80 atxt zal7





Opis ogolny hasel







 

ZAŁĄCZNIK NR 7
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY SYMBOL CYFROWY 315[01]
I. OPIS ZAWODU
1. W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umieć:

1) sporządzać bieżące i okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, uwzględniając obowiązujące normy oraz przepisy ogólne i szczegółowe;
2) formułować propozycje przedsięwzięć prawno-organizacyjnych mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) uczestniczyć w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy, zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) rozwiązywać bieżące problemy techniczne i organizacyjne w zakładzie pracy związane z bezpieczeństwem pracy i ergonomią;
5) ustalać zgodność oddawanych do użytku obiektów i urządzeń technicznych z dokumentacją projektową i wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) oceniać wytwarzane wyroby pod względem bezpieczeństwa pracy i ergonomii;
7) identyfikować zagrożenia oraz oceniać i redukować ryzyko zawodowe występujące w środowisku pracy;
8) ustalać okoliczności i przyczyny wypadków, sporządzać dokumentację powypadkową oraz formułować odpowiednie wnioski profilaktyczne;
9) prowadzić rejestr i przechowywać dokumentację dotyczącą wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy;
10) oceniać ekonomiczne skutki zagrożeń, wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
11) współdziałać z państwowymi i społecznymi organami nadzoru nad warunkami pracy oraz laboratoriami badań środowiska pracy;
12) współdziałać ze służbami pracowniczymi, społeczną inspekcją pracy, komisją bhp oraz związkami zawodowymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
13) kontrolować stan bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sporządzać sprawozdania i protokoły pokontrolne;
14) doradzać w zakresie obowiązujących zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz doboru środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
15) rozpowszechniać wiedzę na temat kultury bezpieczeństwa i higieny pracy wśród pracowników i osób kierujących pracownikami w organizacji;
16) prowadzić szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
17) stosować techniki biurowe i metody organizacji pracy;
18) posługiwać się językiem obcym w zakresie wspomagającym wykonywanie zadań zawodowych;
19) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
20) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
21) przestrzegać przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej;
22) przestrzegać przepisów prawa dotyczących wykonywanych zadań zawodowych;
23) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
24) kierować zespołem pracowników;
25) korzystać z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
26) prowadzić działalność gospodarczą.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy powinno przebiegać zarówno w trakcie kształcenia zawodowego, jak i podczas realizacji zajęć edukacyjnych "Podstawy przedsiębiorczości".

2. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1) oceniania i kontrolowania stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy;
2) prowadzenia doradztwa w zakresie obowiązujących zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej;
3) ustalania zgodności z wymaganiami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obiektów i urządzeń technicznych oddawanych do użytku;
4) rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
5) oceniania ryzyka zawodowego powodowanego przez czynniki chemiczne, fizyczne i biologiczne występujące w środowisku pracy oraz określania sposobów ich ograniczania i eliminowania;
6) ustalania okoliczności, przyczyn i ekonomicznych skutków wypadków oraz formułowania wniosków profilaktycznych;
7) prowadzenia działalności edukacyjnej z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

II. BLOKI PROGRAMOWE
Zakres umiejętności i treści kształcenia, wynikający z opisu kwalifikacji absolwenta, zawierają następujące bloki programowe:

1) techniczny;
2) ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy;
3) podstawy psychologii i pedagogiki;
4) podstawy działalności zawodowej.

BLOK: TECHNICZNY
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:

1) wykonywać działania na wektorach sił;
2) wyznaczać warunki równowagi ciała sztywnego pod działaniem płaskiego układu sił dowolnych;
3) wyznaczać warunki równowagi ciała sztywnego pod działaniem przestrzennego układu sił;
4) wyznaczać siłę i moment tarcia;
5) rozróżniać rodzaje tarcia;
6) określać metody przeciwdziałania skutkom tarcia;
7) analizować kinematykę podstawowych mechanizmów, wyznaczać prędkość i przyspieszenie członów określonego mechanizmu;
8) rozpoznawać rodzaje ruchu na podstawie jego parametrów;
9) wykonywać szkice części maszyn;
10) wyjaśniać oznaczenia stosowane na rysunkach technicznych maszynowych;
11) rozróżniać rysunki techniczne: wykonawcze, złożeniowe, zestawieniowe, montażowe, zabiegowe, operacyjne;
12) korzystać z dokumentacji technicznej;
13) wykonywać proste obliczenia wytrzymałościowe elementów maszyn;
14) rozróżniać elementy maszyn;
15) wyjaśniać zasady działania: połączeń, osi, wałów, łożysk, sprzęgieł, hamulców i mechanizmów oraz określać ich zastosowanie w budowie maszyn;
16) obliczać wymiary graniczne, tolerancje, luzy graniczne pasowania;
17) dobierać przyrządy i wykonywać pomiary warsztatowe;
18) określać właściwości metali i ich stopów;
19) charakteryzować materiały konstrukcyjne metalowe i niemetalowe;
20) określać właściwości materiałów eksploatacyjnych;
21) rozpoznawać zjawiska korozyjne i ich skutki;
22) dobierać metody ochrony metali przed korozją;
23) rozróżniać rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
24) charakteryzować podstawowe metody wytwarzania odlewów;
25) charakteryzować procesy obróbki plastycznej;
26) określać cechy charakterystyczne metod spajania;
27) charakteryzować podstawowe prace z zakresu obróbki ręcznej;
28) dobierać materiały i narzędzia do obróbki ręcznej;
29) wykonywać podstawowe prace z zakresu obróbki ręcznej;
30) wykonywać podstawowe operacje obróbki mechanicznej skrawaniem;
31) określać zasady montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
32) określać zasady organizacji prac remontowych i konserwacyjnych;
33) określać zasady organizacji prac remontowo-budowlanych oraz warunki ich bezpiecznego wykonania;
34) wyjaśniać zasady ochrony przeciwporażeniowej oraz rozpoznawać środki ochrony zastosowane w urządzeniach elektrycznych;
35) określać organizację procesu produkcyjnego i technologicznego, organizację zarządzania i strukturę produkcyjną zakładu;
36) stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej i mechanicznej skrawaniem.

2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:

1) statyka;
2) kinematyka;
3) dynamika;
4) rysunek techniczny;
5) dokumentacja techniczna;
6) wytrzymałość materiałów;
7) tolerancje i pasowania, chropowatość powierzchni;
8) pomiary warsztatowe;
9) stopy żelaza;
10) metale nieżelazne i ich stopy;
11) materiały niemetalowe;
12) obróbka cieplna i cieplno-chemiczna;
13) korozja;
14) odlewnictwo;
15) obróbka plastyczna;
16) spajanie i cięcie metali;
17) obróbka ręczna;
18) obróbka mechaniczna skrawaniem;
19) montaż i demontaż maszyn i urządzeń;
20) technologia i organizacja napraw;
21) prace remontowo-budowlane;
22) ochrona przeciwporażeniowa;
23) proces produkcyjny i technologiczny;
24) organizacja zarządzania i struktura produkcyjna zakładu;
25) bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa oraz ochrona środowiska.

BLOK: ERGONOMIA, BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:

1) identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe, niebezpieczne oraz źródła zagrożeń występujące w przedsiębiorstwie;
2) oceniać wpływ czynników szkodliwych na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz na lokalne środowisko pracy;
3) rozpoznawać zagrożenia dla zdrowia związane z prowadzonymi procesami pracy oraz stosować skuteczne metody ich likwidacji lub ograniczenia;
4) rozpoznawać zagrożenia wypadkowe związane z procesami pracy oraz określać metody ich ograniczania;
5) oceniać na podstawie analizy poziom zagrożeń powodowanych przez czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne występujące w procesach pracy;
6) oceniać ryzyko związane z zagrożeniami występującymi w procesach pracy oraz wskazywać metody jego redukcji;
7) oceniać wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod kątem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych;
8) organizować stanowiska pracy i proces pracy zgodnie z zasadami ergonomii;
9) oceniać zgodność organizacji i wyposażenia technicznego stanowisk pracy z wymaganiami ergonomii;
10) oceniać produkowane wyroby pod względem wymagań ergonomicznych;
11) analizować i oceniać etapy procesów inwestycyjnych, konstrukcyjnych i technologicznych pod względem zgodności z przepisami i normami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii;
12) oceniać budynki i miejsca pracy oraz tereny z nimi związane pod względem spełniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy;
13) oceniać maszyny, urządzenia oraz instalacje pod względem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy;
14) oceniać organizację procesów pracy i stanowisk pracy pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy;
15) dobierać środki ochrony indywidualnej i zbiorowej;
16) prognozować wpływ wprowadzanych zmian w poszczególnych etapach procesu produkcyjnego na poziom bezpieczeństwa i higieny pracy;
17) określać niezbędne działania techniczne i organizacyjne na podstawie wniosków wynikających z oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie;
18) formułować na podstawie przeprowadzonej analizy i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy wnioski mające na celu poprawę warunków pracy w przedsiębiorstwie;
19) wykorzystywać wnioski z badań statystycznych oraz analizy retrospektywnej zaistniałych zdarzeń, wypadków i awarii do określania działań prewencyjnych;
20) inicjować wprowadzanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;
21) udzielać pierwszej pomocy;
22) badać i ustalać okoliczności oraz przyczyny wypadków przy pracy, chorób zawodowych i opracowywać wnioski prewencyjne;
23) kwalifikować wypadek jako wypadek przy pracy, wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy, wypadek w drodze do i z pracy;
24) identyfikować podstawowe rodzaje zanieczyszczeń środowiska, pochodzących z prowadzonego procesu produkcyjnego, oraz wskazywać metody redukcji zanieczyszczeń emitowanych do środowiska;
25) oceniać rozwiązania ograniczające lub eliminujące emisję zanieczyszczeń do środowiska;
26) organizować działania prewencyjne mające na celu przeciwdziałanie powstawaniu pożaru;
27) organizować akcję ratowniczo-gaśniczą do czasu przybycia jednostek straży pożarnej;
28) stosować odpowiednie systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych w przedsiębiorstwie;
29) opracowywać dokumentację powypadkową, sprawozdania, ocenę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz materiały szkoleniowe z wykorzystaniem edytora tekstu;
30) opracowywać sprawozdania dotyczące warunków pracy oraz prowadzić rejestr wypadków i chorób zawodowych, korzystając z informacji zawartych w bazach danych;
31) dokonywać obliczeń statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego;
32) przeprowadzać analizę statystyczną;
33) użytkować programy komputerowe do analizy wypadków, oceny zagrożeń i oceny ryzyka.

2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:

1) czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne występujące w procesach pracy i ich wpływ na człowieka oraz lokalne środowisko;
2) metody identyfikacji zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi;
3) zagrożenia występujące w procesach pracy;
4) metody likwidacji lub ograniczenia zagrożeń oraz redukcji ryzyka;
5) okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy;
6) stan bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwach;
7) ergonomia koncepcyjna i korekcyjna;
8) ocena maszyn i urządzeń oraz warunków pracy pod względem bezpieczeństwa pracy oraz wymagań ergonomii;
9) zasady i metody udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku;
10) rodzaje zanieczyszczeń środowiska i metody ich redukcji;
11) techniki ochrony środowiska;
12) zagrożenia pożarowe oraz metody przeciwdziałania pożarom i ich zwalczania;
13) techniczne systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz sprzęt i środki gaśnicze;
14) dokumentacja, bazy danych i obliczenia statystyczne sporządzane z wykorzystaniem technik komputerowych;
15) programy komputerowe do analizy zagrożeń, wypadków przy pracy i oceny ryzyka.

