Fotografia ślubna zdjęcia w plenerze, cz I


Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
29 lipca 2014, 15:00 Autor: Glen Johnson
czytano: 6651 razy
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I
Fotografując uroczystości ślubne w plenerze,
musimy uwzględnić to, że w ciągu dnia mamy do
czynienia z wieloma różnymi rodzajami
oświetlenia. Ten cykl zawiera omówienie ogólnych
zasad pracy w plenerze, jak również
specyficznych technik, które pomogą Ci poradzić
sobie z jasnym słońcem, zupełną ciemnością i
innymi warunkami, w jakich przyjdzie Ci robić
zdjęcia.
Czytaj także:
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz II
Gdy fotografujesz pod gołym niebem, sama umiejętność robienia zdjęć to tylko połowa sukcesu. Musisz
także wiedzieć, czego szukać i jak wybrać miejsca, gdzie światło ma określone, pożądane właściwości,
które podkreślą walory Twoich ujęć grupowych czy romantycznych portretów. Końcowa część tego
rozdziału to omówienie kluczowych elementów umożliwiających zidentyfikowanie miejsc, które
charakteryzują się dobrym oświetleniem do zdjęć w plenerze.
Sprzęt
Dobra wiadomość jest taka, że do pracy w plenerze nie potrzeba żadnego specjalnego sprzętu. Nie
musisz mieć niczego poza swoim standardowym zestawem zawierającym aparat fotograficzny, trzy
obiektywy, kilka kart pamięci i flesz zamocowany na gorącej stopce. Może się okazać, że wprost z
garderoby będziesz musiał przejść w miejsce, które jest największym wyzwaniem dla ślubnego
fotografa  wystawione na jasne światło słoneczne. Pózniej, wieczorem, będziesz musiał pracować w
półmroku, a następnie w ciemności, gdy przyjęcie przeciągnie się do godzin nocnych. Jedna rzecz jest
pewna: praca ślubnego fotografa nigdy nie wygląda tak samo. Pomiędzy jednym ślubem a kolejnym
istnieją kolosalne różnice, a kiedy fotografujesz w plenerze, sytuacja zmienia się z minuty na minutę w
ciągu całego dnia.
Zarówno zdjęcia we wnętrzach, jak i w plenerze robisz za pomocą tego samego sprzętu  zmienia się
tylko sposób, w jaki z niego korzystasz. Na przykład ten sam flesz, który stanowił Twoje jedyne zródło
światła podczas fotografowania w pomieszczeniach, w plenerze może być wykorzystany jako światło
wypełniające do rozjaśnienia cieni. Ten sam obiektyw szerokokątny, który miałeś ze sobą w garderobie
panny młodej, może zostać użyty do sfotografowania ceremonii na zewnątrz.
Praca w pełnym słońcu
Jasne słońce to jedno z największych wyzwań, z jakimi ma do czynienia ślubny fotograf posługujący się
cyfrówką. Nie tak dawno wszyscy używaliśmy filmu fotograficznego i nie przejmowaliśmy się zbytnio
ekspozycją. Film rejestrował tak szeroki zakres jasnych tonów, że właściwej ekspozycji mogliśmy
poświęcać niewiele uwagi, a laboratorium zawsze było w stanie naprawić nasz błąd. W rzeczywistości,
jeśli prześwietlaliśmy film o jedną czy dwie działki, tak naprawdę ulepszaliśmy efekty naszej pracy. Te
dni dawno minęły, a razem z nimi niestety beztroska, jeśli chodzi o ekspozycję w słoneczny dzień.
Ponieważ podczas jasnego, słonecznego dnia mamy do czynienia z bardzo szerokim zakresem
tonalnym, musisz troszczyć się o to, by nie prześwietlić jasnych tonów, a zarazem by nie dopuścić do
niedoświetlenia cieni. Aby w pełni zrozumieć tę kwestię, musisz poznać nieco bliżej ograniczenia
1 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
Twojego cyfrowego aparatu fotograficznego.
