Przykladowy arkusz 2 ZR WOS


Autorzy: Jaros"aw Bonecki, Zbigniew Smutek,
Antonina Telicka-Bonecka
PRZYKADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY
Z WIEDZY O SPOECZEĄSTWIE
Arkusz II ARKUSZ II
(dla poziomu rozszerzonego)
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Prosz sprawdzi, czy arkusz egzaminacyjny zawiera
10 stron. Ewentualny brak naleŻy zg"osi przewodniczącemu
zespo"u nadzorującemu egzamin.
2. Prosz uwaŻnie czyta wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi trzeba zapisa czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy kaŻdym zadaniu.
4. Prosz pisa tylko kolorem niebieskim lub czarnym; nie
pisa o"ówkiem.
5. Nie wolno uŻywa korektora.
6. B"dne zapisy trzeba wyraęnie przekreĘli.
7. Wszelkie notatki naleŻy sporządza tylko w brudnopisie,
który nie bdzie oceniany.
8. Obok kaŻdego zadania podana jest maksymalna liczba
Za rozwiązanie
wszystkich zadał
punktów, którą moŻna uzyska za jego poprawne
moŻna otrzyma
rozwiązanie.
"ącznie 60 punktów
yczymy powodzenia!
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
2
Zadanie 20. (8 pkt)
Po zapoznaniu si z materia"em ęród"owym wykonaj polecenia.
Chore przetargi publiczne
Jak podaje Rzeczpospolita (06.01.2004 r.), prawie co czwarty przetarg publiczny w Polsce jest
uniewaŻniany. Koszty ponoszą g"ównie przedsibiorcy startujący w tych przetargach. Jedną z pod-
stawowych przyczyn niezdrowej sytuacji jest korupcja i  znajomoĘci .
Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych jednostki samorządu terytorialnego (gminy, po-
wiaty, województwa), spó"dzielnie, fundacje czy agencje rządowe, dokonujące zakupów na sum
przekraczającą równowartoĘ 6 tysicy euro, muszą og"asza przetarg na wykonanie us"ug lub do-
starczenie produktów. Nie chodzi przecieŻ o to, aby pieniądze podatników by"y wydawane w tajem-
niczy, znany tylko urzdnikom sposób. Przeciwnie, dąŻy si do tego, aby by"y wydawane w sposób
jasny i przejrzysty. Ustawa zapewnia, Że w przetargu moŻe startowa kaŻdy przedsibiorca. O od-
bywających si przetargach moŻna si dowiedzie ze specjalnego biuletynu, kaŻda oferta musi by
uczciwie rozpatrzona, a jeĘli przedsibiorca uwaŻa, Że wynik przetargu nie jest sprawiedliwy, ma
prawo zaskarŻenia decyzji do sądu. Tak to wygląda na papierze, bo jak wiadomo ludzka wyobraę-
nia jest nieograniczona i jeĘli chodzi o omijanie przepisów, radzi sobie wspaniale.
Wed"ug Transparency International, pozarządowej organizacji zajmującej si walką z korup-
cją, ustawa zawiera kilka nagminnie wykorzystywanych luk. Jednym z najczstszych procederów
jest  rozbijanie zamówieł na szereg mniejszych w taki sposób, aby kaŻde zamówienie opiewa"o
na sum mniejszą niŻ 6 tysicy euro. I nie trzeba juŻ og"asza przetargu. Wtedy bierze si firm
 szwagra i jej zleca si dostarczenie towaru lub wykonanie us"ugi. Okazuje si równieŻ, Że usta-
wa dopuszcza odrzucenie oferty, gdy cena jest b"dnie obliczona. Nawet o par groszy.
