Rozdzial 01




Wstep - Rozdzial 01




Rozdział I

ALCHEMIA PRZED I W CZASACH
SĘDZIWOJA


1. Alchemicy i ich teorie

Naukowa twórczość Sędziwoja jest nierozerwalnie związana z
alchemią, należy więc dziedzinie tej poświęcić nieco uwagi. Interesują nas tu
jednak bardziej teorie alchemii, aniżeli jej dzieje.

Konkretny dorobek alchemii nie jest jeszcze całkowicie zbadany.
Brakuje wyczerpujących studiów syntetycznych obejmujących całokształt zagadnienia.
Tajemnicza symbolika i alegoryczny język pisarzy hermetycznych często uniemożliwiają
ocenę osiągniętych przez nich istotnych rezultatów.

Alchemia w znaczeniu ezoterycznym oznaczała sztukę przemieniania
metali nieszlachetnych w szlachetne, natomiast w ujęciu hermetycznym była filozofią
przyrody. Alchemicy zgodnie nazywali ją boską, błogosławioną, świętą i mądrością
spagiryczną.

Jednym z podstawowych źródeł nauki alchemicznej była Tablica
szmaragdowa, której autorem miał być pierwszy (mityczny) alchemik, Hermes
Trismegistos. W ogromnej liczbie dzieł hermetycznych autorzy powołują się na
ten liczący zaledwie 13 wierszy dokument i traktują go wprost z nabożną czcią:
miał on bowiem zawierać tajemnicę "operacji Słońca", tzn. wykonania
"wielkiego dzieła", a więc przygotowania kamienia filozoficznego do
uszlachetniania metali.*1
--------- 1* Por. J. Ruska, Tabula Smaragdina.
Ein Beitrag zur Geschichte der hermetischen Literatur; Heidelberg 1926.
---------
Ryc.
2. Abydos: świątynia faraona Setiego I (zm. około 1301 roku p.n.e.); kaplica
Ozyrysa; z lewej strony Ozyrys, z prawej bóg sztuki pisania i wiedzy, Thot,
utożsamiany przez alchemików hellenistycznych z najwyższym autorytetem alchemii
egipskiej - Hermesem Trismegistosem

Uczeni zachodni zajęli się alchemią dzięki studiowaniu prac alchemików
arabskich, którzy z kolei przejęli tę sztukę od Greków. Bardzo wcześnie pojawił
się w alchemii kierunek hylozoistyczny, według którego wszystkie ciała, a więc
i metale, posiadają własną duszę i mogą wydawać nasienie, z którego rodzi się
nowa substancja.
Ryc.
3. Pracownia alchemiczna z początku XVI wieku. Hans Weiditz

Wyobrażenia te zostały zaczerpnięte ze świata organicznego i
przeniesione następnie na przyrodę nieożywioną. W antycznych pismach hermetycznych
często jest mowa o tzw. multiplikacji, tj. o podwajaniu lub potrajaniu ilości
złota. U podstawy tych poglądów tkwiło przekonanie, że cząsteczki materii mogą
się rozmnażać, podobnie jak ziarno rodzi kłos o wielu ziarnach, jak szczypta
kwasu zdolna jest zakwasić duży zaczyn*2.

--------- 2* K. Michałowski, Chemia
grecka, "Meander", R. VII, 1952, s. 82. ---------
Alchemicy twierdzili, że wszystkie ciała są sobie bliskie i
że łatwo zmieniają swą naturę pod wpływem innej, potężniejszej i doskonalszej.
Miedź posypana złotem cała "zamienia się" w złoto - informowali dawni
pisarze. Pszenica rodzi pszenicę, człowiek człowieka;
tak i złoto pomnaża złoto, podobne zawsze rodzi podobne. Znany aforyzm alchemiczny
głosi: "Aby stworzyć złoto, trzeba mieć złoto"; ten szlachetny metal
był więc zawsze produktem wyjściowym przy preparowaniu "tynktury",
"wielkiego magisterium".

Symbolem monizmu alchemicznego wyobrażającego jedność materii
stał się w alchemii greckiej wąż Uroboros, pożerający swój ogon. Wyrażał on
ideę, że każdy związek przy rozkładzie stapia się, rozpuszcza i przemienia w
inny. Zmiana natury metalu polegała na "skojarzeniu" substancji metalu
z nową "duszą", która doskonali jego naturę i doprowadza "wielkie
dzieło" mędrców do celu najwyższego. Jedna natura bowiem zwycięża drugą
naturę.

Od najdawniejszych czasów pisarze hermetyczni uważali rtęć,
"płynne srebro", za podstawową materię wszystkich ciał, a więc i metali.
Każdy metal po stopieniu spływa "wilgotną" substancją rtęci - substancją
Merkuriusza. Jest ona ciałem i "duszą" metali i łączy w sobie naturę
męską i żeńską. Ponieważ siarka łącząc się z rtęcią zestala ją (fixatio)
- wiemy dziś, że tworzy się wówczas stały siarczek rtęciowy HgS - więc antyczni
pisarze uważali siarkę za substancję cudowną i nazywali ją boskim imieniem.

Na temat preparowania MERKURIUSZA FILOZOFICZNEGO (bowiem różnił
się on od zwykłej rtęci), rozpuszczalnika służącego do celów alchemicznych,
napisano wiele traktatów. Alchemicy mówią w nich o rtęci zwykłej i rtęci filozoficznej,
o Merkuriuszu ożywionym, posiadającym "duszę", i o Merkuriuszu zwykłym.

Wiele spekulacji poświęcono tajemniczej "materii pierwotnej"
(materia prima), która stanowiła podstawę metali i produkt wyjściowy
do wytwarzania kamienia filozoficznego. Alchemicy określali ją różnymi nazwami
i uważali, że jest ona wszędzie, i że we wszystkim można ją znaleźć. Z materii
pierwotnej wywodzi się "wieczna woda" (aqua permanens), "nie
maczająca rąk", jak mówi Sędziwój.

Podobne spekulacje powstawały na temat "materii wtórej"
(materia secunda) oraz kamienia filozoficznego i innych pojęć alchemicznych.
Trudność rozszyfrowania niejednego tekstu alchemicznego polega nie tylko na
znalezieniu klucza do rozszyfrowania danej alegorii. Nieznane pozostaje bowiem
częstokroć znaczenie nazwy substancji lub określającego ją symbolu czy znaku
hermetycznego.

Alchemicy używali na przykład następujących nazw: Alembroth,
bolus alba, bezoardicum solare, Mercurius dulcis. Nazwy te nic nam nie mówią,
natomiast dopiero bardziej szczegółowe studia pozwoliły ustalić, że Alembroth
(sal sapientiae) - to podwójny chlorek amonowy i rtęciowy o wzorze HgCl2
. . 2NH4Cl. H2O, znany w późniejszej medycynie jako środek
pobudzający; bolus alba oznacza natomiast krzemian glinowy Al2O3
. 2SiO22. H2O; bezoardicum solare stanowi preparat
zawierający głównie czterotlenek antymonu Sb2O4 ze śladami
metalicznego złota; Mercurius dulcis jest identyczny z kalomelem, chlorkiem
rtęciawym *3 Hg2Cl2.
--------- 3*
Por. W. Schneider, Lexicon alchemistisch-pharmazeutischer Symbole, Weinheim
1962. ---------
Dzisiaj w chemii - jak wiadomo - dla każdej substancji prostej
albo złożonej stosuje się tylko jeden symbol albo wzór chemiczny. Natomiast
u alchemików każda substancja miała kilka, kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt
odmiennych symboli i znaków hermetycznych. Pisarze hermetyczni zazdrośnie strzegli
swych sekretów, uważając, że wiedza ich jest wiedzą świętą, tajemną, i że arkana
jej dostępne są tylko dla wtajemniczonych *4.

--------- 4* Por. W. Chr. Kriegsmund, Taaut, oder
Auslegung der Chymischen zeichen, Frankfurt 1665; G. W. Gessmann, Die
Geheimsymbole der Alchymie, Arzneikunde und Astrologie des Mittelalters, Berlin
1922; Alchemistiche und chemische Zeichen von Dr. Ludy Jum Burgdorf, Schweiz.
Gesell, fur Gesch. der Pharmazie. ---------
Słusznie podkreśla C. G. Jung *5, że alchemicy byli
samotnikami.