Zakres tonalny
Problem, którego będziesz doświadczał w słoneczny dzień, to różnica około 10 działek przysłony między
obszarami znajdującymi się w bezpośrednim słońcu i tymi pogrążonymi zupełnie w cieniu. Kiedy
naświetlasz obraz w takich warunkach, możesz ustawić ekspozycję albo na nasłonecznioną część, albo
na stronę zacienioną, ale nie możesz uzyskać poprawnej ekspozycji obu w tym samym czasie. Jest to
ograniczenie wszystkich aparatów  i tych na film fotograficzny, i cyfrowych. Całkowity zakres światła,
jakie możesz uchwycić na jednym zdjęciu, od najjaśniejszego, w którym wciąż można dostrzec
szczegóły, aż po najciemniejsze, w którym są one jeszcze widoczne, nosi nazwę zakresu tonalnego.
Jeżeli robisz zdjęcia na filmie, musisz wiedzieć, że każdy film ma inny zakres tonalny, a więc jest to
cecha jego, a nie aparatu. Jeśli chodzi o zdjęcia cyfrowe, zakres dynamiki zależy od producenta Twojego
sprzętu  jest wielu wytwórców matryc cyfrowych, a każda z nich charakteryzuje się odmiennym
zakresem tonalnym. Po zamontowaniu w aparacie fotograficznym sensora zakres tonalny staje się cechą
Twojego sprzętu i nie może zostać zmieniony.
Matryca rejestrująca światło w cyfrowym aparacie fotograficznym może być albo typu CMOS, albo CCD.
Oba typy mają podobny zakres tonalny i w obu jest on mniejszy niż w przypadku filmu fotograficznego.
Ten mniejszy zakres oznacza, że jeżeli nawet nie tak bardzo pomylisz się w ekspozycji, otrzymasz
czyste biele pozbawione szczegółów lub czyste czernie bez detali, zależnie od tego, czy prześwietliłeś,
czy niedoświetliłeś zdjęcia. Z tego powodu, ustalając nieodpowiednią ekspozycję, bardzo łatwo możesz
zepsuć fotografię, zwłaszcza jeżeli popełniłeś błąd polegający na prześwietleniu.
Uproszczone objaśnienie problemu zakresu tonalnego brzmi następująco: podczas gdy w scenie różnica
pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi partiami może wynosić dziesięć działek lub nawet więcej,
Twój aparat fotograficzny najprawdopodobniej nie będzie w stanie uchwycić ich wszystkich na jednym
zdjęciu. Niektóre aparaty mogą uchwycić większy zakres tonalny, inne mniejszy, ale żaden nie sprosta
oświetleniu, z jakim ma do czynienia w słoneczny dzień. Ten problem był ogromną wadą pierwszego
"pokolenia" cyfrowych aparatów fotograficznych, ale jako że technologia jest coraz lepsza, lepszy jest
także zakres tonalny wszystkich kolejnych aparatów. W czasie, gdy piszę tę książkę, technologia jest
już tak zaawansowana, że pozwala ująć nawet zakres 5  6 działek.
[kn_advert]
Co to jest histogram?
Często odnoszę się do histogramów. Histogram to zasadniczo słupkowy wykres graficzny, który
pokazuje, gdzie w obrazie znajdują się jasne tony. Choć może się on wydawać jednolity graficznie, w
rzeczywistości składa się z wielu cienkich pionowych słupków przypominających zęby grzebienia, z
których każdy reprezentuje pojedynczy poziom jasności. Histogram pliku JPEG ma tylko 256 słupków,
podczas gdy histogram pliku RAW ma ich 4096. Kiedy patrzysz na histogram jako na wykres słupkowy,
wszystkie białe lub jasne obiekty są prezentowane po jego prawej stronie, podczas gdy ciemniejsze
tony są przedstawione po stronie lewej. Wysokość każdego słupka może Ci powiedzieć, ile pikseli w
obrazie odpowiada danemu poziomowi jasności. Jeżeli obraz ma dużo białych tonów, wykres histogramu
będzie się wznosił po prawej stronie. Jeżeli jest dużo tonów ciemniejszych, będzie rósł po lewej.
