Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz 23


Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 23. ZIM JEST WESOAO!
Zajęcia 1. Zimą jest wesoło!
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
2.  Zimowe zabawy  praca z obrazkiem. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Wzbogacanie słow-
nika. Budowanie prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
3.  Taniec bałwanków  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Zimowe zabawy  słuchanie opowiadania A. Galicy połączone z wykonaniem ćwiczenia  Zabawy
na śniegu w K3., 7. Uważne słuchanie utworu. Poznanie sposobów spędzania czasu na powietrzu
zimą. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej.
5.  Zabawa śnieżkami  zabawa z elementem podskoku.
6.  Åšniegowe babki  zabawy w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Skoki przez śnieżną zaspę  zabawa z elementem skoku.
9.  Co pasuje do zimy?  zabawa dydaktyczna. Wyodrębnianie spośród różnorodnych obrazków tych,
które związane są z zimą. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
10. Zabawy dowolne  wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazek  Zimowe zabawy z zasobów N., b benek, K3., 7, opatki, wiaderka,
foremki, woreczki, obrazki z zasobów N.: ba wan, y wy, sanki, narty, rower, hulajnoga, nadmuchiwane
ko o, gwiazdka niegowa.
Rodzaj zajęć:

Zimowe zabawy  s uchanie opowiadania Agnieszki Galicy po czone z wykonaniem wiczenia
 Zabawy na niegu w K3., 7.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  wdra anie do zgodnego wspó dzia ania w zespole.
obrazek

 Zimowe zabawy  praca z obrazkiem.
 Zimowe
Nazywanie osób i rzeczy na obrazku. Wskazywanie sanek, nart, y ew, ba wana. Swobodne wypo-
zabawy
wiedzi dzieci na temat ich ulubionych zabaw zimowych.
bębenek

 Taniec ba wanków  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
Dzieci biegaj w tempie podawanym na b benku. Na sygna N. zatrzymuj si , dobieraj si
parami i chodz w ma ych kó eczkach. Po kilku obrotach puszczaj r ce i biegaj dalej.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II

Zimowe zabawy  s uchanie opowiadania Agnieszki Galicy.
Zimowe zabawy
nieg pada ca noc i ca y ranek. I gdy przedszkolaki wysz y na dwór, nie pozna y swojego
ogródka. Wszystko by o zasypane bia ym puchem.
 Patrzcie!  wo a a Martysia.  W piaskownicy zamiast piasku mamy nieg, mo emy lepi
niegowe babeczki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
 Babeczki? Ze niegu?  za mia si Franio i rzuci niegow kulk .  Kto umie tra
w ba wanka?
Zaraz znalaz o si paru ch tnych. Lepili kule ze niegu i rzucali w ba wanka, który sta ko o
zasypanej niegiem zje d alni.
 Nie zgadzam si !  pisn je Julek.  Ba wanek jest moim koleg .
Ale nikt go nie chcia s ucha . Ca e szcz cie, e po chwili przysz a pani i zarz dzi a,
e wszyscy bior sanki i b d zje d a z górki.
Tymczasem Julek zosta z ba wankiem.
 Sk d tu si wzi e ?  zapyta .
 Ulepi y mnie starszaki  odpowiedzia ba wanek.
 Czemu nosisz taki mieszny kapelusz?  pyta Julek.
 eby nieg nie prószy mi do oczu  wyja ni ba wanek.
 A szalik? Pewnie ci zimno na mrozie?  dopytywa Julek.
 My, ba wanki, bardzo lubimy mróz  u miechn si ba wanek.  Nigdy nie jest nam zimno.
 No to czemu jeste tak ubrany?  dziwi si Julek.
 Sam nie wiem, ale starszaki mówi y, e adnie wygl dam.
 Wracamy ju , wracamy!  wo a a pani.  Dzi jest du y mróz.
 Ale ja tu zostan  zamrucza Julek  bo ba wankowi b dzie smutno.
 Wracaj z nami, bo zmarzniesz  powiedzia a pani.  A dla ba wanka zaraz ulepimy nie-
gowego koleg .
Dzieci razem z pani zabra y si do pracy i ju po chwili w ogródku sta y dwa ba wanki,
i piewa y tak mro n piosenk :
Ale zima, ale mróz, za ó czapk , szalik w ó .
Przysz a do nas bia a zima, nie ek prószy i mróz trzyma.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Co pada o przez ca noc i ranek?
 Co chcia a robi ze niegu w piaskownicy Martysia?
 Czym dzieci rzuca y w ba wanka?
 Na czym dzieci zje d a y z górki?
 Ile ba wanków ulepionych przez dzieci sta o w ogródku?
K3., 7