--------- 5* C. G. Jung, Psychologie und Alchemie, Zurych
1944. ---------
Rzadko miewali uczniów, nie łączyli się w tajne stowarzyszenia.
(Wyjątkiem może tu być hermetyczna konfraternia różokrzyżowców). Każdy pracował
w swoim laboratorium dla siebie, wypowiadał się na swój sposób. Nie polemizowali
oni ze sobą ani nie zwalczali się wzajemnie. Ich cytaty wykazują zadziwiającą
zgodność co do zasad. Ani śladu dysput, "rozszczepiania włosa", tak
częstych u teologów i filozofów. Może dlatego, że prawdziwa alchemia nigdy nie
była "karierą" ani "interesem", lecz rzeczywistym opus,
wykonywanym w ciszy i samotności, z samozaparciem. Wygląda na to, że każdy
alchemik próbował na własną rękę utrwalić na piśmie swoje osobiste doświadczenie,
przytaczając tylko te wypowiedzi mistrzów, które były zgodne z jego odkryciami.

Od najdawniejszych czasów wszyscy alchemicy zgadzali się, że
ich sztuka jest święta, boska, że ich praca może być dokonywana jedynie przy
bożej pomocy. Wiedza jest dana tylko niewielu, nikt jej nie pojmie, dopóki sam
Bóg lub mistrz nie "otworzy umysłu adepta". Nie można też jej udzielić
innym, jeżeli nie są tego godni. A ponieważ zasadnicze wiadomości były wyrażane
za pomocą metafor, więc mogły być uchwycone tylko przez ludzi inteligentnych,
obdarzonych zdolnością intuicyjnego zrozumienia. Mniej zdolni błądzili, interpretując
teksty "literalnie", dosłownie.

Co się tyczy studiowania traktatów, ostrzegano alchemika że
nie powinien on poprzestawać tylko na jednym dziele musi mieć wiele książek,
bowiem "jedna książka otwiera inną". Musi też czytać bardzo starannie,
paragraf po paragrafie jeśli chce coś odkryć. Niekiedy to, czego poszukuje,
zostaje mu rozświetlone we śnie. Materia "kamienia" może być odkryta
dzięki boskiemu natchnieniu - inspiratio. Uprawianie sztuki jest ciężkie
i długie; sztuka nie ma nieprzyjaciół, chyba tylko wśród ignorantów.

W dziełach alchemików często spotykamy opisy wizji doznawanych
i przeżywanych przez pisarzy hermetycznych. Wizje te miały odsłaniać najgłębsze
tajemnice przyrody i wyjaśniać różne
problemy dotyczące realizacji "wielkiego dzieła". Niektórzy badacze
przypuszczają, że widocznie w trakcie alchemicznych doświadczeń
laboratoryjnych eksperymentator, będąc w stanie najwyższej
emocji, miał pewne psychiczne doznania, które uważał za specyficznie związane
z określonymi procesami chemicznymi i przeżywał jako charakterystyczne
cechy materii.

Ten rodzaj doznań alchemików znany był bardzo dawno: najdawniejszy
zachowany tekst zawierający opis wizji alchemicznych pochodzi bowiem z III wieku
n.e., a autorem jego jest alchemik grecki, Zosimos z Panopolis w Egipcie. W
wizji Zosimosa charakterystyczna jest rozmowa autora z samym sobą, w której
jak gdyby podsumowuje on rozważane przez siebie procesy alchemiczne *6.
--------- 6* Por. C. G. Jung, Bemerkungen
zu den Visionen des Zosimos, "Eranos", Jb. Rheinverlag, Zurych
1937. ---------

Dla Zosimosa, tak jak i dla wielu późniejszych (w tym także
i renesansowych) badaczy, alchemia stanowiła pewnego rodzaju misterium religijne,
w którym człowiek, substancje i operacje chemiczne były
poddane działaniu tajemniczych sił, mocy niebiańskich i piekielnych.

W utworach tego typu zaznacza się silne powiązanie nastroju
twórczego z obserwacją oraz konkretnymi badaniami chemicznymi, empirią. Z drugiej
strony, przebija w nich idea odrodzenia materii, jej uszlachetnienia i zamiany
w złoto, a także hermetyczna idea odrodzenia samego alchemika, który powinien
wznieść się na wyżyny ducha, aby móc własnymi oczami oglądać Misterium Natury,
niedostępne dla profanów. W "natchnieniu" alchemicznym ważną rolę
odgrywały dwa procesy psychiczne: meditatio i imaginatio. Leksykon
alchemiczny M. Ruhlanda z roku 1612 definiuje meditatio w następujący
sposób:

"Słowo meditatio jest używane,
kiedy prowadzi się wewnętrzny dialog z kimś niewidzialnym, jak z Bogiem, gdy
zostaje [on] wzywany, lub z samym sobą, lub z własnym
dobrym aniołem".

Natomiast drugi termin tenże autor tłumaczy następująco:

"Imaginatio jest gwiazdą w człowieku, ciałem niebieskim
lub superniebieskim".

Ryc.
4. Młody alchemik. Mattheus van Helmont.
Paracelsus w swej Philosophia occulta, mówiąc o imaginacji
(De virtute imaginatione) podaje, że jest to "duchowe" tworzenie
jakiegoś obrazu czy pojęcia pod wpływem woli i uczucia. Autor ten lokalizuje
imaginację w sercu: dla niego jest to corpus astrale albo twórcza siła
"gwiazdy człowieka". Pod terminem "gwiazdy" (astrum)
należy rozumieć "piątą esencję" (quinta essentia). Imaginatio
stanowi więc twórczy produkt koncentracji sił życiowych, zarówno cielesnych,
jak psychicznych.

O działaniu imaginacji mówi Paracelsus następująco:

"Imaginacja działa nie tylko na
swego twórcę, ale równie dobrze może działać i na innych ludzi. Na przykład,
jeśli ktoś popatrzy się na osobę stojącą przed nim, a osoba ta rzuci się nagle
do ucieczki, lub gdy jeden każe drugiemu coś uczynić, a ten uczyni. Z tej także
siły powstają różne <<inkuby>> i <<sukkuby>>, nocne
straszydła i różne inne twory, które opiszemy gdzie indziej".

Autor ten, podobnie jak inni alchemicy, porusza w różnych miejscach
swych prac zagadnienie imaginacji i przywiązuje do niej dużą wagę *7.
--------- 7* F. Freudenberg, Paracelsus und Fludd,
Berlin 1918, s. 150 n. ---------

Definicja M. Ruhlanda wskazuje, że alchemicy mówiąc o meditari
rozumieli pod tym słowem pewnego rodzaju rozmyślanie, czyli wewnętrzną rozmowę,
a stąd żywy związek z odpowiadającym głosem kogoś czy czegoś "innego"
w człowieku, z Nieświadomym. I stąd słowo "medytacja" w zdaniu Tablicy
szmaragdowej: "I tak, jak wszystkie rzeczy powstały z Jednego, przez
medytację Jednego..." należy rozumieć jako twórczy dialog, dzięki któremu
Nieświadome Treści zjawiają się rzeczywiście, uwidaczniają.

Dla niektórych alchemików imaginatio, "duchowy
akt" tworzenia obrazów, jest zarazem czynnikiem fizycznym, włączonym w
materialne przemiany. Jedno powoduje drugie i vice versa. W ten sposób alchemik
wiązał się nie tylko ze swoim Nieświadomym, ale bezpośrednio i z materią, którą
spodziewał się zmienić dzięki swej imaginacji. Imaginacja była więc nie tylko
twórczym czynnikiem psychicznym, lecz psychofizjologicznym.
Ryć.
5. Pracownia alchemika — kaplica i laboratorium. Heinrich Kunrath

Wywody powyższe ilustruje szereg sztychów i rycin zamieszczonych
w pracach hermetycznych. W dziele Heinricha Kunratha: Amphiteatrum Aeternae
Sapientiae (Hanau 1609) znajdujemy obraz przedstawiający
obszerną salę, której prawą cześć stanowi laboratorium, lewą zaś kaplica: alchemik
przed rozpoczęciem pracy nad "wielkim dziełem" prosi na klęczkach
Boga o pomoc. Podobne ryciny spotykamy w Mutus Liber (Rupellae
1677), w dziele J. C. Barchusena: Elementa Chemiae, 1718 i w innych.