Przeciętna scena ma wykres, na którym największe nagromadzenie danych jest w środku. Fakt, że JPEG
ma 256 tonów, a RAW ma ich 4096, jest bardzo istotny, jeżeli chcesz zmienić jasność, kontrast albo
kolor obrazu. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian większych niż minimalne w plikach JPEG sprawia, że
wykres się rozrywa i w histogramie powstają luki. Plik RAW ma 16 razy więcej słupków, na których
można pracować, możesz więc wprowadzić w nim ogromne zmiany, a w histogramie nie powstaną
zauważalne przerwy. Obrazy A, C i D w ramce na kolejnej stronie powstały z jednego pliku RAW.
Pierwszy (A) powstał przez konwersję oryginalnego pliku wprost na plik JPEG. Obraz C został
przyciemniony (jeszcze w formacie RAW) za pomocą suwaka jasności. Trzecie zdjęcie (D) zostało
przekształcone w JPEG dokładnie tak jak obraz pierwszy (A) przed przyciemnieniem za pomocą
Poziomów (Levels). Histogramy dla obrazów C i D pokazują różnicę, jaka powstaje podczas zmiany
jasności pliku RAW i JPEG. To samo przyciemnianie, które wydawało się nie uszkadzać pliku RAW,
spowodowało powstanie wielkich luk w histogramie pliku JPEG.
Kiedy słupki histogramu odsuwają się od siebie, jest to odzwierciedleniem części obrazu, na której
kolory już nie przechodzą płynnie z jednego tonu w drugi; zamiast tego zobaczysz jednolite bloki
kolorystyczne. Ten efekt, pokazany na obrazie B, nosi nazwę bandingu (paskowania) i najłatwiej go
zauważyć w stonowanych obszarach takich jak niebo. W błękitnym obrazie wprowadzono maksymalne
zmiany w poziomie jasności, aby pokazać wyolbrzymiony banding. Zauważ, jak niebo zostało
zredukowane do wielkich bloków pojedynczych kolorów. Wielkie luki w histogramie reprezentują brak
tonów. Brakujące barwy są uzupełniane najbliższym tonem sąsiednim, w efekcie czego powstają wielkie
pasy pojedynczych kolorów, jakie można zobaczyć na zdjęciu w ramce.
2 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
Strona 1
Strona 2
Jak zmniejszyć straty
W słoneczny dzień Twój aparat fotograficzny pewnie nie będzie w stanie uchwycić wszystkich jasnych
tonów ze względu na ograniczony zakres tonalny. Możesz jednak zrobić kilka rzeczy, aby
zmaksymalizować zakres tonów, które Twój sprzęt będzie mógł zarejestrować. Po pierwsze, wybierz
zapis zdjęcia w formacie RAW. Zapisywanie fotografii w ten sposób rozszerza zakres tonalny Twojego
3 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
cyfrowego aparatu do absolutnego maksimum, choć wciąż nie jest to jeszcze zakres, jakim dysponował
film. Dlatego właśnie plik RAW określa się mianem cyfrowego negatywu. Format RAW pozwala
zachować wszystkie dane, które Twój aparat fotograficzny może zarejestrować, i umożliwia zapisanie ich
bezpośrednio do pliku bez jakiejkolwiek obróbki. Tak naprawdę nie możesz użyć pliku RAW w jego
pierwotnej formie. Musisz przetworzyć go w komputerze i zapisać w innym formacie, jako JPEG lub
TIFF. Naprawdę wspaniałe jest to, że możesz zmienić wszystkie ustawienia z wyjątkiem otworu
przysłony, czasu naświetlania i wartości ISO, które wykorzystałeś do zrobienia zdjęcia. Masz możliwość
zmiany balansu bieli i koloru, a przede wszystkim możesz wprowadzić ogromne zmiany w poziomie
świateł, zanim zapiszesz obraz w innym formacie.