 Zabawy na niegu  wykonanie wiczenia w K3., 7.
Przygl danie si obrazkowi na górze kartki. Opowiadanie, co si na nim dzieje. Nalepianie bra-
kuj cych fragmentów obrazka na dole kartki.

 Zabawa nie kami  zabawa z elementem podskoku.
Dzieci na laduj lepienie kul niegowych i rzucanie. Przysiad  lepienie, wyskok w gór i okrzyk:
Pac!  rzut nie k .
Å‚opatki, wiaderka,

 niegowe babki  zabawy w ogrodzie.
foremki
Dzieci robi babki ze niegu przy u yciu opatek, wiaderek i foremek.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
woreczki

 Skoki przez nie n zasp   zabawa z elementem skoku.
N. uk ada z woreczków  nie ne zaspy . Dzieci chodz mi dzy u o onymi zaspami. Na has o:
Przeskocz przez nie n zasp !  zatrzymuj si i przeskakuj przez woreczki obunó (bez rozbiegu).
obrazki: bałwan,

 Co pasuje do zimy?  zabawa dydaktyczna.
łyżwy, sanki, narty,
Dzieci nazywaj obrazki, np. ba wan, y wy, sanki, narty, rower, hulajnoga, nadmuchiwane ko o.
rower, hulajnoga,
Wybieraj spo ród nich te, które pasuj do zimy, i umieszczaj je przy gwiazdce niegowej.
nadmuchiwane

Zabawy dowolne  wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu.
koło, gwiazdka
śniegowa
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
Zajęcia 2. Zimowe zabawy
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
2.  Zabawa na śniegu  ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza P. Siewiera-Kozłowskiej. Wdraża-
nie do uważnego słuchania. Ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach onomatopeicznych:
śmiiig, fiku-mik, szu, wiju-wiu, ziiiiu, fiiiu.
3.  Na sankach  zabawa naśladowcza.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Lato  zima  praca z obrazkiem połączona z wykonaniem ćwiczenia  Zabawy latem i zimą w K3., 8.
Określanie różnic w krajobrazie, sposobie ubierania i zabawach latem i zimą. Doskonalenie spostrze-
gawczości wzrokowej i sprawności manualnej.
5.  Lato  zima  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
6.  Śnieżki  zabawa ruchowa w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Biegnij do kolegi / koleżanki  zabawa bieżna.
9.  Lubimy zimę  zajęcia muzyczno-ruchowe. Utrwalenie piosenki Tupu-tup po śniegu. Kształcenie
umiejętności wokalnych, pamięci i wyobrazni.
10. Zabawy dowolne  wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazki:  Lato ,  Zima z zasobów N., K3., 8, CD.
Rodzaj zajęć:

 Lato  zima  praca z obrazkiem po czona z wykonaniem wiczenia  Zabawy latem i zim 
w K3., 8.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  wdra anie do zgodnego wspó dzia ania w zespole.

 Zabawa na niegu  wiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Patrycji Siewiera-Koz owskiej.
Zabawa na niegu
Na saneczkach migiem  miiiiiig!
I na y wach  fiku-mik!
A na nartach  szu, szu, szu!
Wiatr nas wo a  wiju-wiu!
Tak p dzimy z górki  ziiiiu!
Prosto na pazurki  fiiiiu!
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Na czym je dzi y dzieci?
 Jak je dzi y na saneczkach / y wach / nartach?
 Jak wiatr wo a dzieci?
 Jak dzieci p dzi y z górki?
N. ponownie recytuje wiersz, a dzieci dopowiadaj wyrazy d wi kona ladowcze.

 Na sankach  zabawa na ladowcza.
Dzieci stoj w parach, jedna para za drug , i trzymaj si za r ce. Na znak N. id powoli (pod
gór ), wysoko unosz c kolana (po g bokim niegu), nast pnie biegn (sanki jad z górki),
a na koniec upadaj (sanki wywracaj si ).