Zagadnieniu imaginacji poświęciłem więcej miejsca, ponieważ
słowo to wielokrotnie powtarza się w traktatach Sędziwoja. Tak często podkreślana
przez niego siła imaginacji działała widocznie w nim samym i ona to nakazywała
mu wypowiadać zdania pełne psychicznego napięcia w rodzaju: "Oczy bowiem
mędrców inaczej widzą Naturę aniżeli oczy tłumu" *8.
--------- 8* M. Sędziwój, Traktat o kamieniu filozofów,
1604, s. 74-75 (patrz niniejszego przekładu s. 186). ---------

Interesujące jest i znamienne, że wielu współczesnych badaczy
utożsamia alchemię w ogóle z "alchemią duchową", dowodząc, że w ogóle
nie była ona chemią, lecz raczej systemem filozoficznym lub koncepcją religijną,
przynajmniej u niektórych i to najwybitniejszych, "prawdziwych" alchemików*9.
--------- 9* Por.
A. E. Waite, The Secret Tradition in Alchemy, Londyn 1926; H.
Silberer, Probleme der Mystik und ihrer Symbolik, Wiedeń i Lipsk
1914; F. Jollivet Castelot, La science alchimique, Paryż
1904; krytykę tego stanowiska przeprowadził W. Ganzenmuller w pracy Alchemie
und Religion im Mittelalter, w Beitrage zur Geschichte der Technologie
und der Alchemie, Weinheim 1956, s. 322 n. ---------
Nie mogę tutaj wchodzić w szczegółową dyskusję z tymi autorami.
Uważam jednak, że stanowiska tej grupy badaczy nie wolno lekceważyć, wszakże
ich uogólnienia dowodzące że wszystkie traktaty alchemiczne miały charakter
i cel wyłącznie ezoteryczny i że alchemia w ogólnie dziś przyjętym znaczeniu
w ogóle nie istniała, wydają mi się nie do przyjęcia i
nie wytrzymujące krytyki historycznej. Nie ulega jednak wątpliwości, że badanie
traktatów hermetycznych wymaga uwzględnienia pierwiastka "duchowego",
bez tego bowiem stałyby się one w ogóle niezrozumiałe i absurdalne.


2. Pseudo-Geber i jego nauka *10
--------- 10* Por. E. O. von Lippmann,
Entstehung und Ausbreitung der Alchemie, Berlin 1919 (Dschabir ibn
Hajjan, s. 363-369; Pseudo-Geber, s. 485). E. Darmstaedter, Die
Alchemie des Geber, Berlin 1922; E. J. Holmyard, Jabir ibn Hayyan, Proc.
Roy. Soc. of Medicine, t. 16 (1923), s. 46-57; J. Ruska, Arabische Alchemisten,
t. I, Chalid ibn Jazid ibn Muawija. Ga'f ar Alsadiq, der sechste Imam,
Heidelberg 1924, 2 t.; J. Ruska, Dschdbir (s. 18-31), Pseudo-Geber
(s. 60-69), w pracy zbiorowej Das Buch der grossen Chemiker (Herausgegeben
von G. Bugge), t. I, Weinheim 1955 ---------

Alchemiczne dzieła Gebera cieszyły się wśród alchemików nadzwyczajną
poczytnością i ceniono je w szczególny sposób przez całe średniowiecze, aż do
czasów nowożytnych. Wywarły one dominujący wpływ na teorię alchemii. Zaliczamy
do nich następujące traktaty:

1) Summa perfectionis magisterii;
2) Liber de investigatione perfectionis;
3) Liber de inventione veritatis sive perfectionis;
4) Liber fornacum;
5) Testamentum Geberi.

Początkowo przyjmowano pisma tego autora za łaciński przekład
dzieł alchemika arabskiego Dżabira ibn Hajjana (żyjącego jakoby ok. 720 - ok.
813), nowsze badania wykazały jednak, że powstały one dopiero w XII albo XIII
stuleciu prawdopodobnie w południowych Włoszech lub Hiszpanii.

Osobę Gebera otaczają całkowite mroki: nie wiemy nic
o jego życiu i pracach oraz nic nie możemy powiedzieć o warunkach,
w których powstały jego pisma. Autor we wszystkich swych wywodach po mistrzowsku
taił swoją osobę; nigdzie nie cytuje on żadnego z autorów względnie swych poprzedników
i mistrzów, których naukę kontynuował. Znamienny jest wszakże
rozdział 12 jego Summa perfectionis, zatytułowany Rozmaite poglądy
ludzi, którzy potwierdzają istnienie sztuki. Fragment ten rzuca nieco światła
na osobę autora. Przytaczam go tu z nieznacznymi skrótami:

"Jak wiadomo, istnieje wielu ludzi, którzy przyznają,
że nasza sztuka jest prawdziwa i posiadają o niej rozmaite
zdania. Jedni z nich zapewniają, że sztukę i magisterium znajduje się w substancjach
lotnych, inni, że w ciałach stałych. Jeszcze inni dowodzą, że w solach, ałunach,
saletrze, boraksie i w roślinach. Ludzie ci mają rację tylko częściowo, częściowo
zaś się mylą, a wielu z nich zrozumiało boskie magisterium całkowicie fałszywie
i owe nieprawdziwe poglądy przekazało potomności. Z ich częstokroć fałszywych
informacji odtworzyłem prawdę dzięki ciężkim i trudnym poszukiwaniom, długotrwałym
badaniom i dużym nakładom pieniężnym. Błędy ich często stawały w opozycji z
moimi własnymi poglądami i zapatrywaniami, i doprowadzały mnie do zwątpienia.
Dlatego też powinni oni przez całą wieczność zostać przeklęci, przekazali bowiem
następcom haniebne nonsensy. Zaleli oni badaczy swymi fałszywymi poglądami i
nie pozostawili po swej śmierci nic, tylko jakiś diabelski materiał. Pragnę
sam być przeklęty, jeśli nie poprawię ich nonsensów i nie nauczę [was] prawdy
o naszej wiedzy, tak żeby mogła być prawidłowo uprawiana. O magisterium nie
potrzeba rozgłaszać słów pełnych tajemnic, nie jest jednak celowe odsłanianie
wszystkiego. Dlatego piszę w taki sposób, że mądrzy ludzie to zrozumieją, dla
miernych umysłów będzie to już bardziej ukryte, a dla głupich głów pozostanie
niedostępne i całkiem niezrozumiałe" *11.
--------- 11* E. Darmstaedter, Die Alchemie...,
j.w., s. 28-29. ---------

Dokładna analiza pism Gebera wskazuje, że zawierają one zupełnie
inną treść aniżeli prace arabskiego Dżabira, i że sposób pisania tego ostatniego
autora nie wykazuje żadnego podobieństwa do łaciny pism Gebera. Z tego też powodu,
zdaniem E. Darmstaedtera, nazywanie Gebera pseudo-Geberem i uważanie go za fałszerza
jest niewłaściwe i nieuzasadnione, należałoby go raczej nazywać pseudo-Dżabirem.
Wynikałoby to z poglądu, że łaciński Geber chciał w pewnym stopniu naśladować
arabskiego Dżabira. Należy jednak stwierdzać, że określenie
pseudo-Geber przyjęło się powszechnie w historii chemii.

Szczegółowe badanie pism obu alchemików przeprowadził arabista
prof. Julius Ruska. Stwierdza on, że jednak istnieje ogólna zależność pism Gebera
od alchemii arabskiej, w szczególności zaś od Dżabira. Wszakże pogląd utrzymujący,
iż jego prace mogłyby być przekładami któregoś z licznych traktatów Dżabira
ibn Hajjana uważa J. Ruska za całkowicie pozbawiony podstaw. Trudno dziś stwierdzić
z całą pewnością, w jakim zakresie Geber wykorzystał alchemiczną literaturę
arabską, nie posiadamy bowiem w tej dziedzinie wyczerpujących opracowań. Używanie
przez niego arabskich nazw, takich jak alembik, aludel, tutia, talk, markazyt,
nie może bezspornie dowodzić, że autor znał oryginały arabskie. Słowa te były
w użyciu w literaturze łacińskiej na długo przed napisaniem prac Gebera.

Inaczej przedstawia się, zdaniem J. Ruski, sprawa z eksperymentami
i aparatami. Tu odkrywamy wyraźne powiązania. Geber mówiąc na przykład o użyciu
salmiaku, posługuje się na pewno źródłami arabskimi. Opis aludela jest prawdopodobnie
również zaczerpnięty z prac alchemików arabskich, może Dżabira lub Al-Raziego
*12.
--------- 12* Por. U. J. Karimow, Neizvestnoe
socinenie Ar-Razi <<Kniga tajny tajn>>, Taszkient 1957.
---------

Jest faktem bezspornym, że autor pism przypisywanych Geberowi
znał dokładnie alchemię arabską. Poszczególne zdania, zwroty, a nawet całe rozdziały
można odnaleźć w arabskich pismach alchemicznych. J. Ruska nie przypuszcza jednak,
aby autor miał przed sobą oryginały arabskie i tłumaczył je dosłownie. Jest
on zbyt samodzielny i pewny siebie, a w swej formie wykładu wykazuje zbyt wiele
własnej olbrzymiej wiedzy i doświadczenia.

Należy rozważyć jeszcze inne sprawy. E. Darmstaedter podkreśla,
że nie jest także stwierdzone, czy imię "Geber" nie zostało dopisane
później przez innych autorów lub komentatorów omawianych
pism. Nie ulega wszakże wątpliwości, że w żadnym rękopisie i druku sprzed roku
1541 Geber nie jest określony jako Arab. Rękopis z Monachium zaczyna się na
przykład od słów: "Incipit lib(er) geb(er) de transmutatione metallorum"
(Zaczyna się książka Gebera o przemianie metali); podobny zwrot znajduje się
na końcu.

