Informator Maturalny Wos Test


Informator maturalny
od 2005 roku
z wiedzy o społeczeństwie
Warszawa 2003
Informator opracowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
w Gdańsku
w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną
w Warszawie.
ISBN 83-88564-95-1
SPIS TREŚCI
I. Wstęp ............................................................................................ 5
II. Podstawy prawne egzaminu .............................................................. 7
III. Matura 2005 w pytaniach uczniów ...................................................... 9
IV. Struktura i forma egzaminu..............................................................15
V. Wymagania egzaminacyjne ..............................................................17
VI. Przykładowe arkusze i schematy oceniania .........................................23
a) Arkusz I ..................................................................................25
b) Arkusz II .................................................................................45
VII. Informacje (terminy, adresy)............................................................59
3
4
I. WSTP
Oddajemy do rąk Państwa Informator w nadziei, że pomoże on przygotować się
do egzaminu maturalnego w roku 2005 i następnych sesjach egzaminacyjnych. Znajdą
w nim Państwo informacje o podstawowych aktach prawnych regulujących zasady
przeprowadzania egzaminów, tekst Standardów wymagań egzaminacyjnych dla wybranego
przedmiotu, opis struktury i formy egzaminu z przedmiotu, którego dotyczy Informator,
szczegółowy opis wymagań egzaminacyjnych, przykładowe zadania egzaminacyjne oraz ich
uczniowskie rozwiązania.
W rozdziałach  Matura 2005 w pytaniach uczniów i  Informacje ... znajdą Państwo
odpowiedzi na większość pytań zadawanych w związku z nową maturą. Dalsze pytania
można kierować do Centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, których adresy
zamieszczamy.
W maju 2005 r. po raz pierwszy  Nowa Matura stanie się egzaminem powszechnym
dla absolwentów nowych liceów ogólnokształcących i profilowanych, a w latach
następnych, sukcesywnie, dla absolwentów pozostałych szkół ponadgimnazjalnych. Będzie
ona zatem swoistym testem sprawności i rzetelności systemu egzaminów zewnętrznych.
O zasadach tego egzaminu informujemy dwa lata przed jego przeprowadzeniem. Chcemy
bowiem przekazać Państwu rzetelną informację, licząc na wszelkie uwagi i komentarze,
które być może wskażą na konieczność pewnych usprawnień w zasadach matury.
Sugerujemy zatem uważne zapoznanie się z Informatorem. Jest to ważne zarówno
dla Państwa, jak i dla nas. Państwo dowiedzą się, jak będzie wyglądał egzamin, natomiast
ewentualne uwagi i komentarze będą przydatne do poprawy jakości i rzetelności egzaminu
oraz sposobów informowania o nim.
Państwa sukces podczas egzaminu to również nasza satysfakcja. Życzymy zatem sukcesu!
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
5
6
II. PODSTAWY PRAWNE EGZAMINU
Podstawowym aktem prawnym wprowadzającym zewnętrzny system oceniania jest
Ustawa o systemie oświaty z 1991r., wraz z pózniejszymi zmianami.
Aktami prawnymi regulującymi przeprowadzanie egzaminów maturalnych są:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych (DzU z 2003 r. Nr 26, poz. 225).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 kwietnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (DzU z 2003 r. Nr 90, poz. 846).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 pazdziernika 1999 r.
w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać egzaminatorzy okręgowych komisji
egzaminacyjnych oraz warunków wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
egzaminatorów (DzU Nr 93, poz. 1071).
7
8
III. MATURA 2005 W PYTANIACH UCZNIÓW
1. Po co jest Nowy egzamin maturalny jest wprowadzany, aby zapewnić:
wprowadzana a) jednolitość zadań i kryteriów oceniania w całym
 Nowa Matura ? kraju,
b) porównywalność wyników,
c) obiektywizm oceniania (kodowane prace maturalne,
oceniane przez zewnętrznych egzaminatorów),
d) konieczność zdawania tylko raz egzaminu z danego
przedmiotu, zamiast odrębnie w szkole i odrębnie
na uczelni.
2. Czy nowy egzamin Nie, egzamin maturalny nie będzie trudniejszy od starego
maturalny będzie egzaminu dojrzałości, będzie inny. Otrzymane dwa lata
trudniejszy od przed egzaminem informatory pozwolą dokładnie poznać
starego egzaminu jego specyfikę.
dojrzałości?
3. Jakie są 1. Egzamin maturalny sprawdza wiadomości i umiejętności
podstawowe zasady określone w Standardach wymagań egzaminacyjnych.
egzaminu 2. Egzamin jest przeprowadzany dla absolwentów:
maturalnego a) liceów ogólnokształcących od 2005 roku,
od roku 2005? b) liceów profilowanych od 2005 roku,
c) techników od 2006 roku,
d) uzupełniających liceów ogólnokształcących
od 2006 roku,
e) techników uzupełniających od 2007 roku.
3. Egzamin jest przeprowadzany dwa razy w roku: w sesji
zimowej i wiosennej.
4. Egzamin składa się z części ustnej, ocenianej przez
nauczycieli w szkole i części pisemnej, ocenianej przez
egzaminatorów zewnętrznych.
5. Wybór przedmiotu zdawanego na egzaminie nie jest
zależny od typu szkoły, do której uczęszczał zdający,
ani od przedmiotów nauczanych w tej szkole.
6. Harmonogram przebiegu egzaminów ustala dyrektor
CKE i ogłasza go na stronie internetowej CKE, nie
pózniej niż 4 miesiące przed terminem egzaminu.
4. Jakie egzaminy 1. Obowiązkowe są trzy egzaminy z:
trzeba obowiązkowo a) języka polskiego  w części ustnej i pisemnej,
zdawać na maturze? b) języka obcego nowożytnego  w części ustnej
i pisemnej,
c) przedmiotu wybranego przez zdającego (zdawanego
tylko w części pisemnej) spośród następujących
przedmiotów: biologia, chemia, fizyka i astronomia,
geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki,
matematyka, wiedza o społeczeństwie, wiedza
o tańcu.
2. Absolwenci szkół i oddziałów z nauczaniem języka danej
mniejszości narodowej, oprócz obowiązkowych
egzaminów wymienionych w punkcie 1., zdają
dodatkowo egzamin z języka ojczystego w części ustnej
i pisemnej.
9
5. Z jakich Absolwent może zdawać egzamin maturalny z jednego,
przedmiotów dwóch lub trzech przedmiotów dodatkowych:
dodatkowych można a) języka obcego nowożytnego, innego niż
zdawać maturę? obowiązkowy  w części ustnej i pisemnej,
b) języka grupy etnicznej  tylko w części ustnej
lub tylko w części pisemnej lub w obu częściach,
c) w części pisemnej z przedmiotów wymienionych
w odpowiedzi 1c na pytanie 4., jeżeli nie wybrał
ich jako przedmiotów obowiązkowych, a także
z informatyki, języka greckiego i kultury antycznej,
języka łacińskiego i kultury antycznej.
6. Na jakim poziomie 1. Egzamin z przedmiotów obowiązkowych może być
będzie można zdawany na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
zdawać z wyjątkiem części ustnej języka polskiego, języka
poszczególne mniejszości narodowej, które są zdawane na jednym
egzaminy? poziomie, określonym w standardach wymagań
egzaminacyjnych.
2. Egzamin z przedmiotów dodatkowych jest zdawany
na poziomie rozszerzonym, z wyjątkiem języka grupy
etnicznej zdawanego w części ustnej na jednym
poziomie.
3. Wyboru poziomu egzaminu w części ustnej z danego
języka obcego zdający dokonuje w pisemnej deklaracji
składanej przewodniczącemu szkolnego zespołu
egzaminacyjnego na początku nauki w klasie
maturalnej, a w części pisemnej ze wszystkich
przedmiotów obowiązkowych w czasie trwania
egzaminu.
4. Zdawanie egzaminu w części pisemnej na poziomie
rozszerzonym wymaga rozwiązania zadań
egzaminacyjnych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym
dla poziomu podstawowego oraz zadań
egzaminacyjnych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym
dla poziomu rozszerzonego.
7. Gdzie można 1. Maturę zdaje się we własnej szkole, chyba że dyrektor
zdawać maturę? okręgowej komisji egzaminacyjnej wyznaczy inne
miejsce.
2. W szczególnych wypadkach może zaistnieć konieczność
zdawania części ustnej egzaminu z języków obcych poza
własną szkołą (np. z powodu braku nauczycieli danego
języka).
3. Zdający, którzy ukończyli szkołę w latach poprzednich
lub wyrazili wolę zdawania egzaminu w innej szkole
niż ukończona, są kierowani do szkoły lub ośrodka
egzaminacyjnego wyznaczonego przez komisję
okręgową.
8. Kiedy można Maturę można zdawać dwa razy w roku: w maju
zdawać maturę? lub styczniu, według harmonogramu ustalonego
przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
10
9. Jakie warunki 1. Sala, w której jest przeprowadzany egzamin, musi
muszą być spełniać warunki określone w przepisach bhp
zapewnione w sali i przepisach ppoż.
egzaminacyjnej? 2. Przy stoliku może siedzieć wyłącznie jeden zdający.
3. Na stolikach w trakcie pisania mogą znajdować się
jedynie arkusze egzaminacyjne, przybory pomocnicze
i pomoce dopuszczone przez dyrektora CKE.
4. Zdający chory lub niepełnosprawny w trakcie egzaminu
może mieć na stoliku leki i inne pomoce medyczne
przepisane przez lekarza lub konieczne ze względu
na chorobę lub niepełnosprawność.
5. Posiłki dla zdających i egzaminatorów mogą być
dostępne jedynie na zewnątrz sali egzaminacyjnej poza
czasem przeznaczonym na egzamin, z wyjątkiem
przypadków, o których mowa w pkt 4.
10. Jak powinien być 1. W skład zespołu nadzorującego przebieg egzaminu
zorganizowany w danej sali wchodzi co najmniej trzech nauczycieli,
egzamin? z tym że co najmniej jeden nauczyciel powinien być
zatrudniony w innej szkole. W skład zespołu nie mogą
wchodzić nauczyciele danego przedmiotu oraz
wychowawca zdających.
2. Egzamin pisemny przebiega zgodnie z harmonogramem
określonym przez CKE. Szczegóły egzaminu
z poszczególnych przedmiotów określa każdorazowo
informacja zawarta w arkuszu egzaminacyjnym.
Czas egzaminu liczy się od przekazania zdającym
arkuszy egzaminacyjnych.
3. W czasie egzaminu pisemnego w sali egzaminacyjnej
przebywają co najmniej trzej członkowie zespołu
nadzorującego.
4. W czasie egzaminu zdający nie powinni opuszczać sali
egzaminacyjnej. Przewodniczący zespołu może zezwolić
na opuszczenie sali tylko w szczególnie uzasadnionej
sytuacji, po zapewnieniu warunków wykluczających
możliwość kontaktowania się zdającego z innymi
osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy
medycznej.
5. Członkowie zespołu nadzorującego przebieg egzaminu
nie mogą udzielać wyjaśnień dotyczących zadań
egzaminacyjnych ani ich komentować.
6. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego
rozwiązywania zadań egzaminacyjnych przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego przerywa egzamin danej
osoby i prosi o opuszczenie sali egzaminacyjnej.