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska
3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
II
obrazki:  Lato ,

 Lato  zima  praca z obrazkiem.
 Zima
Dzieci wskazuj obrazek, na którym przedstawione jest lato / zima. Opowiadaj , co dzieje si
na obrazkach. Okre laj ró nice w krajobrazie, ubiorze ludzi, zabawach dzieci.
K3., 8

 Zabawy latem i zim   wykonanie wiczenia w K3., 8.
Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Kiedy mo na je dzi na sankach i y wach?. Wskazywanie
odpowiedniego obrazka. Umieszczanie na nim w a ciwych nalepek dzieci ze sprz tem spor-
towym.

 Lato  zima  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
Dzieci biegaj swobodnie. Na has o: Lato!  podskakuj jak pi eczki. Na has o: Zima!  dobiera-
j si w pary, staj jedna para za drug i, trzymaj c si za r ce, biegn ( jad na sankach ).

 nie ki  zabawa ruchowa w ogrodzie.
Dzieci lepi niegowe kule i celuj do wyznaczonego wcze niej miejsca, np. do pnia drzewa,
tablicy, murka.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III

 Biegnij do kolegi / kole anki  zabawa bie na.
N. dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa stoi naprzeciwko drugiej (najlepiej po przeciwleg ych
stronach sali, aby dzieci dobiega y do ciany). N. wyznacza grup , która b dzie bieg a pierwsza.
Na has o: Biegnij do kolegi / kole anki!  dzieci biegn i zatrzymuj si przy grupie kolegów i ko-
le anek. Po chwili wracaj na swoje miejsca. Nast pnie biegnie druga grupa.
CD

 Lubimy zim   zaj cia muzyczno-ruchowe.
1.  Uzupe niamy s owa .
Dzieci siedz w rozsypce. N. przypomina wprowadzon wcze niej piosenk Tupu-tup po niegu,
prezentuj c j w pe nej wersji, z gestami i podk adem. Nast pnie piewa tylko cz tekstu
zwrotek, pozostawiaj c dzieciom do dopowiedzenia ostatnie s owa co drugiego, rymuj cego
si wersu (np. Przysz a zima bia a, niegu& ). Trzecia zwrotka ma inny schemat rymu, mo na
si do niego dostosowa podobnie jak do refrenu.
2.  Dzieci i wrony .
N. odtwarza piosenk , a dzieci w tym czasie tupi rytmicznie, chodz c po obwodzie ko a i wy-
soko podnosz c kolana. N. zatrzymuje nagranie, a dzieci na has o: Wrony lataj !  biegaj po
ca ej sali, na laduj c r kami machanie skrzyde . Gdy N. w cza nagranie, dzieci powracaj
do tupania. Podczas kolejnej pauzy na has o: Wronom marzn ogony!  dzieci zatrzymuj si ,
lekko pochylaj i poruszaj bioderkami (machaj  ogonami ) w lewo i prawo. Nast pnie
wracaj do tupania. Zabaw mo na powtarza dowoln liczb razy.
3.  Zgadnij, co to? .
N. zapowiada dzieciom, e bez s ów poka e im ró ne rzeczy z piosenki, a ich zadaniem b dzie
odgadn , co pokazuje:
 nieg  unosi wysoko r ce, palce d oni wyprostowane, opuszczaj c r ce, wykonuje szybkie
ruchy palcami;
 lód  wykonuje ruchy podobne do jazdy na y wach, ca ym cia em próbuje utrzyma równo-
wag ;
 wrony  na laduje lec cego ptaka, mo e wypowiada : kra, kra;
 okruszki  wykonuje gest sypania okruchów na ziemi ;
 r kawiczki  wykonuje ruchy nak adania na d onie r kawiczek;
 szalik  na laduje owijanie szalika wokó szyi;
 ba wanek  kre li w powietrzu kontury postaci.
4.  Rozgrzewamy si  .
N. odtwarza piosenk i zach ca dzieci do biegu po obwodzie. Gdy muzyka cichnie, dzieci za-
trzymuj si i na has o: Rozgrzewamy r czki!  pocieraj d onie jedna o drug . W zabawie
mo na wydawa ró ne polecenia, np.: Rozgrzewamy policzki!, Chuchamy w r ce!.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska
4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
5. Wyciszenie.
Dzieci siadaj na pod odze z nogami wyprostowanymi i roz o onymi na boki  palcami na la-
duj gest sypania okruszków lub d oni na laduj wrony dziobi ce okruchy z ziemi.

