CNEB 8 najwazniejszych pytan w biznesie


8 najważniejszych pytań by skutecznie
promować swój biznes i nigdy już nie
utopić pieniędzy w nieskutecznej
reklamie.
UWAGA:
RAPORT NIE POWINIEN BYĆ PRZEGLDANY INACZEJ
NIŻ WYDRUKOWANY I Z DAUGOPISEM W RKU. W ŻADNYM
WYPADKU NIE MOŻNA ODPOWIADAĆ NA ZADANE TU PYTANIA
W MYÅšLACH, NIE SPISUJC ICH NIGDZIE!
Wiedza, jaką da Państwu odpowiedzenie na te pytania jest wiedzą
fundamentalnÄ… dla dowolnego biznesu zarabiajÄ…cego pieniÄ…dze w dowolnej
branży w dowolnym miejscu na świecie z pomocą Internetu. Proszę mi
wierzyć, że wiem co mówię  nie ma takiego biznesu, który mógłby
osiągnąć spektakularny, nawet spory sukces bez tej wiedzy. Są wyjątki,
zawsze są... tak jak są wyjątki spośród 40 milionów Polaków, którzy
wygrywajÄ… grajÄ…c w LOTTO.
Tylko szczęście może pomóc Państwu wygrać na loterii, tylko szczęście
może pomóc osiągnąć sukces bez tej wiedzy. Poleganie na szczęściu
kosztuje majątek. Dotyczy to grających na loteriach i biznesy próbujące
bawić się marketing bez fundamentalnej wiedzy. To jak zabawa z
zapałkami na stacji benzynowej. Jak będą Państwo mieli szczęście to się
poparzą, bardziej prawdopodobne jest jednak, że wysadzą siebie (swój
biznes).
Proszę więc poważnie potraktować ten raport.
Z pełnym zaangażowaniem w Państwa sukces,
redaktor CzasNaE-Biznes
doradca ds. marketingu internetowego
właściciel Majewski Business Consulting
8 najważniejszych pytań
1). Kim jest Twój idealny klient
Ile ma lat?
Podaj więcej informacji demograficznych.
Podaj więcej informacji geograficznych.
Jakie ma wykształcenie?
Ile zarabia (miesięcznie lub rocznie  zaznacz to)?
Jaką funkcję pełni w biznesie/ rodzinie jeśli nie sprzedajesz firmom?
Co powiesz o jego tle życiowym?
W co wierzy  w jakie wartości uniwersalne i typowe dla tego typu człowieka?
Jaki jest jego poziom wiedzy w kwestiach zwiÄ…zanych z tym, co robisz?
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 2 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
Co ceni?
Za co płaci
Kim się stanie, jeśli kupi Twój produkt?
Jaki Twój produkt będzie miał wpływ na jego otoczenie (biznes, rodzinę)?
Kim powinien być, aby płacił więcej?
Czy nie warto skupić się na tych co płacą lepiej? Dlaczego?
Jeśli nie znasz swojego idealnego klienta, takiego któremu najłatwiej, najczęściej i z największym zyskiem
sprzedasz, to tak naprawdÄ™ nie wiesz nic o swoim biznesie. Nie znanie swojej idealnej grupy docelowej to
największy grzech, jaki można popełnić w biznesie. Ale nie patrz na grupę docelową jak na grupę, lecz jak
na jednostkę. Dlatego mówimy o idealnym kliencie.
Najprościej: nie możesz robić marketingu (nie mówimy tylko o reklamach) dobrze, jeśli nie znasz swojego
idealnego klienta. Najwięcej bankructw i problemów ledwo dających sobie radę biznesów wynika z tego
jednego, niedopuszczalnego błędu.
Jeśli Twój produkt jest dla wszystkich... to masz kłopoty.
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 3 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
2). Czy kiedykolwiek przeprowadziłeś jakieś naukowe badania aby poznać czego
konkretnie Twoi klienci chcą od Twoich produktów/ usług. Czy wiesz jakie korzyści/
cechy Twoich produktów klienci cenią najbardziej, za co tak naprawdę płacą?