Analogicznie wygląda sprawa z innymi rękopisami: nigdzie nie
ma w nich mowy o Geberze Arabie. W rękopisie oksfordzkim jest notatka o Geberze
- królu perskim. Najstarszy druk zawierający imię Gebera pochodzi z roku 1473;
posiada on następujące zakończenie: "Opus maximi Philosophi ac regis Indiae
Geberi... etc." (Dzieło największego filozofa i króla Indii, Gebera). Może
uwagi te miały charakter reklamowo-handlowy i celem ich było oddziaływanie na
zainteresowanego alchemią nabywcę dzieła?

Dopiero w wydaniu norymberskim z roku 1541 określa się Gebera
jako Araba; tak samo przedstawia się rzecz w licznych wydaniach następnych.
Wydanie weneckie z roku 1542 opiera się na opracowaniu rękopisu watykańskiego.
Geber jest w nim określony jako "Philosophus perspicatissimus". Dopiero
w edycji gdańskiej z 1682 roku, przygotowanej przez różokrzyżowców, a stanowiącej
przedruk wydania z roku 1542, nazwano Gebera "królem Arabów".

Zarówno E. Darmstaedter, jak J. Ruska podkreślają, że prac
Gebera nie znali ani Albertus Magnus (ok. 1193 - 1280), ani Roger Bacon (1214
- ok. 1294). Wskazuje to na fakt, że owe dzieła nie były w tym czasie rozpowszechniane,
albo że były celowo ukrywane. Wkrótce jednak zostały one udostępnione szerokim
kręgom i działały pobudzająco na różnych późniejszych badaczy, nawet na takich,
dla których - jak na przykład Andreas Libavius - uszlachetnianie metali nie
było głównym celem alchemii.

Autor Summae perfectioni pragnął napisać podręcznik
alchemii. Podstawą jego wszystkich rozważań jest założenie, że
transmutacja metali jest możliwa i wykonalna. Tej myśli podporządkowana jest
treść wszystkich jego traktatów.
Ryc.
6. Pracownia alchemika. David Teniers Młodszy (1610-1690).

Aby osiągnąć sztukę, należy poznać "substancje podstawowe"
- minerały oraz działania chemiczne. W pracy swej Geber daje systematyczny i
planowy opis wszystkich czynności związanych z zagadnieniem przygotowywania
"medycyny" oraz przedstawia ogólną koncepcję budowy ciał, zwłaszcza
metali. Teoria Gebera zakłada, że wszystkie substancje są zbudowane z siarki
i rtęci. Niekiedy pojęcie siarki rozszerza autor na arszenik.

E. Lippmann *13 słusznie zauważa, że z czysto chemicznego
punktu widzenia teoria ta wydaje się całkiem niezrozumiała, a nawet absurdalna,
i że w istocie nie wyrosła ona z pojęć chemicznych, lecz z założeń filozofów
późnogreckich.
--------- 13* E. O. von Lippmann, Entstehung und
Ausbreitung..., jw., s. 487. ---------
Siarka i rtęć Gebera nie są ciałami w znaczeniu pospolitym;
należy im raczej przypisywać znaczenie ezoteryczne i hermetyczne znane tylko
adeptom alchemii: można więc określić je jako pewnego rodzaju "duchy",
a właściwie jako stany materii.

Geber uważa wszystkie rodzaje materii za zmienne mieszaniny
czterech elementów: ognia, powietrza, wody i ziemi. Żywioły te tworzą dwie grupy:
jedna składa się z elementów "aktywnych", tzn. ognia i powietrza,
druga zaś z "pasywnych", a więc wody i ziemi. Połączenia te albo wzajemnie
uzupełniają się, albo też są sobie całkiem przeciwstawne.

W teorii swej Geber wprowadza pojęcie "przedstawicieli"
wymienionych powyżej grup: jego siarka jest wyobrażeniem palności i lotności
ciała, a więc zawiera wiele "ognia" i "powietrza", rtęć
zaś reprezentuje pierwiastek ciekły, "wilgotność" i zarazem metaliczny
- zawiera "wodę" i "ziemię". Oba pierwiastki zmieszane razem
tworzą metale, przy czym większa zawartość siarki wywołuje gorszą "jakość"
substancji, podczas gdy większa zawartość rtęci podnosi jej doskonałość.
Widzimy tu wyraźną modernizację nauki Arystotelesa, którą później
będzie kontynuował Paracelsus. Należy jednak podkreślić, że teoria Gebera nie
jest oryginalna, i że w różnych wariantach występuje ona w pismach alchemików
arabskich, pismach pochodzących z X wieku, w których spekulacje oryginalne pozostają
w ścisłym związku z teoriami czysto greckimi.

Zakładając, że siarka względnie arszenik i rtęć są pierwiastkami
tworzącymi ciała, przede wszystkim metale, Geber twierdzi, że przemiana ciał
jednych w drugie - a więc w złoto i srebro - jest możliwa, należy tylko znaleźć
właściwy stosunek pierwiastków. W usiłowaniu tym wszystko jest zgodne z działaniem
Natury. "To nie my - mówi Geber - przemieniamy metale, lecz Natura, której
za pomocą sztuki przygotowujemy pewną materię, ponieważ działa ona sama przez
się, my zaś jesteśmy jej rządcami". "Wystarczy Naturze przygotować
drogę - mówi on na innym miejscu - i iść z nią za rękę".

W dalszych częściach swych prac opisuje Geber preparowanie
"medycyny" służącej do transmutacji metali oraz próby probiercze,
za pomocą których wykazywał autentyczność metali otrzymywanych dzięki swej sztuce.
W metodach tych stosowana jest m.in. kupelacja, topienie, ogrzewanie z siarką,
spopielanie i redukcja. Nową jest myśl wyrażona przez autora, że do uszlachetnienia
pięciu metali, mianowicie rtęci, cyny, ołowiu, miedzi i żelaza, potrzeba dziesięciu
rozmaitych "medycyn". Geber zapewnia, że wynalazł owych dziesięć środków
służących do całkowitej przemiany każdego nieszlachetnego metalu. Autor podkreśla
jednak, że udało mu się po wielu trudach i poniesionych kosztach wynaleźć jedną
"medycynę" uniwersalną, która pozwala każdy nieszlachetny metal zamienić
w złoto.

Nowoczesnego chemika czytającego dzieła Gebera uderza harmonijność
budowy jego traktatów, konsekwencja wywodów i pewność siebie autora. Wszakże
spotka go zawód, jeśli zechce powtórzyć w dzisiejszym laboratorium opisane przez
niego procesy. Pomimo że w dziele znajdujemy wyczerpujące
i interesujące opisy rozmaitych czynności chemicznych, aparatów i substancji,
opisy pasujące niekiedy do nowoczesnego podręcznika chemii, takie jak opis odparowywania
i topienia ciał, filtrowania, gotowania, sublimacji, destylacji, krystalizacji
itp., to jednak w kwestiach preparowania tajemniczej "medycyny" Geber
stosuje "styl filozoficzny", pełen zagadek, metafor i przenośni, który
w ostateczności uniemożliwia jakąkolwiek laboratoryjną empirię.

Pomimo to nie ulega wątpliwości, że Geber był doskonałym eksperymentatorem
i obserwatorem: stosował na przykład wagę przy sprawdzaniu swych obserwacji.
Wygłaszał on z naciskiem ważny sąd, który później stanie się maksymą Sędziwoja,
że badacz szukający wiedzy o przyrodzie (Naturze) znajdzie ją, lecz nie przez
studiowanie książek, tylko przez badanie Natury.

Traktaty Gebera - zwłaszcza Summa perfectionis - dają
wyczerpujący przegląd wiedzy chemicznej XII i XIII wieku i dlatego przedstawiają
tak dużą wartość. Stoją one wyżej od dawnej literatury syryjskiej, greckiej
i arabskiej, posiadają od niej bogatszą tematykę i bardziej metodyczną budowę.
Jak już wspomniano, ich wpływ na późniejszą literaturę alchemiczną i kształtowanie
teorii był ogromny.


3. System Paracelsusa *14
 
--------- 14* Opracowanie tego fragmentu
opieram głównie na doskonałej pracy E. Darmstaedtera: Arznei und Alchemie.
Paracelsus-Studien, Studien zur Gesch der Medizin (Herausgegeben von K.
Sudhoff und H. E. Sigerist), Lipsk 1931; cytaty z dzieł Paracelsusa podaję według
krytycznego wydania K. Sudhoffa, Theophrast von Hohenhaim gen. Paracelsus.
Samtliche Werke, Monachium i Berlin 1930 (dalej cytowane w skrócie: Sudh.).
---------
Przystępując z kolei do omówienia systemu Paracelsusa
*15 pragnę podkreślić, że interesuje nas tu głównie alchemiczna strona
tego systemu, szczególnie ta, która została w dużej mierze
przejęta, rozwinięta i twórczo kontynuowana przez Sędziwoja. Zanim jednak przejdę
do właściwego tematu pragnąłbym kilka słów poświęcić ideom lekarskim Paracelsusa,
z których następnie wypływa jego alchemia.

