raport logistyka businessman 11 00


JAK DWIE POAÓWKI JABAKA
Aby odnieść korzyści, jakie daje
146
logistyka, potrzebna jest
integracja systemów
RAPORT
informatycznych operatora
i jego klientów. Ale nie tylko
OD TRANSPORTU
DO ZARZDZANIA
154
logistyka Wchodzenie w ścisłą
współpracę z klientami będzie
w najbliższych latach kluczem
do sukcesu tirmy logistycznej
w Polsce
CENY NA MIAR KLIENTA
Firmy logistyczne z prawdziwego
110
zdarzenia na naszym rynku
można policzyć na palcach
jednej ręki. Ceny ich usług
sÄ… na poziomie europejskim
INTRUZ UDERZA W KURIERÓW
Przedsiębiorstwo spedycyjno-
162
-logistyczne stało się
bezpośrednim konkurentem
firm kurierskich. Taki pomysł
jest nowością w naszej branży
spedytorskiej
CERTYFIKAT TO NIE WSZYSTKO
Niedługo wszyscy którzy chcą
164
się liczyć na rynku usług
logistycznych, będą musieli
posiadać certyfikat ISO.
Ale musi on być wsparty etyką
i kulturÄ… organizacyjnÄ… firm
SAOWNIK TERMINÓW
LOGISTYCZNYCH
166
Raport opracowała Małgorzata Szymczak
Współpraca merytoryczna prof. Halina Brdulak, SGH
Jak dwie połowki jabłka
ewlett-Packard, producent wnętrzny dział klienta. Musi więc swoich komputerów przebbie
Aby odnieść
sprzętu komputerowego, być połączona z innymi jego dzia- cesu logistycznego. W dowo
korzyści, jakie daje
tak naprawdę nie zajmuje łami. Przynajmniej na poziomie chwili może sprawdzić przez i
logistyka, potrzebna siÄ™ produkcjÄ…. Ogranicza siÄ™ komunikacji i informacji. Dla opera- net, gdzie znajduje siÄ™ przes
H
do projektowania i działań tora oznacza to w praktyce ko- albo jaki jest stan magazynó
jest integracja
marketingowych. Montaż urządzeń nieczność posiadania systemu in- czy zapasów. Również drogą
systemów informa-
lub catych zespołów powierzy) ze- formatycznego współpracującego troniczną przekazuje informa
tycznych operatora
wnętrznej firmie. Z kolei Kraft Ja- z systemem klienta. o tym, jakie towary należy ode
cobs Suchard czy Wrigley, choć sa- Kilka lat temu jeden ze światowych uzyskuje potwierdzenie, że pr
i jego klienta.
modzielnie wytwarzają gumy do potentatów w dziedzinie produkcji ka dotarła.
Ale nie tylko
żucia, to jednak już ich pakowa- opon szukał na polskim rynku firmy
Jak w praktyce odbywa siÄ™ int
nie zlecają w dużej części wyspe- logistycznej. Potencjalnemu part- cja systemów informatycznyc
cjalizowanemu przedsiębiorstwu. nerowi powiedział:  Będziemy
operatora logistycznego i jeg
I w jednym, i w drugim wypadku są współpracować, ale musimy mieć
klienta?
to firmy logistyczne, które mogą
WC. Hartwig-Katowice SA zd
BDy NIEZAWODNY
dziś wyręczyć swych klientów nie
ło się w przeszłości, że pozys
tylko w magazynowaniu czy dys-
nowego klienta wiązało się z
Prowadzone na zlecenie operato-
trybucji, ale i w wielu innych czyn- rów logistycznych badania
niecznością wymiany starych
satysfakcji ich klientów dotyczą
nościach.
puterów na nowe, z bardziej po
oceny takich czynników, jak:
niezawodność dostaw, ich
To efekt ogólnoświatowej mody na ną pamięcią. Innym znów raz
punktualność, możliwość do-
outsourcing. W myśl zasady: niech niezbędna była wymiana opro
dzwonienia siÄ™ do firmy, kompe-
każdy robi to, na czym zna się naj- tencje i zachowanie personelu, mowania.
wyglÄ…d taboru, lokalizacja
lepiej, przedsiębiorstwa koncentru- - Takie inwestycje, jak zakup k
placówek, sieć informatyczna,
ją się na tym, co jest podstawowym puterów, są opłacalne, ale tyl
ceny usług.
profilem ich działalności. Resztę przy założeniu, że wspólprac
przekazują wyspecjalizowanym fir- stałe łącza komputerowe z waszą dzie trwała długo - zastrzega
mom zewnętrznym, np. logistykę - centralą". Dziś, obok posiadania fi- nika Pąchniak-Radzińska. - W
operatorom logistycznym. zycznej sieci dystrybucji, to już wła- kiej sytuacji jesteśmy skłonn
Skalę korzyści odnoszonych z out- ściwie standard. ponosić koszty. Ale czasm ni
sourcingu tej sfery działalności ob- Oczywiście, stopień integracji obu ukrywam, bierze to na siebie k
razują najlepiej dane mówiące, że
systemów jest różny. Monika Pach- - Potencjał wielkiego miedzyn
w Europie w ciągu ostatnich dzie- niak-Radzińska, dyrektor rynku dowego koncernu i firmy logis
sięciu lat koszty logistyczne ogra- Spedpolu, szacuje, że tak napraw- nej jest nieporównywalny - do
niczono o 50%. O ponad połowę
dę o pełnym sprzężeniu ze swoimi Wojciech Gąsiorowski, dyrek
skrócił się czas realizacji zamó- klientami może mówić na naszym handlowy FM Logistic. - Log
wienia.
rynku co najwyżej kilkanaście firm wskazywałaby więc, że dopaso
W efekcie - jak zauważa Marek Ró- logistycznych. Jednak nawet przy się powinna ta druga, czyli ma
życki, dyrektor generalny Master- częściowym dopasowaniu korzyści większego.
link Express - firma logistyczna jest dla obu stron są duże. Klient jest
Przyznaje jednak, że zdarzają
dziś coraz częściej niczym we- w stanie śledzić na monitorach
odstępstwa od tej zasady.
146 " BUSINESSMAN listopad 2000
w ozęsu wieruow aecyauje się tegicznej, w praktyce oznacza Czasem okazuje się, że aby
na wdrożenie systemu OPAL, to wspólne opracowywanie coś poprawić, nie trzeba od ra-
oferowanego im przez FM krótko- i długofalowej strategii zu wywoływać trzęsienia ziemi,
Logistic. W ten sposób zamie- logistycznej przedsiębiorstwa. Problem jednego ze szwedz-
niają dotychczasowy modut Wspólne szukanie odpowiedzi kich przedsiębiorstw, które za
odpowiedzialny za spedycję na pytania: jaka ma być sprze- każdym razem czekało zbyt
i magazynowanie na caty sys- daż, jaka pozycja na rynku? długo na dostawę części za-
tem logistyczny, który stwarza Dlatego coraz więcej firm logi- miennych sprowadzanych ze
dużo więcej możliwości. stycznych oferuje usługę zwa- Skandynawii, udało się rozwią-
Również Masterlink Express za- ną doradztwem. Jej sens spro- zać przenosząc ich clenie do
leży na tym, by klienci posiada- wadza się do odpowiedzi na portu. Dzięki temu czas oczeki-
li jego oprogramowanie  Biz-
Kryteria wyboru operatorów logistycznych przez klientów
pak Klient". Dlatego ci spośród
nich, którzy się na to decydują,
wiarygodność
j poprzednie badanie (marzec 1999 r.)
przedsiębiorstwa
otrzymują rabat na zakup całe-
cena HH obecne badanie (wrzesień 2000 r.J
go pakietu ustug (oprogramo-
działalność
wanie jest jego częścią).
promocyjna
r
To brzmi nieprawdopodobnie, obsługa klienta
ale - jak twierdzÄ… firmy logistycz-
tabor
ne - wciąż jeszcze zdarzają się
terminal
przedsiębiorstwa, które nie są
ustuga
skłonne inwestować w sieć infor-
matyczną. Jednocześnie jednak 0 0,5 1 1,5 2,5 4,5 5
Opracowała Ewa Żbikowska
chcą korzystać, przynajmniej
w pewnym zakresie, z ustug
NAJWAŻNIEJSZA USAUGA
operatorów logistycznych. Nie-
Zarówno w obecnych, jak i poprzednich badaniach nadal
o wyborze partnera logistycznego decyduje sama usfuga
stety, rozczarujÄ… siÄ™. SpotkajÄ… siÄ™
- podsumowuje swoje badania satysfakcji klienta firmy
z odmowÄ… najbardziej nawet
transportowo-spedycyjno-logistycznej prof. Halina Brdulak,
otwartej na klienta firmy logi- kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki
SGH w Warszawie. Znaczenie usługi wzrosło o 0,22 punktu.