BLOK: PODSTAWY PSYCHOLOGII I PEDAGOGIKI
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:

1) formułować ergonomiczne zasady organizacji pracy i stanowisk pracy, uwzględniające właściwości fizjologiczne i psychologiczne człowieka;
2) dokonywać doboru pracowników do stanowisk pracy z uwzględnieniem predyspozycji intelektualnych, fizycznych, psychomotorycznych i społecznych;
3) oceniać i korygować stanowiska pracy na podstawie danych fizjologicznych, biomechanicznych;
4) klasyfikować stanowiska pracy ze względu na obciążenie fizyczne, predyspozycje psychofizyczne pracowników oraz istniejące zagrożenia;
5) stosować techniki motywujące pracowników do bezpiecznej, wydajnej pracy oraz do doskonalenia zawodowego;
6) współpracować z zespołem, przestrzegać zasad bezpiecznej pracy;
7) przewidywać postawy i zachowania człowieka w sytuacjach stresu i zagrożenia;
8) stosować techniki komunikowania się ułatwiające rozwiązywanie problemów pracowniczych i zawodowych;
9) podejmować decyzje w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;
10) zachowywać się asertywnie w sytuacji konfliktu interesów pracowników w danej strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa;
11) przeprowadzać negocjacje, wywiady i rozmowy z pracownikami dotyczące bezpieczeństwa i warunków pracy;
12) określać indywidualne potrzeby szkoleniowe pracowników, pracodawcy oraz perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa;
13) formułować cele doskonalenia, dokształcania i szkolenia pracowników z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, zespołowych oraz perspektyw rozwojowych przedsiębiorstwa;
14) dobierać treści, metody i formy działań edukacyjnych na podstawie określonych potrzeb i celów;
15) projektować programy szkoleniowe pracowników i realizować je metodami zapewniającymi kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań;
16) dobierać materiały dydaktyczne i techniczne środki kształcenia ułatwiające realizację celów szkoleniowych;
17) współpracować z organizatorami szkoleń, określać wymagania programowe, metodyczne i organizacyjne;
18) dobierać i stosować metody ewaluacji szkoleń;
19) prowadzić dokumentację szkoleń pracowniczych;
20) planować i realizować własną ścieżkę rozwoju zawodowego;
21) rozpowszechniać wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie.

2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:

1) zasady ergonomii dotyczące organizacji pracy i stanowisk pracy;
2) metody klasyfikacji stanowisk pracy;
3) człowiek w procesie pracy;
4) elementy socjologii i psychologii pracy;
5) potrzeby człowieka, motywacja do pracy;
6) zasady współdziałania w grupie;
7) metody rozwiązywania konfliktów;
8) zasady i metody komunikowania się;
9) metody i techniki badania potrzeb szkoleniowych i określanie celów szkolenia;
10) projektowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego;
11) organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego;
12) ocena efektywności działań edukacyjnych;
13) rola pracownika służby bhp w doskonaleniu kadr i rozpowszechnianiu wiedzy o bezpieczeństwie pracy.

BLOK: PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:

1) analizować i interpretować wybrane przepisy prawa pracy;
2) rozróżniać świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
3) określać świadczenia z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych;
4) charakteryzować system ochrony pracy w Polsce;
5) określać uprawnienia pracowników związane z warunkami pracy w układach zbiorowych pracy;
6) kontrolować przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony pracy kobiet, młodocianych i osób niepełnosprawnych;
7) kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy;
8) oceniać stopień i skutki naruszenia prawa pracy u pracodawcy;
9) ustalać odpowiedzialność za naruszenie prawa pracy;
10) formułować na podstawie dokonanej analizy naruszeń prawa pracy wnioski prewencyjne i polecenia do bieżącej realizacji;
11) analizować i interpretować przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
12) wdrażać przepisy ogólne i branżowe określające wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w realizowanym procesie technologicznym i obowiązującej organizacji pracy;
13) oceniać opracowywane w zakładzie akty prawne, regulaminy oraz instrukcje pod względem zgodności z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
14) kontrolować przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie przedsiębiorstwa;
15) wprowadzać zasady dotyczące kształtowania warunków pracy do układów zbiorowych pracy oraz do regulaminów pracy, w części dotyczącej warunków pracy;
16) wdrażać wymagania Polskich Norm dotyczące bezpieczeństwa pracy i ergonomii w kształtowaniu warunków pracy;
17) wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej;
18) rozróżniać formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych;
19) sporządzać dokumenty niezbędne do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;
20) sporządzać budżet i planować rozwój firmy;
21) opracowywać plan marketingowy;
22) stosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej;
23) podejmować działania związane z poszukiwaniem pracy;
24) sporządzać dokumenty związane z zatrudnieniem;
25) rozwiązywać problemy w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;
26) przestrzegać zasad etyki;
27) wykonywać pracę zgodnie z przepisami ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
28) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
29) korzystać z obcojęzycznych źródeł informacji, dokumentacji technicznej, norm, katalogów oraz specjalistycznego oprogramowania;
30) organizować doskonalenie zawodowe pracowników.