--------- 15* Pełne jego imię i nazwisko brzmiało:
Theophrastus Bombastus von Hohenheim. ---------

Zadaniem życiowym Paracelsusa stało się zwalczanie chorób,
wzmocnienie ciała i duszy człowieka oraz przedłużenie życia. Dalszym jego celem
było podniesienie i uszlachetnienie rodu ludzkiego. Choroba jest dla niego karą
wymierzoną przez Boga w znaczeniu biblijnym, a leczenie choroby pochodzi również
od Boga. Bóg przekazał Naturze niezbędne lekarstwa, które człowiek może odnaleźć,
uszlachetnić i zużyć dla swego pożytku.

Pojęcie lekarstwa (Arznei) ma u Paracelsusa szerokie,
niemal mistyczne znaczenie: jest to symbol wielkości Boga i stworzenia, coś
boskiego i wiecznego w świecie. Idea ta wynika z poglądu Paracelsusa o jedności
świata, wieczności, boskości i harmonii w Naturze, związku między makrokosmosem
i mikrokosmosem.

Podstawą medycyny jest astronomia, filozofia i alchemia oraz
cnoty lekarza. Alchemia odgrywa zatem w omawianym systemie dominującą rolę.
Ideą przewodnią autora jest myśl o jedności materii i siły we Wszechświecie.
Zarówno rzeczy ziemskie, jak ród ludzki powstały z pramaterii i prasiły, które
zapełniają świat, podobnie jak żywioły (elementy) starożytnych filozofów. Wszystko
"duchowe" powiązane jest z Bogiem i Naturą, z "duszą świata"
w sensie nauki starożytnych.

Lekarz powinien zatem być filozofem i posiadać znajomość związków
panujących w świecie, musi on umieć zrobić użytek w medycynie z sił i substancji
danych Naturze. Tutaj niesie mu pomoc alchemia, która jest omawiana wraz z filozofią,
astronomią i "cnotą", tzn. pilnością i uczciwością lekarza. Dzięki
temu dochodzimy do najważniejszych pojęć alchemii, które Paracelsus w swym naturalistyczno-poznawczym
systemie cenił bardzo wysoko.

Istoty żyjące, z właściwymi im procesami
odżywiania i odbudowy organizmu, swym zdrowiem i chorobą, leczeniem i śmiercią,
stanowią część całości świata, którego "duch" tkwi w nich i działa
jako energia i siła. Owo działanie jest dla Paracelsusa "alchemikiem Natury"
albo "alchemikiem świata". "Alchemik" w organizmie oddziela
na przykład "dobre" od "złego", które dostają się do ciała
przez odżywianie. Zwierzę wskutek rodzaju swej egzystencji zmuszone jest do
przyjmowania pokarmów nieczystych; posiada ono w swym organizmie "alchemika"
subtelniejszego aniżeli człowiek. Alchemik ten odpowiada tzw. Archeuszowi, który
stanowi u Paracelsusa ważne pojęcie. Archeusz jest bowiem identyfikowany przez
niego z "duchem świata" (spiritus mundi, spiritus vitae). Autor
określa go bliżej w następujący sposób: "Jest on podobny do człowieka,
budowniczego, architekta i jest siłą w czterech elementach, i czyni, iż z nasienia
powstaje drzewo". Widoczne jest, że entelechia Arystotelesa jest
jednoznaczna z Archeuszem Paracelsusa.

Archeusz działa w żołądku, porównywanym z laboratorium, gdzie
pracuje i gotuje przyjęte materie; "złe" i "szkodliwe" zostaje
tu oddzielone od "dobrego" i "potrzebnego", "dobre"
z kolei staje się "tynkturą" i substancją ciału. Procesy te w dzisiejszym
ujęciu stanowią więc trawienie, resorpcję, tworzenie limfy itd. Urywek powyższy
wskazuje, że Paracelsus przejął szereg wyobrażeń i poglądów z alchemii, i przeniósł
je następnie w dziedzinę procesów biologicznych, które można określić jako alchemię
Natury.

Jeśli "alchemik" pracuje w organizmie nieprawidłowo,
wówczas oddzielenie składników "złych" od "dobrych"
jest niepełne i nie wystarczające, wskutek czego substancje
szkodliwe dostają się do ciała i powstaje choroba. Gdy zaś "alchemik"
pracuje mało wydajnie i ospale, życie kończy się i następuje
śmierć. Owe wadliwe prace "alchemika" - Archeusza w
organizmie może udoskonalić "wieczna" sztuka leczenia, dana
od Boga.

Wyłania się więc problem otrzymywania lekarstw, a przede wszystkim
wielkiego, skutecznie działającego środka, nazywanego przez Hohenheima arcanum.
Arkana tworzy się dzięki chemicznemu przygotowaniu materiałów wyjściowych,
środków naturalnych pochodzenia mineralnego, roślinnego i zwierzęcego. Podobnie
jak substancje w żołądku ulegają rozkładowi, tak też, według Paracelsusa, muszą
rozłożyć się całkowicie substancje wyjściowe służące do produkcji arkanów. Pierwsze
życie musi umrzeć, aby materia stała się arcanum użytecznym dla człowieka
*16.
--------- 16* Opus Paramirum, t. I, s. 6; Sudh., t. IX,
s. 66. ---------

Paracelsus sięga do poglądu dawniejszych alchemików, według
których przez całkowity rozkład ciała można dojść do pramaterii, do owych składników
podstawowych, które już samodzielnie i po raz pierwszy w alchemii określa on
jako tria prima - trzy pierwiastki: Merkuriusz, siarka i sól. "Pierwiastków"
tych, oczywiście, nie należy rozumieć w znaczeniu nowoczesnym.

Jak więc - wyrażając się alchemicznie - z pramaterii może być
odbudowany szlachetny metal, tak też za pomocą praskładników użytych substancji
chory organizm zostanie zregenerowany, odnowiony i uzdrowiony. Prasubstancja
i praenergia powinny zatem być osiągnięte za pomocą alchemii i zastosowane jako
lekarstwa. Lekarz powinien więc znać alchemię, musi także znać materiały wyjściowe
służące do produkcji arkanów, żywe i mineralne, metale, sole itd., musi posiadać
znajomość ich powstawania w Naturze.

Alchemia jest dla Paracelsusa dziedziną niezwykle cenną, "wysoką",
wielką: nie tylko bowiem umożliwia rozkład ciał na składniki pierwotne, ale
pozwala je następnie odbudowywać i tworzyć nowe. Pojęcie alchemii jest u niego
nierozerwalnie związane z uszlachetnianiem darów Natury. W taki sposób zapatruje
się Paracelsus na związek alchemii (a właściwie alchemii, Boga i Natury) z medycyną,
oraz alchemii i jej praktycznego zastosowania w stosunku do człowieka.

Ryc.
7. Paracelsus, 1493-1541. Quentin Metsys (1465-1530)

Przechodzę teraz do tematu głównego. Naukę o otrzymywaniu owych
wielkich środków leczniczych, arkanów, jak również swe główne idee alchemiczne,
wyłożył Paracelsus w dziele Archidoxae. Powstało ono około 1525 - 1526
roku, a więc we wczesnym okresie życia Paracelsusa (liczył wtedy 32 - 33 lata).
Sędziwój bez wątpienia znał tę książkę - wyszła ona w roku 1569 w przekładzie
łacińskim w Krakowie - i włączył do swej nauki pewne idee w niej zawarte, a
jako lekarz posługiwał się preparatami Paracelsusa, celowe więc będzie dokonanie
przeglądu niektórych partii tej pracy.

Archidoxae stanowią kontynuację innej, wydanej wcześniej
pracy Paracelsusa, mianowicie Volumen Paramirum, gdzie określono pojęcie
"wiecznych lekarstw"; natomiast w Archidoxae opisano drogi
prowadzące do ich praktycznego otrzymywania: a więc działania i procesy chemiczne.

W tym dziele Paracelsusa, jak się można spodziewać, znajdujemy
wiele reminiscencji i zapożyczeń ze starożytnej nauki o
elementach i "jakościach" oraz o alchemii w sensie ogólnym. Autor
konstruuje w niej również pewien system alchemiczno-lekarski, który następnie
staje się punktem wyjścia do jego dalszych konkretnych rozważań.