stycznej. I nie chodzi tu już tylko
Natomiast drugim kryterium wyboru jest obecnie obsługa
o to, że na braku właściwego
klienta, a więc kontakt z ludzmi - oprócz sprzedawców
i kierowców należy również wliczyć tu kontakty telefoniczne
systemu informatycznego traci
- co faktycznie oznacza wzrost bezpośredniej sprzedaży.
klient. Rzecz w tym, że logistyka
Nieco - o 0,11 punktu - zmniejszyła się rola wysokości ceny
i wiarygodności przedsiębiorstwa (o 0,08 punktu). Może to
stata się dziś, także w Polsce,
oznaczać, że ustabilizowały się warunki działania na polskim
ustugą tak wyrafinowaną, że nie
rynku. Wzrosło znaczenie terminalu (o 0,1 punktu), co może
być z kolei spowodowane przywiązywaniem przez klientów
może istnieć bez informatyki.
większej wagi do bezpieczeństwa składowanych na jego
Niemożliwa będzie bowiem inte-
terenie przesyłek. W mniejszym stopniu na wyborze operatora
gracja operatora z klientem na waży tabor. Może to oznaczać poprawę jego jakości.
Nie zmieniło się natomiast znaczenie działalności promocyjnej.
płaszczyznie operacyjnej, czyli
Nadal jest ona tylko wspomagajÄ…cym kryterium wyboru.
obsługi poszczególnych rodza-
jów działalności.
pytanie: w jaki sposób wzboga- wania na dostawę skrócił się
Przy obecnej różnorodności
cić współpracę? o dwa dni.
usług logistycznych nie wystar-
- Radzimy klientowi, co może Inna firma logistyczna opraco-
czy już zresztą integracja ope-
zrobić, lub też co my możemy wała wraz ze swym klientem -
racyjna. Coraz częściej ko-
dla niego zrobić, by osiągnął potentatem w produkcji odzie-
nieczne staje się także współ-
jak najlepszą pozycję rynkową ży sportowej - cały system dys-
działanie na płaszczyznie stra-
- wyjaśnia Marek Różycki. trybucji. "
zgadza się na aleko idace ustep- organizacyjnych, innym znów ra-
" lo wymaga ciÄ…giego poszerzania
stwa, nawet na wymianÄ™ dokumen- zem owocujÄ… nowymi rozwiÄ…zania-
oferty przez operatorów logistycz-
tów faksem, choć jest to dla niego
mi technologicznymi albo wzboga-
nych. Ale także bycia elastycznym.
pracochłonne i kosztowne. W za- ceniem oferty. W Spedpolu pod
- Każdy klient ma swoje wymaga-
mian jednak jego partner kupuje ca- wptywem sugestii klientów wydzie-
nia - mówi kierownik dziatu logisty-
ty pakiet ustug, nawet te, które dziś
lono w strukturze organizacyjnej
ki jednej z firm farmaceutycznych.
--> www.masterlink.com.pl
biura zajmujÄ…ce siÄ™ ich obstugÄ….
-1 oczekuje, że operator logistycz-
sÄ… dla niego na wyrost. Co prawda,
Bezpośrednim efektem badań
ny odpowie na takie indywidualne
ma świadomość, że w miarę upty- i ujawnionych w nich opinii partne-
zapotrzebowanie.
wu czasu będzie go wykorzystywał
rów byt także zakup nowych cen-
Aby sprostać dziś takim oczekiwa-
w coraz większym stopniu.
trali telefonicznych, tak aby skróci)
niom, nie wystarczy posiadać okre-
Spedpol zostat poproszony przez
siÄ™ do minimum czas oczekiwania
śloną liczbę samochodów. Nie wy-
jednego ze swoich klientów - kon- na potączenie. Uruchomiono nowe
starczy już nawet dostarczać towar
cern z branży dóbr szybko zbywal- ustugi: Spedpol-paczki (dostawa
w odpowiednich opakowaniach.
nych - o pomoc w przeprowadze- drobnych przesyłek w ciągu 24 go-
Pojęcie elastyczność oznacza
niu akcji promocyjnej. WiÄ…zato siÄ™
dzin) i tadunki częściowe (codzien-
znacznie więcej.
to z koniecznością dostarczenia do
ny przewóz 2,5-101 towarów bez
Gdy system komputerowy, oferowa-
kilkuset punktów ogromnej liczby
przeładunku w terminalu).
ny przez FM Logistic, okazuje siÄ™
przesyłek w bardzo krótkim czasie.
Masterlink Express z kolei pod
zbyt zaawansowany w stosunku do
Problem polega) na tym, że zlece- wptywem badań otworzy) dodatko-
obecnych potrzeb klienta, operator
nie złożono dosłownie w ostatniej
we matÄ™ biura blisko klienta, np.
chwili. Aby sprostać wyzwaniu, trze- w Mariotcie. Poprawiono też łącz-
ba było postawić na nogi wszystkie
ność telefoniczną (zakupiono spe-
oddziały Spedpolu w kraju.
cjalne akumulatory). Pośrednim
Takich sytuacji, w których operator
efektem była modyfikacja internę-
logistyczny staje siÄ™ swoistym po- towej strony. Chodzito o to, by sta-
gotowiem ratunkowym, jest zresz- ła się ona bardziej zrozumiała, czy-
tą więcej: a to nagle zmienia się ro-
ESlr3 www. spedpol .com.pl
dzaj zamówienia, czas albo miejsce
telna i wygodna dla użytkownika.
dostawy.
Dlatego unikano w niej technicz-
Coraz częściej droga do pełniejszej nych i specjalistycznych, niezrozu-
integracji z klientem zaczyna się od miałych sformułowań. Można też
badania jego satysfakcji. To świetny samodzielnie skalkulować cenę
sposób na to, by lepiej poznać po- każdej wybranej usługi. Również ta
trzeby i oczekiwania partnera. Sped- firma, jak i poprzednia, uruchomita
pol, FM Logistic czy Masterlink na życzenie swoich klientów nową
Express prowadzą je regularnie. usługę: realizację zamówień niety-
Najczęściej realizują je renomowa- powych.
ne agencje badania rynku. Ocenie Z wszystkich tych usprawnień ko-
klientów poddaje się zarówno mięk- rzysta coraz więcej firm. Jeszcze
kie (kompetencje, zachowanie, wy- kilka lat temu klientami przedsiÄ™-
gląd personelu), jak i twarde (lokali- biorstw logistycznych byty głównie
zacja placówek, czas dostaw, sieć koncerny międzynarodowe. Od
teleinformatyczna) aspekty funkcjo- dwóch-trzech lat staje się nimi wie-
nowania firmy logistycznej. le firm polskich. i
Czy coÅ› z tego wynika? Czasem
DOROTA KORNACKA
wyniki badań prowadzą do zmian DKORNACKA@BUSINESSMAN COM.PL
150* BUSINESSMAN listopad 2000
Od transportu do zarzÄ…dzania
ozwój polskiego rynku logi- Na kolejnym etapie w Faure & Ma- zarządzanie zapasami, obstuga za-
Wchodzenie
stycznego przypomina ewo- chet stworzono bazę wyjazdów. mówienia, planowanie popytu czy
w ścisfą współpracę
lucjÄ™ firmy logistycznej: od Dbano o wykorzystanie przestrze- zaspokajanie potrzeb ostateczne-
z klientami będzie pojedynczych transportów, ni ładunkowej oraz o optymalną or- go klienta. Jest to raczej fizyczne
R
przez bardziej wyrafinowa- ganizację tras przejazdów. Związa- wykonywanie niechcianych przez
w najbliższych
ne ustugi do zarządzania przepły- ne to było również z koniecznością producenta czynności. Ten rodzaj
latach kluczem
wami informacji. Ci operatorzy lo- przeładowywania części towarów. logistyki jest jednak bardzo popu-
do sukcesu firmy gistyczni, którzy posiądą tę ostatnią Ale to rozszerzenie usług zasadni- larny. Chociaż udowodniono, że
umiejętność, staną się prawdziwy- czo nie poprawiało sytuacji firm ścisła współpraca pomiędzy firma-
logistycznej
mi integratorami łańcuchów dostaw transportowych. Poszukiwano więc mi a operatorami logistycznymi
w Polsce
swoich klientów innych rozwiązań. Zainteresowano może przynieść największe reduk-
Obecny stan transportu w Polsce się usługami związanymi z produk- cje kosztów globalnych, mato poi-
jest podobny do sytuacji w Euro-
CZYM PRZEWOÅ»
pie z roku 1967, kiedy to trzech
Najwięksi na polskim rynku operatorzy logistyczni zdecydowanie
francuskich przedsiębiorców zakta-
preferują samochody marki Volvo, bo - jak tłumaczą - zależy im na
dato we Francji firmÄ™ przewozowÄ…
wysokiej jakości. Uczy się bezawaryjność, dostępność autoryzowanych
punktów serwisowych, wygląd taboru. Ważny jest także wiek
Faure & Machet. Rynek byt opano-
samochodów. Bardzo często określają go wewnętrzne przepisy firmy
wany przez matÄ™ firmy przewozo-
logistycznej. Z reguty mówią, że samochody nie powinny mieć więcej
niż pięć lat, choć niektórzy operatorzy przyjmują bardziej restrykcyjne
we posiadajÄ…ce od jednego do kil-
założenia i nie korzystają z taboru starszego niż trzyletni. Poza Volvo
ku samochodów. Przewoziły one
operatorzy wymieniają też często marki: lveco, Scania, Man.