Zabawy dowolne  wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu.
Zajęcia 3. W co się bawić zimą?
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
2.  Zgadnij, co zniknęło  zabawa dydaktyczna. Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.
Posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.
3.  Zimowe zabawy  zabawa naśladowcza.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Zimowi sportowcy  zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia  Pory roku
w K3., 9. Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych.
Doskonalenie liczenia. Utrwalanie pojęcia para. Posługiwanie się nazwami pór roku oraz dostrzeganie
ich następstwa. Rozwijanie sprawności manualnej.
5.  Stań na jednej nodze  zabawa z elementem równowagi.
6.  Narciarze  zabawa ruchowa w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Jedziemy na nartach  zabawa naśladowcza.
9.  Narty  zabawa dydaktyczna. Rozumienie pojęcia para. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
Doskonalenie liczenia.
10. Zabawy dowolne  wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazki z zasobów N.: sanki, narty, y wy, hokeista, panczenista, snowboar-
dzista, narciarz biegowy, pory roku, K3., 9, kartony, klej, dla ka dego dziecka zestaw kolorowych
nart  2 4 pary.
Rodzaj zajęć:

 Zimowi sportowcy  zabawy matematyczne po czone z wykonaniem wiczenia  Pory roku
w K3., 9.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  wdra anie do zgodnego wspó dzia ania w zespole.
obrazki: sanki,

 Zgadnij, co znikn o  zabawa dydaktyczna.
narty, łyżwy
Dzieci nazywaj rzeczy przedstawione na obrazkach: sanki, narty, y wy. Nast pnie wybrane
dziecko zamyka oczy, a N. chowa jeden obrazek. Po otworzeniu oczu dziecko odgaduje, jakiego
obrazka brakuje, i podaje jego nazw .

 Zimowe zabawy  zabawa na ladowcza.
Na has o: Narty!  dzieci na laduj narciarzy zje d aj cych z górki, na has o: y wy!  na laduj
y wiarzy na lodowisku, a na has o: Sanki!  parami  zje d aj z górki na sankach.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska, Barbara Nawolska
5 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
II
obrazki: hokeista,

 Zimowi sportowcy  zabawy matematyczne.
panczenista,
1. Kto chce je dzi razem ze mn ?  s uchanie fragmentu wiersza Jadwigi Korczakowskiej.
snowboardzista,
Kto chce je dzi razem ze mn ?
narciarz biegowy,
pory roku, K3., 9,
Narty sun ,
kartony, klej
sanki jad ,
y wy znacz lad zygzaków...
Barwny t umek,
g o na rado 
górka rojna od dzieciaków! (...)
(...) Sun narty.
Mkn saneczki,
w ruchu kijki, paski, sznurki...
miech i arty,
czasem sprzeczki.
Z górki, z górki na pazurki!
N. wyja nia wyra enia: lad zygzaków, górka rojna od dzieciaków.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Gdzie bawi y si dzieci?
 Na czym je dzi y?
 Czy tylko dzieci je d na sankach, nartach, y wach?
N. pokazuje obrazki: hokeisty, panczenisty, snowboardzisty, narciarza biegowego, i nazywa
tych sportowców. Wskazuje obrazki i pyta:
 Ile nart ma narciarz?
 Ile kijków ma narciarz?
 Ile y ew ma hokeista?
 Ile desek ma snowboardzista?
Zwraca uwag na parzysty sprz t sportowy i u ywa wyra e : para nart, para y ew, para kijków.
Pyta dzieci: O jakiej porze roku je dzimy na nartach, y wach i sankach? Jakie inne pory roku
znacie?. N. kolejno pokazuje obrazki i nazywa pory roku: zima, wiosna, lato, jesie . Nast pnie
pyta dzieci: Ile jest pór roku?. Wymienia je z dzie mi po kolei, a dzieci jednocze nie licz pory
roku na palcach. Nast pnie pyta: Po czym mo emy pozna na obrazku zim / wiosn / lato /
jesie ? Jaka pora roku jest najzimniejsza / najcieplejsza? Jaka pora roku b dzie po zimie / wio nie /
lecie / jesieni?.
2.  Pory roku  wykonanie wiczenia w K3., 9.
Dobieranie nalepek do obrazków i nalepianie ich. Wypychanie obrazków i naklejanie ich
na karton.