Paracelsus pragnie stworzyć elementy z metali, minerałów
i innych substancji, a więc otrzymać ciała, które uzyskają odpowiednie
"jakości" w ujęciu Galena. Chodzi mu tu nie o żywioły: ogień, powietrze,
wodę i ziemię, lecz o substancje, które w sensie nauki o "jakościach"
są "gorące jak ogień", "mokre jak woda" itd. w swym działaniu
leczniczym. Dalsze omawiane wielkie środki określa on jako quinta essentia,
magisteria, specifica, eliksiry i extrinseca, tzn. środki do użycia
zewnętrznego. Na każdą chorobę - zdaniem autora - jest tylko jedno lekarstwo.

Archidoxae składają się z dziewięciu ksiąg. Znajdujemy
w nich nie tylko szereg chemicznych receptur, ale - jak już wspomniałem - idee
alchemiczne natury ogólnej, co wskazuje na przyrodniczo-filozoficzny charakter
omawianego dzieła.

W pierwszej księdze, zatytułowanej De Prologo et Microcosmo,
autor rozwija podstawy swego systemu. Stara medycyna wraz z jej poglądami
i metodami leczenia panuje wszechwładnie. Stan ten nie odpowiada Paracelsusowi.
Przypadkowość w leczeniu chorób pragnie on zastąpić wyszukaniem cudownych i
skutecznych środków, mysteria Naturae, "siły" Boga i
Natury. Środki te są wprawdzie ukryte w rzeczach zawartych w przyrodzie, mogą
być jednak dzięki sztuce alchemii odzyskane i odpowiednio opracowane. Należy
tylko uzyskać je w czystej, czynnej postaci, gdyż w ciałach są one zmieszane
z innymi, "nieczystymi", mało wartościowymi. Dopiero czysta postać
warunkuje ich skuteczne działanie.

Ta myśl stanowi główną ideę całego dzieła Archidoxae i
zarazem najważniejszy pogląd chemii medycznej Paracelsusa. Celem jego jest więc
otrzymywanie leczniczych esencji, esencji w sensie pierwotnym, tzn. pierwiastkowym,
na przykład tzw. piątej esencji różnych ciał. Wszakże wiadomo jest, że w codziennej
praktyce Paracelsus nie pogardzał również receptami złożonymi (componierte
Rezepte).

Pojęcie "składnika pierwiastkowego" zaczerpnął Paracelsus
z Arystotelesowskiej nauki o elementach oraz z antycznej alchemii. Według niego
właściwe preparowanie lekarstw nie jest możliwe bez procesu zwanego corruptio.
W pracach alchemików często spotyka się maksymę: "Corruptio unius est
generatio alterius" (zniszczenie jednego rodzi drugie), a więc zniszczenie
i całkowity rozkład użytych połączeń, tzn. rozszczepienie ich na części składowe,
umożliwia dopiero uzyskanie "esencji". W tym sensie pojęcie corruptio
jest przejęte z dawnej filozofii hermetycznej, gdzie zostało ono użyte jako
przeciwstawienie generatio.

W rozważaniach Paracelsusa występują następujące procesy:

1) naturalne powstawanie ciał przez "zjednoczenie"
elementów;
2) rozpuszczanie, rozszczepianie ciał na ich elementy;
3) powtórna odbudowa nowych ciał z produktów-elementów, otrzymanych
w czystej postaci w procesie rozszczepienia.

Ostatnie działanie realizuje sztuka spagiryczna - alchemia.
Paracelsus oświadcza z naciskiem, że najgłębszym celem każdej wiedzy jest nie
człowiek, lecz mysterium Naturae, które pojmuje on nie jako pramaterię
w ujęciu fizyko-chemicznym, lecz jako "tworzący pierwiastek", symbol
twórczej i tworzącej Natury, która uzewnętrznia się we
wszystkim, co istnieje. Mysterium magnum widzi on w makrokosmosie i mikrokosmosie
i pojmuje je jako "Matkę wszystkich elementów", a więc tworów żyjących
i rzeczy martwych. Mysteria Naturae są dla niego darami Boga i chce o
nich traktować w swych Archidoxae, gdzie opisuje ich stronę chemiczno-medyczną.

Archidoxae dzielą się na 10 ksiąg. Autor napisał je
dla własnej potrzeby oraz przeznaczył dla tych nielicznych, którzy pojmą właściwie
jego ideę. Dziesiątej księgi, stanowiącej pewnego rodzaju komentarz do pozostałych,
autor jednak nie opublikował, zapewne z obawy o wulgaryzowanie jego nauki.

W omawianym dziele Paracelsus zastanawia się, jak dochodzi
do tego, że lekarstwo leczy? Wyobraża on sobie, że dzieje się to wskutek tego,
że "natura człowieka" i lekarstwo ulegają "zjednoczeniu".
"Natura człowieka" jest dwojakiego rodzaju: "każdy człowiek został
złożony z dwóch, [ciał] z ciała materialnego i ciała duchowego" - mówi
Paracelsus.

Pojęcie Paracelsusa Spiritualen, a więc istot czy też
czynników, które są wieczne, może być porównane z antycznym filozoficznym wyobrażeniem
o "duszy świata", o którym szerzej powiemy w dalszym ciągu. Paracelsus
dowodzi, że Bóg zamknął "wieczne" i "cielesne" w "jednym".
Znaczy to, że wieczna "dusza świata" działa w żywym człowieku. Życie
osobnika jest działaniem pojedynczej duszy i po jego śmierci przemijające ciało
jednoczy się z "duszą świata". Podobną myśl wypowiada wcześniej Leonardo
da Vinci, a współcześnie z Paracelsusem kontynuuje ją Agrippa von Nettesheim,
później zaś Sędziwój, Helmont, Nuisement i inni.

W księdze trzeciej przedstawia Paracelsus swe rozważania na
temat elementów. Idee te są dla nas szczególnie ważne, ponieważ kontynuatorem
nauki mistrza szwajcarskiego był właśnie Sędziwój, który przejął i rozwijał
jego naukę o żywiołach.

We wszystkich ciałach występujących w przyrodzie zdaniem
Paracelsusa są zawarte cztery elementy: ziemia, woda, powietrze
i ogień, wszakże jeden z nich dominuje nad innymi i wywołuje działanie silniejsze.
Ten element przytłumia wpływ innych, które, podobnie jak "próchno w drzewie",
są słabe i bez siły. W ciele - mówi Paracelsus - są początkowo zawarte cztery
elementy, z nich zaś później wyłania się rzecz "predestynowana" przez
Naturę. Słowo praedestinatio jest tu użyte w znaczeniu teologicznym i
teleologicznym.

Paracelsus wprowadza pojęcie "Digest und Ferment der Praedestinierung",
które oznacza przemianę pramaterii we Wszechświecie i na Ziemi według postanowienia
Boga. Owa przemiana jest "chemiczną" przemianą chaosu, czyli powstawaniem
ciał ziemskich z elementów przez zmianę chemiczną, przez "Digest"
i "ferment", a więc przez trawienie i kiśnienie (fermentację). W podobny
sposób, według poglądu alchemików, powstają ciała ziemskie, na przykład metale
z prasubstancji "przez powolne, stopniowe gotowanie w cieple naturalnym"
*17.
--------- 17* Por. Geber, passim. ---------
Paracelsus omawia ten pogląd bliżej w traktacie De Natura
Rerum, a szczególnie w Liber de Generationibus Rerum*18.
--------- 18* Por. Liber Primus de Generationibus
Rerum Naturalium; Sudh. t. XI, s. 312 n. ---------
Mówi on tam o rodzeniu (generatio), powstawaniu wszystkich
naturalnych rzeczy w przyrodzie i o powstawaniu przez działanie sztuki - alchemii.
"Pierwszym początkiem" rodzenia jest dla niego "putrefakcja"
w cieple. Putrefakcja, inaczej gnicie, jest, podobnie jak digestio i
fermentatio, ważnym procesem, znanym i opisywanym od dawna przez alchemików,
pomocą w pracy alchemika *19.
--------- 19* Proces putrefakcji
był już znany alchemikom greckim. ---------
O procesie tym mówi na przykład Marcin Ruhland w swym Lexicon
Alchemiae: "Putrefakcja jest rozwiązaniem [ciała] zmieszanego za pomocą
naturalnego gnicia w gorącej wilgoci" *20.

--------- 20* M. Ruhland, Lexicon Alchemiae sive
Dictionarium Alchemisticum, Frankfurt 1612. ---------

W Archidoxae omawia również Paracelsus "rozdzielanie
żywiołów". Żywioły te nie zjawiają się wówczas w czystej postaci, otrzymuje
się natomiast ciała, które posiadają "wewnętrzne" własności, "jakości"
żywiołów: na przykład naturę "wilgotną" jak woda, "gorącą i suchą"
jak ogień itd. Substancje te pojawiają się, według słów Paracelsusa, jako połączenia
(Complexen).