okazjonalne Å‚adunki wielu przypad-
kowych klientów. Jednak kłopoty tami i magazynowaniem. To pogłę- skich przedsiębiorstw na nią się
z tym związane oraz mata spraw- bienie współpracy pomiędzy pro- decyduje. Producenci dopiero za-
ność i niska niezawodność takich ducentami i firmami transportowymi czynają szukać kompleksowych
usługodawców sprawiły, że przed- rozwijało obie strony. Producenci rozwiązań logistycznych obniżają-
siębiorstwa zaczęły zacieśniać zyskiwali niezawodność oraz dopa- cych koszty ich działalności. Za-
współpracę z wybranymi firmami sowanie ustug do ich potrzeb, a fir- czynają też minimalizować swoje
transportowymi. Zauważono, że my transportowe stabilność i unie- zapasy, w związku z czym wyma-
pojedyncze transporty przestają zależnienie się od koniunktury gają bardzo dynamicznego prze-
przynosić pożądane zyski. Firma jednej branży. pływu informacji. Obecnie standar-
Faure & Machet zaczęła współ- Magazynowanie w ciągu pięciu lat dem usług logistycznych staje się
pracę z kilkoma klientami, optyma- stało się ustugą, która zaczęła przy- wymiana danych w czasie rzeczy-
lizując własne koszty przede
nosić większe dochody niż tylko wistym.
wszystkim dzięki efektom synergii.
transport. Spadek poziomu zapasów prze-
Organizację taką można porównać
Ustuga magazynowa wraz z trans- chowywanych w magazynach firm
do dzisiejszych polskich firm spe- portowaniem towarów i towarzy- logistycznych, a co za tym idzie ob-
dycyjnych, które przewożą towary
szącej im informacji to podstawa niżenie ich przychodów, wymusza
kilku stałych klientów, nie rezygnu- operacji logistycznych. Nie zastę- naturalną potrzebę poszukiwania
jąc z okazjonalnych ładunków po- puje ona wszystkich działań logi- nowych dochodów. W latach 80,
wrotnych.
stycznych producenta, takich jak wchodziły one w obszar maga- "
154 " BUSINESSMAN listopad 2000
" zynowania, w latach 90. zaczęty stosować je do wymogów dużych ich interesów z interesami produ-
oferować nową ustugę: obróbkę sieci detalicznych. Współpraca centów. Trzeba też zwrócić uwagę,
magazynowanych towarów, czyli uktadata się pomyślnie, a inne fir- że HP zrobit rachunek kosztów
pakowanie na zlecenie (z angiel- my zaczęty powielać ten pomyst. i korzyści alternatywnych, z które-
skiego co-packing). Jeden z producentów kosmetyków go wynikało, że większy zysk osią-
O ile magazynowanie jest operacją potrzebował krótkich serii np. 1000 gnie oddając część działalności fir-
stanowiącą koszt i każdy producent wyrobów w specjalnych opakowa- mie zewnętrznej, która wykonają
dąży do zminimalizowania swoich niach, co mogło być optacalne, tyl- sprawniej, wydajniej i po niższych
zapasów, to pakowanie na zlecenie ko jeśli magazynowanie towarów kosztach.
dodaje wartość do produktu. Zara- i przepakowywanie odbywa się pod Istnieją również inne przestanki ta-
zem umożliwia ono pełniejsze za- jednym dachem. kiego postępowania. Dla Eurotela
Przemysłowi spożywczemu i ko- i France Telecom - operatorów te-
smetycznemu wystarczało  proste" lefonii w Czechach i we Francji -
układanie wyrobów w opakowania. ważny byt efekt synergii uzyskanej
Przemyśl hi-tech oczekiwał od ope- dzięki posiadaniu magazynu i pro-
ratora logistycznego przejęcia dukcji zestawów promocyjnych
ostatniej fazy produkcji, czyli wyma- w jednym miejscu. Telefony sprze-
gał wytwarzania wyrobów. Od roku dawane są bowiem zazwyczaj
1993 FM Logistic zaczął więc przej- w promocjach. W magazynie kom-
mować produkowanie od swoich pletuje się zestawy, które potem
klientów. Narodziło się wytwarzanie trafiają do klienta. Tu na usługę
na zlecenie (z angielskiego co-ma- logistycznÄ… sktadajÄ… siÄ™: przepako-
nufacturing). wywanie, magazynowanie i trans-
port towarów wraz z petną informa-
Hewlett-Packard zdecydował, że
skupi się na projektowaniu i marke- cją o stanie produktów.
tingu produktów. Logistykę i pro- Gdy w 1995 roku FM Logistic we-
dukcjÄ™ zakwalifikowano do zlece- szto na polski rynek, nie ograniczy-
to siÄ™ do pojedynczych transpor-
nia na zewnÄ…trz. Po tym kroku HP
spodziewał się podniesienia jako- tów. Zaoferowato pakiet ustug. By-
spokojenie potrzeb ostatecznego ści obsługi logistycznej oraz do- ta to nowość, bo wówczas w Poi-
odbiorcy. stępności produktów. Jednocze-
lE^T" www.fmlogistic.com
W firmach wytwórczych zauważa- śnie uwalniał kapitał zamrożony
my konflikt pomiędzy dziatami mar- w infrastrukturze, który można by- sce nie istniaty firmy realizujące
ketingu i sprzedaży, który zna do- ło przeznaczyć na bardziej rentow- koncepcję outsourcingu logistycz-
brze oczekiwania klientów i stara ne inwestycje. nego. Z drugiej strony, inwestorzy
się je zaspokoić, a dziatem produk- FM Logistic przejęło zarządzanie zagraniczni, którzy wchodzili na
cji, który nie zawsze akceptuje wy- produkcją i magazynem HR Po- nasz rynek, chcieli dziatać wedtug
twarzanie krótkich partii i częste wstał specjalny wydział produkcyj- zachodnioeuropejskich standardów
przestawianie linii produkcyjnej. ny, na którym montowane są kom- zarządzania. Jednak w zakresie lo-
Idealnym rozwiązaniem są więc putery i drukarki HP z dostar- gistyki nie mieli takich możliwości.
dtugie partie produktów, które póz- czanych części i standardowych Musieli albo sami wykonywać ope-
niej są dostosowywane do zamó- podzespołów. Montaż odbywa się racje logistyczne, albo decydować
wienia konkretnego klienta. zazwyczaj po otrzymaniu zamówie- się na wspótpracę z kilkoma firma-
Pierwsze operacje pakowania FM nia klienta. Operator logistyczny mi - transportowÄ…, przepakowujÄ…-
Logistic obejmowaty przegrupowy- ponownie więc znalazł możliwość cą produkty oraz deweloperską,
wanie produktów firmy Mars w no- poszerzenia działalności. Było to wynajmującą magazyny, które
we opakowania zbiorcze, aby do- jednak możliwe dzięki zbieżności zresztą nie byty przygotowane "
156* BMNESSMAN listopad 2000
hrmy logistyczne, które przywiązu- nak obecnie trudne, gdyż klienci
" na oosfugę dużych klientów.
ją ogromną wagę do rozbudowa- mogą wywierać ogromną presję na
Współpraca ta wymagała sztabu
pracowników we wtasnym dziale lo- nej współpracy z klientami, przy- swoich podwykonawców, np. zmie-
gistyki, a i tak byta bardzo uciążli- znają, że do przejmowania od nich niając ich co 2-3 lata. Firmy logi-
pełni logistyki jeszcze daleko. styczne natomiast tylko czekają, że-
wa i mato wydajna.