 Sta na jednej nodze  zabawa z elementem równowagi.
Dzieci biegaj swobodnie w ró nych kierunkach. Na has o: Stop!  zatrzymuj si i staj przez
chwil na jednej nodze, potem na drugiej.

 Narciarze  zabawa ruchowa w ogrodzie.
N. wyznacza teren do zabawy (najlepiej taki, gdzie jest udeptany nieg). Dzieci na laduj jazd
na jednej narcie  wysuwaj do przodu jedn nog , a drug z ty u odpychaj si . Po kilku ruchach
zmiana nogi.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III

 Jedziemy na nartach  zabawa na ladowcza.
Dzieci poruszaj si posuwistym krokiem, r ce na laduj odpychanie si kijkami.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska
6 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
dla każdego

 Narty  zabawa dydaktyczna.
dziecka zestaw
Dzieci ogl daj narty i nazywaj ich kolory. N. dobiera w pary narty i uk ada je w szeregu, mówi c
kolorowych
np.: Mam zielon / czerwon / niebiesk nart , szukam do niej pary. Liczy, wskazuj c kolejne pary
nart  2 4 pary
nart, i mówi: Mam trzy pary nart. Ka de z dzieci ma 2 4 pary (liczba par uzale niona od mo liwo-
ci dzieci) wymieszanych nart w ró nych kolorach. Dzieci dobieraj w pary narty i uk adaj je
w szeregu. Licz pary nart i okre laj ich liczb liczebnikiem.

Zabawy dowolne  wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu.
Zajęcia 4. Na górce i lodowisku
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
2. Na saneczkach  słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej. Dzielenie się swoimi wrażeniami i spostrzeże-
niami na temat zabaw na sankach. Budowanie wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia.
3.  Jedziemy na sankach  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Lodowisko  zajęcia plastyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia w K3., 10. Rozwijanie ciekawo-
ści poznawczej i umiejętności konstruowania prostych zabawek.
5.  Ayżwiarze  zabawa z elementem równowagi.
6.  Przeskocz przez śnieżną zaspę  zabawa w ogrodzie z elementem skoku.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Pieski na spacerze  zabawa z czworakowaniem.
9.  Kto za kim jedzie?  zabawa dydaktyczna. Wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania.
Rozumienie wyrażenia jedno za drugim.
10. Zabawy dowolne  wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: K3., 10, kostki lodu, plastikowe kubeczki, czarne kartki z bloku technicznego A5,
kredki wiecowe lub pastele olejne, spinacze biurowe, magnesy, dla ka dego dziecka zestaw obrazków
z zasobów N.: dziewczynka, mi , lalka.
Rodzaj zajęć:

 Lodowisko  zaj cia plastyczne po czone z wykonaniem wiczenia w K3., 10.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  wdra anie do zgodnego wspó dzia ania w zespole.

Na saneczkach  s uchanie wiersza Wandy Grodzie skiej.
Na saneczkach
nie ek skrzy si
Od s oneczka,
Jedzie Krysia
na saneczkach.
Lala Ala
W dole stoi,
Bo si lala
niegu boi.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Justyna Mordas
7 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
A ten misio,
Nied wied bury,
Zje d a z Krysi
P dem z góry.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Na czym zje d a a Krysia?
 Dlaczego lala Ala nie chcia a zje d a na sankach?
 Kto zje d a z Krysi z górki?
 Czy lubicie zje d a z górki na sankach?
 Kto chodzi z wami na górk ?
 Z kim zje d acie na sankach?