7. Arkusze egzaminacyjne są zbierane po zakończeniu
każdej części egzaminu.
11. Ile czasu będzie Egzamin pisemny z jednego przedmiotu będzie trwał 
trwała matura? w zależności od przedmiotu  nie dłużej niż 3 godziny dla
poziomu podstawowego i nie dłużej niż 3 godziny dla
poziomu rozszerzonego. Cała sesja egzaminacyjna będzie
trwała od początku maja do końca czerwca i odpowiednio
od początku stycznia do końca lutego. Sesja będzie się
kończyć rozdaniem świadectw dojrzałości.
11
12. Jak sprawdzane są 1. Poszczególne arkusze egzaminacyjne z każdej części
prace i ogłaszane egzaminu z danego przedmiotu są sprawdzane
wyniki matury? i oceniane przez egzaminatorów zewnętrznych,
przeszkolonych przez okręgowe komisje egzaminacyjne
i wpisanych do ewidencji egzaminatorów.
2. Wynik egzaminu jest wyrażony w procentach.
3. Wynik egzaminu z dodatkowego przedmiotu, o którym
mowa w pytaniu 5. pkt c, nie ma wpływu na zdanie
egzaminu, ale odnotowuje się go na świadectwie
dojrzałości.
4. Komisja okręgowa sporządza listę osób, zawierającą
uzyskane przez te osoby wyniki, i przesyła ją do szkoły
w celu ogłoszenia.
13. Kiedy egzamin Egzamin jest zdany, jeżeli zdający z każdego z trzech
maturalny obowiązkowych egzaminów (w przypadku języków zarówno
uznawany jest w części ustnej, jak i pisemnej), uzyskał minimum
za zdany? 30% punktów możliwych do uzyskania za dany egzamin
na poziomie podstawowym. Warunek zdania egzaminu
maturalnego dla osób zdających poziom rozszerzony jest
ten sam, ponieważ każdy musi najpierw zdać egzamin
na poziomie podstawowym.
14. Kiedy egzamin Egzamin uważa się za niezdany jeżeli:
maturalny a) zdający z któregokolwiek egzaminu obowiązkowego,
uznawany jest lub jego części ustnej lub pisemnej otrzymał mniej
za niezdany? niż 30% punktów możliwych do uzyskania,
b) w trakcie egzaminu stwierdzono, że zdający pracuje
niesamodzielnie i jego egzamin został przerwany,
c) w trakcie sprawdzania egzaminator stwierdził
niesamodzielność rozwiązywania zadań
egzaminacyjnych.
15. Czy niezdanie ustnej Nie przerywa. Zdający przystępuje do kolejnych egzaminów
części jednego we wcześniej ogłoszonych terminach, natomiast niezdaną
ze zdawanych część ustną danego egzaminu zdaje w wybranej sesji
języków przerywa egzaminacyjnej.
zdawanie dalszej
części egzaminu?
16. Czy prace maturalne Na wniosek zdającego komisja okręgowa udostępnia
po sprawdzeniu do wglądu sprawdzone arkusze, w miejscu i czasie
będą do wglądu określonym przez dyrektora OKE.
dla zdającego?
17. Czy można 1. Absolwent, który nie zdał egzaminu z określonego
powtarzać niezdany przedmiotu, może przystąpić ponownie do egzaminu
egzamin? z tego przedmiotu w kolejnych sesjach egzaminacyjnych
przez 5 lat.
2. Po upływie 5 lat od daty pierwszego egzaminu
absolwent, o którym mowa w pkt 1., zdaje powtórny
egzamin w pełnym zakresie.
3. Przy powtórnym egzaminie z przedmiotu wybranego
absolwent może wybrać inne przedmioty.
12
18. Czy można Absolwent, który chce podwyższyć wynik egzaminu
poprawiać wynik w części pisemnej z jednego lub kilku przedmiotów,
uzyskany ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu w kolejnych
na egzaminie? sesjach.
19. Kiedy można Absolwent, który nie przystąpił do egzaminu lub przerwał
powtórnie egzamin, ma prawo przystąpić do egzaminu w kolejnych
przystąpić sesjach egzaminacyjnych w styczniu lub maju każdego
do egzaminu, jeśli roku.
został on
przerwany?
20. Kto może być 1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych są zwolnieni
zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu.
z egzaminu 2. Laureatom i finalistom olimpiad uprawnienie wymienione
z danego w pkt 1. przysługuje także wtedy, gdy przedmiot nie był
przedmiotu? objęty szkolnym planem nauczania danej szkoły.
3. Osoba zwolniona z egzaminu będzie miała na
świadectwie dojrzałości w rubryce danego przedmiotu
wpisaną informację o uzyskanym na olimpiadzie tytule.
21. Czy  oprócz Nic, poza wynikami z olimpiady, nie będzie mogło być
olimpiad  istnieją podstawą do zwolnienia z egzaminu maturalnego.
inne podstawy
do zwolnień
z egzaminu lub jego
części?
22. Jaki wpływ Oceny uzyskane w szkole ponadgimnazjalnej znajdą się
na świadectwo na świadectwie ukończenia szkoły, natomiast
maturalne będą na świadectwie dojrzałości będą zamieszczone tylko wyniki
miały oceny egzaminów maturalnych i wyniki olimpiady, o ile będą
uzyskane w szkole podstawą zwolnienia z danego egzaminu.
ponadgimnazjalnej?
23. Czy zdawanie Można nie przystąpić do matury, ponieważ nie jest ona
matury będzie egzaminem obowiązkowym. Jedynie te osoby, które będą
konieczne, chciały kontynuować naukę w wyższej uczelni, muszą zdać
aby ukończyć egzamin maturalny. Podobnie do niektórych szkół
szkołę? policealnych nie wystarczy świadectwo ukończenia szkoły,
ale będzie wymagane świadectwo dojrzałości (np. szkoły
dla pielęgniarek).
24. Na jakich zasadach 1. Absolwenci niepełnosprawni lub niesprawni czasowo
zdają egzamin przystępują do egzaminu w powszechnie
absolwenci obowiązujących terminach i według obowiązujących
niepełnosprawni? wymagań egzaminacyjnych, przy kryteriach i w formie
dostosowanych do rodzaju niesprawności.
2. Za zapewnienie warunków i formy przeprowadzania
egzaminu odpowiednich do możliwości zdających
o specjalnych potrzebach edukacyjnych odpowiada
dyrektor szkoły.
13
25. Czy osoby Na poziomie maturalnym nie przewiduje się różnicowania
z dysleksją arkuszy dla osób dyslektycznych. Możliwe będzie
rozwojową będą zastosowanie odrębnych kryteriów oceniania, stosownie
rozwiązywać inne do opinii z odpowiedniej poradni.
zadania niż
pozostali zdający?
26. W jakich sytuacjach 1. Jeżeli w trakcie egzaminu w części ustnej lub pisemnej
można złożyć nie były przestrzegane przepisy dotyczące jego
odwołanie przeprowadzenia, absolwent może w terminie 2 dni
od egzaminu? od daty egzaminu zgłosić zastrzeżenia do dyrektora
komisji okręgowej.
2. Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone
zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania.
3. Rozstrzygnięcia dyrektora komisji okręgowej są
ostateczne.
27. Jaka będzie matura Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania
absolwentów szkół mniejszości narodowych oraz absolwenci szkół
z ojczystym dwujęzycznych mogą zdawać na egzaminie przedmiot
językiem lub przedmioty w języku polskim lub odpowiednio w języku
mniejszości danej mniejszości narodowej, albo w danym języku obcym.
narodowych Wyboru języka, w którym będzie zdawany przedmiot,
i uczniów szkół absolwent dokonuje wraz z deklaracją wyboru przedmiotu,
dwujęzycznych? o którym mowa w pytaniu 4.
28. Czy absolwenci Absolwenci szkół z językiem wykładowym mniejszości
szkół mniejszości narodowych, którzy zdecydują się pisać maturę w języku
narodowych, ojczystym, otrzymają te same arkusze egzaminacyjne co
wybierając egzamin pozostali uczniowie, przetłumaczone na ich język ojczysty.
z przedmiotów Nie dotyczy to historii Polski i geografii Polski, które muszą
w języku ojczystym, być zdawane w języku polskim.
będą rozwiązywać
te same zadania
co piszący maturę
w języku polskim?
29. Czy matura zapewni Matura nie daje gwarancji automatycznego dostania się
dostanie się na studia. Warunki rekrutacji na daną uczelnię ustala senat
na wybrany tej uczelni. Ustawa o szkolnictwie wyższym zastrzega,
kierunek studiów? że uczelnie nie będą organizować egzaminów wstępnych
dublujących maturę. To znaczy, jeżeli kandydat na studia
zdał na maturze egzamin z wymaganego na dany wydział
przedmiotu, to jego wynik z egzaminu maturalnego będzie
brany pod uwagę w postępowaniu kwalifikacyjnym.
14
IV. STRUKTURA I FORMA EGZAMINU
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie jest egzaminem pisemnym sprawdzającym
wiadomości i umiejętności określone w Standardach wymagań egzaminacyjnych i polega
na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych zawartych w arkuszach egzaminacyjnych.
Opis egzaminu z wiedzy o społeczeństwie wybranej jako przedmiot
obowiązkowy
Wiedza o społeczeństwie jako przedmiot obowiązkowy może być zdawana na poziomie
podstawowym lub rozszerzonym. Wyboru poziomu dokonuje zdający w czasie egzaminu.
1) Egzamin na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu,
obejmującego cały zakres wymagań egzaminacyjnych na poziomie podstawowym.
Zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny (Arkusz I) zawierający zadania
różnego typu: zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru, prawda / fałsz,
na dobieranie) oraz zadania otwarte wymagające umiejętności analizowania i czytania
przepisów prawnych, interpretowania danych statystycznych, formułowania
i uzasadniania własnego stanowiska
2) Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 270 minut i składa się z dwóch części.
Obie części zdawane są jednego dnia.
a) część pierwsza trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu przeznaczonego
dla poziomu podstawowego,
b) część druga trwa 150 minut i polega na sprawdzeniu umiejętności pracy
z materiałem zródłowym, interpretowania oraz syntetyzowania, a także
formułowania wypowiedzi pisemnej. W tej części egzaminu zdający otrzymuje
jeden arkusz egzaminacyjny (Arkusz II) z materiałami zródłowymi oraz zadaniami
wymagającymi znajomości interpretacji i oceny zjawisk i procesów zachodzących
we współczesnym świecie. Zdający udziela odpowiedzi na pytania do
zamieszczonych w arkuszu różnych zródeł informacji historycznej (zródła pisane,
ikonograficzne, statystyczne, kartograficzne).Po zakończeniu pracy z materiałem
zródłowym zdający wybiera jeden z dwóch zaproponowanych tematów i pisze
własny krótki spójny tekst, może wykorzystać wnioski z analizy zródeł, które
ściśle korespondują z tematami. Zadania w drugiej części egzaminu sprawdzają
umiejętności opisane we wszystkich obszarach standardu poziomu rozszerzonego.
W każdej części egzaminu zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny.
Zestaw zadań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego na poziomie
podstawowym i dla części pierwszej egzaminu na poziomie rozszerzonym jest
ten sam.
15
Opis egzaminu z wiedzy o społeczeństwie wybranej jako przedmiot dodatkowy
Wiedza o społeczeństwie wybrana jako przedmiot dodatkowy jest zdawana na poziomie
rozszerzonym.
