Koncepcja Psychodynamiczna Człowieka czyli człowiek nied~2EC




Koncepcja Psychodynamiczna Człowieka czyli człowiek niedoskonały











Środa, 26 Kwietnia Imieniny obchodzą: Marzena, Maria, Klaudiusz
 



















  Sciaga.pl > Prace
> Współczesność >
Home | Reklama | Info
| Mail






Gdzie Cz@T ???




Gdzie jestSciaga.pl
?
















Koncepcja
Psychodynamiczna Człowieka czyli człowiek
niedoskonały










kategoria:   J.polski
zakres:   Współczesność
dodano:   1999-12-17




przepraszam za ta
prace ale chcialbym abyscie na swojej stronie wstawiali rowniez
prace z wyzszych uczelni Praca Kontrolna z Psychologii
Koncepcja Psychodynamiczna, czyli człowiek Niedoskonały
Zarys Portretu, psychodynamicznego powstał w klinikach
psychiatrycznych lub w klinikach neurologicznych oraz w zacisznych
gabinetach psychoterapeutycznych, gdzie prowadzono dość spontaniczne
obserwacje pacjentów. Twórcy portret psychodynamicznego tacy jak
Fromm lub May zadowalali się metodami obserwacji które nieraz nie
spełniały podstawowych wymogów metodologicznych, ponadto dane
kliniczne uzyskane w ten sposób były poddawane dość swobodnej
interpretacji. Zwolennicy koncepcji psychodynamicznej są
przekonanie, że ludzkie działanie jest ukierunkowane przez
wewnętrzne siły motywacyjne, między którymi często zachodzi konflikt
i które są z zasady nieświadome. Człowiek w ujęciu koncepcji
psychodynamicznej jest istotą niedoskonałą, jest on miernym aktorem
kierującym swoim losem. Głównym celem psychologa nie jest badanie
zewnętrznego zachowania, lecz poznanie osobowości lub charakteru
człowieka. Wiedza o osobowości stanowiącej przede wszystkim system
sił dynamicznych, zwanych popędami lub potrzebami pozwala
przewidywać i wyjaśniać ludzkie działanie, pozwala ponadto je
korygować. Portret psychodynamiczny nie tylko określa, jak
funkcjonuje człowiek, ale również wskazuje jak zmieniać jego
osobowość. Twórcy koncepcji psychodynamicznej opracowali zasady
psychoterapii. Posiada ona wiele wariantów. W każdym przypadku jest
to metoda kliniczna, której celem jest pomaganie człowiekowi w
rozwiązywaniu nieświadomych konfliktów, ułatwienie mu wyboru drogi
życiowej i umożliwianie przystosowania się do otaczającego świata.
Koncepcja psychodynamiczna składa się z wielu wariantów, które
znacznie różnią się między sobą. Najbardziej znaną wersją portretu
dynamicznego jest psychoanaliza. Psychoanaliza została stworzona
przez Freuda na początku naszego stulecia i zrewolunicjowała nauki
humanistyczne oraz sztukę. Jednak w toku rozwoju psychologii
większość jego poglądów została zakwestionowana. Z całej ogromnej
teorii Freuda pozostały jedynie nieliczne twierdzenia, takie jak
odkrycie nieświadomej motywacji, idee mechanizmów obronnych czy
udowodnienie, że pierwsze lata życia mają decydujący wpływ na
ukształtowanie się osobowości człowieka dorosłego. Współczesna
analiza (Psychoanaliza Społeczna) radykalnie zmieniła biologistyczną
teorię Freuda. Współczesna psychoanaliza jest bardzo złożona -
stanowi pewną metodę leczenia zaburzeń psychicznych, i jako taka
stanowi część medycyny, jest określoną koncepcją filozoficzną oraz
można ją uznać za strukturę psychologiczną. Popędy i tyrania