Uczciwe firmy, które startują w przetargach, ponoszą nieraz olbrzymie koszty przygotowania
oferty. Czsto najlepsze z nich są odrzucane na korzyĘ oferty  zaprzyjaęnionej firmy. Jako po-
wód podaje si nieistotne uchybienia formalne. Straty niektórych firm sigają nawet milionów z"o-
tych! Na nieuczciwym procederze nie tracą jedynie firmy startujące w przetargach. Tracimy rów-
nieŻ my  obywatele. To przecieŻ nasze pieniądze są nieuczciwie wydawane na wspieranie
 zaprzyjaęnionych przedsibiorców. Bardzo czsto takie firmy wykonują zlecenie za duŻo wik-
szą sum, niŻ zrobi"by to uczciwy przedsibiorca.
OczywiĘcie, przedsibiorcy przys"uguje prawo odwo"ania si do sądu. Ale przecieŻ kaŻdy z nas
wie, w jakim tempie pracują sądy i ile to kosztuje. Nie wszyscy wic podejmują si dochodzenia
swoich praw.
Ta chora sytuacja bdzie trwa"a tak d"ugo, jak d"ugo decyzje w sprawie przetargów bdą podej-
mowa skorumpowani urzdnicy i biznesmeni. KaŻdy przepis da si ominą, choby ustawa by"a
nie wiem jak poprawnie napisana. Wszystko zaleŻy wic od tych, którzy wydają nasze pieniądze.
A na zmian ich postawy moŻemy si nie doczeka.
Łród"o: www.ceo.org.pl,
na podst. artyku"u Zbigniewa Zwierzchowskiego Winne uk"ady i korupcja,
 Rzeczpospolita z dnia 06.01.2004 r.
a) WskaŻ, jakie negatywne skutki w aspekcie ekonomicznym, spo"ecznym i prawnym wywo"uje nie-
uczciwe przeprowadzanie procedur przetargowych w Polsce.
Aspekt ekonomiczny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
3
Aspekt spo"eczny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Aspekt prawny:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Wymieł trzy przyczyny nieprawid"owoĘci związanych z przeprowadzaniem przetargów publicz-
nych.
 ...............................................................................................................................................................
 ...............................................................................................................................................................
 ...............................................................................................................................................................
Zadanie 21. (4 pkt)
Przeczytaj tekst ęród"owy, nastpnie wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie.
Korupcja  grzech spo"eczny
Czytając polską pras, s"uchając radia, oglądając TV, a szczególnie s"uchając dyskusji midzy
Polakami, moŻna odnieĘ wraŻenie, Że Polska naleŻy do Ęwiatowej czo"ówki, jeĘli chodzi o nie-
uczciwoĘ, matactwa, korupcj itp.
Przecitny Polak moŻe dojĘ do wniosku, Że w takiej rzeczywistoĘci nie ma sensu uczciwie Ży.
Nie warto równieŻ myĘle d"ugofalowo  trzeba Ży bieŻącą chwilą, poniewaŻ jutro bdzie gorzej,
a nie lepiej. Rodzi to stan spo"ecznej frustracji, apati, a u wielu ludzi z m"odszego pokolenia skut-
kuje czsto decyzją o emigracji.
Zjawisko korupcji moŻna podzieli na dwa typy. Pierwszy obejmuje przypadki korupcji na
szczytach w"adzy. Oceniając to zjawisko, moŻna stwierdzi, Że na tym polu nie odbiegamy zbytnio
od wielu cywilizowanych krajów Ęwiata. DoĘ przypomnie kilka g"oĘnych afer w krajach zachod-
nich. Niemcy d"ugo uchodzi"y za pałstwo bdące symbolem porządku i rzetelnoĘci. Tamtejszym Ży-
ciem politycznym wstrząsn"a afera Kohla, który zdobywa" pieniądze dla swojej partii w nieuczci-
wy sposób. Podobnie Szwecja by"a symbolem uczciwoĘci, a tam  nadzieja szwedzkiej
socjaldemokracji, potencjalna kandydatka na urząd premiera korzysta"a ze s"uŻbowej karty kredy-
towej, wybierając si na prywatne zakupy. W Stanach Zjednoczonych z kolei wiele wątpliwoĘci
wzbudzi"y decyzje prezydenta Clintona w ostatnich dniach jego urzdowania, ukazujące powiąza-
nia midzy Ęwiatem przestpczym a zapleczem finansowym by"ego prezydenta USA. Przyk"ady
moŻna by mnoŻy. Problemy z korupcją mają równieŻ politycy z W"och, Francji, Japonii.