TAK / NIE
Nie możesz po prostu spytać klienta czego chce od Twojego produktu i wyznaczyć jego odpowiedzią
kierunek dla swojej strategii marketingowej. Ten typ prostego badania daje tak duże odchylenia od stanu
faktycznego, że otrzymasz fałszywy obraz. Tak samo nie możesz spytać klienta ile chciałby zapłacić za Twój
produkt.
Badanie musi być przeprowadzone w oparciu o pytania podświadomie skłaniające klienta do ujawnienia
swoich prawdziwych przekonań i potrzeb. Mówimy tutaj o socjotechnikach bardziej lub mniej
zakamuflowanych przed klientem.
Jak mawiał Bruce Barton, wybitny marketer początku XX wieku, ulubioną piosenką klienta jest "Kocham
siebie" (I Love Me). Jeśli spytasz klienta w oczywisty sposób to powie Ci o tym co on myśli że powinien
chcieć  będzie krył swoje prawdziwe myśli. Socjotechniki, czyli odpowiednio skonstruowane badanie,
pokaże Ci czego klienta tak naprawdę chce.
Jeśli masz możliwość zbadania swojego idealnego klienta, to zrób to. W innym wypadku możesz
przeprowadzić badania na faktycznych klientach, co przy odpowiednich ilościach daje wyniki równie
wiarygodne.
3). Jeśli odpowiedziałeś w pytaniu 2 "tak", jakie cechy i korzyści wynikające z
Twojego produktu Twój statystyczny (lepiej "idealny") klient ceni najbardziej?
Nie możesz stworzyć dobrej (skutecznej) oferty lub reklamy jeśli nie masz tych danych. To samo tyczy się
specjalistów tworzących reklamy. Jest to po prostu niemożliwe lub jest to zgadywanie  w każdym wypadku
takie działanie może kosztować Cię fortunę wyrzuconą na testy, z których większość można od razu
wykluczyć posiadając te dane.
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 4 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
Jeśli jest copywriter lub agencja reklamowa, która zabiera się za tworzenie materiałów reklamowych dla
Ciebie bez tej wiedzy  pozbądz się ich jak szybko potrafisz, bo będziesz płacił za zgadywanie lub co gorsza
za opinie specjalisty czy grupki specjalistów.
Musisz znać fakty, na podstawie których można tworzyć opinie i hipotezy, które następnie sprawdzimy w
testach. Ale najpierw muszą być fakty.
W marketingu liczy się tylko zdanie i przekonania klientów. Specjalista potrafi z tych informacji stworzyć
skuteczne materiały marketingowe. Analiza faktów i testy prowadzą do trafnych hipotez. Analiza i testy
hipotez z pominięciem faktów prowadzą do Twojej kieszeni po nowe fundusze.
Podejmowanie działań marketingowych bez tej wiedzy jest jak podróżowanie po nieznanym terenie bez
mapy. Możesz w końcu trafić do celu, ale będzie Cię to kosztowało dwa razy więcej czasu i pieniędzy niż z
mapą  wynikami specjalistycznych badań. Kupowanie mapy zawsze się opłaca. Przeprowadzanie takich
badań zawsze się opłaca.
4). Czy Twoje materiały marketingowe odnoszą się prawidłowo do korzyści (przede
wszystkim) i cech, które pojawiły się w pytaniu 2?
TAK / NIE
Dlaczego?
Jeśli Twoje materiały marketingowe (reklamy i oferty) nie skupiają się na tym, co Twój klient ceni najbardziej,
tracisz pieniądze. Tracisz pieniądze, które wydajesz na te materiały. Tracisz pieniądze, które przechodzą Ci
koło nosa.
Oznacza to, że Twoje reklamy, oferty na Twoich stronach mogą być o 100%, 200% czy 1000% bardziej
efektywne w zarabianiu dla Ciebie pieniędzy niż są obecnie. Oznacza to, że Twoje działania marketingowe,
Twoje reklamy i Twoja strona www kosztują Ciebie od 2 do 10 razy więcej niż mogłyby kosztować po
prostym ich przerobieniu.
Czy stać Cię na takie marnotrastwo?
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 5 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
Tylko dlatego, że nie odnosisz się odpowiednio do korzyści, których klient faktycznie oczekuje, Twoje
działania marketingowe nie mogą być w pełni skuteczne.