Przedsiębiorstwa ciągle utrzymują by przejąć kolejną część działal-
Pojawienie siÄ™ na rynku pierwszych
operatorów logistycznych, oferu- wtasne dziaty logistyki. Potrzeba ności od swoich klientów. Wydaje
jących szerszy pakiet ustug, umoż- jeszcze czasu, aby nasz rynek im się, że w ten sposób będą w sta-
ukształtował się, a rozwiązania nie zagwarantować sobie dłuższą
liwiło producentom budowanie
logistyczne obserwowane np. w współpracę oraz odebrać część zy-
przewagi konkurencyjnej opartej
sków producentowi. Jest to możli-
we, jeśli operacje logistyczne do-
dają wartość do produktu. Mogą
one podnosić jakość, np. dostawy
w ciÄ…gu 12 godzin zamiast 24 lub
zmieniać produkt z marketingowe-
go punktu widzenia poprzez zmia-
nę opakowania. Ważne będzie też
wykorzystanie efektu synergii po-
zwalające obniżyć koszty, a zatem
i cenę usługi. Firmy logistyczne mu-
szą zacząć dzielić się z producen-
tami częścią zysku, który osiągnę-
ły dzięki obniżce kosztów. Jednak
ci drudzy mogą przyczynić się do
dalszych oszczędności, udzielając
dokładniejszych informacji i wspól-
nie z partnerami logistycznymi bu-
dujÄ…c swoje strategiczne plany.
W przyszłości, gdy konkurować bę-
0 rozwiązania logistyczne. Logisty- Ameryce Północnej - najbardziej dą między sobą całe łańcuchy do-
ka stata się modna, choć mato kto zaawansowanej logistycznie czę- staw, jego uczestnicy będą mieli
rozumiał, co się za nią kryje. Stąd ści świata - mogty zostać zaszcze- wspólne cele i będą współpraco-
do dzisiaj wiele firm, które mają to pione na grunt krajowy. wać, aby je osiągnąć. Ale na to
stówo w swojej nazwie, nie oferuje Zarówno FM Logistic, jak i jego przyjdzie nam poczekać co naj-
ustug logistycznych, a jedynie bezpośredni konkurenci w sekto- mniej kilkanaście lat.
transportowe, spedycyjne lub cel- rze magazynowania i dystrybucji Jednak już dziś widać, że wielkie,
ne. Jest to oczywiście część logi- krajowej: Maersk Logistics, Raben europejskie i światowe firmy logi-
styki, ale jednak tylko część. czy Giro, aby wzrastać, będą mu- styczne chcą być obecne na na-
Przedsiębiorstwa oddają operato- siaty nauczyć się nowych ustug, szym rynku, oferując początkowo
rom tylko operacje fizyczne - ma- np. personalizacji przesyłek, wyko- proste usługi, aby gdy tylko poja-
gazynowanie, przepływ towarów - nywania napraw gwarancyjnych, wi się potrzeba, skorzystać ze swo-
1 nie zacieśniają współpracy z nimi pakowania produktów bezpośred- ich doświadczeń i włączyć Polskę
poprzez wymianę informacji. Uwa- nio pod spływające zamówienie w siatkę logistycznych powiązań
żają bowiem, że informacja decy- bez ponownego ich magazynowa- świata. i
duje o przewadze i wtadzy jednej nia. Oznacza to zacieśnienie się
PIOTR SULIMA
firmy nad drugą. współpracy z klientami. Jest to jed- INŻYNIER PROCESU W FM LOGISTIC
158 " BUSINESSMA]\ listopad 2000
Ceny na miarÄ™ klienta
ransport w Polsce jest tań- Na razie firm logistycznych z praw- dystrybutorów HP w różnych czę-
Firmy logistyczne
szy niż w krajach Europy dziwego zdarzenia, mogących za- ściach Europy.
z prawdziwego
Zachodniej - przeciętny oferować klientowi komplet usług, W Holandii jedna trzecia towarów
zdarzenia koszt przewozu ładunku wa- jest w Polsce zaledwie kilka. Du- jest transportowana za pośrednic-
T
ha się od 1 do 2 zt za kilo- żych centrów logistycznych, które twem takich centrów. Dokonuje się
na naszym rynku
metr za tonę towaru. Bierze się to kontrolują przepływ informacji i to- w nich dystrybucji ładunków między
można policzyć na
stąd, że paliwo i robocizna są u nas warów między krajem, w którym się różnymi rodzajami transportu. Po-
palcach jednej ręki.
wciąż tańsze niż w krajach Piętnast- znajdują, a państwami, na których wstają więc w miejscach, w których
ki - wyjaśnia Robert Czernota, szef terenie działają ich klienci, u nas nie krzyżują się szlaki kolejowe, wodne
Ceny ich usług są na
logistyki w Spedpolu. ma w ogóle. Atutem centrów logi- i drogowe. Największe tego typu
poziomie europej-
Dlatego nasi przewoznicy chętnie za- stycznych są nie tylko duże po- ośrodki w Niemczech Wschodnich
skim. Oferta pozo-
trudniani sÄ… przez zagranicznych wierzchnie magazynowe, ale i naj- wraz z towarzyszÄ…cÄ… im infrastruktu-
klientów. - Ale firmy dostawcze mo- nowocześniejsze technologie (śle- rą, zajmują obszar kilkuset hektarów
stałych to transport
gą mieć poważne problemy po przy- dzenie drogi przesyłki w czasie rze- - Centra położone są w pobliżu du-
i spedycja. Dlatego
stąpieniu Polski do Unii Europejskiej, żych aglomeracji i powstrzymują i
na pierwszy rzut
ZAOSZCZDZIĆ
ponieważ ich ceny mogą zostać ruch samochodów ciężarowych
NA MAGAZYNOWANIU
oka wydaje siÄ™
uznane za dumpingowe - obawia w samym mieście - mówi Grzegorz
Na poczÄ…tku lat 80. Toyota
się Grzegorz Bielowiecki, prezes za- wprowadziła system just-in-time,
Bielowiecki, prezes zarzÄ…du firmy
atrakcyjna cenowo
który polega na likwidacji
rzÄ…du firmy Euroad Sp. z o. o. Euroad.
magazynów i dostarczaniu do
Tańsze niż na Zachodzie jest w Pol-
fabryk tylko tylu części, ile po- Aadunki z tirów przeładowywane są
trzeba danego dnia. DziÅ› system
sce również magazynowanie. Na
na ich terenie do mniejszych pojaz-
ten stosujÄ… prawie wszyscy
poczÄ…tku lat 90. za tonÄ™ magazyno-
dów dostawczych. Poza tym pozwą- I
producenci samochodów.
wanego u nas towaru trzeba byto
lają skrócić czas realizacji usługi I
płacić kilkanaście dolarów, obecnie
czywistym, skomputeryzowana ba- transportowej oraz zmniejszyć zapa- I
- 6-8 dolarów. O konkurencyjności
za przeładunkowa). To wszystko sy, liczbę dostaw i dystrybucji, a to I
tych cen w stosunku do ustug eu-
prowadzi do redukcji kosztów, któ- z kolei wiąże się z redukcją kosztów j
ropejskich decydujÄ… m.in. niskie ce-
re musiałoby ponieść centrum, nawet o 30%.
ny ziemi i nieruchomości, oczywi-
a przede wszystkim klient. Upłynie jeszcze kilka miesięcy, za-
ście w porównaniu z Europą.