Drugi rodzaj to korupcja przez ma"e  k . Dotyczy co prawda niewielkich kwot, ale w Polsce jest
niemal powszechna. Chodzi o "apówki dawane przez tysiące ludzi policjantom, lekarzom, urzdni-
kom itp. Ten typ korupcji nie wystpuje w krajach wysoko uprzemys"owionych, natomiast jest po-
wszechny w krajach s"abo rozwinitych, w krajach Trzeciego wiata. Jej powszechnoĘ sprawia,
Że iloĘ pienidzy przekazywana z rki do rki moŻe by w skali kraju nawet wiksza niŻ w trakcie
nielegalnego obrotu, towarzyszącego wielkim aferom politycznym.
Przyczyny obu typów korupcji są zasadniczo róŻne, ale mogą teŻ by wspólne, i to we wszyst-
kich krajach. Jedną z nich jest u"omnoĘ ludzkiej natury. Przewaga postawy  mie nad postawą
 by . DoĘ powszechną sta"a si praktyka przestrzegania tylko niektórych zasad moralnych.
Z drugiej strony "atwiej wymaga od innych, aby spe"niali wysokie standardy etyczne, niŻ prze-
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
4
strzega ich samemu. Dlatego pob"aŻliwie traktujemy nieuczciwoĘ w ma"Żełstwie, nieuczciwoĘ
w wykonywaniu pracy, wrczanie "apówek w szpitalu, gabinecie, czy teŻ na drodze, po przekrocze-
niu prdkoĘci...
 Z"otym okresem dla kszta"towania si i utrwalania tego typu postaw by" niewątpliwie czas ko-
munistyczny.  Cnotą by"o odbieranie z naruszeniem prawa majątku ludziom bogatym, podobnie
jak powszechne wynoszenie z zak"adów pracy róŻnych dóbr, przydatnych w codziennym Życiu. Nikt
tego typu praktyk nie nazywa" po imieniu kradzieŻą. Mówi"o si raczej o  za"atwianiu ,  organi-
zowaniu itd.
Min"y czasy komunizmu, towarów jest w bród. Z gospodarki niedoboru przeszliĘmy do gospo-
darki nadmiaru. Jednak mentalnoĘ z tamtej epoki pozosta"a. CzĘ z tych, którzy brali lub dawa-
li "apówki, awansowa"a i to nieraz na szczyty w"adzy. I robi czsto to, co robi"a dawniej, tyle tylko,
Że na wikszą skal i pod innym szyldem.
Media poĘwicają wiele uwagi aferom na szczytach w"adzy. Lecz wystarczy rozejrze si wokó"
siebie, aby dostrzec podobne zjawiska w gminie czy powiecie. Problem korupcji tkwi bowiem
w mentalnoĘci naszego spo"eczełstwa i dlatego walk  jeĘli chcemy ją podją  trzeba zaczą od
podstaw. Elity w"adzy nie biorą si znikąd, nie są narzucane z zewnątrz, są wybierane spoĘród nas.
Czsto wybieramy tzw. ludzi zaradnych, którzy znani są z tego, Że umieją wiele za"atwi. Mamy
wic nadziej, Że za"atwią takŻe coĘ dla nas, dla naszego regionu. RównoczeĘnie czsto nie zwra-
camy uwagi na to, czy są to ludzie uczciwi, czy nie są zaradni przede wszystkim w za"atwianiu w"a-
snych spraw. Wystarczy przypomnie sobie, kto zasiada" i zasiada w "awach poselskich, aby zoba-
czy m.in. osoby podejrzane o wy"udzenie pienidzy lub inne dzia"ania niezgodne z prawem.