 Jedziemy na sankach  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
Dzieci ustawione parami, jedna para za drug , biegaj w jednym kierunku. Na has o: Pod górk !
 biegn wolniej, na has o: Z górki!  biegn szybciej.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
K3., 10, kostki

 Lodowisko  zaj cia plastyczne.
lodu, plastikowe
Cz I  inspiracja
kubeczki, czarne
Dzieci maj przed sob kostki lodu w plastikowych kubeczkach. N. pyta: Co to jest lód?. Wspól-
kartki z bloku
nie dochodz do wniosku, e jest to zamro ona woda. Ka de dziecko bierze swoj kostk lodu technicznego A5,
kredki świecowe
do r ki i opowiada, jaki jest lód w dotyku (zimny, twardy, liski, mokry), czy pachnie, jaki ma
lub pastele
kolor. N. proponuje dzieciom wykonanie lodowiska, po którym b dzie je dzi o dziecko
olejne, spinacze
na y wach.
biurowe, magnesy
Cz II  aktywno twórcza
1. N. prosi, aby dzieci wskaza y kolory kredek kojarz ce im si z lodem, z zim , z zimnem, kolory,
które mo na nazwa zimnymi (N. nie neguje wyborów dzieci, nawet je eli wybior kolory po-
wszechnie uwa ane za ciep e).
2. Dzieci zamalowuj wybranymi kolorami kartk czarnego papieru. N. zwraca uwag , aby stara-
y si jak najdok adniej wype ni przestrze kartki.
3. Ka de dziecko wypycha sylwet y wiarza lub y wiarki z K3., 10. Zagina dó sylwety i do za-
gi tego kawa ka przymocowuje spinacz biurowy.
Cz III  omówienie i prezentacja
Dzieci nazywaj zimne kolory, których u y y do pokolorowania lodowiska. Stawiaj sylwety y -
wiarzy na kartkach. Poruszaj sylwetami za pomoc trzymanych pod kartkami magnesów. Mo e
to by dobry wst p do rozmowy i eksperymentowania z przedmiotami, które przyci ga i których
nie przyci ga magnes.

 y wiarze  zabawa z elementem równowagi.
Dzieci na laduj jazd na y wach, poruszaj si lekkim, tanecznym krokiem. Na sygna N. za-
trzymuj si i próbuj utrzyma równowag na jednej nodze, druga lekko uniesiona w ty , r ce
szeroko roz o one w bok (jaskó ka).

 Przeskocz przez nie n zasp   zabawa z elementem skoku w ogrodzie.
N. usypuje ma nie n zasp . Dzieci ustawiaj si jedno za drugim przed zasp i przeskakuj
j po kolei. Wracaj na koniec kolejki i przeskakuj j jeszcze raz.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III

 Pieski na spacerze  zabawa z czworakowaniem.
Dzieci-pieski w przysiadzie podpartym ustawiaj si przed N. Na has o: Pieski id na spacer!
 dzieci chodz swobodnie na czworakach. Na has o: Pieski wracaj do domu!  podchodz
do N. i staj w gromadce.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Justyna Mordas
8 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
dla każdego

 Kto za kim jedzie?  zabawa dydaktyczna.
dziecka zestaw
N. mówi: Z górki jedno za drugim zje d ali na sankach: pierwsza Krysia, za ni mi , a za misiem lala
obrazków:
Ala, i uk ada w szeregu obrazki w odpowiedniej kolejno ci. Pyta dzieci: Kto zje d a z górki
dziewczynka, miÅ›,
pierwszy? Kto jecha za Krysi ? Kto jecha za misiem?. Nast pnie dzieci samodzielnie uk adaj
lalka
obrazki wed ug wzoru. Kolejno wskazuj obrazki i mówi : Z górki pierwsza jecha a Krysia,
za ni mi , a za misiem lala Ala.

Zabawy dowolne  wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu.
Zajęcia 5. Bezpieczne zabawy
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
2. Tak się zachmurzyło!  słuchanie wiersza Z. Dyktor-Dąbrowskiej. Uważne słuchanie utworu. Poznanie
zasad bezpiecznej zabawy na sankach.
3.  Na sankach  zabawa naśladowcza.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Ćwiczenia gimnastyczne  zestaw nr 23  wzmacnianie odporności fizycznej.
5. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
6.  Saneczki  zabawa ruchowa w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Celuj woreczkiem  zabawa z elementem rzutu.
9.  Wiem, jak się bawić zimą  praca z obrazkiem. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej. Dostrze-
ganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych.
10. Zabawy dowolne  wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazki dzieci na sankach: dzieci le ce, siedz ce i stoj ce (z zasobów N.),
woreczki, du y p aski kosz, obrazki z zasobów N. przedstawiaj ce zabawy dzieci na niegu  bezpiecz-
ne i niebezpieczne, rysunki u miechni tej i smutnej buzi.
Rodzaj zajęć:

wiczenia gimnastyczne  zestaw nr 23.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  wdra anie do zgodnego wspó dzia ania w zespole.
obrazki dzieci

