matura 2012 zapoznaj się ze zmianami


Na początku porównajmy  stary i  nowy egzamin ustny&
Rys.1. Egzamin ustny obowiązujący od roku 2008  2011. Poziom podstawowy.
Rys.2. Egzamin ustny obowiązujący od roku 2012. Poziom jednakowy dla wszystkich.
Egzamin ustny zdawany na  starych zasadach przewidywał w swojej strukturze zarówno
poziom podstawowy jak i rozszerzony. Zobaczmy jak to wyglądało dotychczas:
lub
Egzamin ustny zdawany na  nowych zasadach przewiduje inną strukturę. Tak jak już
wspomnieliśmy, część ustna nie określa poziomu. Oto ogólna charakterystyka egzaminu:
1. Egzamin będzie trwać około 15 minut.
2. Arkusz egzaminacyjny obejmie:
" rozmowę wstępną  ok. 2 min.
" rozmowę z odgrywaniem roli  ok. 3 min.
" opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania  ok. 4 min.
" wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania  ok. 5
min.
Szczegóły nowego egzaminu ustnego&
Przede wszystkim, egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą,
obserwowanej przez drugiego nauczyciela, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie.
Zestaw egzaminacyjny składa się z trzech zadań i zawiera polecenia w języku polskim do
zadań 1 - 3 oraz materiał ikonograficzny do zadań 2 i 3.
Wyobrazmy sobie przebieg egzaminu&
" Po wylosowaniu zestawu zdający przystępuje do egzaminu. Nie przewidziano
dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu przed odpowiedzią!
" Egzamin rozpoczyna się rozmową wstępną, w której egzaminator zadaje zdającemu kilka
pytań związanych z jego życiem i zainteresowaniami (lista pytań do wyboru
zamieszczona jest wyłącznie w zestawie dla egzaminującego). ok. 2min
" Zadanie 1 to rozmowa z odgrywaniem roli. Zdający ma 30 sekund na zapoznanie się z
poleceniem. Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy, w której zdający i
egzaminujący odgrywają wskazane w poleceniu role. W trakcie rozmowy zdający musi
odnieść się do czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedz
w zadowalającym stopniu. 3 min
" Zadanie 2 to opis ilustracji i odpowiedz na trzy pytania. Zdający opisuje ilustrację
zamieszczoną w wylosowanym zestawie, starając się, aby jej opis był jak najbardziej
szczegółowy. Następnie egzaminujący zadaje trzy pytania, które są związane z tematyką
ilustracji i zamieszczone są wyłącznie w zestawie egzaminującego. Zdający nie powinien
odgraniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi! 4 min
" Zadanie 3 to wypowiedz na podstawie materiału stymulującego i odpowiedz na dwa
pytania. Zdający ma około jednej minuty na zapoznanie się z poleceniem i materiałem
stymulującym. Wybiera element, który jego zdaniem najlepiej spełnia warunki wskazane
w poleceniu i uzasadnia swoją decyzję. Następnie wyjaśnia, dlaczego odrzuca pozostałe
elementy. Końcowo, zdający odpowiada na dwa pytania związane z tematyką materiału,
które zamieszczone są wyłącznie w zestawie egzaminującego. 5 min
Zadania muszą być wykonywane po kolei, nie ma możliwości powrotu do poprzedniego
zadania!
Kryteria oceniania& 1
Oceny części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dokonują
członkowie przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego, przyznając punkty zgodnie
z kryteriami oceniania egzaminu ustnego. Każda wypowiedz jest oceniana w następujących
kryteriach:
" sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno
(maksymalnie 18 punktów)
" zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej
wypowiedzi zdającego
" poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej
wypowiedzi zdającego
" wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
" płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
1
Informator o egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2011/2012
W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się pod uwagę stopień realizacji przez zdającego
czterech elementów wskazanych dla każdego zadania:
" w zadaniu 1: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu
" w zadaniu 2: opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania
" w zadaniu 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki wskazane w
poleceniu i uzasadnienie wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów
oraz odpowiedzi na dwa pytania.
Zdający powinien nie tylko odnieść się do wszystkich wskazanych elementów
zadania, ale również rozwinąć swoją wypowiedz dotyczącą każdego elementu.
W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się również pod uwagę następujące kwestie:
" adekwatność wypowiedzi do tematu i kontekstu rozmowy / zadanego pytania
" zakres pomocy ze strony egzaminującego.
Ocena umiejętności językowych dokonywana jest dla całej wypowiedzi zdającego,
począwszy od rozmowy wstępnej. W ocenie zakresu i poprawności struktur
leksykalno- gramatycznych bierze się pod uwagę zróżnicowanie i poprawność użytych
struktur leksykalno-gramatycznych oraz wpływ ewentualnych błędów językowych na
komunikację. W ocenie wymowy i płynności wypowiedzi bierze się pod uwagę poprawność
wymowy w zakresie pojedynczych dzwięków i/lub akcentowania i/lub intonacji oraz ogólną
płynność wypowiedzi.
Szczegółowe kryteria oceniania znajdziecie w informatorze (str. 6 -7).
http://www.cke.edu.pl/images/stories/0012_Matura/calosc_standard_27_08_godz_12_40.pdf
W informatorze dostępne są również dwa przykładowe zestawy maturalne wraz z
przykładową rozmową wstępną oraz materiałami dla egzaminującego.
Uwaga! Powyższy dokument ma charakter informacyjny. Powstał na podstawie
Informatora o egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2011/2012, dostępnego na stronie
internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
oswoic sie ze zmianami
Jezyk niemiecki poziom podstawowy Egzamin maturalny 2012
Jezyk rosyjski poziom podstawowy Egzamin maturalny 2012
Jezyk hiszpanski poziom podstawowy transkrypcja Egzamin maturalny 2012
Matura 2012 Klucz
Badacze Tuwim całe życie zmagał się ze swoją tożsamością Kultura w Onet
kod[waz ze zmiana asm]

więcej podobnych podstron