- Siedem lat temu wykonaliśmy pro- nim pierwsze takie centrum po-
Na ceny wptywa także konkurencja.
jekt zarządzania łańcuchem dostaw wstanie w Polsce. Otworzy
Na rynku jest zatrzęsienie małych
dla szwedzkiego centrum logistycz- w Warszawie Schenker BTL.
i średnich firm. - Chcąc się utrzy-
nego obsługującego Hewlett-Packard Centra służą przede wszystkim du-
mać, będą musiały pomyśleć o kon-
żym klientom, którzy już policzyli,
- opowiada Bartłomiej Rosenkiewicz,
solidacji i poszerzeniu oferty. Jeśli te-
że outsourcing logistyczny bardziej
odpowiedzialny za kontakty z prasÄ…
go nie zrobiÄ…, za kilka lat wypadnÄ…
im się opłaca niż utrzymywanie
w Schenker BTL. Zlikwidowano
z rynku, który podzielą między sobą
działów logistycznych wewnątrz fir-
ośrodki logistyczne w Danii, Szwecji,
profesjonalne firmy logistyczne i na-
my. Gros polskich przedsiębiorców
Norwegii i Finlandii, a na ich miejscu
rzucÄ… obowiÄ…zujÄ…ce u nich cenniki
utworzono jedno nowoczesne, skom- wciąż jednak uważa, że nie stać icłi
usług - uważa Edyta Staszczyk, me-
puteryzowane centrum w Kopenha- na współpracę z operatorem logi-
nedżer operacyjny w firmie Raben.
stycznym. Trudno powiedzieć, r
dze, które nadzoruje pracę jedenastu
160. RUSINESSMAN listopad 2000
ile jest to uzasadnione finansowo, ne. Robert Moritz, prezes Hellmann
a na ile wynika z myślenia: jeśli do- Moritz International Forwarders
tychczas radziliśmy sobie sami, to twierdzi, że firma nie ma cenników.
po co cokolwiek zmieniać? Są i ta- W Rabenie, Spedpolu i Schenker
cy producenci, którym na korzysta- BTL- podobnie.
nie z ustug wyspecjalizowanej fir- - Nie umiem powiedzieć, ile kosz-
my nie pozwala specyfika ich tuje zaprojektowanie pełnego pa-
towaru. - Wymaga on odpowied- kietu ustug logistycznych. Ceny ne-
niego wyeksponowania w skle- gocjujemy z każdym klientem
pach oraz szybkiego dostarczenia z osobna. Przy wycenie bierzemy
do odbiorcy. Dlatego korzystamy pod uwagÄ™ min.: pracÄ™ konsultan-
z własne- tów, koszt transportu, magazyno-
wuw.fastway.pl
go cen- wania, śledzenie trasy przesyłki, ro-
trum dystrybucyjnego i transporto- dzaj przeładunku. Tak więc cena
wego - tłumaczy Krzysztof Zaręb- dla każdego klienta szyta jest na
ski, szef logistyki w Star Food Sp. miarę - tłumaczy Jacek Machocki,
z o.o. Dodaje, że kilkukrotnie son- prezes BTL.
dowat rynek pod kątem dopasowa- Dodaje też, że trudno mu porówny-
nia ustug operatorów logistycznych
wać ceny polskie i europejskie.
do potrzeb Star Food, jednak nic - Nie oferujemy usług po cenach
z tego nie wyszto. - Co prawda
polskich, niemieckich czy holender-
mogli zrealizować nasze zapotrze- skich. One są po prostu europej- ku i poprawą sytuacji gospodar-
bowanie, ale wysokie ceny przekra- skie - mówi. czej. Przy większych obrotach fir-
czały nasze możliwości finansowe
Przedstawiciele innych operatorów my logistyczne będą miaty możli-
-mówiZarębski.
logistycznych dopowiadają, że ceny wość obniżania kosztów, a to
Koncern Cadbury Wedel posiada kompleksowych ustug logistycznych pozwoli im lepiej wykorzystać po-
dwa zaktady w Warszawie i Biela- w Polsce może nie są najwyższe tencjał. Dobrze na efektywność
nach Wrocławskich. - W Bielanach w Europie, ale na pewno są wyso- wptyną również usprawnienia infor-
mamy więc własne centrum dystry- kie, szczególnie w relacji do warto- matyczne i techniczne. W tej dzie-
bucyjne, a oprócz tego współpracu- ści handlowej towarów. - Wpływ na dzinie zmienia się ostatnio bardzo
jemy jeszcze z kilkoma lokalnymi fir- to ma wciąż słabo rozwinięty rynek wiele (automatyzacja operacji ma-
mami spedycyjnymi, bo nie mamy - uważa Edyta Staszczyk z Rabena. gazynowych i elektroniczne prze-
własnej floty samochodowej - tłu- - Outsourcing nie jest jeszcze po- kazywanie danych).
maczy Agnieszka Surowicz, rzecz- wszechnym rozwiązaniem, co powo- A co czeka nas w najbliższym cza-
nik prasowy koncernu. Warszawski duje, że operatorzy logistyczni mają sie? Ceny utrzymają się na obec-
zakład od kilku lat współpracuje z fir- problemy np. z efektywnym wypeł- nym poziomie lub nawet wzrosną.
mą logistyczną Raben. Przedstawi- nianiem środków transportu czy Przyczyną będzie drastyczny
Centrum logistyczne Schenker
cielka Wedla dopowiada, że koszty optymalnym zagospodarowaniem wzrost cen paliw oraz wyższa od
BTL w Kopenhadze obsługuje
usług proponowanych przez firmę sieci dystrybucyjnej. Winę ponosi zakładanej inflacja i rosnące kosz- Hewlett-Packard. Zastąpiło
ośrodki logistyczne w Danii,
do najtańszych nie należą, ale bar- także nasza niestabilna sytuacja go- ty wynagrodzeń. Na budżet firm
Szwecji, Norwegii i Finlandii.
dzo szybko przynoszÄ… oczekiwane spodarcza, rosnÄ…ce ceny paliw i dro- rozliczajÄ…cych siÄ™ w markach nie- W wyniku tej koncentracji
w 1993 roku, czyli zaraz
przez koncern zyski. Jednak pyta- gie kredyty. korzystnie wpływa także mocny
po otwarciu centrum, HP zaosz-
nie o kwoty rzecznik pozostawia bez " czędził ok. 35% wydatków
Wszystko wskazuje, że w długoter- kurs ztotego.
przeznaczonych na obsługę
odpowiedzi.
minowej perspektywie ceny kom-
logistyki. W następnym
Przed przedstawieniem cenników pleksowych ustug logistycznych
pięcioleciu wydatki te zmniej-
AGNIESZKA K. SOBÓTKA
szono o kolejne 25%
bronią się również firmy logistycz- będą maleć, wraz z rozwojem ryn- ASOBOTKA@BUSINESSMAN.COM.PL
listopad 2000 RUSINESSMAN " 161
Intruz uderza w kurierów
ypowa firma kurierska zakła- Wymaga to sprawnego zarządzania kulator pozwalający wyliczyć cenę
Przedsiębiorstwo
da, że klient zaptaci każdą ce- przepływem informacji pomiędzy kil- przesyłki i czas jej realizacji. Wystar-
spedycyjno-logi-
nę za dostawę w ciągu 48 go- kuset biurami Schenker-BTL na ca- czy, że klient wpisze dane: parametry
styczne stato się dzin. I ten tak robi. Zwłaszcza łym świecie, a także współpracujący- paczki i jej cel. -Jako przedsiębior-
T
jeśli jego wybór ogranicza się mi z nimi agentami. stwo logistyczne jesteśmy przyzwy-
bezpośrednim
do usługodawców prowadzących ta- Przygotowania do uruchomienia pro- czajeni Kg * vnnr.schenker.pl
konkurentem firm
ką samą politykę cenową. Musiał jektu trwały półtora roku. Opracowa- do specyficznych żądań klienta - mó-
kurierskich. Taki więc pojawić się ktoś, kto ten krąg no szkic projektu, przydzielając do je- wi Zembrzycki. Owa elastyczność ma
przerwał i wkroczył na terytoria do- go realizacji grupy informatyków, być wielkim atutem PCS.
pomyst jest
tychczas zarezerwowane tylko dla przewozników, fachowców od spedy- Czy Schenker-BTL rzeczywiście
nowością w naszej
jednej branży. Intruzem okazała się cji lotniczej i morskiej. wchodzi w drogę firmom kurierskim,
branży
firma logistyczna Schenker-BTL, któ- Najtrudniejsze zadanie stanęło zwłaszcza największym, działającym
ra od lat skupia się na tym, by kom- przed informatykami. Tworzyli oni od na międzynarodową skalę? Te ostat-
spedytorskiej
pletować, magazynować i dostarczać podstaw pierwszy w branży interne- nie twierdzą, że nie.
towar po najniższych kosztach. towy kalkulator stawek dla klientów. - DHL oferuje usługę od nadawcy do
Polski oddział tego szwedzko-nie- Na efekt końcowy miała również odbiorcy, a jej cena obejmuje trans-
mieckiego koncernu dołączył do ofer- port i odprawę celną. U Schenkera
Z ZIEMI POLSKIEJ..