1. Egzamin trwa 270 minut. Składa się z dwóch części. Obie części zdawane są jednego
dnia:
a) część pierwsza trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu obejmującego cały
zakres wymagań egzaminacyjnych na poziomie podstawowym.
Zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny (Arkusz I) zawierający zadania
różnego typu: zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, na
dobieranie) oraz zadania otwarte wymagające umiejętności analizowania
i czytania przepisów prawnych, interpretowania danych statystycznych,
formułowania i uzasadniania własnego stanowiska. Zadania sprawdzają
umiejętności opisane we wszystkich obszarach standardu dla poziomu
podstawowego.
b) część druga trwa 150 minut i polega na sprawdzeniu umiejętności pracy
z materiałem zródłowym, interpretowania oraz syntetyzowania, a także
sprawności formułowania wypowiedzi pisemnej. W tej części egzaminu zdający
otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny (Arkusz II) z materiałami zródłowymi oraz
zadaniami wymagającymi znajomości interpretacji i oceny zjawisk i procesów
zachodzących we współczesnym świecie. Zdający udziela odpowiedzi na pytania
do zamieszczonych w arkuszu różnych zródeł informacji historycznej (zródła
pisane, ikonograficzne, statystyczne, kartograficzne). Po zakończeniu pracy
z materiałem zródłowym zdający wybiera jeden z dwóch zaproponowanych
tematów i pisze własny krótki spójny tekst, może wykorzystać wnioski z analizy
zródeł, które ściśle korespondują z tematami. Zadania w drugiej części egzaminu
sprawdzają umiejętności opisane we wszystkich obszarach standardu poziomu
rozszerzonego.
Zestaw zadań egzaminacyjnych w arkuszach dla egzaminu maturalnego
z wiedzy o społeczeństwie wybranej jako przedmiot obowiązkowy oraz
wybranej jako przedmiot dodatkowy jest ten sam.
Zasady oceniania arkuszy egzaminacyjnych
1. Rozwiązania poszczególnych zadań oceniane są na podstawie szczegółowych
kryteriów oceniania jednolitych w całym kraju.
2. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktów, którą można
uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
3. Zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
4. Zdający zdał egzamin maturalny jeżeli z przedmiotu obowiązkowego na poziomie
podstawowym otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania
z danego przedmiotu. Wynik egzaminu z przedmiotu obowiązkowego na poziomie
rozszerzonym lub przedmiotu dodatkowego, nie ma wpływu na zdanie egzaminu
maturalnego i wyrażony w skali procentowej odnotowany jest na świadectwie
dojrzałości.
5. Wynik egzaminu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
16
V.WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
A. Standardy wymagań egzaminacyjnych
Standardy wymagań, będące podstawą przeprowadzenia egzaminu maturalnego z wiedzy
o społeczeństwie, obejmują trzy obszary:
I. Wiadomości i rozumienie
II. Korzystanie z informacji
III. Tworzenie informacji.
W ramach obszaru I. przedstawiono zakres treści nauczania wynikający z Podstawy
programowej z wiedzy o społeczeństwie. Treści nauczania zostały zawarte w głównych
działach: społeczeństwo, polityka, prawo, problemy współczesnego świata. Cyframi
arabskimi oznaczono uszczegółowione i ujęte w problemy zagadnienia niezbędne
do rozwiązania zadań egzaminacyjnych, natomiast w obszarze II. i III. cyframi arabskimi
oznaczono umiejętności sprawdzane na egzaminie maturalnym. Dotyczy to zarówno
poziomu podstawowego, jak i rozszerzonego.
Przedstawione poniżej standardy wymagań egzaminacyjnych z wiedzy o społeczeństwie
są dosłownym przeniesieniem fragmentu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 10 kwietnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów.
Standardy wymagań egzaminacyjnych
I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE
Zdający zna i rozumie zjawiska oraz procesy z następujących obszarów:
1) społeczeństwo,
2) polityka,
3) prawo,
4) problemy współczesnego świata,
które stosuje do opisu, wyjaśnienia i oceny poniższych zagadnień oraz problemów:
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
1) życie społeczne  formy, prawidłowości, jak na poziomie podstawowym oraz:
instytucje, 1) procesy społeczne, ruchy społeczne,
2) społeczeństwo polskie  struktura 2) wartości społeczne  konflikty wartości,
i problemy, 3) społeczeństwo polskie  dynamika
3) naród, patriotyzm, nacjonalizm, przemian, modernizacja,
4) państwo  geneza, atrybuty, funkcje, 4) historyczne i współczesne formy
5) demokracja  zasady, wartości, państw,
procedury, instytucje, 5) modele ustrojowe państw
6) polityka  ideologie i doktryny demokratycznych,
polityczne, partie polityczne, kultura 6) zagrożenia dla demokracji,
polityczna, 7) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej 
7) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej  zasady funkcjonowania organów władzy
konstytucja, organy władzy, samorząd publicznej,
terytorialny, 8) zasady tworzenia i egzekwowania
prawa,
17
8) społeczeństwo obywatelskie  formy 9) prawa człowieka  generacje, procedury
uczestnictwa obywateli w życiu ich ochrony,
publicznym, 10) elementy prawa cywilnego, karnego
9) prawo  funkcje, zródła, dziedziny, i administracyjnego,
hierarchia norm prawnych, 11) zjednoczona Europa  szanse i bariery
10) sądy i trybunały w Polsce, rozwoju,
11) prawa człowieka i ich znaczenie we 12) zasady polskiej polityki zagranicznej,
współczesnym świecie, 13) wyzwania współczesności  globalizacja,
12) obywatel wobec prawa, migracje, ochrona środowiska
13) Polska w Europie, naturalnego, genetyka.
14) Unia Europejska  instytucje, zasady
działania,
15) stosunki, organizacje i instytucje
międzynarodowe,
16) problemy współczesnego świata 
konflikty, terroryzm, ubóstwo, choroby
cywilizacyjne,
17) planowanie własnej kariery zawodowej
w związku z uwarunkowaniami
pojawiającymi się na rynku pracy.
II. KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zdający stosuje wiadomości i słownictwo do wyjaśnienia procesów
zachodzących we współczesnym świecie:
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
1) dokonuje selekcji i porządkowania jak na poziomie podstawowym oraz:
faktów,
1) dokonuje krytycznej analizy materiałów
2) korzysta z różnorodnych zródeł
zródłowych,
informacji o życiu społecznym
2) analizuje stanowiska różnych stron
i politycznym,
debaty publicznej.
3) odróżnia informacje o faktach od opinii,
4) lokalizuje ważne wydarzenia i postacie
życia publicznego w czasie i przestrzeni,
5) wskazuje przyczyny i skutki różnych
wydarzeń i procesów,
6) rozpoznaje problemy społeczności
lokalnej, regionu, kraju i świata,
7) znajduje i czyta ze zrozumieniem
przepisy prawne odnoszące się do
danego problemu,
8) wypełnia druki urzędowe, sporządza
różnego typu pisma.
18
III. TWORZENIE INFORMACJI
Zdający przedstawia i ocenia wydarzenia, formułując logiczną wypowiedz
pisemną:
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
1) ocenia wydarzenia i procesy polityczne, jak na poziomie podstawowym oraz:
społeczne,
1) charakteryzuje dylematy życia
2) formułuje i uzasadnia własne
zbiorowego we współczesnym świecie,
stanowisko w sprawach publicznych,
2) przedstawia propozycje planowania
3) wskazuje propozycje rozwiązań
działań zmierzających do rozwiązania
problemów społeczności lokalnej,
problemów społecznych i politycznych,
regionu, kraju i świata,
3) ocenia współczesne wydarzenia
4) ocenia działania grup społecznych,
z punktu widzenia kultury i etyki życia
władz i obywateli z punktu widzenia
publicznego.
różnych wartości (np. demokracji,
tolerancji),
5) wypowiada się w formach przyjętych
w życiu publicznym (np. przemówienie,
głos w dyskusji, petycja, list do redakcji,
posła, radnego).
B. Opis wymagań egzaminacyjnych
Z zapisów ustawowych wynika, że informator powinien zawierać szczegółowy opis zakresu
egzaminu. Standardy, będące dostateczną wskazówką dla konstruktorów arkuszy
egzaminacyjnych, mogą być, naszym zdaniem, niewystarczającą wskazówką dla osób
przygotowujących się do egzaminu maturalnego. Dlatego przygotowaliśmy opis wymagań
egzaminacyjnych, który uszczegóławia zakres treści oraz umiejętności sprawdzanych
podczas egzaminu oddzielnie dla każdego obszaru standardów (cyfry rzymskie).
Poniżej prezentujemy szczegółowy opis wymagań egzaminacyjnych z wiedzy
o społeczeństwie.
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
Zdający egzamin na poziomie rozszerzonym, jest zobowiązany opanować wymagania
z poziomu podstawowego i rozszerzonego.
I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE
Zdający zna i rozumie zjawiska oraz procesy z następujących obszarów:
1. Społeczeństwo  zagadnienia związane ze strukturą i funkcjonowaniem społeczeństwa.
2. Polityka  relacje między społeczeństwem a władzą w różnych systemach politycznych.
3. Prawo  normy prawne, prawo i zasady jego stosowania w życiu publicznym.
4. Polska, Europa, świat  problemy współczesnego świata.
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
Społeczeństwo
Zdający:
1) potrafi opisać strukturę społeczeństwa 1) opisuje, ilustrując przykładami,
polskiego i jego instytucje, pozytywne i negatywne zjawiska życia
2) zna prawidłowości życia społecznego, społecznego,
19
3) potrafi wskazać zródła i skutki 2) dostrzega wpływ i konsekwencje
konfliktów społecznych oraz sposoby ich konfliktów wartości na życie społeczne,
rozwiązywania, 3) zna i rozumie przemiany społeczne,
4) zna zasady funkcjonowania jakie dokonały się w Polsce w ciągu
społeczeństwa obywatelskiego, ostatnich kilkunastu lat i ich skutki,
5) dostrzega aktualne problemy 4) charakteryzuje różnorodność form
społeczeństwa polskiego, uczestnictwa obywateli w życiu
6) określa pożądane cechy postawy społecznym,
prospołecznej, 5) rozumie znaczenie mediów w życiu
7) zna zasady kultury życia publicznego. publicznym,
6) dostrzega wartości wynikające
z tożsamości kulturowej, narodowej
i patriotyzmu.
Polityka
Zdający:
1) wyjaśnia pojęcia: naród, patriotyzm, 1) porównuje historyczne i współczesne
nacjonalizm, formy państw,
2) zna genezę, atrybuty, funkcje państwa, 2) zna współczesne systemy polityczne
3) charakteryzuje system władzy państw demokratycznych,
i uprawnienia obywateli w reżimach 3) rozumie zależności (podając przykłady)
totalitarnych i autorytarnych, pomiędzy ideologią, doktryną a
4) opisuje antyczne i chrześcijańskie programem partii politycznej,
korzenie demokracji, 4) wskazuje i ilustruje zagrożenia dla
5) przedstawia życie publiczne jako demokracji,
miejsce ścierania się różnych wartości i 5) opisuje relacje między organami władzy
interesów, państwowej,
6) omawia doktryny i rodziny partii 6) zna procedury powoływania organów
politycznych, władzy państwowej i tworzenia
7) przedstawia formy i zasady podstawowych aktów prawnych
uczestnictwa obywateli w życiu w Polsce.
publicznym,
8) zna zasady ustrojowe zapisane
w Konstytucji RP,
9) omawia zasadnicze kompetencje władzy
ustawodawczej, wykonawczej,
sądowniczej,
10) przedstawia zadania, uprawnienia oraz
sposoby podejmowania decyzji przez
organy władz samorządowych na
wszystkich szczeblach.