2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia ujęte są w następujących działach programowych:

1) przepisy prawa pracy;
2) świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
3) świadczenia z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych;
4) system ochrony pracy w Polsce;
5) prawo układowe oraz zasady negocjowania i zawierania zbiorowych układów pracy;
6) ochrona pracy kobiet, młodocianych i osób niepełnosprawnych;
7) odpowiedzialność za naruszenie przepisów prawa pracy;
8) nadzór nad warunkami pracy;
9) nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy;
10) rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy;
11) przedawnienie roszczeń;
12) normy prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
13) konwencje, normy i uregulowania międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa pracy;
14) zasady opracowywania instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy;
15) zakres podmiotowy i przedmiotowy obowiązków w sferze bezpieczeństwa i higieny pracy;
16) gospodarka rynkowa;
17) formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych;
18) dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
19) struktura budżetu;
20) plan rozwoju przedsiębiorstwa;
21) strategie marketingowe;
22) przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej;
23) metody poszukiwania pracy;
24) dokumenty związane z zatrudnieniem;
25) elementy socjologii i psychologii pracy;
26) etyka;
27) ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska;
28) zasady udzielania pierwszej pomocy;
29) źródła informacji zawodowej i oprogramowanie w języku obcym;
30) formy doskonalenia zawodowego.

III. PODZIAŁ GODZIN NA BLOKI PROGRAMOWE



Nazwa bloku programowego
Minimalna liczba godzin w cyklu kształcenia w %*


Techniczny
30


Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
40


Podstawy psychologii i pedagogiki
8


Podstawy działalności zawodowej
12


Razem
90**



* Podział godzin na bloki programowe dotyczy kształcenia w szkołach dla młodzieży i w szkołach dla dorosłych (w formie stacjonarnej i zaocznej).
** Pozostałe 10% godzin jest przeznaczone do rozdysponowania przez autorów programów nauczania na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
Absolwenci techników, techników uzupełniających oraz szkół policealnych kształcących w zawodach: technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa, technik mechanik okrętowy, technik odlewnik i technik hutnik rozpoczynają kształcenie od II semestru nauki, gdyż treści kształcenia z zakresu: podstaw mechaniki, konstrukcji, budowy maszyn i rysunku technicznego oraz technik wytwarzania z materiałoznawstwem zostały już przez nich zrealizowane. Tym samym, wymienieni absolwenci mają skrócony okres kształcenia w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy do 1 roku.
IV. ZALECANE WARUNKI REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Do realizacji treści kształcenia, ujętych w blokach programowych, odpowiednie są następujące pomieszczenia dydaktyczne:

1) pracownia bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) pracownia techniki;
3) pracownia komputerowa.