ty serwis Przesyłka Cały Świat (PCS). odprawa jest usługą płatną dodatko-
Serwis PCS dostępny jest na
razie tylko w Polsce (od maja
Nowinkę niespotykaną dotąd w na- wo - tłumaczy Edyta Turkiewicz, szef
2000). W najbliższym czasie kon-
szej branży spedytorskiej, rzadką też sekcji marketingowej w DHL. Przy-
cern zamierza wprowadzić ten
na Zachodzie. wynalazek również w innych swo- znaje jednak, że przesyłki frachtowe,
ich oddziałach na świecie.
będące czasem alternatywą dla zle-
W ramach projektu realizowane sÄ…
ceń ekspresowych, są u takich spe-
pilne przesyłki (lotnicze) lub tańsze, wpływ praca całego zespołu. Przed-
dytorów jak Schenker-BTL korzyst-
docierające w dłuższym czasie sięwzięcie nie byłoby jednak możli-
niejsze cenowo dla nadawców
(transport morski). Dostawca nie wy- we bez Intemetu.
wysyłających cięższe ładunki.
maga opakowań firmowych ani dzie- - Internet, a właściwie intranet, to
Zembrzycki jest przekonany, że je-
lenia ładunku na paczki o ściśle w naszym przedsiębiorstwie pod-
go firma jak najbardziej rywalizuje
określonej wadze. Możliwe jest prze- stawowy i najszybszy z kanałów
o klientów z kurierami. W lipcu br.
słanie zarówno wielotonowych par- komunikacji. Pozwala na bezpiecz-
szwedzko-niemiecki koncern wpro-
tii towaru, jak i niewielkich próbek ną wymianę informacji bez ryzyka
wadził zresztą w serwisie PCS bez-
handlowych, rozprowadzanych po zawirusowania systemu - opowia-
płatną odprawę celną do końca
świecie metodą  do drzwi". da Tomasz Zembrzycki, szef pro-
2000 roku. Tym samym zwiększył
Usługa realizowana jest za pośrednic- jektu PCS.
konkurencyjność tej usługi i to
twem sześciu firmowych oddziałów Schenker-BTL uruchomił stronę
szczególnie przy niewielkich prze-
i osiemnastu biur Spedpolu. Pozwa- WWW, na której można zamówić usłu-
syłkach. A te nadają zwykle mniej-
la to minimalizować koszty i zwięk- gę PCS. Znajduje się tam ponadto ak-
sze firmy i osoby prywatne -typowi
szać zakres oferty. Cel jest jeden: tualny spis lotnisk i portów morskich,
klienci DHL czy UPS. "
utrzymywanie kanałów logistycznych w których jest ona świadczona, a tak-
dopasowanych do oczekiwań klien- że wykaz rodzajów akceptowanych
ta, aby relacja koszt-czas transportu towarów, wzory dokumentów nie-
HANNA BALON
była dla niego jak najkorzystniejsza. zbędnych do wykonania zlecenia i kal- JEST WSPÓAPRACOWNIKIEM BM
- "!IOT«M\N listonad 2000
Certyfikat to nie wszys
raz z rozwojem w Polsce
Niedługo wszyscy,
outsourcingu ustug logi-
którzy chcą się
stycznych zaostrza siÄ™
liczyć na rynku konkurencja pomiędzy fir-
mami spedycyjno-logis-
ustug logistycznych,
tycznymi. Z jednej strony redukujÄ…
będą musieli
one koszty, z drugiej dążą do lepsze-
legitymować się go spełniania potrzeb klientów. Ci
ostatni chcą mieć bowiem pewność,
certyfikatem ISO.
że kupowana przez nich ustuga jest
Na niewiele siÄ™
wysokiej jakości, gdyż w dużej czę-
on jednak zda, jeśli
ści przekłada się to na końcowy wi-
zerunek oferowanych przez nich
nie pójdzie za nim
produktów. Dlatego znaczenia na-
zmiana zasad
bierajÄ… sprawne i niezawodne syste-
FILARY JAKOÅšCI
etycznych i kultury
my jakościowe, wdrażane u dostaw-
Normy ISO należy traktować jedynie jak solidną podstawę, na której
ców ustug logistycznych. Niedługo można budować wysoką jakość. POMIARY - należy dążyć do tego,
organizacyjnej firm
aby wszystkie procesy zachodzące w firmie, a które chcemy poprawiał
certyfikat ISO stanie siÄ™ wymogiem,
lub udoskonalać, były badane i analizowane. SYSTEMATYCZNOŚĆ
bez którego nie będzie można poja-
- działania związane z jakością wykonujemy systematycznie.
ZORIENTOWANIE NA KLIENTA - cała działalność w firmie musi być
wić się u klienta. Wynika to z narzu-
podporządkowana spełnieniu wymagań i oczekiwań klientów.
cenia konkurencji jakościowej przez
ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW - przy tworzeniu i rozwijaniu orga-
nizacji powinien uczestniczyć cały personel. CIGAE USPRAWNIANIE
firmy z kapitatem zagranicznym, ta-
- przedsiębiorstwo powinno dążyć do wbudowania mechanizmów
kie jak Spedpol, Raben, Kuhne &
pozwalających na stałą poprawę własnego funkcjonowania. Umożliwi:
Nagel czy Servisco. Czy w tej sytu- to rozwój i szybkie reagowanie na zmieniające się otoczenie.
acji system jakości będzie nadal
skutecznym narzędziem w walce
Patrząc przez ten pryzmat na nor- cowników pierwszego kontaktu),
o przewagę konkurencyjną między
my ISO w logistyce, nacisk kładzie- twy kontakt telefoniczny z firmą 01
firmami logistycznymi?
my na mierniki jakościowe, metody wygląd pojazdów i terminali. Ani
Wymagania zawarte w normach ISO
wspomagania innowacyjności, gra- za jakości powinna odbywać:
są ogólnikowe. Określają jedynie
ficzny opis procesów zachodzą- systematycznie.
podstawowe warunki, które powin- cych w firmie (mapowanie) i ich Wspomaganie innowacyjności i
ny zapewnić istnienie systemu jako- analizę, współpracę i komunikację prawnia działanie firmy logistyczi
ści. Natomiast nie gwarantują dosko- z kierowcami oraz systemy i działa- dzięki pomysłowości i inicjatywie!
natości finalnego produktu lub
nia informatyczne. mych pracowników. Należy urno
ustugi. W praktyce każda firma po- Mierniki jakościowe to przede wiać im składanie odpowiednich p
trzebuje tu innych rozwiązań. Dlate- wszystkim terminowe dostawy jektów oraz opracować systi
go samo ISO nie wystarczy. Istotny
i bezawaryjne usługi (np. bez błę- gwarantujący ich rzetelną anal
jest sposób wdrożenia systemu, in- dów magazynowych, gubienia i ewentualne pózniejsze wdrożer
tensywność jego rozbudowywania
przesyłek), ale też uprzejmość per- co zwykle jest największym prot
oraz zakres.
sonelu (głównie kierowców i pra- mem. Dobrym, choć skomplikov
164 " BMNESSMAN listopad 2000
calność i sposoby wprowadzania za- ni przechodzić wiele treningów. Wy- śledzenia drogi przesyłki po poda-
proponowanych pomystów. To za- maga to opracowania przemyślane- niu numeru listu przewozowego. Ale
angażuje ludzi w nowe rozwiązania go i spójnego planu szkoleń, co w niektórych wypadkach możemy
i zapewni ich szybsze wdrożenie. podnosi też efektywność kosztów już uzyskać również inne informa-
Jeśli chodzi o mapowanie procesów, ponoszonych na ten cel. cje, np. stan rozrachunków, termino-
to pewna ich forma jest  wbudowa- wość dostaw i płatności. Niedługo i
CO DECYDUJE 0 WYBORZE
na" w normy ISO. Chodzi o określe- to stanie się standardem.
