TEORIA LITERATURY WAŻNE 36 M Bachtin, O metodologii literaturoznawstwa


2.a

M. Bachtin: O metodologii literaturoznawstwa

- autor
jest obecny tylko w całym utworze, nie ma go w poszczególnych elementach całości ani w treści oderwanej od całości. Można go wskazać tu, gdzie forma i treść się łączą;
- s. 89 twórcę widać tylko w tym, co stworzył, nigdy poza tym;
- idealny słuchacz jest odbiciem autora. Nie może wnieść niczego własnego do utworu idealnego i zamysłu autora.

Poznanie rzeczy a poznanie jednostki:
- rzecz
naga, martwa, posiada tylko zewnętrzność, istnieje dla innego - poznającego. Pozbawiona wnętrza. Może być tylko przedmiotem zainteresowania praktycznego;
- myślenie o jednostce
pytanie, dialog. Konieczne jest samoodkrywanie się osobowości. Pytanie zadaje pytający poznawanemu. Kryterium to nie ścisłość poznania a głębokość przenikania. Poznanie kieruje się ku temu, co indywidualne.

Ścisłość, jej znaczenie i granice:
- zakłada zgodność rzeczy samej z sobą, potrzebna do opanowania praktyki;
- granicą ścisłości w naukach ścisłych jest identyczność. W badaniach literackich ścisłość
przezwyciężenie obcości obcego bez przekształcania go w coś, co byłoby całkiem moje (podstawienia i unowocześnianie). Ważna głębia
konieczność dotarcia do twórczego jądra osobowości;
- podmiot nie może być badany jak rzecz, bo poznać go można tylko dialogowo;
- poznanie dialogowe
to spotkanie;
- dialog zakłada istnienie odrębnych chronotopów pytającego i odpowiadającego. Jak z odpowiedzi nie rodzi się nowe pytanie, to wypada ona z dialogu i wchodzi w skład poznania systemowego, bezosobowego.

Granice tekstu i kontekstu:
- rozumienie w literaturze i nauce o literaturze jest zawsze historyczne i upersonifikowane;
- rzecz, by wpłynąć na osobowość, musi ujawnić swój potencjał sensu, stać się słowem;
- rzecz i osobowość
to nie absolutne substancje a granice;
- kontekst jest zawsze personalistyczny, to dialog bez końca;
- myśl i praktyka
między 2 skrajnościami
ustosunkowaniem się do rzeczy i ustosunkowaniem się do osobowości;
- obrazy
symbole
wielka rola w literaturze. W odróżnieniu od mitu
tu jest świadomość niepokrywania się z własnym sensem;
- interpretacja symbolu pozostaje symbolem. Określenie senu
przewidywanie rozrastania się kontekstu;
- ujawnienie sensu
1) względna racjonalizacja sensu (analiza naukowa), 2) pogłębianie go za pomocą innych sensów (interpretacja filozoficzno-artystyczna);
- forma
pomost ku nowej treści. Kiedyś była implicytną treścią. Treść poprzedzała utwór;
- znaczenie elementów utworu
dostępne wszystkim. Ale już aspekt wartościująco-emocjonalny jest znaczący dla ludzi powiązanych warunkami życia na przykład. Wyrażanie stosunków emocjonalno-wartościujących
może być w intonacji;
- "mały czas"
współczesność, bliska przeszłość i bliska przyszłość. Tu obowiązuje przeciwstawienie tego, co nowe i tego, co przestarzałe;
- nie ma granic kontekstu dialogowego, nawet sensy przeszłe nie mogą być ustabilizowane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 48 Formalizm rosyjski
TEORIA LITERATURY WAŻNE  J Mukařovsky, Dialog a monolog
TEORIA LITERATURY WAŻNE  A Okopień Sławińska, Rola konwencji literackiej w procesie historycznol
TEORIA LITERATURY WAŻNE Z 45 Literatura tendencyjna wobec kategorii rodzajowych
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 44 Literatura i teatralna koncepcja dramatu
TEORIA LITERATURY WAŻNE teoria literatury spis lektur
2 Teoria literatury i metodologia badań literackich
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Istota dzieła lirycznego
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Ingarden
TEORIA LITERATURY WAŻNE sKRYPT 1 Katharsis i mimesis w Poetyce Arystotelesa
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 43 Literackie struktury rodzajowe (epika, liryka, dramat)
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 47 Hermeneutyka
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Arystoteles etc
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 46 Strukturalizm (w badaniach literackich)
TEORIA LITERATURY WAŻNE  Arystoteles, Poetyka
TEORIA LITERATURY WAŻNE  TEORIA INGARDENA
TEORIA LITERATURY WAŻNE  S Skwarczyńska, Systematyka głównych kierunków w badaniach literackich,
TEORIA LITERATURY WAŻNE Skrypt Z 2 Epos i tragedia w Poetyce Arystotelesa
TEORIA LITERATURY WAŻNE Teoria lektury

więcej podobnych podstron