Instrukcja obsługi (PL) Lada Niva cz 1


SPIS TRE CI
WST P .................................................................................................................................................3
OPIS SAMOCHODU............................................................................................................................4
Kluczyki do samochodu ....................................................................................................................4
Drzwi..................................................................................................................................................4
Drzwi przedzia u baga owego..........................................................................................................5
Korek wlewu paliwa ..........................................................................................................................5
Pokrywa silnika .................................................................................................................................6
Fotele.................................................................................................................................................6
Pasy bezpiecze stwa .......................................................................................................................7
Ustawienie fotela dziecka .................................................................................................................8
Wspomaganie kierownicy .................................................................................................................9
Daszki przeciws oneczne i lusterka..................................................................................................9
Urz dzenia sterowania .....................................................................................................................9
Zestaw wska ników ........................................................................................................................13
Prze czniki pod kierownic ...........................................................................................................15
Schowek ..........................................................................................................................................16
Popielniczka .......................................................................................................................................16
EKSPLOATACJA SAMOCHODU ....................................................................................................16
Mocowanie tablic rejestracyjnych ...................................................................................................16
Wy cznik zap onu ..........................................................................................................................16
Uruchamianie silnika z Elektronicznym Systemem Sterowania Silnika (ESSS) .........................17
Immobiliser ......................................................................................................................................17
Instrukcja obs ugi immobilisera ......................................................................................................18
Wy czenie immobilisera ................................................................................................................18
Sytuacje szczególne .........................................................................................................................19
Sterowanie o wietleniem wn trza samochodu...................................................................................19
Korzystanie z kluczyków immobilisera i zap onu ...........................................................................20
Po o enie d wigni skrzyni rozdzielczej ..........................................................................................20
Jazda samochodem ........................................................................................................................21
Hamowanie i postój.........................................................................................................................22
Holowanie i postój ...........................................................................................................................22
Eksploatacja nowego samochodu..................................................................................................23
Zalecenia dotycz ce eksploatacji samochodu...............................................................................23
Eksploatacja samochodu wyposa onego w Elektroniczny System Sterowania
Silnikiem (ESSS).............................................................................................................................24
Uruchomienie silnika przy wykorzystaniu dodatkowego akumulatora ..........................................24
Sterowanie wentylacj i ogrzewaniem wn trza samochodu .........................................................25
Wentylacja wn trza samochodu.....................................................................................................25
Zabezpieczenie przed zaparowaniem szyb ...................................................................................26
O wietlenie wn trza samochodu....................................................................................................26
1
OBS UGA TECHNICZNA SAMOCHODU .......................................................................................27
Poziom oleju w misce olejowej silnika............................................................................................27
Poziom p ynu ch odniczego ............................................................................................................27
Poziom p ynu hamulcowego ...........................................................................................................28
Poziom p ynu w zbiorniczku wyrównawczym sprz g a .................................................................29
Poziom p ynu w zbiorniczku wspomagania kierownicy .................................................................29
Poziom elektrolitu w akumulatorze.................................................................................................30
wiece zap onowe ..........................................................................................................................30
P yny myj ce ...................................................................................................................................31
Ko a i opony samochodu ................................................................................................................31
Wymiana kó ....................................................................................................................................32
Wymiana arówek...........................................................................................................................34
Wymiana bezpieczników topikowych .............................................................................................36
Obs uga nadwozia ..........................................................................................................................39
Gara owanie samochodu ...............................................................................................................40
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SAMOCHODU ...................................................................42
Podstawowe wymiary oraz dane techniczne samochodu .............................................................42
Podstawowe parametry silników ....................................................................................................43
Pojemno ci i materia y eksploatacyjne ..........................................................................................43
Parametry eksploatacyjne samochodu ..........................................................................................44
Dane identyfikacyjne.......................................................................................................................45
ZA CZNIKI ......................................................................................................................................46
1. Paliwa, smary oraz p yny eksploatacyjne ...................................................................................46
2. arówki stosowane w samochodzie............................................................................................47
2
WST P
Szanowny u ytkowniku zakupi e samochód posiadaj cy wysokie w a ciwo ci trak-
cyjne i u ytkowe z nap dem na obie osie. W pocz tkowym okresie eksploatacji nieza-
le nie od posiadanego do wiadczenia jako kierowcy, zalecamy i rekomendujemy
ostro no przy u ytkowaniu danego modelu pojazdu samochodowego.
Przed rozpocz ciem u ytkowania pojazdu zalecamy uwa ne przeczytanie i dok ad-
ne zapoznanie si z instrukcj .