Prawo
Zdający:
1) omawia zródła, funkcje, dziedziny oraz 1) zna procedury obowiązujące
hierarchię norm prawnych, w postępowaniu cywilnym, karnym,
2) rozróżnia pojęcia: prawo, norma administracyjnym,
prawna, przepis prawa, 2) zna generacje, systemy i mechanizmy
3) zna zasady stosowania prawa w życiu ochrony praw człowieka w Polsce i na
publicznym, świecie.
4) rozumie znaczenie praworządności,
20
5) wymienia najważniejsze historyczne
i współczesne dokumenty dotyczące
praw człowieka,
6) charakteryzuje prawa człowieka i
obywatela zapisane w Konstytucji RP,
7) przedstawia funkcjonujące w Polsce,
Europie i na świecie mechanizmy
ochrony praw człowieka.
Polska, Europa, świat
Zdający:
1) zna zasadnicze cele polskiej polityki 1) rozumie priorytety polityki zagranicznej
zagranicznej, i racji stanu RP,
2) przedstawia genezę, cele działania, 2) dostrzega szanse i zagrożenia
struktury i sposoby funkcjonowania Unii wypływające z procesu integracji
Europejskiej, europejskiej,
3) zna genezę, cele, struktury i sposoby 3) określa przyczyny i konsekwencje
działania ONZ oraz innych instytucji zróżnicowanego rozwoju
międzynarodowych, cywilizacyjnego we współczesnym
4) charakteryzuje główne problemy świecie,
współczesnego świata. 4) wskazuje na pozytywne i negatywne
skutki globalizacji.
II. KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Wykorzystywanie wiadomości i słownictwa do wyjaśniania procesów
zachodzących we współczesnym świecie.
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
Zdający na przykład:
1) wybiera fakty najpełniej ilustrujące dane 1) dokonuje oceny przydatności różnych
zjawisko lub proces, zródeł, wykorzystywanych do analizy
2) układa informacje według określonego omawianych zjawisk,
kryterium, 2) dostrzega aspekty problemów
3) korzysta z danych statystycznych, przedstawianych z różnych punktów
tekstów popularnonaukowych, widzenia.
informacji podawanych przez media,
itp.,
4) potrafi, korzystając z różnych zródeł
informacji, wskazać fakty i opinie,
5) analizuje, na konkretnych przykładach,
procesy i wydarzenia zachodzące we
współczesnym świecie,
6) potrafi wskazać problemy nurtujące
środowisko lokalne, region i państwo
oraz odnieść je do odpowiednich
przepisów prawa,
7) wypełnia formularze i pisze podania.
21
III. TWORZENIE INFORMACJI
Przedstawianie i ocenianie wydarzeń poprzez formułowanie logicznej
wypowiedzi pisemnej.
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
Zdający na przykład:
1) dostrzega znaczenia danego 1) rozpoznaje i ocenia różne zjawiska życia
wydarzenia, zbiorowego we współczesnym świecie,
2) zajmuje stanowisko i odnosi je do 2) sporządza projekty rozwiązań
wydarzeń w życiu społecznym, problemów społecznych i politycznych,
3) wymienia działania zmierzające do 3) dostrzega wpływ stosowania zasad
rozwiązania różnych problemów, kultury politycznej i etyki na jakość
4) wartościuje podejmowane działania życia publicznego
w życiu publicznym i dostrzega ich
skutki,
5) zabiera głos w dyskusji, przygotowuje
przemówienia itp.
22
VI. PRZYKAADOWE ARKUSZE I SCHEMATY
OCENIANIA
Arkusz
egzaminacyjny I
120 minut
Arkusz
egzaminacyjny II
150 minut
23
24
(Wpisuje zdający przed
Miejsce
rozpoczęciem pracy)
na naklejkę
z kodem
KOD ZDAJCEGO
MWO-W1A1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY
O SPOAECZECSTWIE
ARKUSZ I
Arkusz I
MAJ
Czas pracy 120 minut ROK 2005
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera
13 stron. Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu
zespołu nadzorującemu egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie
pisać ołówkiem.
5. Nie wolno używać korektora.
6. Błędne zapisy trzeba wyraznie przekreślić.
7. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie,
który nie będzie oceniany.
8. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne
Za rozwiązanie
rozwiązanie.
wszystkich zadań
9. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi,
można otrzymać
którą wypełnia egzaminator.
80 punktów
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJCEGO
25
W zadaniach 1-6 zakreśl jedną właściwą odpowiedz.
Zadanie 1. (1 pkt)
Przykładem grupy pierwotnej są:
a) członkowie sekty.
b) gapie.
c) członkowie rodziny.
d) posłowie.
Zadanie 2. (1 pkt)
Autorem której z teorii powstawania państw był Ludwik Gumplowicz?
a) Naturalnej.
b) Podboju.
c) Walki klas.
d) Umowy społecznej.
Zadanie 3. (1 pkt)
Demokracja przedstawicielska to inaczej demokracja
a) pośrednia.
b) czysta.
c) ludowa.
d) prosta.
Zadanie 4. (1 pkt)
Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany na
a) 4 lata.
b) 5 lat.
c) 6 lat.
d) 7 lat.
Zadanie 5. (1 pkt)
Formą aktywności, która zapewnia obywatelom bezpośredni udział w sprawowaniu władzy,
jest:
a) skarga do pierwszego prezesa Sądu Najwyższego.
b) obserwowanie sesji rady gminy.
c) udział w referendum zatwierdzającym zmiany w Konstytucji.
d) przynależność do organizacji pozarządowej.
Zadanie 6. (1 pkt)
Obywatel może oskarżyć swoje państwo o naruszenie praw i wolności do Komitetu Praw
Człowieka w Genewie, na podstawie:
a) Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.
b) Europejskiej Karty Praw Człowieka i Praw Ludów.
c) Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych.
d) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
26
Zaznacz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe, wpisując poniżej P (zdanie prawdziwe)
lub F (zdanie fałszywe), np. g)  F.
Zadanie 7. (2 pkt)
Polska po 1989 r.
a) Przez ostatnie 10 lat liczba studentów w Polsce zmalała 3-krotnie.
b) W Polsce rzadko występują konflikty na tle narodowościowym.
c) Obecnie przyrost naturalny w Polsce jest kilkakrotnie wyższy niż przed 1989 r.
d) W Polsce poziom bezrobocia przekroczył 30 % czynnej zawodowo ludności.
e) Na terenach północnych i zachodnich Polski problem stanowi bezrobocie wśród
robotników zlikwidowanych państwowych gospodarstw rolnych.
f) Konstytucja gwarantuje wolność prasy i zakazuje cenzury prewencyjnej.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  ..... e)  ..... f)  .....
Zadanie 8. (2 pkt)
Samorządy w Polsce.
a) Wójt jest wybierany w wyborach bezpośrednich.
b) Uchwały rady gminy zatwierdza rada powiatu.
c) Decentralizacja władzy polega na istnieniu samorządu terytorialnego.
d) Wydawanie dowodów osobistych jest zadaniem własnym gminy.
e) Burmistrz stoi na czele gminy wiejskiej.
f) Cenzus wieku w zakresie czynnego prawa wyborczego w wyborach do rad gmin wynosi
18 lat.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  ..... e)  ..... f)  .....
Zadanie 9. (2 pkt)
Polski system prawny.
a) Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie.
b) Akty niższego rzędu muszą być zgodne z aktami wyższego rzędu.
c) Akty wyższego rzędu są bardziej szczegółowe niż akty niższego rzędu.
d) Na wydanie rozporządzenia lub aktu prawa miejscowego musi zezwalać ustawa.
e) Akty prawa miejscowego obowiązują na całym terytorium państwa.
f) Umowy międzynarodowe są ratyfikowane przez Prezesa Rady Ministrów.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  ..... e)  ..... f)  .....
Przyporządkuj literom (a, b, c, d) odpowiednie cyfry (1, 2, 3, 4, 5), np. e)  6.
Zadanie 10. (2 pkt)
Do podanych postaci dobierz właściwą nazwę ideologii
a) Edmund Burke 1) Nazizm
b) Karol Marks 2) Konserwatyzm
c) Benito Mussolini 3) Komunizm
d) Adolf Hitler 4) Anarchizm
5) Faszyzm
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
27
Zadanie 11. (2 pkt)
Przyporządkuj odpowiednie biogramy do imion i nazwisk twórców nowożytnych idei.
a) John Locke
b) Charles de Montesquieu
c) Thomas Hobbes
d) Thomas Moore
1) Angielski humanista i pisarz polityczny. Twórca wizji idealnego społeczeństwa. Autor
traktatu  Utopia .
2) Francuski filozof, twórca idei suwerenności narodu i koncepcji umowy społecznej. Autor
traktatu  Umowa społeczna .
3) Angielski filozof i teoretyk absolutyzmu. Twierdził, że państwo powstało dla uniknięcia
 wojny wszystkich ze wszystkimi . Autor dzieła  Lewiatan .
4) Francuski pisarz polityczny. Twórca koncepcji pochodzenia ustrojów i trójpodziału władz.
Autor traktatu  O duchu praw .
5) Angielski filozof, prekursor nowożytnego liberalizmu. Zwolennik koncepcji praw
naturalnych. Autor  Dwóch traktatów o rządzie .
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
Zadanie 12. (2 pkt)
Któremu z podanych sądów / trybunałów odpowiadają wymienione kompetencje?
a) Sąd Najwyższy
b) Trybunał Konstytucyjny
c) Trybunał Stanu
d) Naczelny Sąd Administracyjny
1) Sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych.
2) Sprawuje sądową kontrolę administracji publicznej.
3) Orzeka w sprawach zgodności ustaw z Konstytucją.
4) Ratyfikuje umowy międzynarodowe.
5) Może orzec o odpowiedzialności Prezydenta RP za naruszenie Konstytucji.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
Zadanie 13. (2 pkt)
Przyporządkuj do rodzaju sądu / wydziału sprawę, którą powinien się zająć:
a) Wydział cywilny
b) Wydział rodzinny i nieletnich
c) Naczelny Sąd Administracyjny
d) Wydział karny
1) Iwona pożyczyła koleżance 300 zł, które ta obiecała zwrócić w ciągu 3 dni. Po trzech
miesiącach prób odzyskania pieniędzy Iwona zwróciła się do sądu.
2) Podanie Janusza oczekiwało w urzędzie 3 lata na rozpatrzenie. W tym czasie
bezskutecznie usiłował zmusić urzędników do podjęcia decyzji. W końcu złożył skargę
do sądu.
3) Kapral Bąk podczas pełnienia służby w jednostce samowolnie opuścił wartownię
i poszedł na dyskotekę. Jego przełożony skierował sprawę do sądu.
28
4) Dziesięcioletni Piotruś próbował ukraść sprzed sklepu rower górski. Właściciel roweru
złapał go na gorącym uczynku i przekazał sprawę do sądu.