Pracownia bezpieczeństwa i higieny pracy powinna być wyposażona w:

1) urządzenia zabezpieczające i sygnalizacyjne;
2) przyrządy pomiarowe do badania: hałasu, drgań mechanicznych, oświetlenia, stężenia tlenku węgla, szczelności instalacji gazowych, zapylenia, mikroklimatu;
3) zestaw środków ochrony indywidualnej;
4) zestaw środków do udzielania pierwszej pomocy;
5) sprzęt do gaszenia pożarów;
6) przykładowe stanowisko pracy z możliwością zmiany określonych parametrów geometrycznych, w szczególności oświetlenia;
7) przykładowe stanowisko do oceny sprawności psychofizycznej;
8) stanowisko do badań fizjologicznych - miernik wydatku energetycznego;
9) fantomy;
10) kamerę;
11) Karty Charakterystyk Substancji Niebezpiecznych;
12) podstawowe odczynniki chemiczne;
13) sprzęt i szkło laboratoryjne;
14) wagę techniczną;
15) tablicę Mendelejewa;
16) digestorium.

Pracownia techniki powinna być wyposażona w:

1) stanowiska rysunkowe (jedno dla jednego ucznia);
2) zestaw modeli wspomagających kształtowanie wyobraźni przestrzennej;
3) eksponaty i modele części maszyn;
4) modele maszyn i urządzeń;
5) próbki materiałów konstrukcyjnych;
6) typowe eksponaty półwyrobów takich jak: odkuwki, odlewy, wypraski;
7) mikroskop metalograficzny;
8) zgłady metalograficzne;
9) twardościomierz;
10) przyrządy pomiarowe;
11) narzędzia do trasowania;
12) typowe narzędzia do obróbki ręcznej i mechanicznej;
13) modele typowych obrabiarek;
14) modele urządzeń do obróbki plastycznej;
15) eksponaty zużytych i uszkodzonych części maszyn;
16) schematy układów sieci TN-C, TN-S, TN-C-S, TT, IT;
17) schematy urządzeń elektrycznych z zastosowanymi środkami ochrony przeciwporażeniowej;
18) stanowisko do badania ochrony przeciwporażeniowej podstawowej i dodatkowej;
19) stanowisko do badania ochrony antystatycznej z instalacją przeciwpyłową i przeciwwybuchową;
20) stanowisko do badania IP;
21) mierniki podstawowych wielkości elektrycznych;
22) mierniki do badania skuteczności ochrony przeciwporażeniowej;
23) sprzęt ochronny:

a) wskaźniki napięcia,
b) drążki izolacyjne,
c) rękawice dielektryczne,
d) kalosze izolacyjne,
e) narzędzia izolowane;

24) Dokumentację Techniczno-Ruchową;
25) przykładowe dokumentacje konstrukcyjne i technologiczne;
26) normy: PN, PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO.

Pracownia komputerowa powinna być wyposażona w:

1) stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
2) drukarki;
3) pakiet programów biurowych;
4) programy specjalistyczne.

Pracownie powinny składać się z sali lekcyjnej i zaplecza magazynowo-socjalnego. W sali lekcyjnej należy zapewnić stanowisko pracy dla nauczyciela i odpowiednią liczbę stanowisk pracy dla uczniów.
Praktyczna nauka zawodu może odbywać się w pracowniach szkolnych, Centrach Kształcenia Praktycznego oraz Centrach Kształcenia Ustawicznego i w przedsiębiorstwach.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SYMBOL CYFROWY 721[01] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 2 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SAMOCHODOWY SYMBOL CYFROWY 721[03] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 3 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KOSZYKARZ-PLECIONKARZ SYMBOL CYFROWY 742 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 4 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KUCHARZ SYMBOL CYFROWY 512 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 5 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH SYMBOL CYFROWY 723[04] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 6 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MONTER KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH SYMBOL CYFROWY 721 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 7 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY SYMBOL CYFROWY 315[01]
ZAŁĄCZNIK Nr 8 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK POŻARNICTWA SYMBOL CYFROWY 315[02]
ZAŁĄCZNIK Nr 9 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK TECHNOLOGII WYROBÓW SKÓRZANYCH SYMBOL CYFROWY 311[35] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 10 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ZŁOTNIK - JUBILER SYMBOL CYFROWY 731[06] (pominięto).
 

 






Wyszukiwarka