Samochód przeznaczony jest do eksploatacji na wszelkiego rodzaju nawierzchniach
0 0
przy temperaturze powietrza od minus 40 C do plus 45 C.
Niezawodno Waszego pojazdu w du ym stopniu zale y od przestrzegania zasad
eksploatacji i poprawno ci wykonanych obs ug technicznych wymienionych i opisanych
w ksi ce serwisowej.
Obs ugi i naprawy samochodu zalecamy przeprowadza w autoryzowanych sta-
cjach obs ugi (ASO) posiadaj cych autoryzacj importera i dystrybutora samochodów,
a które s wyposa one w odpowiednie narz dzia i urz dzenia specjalistyczne, prace
obs ugowe i naprawcze wykonuje odpowiednio wyszkolony personel.
Przy eksploatacji i w trakcje prac zwi zanych z naprawami i obs ug techniczn po-
jazdów nale y stosowa materia y wymienione w za czniku 1.
Szczególnie nale y pami ta , e silnik samochodu wyposa ony w ESSS (Elek-
troniczny System Sterowania Silnikiem) wraz z ca elektroniczn aparatur jego
sterowania, analizatorem spalin, przystosowany jest do pracy z paliwem bezo o-
wiowym.
Konstrukcja pojazdu jest regularnie unowocze niana i dlatego poszczególne w z y i
detale mog nieco ró ni si od opisanych w niniejszej instrukcji.
3
OPIS SAMOCHODU
Rys.1. Kluczyki do samochodu Rys.2. Otwieranie drzwi
Drzwi
Kluczyki do samochodu
Do ka dego samochodu do cza si Od zewn trz drzwi s otwierane
dwa komplety kluczyków. W ka dym przez naci ni cie klamki (Rys. 2). Przy
komplecie (Rys.1) S dwa rodzaje otwieraniu drzwi automatycznie w cza
kluczyków: wi kszy  do w czania
si o wietlenie wn trza samochodu.
zap onu, mniejszy do zamków drzwi
Drzwi wyposa one s w zamek, który
baga nika. Numer kluczyka od w -
mo ne by zablokowany od zewn trz
czania zap onu umiejscowiony jest na
za pomoc kluczyka , w o onego w
p ytce kó ka mocuj cego kluczyki ze
otwór zamka 1. Od wewn trz drzwi
sob . Odcinaj c p ytk lub wymienia-
mog by blokowane poprzez wci ni -
j c kó ko mo na zachowa w tajemni-
cie przycisku 2 (Rys. 3) blokady zam-
cy numer kluczyka.
ka. Przy otwartych drzwiach. zabro-
Do samochodu wyposa onego w
nione jest wciskanie przycisku blokuj -
immobiliser dodatkowo dodawane s
cego (mo na uszkodzi mechanizm
trzy kluczyki kodowe: 2 czarne  do
blokuj cy).Od zewn trz drzwi otwieraj
normalnego u ytkowania i 1 czerwony
si poprzez poci gni cie do siebie
 koduj cy immobiliser.
d wigni 1 s u cej do otwierania drzwi,
* Immobiliser blokuje rozruch silnika i
niezale nie od po o enia przycisku
umo liwia jego uruchomienie dopiero
blokuj cego zamek. Drzwi dodatkowo
po odblokowaniu (sczytaniu kodu z
wyposa one s w wygodny pod okiet-
czarnego kluczyka), a tym samym
nik 3.
zapobiega skorzystaniu z samochodu
przez niepowo ane osoby. Zasady
korzystania z immobilisera omówione
s w rozdziale Eksploatacja samo-
chodu.
4
Korek wlewu paliwa
Rys. 3 Drzwi samochodu
W celu uzyskania dost pu do
korka wlewu paliwa (Rys.5) zbiornika
Drzwi przednie wyposa one s w
paliwa nale y otworzy pokryw znaj-
szyb 2, któr opuszcza si i podnosi
duj c si po prawej stronie samocho-
poprzez obrót korbki 1 podno nika
du.
szyby.
Drzwi przedzia u baga owego
W celu otwarcia drzwi przedzia u
baga owego nale y poci gn d wigni
1 (Rys. 4) i przy pomocy uchwytu
zewn trznego 4 podnie drzwi do góry.
W górnym, otwartym po o eniu drzwi
utrzymywane s przy pomocy
teleskopów gazowych 3. Przedzia
baga owy od wn trza pojazdu od-
dzielony jest pó k 2, która w po o eniu
transportowym mo e s u y do prze-
wo enia lekkich przedmiotów.
Rys.5.Korek wlewu paliwa
UWAGA!