5) Andrzej K. wracając do domu samochodem, znacznie przekroczył prędkość. Został
zatrzymany przez policję. Sprawa trafiła do sądu.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
Zadanie 14. (2 pkt)
Do podanych porozumień lub narad dobierz odpowiednie postanowienie.
a) Traktat paryski z 1952 r.
b) Umowa z Schengen z 1985 r.
c) Szczyt w Kopenhadze w 2002 r.
d) Traktat z Maastricht z 1992 r.
1) Zniesienie kontroli na granicach między państwami.
2) Rozpoczęcie negocjacji między Polską a Unią Europejską.
3) Utworzenie Unii Europejskiej.
4) Zakończenie negocjacji między Polską a Unią Europejską.
5) Utworzenie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
Zadanie 15. (2 pkt)
Przyporządkuj wymienione zadania podanym instytucjom ONZ:
a) WHO
b) MOP
c) UNESCO
d) UNHCR
1) Zajmuje się ustawodawstwem pracy i ochroną praw pracowniczych.
2) Prowadzi operacje pokojowe na świecie.
3) Zajmuje się problemami zdrowia.
4) Zajmuje się poprawą sytuacji uchodzców na świecie.
5) Działa na rzecz rozwoju badań naukowych i ochrony dóbr kultury.
a)  ..... b)  ..... c)  ..... d)  .....
29
Zadanie 16. (1 pkt)
Uzupełnij poniższe zdanie.
Sędziowie sądów powszechnych w Polsce są powoływani przez 1) ..........................................,
na wniosek 2) ................................... ................................... ..................................., na czas
3) .....................................
Zadanie 17. (2 pkt)
Wyjaśnij następujące terminy:
1. Grupa społeczna 
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Kategoria społeczna 
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 18. (2 pkt)
Napisz krótko, w 1-2 zdaniach.
1. Na czym polega zasada suwerenności narodu?
2. Kto i kiedy sformułował tę zasadę po raz pierwszy?
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Zadanie 19. (2 pkt)
Wymień trzy podmioty, które mogą zgłaszać w Polsce projekty ustaw zmieniających
Konstytucję.
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
3. .................................................................................................................................................
30
Zadanie 20. (2 pkt)
Podaj cztery zadania własne samorządu powiatowego.
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
3. .................................................................................................................................................
4. .................................................................................................................................................
Zadanie 21. (2 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania:
Jedną z najgrozniejszych istniejących obecnie organizacji terrorystycznych jest,
kierowana przez Osama bin Ladena, 1) ................................................... Organizacja ta
zrzesza islamskich 2) ............................................................., głoszących ideę świętej wojny
z niewiernymi. Osama bin Laden jest odpowiedzialny za kierowanie wieloma akcjami
przeciwko Amerykanom. Największy w historii zamach terrorystyczny zorganizowała w dniu
3) ........................................... r., kiedy to dwa porwane przez nią samoloty, uderzyły
w 110 piętrowe budynki 4) .................................. ................................. ................................
na Manhattanie. W tym samym czasie trzeci z porwanych samolotów uderzył w budynek
5) ................................................ w Waszyngtonie. W wyniku zamachu zginęło łącznie kilka
tysięcy niewinnych ludzi, a kilkadziesiąt tysięcy zostało rannych.
Zadanie 22. (10 pkt)
Przeczytaj fragment  Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i wykonaj podane poniżej
polecenia:
Art. 118.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczypospolitej
i Radzie Ministrów.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100.000 obywateli
mających prawo wybierania do Sejmu.
Art. 119.
1. Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach. (...)
Art. 120.
Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby posłów, chyba że Konstytucja przewiduje inną większość. (...)
Art. 121.
1. Ustawę uchwaloną przez Sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi.
2. Senat w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy może ją przyjąć bez zmian, uchwalić
poprawki albo uchwalić odrzucenie jej w całości. Jeżeli Senat w ciągu 30 dni od dnia
przekazania ustawy nie podejmie stosownej uchwały, ustawę uznaje się za uchwaloną
w brzmieniu przyjętym przez Sejm.
3. Uchwałę Senatu odrzucającą ustawę albo poprawkę zaproponowaną w uchwale Senatu
uważa się za przyjętą, jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
31
Art. 122.
1. Po zakończeniu postępowania określonego w art. 121 Marszałek Sejmu przedstawia
uchwaloną ustawę do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia
i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej może wystąpić do Trybunału
Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Prezydent
Rzeczypospolitej nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny
uznał za zgodną z Konstytucją.
4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny
uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli jednak niezgodność z Konstytucją dotyczy
poszczególnych przepisów ustawy, (...) Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii
Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne
z Konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.
5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału
Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę
Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm
większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie
w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
A. Napisz w 1-2 zdaniach, co znaczy określenie  inicjatywa ustawodawcza .
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, kiedy w procedurze legislacyjnej:
wystarcza większość zwykła  ..............................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
kiedy potrzebna jest większość bezwzględna  .....................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
kiedy potrzebna jest większość kwalifikowana  ..................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
podaj, co oznaczają te trzy terminy:
" większość zwykła  .........................................................................................................
..........................................................................................................................................
" większość bezwzględna  .................................................................................................
..........................................................................................................................................
" większość kwalifikowana  ..............................................................................................
..........................................................................................................................................
32
C. W jakiej sytuacji wiążącej się z procesem legislacyjnym Prezydent może odmówić
podpisania ustawy?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
D. Podaj, w jakiej sytuacji Prezydent ma:
21 dni na podpisanie ustawy  ...............................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
7 dni na podpisanie ustawy  .................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 23. (10 pkt)
Mapa przedstawia poparcie dla integracji Polski z Unią Europejską wśród mieszkańców
województw (III-VIII 2002 r.). Na podstawie analizy mapy odpowiedz na podane niżej
pytania:
33
A. Wypisz nazwy trzech województw, w których:
poparcie dla integracji Polski z Unią Europejską jest największe  ......................................
................................................................................................................................................
poparcie dla integracji Polski z Unią Europejską jest najmniejsze  ....................................
................................................................................................................................................
B. Wymień po trzy różnorodne czynnki, które Twoim zdaniem wpływają na:
 poparcie idei integracji Polski z Unią Europejską przez mieszkańców województw
zachodnich  .........................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
niechęć do idei integracji Polski z Unią Europejską mieszkańców województw
wschodnich  .........................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
C. Wymień nazwy dwóch województw, w których występuje:
największy odsetek osób nie mających zdania na temat integracji Polski z Unią Europejską 
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
najmniejszy odsetek osób nie mających zdania na temat integracji Polski z Unią Europejską?  .
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
34
Zadanie 24. (11 pkt)
Zapoznaj się z zamieszczonymi niżej materiałami i wykonaj polecenia.
Tabela nr 1. (yródło: CBOS 2000)
Wskazania ogółu respondentów według terminów
badań
Czy, Twoim zdaniem, istnienie
hipermarketów jest korzystne, Nie ma Trudno
Korzystne Niekorzystne
niekorzystne czy też nie ma znaczenia powiedzieć
znaczenia dla:
1996 2000 1996 2000 1996 2000 1996 2000
%
 ludzi takich jak Ty. 33 47 34 37 19 12 14 4
 polskiej gospodarki. 31 23 12 10 37 35 21 31
 właścicieli mniejszych sklepów. 10 5 3 5 73 83 14 7
A. Zanalizuj, jak zmienił się stosunek respondentów do wpływu hipermarketów na polską
gospodarkę między rokiem 1996 a 2000.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Napisz, jakie wskazania respondentów uległy największym zmianom procentowym
w latach 1996-2000. Wylicz i podaj po dwa przykłady:
największego wzrostu  .........................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
największego spadku wskazań  ............................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
35
Tekst nr 1.
1) W mieście X rozpętała się prawdziwa burza. 2) Miejscową społeczność podzieliła
decyzja o budowie kolejnego hipermarketu na obrzeżach miasta. 3) Zwolennicy przekonują
o słuszności przedsięwzięcia. 4) Dane statystyczne pokazują, że przeciwników ciągle
przybywa. 5) Dyskusja rozgorzała, kiedy Zarząd Miasta ogłosił decyzję o sprzedaży
zagranicznemu inwestorowi ziemi w okolicach stadionu. 6) Plany budowy hipermarketu
przez francuski koncern wzbudzają wiele kontrowersji. 7) Część mieszkańców X chce
kupować tanią żywność, część solidaryzuje się z drobnymi kupcami. 8) Według radnego Jana
Kowalskiego, budowa kolejnego hipermarketu będzie bardziej szkodliwa niż przynosząca
korzyści: 9)  Nasz lokalny handel padnie, ludzie stracą pracę, a resztki ziemi zagarną
obcokrajowcy. 10) Zarząd Miasta próbuje przekonać sceptyków. 11) Nowy hipermarket to
około 100 nowych miejsc pracy. 12) Według ostatnich badań CBOS-u, 47 % Polaków cieszy
się z budowy dużych centrów handlowych. 13) Równocześnie, ponad 80 % uważa, że
zjawisko to jest niekorzystne dla właścicieli małych sklepów. 14) Jak będzie w tym wypadku,
nie wiadomo. 15) Czy sprawdzą się fatalistyczne przewidywania grupy radnych, czy może
nowy hipermarket stanie się szansą dla bezrobotnych?
 Głos X z 12 IX 2000 r.
C. Po przeczytaniu Tekstu nr 1, wypisz numery zdań, w których ukazane zostały:
fakty  ....................................................................................................................................
opinie  ..................................................................................................................................
Wykres nr 1. W 2000 r. Sejm przyjął ustawę, na mocy której o budowie hipermarketów mają
decydować rady gmin.
D. Na podstawie analizy Wykresu nr 1, określ, jaki procent ankietowanych uważa, że o tym,
gdzie można wybudować hipermarket, powinna decydować rada danej gminy.
.......................................................................................................................................................
E. Napisz, dlaczego część ankietowanych uważa, że rozwiązania zastosowane w ustawie są
słuszne.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
36
Zadanie 25. (14 pkt)
Napisz list do radnego dużego miasta (maks. 1 strona tekstu), w którym przedstawisz
swoje stanowisko w sprawie budowy hipermarketu w tym mieście. Na poparcie swoich
argumentów wykorzystaj informacje zawarte w materiałach z Zadania 24. Uwzględnij różne
aspekty tej sprawy: społeczne, gospodarcze, komunikacyjne, ekologiczne. Pamiętaj
o właściwej formie wypowiedzi.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
37
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZA I
Zadanie 1. (0-1 pkt)
c)
Zadanie 2. (0-1pkt)
b)
Zadanie 3. (0-1pkt)
a)
Zadanie 4. (0-1pkt)
b)
Zadanie 5. (0-1 pkt)
c)
Zadanie 6. ( 0-1 pkt)
c)
Zadanie 7. (0-2 pkt)
2 pkt za 6, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
a  F, b  P, c  F, d  F, e  P, f  P
Zadanie 8. (0-2)
2 pkt Za 6, 1 pkt Za 3 poprawne odpowiedzi
a  P, b  F, c  P, d  F, e  F, f  P
Zadanie 9. (0-2pkt)
a  P, b  P, c  F, d  F, e  F, f  F
2 pkt za 6, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 10. (0-2 pkt)
a  2, b  3, c  5, d  1
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 11. ( 0  2 pkt)
a  5, b  4, c  2, d  1
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 12. (0-2pkt)
a  1, b  3, c  5, d  2
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 13. ( 0-2pkt)
a  1, b  4, c  2, d  5
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 14. (0-2 pkt)
a  5, b  1, c  4, d  3
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Zadanie 15. (0  2 pkt)
a  3, b  1, c  5, d  4
2 pkt za 4, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
38
Zadanie 16. (0-1 pkt)
1) Prezydenta Rzeczypospolitej (ew. Prezydenta), 2) Krajowej Rady Sądownictwa,
3) nieoznaczony (ew. nieokreślony)
Zadanie 17. (0-2 pkt)
1. Grupa społeczna  zbiór co najmniej 2 osób oddziałujących na siebie wzajemnie.
0-1 pkt
2. Kategoria społeczna  zbiór ludzi połączonych ze sobą wspólną cechą (np. rudzi), statusem
(np. rolnicy), sytuacją (np. pasażerowie tramwaju).