Korupcji nie wyeliminują jedynie surowe przepisy prawne i ich skuteczna egzekucja. Trzeba
wielu lat. JeĘli nadal bdziemy tylko narzeka na z"ą skorumpowaną w"adz, nie zmienimy w isto-
cie niczego.
Micha" Krakowiecki
Łród"o:  GoĘ Niedzielny , nr 17/2002.
a) Na podstawie tekstu wyjaĘnij pojcie korupcji przez ma"e  k .
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Jaki jest konieczny warunek skutecznej walki z korupcją wed"ug autorów tekstów zamieszczonych
w zadaniach 1 i 2?
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
c) Na podstawie tekstu i w"asnych przemyĘleł wskaŻ, jakie postawy ludzi sprzyjają korupcji.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
5
Zadanie 22. (5 pkt)
Po zapoznaniu si z materia"em ęród"owym wykonaj polecenia.
Zmiany opinii o sejmie
100%
90%
80% dobra z"a
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
II VI IX XI I V IX I VI X I IV V I IX I IV V II X I III V V II IX X I I III
'98 '99 '00 '01 '02 '03 '04
Zmiany opinii o senacie
100%
90%
80%
dobra z"a
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
II VI IX XI I V IX I VI IX I IV V II IX I IV V II X I III V V IIIX X I I III
'98 '99 '00 '01 '02 '03 '04
Łród"o: CBOS.
a) OkreĘl trendy zmian opinii publicznej w Polsce o sejmie od grudnia 1998 do stycznia 2004 roku.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
b) Kiedy poparcie dla senatu by"o najwyŻsze? Podaj kwarta" i rok.
..................................................................................................................................................................
c) Podaj trzy najwaŻniejsze, twoim zdaniem, przyczyny gwa"townego spadku notował sejmu i senatu.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
6
Zadanie 23. (5 pkt)
Po zapoznaniu si z zamieszczonymi materia"ami odpowiedz na pytania.
Materia" 1
Czy w Polsce, przekupując parlamentarzystów lub innych polityków, moŻna spowodowa uchylenie ustawy,
zmian prawa?
Zdecydowanie tak
40 Raczej tak
37% 37%
36%
35%
Raczej nie
35
32%
Zdecydowanie nie
30
27%
Trudno powiedzie
25
22%
21%
21%
20
15
12%
9%
10
8%
5
2%
1%
0%
0
II '03 XII '03 V '04
Łród"o: CBOS.
Materia" 2
Mówiąc o wyko- Są czste ("ącznie Są rzadkie ("ącznie
rzystywaniu funkcji
bardzo czste i raczej raczej rzadkie i bardzo Trudno powiedzie
publicznych, moŻ-
czste) rzadkie)
na mie na myĘli
róŻne dzia"ania.
IV VII VI II XII V IV VII VII II XII V IV VII VII II XII V
Jak Pan(i) sądzi,
 97  99  00  03  03  04  97  99  00  03  03  04  97  99  00  03  03  04
czy obecnie wĘród
wysokich urzd-
ników pał-
stwowych i polity-
w procentach
ków czste są
takie zjawiska, jak:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
 obsadzanie krew-
nych, kolegów, zna-
jomych na stanowi-
69 84 87 91 87 92 13 4 5 2 4 2 18 11 7 7 9
6
skach w urzdach,
spó"kach, bankach
itp.
 branie "apówek za
72 74 79 85 84 89 13 8 9 5 4 2 15 19 12 10 12
9
za"atwienie sprawy
 za"atwianie kon-
traktów, zamówieł
rządowych dla ro-
dziny, kolegów, 78 73 78 81 81 87 9 10 10 6 6 4 13 17 12 13 13
9
znajomych prowa-
dzących firmy pry-
watne
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
7
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
 uleganie naciskom
biznesu, firm, grup
zawodowych lub
spo"ecznych przy za-
    78 81     4 3     18 16
"atwianiu kontrak-
tów, zamówieł rzą-
dowych w zamian za
w"asne korzyĘci itp.