PARTNERA LOGISTYCZNEGO?
nie procedur i instrukcji, które opisują System informatyczny ze względu
Z badań przeprowadzonych
działania istotne z punktu widzenia na konieczność strukturalizowania
przez Pentor na zlecenie Sped-
jakości. Ale uwaga: wymóg ten reali- polu wynika, że w ostatnich la- działań firmy pomaga w budowaniu
tach w tej kwestii wiele siÄ™
zowany nieumiejętnie powoduje roz- systemu jakości. Jest wręcz nieza-
zmieniło. Wcześnie] o wyborze
rost biurokracji. Natomiast właściwe stąpiony w upraszczaniu i przyspie-
decydowała cena, obecnie na
pierwszym miejscu stawiana
jego wdrożenie standaryzuje ustugi, szaniu czynności wykonywanych
jest jakość usług. Oznacza to,
szczególnie w firmach wielooddzia- w przedsiębiorstwie. Należy jednak
że kierunek związany z wdroże-
niem w firmach systemu zarzÄ…-
lowych, jakimi najczęściej są przed- pamiętać, że bałagan organizacyj-
dzania jakością bazującego na
siębiorstwa logistyczne. ny przełożony na system informa-
normach ISO jest właściwy pod
Na tym nie koniec. Skoro mapa pro- warunkiem, że prowadzi do
tyczny spowoduje jeszcze większy
spełnienia wymogów klienta.
cesów daje nam obraz firmy, kolej- bałagan.
nym krokiem może być uproszcze-
Mówiąc o systemach jakościowych
nie jej funkcjonowania i tym samym
Regularna ocena poprawia komuni- i ich przyszłej ewolucji nie można
obniżenie kosztów. Na przykład,
kację pomiędzy dyspozytorem a kie- pominąć roli norm ISO 14000. Bio-
Schenker-BTL w ciągu półtora roku
rowcą. Jednak które z aspektów rą one pod uwagę otoczenie firmy:
ograniczył liczbę procedur i instruk- pracy oceniać - norma nie podpo- środowisko naturalne lub lokalną
cji z poczÄ…tkowych 60 do ponad 20.
wiada. To zależy wyłącznie od poli- społeczność. Jest to spojrzenie na
Znaleziono w ten sposób moce na
tyki firmy. Mogą to być zarówno firmę jak na organizację społeczną,
standaryzowanie nowych procesów
sprawy wymierne, np. terminowość która dba o wysoką jakość działania
(np. stworzenie instrukcji do nowych
rozliczania się z pobrań (sytuacja, nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz.
usług, wdrażanie nowego klienta,
w której kierowca przewożący towar To dlatego już wkrótce posiadanie
motywowanie pracowników, uszcze- pobiera za niego zapłatę od odbior- certyfikatu ISO nie wystarczy do uzy-
gółowienie procesu logistycznego).
cy) lub też  sfera miękka", np. wy- skania przewagi konkurencyjnej na
Z PRODUKCJI DO USAUG
W Spedpolu dzięki uproszczeniu
gląd samochodu i uprzejmość wo- rynku logistycznym. Będzie się liczy- Na świecie wydano już kilkadzie-
siąt tysięcy certyfikatów ISO,
wyjaśniania niezgodności (np. spóz- bec klientów. Można też wyjść poza ło zastosowanie narzędzi i technik
w Polsce ich liczba przekracza
nienie lub przyspieszenie dostarcze- standardowe wymagania normy wywodzÄ…cych siÄ™ z zarzÄ…dzania ja-
kilka tysięcy. Początki norm ISO
wywodzÄ… siÄ™ z pizemystu zbroje-
nia przesyłki, awaria lub wypadek
i wprowadzić w firmie np. indeks kością. One wyniosą firmę na wyż-
niowego opartego o zaawanso-
ciężarówki, chwilowy brak gotówki
dyspozytora, w którym kierowcy szy poziom organizacyjny (patrz ry-
waną technologię. To ułatwiło
najszybsze przyjęcie się ich
u klienta) zaoszczędzono 300 tys. zł
oceniają pracę dyspozytorów. Te in- sunek). Dopiero wsparcie systemu
w sferze produkcyjnej. Obecnie
rocznie na samej dokumentacji
formacje pomagają w szkoleniach, jakości etyką i kulturą organizacyj-
coraz bardziej docenia siÄ™ stoso-
związanej z tymi czynnościami. wanie norm ISO w usługach,
poprawiają zarządzanie i sprawne ną pozwoli jej stać się organizacją
w których większe znaczenie niż
Duże znaczenie dla oceny jakości
rozwiązywanie konfliktów. innowacyjną i skuteczną o wysokim
w produkcji ma zarzÄ…dzanie per-
usług mają osoby bezpośrednio
Nowoczesna i sprawna usługa logi- poziomie jakości. I na tym opierać sonelem. Dotyczy to również lo-
gistyki i firm specjalizujÄ…cych siÄ™
kontaktujące się z klientem, głównie
styczna nie obejdzie się obecnie bez się będzie jej przyszła przewaga
w tej usłudze.
kurierzy. Norma ISO wymaga, aby
potężnego wsparcia systemów in- konkurencyjna. "
w organizację wpleść procedury do- formatycznych. Oprócz fizycznego
PIOTR RUTKOWSKI
boru i oceny kierowców. Mimo że
przesyłania towarów, coraz bardziej JEST DORADC ZARZDU W FIRMIE
BAZARNIK SA, W LATACH 1996-2000
w firmach tej branży są oni często
istotne staje się przesyłanie informa- W FIRMIE SPEDPOL BYA PEANOMOC-
NIKIEM ZARZDU DS. JAKOÅšCI,
odrębnymi podmiotami gospodar- cji. Początki tych zmian można ob- A POTEM DS. ROZWOJU
listopad 2000 BUSINESSMAN " 165
Słownik terminów
logistycznych
" co-manufacturing - proces wytwa- " ECR (Efficient Consumer Respon- warunków dostaw sto- z ich
rzania produktu finalnego polegający - efektywna strategia obsługi sowanych w kontraktach składni-
se)
na wytwarzaniu przez wielu dostaw- klienta, strategia zarządzania stoso- w handlu zagranicznym. For- ków wpływa-
ców części, podzespołów i modułów, wana w łańcuchach dostaw towarów muły określają prawa oraz obowiązki ją na zmiany w po-
z których na koniec montuje się pro- konsumpcyjnych częstego zakupu. sprzedającego i kupującego: odpowie- zostałych (współzależność kosztów).
dukty finalne nierzadko w różnych Uczestnicy tego łańcucha ściśle ze dzialności za pakowanie, transport, je- Nie należy więc dążyć do optymaliza-
konfiguracjach - dokładnie pod za- sobą współpracują w celu lepszego, go ubezpieczenie, dokumentację cji kosztów danej czynności logistycz-
mówienia. Czynności te wykonuje szybszego i bardziej efektywnego za- transportowocelną; opłat za ww.; trans- nej bez uwzględnienia potencjalnego
albo montownia, albo zewnętrzny spokojenia potrzeb klienta. W rezul- fer ryzyka, w którym miejscu i w jakim jej wpływu na koszty innych czynności
operator logistyczny. tacie dochodzi do zmniejszenia kosz- momencie ryzyko przechodzi ze logistycznych (unikanie suboptymali-
tów całkowitych systemu, poziomu sprzedającego na kupującego, i in. Re- zacji). Celem logistyka jest znalezienie
zapasów, zaangażowanego kapitału guły te są uzupełniane stosownie do wariantu z najniższymi kosztami glo-
" co-packing - przepakowywanie to-
przy jednoczesnym podniesieniu zmian zachodzących w praktyce go- balnymi przy założeniu osiągnięcia za-
warów z opakowań zbiorczych w jed-
wartości dla ostatecznego klienta. spodarczej. Ostatnia wersja została mierzonego poziomu obsługi klienta.
nostkowe, układanie display'ów
opublikowana w roku 2000.