0-1 pkt
Uwaga: należy uznać za poprawne definicje, świadczące o tym, że zdający orientuje się
w temacie i potrafi odróżnić grupę społeczną od kategorii społecznej.
Zadanie 18. (0-2 pkt)
1. Koncepcja mówiąca, że podmiotem i zródłem wszelkiej władzy w państwie jest naród,
który poprzez swoich przedstawicieli posiada nieograniczoną moc stanowienia
i egzekwowania prawa.
0-1 pkt
2. Jean Jacques Rousseau (ew. Rousseau), XVIII w. (ew. oświecenie, 1762 r.).
0-1 pkt
Uwaga: w poleceniu nr 1 należy uznać za poprawną każdą odpowiedz, która ujmuje istotę
pojęcia.
Zadanie 19. (0  2 pkt)
Grupa co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów (ew. grupa posłów, posłowie), Senat,
Prezydent RP
2 pkt za 3, 1 pkt za 2 poprawne odpowiedzi
Zadanie 20. (0-2 pkt)
Zadania własne samorządu powiatowego obejmują sprawy:
 dróg: drogi powiatowe,
 edukacji: szkoły ponadgimnazjalne, podstawowe szkoły specjalne, szkoły artystyczne,
poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
 zdrowia: szpitale rejonowe (ogólne),
 pomocy społecznej: domy pomocy społecznej, poradnie specjalistyczne,
 przeciwdziałania bezrobociu: powiatowe urzędy pracy,
 kultury: powiatowe biblioteki, muzea i teatry,
 gospodarki wodnej: gospodarka wodna na obszarze powiatu,
 ochrony środowiska: usuwanie odpadów niebezpiecznych,
 komunikacji: komunikacja w obrębie powiatu, rejestracja pojazdów, wydawanie praw
jazdy,
 bezpieczeństwa: zachowanie bezpieczeństwa publicznego i zbiorowego na terenie
powiatu,
 klęsk żywiołowych: zwalczanie klęsk żywiołowych na terenie powiatu lub kilku gmin,
 gospodarki: ochrona praw konsumenta.
2 pkt za 4, 1 pkt za 2 poprawne odpowiedzi
Uwaga: zdający powinien wymienić wymaganą liczbę zadań z powyższej listy.
39
Zadanie 21. (0-2 pkt)
1) Al-Kaida (ew.  Baza ), 2) fundamentalistów, 3) 11 IX 2001 r., 4) World Trade Center
(ew. Światowego Centrum Handlowego), 5) Pentagonu.
2 pkt za 5, 1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi
Uwaga: w punkcie 2) należy uznać za poprawne każde inne logiczne określenie.
Zadanie 22. (0-10 pkt)
A. Inicjatywa ustawodawcza  prawo do skierowania projektu ustawy do Sejmu.
0-1 pkt
B.
" Większością zwykłą Sejm uchwala ustawę po rozpatrzeniu jej w 3 czytaniach, a Senat
przyjmuje ją, poprawia lub odrzuca.
0-1 pkt
" Większością bezwzględną Sejm odrzuca odrzucenie ustawy przez Senat lub poprawki
Senatu.
0-1 pkt
" Większość kwalifikowana Sejm uchwala ustawę po przekazaniu jej Sejmowi przez
Prezydenta do ponownego rozpatrzenia.
0-1 pkt
większość zwykła  więcej głosów  za niż  przeciw przy nieuwzględnieniu głosów
wstrzymujących się,
większość bezwzględna  więcej głosów  za niż głosów  przeciw i wstrzymujących
się razem,
większość kwalifikowana  więcej głosów  za niż głosów  przeciw
i wstrzymujących się razem, określana ułamkiem zwykłym np. 3/5.
0-3 pkt (po 1 pkt za wyjaśnienie każdego z terminów)
C. Gdy Trybunał Konstytucyjny uzna ustawę za niezgodną z Konstytucją.
0-1 pkt
D
Po przyjęciu przez Senat ustawy bez zmian, odrzuceniu (lub nie) ewentualnego
odrzucenia ustawy lub poprawek Senatu przez Sejm.
0-1 pkt
40
Po uchwaleniu przez Sejm większością 3/5 głosów ustawy przekazanej przez
Prezydenta do ponownego rozpatrzenia Sejmowi.
0-1 pkt
Zadanie 23. (0-10 pkt)
A.
największe poparcie: lubuskie, śląskie, opolskie,
najmniejsze: podkarpackie, podlaskie, lubelskie.
0, 2 pkt
B. Przychylność mieszkańców województw zachodnich może wynikać z:
tradycji historycznych (wielowiekowe, bezpośrednie oddziaływanie na te obszary
cywilizacji zachodnioeuropejskiej),
pozytywnych doświadczeń Polaków wynikających z kilkunastoletnich
dobrosąsiedzkich stosunków z Niemcami (kontakty gospodarcze, kulturalne,
rodzinne, wymiana młodzieży, etc.),
perspektywy korzyści wynikających z niewielkiej odległości do bogatych państw UE
(kapitał zachodni, możliwość pracy w krajach Unii, swobodne przekraczanie granicy,
etc.).
0-3 pkt (po 1 pkt za każdy czynnik)
Niechęć mieszkańców województw wschodnich może wynikać z:
braku tradycji historycznych (w przeszłości ograniczone kontakty z Zachodem),
braku pozytywnych doświadczeń współczesnych (duża odległość od granicy z UE),
rolniczego charakteru tych województw (obawa przed konkurencją dotowanego
rolnictwa państw UE),
perspektywy likwidacji handlu przygranicznego w wyniku uszczelnienia przez UE
swoich nowych granic na wschodzie.
0-3 pkt (po 1 pkt za każdy czynnik)
najwięcej nie mających zdania: podkarpackie i warmińsko-mazurskie,
najmniej: lubuskie i lubelskie (lub wielkopolskie).
0, 2 pkt
Uwaga: należy uznać za poprawne wszystkie logiczne czynniki, świadczące o tym, że zdający
orientuje się w temacie.
Zadanie 24. (0-11 pkt)
A. Odpowiedz powinna zwierać następujące informacje:
 spadek liczby ankietowanych, którzy uważają, że istnienie hipermarketów jest
korzystne dla polskiej gospodarki,
 wzrost liczby tych, którym jest to trudno ocenić,
 niewielka zmiana liczby tych, którzy twierdzą, że istnienie hipermarketów jest
niekorzystne,
41
 niewielka zmiana liczby tych, którzy twierdzą że istnienie hipermarketów nie ma
znaczenia dla polskiej gospodarki.
2 pkt za 4, 1 pkt za 2 zmiany
B.
Największy wzrost wskazań:
  Istnienie hipermarketów nie ma znaczenia dla właścicieli mniejszych sklepów 
o 66,6 % (z 3 do 5 %),
  Trudno powiedzieć czy istnienie hipermarketów jest korzystne, niekorzystne czy też
nie ma znaczenia dla polskiej gospodarki  o 47,6 % (z 21 do 31 %).
0-2 pkt (po 1 pkt za każdy z przykładów)
Największy spadek wskazań:
  Trudno powiedzieć, czy istnienie hipermarketów jest korzystne dla ludzi takich jak Ty
o 71,4 % (z 14 do 4 %),
  Istnienie hipermarketów jest korzystne dla właścicieli mniejszych sklepów  o 50 % (z 10
do 5 %) albo  trudno powiedzieć czy istnienie hipermarketów jest korzystne, niekorzystne
czy też nie ma znaczenia dla właścicieli mniejszych sklepów  o 50 % (z 14 do 7 %).
0-2 pkt (po 1 pkt za każdy z przykładów)
C.
fakty: 2, 3, 4,5, 6, 7,8, 10,11 12, 13
opinie: 1, 9, 14, 15.
3 pkt za 15, 2 pkt za 11, 1 pkt za 7 poprawnych odpowiedzi
D. 62 %
0-1 pkt
E. Zwrócenie uwagi na co najmniej jeden z poniższych powodów:
lepsza znajomość lokalnych realiów przez władze samorządowe pozwala lepiej
oceniać sensowność budowy hipermarketów na ich terenie,
podejmowanie decyzji na szczeblu gminy zwiększa możliwość wpływania na nie jej
mieszkańcom.
0-1 pkt
Uwaga: należy uznać za poprawny każdy inny logiczny powód.
42
Zadanie 25. (0-14 pkt)
Do oceny listu należy zastosować następujące kryteria:
1. Jasno sformułowane stanowisko. 0-1 pkt
2. Właściwe wykorzystanie materiałów zawartych w Zadaniu 24. 0-2 pkt
3. Uzasadnienie stanowiska w postaci argumentów przemawiających na jego
rzecz z uwzględnieniem wymienionych w poleceniu aspektów tego problemu:
A) społecznych, 0-2 pkt
B) gospodarczych, 0-2 pkt
C) komunikacyjnych, 0-2 pkt
D) ekologicznych. 0-2 pkt
4. Stopień perswazyjności wypowiedzi (zwroty retoryczne, siła przekonywania). 0-1 pkt
5. Zgodność formy wypowiedzi z sytuacją komunikacyjną. 0-2 pkt
43
44
(Wpisuje zdający przed
Miejsce
rozpoczęciem pracy)
na naklejkę
z kodem
KOD ZDAJCEGO
MWO-W2A1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY O
SPOAECZECSTWIE
ARKUSZ II
MAJ
Arkusz II
ROK 2005
(dla poziomu rozszerzonego)
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 9 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującemu egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia..
3. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym, nie
pisać ołówkiem.
5. Nie wolno używać korektora.
6. Błędne zapisy należy wyraznie przekreślić. Wszelkie notatki
należy sporządzać tylko w brudnopisie, który nie będzie
oceniany.
Za rozwiązanie
7. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
wszystkich zadań
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne
można otrzymać
rozwiązanie.
60 punktów
8. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi,
którą wypełnia egzaminator.