Natomiast jeżeli zapisujesz swoje obrazy w formacie JPEG, wiele danych wejściowych uchwyconych
przez aparat fotograficzny zostaje usuniętych. Jak może wiesz, JPEG to plik skompresowany, którego
mniejsze rozmiary to efekt utraty części danych. Jednak w przypadku słonecznego dnia bardziej istotne
jest to, że plik JPEG traci większość tonów, jakie może uchwycić Twój aparat. Ta strata nie jest zbyt
widoczna w przeciętnej scenie, ale kiedy chcesz zarejestrować największy zakres od bardzo jasnych do
bardzo ciemnych tonów, zdecydowanie nie możesz niczego odrzucić. JPEG to plik 8-bitowy (28), co
oznacza, że może zawrzeć tylko 256 tonów. Oryginalny plik RAW zapisywany przez średniej i wysokiej
jakości aparaty cyfrowe jest plikiem 12-bitowym (212), który może pomieścić 4096 tonów. To dość
dużo danych do potencjalnego utracenia. Najgorsze jest to, że kiedy aparat fotograficzny konwertuje
plik RAW na JPEG, stara się zachować największą możliwą ilość danych. Jeżeli w scenie różnica między
najjaśniejszym i najciemniejszym miejscem wynosi 10 działek, aparat może ująć tylko pięć  coś musi
odrzucić. Jego oprogramowanie ratuje większą część sceny, ujmując najlepszy wycinek danych, który
może zawrzeć w zakresie pięciu działek, jakie muszą mu wystarczyć, i odrzuca resztę. Niestety "reszta"
jest częścią zawierającą albo światła, albo cienie, a najprawdopodobniej jedno i drugie.
[kn_advert]
Rysunek 7.1 to histogram, który przedstawia pełny zakres tonów, z jakimi można mieć do czynienia w
słoneczny dzień. Każdy pionowy słupek reprezentuje jedną działkę światła w scenie. Linie pogrubione
oznaczone symbolami A i B to ekspozycje, jakie aparat fotograficzny może uchwycić, żeby jego zakres
tonalny objął możliwie najlepszą część danych. Jak możesz zobaczyć, musi on dokonać wyboru,
ponieważ nie jest w stanie zapisać wszystkiego. Podczas ekspozycji A aparat ujmuje wszystkie
szczegóły w jasnych obszarach, ale traci wiele detali w cieniach. Powstałe cienie są bardzo głębokie. W
przypadku ekspozycji B (rysunek 7.1) możesz zobaczyć dużo więcej szczegółów w cieniach, ale jasne
tony będą bardzo rozjaśnione, a na wielu obszarach nie będzie widać żadnych szczegółów. Rysunek 7.2
to histogram zdjęcia zrobionego w pochmurny dzień. Ma on o wiele mniejszą rozpiętość, ponieważ
zakres tonów od najjaśniejszego do najciemniejszego nie jest aż tak duży jak w dniu słonecznym.
Jeżeli używasz formatu RAW, możesz pózniej przetworzyć pliki w taki sposób, by "skompresować"
histogram, tak aby wszystkie dane zawarte zostały w mniejszym zakresie, który można zapisać jako
JPEG. Powstaje w ten sposób plik charakteryzujący się o wiele większym zakresem tonalnym niż ten,
jaki jest w stanie uchwycić Twój aparat fotograficzny, jeżeli zapisujesz zdjęcie od razu w formacie JPEG.
Zdjęcie 7.3 ilustruje różnicę między dwoma typami plików w bardziej widoczny sposób. Ten prosty test
został wykonany przez umieszczenie dwu przedmiotów w świetle słonecznym. Kartka papieru jest
zapisana po drugiej stronie, ale możesz zobaczyć przebijające litery na stronie, która jest w słońcu.
Obok kartki, w cieniu, umieściłem czarną kamizelkę fotograficzną. W moim Canonie 20D wybrałem
czułość ISO 100 i zapis pliku jednocześnie w formacie RAW i JPEG w pełnej rozdzielczości.
4 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
7.1. By zrobić zdjęcie w formacie JPEG, aparat fotograficzny automatycznie wyznacza dostępny zakres
dynamiki tak, że najjaśniejsze tony są ledwie widoczne
7.2. W pochmurny dzień aparat ma o wiele łatwiejsze zadanie, jeśli chodzi o wyznaczenie zakresu
tonalnego, dzięki czemu ujmuje i najjaśniejsze, i najciemniejsze tony obecne w scenie
Na zdjęciu 7.3 możesz zobaczyć dwa pliki, zapis tego samego ujęcia. Zauważ, że na obu obrazach w
najciemniejszych miejscach nie widać wielu szczegółów. Dokonałem pomiaru światła i uzyskałem
różnicę dziewięciu działek od najjaśniejszego do najciemniejszego tonu, tak że brak niektórych detali
nie powinien być żadną niespodzianką. Muszę jednak wspomnieć (jestem to winny mojemu
wspaniałemu aparatowi), że po małej obróbce w Photoshopie przekonałem się, iż oba pliki zachowały
detale w ciemnych obszarach i nie znalazło się ani jedno miejsce, w którym nie było ich widać. Gdybyś
chciał, mógłbyś z łatwością rozjaśnić czarną kamizelkę tak, iż widoczne byłyby szczegóły w cieniach.