Owe Complexen, czyli ciała o określonych wewnętrznych
własnościach, są skondensowane w piątej esencji danej materii. Dlatego quinta
essentia jest właściwą, działającą istotą ciała. A więc, gdy na przykład
roślina jest "bardzo gorąca", to znaczy, że jej piąta esencja posiada
"Complexion gorącą jak ogień". Nie wchodzą tu zatem w grę materialne
ilości, lecz jakości ciał, a przede wszystkim ich działanie farmakologiczne.

O co innego chodzi Paracelsusowi, gdy mówi on o drzewie posiadającym
więcej "ognia" aniżeli zawierają go zioła, albo o kamieniach, w których
jest więcej "suchego i zimnego", niż w żywicach. Tutaj Paracelsus
ma na myśli rzeczy materialne, które określa jako "żywioły ciała"
albo "cielesne żywioły" (Elemente des Corpus - Corporische Elemente).

Różne substancje mają rozmaitą zawartość "ognia",
"suchości" itd. W tym miejscu występują wyraźne związki Paracelsusowskich
pierwiastków: Merkuriusza, siarki i soli (które są u niego przyczynami widocznych
własności, a więc jakości, barwy itd.) z pojęciami Arystotelesa. Paracelsus
nie omawia bliżej tego zagadnienia. Dopiero w swym Opus Paramirum *21
traktuje on szerzej swą naukę o trzech wymienionych pierwiastkach.

--------- 21* I, 1, Cap. II. ---------

Słusznie podkreśla E. Darmstaedter, że podobna teoria była
znana dawniejszym alchemikom, na przykład Geberowi, który - jak wiemy - przyjmuje
jako pierwiastki rzeczy rtęć (lub arszenik) i siarkę. Alchemicy ci uwzględnili
w swych ogólnych rozważaniach filozoficznych pojęcia lotności
i palności, pojęcia, dla których rtęć i siarka były typowymi przykładami, symbolami.
Paracelsus dodał do nich własne pojęcie "niepalności", "popiołu"
i zamknął je w trzecim pierwiastku - soli. Pojęcia tych trzech "pierwiastków"
są u Paracelsusa również symboliczne i w żadnym wypadku nie odpowiadają substancjom
materialnym określanym tymi nazwami. Podobnie jak u Gebera, są to raczej praciała,
prapierwiastki *22, stany materii.
--------- 22* W. Ganzenmuller dowodzi, że teoria trzech pierwiastków
daje się wyprowadzić z dwóch głównych źródeł: ze starej nauki arabskiej, w której
przyjmowano, że metale składają się z siarki i rtęci, oraz z innego wyobrażenia,
sięgającego czasów starożytnych, według którego zarówno metale, jak i kamień
filozoficzny posiadają trojaki skład, są mianowicie złożone
z ciała, duszy i ducha. Paracelsus przytacza (De Rerum Natura, w Sudh.,t.
XI, s. 318) Hermesa, jako autora tego drugiego poglądu. Podobną myśl spotykamy
w alchemicznym dziele Rosarium Philosophorum i innych pracach tego okresu;
por. W. Ganzenmuller, Paracelsus und die Alchemie des Mittelalters, w
dziele Beitrage zur Geschichte der Technologie und der Alchemie, Weinheim
1956, s. 306. ---------
Wprowadzenie przez Paracelsusa trynitarystycznej nauki do alchemii
spowodowało reakcję "czystych" arystotelików. Wyrazem tego jest na
przykład stanowisko zajęte przez Fakultet Uniwersytetu Paryskiego w wydanym
przezeń wyroku potępiającym alchemię *23. Należy tu jednak podkreślić,
że Paracelsus nie obalił nauki o czterech żywiołach (elementach) i że wyznawał
on ją nadal na równi ze swą nauką o trzech pierwiastkach.
--------- 23* Por. A. Libavius, Commentariorum
Alchymiae, Frankfurt 1597, cz. I, s. 44. ---------
Z wypowiedzi jego wynika, że istnieje ścisły związek między
żywiołami: ziemią, wodą, powietrzem i ogniem a trzema pierwiastkami: Merkuriusz
odpowiada "lotności", a więc "powietrzu" i "wodzie",
palna siarka - "ogniowi", wreszcie niepalna sól - "ziemi".
W ten sposób znajdujemy pomost łączący oba systemy. Trzy pierwiastki Paracelsusa
są chemicznymi materialnymi reprezentantami czterech żywiołów.

Jeśli Paracelsus zrobił założenie, że między jego trzema pierwiastkami
i czterema żywiołami istnieje wewnętrzny związek (co wydawało mu się bardzo
prawdopodobne), wówczas ideę jego można tłumaczyć w następujący sposób: jeśli
palna substancja zawierająca pierwiastek siarkę podczas palenia rozdziela się
na swe składniki pierwotne, wtedy siarka ulatuje w powietrze, we Wszechświat,
i tam może istnieć jako żywioł "ogień", gotowa zawsze znowu przejść
w ciała materialne - ziemskie. Podobnie mogą "egzystować" pierwiastki
Merkuriusz i sól, prototypy stanu "lotnego" i "ziemnego"
(popiół, wapno itd.), jako żywioły "powietrze" i "ziemia",
później zaś znowu wchodzić w związki z ciałami materialnymi. W ten sposób można
wyobrazić w nauce Paracelsusa wieczny obieg zachodzący przy powstawaniu i przemijaniu
wszystkich rzeczy i istot.

Paracelsusowską naukę o czterech żywiołach i trzech pierwiastkach
możemy zatem przedstawić w prostym schemacie:
żywioł ------------------ pierwiastek

ogień --- siarka
powietrze --- siarka lub Merkuriusz
woda --- Merkuriusz
ziemia --- sól

Dochodzimy z kolei do problemu "oddzielania" (Abscheidung)
żywiołów. Proces ten pozostaje w ścisłym związku z ich naturą. Natura żywiołów
objawia się w "ciepłym", "zimnym", "mokrym" i
"suchym", ale jakości te nie są sobie równe. Każda jakość, nawet taka
sama, otrzymana z innego ciała, wykazuje inny charakter. Różnorodne możliwości
zachodzą więc przy rozdzielaniu żywiołów. Najpierw ma miejsce rozdzielenie samych
żywiołów i chwytanie każdego w odpowiednim oddzielnym naczyniu (poza "powietrzem",
które nie da się oddzielić i uchwycić), przy czym zostaje otrzymana "siła"
każdego żywiołu. Z kolei oddziela się "czyste" od "nieczystego",
a więc przede wszystkim otrzymuje się z rozmaitych ciał piątą esencję.

Piąta esencja zawiera "żywioł predestynowany",
tzn. ten, który przejawia największą aktywność i który przekazuje ciału swą
siłę. Ta "siła" powinna być ekstrahowana z piątą esencją i otrzymana
bez "uszkodzenia" czterech żywiołów. Paracelsus przechodzi następnie
do praktyki oddzielania żywiołów z metali, kamieni, substancji oleistych, żywicznych,
ziół, mięsa, soków, różnych rodzajów szkła i innych substancji mineralnych,
ogólnie ciał stałych.

Poglądy omówione w związku z powyższym tematem w Archidoxae
rozwija Paracelsus w innych swych pracach, na przykład w De Natura Rerum
(w rozdziale De Separatione Rerum}*24.
--------- 24* Sudh. t. XI, s. 360. --------
Nie znajdujemy tam jednak niczego więcej, co nie byłoby zawarte
w książkach traktujących o probierstwie, górniczych i alchemicznych, pochodzących
z XVI wieku. Ważny rozdział Archidoxae stanowi Odzielanie elementów
w metalach. Nie będę tu jednak przytaczał treści tych operacji, ponieważ
w zasadzie nie były one wynalazkiem Paracelsusa i występowały w rozmaitych odmianach
u wielu alchemików przed Paracelsusem, na przykład w traktatach Gebera. Należy
tu jednak zwrócić uwagę na ciekawą myśl, podjętą przez Paracelsusa i kontynuowaną
m. in. przez Sędziwoja.

Otóż w traktacie Liber Claritatis Geberi (XIV w.)*25
opisano, jak cztery żywioły mogą być otrzymane z rtęci.
-------- 25* E. Darmstaedter, ks. II, rozdz. 85,
wyd. w Archivio Di Storia della Scienza 1925.
---------
W podobnych procesach ma być sporządzony "olej żywego srebra"
(oleum argenti vivi), z którego otrzymuje się dalsze substancje, służące
jako "żywioły" lub ich "przedstawiciele": wodę, powietrze
i ogień. Czwarty preparat, ciecz, który w tym przypadku odpowiada "ziemi",
zostaje poddany fermentacji, a mianowicie wskutek rozpuszczenia srebra. Ten
fermentujący roztwór, który zawiera tzw. "zarodek srebra", łączy się
z pierwszymi dwoma żywiołami i dzięki temu powstaje dopiero "medycyna",
pod wpływem której rtęć zamienia się w srebro.