Pokrywa i drzwi baga nika s
ród em podwy szonego niebezpie-
UWAGA!
cze stwa Przy ich zamykaniu nale-
Benzyna, a tak e jej opary s truj -
y zachowa du ostro no ?
ce i atwopalne! Przestrzegajcie
Szczególnie je li w pobli u znajduj
ostro no i zasady bezpiecze -
si dzieci.
stwa przeciwpo arowego ! Unikajcie
wylania benzyny na skór i odzie , a
oparów benzyny-dostania si do
dróg oddechowych. W czasie tan-
kowania samochodu unikajcie wy-
lania benzyny na lakier i gumowe
cz ci.
5
Nie dopuszczajcie do przelania
zbiornika paliwa w samochodzie po
automatycznym wy czeniu pistole-
tu dystrybutora lub pojawieniu si
benzyny w obr bie wlewu paliwa w
czasie tankowania, w przypadku
braku systemu automatycznego
wy czania. Nie respektowanie
powy szego mo e spowodowa
wylewanie si nadmiaru benzyny w
czasie postoju samochodu.
Pokrywa silnika
Rys. 7 Ogranicznik pokrywy silnika
W celu uzyskania dost pu do komo-
ry silnikowej nale y poci gn za
Fotele
d wigni 1 (Rys.6) i podnie pokryw
W celu regulacji ustawienia przed-
silnika 3 (Rys.7) tak, eby jego ogra-
nich foteli (w kierunku wzd u nym)
nicznik 2 wszed w podpor 1.
nale y poci gn do góry d wigni
W po o eniu otwartym maska silnika
blokuj c 1 (Rys. 8), a po przesuni -
utrzymywana jest w górnym po o eniu
ciu fotela zwolni d wigni przemiesz-
przez podpor 2. Przy zamykaniu
czaj c fotel do przodu - do ty u,
pokrywy, nale y j podnie , wyci - sprawdzaj c poprawno jego usta-
wienia i pewno zablokowania. Po-
gn ogranicznik z podpory i równo-
chylenie oparcia fotela reguluje si
miernym ruchem zamkn pokryw
poprzez obrót pokr t em 6. Na rysun-
naciskaj c lekko w okolicach zamka.
ku 8, schemat A, pokazana jest zasa-
da rozk adania przednich foteli.
UWAGA!
Zabrania si regulowania po o enia
siedzenia kierowcy w czasie jazdy
samochodu.
Rys. 6 D wignia pokrywy silnika
6
Rys.8. Fotele
W celu umo liwienia przej cia pasa- pokazano w po o eniu III,
erów do tylnej cz ci samochodu " po za adowaniu baga u u o y pó k
nale y unie d wigni 2 i pochyli 7 w przedziale baga owym i wyregu-
oparcie przednich foteli. Spowoduje to lowa k t pochylenia oparcia foteli
jednoczesne przesuni cie ca ego przednich w wygodne do jazdy po o-
fotela do przodu, co u atwi dost p do enie.
tylnego fotela.
Zag ówki 3 przednich foteli mog by
Pasy bezpiecze stwa
ustawiane na ró nej wysoko ci i pod
Aby zapi pasy, nale y wcisn
ró nym k tem, a spr ynowe zatrzaski
zaczep 1 (Rys.9) do zamka 2, a do
utrzymuj je w wymaganym po o eniu.
us yszenia klapni cia. W celu odpi cia
Pod fotelem kierowcy przewidziane
pasa nale y nacisn przycisk 3 zam-
jest miejsce dla umocowania ga nicy
ka.
samochodowej 4, któr mocuje si
pasem 5.
Pas podlega obowi zkowej wymianie
Przestrze baga owa mo e by po-
na nowy, je eli by on poddany kry-
wi kszona poprzez roz o enie tylnego
tycznemu obci eniu w wypadku dro-
fotela (Rys. 8).
gowym lub s na nim miejsca zatarte,
W tym celu nale y:
naderwane lub wyst puj inne uszko-
" zdj pó k 7 i pochyli do przodu
dzenia.
oparcia przednich foteli,
" odblokowa d wignie 8 zamków
oparcia 9 tylnego fotela i po o y opar-
cie na poduszk 10 (po o enie I - B),
" przemie ci fotel w po o enie II,
" podnie z o ony fotel do góry i
przesun go do ty u tak, jak
7
UWAGA!
1. Zabrania si umieszcza fotelik
dla dzieci zwrócony ty em do kie-
runku jazdy na prawym przednim
siedzeniu gdzie znajduje si po-
duszka powietrzna.