nieświadomości – działanie człowieka jest stymulowane i uwarunkowane
przez wewnętrzne siły zwane popędami lub potrzebami. Większość
popędów i potrzeb jest zaprogramowana przez naturę – są one nabyte w
procesie uspołecznienia. Psychoanalitycy wyróżniają dwie klasy
popędów – pierwotne ( wrodzone) to takie jak dążenie do zdobycia
pokarmu, pragnienie utrzymania optymalnej temperatury ciała. Oraz
popędy wtórne – powstałe w wyniku uspołeczniania – potrzeba
bezpieczeństwa, potrzeby społeczne itp. Popędy które ukierunkowują
ludzkie działanie są z reguły nieświadome. Człowiek nie zna swojej
motywacji, nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie siły nim żądzą.
Pojęcie nieświadomej motywacji jest fundamentalnym terminem
psychoanalizy. Proces kształtowania popędu i programów ich osiągania
dzięki oddziaływaniom warunków społecznych i kultury nazywa się
socjalizacją człowieka. Nabywanie podstawowych popędów wtórnych
odbywa się głównie w środowisku rodzinnym w pierwszych latach życia,
to dzieciństwo wywiera wielki wpływ na dalsze losy człowieka. Jednym
z najważniejszych popędów pierwotnych jest głód, zaspokojenie go
stanowi podstawowy warunek utrzymania życia jednostki. W trakcie
zaspokajania głodu kształtują się nowe potrzeby społeczne. Alfred
Adler wykrył, że ludzie posiadają potrzebę mocy, dążą oni do
zdobycia władzy, dominacji i sławy, Tomasz Kocowski, zwrócił uwagę,
że potrzeby mocy są motorem działań ludzkich, wstrząsających
niekiedy społeczeństwami. Rollo May stwierdził, że wielu pacjentów
ma „fałszywą świadomość” swoich rzeczywistych pragnień. Na podstawie
dużego materiału klinicznego psychoanalitycy przyjęli tezę, że
motywacja człowieka jest z reguły nieświadoma. Nieświadome popędy i
dążenia ukierunkowują ludzkie działanie, decydują o tym, co człowiek
chce osiągnąć i przed czy się broni. Współcześnie psychologowie
zgromadzili wiele danych empirycznych, które wskazują, że człowiek
nie zawsze zdaję sobie sprawę z tego, jakie popędu ukierunkowują
jego działanie. Obiekcję przeciwko współczesnej psychoanalizie
polegają na tym, iż tak małą wagę przypisuję się motywacji
świadomej. Olbrzymia większość danych psychoanalitycznych pochodzi z
gabinetów terapeutycznych i obserwacji klinicznych. Ludzie, którzy
korzystają z pomocy terapeutów, mają pewne zaburzenia emocjonalne.
Jest rzeczą prawdopodobną, że w wielu przepadkach nie uświadamiają
oni sobie własnych popędów, dążeń i konfliktów. Tych klinicznych
danych nie można generalizować. Dialektyka konfliktów – popędy
aktywizują i ukierunkowują ludzkie zachowanie, powodują że jest ono
działaniem celowym. Człowiek dąży do zaspokojenia popędów, do
uznania. Zaspokojenie potrzeb usuwa napięcie i dają satysfakcję.
Konflikt – najważniejsza przyczyna udaremnienia ludzkich dążeń.
Klasy konfliktów : konflikty wewnętrzne ( motywacyjne) i konflikty
zewnętrzne – z reguły mają charakter interpersonalny. Konflikty są
czynnikiem rozwoju i kształtowania osobowości, są one jednocześnie
źródłem tragedii. Sztuka samoobrony – w przypadku konfliktów
których człowiek nie umie rozwiązać i frustracji która wywołuje lęk
stosuje on pewne mechanizmy obronne, których zbiór tworzy system
obronny – „Ja”. Mechanizmy te zostały wykryte przez Freuda.