Tak si zachmurzy o!  s uchanie wiersza Zofii Dyktor-D browskiej.
na sankach: dzieci
Tak si zachmurzy o!
leżące,
siedzÄ…ce i stojÄ…ce
Tak si zachmurzy o,
s onko si ukry o.
Pada, pada nie ek bia y,
dawno go nie by o.
Chod my na saneczki,
ch opcy i dzieweczki.
Pojedziemy wszyscy razem
z wysokiej góreczki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
9 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
P dzimy, p dzimy,
nic si nie boimy.
A tu naraz
b c! na nie ek.
Wszyscy ju le ymy!
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Co pada o z nieba?
 Kto poszed na saneczki?
 Z jakiej górki zje d a y dzieci?
 Jak sko czy a si ich zabawa?
N. pokazuje obrazki dzieci na sankach: dzieci le ce, siedz ce i stoj ce. Dzieci wskazuj obrazek,
który pokazuje bezpieczn postaw na sankach. Próbuj wyja ni , dlaczego nie mo na zje d a
na sankach w pozycji stoj cej i le cej.

 Na sankach  zabawa na ladowcza.
Dzieci ustawione w parach id powoli (pod gór ), unosz wysoko kolana (po g bokim niegu),
a potem biegn (saneczki jad z górki). Na koniec dzieci upadaj (sanki wywracaj si ).

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II

wiczenia gimnastyczne  zestaw nr 23.
  Na sankach  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
Dzieci ustawione w parach id powoli (pod gór ), unosz wysoko kolana (po g bokim niegu),
a potem biegn (saneczki jad z górki). Na koniec dzieci upadaj (sanki wywracaj si ).
  Robimy orze ka na niegu  wiczenie r k i nóg.
W le eniu na plecach dzieci wykonuj energiczne ruchy r k i nóg: od siebie i do siebie.
  Otrzepujemy si ze niegu  wiczenie du ych grup mi niowych.
Dzieci na laduj otrzepywanie ze niegu poszczególnych cz ci cia a: g owy, ramion, pleców,
brzucha, nóg, stóp.
  y wiarze  zabawa.
Wykonywanie swobodnych tanecznych ruchów: do przodu, na boki, piruetów.
  Przeskocz przez zasp   skoki.
Dzieci skacz obunó do przodu: skok  odpoczynek.
  Toczenie nie nych kul  wiczenie tu owia.
Dzieci poruszaj si do przodu, na laduj c toczenie kul. Wykonuj na przemian sk ony w przód
i wyprosty.
 Maszerowanie po obwodzie ko a z wysokim unoszeniem kolan.
 Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.

 Saneczki  zabawa ruchowa w ogrodzie.
N. wyznacza teren do lizgania si i prosi drug doros osob o pomoc. Dzieci staj jedno
za drugim, N. i druga doros a osoba chwytaj za r ce pierwsze dziecko, które robi przysiad.
Ci gn  saneczki po wyznaczonej wcze niej trasie. Wracaj i ci gn po kolei wszystkie dzieci.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
woreczki, duży

 Celuj woreczkiem  zabawa z elementem rzutu.
płaski kosz
Dzieci stoj ko em, ka de dziecko trzyma woreczek, w rodku stoi kosz. Na has o: Rzu woreczek!
 dzieci celuj i próbuj wrzuci woreczek do kosza. Zabaw powtarza si kilka razy.
obrazki przedstawiajÄ…ce