2. W samochodach w których znaj-
duje si poduszka powietrzna na
przednim prawym siedzeniu pasa-
Rys.9. Pas bezpiecze stwa
era znajduje si etykieta informu-
j ca znajduj ca si na bocznej cz -
ci zestawu wska ników, dla przy-
Ustawienie fotela dziecka
pomnienia aby nigdy nie ustawia
fotelika dla dzieci na przednim sie-
UWAGA!
dzeniu zwrócone ty em do kierunku
Nigdy nie trzymajcie dziecka u
jazdy
siebie na kolanach w czasie jazdy
samochodem!
W Waszym samochodzie w celu
W czasie umieszczania w Waszym
mocowania siedzenia dla dzieci
samochodzie fotelika dla dzieci nale y
znajduj si pasy bezpiecze stwa
pos ugiwa si poni szym schema-
dla doros ych pasa erów. Bez-
tem.
pieczne usadzenie dzieci w samo-
Dla wi kszego bezpiecze stwa foteliki
chodzie mo liwe jest tylko przy
dla dzieci nale y umieszcza tylko na
u yciu specjalnych homologowa-
tylnym siedzeniu.
nych fotelików dla dzieci
Schemat ustawie fotela dziecka
Rz d Miejsce
Grupa wed ug masy
< 10 kg < 13 kg 9-18 kg 15-25 kg 22-36 kg
Przód X X
Miejsce przedniego

pasa era
Ty Miejsce boczne

X  zakazany przewóz dzieci
U  uniwersalna kategoria fotelika dla dzieci
8
Wspomaganie kierownicy
Urz dzenie sterowania
W ka dym wariancie samochód Rozmieszczenie urz dze sterowania
wyposa ony jest we wspomaganie pokazano na rysunku 13.
kierownicy, które znacznie zmniejsza
1. W cznik sygna u d wi kowego.
si kierowania. Je li wspomaganie
2. Os ona zestawu wska ników.
kierownicy nie funkcjonuje (np. w
3. Ko o kierownicy.
czasie holowania samochodu z nie
W samochodach, w których w kole
pracuj cym silnikiem), istnieje mo li-
kierownicy zamontowano poduszk
wo awaryjnego sterowania samo-
powietrzn w celu w czenia sygna u
chodem, tylko nale y wk ada znacz-
nale y nacisn na obudow kierowni-
nie wi cej si y do sterowania kierowni-
cy w strefie oznaczonej odpowiednim
c
symbolem.
4. Wkr t mocowania os ony.
UWAGA!
5. Prze cznik o wietlenia ze-
Nie dopuszczajcie do jazdy bez
wn trznego.
uruchomionego silnika! W takiej
Przez wci ni cie prze cznika w pier-
sytuacji wspomaganie kierownicy
wsze ustalone po o enie, w cza si
nie pracuje i zwi ksza to niebezpie-
wiat a pozycyjne, a przez wci ni cie
cze stwo dla Was i innych uczest-
prze cznika w drugie po o enie do-
ników ruchu.
datkowe reflektory. Jednocze nie
zapala si lampka w prze czniku
pod wietlaj ca klawisz.
6. Prze cznik dmuchawy na-
grzewnicy (trójpo o eniowy).
Przy naci ni ciu na dolne rami klawi-
sza i ustawienie go w pierwszym po o-
eniu w cza si ma pr dko dmu-
chawy. Przy ustawieniu klawisza w
drugim po o eniu w cza si du a
pr dko . Jednocze nie przy w czo-
Rys.10 Daszki przeciws oneczne i
nych wiat ach pozycyjnych w cza si
lusterko
pod wietlony symbol klawisza.
7. Nawiewki ogrzewania szyby
Daszki przeciws oneczne 1
przedniej.
(Rys.10) z po o enia i w zale no ci
8. Centralna nawiewka systemu
od kierunku padania promieni s o-
wentylacji i ogrzewania wn trza
necznych mo na ustawi w po o eniu
pojazdu.
II i III.
9. Zespó d wigienek steruj cych
Wewn trzne lusterko wsteczne 2
systemem wentylacji i ogrzewania
ma dwa sta e po o enia A i B. W celu
wn trza pojazdu.
przeciwdzia ania o lepieniu kierowcy
10. Wy cznik ogrzewania szyby
wiat ami pojazdów jad cych z ty u,
tylnej.
nale y zmieni k t pochylenia luster-
Zapala si lampka pod wietlaj ca
ka samochodu mo na ustawi r cznie
symbol klawisza.
we wszystkich kierunkach.