Cała idea skutecznego marketingu polega na tym, aby uzyskać maksimum zysków przy minimum
kosztów i 100% zadowoleniu klienta. To jest moja definicja marketingu. Proponuję porzucić definicję
słownikową (zaspokajanie potrzeb) i stosować tą bo ta pokazuje sposób.
5). Jaka jest Najbardziej Oczekiwana Akcja (MWR) Twojego serwisu www? Czyli do
jakiej konkretnej akcji mają prowadzić informacje i reklamy na Twojej stronie?
Lepiej znaj swoje MWR. Każda strona www, każdy materiał marketingowy musi prowadzić do jasno
sprecyzowanej akcji ze strony klienta. Ta akcja w ujęciu globalnym musi go zbliżać do transakcji. Czy to
będzie bezpośrednia sprzedaż, czy odwiedzenie strony z konkretnie określonym zadaniem, czy zapisanie
się na naszą listę adresową czy cokolwiek innego  musimy to jasno zdefiniować i mieć tą definicję przed
oczami, gdy tworzymy nasze materiały marketingowe.
MWR to wskaznik opisany przez Kena Evoy'a, który w oryginale brzmi: Most Wanted Response.
6). Czy Twoja strona całą swoją zawartością jest skierowana na doprowadzenie do
MWR? Jak to osiÄ…gasz?
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 6 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
Cokolwiek rozpraszajÄ…cego klienta, cokolwiek odwracajÄ…cego jego uwagÄ™, cokolwiek odciÄ…gajÄ…cego go od
wytyczonej mu ścieżki do wybranego MWR kosztuje Twój biznes żywe pieniądze. Pieniądze, które zostały w
kieszeni klienta zamiast znalezć się na Twoim koncie bankowym.
Dopilnuj więc aby odwiedzający Twoją stronę zrobił to, czego Ty od niego chcesz. Nie pozwól mu na
swobodę, ale niech czuje pełną swobodę  prowadz go. Klient podświadomie błaga abyś poprowadził go do
poprawnej decyzji. Ale to ON podejmuje właściwą decyzję i musi mieć tego świadomość!
7). Czy znasz CR i CTR poszczególnych części swojej strony (ofert) i swoich
reklam? Jakie są ich wartości?
Nie można przeprowadzić mądrze (z realną szansą na sukces) żadnego działania marketingowego (np.
kampanii reklamowej) jeśli nie potrafimy przewidzieć jego wyników.
Można określić w większym lub mniejszym stopniu skuteczność nie przeprowadzonej jeszcze kampanii. Im
dokładniejsze mamy dane nt. skuteczności poszczególnych części naszych ofert i reklam, tym większe
mamy prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.
Bardzo dużo kampanii reklamowych prowadzi się na wyczucie. Raklamodawca słyszy od oferenta, że CTR u
niego wynosi 10% a CPM to tylko 50 złotych. Interes jak ze złota. Prawda? Nieprawda. W każdym razie te
dane nie decydujÄ… o tym czy to prawda.
Inwestycja w kampaniÄ™ jest sensowna tylko wtedy, gdy matematyczne obliczenia to potwierdzajÄ…. Nie
tylko CPM i CTR określają opłacalność reklamy. Dochodzą do tego takie wskazniki jak CR oferty oraz zysk
netto z jednej transakcji czy wartość długoterminowa klienta. Wszystkie one jednak prowadzą do określenia
najważniejszego wskaznika - ROI. (ang.)
Możemy mówić o CR samej oferty na stronie lub całej kampanii. Szerokość spojrzenia decyduje o doborze
danych. Jednakże planowane CR kampanii zazwyczaj obliczamy mnożąc oczekiwane CTR reklamy przez
standardowe CR oferty na stronie. Potem możemy to zweryfikować faktycznym CR przeprowadzonej już
kampanii dzieląc liczbę wywołanych przez nią akcji przez liczbę ekspozycji reklamy (np. liczbę wysyłek w
mailingu).
Czy to jest skomplikowane? Jeśli tak, to z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że nie możesz inwestować w
działania marketingowe bo nie masz nawet minimum danych by przewidzieć ich opłacalność.