 wykorzystywanie
pienidzy publicz-
56 58 65 67 74 78 15 11 12 10 6 5 29 31 23 23 20 17
nych na rzecz swo-
jej partii
Materia" 3
Wskazania respondentów wed"ug terminów badał
Jak Pan(i) sądzi,
czy korupcja
VII 1991 II 1992 VII 2000 VIII 2001 II 2003 XII 2003 V 2004
w Polsce jest du-
Żym problemem?
w procentach
Bardzo duŻym 33 49 46 68 68 65 75
Raczej duŻym 38 37 40 25 23 25 2
Raczej ma"ym 15862221
Bardzo ma"ym 2101010
Trudno powiedzie 12585674
Materia" nr 4
Powo"ana zosta"a sejmowa komisja Ęledcza zajmująca si tzw. sprawą PKN Orlen, czyli okolicznoĘciami usunicia
poprzedniego szefa najwikszej firmy paliwowej w Polsce, co zdarzy"o si w czasie rządów Leszka Millera, oraz
innymi nieprawid"owoĘciami w dzia"aniu spó"ki. Czy, Pana(i) zdaniem, komisja ta doprowadzi do ustalenia prawdy
w tej sprawie?
Nie 60%
Tak 19%
Trudno powiedzie 12%
Nic nie s"ysza"e(a)m o tej komisji 9%
0 10 20 30 40 50 60
Łród"o: CBOS.
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
8
a) Jaka czĘ respondentów w grudniu 2003 roku uwaŻa"a, Że w Polsce moŻna przekupi parlamen-
tarzystów i innych polityków w celu zmiany prawa?
.......................................................
b) Jakie dzia"ania związane z wykorzystaniem funkcji publicznych uznali respondenci za najczĘciej
spotykane w 2004 roku?
..................................................................................................................................................................
c) O ile punktów procentowych w stosunku do 1991 roku w roku 2004 wzros"a liczba respondentów,
którzy uznają korupcj za bardzo duŻy problem?
.......................................................
d) Jaka czĘ respondentów negatywnie ocenia moŻliwoĘci ustalenia prawdy w sprawie PKN Orlen
przez sejmową komisj Ęledczą? Podaj najwaŻniejszą, twoim zdaniem, przyczyn takiej opinii.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Zadanie 24. (4 pkt)
Po zapoznaniu si z materia"em fotograficznym odpowiedz na pytania i wykonaj polecenie.
a) Prace jakiej instytucji przedstawia zdjcie? Przez kogo i w jakim celu zosta"a ona powo"ana?
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
b) Rozpoznaj przynajmniej jedną osob widoczną na zdjciu. WskaŻ ją strza"ką i podaj jej nazwisko.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Zadanie 25. (34 pkt)
Napisz wypracowanie na jeden z podanych tematów.
1. Przedstaw zagroŻenia dla demokracji wynikające ze zjawiska korupcji i innych przejawów wyko-
rzystywania pe"nionych funkcji publicznych dla w"asnych korzyĘci. Uwzgldnij zamieszczone w te-
Ęcie materia"y.
2. Zaproponuj sposoby przeciwdzia"ania zjawisku korupcji przez organy w"adzy publicznej, media,
organizacje pozarządowe i uczciwych obywateli. Wykorzystaj zamieszczone w teĘcie materia"y.
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
9
Wybieram temat nr ........
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Wiedza o spo"eczełstwie. Arkusz II
10
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR WOS
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Chemia
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Matematyka
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Fizyka
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Polski
Przykladowy arkusz 2 ZR Matematyka
Przykladowy arkusz 2 ZR Fizyka
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 1 ZP WOS
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Biologia
Przykladowy arkusz PP Wos
Odpowiedzi Probna matura 07 Arkusz 2 ZR WOS
Przykladowy arkusz 2 ZR Polski
Przykladowy arkusz 2 ZR Chemia
Przykladowy arkusz PR Wos

więcej podobnych podstron