Idea fermentu, zarodka metalu, występuje również w dziełach
dawniejszych alchemików arabskich*26. Paracelsus pisał o wzrastaniu
kamieni i ciał mineralnych*27, a Sędziwój, podobnie jak Nuisement,
szeroko rozwijał tę ideę.
--------- 26* Por.
E. O. von Lippmann, Entstehung und Ausbreitung..., jw., s. 364 (Dschabir
Ibn Hajjan. Buch des Konigs). ---------
--------- 27* "Also ist auch not der arzt sei ein alchimist.
Wil er nun deselbig sein, muss er die muter sehen, aus der die mineralia wachsen",
Sieben Defensiones, w Sudh. t. XI, s. 144. ---------
Omówione powyżej "oddzielanie żywiołów" było opisywane
w różnych dziełach, które przypisywano Rajmundusowi Lullusowi, w dziełach Brunschwygka,
Ulstadiusa itd.

Substancje, które u Paracelsusa otrzymuje się przy "oddzielaniu"
żywiołów, służą jako lekarstwa, a nie do celów transmutacji (Paracelsus przechodzi
tu od alchemii do jatrochemii). Stąd też stosowane dla tych preparatów nazwy
mają brzmienie czysto alchemiczne: kamień filozoficzny, magisterium itd.

Można by było zadać tu pytanie, jakie substancje otrzymywano
w procesach opisanych przez Paracelsusa i jak sprawa ta przedstawia się w świetle
nowoczesnej chemii. Otóż niektóre operacje można byłoby powtórzyć i te możemy
zweryfikować, inne - z powodu niejasności i alegoryczności opisów - pozostają
tajemnicą autora. Jedno jest pewne, że szereg substancji otrzymywanych przez
autora były to substancje nieorganiczne, przeważnie sole metali. Spotykamy tam
więc chlorek złotawy, azotan srebrowy, chlorek srebrowy, chlorek żelazowy, tlenek
cynowy i chlorek cynowy. "Oleje" metali mogły być stężonymi roztworami
soli metali, podobnie jak "olej z kamienia winnego" (oleum tartari)
był identyczny z węglanem potasowym (potażem). Ta ostatnia substancja w
wilgotnym powietrzu przyciąga wodę i zachowuje się jak substancja oleista. Jest
oczywiste, że przy rozpatrywaniu właściwości owych "olejów" metali
przeniesiono zewnętrzne spostrzeżenia ze świata organicznego na nieorganiczny.
Przy dalszym traktowaniu chemicznym omawianych "olejów" mogły powstawać
metale w stanie koloidalnym, jak na przykład złoto koloidalne,
znane w alchemii jako "złoto do picia" (aurum potabile), a
pokrewne preparaty niekiedy mogły zawierać metale koloidalne*28.
Paracelsus w innych traktatach opisuje różne preparaty złota*29,
a także otrzymywanie metalicznych "narośli", na przykład ze złota*30.
Alchemicy nazywali takie narośle herba aurea i arbor philosophorum.
--------- 28* Por. E. Darmstaedter, Aurum Potabile,
"Chemiker Zeitung", 1924, nr 112 i 115. ---------
--------- 29* Por. na przykład Drei Bucher der
Wundarznei, Bertheonei, w Sudh. t. VI, s. 136 i 137. ---------
--------- 30* De Generatione Rerum, ks. II,
De Crescentibits Rerum, w Sudh. t. XI, s. 320 n. ---------

Z podanych przykładów widoczne jest, że Paracelsus nie rozróżnia
wyraźnie substancji nieorganicznych od organicznych, przy czym dostrzega on
wyraźne związki między światem nieożywionym i ożywionym. Autor ten widział przede
wszystkim zewnętrzną stronę zjawisk. Wystarczyło, aby ciało pod wpływem podwyższonej
temperatury barwiło się na czerwono, by uznać je za substancję zawierającą żywioł
ogień. Podobnie czerwone korale odpowiednio spreparowane służyły jako lekarstwo
na choroby krwi.

Proces gnicia (putrefakcji), któremu Paracelsus nadał szczególne,
mistyczne znaczenie, znany był dawnej alchemii, a pierwowzoru tej myśli należy
szukać chyba u Arystotelesa, później zaś u Lukrecjusza*31.
--------- 31* Rozważania Arystotelesa na temat samorzutnego
rozmnażania się niektórych zwierząt (przez tzw. generatio spontanea, generatio
aequivoca) podsunęły myśl o putrefakcji, czyli gniciu, jakie ma zachodzić
przy samorodnym powstawaniu organizmu. Ów tajemniczy proces wywarł później znamienny
wpływ na poglądach biologicznych odnośnie zagadnienia życia. ,,Wszystkie ustroje
powstające w ten sposób (przez samorództwo, samo-zapłód) w ziemi lub w wodzie,
tworzą się przy udziale pewnego rozkładu (alchemiczne putrefactio), przy
czym zawsze miesza się do tego woda deszczowa... Ale nic nie powstaje przez
samo gnicie, lecz wszystko przez zagotowanie (a więc przez jakiś proces chemiczny),
a gnijące i butwiejące jest tylko wydzieliną zagotowanego". Arystoteles:
Peri zoion geneseos, Biblia E. (Pięć ksiąg o powstawaniu zwierząt), ks.
III, par. 113, s. 121-123, cyt. wg J. Nusbauma Dzieje nauk biologicznych,
w wyd. Dzieje myśli, 1911, s. 181-182. W poemacie Lukrecjusza De
rerum natura, znajdujemy również ślady wiary w istnienie generatio aequivoca.
W ks. II, w. 865-885 czytamy: "Stworzenia powstają z zaczątków pozbawionych
czucia. Oto można widzieć, jak ze szkaradnego gnoju lęgną się żywe robaki, gdy
mokra ziemia dojdzie do stanu zgnilizny skutkiem niewczesnej słoty". ,,Żadnej
z tych rzeczy [żywotnego czucia] nie dostrzegamy w skibach ni w drewnie, a jednak
rodzą robactwo, kiedy skutkiem słoty przegniją poniekąd, ponieważ ciałka materii,
wytrącone ze starych porządków skutkiem nowego zdarzenia, łączą się w ten sposób,
jak właśnie stworzenia rodzić się winny" (s. 72). "Skoro widzimy,
że jaja ptaków przeobrażają się w żywe pisklęta i że się lęgnie robactwo, gdy
ziemię przetrawi zgnilizna skutkiem niewczesnej słoty, to przecież jest jasne,
że czucie może się rodzić nie z czucia", (w. 886-930, s. 73). De rerum
natura Tytusa Lukrecjusza Karusa; przetłumaczył i wstępem poprzedził A.
Krokiewicz, Lwów i Warszawa 1923. ----------

Alchemicy stosowali putrefakcję przy rozkładaniu
ciał na składniki podstawowe i następnym ich "oczyszczaniu". Rozkład
ciał organicznych (zwierzęcych i roślinnych) został tu więc przeniesiony na
procesy nieorganiczne i w tym sensie omawia to zjawisko Paracelsus w traktacie
De Generatione Rerum. Czytamy tam m.in. że "putrefakcja jest najwyższym
stopniem, a także pierwszą fazą rodzenia"*32.
--------- 32* Sudh., t. XI, s. 258. ---------

Nie ulega wątpliwości, że Paracelsus był nie tylko wybitnym
lekarzem i myślicielem, ale także mistykiem. Mistyka jego nie była jednak kontemplatywna
i uczuciowa: zaznacza się w niej pierwiastek czynny, usiłowanie wprowadzenia
reform w dotychczasowym sposobie myślenia lekarskiego. Poglądy głoszone przez
niego spowodowały w medycynie ruch reformatorski i znalazły wielu zwolenników
i kontynuatorów w całej Europie. Oczywiście postępem było propagowanie leków
chemicznych, negatywny zaś charakter miało niedocenianie anatomii i podniesienie
roli astrologii przez paracelsystów. Nowatorskimi ideami przejął się również
Sędziwój, któremu postępowy system Paracelsusa otwierał nowe perspektywy w tłumaczeniu
procesów i zjawisk zachodzących w przyrodzie.






Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ROZDZIAŁ 01 Zasady dziedziczenia predyspozycji do nowotworów
01 Rozdział 01
MLP FIM Fanfic Wojna o Equestrię Rozdział 01
03 Rozdział 01 Granica i ciągłość funkcji wielu zmiennych
Rozdział 01 Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera
01 Rozdzial 1
Mead Richelle Storm Born 01 Rozdział 7
PA lab [01] rozdział 1(2)
Mead Richelle Storm Born 01 Rozdział 6
WAMPIRY VEGAS 01 Wysokie Stawki Rozdział 10
PA lab [01] rozdział 1(1)

więcej podobnych podstron