Co to wszystko oznacza? Po pierwsze, należy zauważyć, że oba pliki zawierają dane w światłach i
cieniach. Rzeczywista różnica polega na tym, że kiedy aparat fotograficzny tworzy własny plik JPEG,
kompresuje wszystkie tony, co skutkuje o wiele bardziej kontrastowym obrazem. Kiedy przetwarzasz
plik RAW, a następnie zmieniasz go w plik JPEG, masz do swojej dyspozycji opcję rozszerzenia zakresu
tonalnego, tak by uzyskać o wiele bardziej płynną gradację tonów. Zauważ różnicę w cieniach w dolnej
części kartki papieru i w obrazie kamyków poniżej czarnej kamizelki. Możesz zobaczyć, ile głębokich
cieni jest na zdjęciu, które zostało zrobione w JPEG, w porównaniu z obrazem, który został zapisany
jako RAW, a następnie przekonwertowany na format JPEG.
5 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
7.3. Te dwa pliki zostały uzyskane z jednego ujęcia. Jak możesz zobaczyć, plik RAW charakteryzuje się
o wiele większym poziomem szczegółowości, jeśli chodzi o światła, a gradacja pomiędzy cieniami i
światłami jest bardziej płynna
Problem z zakresem tonalnym nie kończy się na poziomie robienia i zapisywania zdjęć  monitor
komputera i drukarka także charakteryzują się własnym zakresem tonalnym typowym dla danego
modelu i ograniczonym do przestrzeni barwnej sRGB. Jeżeli próbujesz wydrukować obraz, który nie
mieści się w granicach zakresu tonalnego przestrzeni sRGB, drukarka ignoruje wszystkie tony spoza
niego. Ten problem ilustruje zdjęcie 7.3  obecnie żadna drukarka nie jest w stanie oddać na wydruku
szczegółów w cieniach, co sprawia, że czarny materiał, z jakiego jest wykonana moja kamizelka,
wygląda jak czarna plama. Gdybym użył formatu RAW, rozjaśnił cienie, a następnie zapisał obraz w
przestrzeni barw sRGB, mógłbym z łatwością wydrukować go na każdej drukarce lub wyświetlić na
każdym monitorze.
Korzystanie z formatu JPEG w słoneczny dzień
Robienie zdjęć w formacie RAW i ich obróbka w komputerze wymaga dość dobrej orientacji w
oprogramowaniu takim jak Photoshop, ACDSee Pro albo program dostarczany przez producenta Twojego
aparatu. Jeżeli nie czujesz się uzdolniony w tym kierunku, nie martw się  wciąż możesz odnieść
sukces. Możesz fotografować ślub w świetle słońca, zapisując obrazy w oszczędnym formacie JPEG.
Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz robić zdjęć w formacie RAW, masz też do swojej dyspozycji trzy
dodatkowe opcje, które podniosą jakość fotografii uzyskanych w jasnym słonecznym świetle.
1. W menu aparatu fotograficznego ustaw najniższy możliwy kontrast i nasycenie. Zdjęcia
będą się wydawały nieco płaskie, ale będziesz miał do swojej dyspozycji o wiele większy zakres
dynamiki podczas fotografowania w świetle słonecznym. Nie zapomnij tylko zmienić ustawień z
powrotem na normalne, gdy przestaniesz pracować w pełnym słońcu.
2. Ustaw najniższą możliwą czułość ISO. Im jest ona wyższa, tym mniejszy zakres dynamiki.
3. Wykorzystaj flesz na aparacie, by wypełnić cienie. W efekcie w scenie zostaje zawartych mniej
jasnych tonów  doświetlasz cienie, przez co zmniejsza się różnica pomiędzy nimi a światłami.