9
Rys. 13 Urz dzenie steruj ce
11.Blok kontrolnych lamp ogrzewa- 20. D wignia zmiany prze o enia
nia szyby tylnej i w czenia blokady skrzynki rozdzielczej.
mostu
21. Popielniczka.
12. Za lepka
22.Przycisk blokady d wigu hamul-
13. Schowek. ca postojowego.
14. Nawiewki boczne nadmuchu 23.D wignia hamulca postojowego.
powietrza na szyby przednich drzwi.
Przy przemieszczeniu d wigni do
15. Pó ka. góry uruchamia si szcz ki hamulców
kó tylnych. W celu powrotu w po o e-
16. Za lepka.
nie wyj ciowe nale y wcisn przycisk
17. tylnych lamp przeciwmg owych.
22 i opu ci d wigni .
Lampy w cza si poprzez naci ni -
cie (przy w czonych wiat ach pozy-
UWAGA!
cyjnych) na klawisz, jednocze nie
Je li w wyj tkowej sytuacji b dzie-
zapala si lampka kontrolna sygnalizu-
cie zmuszeni u y hamulców w
j ca w czenie lamp przeciwmg owych
czasie jazdy, to nie zaci gajcie go
18. Miejsce przeznaczone do
zbyt mocno i stale naciskajcie przy-
zamontowania radioodtwarzacza.
cisk na d wigni. W przeciwnym
wypadku mo e wyst pi blokada
Aparatura radiowa powinna by
montowana przez wyspecjalizowany tylnych kó i zarzucenie samochodu.
personel w ASO, a monta potwier-
dzony w ksi ce gwarancyjnej.
24. Zapalniczka.
W celu u ycia zapalniczki nale y
wcisn wk ad zapalniczki (do momen-
UWAGA!
tu jego zablokowania), który po 15
Swobodne pozostawienie instalacji
sekundach automatycznie wróci w
elektrycznej mo e doprowadzi do
po o enie pierwotne, w stanie gotowo-
przegrzania przewodów elektrycz-
ci do u ycia. Przy w czonym o wie-
nych i po aru.
tleniu tablicy przyrz dów specjalna
19. D wignia zmiany biegów.
lampka o wietla gniazdo zapalniczki.
10
25. D wignia blokady mechanizmu
odpowiednio oznaczaj :
ró nicowego skrzynki rozdzielczej.
" jedzie tylko kierowca,
26. Prze cznik wycieraczki i spry-
" wszystkie miejsca zaj te albo
skiwacza szyby tylnej.
wszystkie miejsca zaj te plus baga w
Przy wci ni ciu klawisza do pier-
przedziale baga owym do pe nego
wszego ustalonego po o enia, w cza
obci enia osi tylnej,
si wycieraczka, a do drugiego niesta-
" jedzie tylko kierowca plus ba-
bilnego po o enia - w cza si spry-
ga w przedziale baga owym do pe -
skiwacz.
nego obci enia osi tylnej.
27. D wignia prze cznika wycie-
Przy innych wariantach obci enia
raczek i spryskiwaczy szyby Przed-
(nie przekraczaj c dopuszczalnej masy
niej i reflektorów.
ca kowitej samochodu) po o enie po-
28. Peda przyspiesznika
kr t a dobiera si w ten sposób aby
29. Wy cznik sygnalizacji awaryj-
wiat a mijania nie o lepia y kierowców
nej.
jad cych z naprzeciwka.
Przy naci ni ciu na przycisk wy cz-
38. D wignia prze cznika wiate
nika w czaj si wszystkie kierun-
reflektorów.
kowskazy ( wiat o pulsuj ce) i lampka
39. Zestaw przyrz dów.
kontrolna w samym przycisku. Sygnali-
zacja wy cza si przy powtórnym
naci ni ciu na przycisk.
30.Peda hamulca.
31. Wy cznik zap onu.
32. Peda sprz g a.
33. D wignia prze cznika kie-
runkowskazów.
34. Zespó bezpieczników topiko-
wych.
35. D wignia otwierania zamka
pokrywy silnika.
36. Regulator o wietlenia tablicy
przyrz dów.
Poprzez obrót pokr t a regulatora
reguluje si jaskrawo o wietlenia
tablicy przyrz dów oraz pod wietlenie
symboli.
37. Korektor hydrauliczny reflekto-
rów.
Poprzez obrót pokr t a, w zale no ci od
obci enia samochodu koryguje si k t
pochylenia reflektorów, eby wiat a
mijania nie o lepia y kierowców samo-
chodów jad cych z naprzeciwka.
Po o enie pokr t a korektora ustawia si
wg skali oznaczonej punktami, które
11
Rys. 14 Zestaw wska ników
12
7. Lampka kontrolna rezerwy
Zestaw wska ników
paliwa.
