.pl, s. 63
- plan Warszawy (część, która pokrywa się ze zdjęciem lotniczym)
- atlasy szkolne
- mapa ścienna świata
Metody i formy pracy
- praca zbiorowa
- praca indywidualna
- ćwiczenia terenowe.
Przebieg lekcji
Wstęp
Nauczyciel
q Wyświetl lub pokaż w albumie zdjęcie lotnicze (Tryptyk Warszawski  Pokolenie Varsovia.pl,
s. 63) i poleć uczniom, aby opisali, co zwróciło ich uwagę
q Przypomnij uczniom wcześniej zdobyte wiadomości na temat powstawania i rozmieszczenia
kontynentów na kuli ziemskiej:
- co udowodnił Mikołaj Kopernik w swojej teorii heliocentrycznej?
- w jaki sposób odkrycia i wyprawy geografi
czne (Ferdynanda Magellana i Krzysztofa
Kolumba) wpłynęły na zmianę wyobrażenia o świecie?
- czym jest i jak powstaje obraz satelitarny Ziemi?
- jaka jest różnica między globusem a mapą świata?
q Poleć uczniom, aby wskazali na mapie świata poszczególne kontynenty.
101
Kontynenty
Lekcja w klasie
WIDZ
y
Nauczyciel
" Poleć uczniom, aby zapisali na kartkach jak najwięcej własnych spostrzeżeń odnoszących
się do pokazanego im zdjęcia (Pokolenie Varsovia.pl, s. 63).
" W podsumowaniu zapisz na tablicy te spostrzeżenia, zwracając uwagę na następujące
kwestie:
- między budynkami o charakterze mieszkalnym występują barwne pola (powierzchnie)
z reguły jednorodne, z narysowanymi układami linii
- są to z reguły figury prostokątne
- zbiór barwnych powierzchni o poszarpanym przebiegu granic, znajdujący się w centrum
zdjęcia wyróżnia się odrębnością kolorystyczną
- znajduje się on w obrębie większej jednostki w kształcie elipsy.
ANALIZUJ
y
Nauczyciel
q Poleć uczniom, aby dokończyli zdania:
102
Pokolenie Varsovia.pl
, s. 63
Warszawski Tryptyk Edukacyjny
1. Czerwony i zielony jednorodny kolor powierzchni oraz obecność linii sugerują, że mogą
to być: ..............................................................................................................................................
Odpowiedz: place (plansze) z wyznaczonymi polami i granicami organizującymi grę.
2. Obszary te mogą być przeznaczone do: ...............................................................................
Odpowiedz: gry w piłkę, w tenisa lub przeznaczone do innych celów sportowych (bież-
nie).
Obecność lamp oświetleniowych pozwala ocenić, że place są przystosowane do użytkowania
po zapadnięciu zmroku.
q Zaproś uczniów do swobodnych wypowiedzi na temat widocznych niebieskich plam
na tle elipsy na zielonym polu.
q Kieruj wypowiedzi uczniów ku poprawnemu rozpoznawaniu schematu kuli ziem-
skiej.
q Zadaj pytania:
- co spowodowało, że zostały rozpoznane jako kontynenty?
- jakie ma znaczenie uczenie się i zapamiętywania informacji?
- czy gdyby uczniowie nie mieli wcześniej do czynienia z sylwetami kontynentów byliby
je w stanie rozpoznać?
- czy zapamiętywanie informacji dotyczy tylko wyrazów i liczb, czy również rysunków,
obrazów i wyobrażeń?
- w jakim celu obraz Ziemi został umieszczony w tym miejscu?
- do czego może służyć?
- gdzie to miejsce się znajduje?
- jakie obiekty są w sąsiedztwie?
DZIAAAM
y
Nauczyciel
q Rozdaj uczniom plan Warszawy (tę część, która pokrywa się ze zdjęciem lotniczym) i wy-
daje polecenia:
- na podstawie zdjęcia w albumie Spojrzenie Warsa (s. 155) odszukajcie i zlokalizujcie obiekt
w przestrzeni miasta i zaznaczcie go na fotomapie
- opiszcie, czym jest obiekt.
q Rozdaj uczniom atlasy i poleć, aby odszukali poszczególne kontynenty i określili ich cechy
odpowiadając na pytania:
- na których półkulach leżą wybrane kontynenty?