Więcej dowiesz się z artykułu: Zanim wydasz złotówkę na reklamę www.cneb.pl/cneb3/roi.php, a Kalkulator
Rentowności Kampanii Reklamowych www.cneb.pl/uslugi pomoże Ci planować kampanie reklamowe.
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 7 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl
8 najważniejszych pytań
CPM - to skrót od Cost Per Mille, gdzie Mille jest rzymskim słowem określającym tysiąc. Czasami CPM
zastępuje się CPT (Cost Per Thousand). Jest to koszt tysiąca ekspozycji reklamy określony przez właściciela
danego medium reklamowego.
CTR (inaczej Ratio) - to skrót od angielskiego Click-Through Rate. Jest to procent kliknięć na reklamę w
stosunku do ilości jej wyświetleń lub ogólniej ekspozycji (np. jeśli mówimy o mailingu).
CR - to skrót od angielskiego Conversation Ratio. Jest to procent czytających ofertę, którzy zdecydują się
wykonać pożądaną przez nas akcję (kupienie produktu, subskrypcja e-zina, wzięcie udziału w ankiecie itd.).
CR obliczamy dzieląc ilość wykonanych akcji przez całkowita liczbę wyświetleń i mnożąc to przez 100.
8). Jaki jest średni zysk netto z jednej sprzedaży i średni zysk na długą metę
Nawet jeśli znasz wszystkie wskazniki to nie są one warte zachodu jeżeli nie znasz średniego zysku netto z
jednej sprzedaży i na długą metę. Tych danych szukaj w historii sprzedaży  to przerażające jak mało
biznesów analizuje własne dane bilingowe, które kryją informacje warte majątek.
Jeśli nie wiesz jakiego zysku się spodziewać, to nie masz absolutnie żadnej informacji o skuteczności swoich
działań marketingowych. Nie możesz planować, bo nie masz podstawowego wskaznika. Nie możesz
wydawać pieniędzy mądrze, bo nie wiesz ile możesz wydać by nie stracić.
Skontaktuj siÄ™ ze mnÄ…:
To jest fundamentalna wiedza o Twoim biznesie. Nie o marketingu, nie o
reklamie, nie o działaniach promocyjnych ale o Twoim biznesie.
Majewski Business Consulting
Odpowiedzenie w sposób wyczerpujący na wszystkie zawarte tutaj pytania
Al. Niepodległości 645B
otworzy przed Twoim biznesem możliwości, jakie kryje w sobie marketing.
81-854 Sopot
Niech o wadze tych informacji świadczy fakt, że od odpowiedzenia na
tel. 0502-246-045
powyższe pytania zaczynam konsultacje z moimi klientami. Niech o wadzę
FAX (58) 550-10-06
tych informacji świadczy fakt, że w oparciu o nie odniesiono większość
mail: biuro@cneb.pl
wszystkich spektakularnych sukcesów biznesowych. Niech o wadze tych www: www.cneb.pl
informacji świadczy fakt, że wszystkim bankrutom i ponoszącym straty o
których mówiono i mówi się w Internecie można zarzucić grzech nie
zdefiniowania tych podstawowych kwestii lub nie trzymania siÄ™ ich w
swoich działaniach marketingowych.
A to jest tylko podstawowa wiedza.
Jeśli potrzebujesz pomocy w odpowiedzeniu na któreś z powyższych
pytań, skontaktuj się ze mną. Na pewno można Tobie pomóc. Ale Ty
musisz dążyć do sukcesu. Ja mogę tylko pomóc w jego osiągnięciu. To Ty
decydujesz o swoim sukcesie, o sukcesie swojego biznesu.
Copyrights © 2003 Majewski Business Consulting
strona 8 z 8
Al. Niepodległości 645B; 81-854 Sopot; Poland
tel. 0502-246-045; FAX (58) 550-10-06
biuro@cneb.pl | www.cneb.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
najwazniejsze narzedzia w e biznesie
8 najwazniejszych pytan w bizne Piotr Majewski[PL][ id 2080746
Najwazniejsze narzadzia w e biznesie
8 pytan (biznes, ebiznes, promocja, reklama)

więcej podobnych podstron