Zestaw przyrz dów przedstawiono
Zapala si wiat em pomara -
na rysunku 14, a w jego sk ad wchodz :
czowym, gdy w zbiorniku paliwa zostaje
1. Wska nik temperatury p ynu
4-6,5 litrów paliwa
ch odz cego silnik.
UWAGA!
Przej cie wskazówki do strefy czer-
Nigdy nie dopuszczajcie do ca ko-
wonej wskazuje na przegrzanie silnika.
witego zu ycia paliwa. Zwi ksza to
W celu wyja nienia i usuni cia przyczyn
zu ycie uk adu paliwowego i mo e
przegrzewania si silnika nale y zwróci
doprowadzi do awaryjnej sytuacji
si do ASO.
na drodze z powodu niespodziewa-
2. Obrotomierz.
nego zatrzymania samochodu, a
Jest to elektroniczny przyrz d wska-
tak e do przegrzania i zepsucia
zuj cy cz sto obrotów wa u kor- pompy paliwa
bowego. ó ta strefa podzia ki oznacza
prac silnika z wysok cz sto ci obro-
8. Lampka kontrolna w czenia
tów wa u korbowego, czerwona strefa -
wiate pozycyjnych.
obroty niebezpieczne dla silnika.
Zapala si po w czeniu wiate
pozycyjnych i pali si wiat em zielo-
nym.
UWAGA!
9. Lampka kontrolna awaryjnego
Nie dopuszczajcie do pracy silnika
stanu p ynu hamulcowego.
na czerwonym polu obrotomierza, a
tak e pracy silnika przy nie mniej ni Zapala si czerwonym wiat em
obr/min
800 przy ruszaniu i je dzie.
je eli poziom p ynu hamulcowego w
zbiorniczku wyrównawczym obni y
si poni ej dopuszczalnego minimum.
3. Lampka kontrolna Sprawno samej lampki kontroluje
si przy w czeniu rozrusznika (po-
kierunkowskazów lewa strona
winna zapali si )
Przy w czeniu kierunkowskazu
lampka zapala si zielonym migaj -
cym wiat em. Przy przepaleniu si
UWAGA!
jednej z arówek kierunkowskazów
Je li zapali si kontrolna lampka
lampka miga ze zdwojon cz stotliwo-
awaryjnego stanu p ynu hamulco-
ci .
wego zabrania si dalszej jazdy do
4. Lampka kontrolna
momentu zbadania przyczyny obni-
kierunkowskazów prawa strona
enia poziomu p ynów.
Przy w czeniu lewego lub prawego
kierunkowskazu lampka zapala si
zielonym migaj cym wiat em. Przy
10. Lampka kontrolna w czenia
przepaleniu si jednej z arówek kie-
wiate drogowych.
runkowskazów lampka miga ze zdwo-
Zapala si przy w czeniu wia-
jon cz stotliwo ci
te drogowych i pali si wiat em
5.Pr dko ciomierz.
niebieski
6. Wska nik poziomu paliwa
13
UWAGA!
11.Przycisk kasowania licznika
przebiegu dziennego.
W przypadku zapalenia si wska -
12. Wy wietlacz przebiegu
nika awaryjnego ci nienia oleju,
13.Lampka kontrolna silnika
niezw ocznie nale y zatrzyma sa-
(sprawd cie silnik)
mochód, wy czy silnik i zwróci
Lampka zapala si przy w czonym
si do autoryzowanej stacji obs ugi
zap onie (tryb samo testowania) i ga-
19.Lampka rezerwy
nie po uruchomieniu silnika. Przy
pracuj cym silniku, w przypadku wy-
krycia jakiejkolwiek usterki lampka
zaczyna miga lub pali si stale.
14. Lampka kontrolna w czenia
awaryjnej sygnalizacji.
Pali si czerwonym migaj cy wia-
t em przy w czeniu awaryjnej sygnali-
zacji
15.Wska nik zegara, temperatury i
czujnik napi cia.
Prze czenia mi dzy wska nikami
zegara, wska nikiem temperatury
powietrza i wska nikiem napi cia
wykonuje si przez krótkotrwa e naci-
ni cie przycisku. 11
16.Lampka kontrolna adowania
akumulatora.
. Zapala si wiat em czerwonym
przy w czeniu zap onu i ga nie na-
tychmiast po uruchomieniu silnika.
Jaskrawe palenie si lampy przy pra-
cuj cym silniku wskazuje na s aby
naci g paska alternatora lub nie-
sprawno samego alternatora.
17. Lampka kontrolna w czenia
hamulca postojowego.
Zapala si czerwonym wiat em je eli
d wignia hamulca postojowego zosta a
przesuni ta w górne po o enie.