Mechanizm obronny – naukowa metoda radzenia sobie z konfliktami –
funkcjonuje nieświadomie. Mechanizmu obronne nie rozwiązują
konfliktów jedynie łagodzą ich objawy. Czasem nawet wywołują
niekorzystne skutki uboczne, nie eliminują rzeczywistych konfliktów
motywacyjnych i interpersonalnych. Mechanizmy obronne – represja,
stłumienie, projekcja, racjonalizacja, substytucja. Anatomia
lęku – strach i lęk jako stany psychiczne lub jako reakcje
zewnętrzne zawsze budziły szerokie zainteresowanie. Teoria lęku
stanowi ważną część psychoanalizy. Odpowiedź na pytanie, czym jest
lęk nie jest jednoznaczna. Nie należy go utożsamiać ze strachem.
Strach jest nieprzyjemnym stanem emocjonalnym, który sygnalizuje
zewnętrzne niebezpieczeństwo. Ponieważ przyczyna strach znajdują się
w środowisku fizycznym lub społecznym i są one znane, jednostka może
się bronić przed tą emocją. Lęk jest sygnałem niebezpieczeństwa
wewnętrznego, z którego człowiek niedokładnie zdaję sobie sprawę,
nie można przed nim uciec, nie można go również zaatakować.
Zwalczane lęku wymaga bardziej subtelnych środków. Z reguły człowiek
nie zdaje sobie sprawy ze źródeł swoich lęków i niepokoju, stany
lękowe są różnorodne. Rodzaje lęków – lęk normalny (rzeczywisty) i
lęk neurotyczny ( przesadzony). Psychoterapia – droga do
samodzielności. – Psychoterapia jest systematycznym i celowym
sposobem modyfikacji i korekcji osobowości oraz leczenia zaburzeń
emocjonalnych za pomocą środków psychologicznych takich jak swobodny
tok słów, dyskurs, mimika, więź emocjonalna z pacjentem czy samo
uczenie nowych umiejętności. Powstało wiele psychoterapii:
analityczna i Gestalt, indywidualna i grupowa. Humanizacja
świata u progu nowego wieku, – aby zmienić sytuację współczesnego
człowieka, nie wystarczy zastosować psychoterapii, trzeba ponadto
dążyć do humanizacji świata. Sama świadomość musi iść w parze z
podnoszeniem standardów moralnych w rodzinie, w szkole i
instytucjach publicznych, z wyciszeniem licznych konfliktów
zbrojnych i uporaniem się z dewastacją naturalnego środowiska. Jeśli
proces humanizacji instytucji i życia społecznego zostaną
zahamowane, i rozwój techniki stanie na głównym celu działania to
zdaniem – katastrofa jest nieunikniona.







Autor: Plastek

Ocena : 0.0 








oceń
prace:
1 2 3 4 5 6


Home | Reklama | Info
| Mail


Prace | Pomoc | Książki | Artykuły | News | Katalog | Forum
| Rozrywka






Wszelkie prawa zastrzeżone / All
rights reserved  Sciaga.pl
2000


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
koncepcje psychologiczne człowieka Freud, Fromm i inni
Koncepcje psychologiczne człowieka
Kozielecki Koncepcje psychologiczne człowieka
WPŁYW WYBRANYCH SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI NA AKTYWNOŚĆ PSYCHOFIZYCZNĄ CZŁOWIEKA
Koncepcja natury człowieka w czasach Oświecenia
Psychopatologia człowieka dorosłego
Ludowa koncepcja pełni człowieczeństwa w II części Dziad~E94
Socjologiczne konsekwencje freudowskiej koncepcji psychoanalizy
Koncepcja psychodynamiczna
porównanie koncepcji psychologicznych
12 koncepcje psychologiczne
Wykład 4 przestępca koncepcje psychologiczne [10 11]
Wykład 4 przestępca koncepcje psychologiczne [10 11]

więcej podobnych podstron