Obserwuj histogram i alarm prześwietlenia
Większość profesjonalnych aparatów fotograficznych ma opcję pozwalającą na wyświetlenie histogramu
i migającego alarmu prześwietlenia. Obie te rzeczy łatwiej obserwować w jasny słoneczny dzień 
6 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
pozwalają na bardziej adekwatne ustalenie ekspozycji niż tylko na podstawie obrazu na wyświetlaczu
LCD. Alarm prześwietlenia pozwala Ci się upewnić, że nie przepalasz jasnych tonów, gdy robisz zdjęcia
w jasnym świetle słonecznym, jako że w miejscach przepalonych pojawiają się migające punkty. Możesz
zmieniać parametry ekspozycji, dopóki nie znikną.
Zakres ekspozycji
Zakres ekspozycji oznacza stopień, w jakim możesz się pomylić przy jej ustalaniu, aby móc wciąż
uzyskiwać dobre zdjęcia. Jest to bardzo nienaukowa i subiektywna właściwość, ponieważ to, co jeden
fotograf uznaje za dopuszczalną stratę jasnych tonów, może wydawać się czymś zupełnie nie do
przyjęcia innemu. Jak bardzo możesz się pomylić, ustalając ekspozycję? Odpowiedz zależy od Twoich
osobistych preferencji.
Prześwietlenie
W słoneczny dzień prześwietlenie tylko o pół działki może spowodować bardzo zauważalną zmianę
koloru i utratę szczegółów w najjaśniejszych partiach obrazu. To znaczy, że w tych miejscach nic nie
zostaje zarejestrowane i w druku są to po prostu białe fragmenty papieru. Fotografowie nazywają je
przepaloną bielą. Nawet najbardziej mozolna praca w Photoshopie nie przywróci im życia. Zależnie od
tego, ile miejsca na zdjęciu zajmują jasne obszary, można dopuścić w pewnym stopniu utratę
szczegółów.
W pochmurny dzień nie będzie żadnych bieli, które mogłyby zostać prześwietlone, więc nie zauważysz
żadnych strat danych, póki nie prześwietlisz ekspozycji o dwie działki lub więcej. Oczywiście spowoduje
to, że obraz będzie jasny i kolory będą wydawały się wyblakłe, ale Photoshop oferuje Ci narzędzia,
dzięki którym możesz uratować zdjęcie, pod warunkiem że wciąż widoczne są na nim detale.
Niedoświetlenie
Jeżeli zdjęcie jest niedoświetlone, aparat fotograficzny wciąż dysponuje pewnym zakresem ekspozycji.
Generalnie można niedoświetlić fotografie o kilka działek i wciąż móc je rozjaśnić, aby uzyskać
akceptowalny obraz. Możesz uratować w Photoshopie nawet zdjęcia niedoświetlone o dwie działki
robione w słoneczny dzień.
Jak uratować ciemne zdjęcie w Photoshopie
W Photoshopie powiel warstwę oryginalnego obrazu i otwórz nową (górną) warstwę w Trybie ekranu. To
rozjaśni cały obraz o około jedną działkę. Jeżeli jest on jeszcze zbyt ciemny, przeciągnij górną warstwę
do ikony Powiel warstwę (obok Kosza). To często powoduje zbyt duże rozjaśnienie. Jeżeli tak jest, kliknij
jedną z warstw na ekranie i zmniejsz krycie. Do ustawiania krycia służy suwak, który pozwala
stopniować efekt aż do uzyskania pożądanego rezultatu. W przypadku prześwietlonego zdjęcia
wykorzystaj ten sam proces, ale wybierz Tryb mnożenia, który pozwala przyciemnić cały obraz.
Czytaj także:
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz II
Więcej przeczytasz w książce "Ślub w obiektywie. Zatrzymaj w kadrze ten wyjątkowy dzień"
7 z 8 2015-08-15 21:29
Fotografia ślubna - zdjęcia w plenerze, cz I http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-slubna-zdjecia-w-plenerze-cz-i-...
www.swiatobrazu.pl
8 z 8 2015-08-15 21:29


Wyszukiwarka