18. Lampka kontrolna zbyt
niskiego ci nienia oleju w uk adzie
smarowania silnika.
Zapala si czerwonym wiat em przy
w czeniu zap onu. Po uruchomieniu sil-
nika i zwi kszeniu jego obrotów lampka
powinna zgasn .
14
Rys. 15 Prze czniki pod kierownic
Prze czniki pod
Gdy d wignia 3 prze cznika wy-
kierownic
cieraczek i spryskiwaczy szyby przed-
Je eli w czony jest zap on i prze- niej i reflektorów znajduj si w po o-
cznik o wietlenia zewn trznego prze- eniu:
czony jest w pierwsze ustalone po o e-
nie, a d wignia 1 (Rys. 15) prze -
I  wycieraczki szyby przedniej wy-
cznika wiate reflektorów znajduje si
czone,
w po o eniu:
II  wycieraczki szyby przedniej
I - to w czone s wiat a mijania,
pracuj z przerwami,
II - to w czone s wiat a drogowe.
III  wycieraczki szyby przedniej
wiat a drogowe mo na w czy
pracuj w sposób ci g y.
tak e przy wy czonym w czniku o wie-
tlenia zewn trznego, przemieszczaj c
d wigni do siebie (wzd u kolumny
Przemieszczeniem d wigni do siebie (
kierowniczej).
po o enie niestabilne ) w czamy spry-
Przy przemieszczeniu d wigni 2 skiwacz szyby przedniej.
prze cznika kierunkowskazów w po-
o enie A w cza si prawy kierun-
kowskaz, a w po o enie B lewy kierun-
kowskaz. Przy wyprowadzeniu samo-
chodu na prost po pokonaniu zakr tu,
d wignia automatycznie wraca
w po o enie wyj ciowe. Operacj t
mo na wykona r cznie.
15
Schowek EKSPLOATACJA SAMOCHODU
Aby otworzy pokryw 1 (Rys.16)
Mocowanie tablic
nale y wcisn przycisk zamka i po-
rejestracyjnych
ci gn za uchwyt do siebie.
Samochód wyposa ony jest w zestaw
elementów s u cych do mocowania
tablic rejestracyjnych. Przedni tablic
rejestracyjn (Rys. 18) mocuje si na
przednim zderzaku rubami 1 z na-
kr tkami 3. Tyln tablic mocuje si na
tylnym zderzaku samogwintuj cymi si
rubami 6 i nakr tkami 5.
Rys. 16. Schowek
Popielniczka
W celu skorzystania z popielniczki
nale y poci gn za wyst p 1 (Rys. 20)
i otworzy popielniczk . W celu jej
opró nienia nale y nacisn na spr -
ynuj cy przycisk 2 i wyci gn j z
gniazda.
Rys. 18. Mocowanie tablic rejestracyj-
nych
Wy cznik zap onu
Po o enie kluczyka w wy czniku
zap onu pokazane jest na rysunku 19.
0- Wy czono
Wszystko wy czono, kluczyk nie wyj-
muje si , blokada kierownicy nie jest
w czona.
I - Zap on
Rys.17. Popielniczka
W czony zap on, kluczyk nie wyjmuje
si .
16
uruchamiania silnika zaleca si nie
II - Rozruch
naciska na peda gazu. W przypadku
W czony starter, kluczyk nie wyjmu-
utrudnionego uruchamiania silnika (do
je si , po o enie kluczyka wraca do poz. I
komory spalania dosta a si nadmier-
III  Postój
na ilo paliwa) naci nijcie na peda
Zap on wy czony, przy wyj tym
gazu do oporu i w czcie na 10 - 15
kluczyku zadzia a powinna mecha-
sekund rozrusznik dla przedmuchania
niczna blokada kierownicy, blokuj ca
cylindrów, po czym popu cicie peda
wa ek kolumny kierowniczej. W celu
gazu i uruchomcie silnik w ustalonej
wy czenia blokady nale y obróci
wcze niej kolejno ci.
kluczyk i lekko obracaj c ko em kie-
Przy próbie d u szej ni 20 sekund
rownicy w prawo  lewo, ustawi klu-
odb dzie si automatyczne od czenie
czyk w po o eniu 0.
rozrusznika (ochrona przed jego prze-
grzaniem).
W czasie uruchamiania silnika na-
le y pu ci kluczyk zap onu, który
automatycznie wróci w pozycj I ( rys.
19). Przy sta ej pracy silnika nale y
popu ci peda sprz g a. Przy tempe-
raturze otoczenia powietrza minus 25 °
i poni ej, dla intensywniejszego
nagrzewania silnika i utrzymania jego
cieplnego trybu zaleca si zakrywa
os on kratk nawiewu.