- jakie są ich wzajemne relacje przestrzenne?
- czym charakteryzuje się ich linia brzegowa?
- jakie oceany i morza znajdują się w ich sąsiedztwie?
Lekcja w terenie
Zadanie polega na wyrysowaniu na boisku szkolnym (usypaniu z jasnego piasku) konturów
kontynentów.
Uwaga: zadanie powinno być wykonywane na tak dużym placu, aby uczniowie stojąc na boisku
nie byli w stanie spojrzeniem objąć całości rysunku w trakcie jego wykonywania. Jest to warunek
niezbędny dla ćwiczenia wyobrazni przestrzennej.
Objaśnij uczniom zadania:
103
Kontynenty
1. Naniesienie konturów kontynentów na boisku szkolnym za pomocą siatki współrzęd-
nych geograficznych.
Uwaga: Praca zbiorowa odbywa się pod kierunkiem nauczyciela.
Etap 1. Nauczyciel:
- poleć uczniom, aby narysowali na boisku układ współrzędnych geograficznych lub za-
projektowali i narysowali własny układ współrzędnych pozwalający przenieść (wiernie
odrysować) sylwety obiektów (kontynentów).
Etap 2. Nauczyciel:
- poleć uczniom, aby na obrzeżeniu boiska wyznaczyli ramki tłowe ze współrzędnymi
przyjętego układu
- poleć, aby wykonali za pomocą sznurków siatkę współrzędnych. Powstaną w ten sposób
pola o mniejszej powierzchni, co ułatwi wierne odrysowanie kontynentów
- poproś, aby naszkicowali rozmieszczenie poszczególnych kontynentów tak, aby wszystkie
zmieściły się na boisku.
2. Wrysowywanie na boisku konturów kontynentów wyłącznie na podstawie zapamięta-
nego w całości obrazu i ukształtowanej wyobrazni przestrzennej.
Uwaga: Praca grupowa odbywa się pod kierunkiem nauczyciela.
Etap 1. Nauczyciel
- podziel klasę na 7 grup i przydziel każdej grupie kontynent (grupa może nosić nazwę
tego kontynentu)
- każdej grupie poleć, aby narysowała (kredą, węglem) lub usypała z piasku kontury jednego
kontynentu we wskazanym miejscu, tak aby powstał obraz całej Ziemi.
Etap 2. Nauczyciel
- poleć uczniom, aby spojrzeli na wykonane dzieło z szerszej perspektywy (np. z okien
budynku szkoły), która tym razem pozwoli objąć całość i ocenić efekt pracy
- poproś uczniów, aby wstępnie oszacowali, który z kontynentów najbardziej precyzyjnie
odzwierciedla rzeczywiste kształty?
Etap 3. Nauczyciel
- zadaj uczniom jako pracę domową opisanie i wyliczenie, jak duże są zniekształcenia
w narysowanych konturach w stosunku do rzeczywistych.
Opracowanie na podstawie skryptu Marka Ostrowskiego (tom II)
Bożena Sienkiewicz
doradca metodyczny m.st. Warszawy
w zakresie geografii, przyrody i edukacji ekologicznej
nauczyciel przyrody
Szkoła Podstawowa nr 85
e-mail: bozenidzik@wp.pl; doradca.sienkiewicz@edu.um.warszawa.pl
104


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tr edu sc07 czytanie rzeki
tr edu sc06 wisla w srodowisku
tr edu sc15 jezioro kamionkowskie
tr edu sc17 kepy warszawy
tr edu sc09 niebo nad warszawa
tr edu sc10 oaza w centrum
tr edu sc04 warszawskie feng shui
tr edu sc21 starorzecza wisly
tr edu sc18 zacmienie slonca
tr edu sc08 barwy przyrody
tr edu sc05 wisla piekna dzika
tr edu sc14 nieznane koryta wisly
Miejsca w miescie
mail?min pixelinfo tr
tr trd2eb1

więcej podobnych podstron