(stojaki do ekspozycji w sklepach
różnych towarów, np. papierosów,
" EDI (Electronic Data Interchange) " konosament (bili of loading, B/L)
słodyczy), tworzenie zestawów upo- - elektroniczny transfer danych za po- " JIT (just-in-time) - dokładnie na - najważniejszy dokument w trans-
minkowych. AÄ…czenie pojedynczych
mocą uzgodnionych standardów prze- czas -1) znaczenie szerokie: podej- porcie morskim (ale stosowany rów-
produktów w multipacki, dołącza- kazu, np. UN/EDIFACT, pomiędzy sys- ście do wytwarzania zakładające cią- nież w żegludze śródlądowej). Speł-
nie próbek innych towarów, etykie- temami komputerowymi oddzielnych głą eliminację strat w procesie pro- nia trzy funkcje: 1) potwierdza przy-
towanie, foliowanie i oznaczanie
współpracujących ze sobą organizacji. dukcji i przepływu materiałów. Za jęcie ładunku do przewozu, 2) upraw-
produktów, zanim jeszcze trafią do
stratę uważa się każde działanie, któ- nia do dysponowania ładunkiem, 3
sprzedaży.
re nie zwiększa wartości końcowej jest potwierdzeniem umowy o prze-
" FIFO (first in, first out) - pierwsze
przyszło, pierwsze wyszło -1) meto- wyrobu; 2) znaczenie wąskie: dostar- wóz i jej warunków, gdy nie zawarto
czanie materiałów na właściwe miej- pisemnej umowy. Konosament nie
" cross-docking - system bezpo- da wyceny zużycia oparta na założe-
sce we właściwym czasie i ilości. jest więc umową przewozu ładunku,
średnich przepływów lub inaczej - niu, że najdłużej przechowywana
Osiągane jest to przez ścisłą synchro- lecz jedynie dowodem, że umowa ta-
przeładunek kompletacyjny (łącze- część zapasu zostaje zużyta w pierw-
nizację kolejnych operacji. ka została zawarta, zanim ładunek tra-
nie w jednym opakowaniu różnych
szej kolejności; 2) zasada w magazy-
fił do przewozu.
towarów od kilku dostawców). Elimi- nowaniu mówiąca, że towary najdłu-
nuje koszty magazynowania, gdyż to-
żej składowane - które najwcześniej " kanban -technika organizacji prze-
war przebywa w magazynie tylko na
weszły na magazyn - są wydawane pływu materiałów w produkcji wg za- " LIFO (last in, first out) - ostatnie
okres jego dzielenia, Å‚Ä…czenia czy
w pierwszej kolejności. sady just-in-time, polega na stosowa- przyszło, pierwsze wyszło -1) meto-
konfekcjonowania, a następnie prze-
niu znormalizowanych pojemników da wyceny zużycia oparta na założe-
słany jest do odbiorców bez tworze-
" Flow logistic (pipeline in integral odpowiadających wielkości partii pro- niu, że najkrócej przechowywana
nia zapasów.
logistics) - zarządzanie strukturą prze- dukcyjnych i sterowaniu ich przepły- część zapasu zużyta zostaje w pierw-
pływu strumienia dóbr w danym seg- wem za pomocą odpowiedniego ich szej kolejności. Przy jej stosowaniu zu-
" DRP (Distribution Requirements mencie wyrób-rynek. Cechuje się oznakowania powiązanego ze specy- życie wyceniane jest najczęściej wg
Planning) - planowanie zapotrzebo- tym, że przepływ jest ciągłym proce- ficznie zorganizowanym systemem bieżących cen dostawy, natomiast
wania dystrybucyjnego. Rozwinięcie sem integrującym działania różnych obiegu dokumentów (kart kanban). wartość zapasu wyceniana jest wg cen
koncepcji MRP (patrz str. 167), przy jednostek organizacyjnych na drodze z momentu dostawy; 2) zasada w ma-
gazynowaniu mówiąca, że towary, któ-
czym planowanie produkcji opiera się od dostawcy materiałów przez produ- " koncepcja globalnych kosztów lo-
o potrzeby identyfikowane przez od- centa, dystrybutora aż do konsumen- re najpózniej weszły na magazyn są
gistycznych - opiera się na założeniu,
biorców. ta. Ogniwem, od którego rozpoczyna wydawane w pierwszej kolejności,
że wszystkie działania przedsiębiorstwa
się przepływ, jest magazyn bądz bez-
majÄ…ce znaczenie w fizycznym prze-
pośrednio producent. Pozwala na re-
" EAN (European Article Numbering) pływie i składowaniu surowców i ma- " logistyka - proces planowania,
dukcję kosztów logistycznych.
- europejski system kodowania towa- teriałów do produkcji oraz wyrobów go- realizowania i kontrolowania spraw-
rów, tj. jednolity system identyfikacji towych powinny być traktowane jako nego i efektywnego ekonomicz-
towarów, używający do oznakowania " Incoterms - zbiór międzynarodo- całość, a nie indywidualnie. Koszty lo- nie przepływu surowców, materiałów
produktów symboli-kodów kresko- wych reguł handlowych wydawanych gistyczne wynikające z podejmowania do produkcji, wyrobów gotowych
wych, które są automatycznie odczy- przez Międzynarodową Izbę Handlo- czynności logistycznych są ze sobą oraz odpowiedniej informacji z punk-
tywane i interpretowane.
wą w Paryżu dla interpretacji głównych ściśle powiązane i zmiany w jednym tu pochodzenia do punktu kon-''
166 listopad2000
sumpcji w celu zaspokojenia wyma- umożliwia przyporządkowanie mate- usług logistycznych, najczęściej ceniodawca ma wtedy możliwość
gań klienta. riałów bądz wyrobów gotowych do w formie pakietów obejmujących skupienia się na swojej działalności
jednej z trzech klas (A, B i C) wyróż- m.in. usługi związane z przewozem podstawowej (core business).
" Lo-Lo (lift on/lift off) - sposób za- nionych na potrzeby planowania lub i obsługą terminalową (przewóz,
tadunku i wyładunku na statek i ze gospodarki magazynowej. Grupa składowanie, konsolidacja, dekonso- " RoRo (roll-on/roll-off) - sposób za-
statku, polegający na przemieszcze- A stanowi zazwyczaj ok. 20% pozycji lidacja, konfekcjonowanie, obsłu- ładunku i wyładunku na statek i ze
niu tadunku ponad burtą statku za asortymentowych, które kreują ok. ga zwrotów, pakowanie, utylizacja,
statku, polegajÄ…cy na przemieszcze-
pomocą np. dzwigów lub suwnic. 80% wartości sprzedaży. W odniesie- co-packing), usługi komplementar- niu ładunku w poziomie na pokład
niu do wyróżnionych grup stosuje się ne (realizacja zamówienia, inwenta- statku. Polega on na wjeżdżaniu i wy-
odmienne strategie sterowania zapa- ryzacja zapasów, promocja, sprze- jeżdżaniu pojazdów lub wciąganiu
" tańcuch dostaw (inaczej łańcuch
sami. Metodę tę stosować również daż, czynności reparacyjne, do- kontenerów za pomocą specjalnych
zaopatrzenia) - integrujÄ…ca filozofia
można w odniesieniu do innych czyn- radztwo logistyczne), usługi informa- urządzeń przez specjalne otwory bur-
przyjęta w celu zarządzania globalnym
ności logistycznych. cyjne (zarządzanie zapasami, prze- towe na pokład statku.
przepływem w kanale dystrybucji od
twarzanie danych, statystyka), usłu-
dostawcy do ostatecznego klienta.
gi finansowe (ubezpieczenie, księgo-
" MRP (Materiał Requirements Plan- " track & tracę - system umożliwia-
wość, inkaso, wstępne finanso-
" metoda ABC - nazywana także za- ning) - planowanie zapotrzebowania jący klientowi śledzenie na ekranie
wanie).
sadą Pareto bądz zasadą 80/20. Mó- materiałowego, technika wiążąca za- komputera etapów opracowywania
wi, że ok. 20% elementów w 80% de- potrzebowanie na konkretne materia- jego zamówienia, np. monitorowanie
cyduje o efektach, np. 80% wielkości ły z harmonogramami produkcji wy- * outsourcing usług logistycznych trasy przesyłki.
lub wartości sprzedaży czy zapasów robów gotowych.
(lub third party logistics) - zlecenie
jest generowana poprzez 20% zamó-
zewnętrznemu oferentowi wykony- " zarządzanie logistyczne - utożsa-
wień czy wyrobów. Dla przykładu, przy
" operator logistyczny - przedsię- wania wszystkich lub tylko wybra- miane z pojęciem zarządzania łańcu-
gospodarowaniu zapasami zasada ta
biorstwo świadczące szeroki zakres nych czynności logistycznych. Zle- chem dostaw.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
raport logistyka businessman 11
RAPORT SILA TELEMARKETINGU 11
przyszlosc polskiej energetyki raport z badania listopad 11 StudentsWatch pl
logistyka część 11
szczepienia raport specjalny 11
Foresight Technologiczny 2010 11 logistyka STUDENCI
Raport Straży Marszu Niepodległości 11 11 12
RAPORT 11
11 informatyczne wsparcie logistyki
raport skad wiesz grupa ponton 11
skonsolidowany raport roczny GK LPP SA za 11
RAPORT 11 OKE Warszawa
11 (311)
ZADANIE (11)
Psychologia 27 11 2012
DiW 4 raport lifting
359 11 (2)

więcej podobnych podstron