 Wiem, jak si bawi zim   praca z obrazkiem.
zabawy dzieci
Dzieci ogl daj obrazki przedstawiaj ce bezpieczne i niebezpieczne zabawy zimowe. N. umiesz-
na śniegu  bezpieczne
cza obok siebie rysunki u miechni tej i smutnej buzi. Pod rysunkiem buzi u miechni tej dzieci
i niebezpieczne,
uk adaj te obrazki, na których dzieci zachowuj si w a ciwie, a pod rysunkiem smutnej buzi
rysunki uśmiechniętej
 te, na których dzieci zachowuj si niew a ciwie.
i smutnej buzi

Zabawy dowolne  wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
10 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 23. ZIM JEST WESOAO!
Drodzy Rodzice!
nieg i zabawa na nim daj dzieciom du o rado ci. Przyjemnie jest bawi si w bia ym puchu, trudniej si pobrudzi , a i upa-
dek nie jest tak bolesny. Zabawy na wie ym powietrzu hartuj dziecko, wzmacniaj jego odporno . W minionym tygodniu
przedszkolaki rozmawia y o zimowych zabawach, dzieli y si w asnymi do wiadczeniami na ich temat oraz utrwala y zasady,
których nale y przestrzega , aby zawsze bawi si bezpiecznie.
Wprowadzamy w wiat warto ci: ja, samodyscyplina...
Uczymy tego, co najwa niejsze

Do wiadczenia emocjonalno-spo eczne:
 przygotowywanie do ycia w grupie spo ecznej przez wdra ane do zgodnego wspó dzia ania w zespole;
 kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem;
 wdra anie do zachowania porz dku w najbli szym otoczeniu;
 zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa;
 poznanie zasad bezpiecznej zabawy na sankach;
 uwra liwienie na dostrzeganie sytuacji zagra aj cych bezpiecze stwu w czasie zabaw zimowych.

Do wiadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
 doskonalenie umiej tno ci budowania prostych wypowiedzi zrozumia ych dla otoczenia, dzielenie si swoimi wra enia-
mi i spostrze eniami na temat zabaw na sankach;
 wdra anie do uwa nego s uchania i obserwowania;
 rozwijanie pami ci i spostrzegawczo ci wzrokowej;
 wiczenie mi ni narz dów mowy;
 kszta towanie umiej tno ci dostrzegania i okre lania ró nic w krajobrazie, sposobie ubierania i zabawach latem i zim ;
 kszta cenie umiej tno ci wokalnych, pami ci i wyobra ni;
 pos ugiwanie si nazwami zimowego sprz tu sportowego: sanki, narty, y wy;
 poznawanie zimowych dyscyplin sportowych;
 doskonalenie liczenia, utrwalanie poj cia para;
 pos ugiwanie si nazwami pór roku oraz dostrzeganie ich nast pstwa;
 rozwijanie sprawno ci manualnej;
 rozwijanie ciekawo ci poznawczej i umiej tno ci konstruowania prostych zabawek;
 rozumienie wyra enia jedno za drugim.
Jak wspiera dziecko?
Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym jest niezmiernie wa n spraw , dlatego zimowe dni warto sp dza z dziec-
kiem na dworze. Zabawy na niegu, bez w tpienia, sprawi dzieciom du o przyjemno ci, a doros ym  przypomn dzieci -
stwo. W co si bawi ? Mo liwo ci jest bardzo du o. Chodzenie po ladach, lepienie ba wana, rzucanie nie kami, orze ki
na niegu, rysowanie na niegu  to tylko niektóre propozycje. A mo e uda si stworzy wspólnie jak nie n rze b ?
Warto porozmawia o... ludziach niegu
W Polsce nieg mamy przez krótki czas w ci gu roku, a s miejsca na Ziemi, w których jest on stale. Warto porozmawia
z dzieckiem o Inuitach, ludziach, którzy yj w mro nej krainie przez ca y czas. Dobrze jest pozna ich zwyczaje, zobaczy ,
jak mieszkaj . Mo e i wam si uda wspólnie zbudowa igloo?
Warto poczyta ...
R.S. Berner, Zima na ulicy Czere niowej, Dwie Siostry
T. Kubiak, Idzie zima, Zysk i S-ka
Ch. Tielmann, Maks zim , Media Rodzina
AUTORKA: Katarzyna Skafiriak
11 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz)
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 2
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 3
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz!
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 5 6 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 5
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz$
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 7

więcej podobnych podstron