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJCEGO
45
Zadanie 26. (8 pkt)
Przeczytaj zamieszczone poniżej teksty i wykonaj podane polecenia:
Stosunki między liberalizmem i demokracją były niezmiennie trudne (...). W ostatnich
latach polemiki zogniskowały się wokół kwestii niesterowności, [którą] (...) można
wyłuszczyć w trzech punktach:
a) ustroje demokratyczne  w stopniu o wiele większym niż autokratyczne  cechuje
narastająca dysproporcja między liczbą potrzeb i żądań wysuwanych przez społeczeństwo
obywatelskie a zdolnością odpowiedzi na nie ze strony systemu politycznego; w teorii
systemowej zjawisko to zwie się przeciążeniem. (...) Z jednej strony ustrój demokratyczny
odziedziczył po państwie liberalnym instytucje i uregulowania, będące (...) przesłanką
prawidłowego działania władzy pochodzącej od ludu: od wolności zgromadzeń
i stowarzyszeń, przez swobód tworzenia grup interesów, związków zawodowych, partii aż do
maksymalnego rozszerzenia zakresu praw politycznych; te zaś ułatwiają wysuwanie przez
jednostki i grupy pod adresem władz publicznych żądań, które mają być spełnione jak
najszybciej pod grozba wycofania poparcia (...). Z drugiej strony, przewidziane przez system
demokratyczny procedury kolektywnego podejmowania decyzji i spełniania żądań
wysuwanych przez społeczeństwo obywatelskie mają tę właściwość, że opózniają a nawet
paraliżują, przez grę krzyżujących się sprzeciwów, proces decyzyjny. (...);
b) w ustrojach demokratycznych konflikty społeczne występują w większym stopniu
niż w autokratycznych. Skoro do zadań rządzących należy rozwiązywanie konfliktów
społecznych tak, aby było możliwe pokojowe współistnienie jednostek i grup
reprezentujących odmienne interesy, jest oczywiste, że im bardziej narastają konflikty, tym
trudniejsze staje się ich opanowanie. W pluralistycznym społeczeństwie, jakie żyje i rozwija
się w systemie demokratycznym, konflikty klasowe są pomnożone przez miriady mniejszych
konfliktów korporacyjnych, przeciwstawne interesy wielorakie: nie można więc zaspokoić
jednego bez naruszenia innego, i tak bez końca. (...);
c) w ustrojach demokratycznych mamy do czynienia z większym stopniem dystrybucji
władzy niż w ustrojach autokratycznych; spotykamy w nich zjawisko zwane władzą
 rozproszoną . Jedna z cech społeczeństwa demokratycznego to wielość centrów władzy (...):
władza jest tym bardziej rozproszona, im bardziej zarządzanie społeczeństwem na wszystkich
poziomach odbywa się według procedur dopuszczających partycypację, niezgodę, a więc
mnożenie się miejsc, w których podejmowane są kolektywne decyzje. (...) Aatwo się
domyśleć, jakie negatywne konsekwencje fragmentaryzacja władzy ma z punktu widzenia
sterowności: tworzy konkurencję między ośrodkami władzy, wywołuje w końcu konflikt
pomiędzy podmiotami powołanymi do rozwiązywania konfliktów  coś w rodzaju konfliktów
do kwadratu.
Norberto Bobbio,  Liberalizm i demokracja , Kraków 1998, s. 63-65
A. Przedstaw w punktach, na czym polega opisane przez Norberto Bobbio zjawisko
 niesterowności demokracji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
46
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Uważam, że w przekształceniach ekonomicznych lat dziewięćdziesiątych tkwi zródło
kłopotów w relacjach między państwem a obywatelami. Część społeczeństwa znalazła swoje
miejsce w nowym systemie, ale innym przyniósł on ogromną frustrację i poczucie wielkiej
niesprawiedliwości. Gwałtowne rozwarstwienie dochodów złamało poczucie solidarności
społeczeństwa. Podważyło także wiarę w doskonałość instytucji demokratycznych oraz
samorządowych, skoro stały się one jakże często zródłem osiągania lukratywnych dochodów,
a jednocześnie wykazywały małą wrażliwość na losy tych, którym przemiany przyniosły
zdecydowanie pogorszenie warunków życia. Koncepcja państwa, które pozbywa się
odpowiedzialności za ogromny zakres świadczeń na rzecz obywateli, jest mało zrozumiała,
budzi silny sprzeciw i uzasadniony na ogół strach przed dniem jutrzejszym. Z punktu
widzenia obywatela przyzwyczajonego do pewnych świadczeń ze strony państwa
(przedszkola, kolonie, wczasy, bezpłatna opieka medyczna itd.) przemiany ostatniego
dziesięciolecia są regresem. (...)
W wielu dziedzinach tworzy się fikcja zobowiązań i uprawnień, a także powinności,
również wobec państwa. Wartości takie, jak służba na rzecz dobra państwa i społeczeństwa,
zdają się propagandowym ornamentem, który osłania znacznie powszechniejszy egoizm
i chciwość.
Andrzej Friszke,  Między marzeniem a rozczarowaniem. Polacy wobec państwa 1918-2001 ,
 Więz , 11(517) 2001, s. 39
B. Napisz w 7 punktach, co zdaniem autora podważa wiarę Polaków w doskonałość instytucji
demokratycznych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
47
Andrzej Zoll o zagrożeniach dla polskiej demokracji.
Do rzecznika praw obywatelskich wpływają skargi i pretensje na funkcjonowanie
państwa. W moim biurze powstaje więc bardzo wyrazisty, negatywny obraz polskiej
demokracji. Jest ona zagrożona z dwóch stron: ze strony obywateli i ich postaw, a z drugiej 
przez sam aparat państwa.
Jeśli chodzi o postawy ludzi, to najważniejszym zjawiskiem jest rozszerzająca się
sfera bezradności. Obywatel, z różnych powodów, nie widzi możliwości decydowania
o swoim życiu, nie czuje się zdolny do przeciwstawienia się wszechmocy państwa, uważa się
za zepchniętego na margines. Są trzy, moim zdaniem, zródła owej bezradności. Pierwsze to
bieda, a przede wszystkim bezrobocie, które tę biedę generuje. Z biedy zaś bierze się
w dużym stopniu choroba bierności, niezdolności przeciwstawiania się okolicznościom
życiowym.
Drugim takim zródłem jest niepełnosprawność. Mimo iż sytuacja w pewnym zakresie
się tu poprawia, to jednak opieką czy ze strony państwa, czy organizacji obywatelskich objęta
jest tylko około jedna czwarta osób niepełnosprawnych. Trzy czwarte tkwią po prostu
w domach i są zupełnie wyłączone z życia społecznego.
I wreszcie, po trzecie, jesteśmy społeczeństwem bardzo zle wykształconym. (...)
Badania (...) wskazują na fatalny stan wykształcenia i to, niestety, młodego pokolenia. Ale
również jeśli spojrzymy na wykształcenie osób 30-, 40-letnich, a więc tych, które powinny
być w pełnej kondycji, aby sprostać konkurencji, szczególnie tej nadciągającej z Unii
Europejskiej.
 Polityka , 39 (2369) 2002
C. Wymień wszystkie elementy kondycji polskiego społeczeństwa, na które zwraca uwagę
Andrzej Zoll.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
48
Zadanie 27. (3 pkt)
A. Na podstawie rysunku Andrzeja Mleczki napisz:
na jakie negatywne zjawisko w relacjach między władzą a społeczeństwem zwraca uwagę
autor  ....................................................................................................................................
na czym ono polega?  ...........................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
49
Zadanie 28. (15 pkt)
Zapoznaj się z zamieszczonymi niżej materiałami i odpowiedz na podane pytania:
Wykres nr 1. Demokracja ma przewagę nad wszelkimi innymi formami rządów.
A. Na podstawie analizy Wykresu nr 1, określ tendencje zmian stosunku ankietowanych
do demokracji w latach 1992 i 2002.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
50
Wykres nr 2. Czy jesteś zadowolony(-a) ze sposobu, w jaki funkcjonuje demokracja
w Polsce?
B. Po zapoznaniu się z Wykresem nr 2, wyjaśnij zależność między odpowiedziami  tak ,
 nie ,  trudno powiedzieć w latach 1993-2002. Odpowiedz poprzyj danymi
wynikającymi z wykresu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Tabela nr 1. (yródło: CBOS 2001)
Czy jesteś zadowolony(-a)
ze sposobu, w jaki Demokracja ma przewagę nad wszelkimi innymi
funkcjonuje demokracja formami rządów.
w Polsce?
Zgadzam się Nie zgadzam się Trudno powiedzieć
Zadowolony(-a) 81 % 10 % 9 %
Niezadowolony(-a) 59 % 22 % 19 %
C. Na podstawie Tabeli nr 1, napisz krótko, jaki ma związek przekonanie respondentów
o przewadze demokracji nad wszelkimi innymi formami rządów z zadowoleniem ze
sposobu funkcjonowania demokracji w Polsce. Odpowiedz uzasadnij przykładami.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
51
Wykres nr 3. Czy można powiedzieć, że obecnie w Polsce:
D. Po zapoznaniu się z Wykresem nr 3, wymień:
wartości, które większość respondentów uważa za osiągnięcia ostatnich lat  ....................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
słabości polskiej demokracji, na które zwracają uwagę respondenci  .................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
52
Zadanie 29. (34 pkt)
Temat nr 1.  Przedstaw różnorodne czynniki, które Twoim zdaniem, mają wpływ na
funkcjonowanie demokracji w Polsce. Wypowiedz uzasadnij, korzystając między innymi
z zamieszczonych powyżej materiałów.
Temat nr 2.  Oceń funkcjonowanie demokracji w Polsce. Przedstaw jej sukcesy
i porażki, odwołując się także do materiałów zamieszczonych powyżej. Co sądzisz
o perspektywach rozwoju polskiej demokracji?
Wybieram TEMAT NR  .....
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
53
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZ II
Zadanie 26. (0-8 pkt)
A. Odpowiedz powinna zawierać trzy następujące elementy  niesterowności demokracji:
  przeciążenie czyli dysproporcję między rosnącą liczbą często sprzecznych żądań
obywateli, a możliwością ich realizacji przez kolektywne, a przez to czasochłonne,
procedury państwa,
 podatność demokracji na konflikty między grupami obywateli reprezentującymi
przeciwstawne interesy; zaspokojenie przez państwo żądań jednej grupy rodzi konflikt
z inną,
  rozproszenie ( fragmentaryzacja ) władzy, polegająca na istnieniu w państwie wielu
centrów decyzyjnych; konkurencyjne centra władzy zamiast rozwiązywać konflikty
społeczne, generują je między sobą.
0-3 pkt (po 1 pkt za każdy element)
Uwaga: należy uznać za poprawną każdą odpowiedz, która uwzględnia te trzy elementy.
B. W odpowiedzi powinny znalezć się poniższe czynniki:
 przekształcenia ekonomiczne lat 90-tych,
 problemy z  odnalezieniem się Polaków w nowym systemie,
 rozwarstwienie dochodów społeczeństwa,
 brak wrażliwości instytucji demokratycznych na los tych, którzy najbardziej ucierpieli
w trakcie przemian,
 brak akceptacji dla państwa, które rezygnuje z odpowiedzialności za opiekę socjalną nad
obywatelami,
 poczucie  fikcji zobowiązań państwa wobec obywateli i powinności obywateli wobec
państwa,
 zastąpienie przez elity polityczne takich wartości jak służba na rzecz państwa
i społeczeństwa, egoizmem i chciwością.
3 pkt za 6, 2 pkt za 4, 1 pkt za 2 poprawne czynniki
C. Odpowiedz powinna zawierać następujące elementy:
 bierność,
 bezradność,
 ubóstwo,
 złe wykształcenie,
 bezrobocie,
 pozbawienie niepełnosprawnych obywateli opieki państwa.
2 pkt za 5, 1 pkt za 3 poprawne czynniki
54
Zadanie 27. (0-3 pkt)
A. Odpowiedz powinna zawierać poprawne wskazanie zjawiska oraz jego wyjaśnienie:
alienacja władzy (ew. wyobcowanie elit politycznych),
0-1 pkt
 brak kontaktu władzy ze społeczeństwem (izolowanie się rządzących),
 brak zrozumienia elit dla potrzeb i aspiracji społeczeństwa,
 lekceważenie przez władzę opinii publicznej,
 przekonanie rządzących o własnej nieomylności.
2 pkt za 3, 1 pkt za 2 poprawne elementy
Uwaga: należy uznać za poprawną każdą odpowiedz, która świadczy o właściwym
zrozumieniu przez zdającego zjawiska alienacji władzy.
Zadanie 28. (0-15 pkt)
A. W odpowiedzi powinny być wymienione trzy tendencje:
 rosnąca liczba odpowiedzi  zgadzam się ,
 wahająca się nieznacznie liczba odpowiedzi  nie zgadzam się ,
 malejąca liczba odpowiedzi  trudno powiedzieć .
0-3 pkt (po 1 pkt za wskazanie każdej z tendencji)
B. Odpowiedz powinna uwzględniać trzy zależności poparte danymi z wykresu:
 wraz ze wzrostem liczby odpowiedzi  tak maleje liczba odpowiedzi  nie ;
przykład: w latach 1995-96 liczba zadowolonych wzrasta z 24 do 44 % i równocześnie
liczba niezadowolonych maleje z 67 do 47 %,
 wraz ze wzrostem liczby odpowiedzi  nie maleje liczba odpowiedzi  tak ;
przykład: w latach 1998-2000 liczba niezadowolonych wzrasta z 46 do 64 %
i równocześnie liczba zadowolonych maleje z 41 do 27 %,
 zarówno liczba odpowiedzi  tak , jak i  nie nie ma większego wpływu na liczbę
odpowiedzi  trudno powiedzieć ;
przykład: gwałtowne skoki liczby odpowiedzi  tak (36-24-44 %) i  nie (52-67-47 %)
w latach 1993-1995-1996 nie wpływają znacząco na liczbę odpowiedzi  trudno
powiedzieć (12-9-9 %) w tym samym okresie.
0-6 pkt (po 1 pkt za każdą zależność, po 1 pkt za każde poparcie jej danymi z wykresu)
Uwaga: zdający może podać inne dane, potwierdzające wymienione zależności.
55
C. W odpowiedzi muszą znalezć się dwie zależności:
 liczba ankietowanych uznających, że demokracja ma przewagę nad wszelkimi innymi
formami rządów zależy od stopnia zadowolenia (niezadowolenia) z funkcjonowania
demokracji w Polsce;
przykład: wśród zadowolonych z funkcjonowania demokracji w Polsce aż 81 % zgadza się,
że demokracja ma przewagę nad innymi ustrojami, a wśród niezadowolonych tylko 59 %
(ew. wśród zadowolonych z funkcjonowania demokracji w Polsce tylko 10 % nie zgadza się,
że demokracja ma przewagę nad innymi ustrojami, a wśród niezadowolonych aż 22 %),
 liczba ankietowanych, którym jest  trudno powiedzieć , czy demokracja ma przewagę nad
wszelkimi innymi formami rządów zależy od stopnia zadowolenia (niezadowolenia)
z funkcjonowania demokracji w Polsce;
przykład: wśród zadowolonych z funkcjonowania demokracji w Polsce tylko 9 % jest
 trudno powiedzieć , czy demokracja ma przewagę nad wszelkimi innymi formami
rządów, a wśród niezadowolonych aż 19 %.
0-4 pkt (po 1 pkt za każdą zależność, po 1 pkt za każdy przykład)
D. W odpowiedzi muszą znalezć się następujące elementy:
wartości:
 demokratyczny ustrój,
 tolerancja światopoglądowa,
 swobody obywatelskie,
 odrzucenie komunizmu,
słabości:
 nieprzestrzeganie prawa,
 brak wpływu obywateli na rządzenie krajem.
2 pkt za 6, 1 pkt za 4 elementy
Uwaga: należy uznać za poprawne wszystkie przyczyny, świadczące o tym, że zdający
poprawnie odczytuje wykresy.
Zadanie 29. (0-34 pkt)
TEMAT NR 1.
Przedstaw różnorodne czynniki, które Twoim zdaniem mają wpływ na funkcjonowanie
demokracji w Polsce. Wypowiedz uzasadnij, korzystając miedzy innymi z zamieszczonych
powyżej materiałów.
1. Treść pracy
Zdający wymieni czynniki:
A) ekonomiczne,
0-2 pkt
56
B) społeczne,
0-2 pkt
C) historyczne,
0-2 pkt
D) polityczne.
0-2 pkt
Zdający omówi wpływ czynników:
E) ekonomicznych,
0-4 pkt
F) społecznych,
0-4 pkt
G) historycznych,
0-4 pkt
H) politycznych.
0-4 pkt
I) Zdający opatrzy swoją wypowiedz właściwie dobranymi przykładami z zamieszczonych
zródeł.
0-6 pkt
2. Kompozycja
J) Przemyślana, spójna i logiczna struktura pracy: wstęp  rozwinięcie  zakończenie,
właściwe proporcje.
0-2 pkt
3. Styl i język
K) Praca jednorodna stylistycznie, bezbłędna pod względem gramatycznym, leksykalnym,
ortograficznym i interpunkcyjnym.
0-1 pkt
4. Estetyka i czytelność
L) Czytelne pismo, zachowanie akapitów i marginesów.
0-1 pkt
57
TEMAT NR 2.
Oceń funkcjonowanie demokracji w Polsce. Przedstaw jej sukcesy i porażki, odwołując się
także do materiałów zamieszczonych powyżej. Co sądzisz o perspektywach rozwoju polskiej
demokracji?
1. Treść pracy
A) Zdający dokonuje oceny.
0-4 pkt
B) Zdający przedstawia i omawia sukcesy (do 4 przykładów).
0-8 pkt
C) Zdający przedstawia i omawia porażki (do 4 przykładów).
0-8 pkt
D) Zdający odwołuje się do materiałów zródłowych.
0-6 pkt
E) Zdający przedstawia własne zdanie na temat perspektyw rozwoju polskiej demokracji.
0-4 pkt
2. Kompozycja
F) Przemyślana, spójna i logiczna struktura pracy: wstęp  rozwinięcie  zakończenie,
właściwe proporcje.
0-2 pkt
3. Styl i język
G) Praca jednorodna stylistycznie, bezbłędna pod względem gramatycznym, leksykalnym,
ortograficznym i interpunkcyjnym.
0-1 pkt
4. Estetyka i czytelność
H) Czytelne pismo, zachowanie akapitów i marginesów.
0-1 pkt
58
VII. INFORMACJE  TERMINY
Terminy, o których trzeba pamiętać
(do sesji maturalnej w maju 2005):
maj 2003 r.  dyrektor CKE ogłosi listę olimpiad przedmiotowych
zwalniających z egzaminów maturalnych,
maj 2004 r.  dyrektor CKE poda na stronie internetowej Komisji Centralnej
szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy
przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów
z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu oraz chorych lub niesprawnych czasowo,
czerwiec 2004 r.  dyrektor CKE określi, jakie środowiska komputerowe,
programy użytkowe oraz języki programowania mogą być wybierane na
egzaminie,
30 września 2004 r.  upływa termin składania przez absolwenta do
dyrektora szkoły pisemnej deklaracji:
a) jakie przedmioty będzie zdawać na egzaminie,
b) na jakim poziomie będzie zdawać egzamin ustny z języka obcego,
c) jaki temat wybiera z listy tematów na egzamin ustny z języka polskiego,
języków mniejszości narodowej i języka etnicznego,
d) wyboru środowiska komputerowego, programów użytkowych i języka
programowania przez zdających informatykę,
e) o posiadanym zaświadczeniu o dysleksji rozwojowej,
f) o chorobie lub niepełnosprawności uprawniającej do szczególnych
warunków przeprowadzania egzaminu,
grudzień 2004 r.  dyrektor CKE ogłosi harmonogram egzaminów
maturalnych w maju 2005,
luty 2005 r.  dyrektor szkoły, w której odbędzie się egzamin, ustali
harmonogram egzaminów ustnych,
28 lutego 2005 r.  upływa ostateczny termin ewentualnych uzasadnionych
zmian w deklaracjach składanych we wrześniu,
marzec 2005 r.  dyrektor CKE zamieści na stronie internetowej Komisji
Centralnej informację o pomocach, z których mogą korzystać zdający
w części pisemnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów,
18 kwietnia 2005 r.  rozpoczną się egzaminy ustne,
5 maja 2005 r.  rozpoczną się egzaminy pisemne,
30 czerwca 2005 r.  ostateczny termin rozdania świadectw dojrzałości.
59
Terminy, o których trzeba pamiętać
(do sesji maturalnej w styczniu 2006):
styczeń 2004 r.  dyrektor CKE ogłosi listę olimpiad przedmiotowych
zwalniających z egzaminów maturalnych,
styczeń 2005 r.  dyrektor CKE poda na stronie internetowej Komisji
Centralnej szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków
i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów
z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu oraz chorych lub niesprawnych czasowo,
luty 2005 r.  dyrektor CKE określi, jakie środowiska komputerowe,
programy użytkowe oraz języki programowania mogą być wybierane na
egzaminie,
30 czerwca 2005 r.  upływa termin składania przez absolwenta do
dyrektora szkoły pisemnej deklaracji:
a) jakie przedmioty będzie zdawać na egzaminie,
b) na jakim poziomie będzie zdawać egzamin ustny z języka obcego,
c) jaki temat wybiera z listy tematów na egzamin ustny z języka polskiego,
języków mniejszości narodowej i języka etnicznego,
d) wyboru środowiska komputerowego, programów użytkowych i języka
programowania przez zdających informatykę,
e) o posiadanym zaświadczeniu o dysleksji rozwojowej,
f) o chorobie lub niepełnosprawności uprawniającej do szczególnych
warunków przeprowadzania egzaminu,
lipiec 2005 r.  dyrektor CKE ogłosi harmonogram egzaminów maturalnych
w styczniu 2006,
pazdziernik 2005 r.  dyrektor szkoły, w której odbędzie się egzamin, ustali
harmonogram egzaminów ustnych,
pazdziernik 2005 r.  dyrektor CKE zamieści na stronie internetowej
Komisji Centralnej informację o pomocach, z których mogą korzystać zdający
w części pisemnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów,
28 pazdziernika 2005 r.  upływa ostateczny termin ewentualnych
uzasadnionych zmian w deklaracjach składanych w czerwcu,
12 grudnia 2005 r.  termin rozpoczęcia egzaminów ustnych,
3 stycznia 2006 r.  termin rozpoczęcia egzaminów pisemnych,
28 lutego 2006 r.  ostateczny termin rozdania świadectw dojrzałości.
60


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2015 matura INFORMATYKA poziom rozszerzony TEST I
2015 matura INFORMATYKA poziom rozszerzony TEST II
Matura z WOS u informator
Matura2014 WOS NOWA MATURA PR arkusz
arkusz maturalny WOS poziom rozszerzony maj 10
Sztuka jako schody ruchome matura 2009 test PR
polski informator maturalny
zadania z informatora maturalnego

więcej podobnych podstron