Immobiliser
Cz wyprodukowanych samo-
chodów wyposa ana jest w immobili-
. 19. Wy cznik zap onu
ser typu APS-4, który pozwala uru-
chomi silnik tylko po rozkodowaniu
URUCHOMIENIE
elektronicznego uk adu immobilisera
SILNIKA
(odczytaniu kodu z kluczyka robocze-
go), co dodatkowo zabezpiecza sa-
mochód przed kradzie . Podstawo-
Uruchamianie silnika z Elektro-
wym elementem immobilisera jest
elektroniczny uk ad sterowania. Immo-
nicznym Systemem Sterowania
biliser po odczytaniu kodu z kluczyka
(ESSS)
roboczego i jego rozpoznaniu wydaje
1. Nacisn na peda sprz g a i
zgod kontrolerowi sterowania silni-
ustawi d wigni skrzyni biegów w
kiem na rozruch. Kluczyk kodowy wy-
neutralne po o enie.
posa ony jest w specjalny system
2. W o y kluczyk zap onu i w -
pozwalaj cy przekazywa kodowe
czy starter. Je li silnik nie zacznie
zmieniaj ce si stale sygna y.
pracowa od pierwszego razu, nale y
wy czy zap on i dopiero po 20-30
Instrukcja obs ugi
sekundach ponowi prób w czaj c
immobilisera
starter. Nie zaleca si w cza starter
Kompletny zestaw do samochodu wy-
na d u szej ni 15 sekund. W czasie
17
szych czynno ci . Je eli drzwi kierowcy
posa onego w immobiliser sk ada si z
nie by y otwierane albo by y otwarte i
elektronicznego uk adu sterowania
nie by y zamykane, to system prze-
montowanego w samochodzie oraz
chodzi w stan "ochrony po 5 minutach.
trzech kluczy kodowych dodawanych
Je eli drzwi kierowcy by y otwierane, a
osobno. Dwa klucze koloru czarnego -
potem zamykane to przej cie systemu
to klucze robocze oraz jeden klucz czer-
w stan  ochrony nast puje po 30 se-
wony. Klucze czarne s u do odkodo-
kundach od momentu zamkni cia
wania systemu, a czerwony s u y do
drzwi.
aktywizacji ca ego systemu oraz do akty-
W ka dym przypadku, na 15 sekund
wizacji nowych czarnych kluczy w przy-
przed przej ciem systemu w stan
padku zgubienia starych. Wykorzysty-  ochrony , rozlega si sygna d wi ko-
wy, a sygnalizator zaczyna wieci
wany jest równie do przywracania
migaj cym wiat em.
pracy ca ego systemu w przypadku
Je eli nie chcemy eby immobiliser
wymiany uszkodzonych (zepsutych)
przeszed w stan  ochrony , to nale y
elektronicznych elementów systemu
przekr ci kluczyk zap onu i ustawi
immobilisera. Na wszystkich kluczykach
go w pozycji I (zap on).
widnieje napis APS-4.
Immobiliser typu APS-4 powinien
Wy czenie immobilisera
by przygotowany i aktywizowany w
W celu wyj cia systemu immobili-
czasie przegl du przedsprzeda nego w
sera ze stanu "ochrona" nale y wpro-
ASO. Nale y sprawdzi , czy immobiliser
wadzi go w stan "czytanie" i w tym
pracuje poprawnie.
stanie sygnalizator mruga z cz stotliwo-
W celu sprawdzenia immobilisera
ci 2 razy na sekund , a zmian
nale y zamkn wszystkie drzwi
trybu mo na osi gn dwoma sposo-
bami:
samochodu i usi za kierownic .
" Otwieramy lub zamykamy drzwi
Sygnalizator 1 (Rys.20) stanu immo-
kierowcy, w tym przypadku stan "czyta-
bilisera powinien za wieci mrugaj -
nia" b dzie trwa przez 1,5 minuty,
cym wiat em ( z cz stotliwo ci 2 razy
" W czamy i wy czamy zap on, w tym
na sekund ). Nale y jeden z czarnych
przypadku stan "czytania trwa
kluczyków 3 przystawi do czujnika
b dzie przez 10 sekund.
immobilisera 2, sygnalizator powinien
Po przej ciu systemu w stan "czyta-
zgasn , jednocze nie jest to sygnali-
nia" nale y dotkn jednym z czarnych
zowane sygna em d wi kowym mo na
kluczyków 3 czytnika kodów 2, sygnali-
kiedy mo na uruchomi silnik.
zator powinien zgasn , a jednocze-
.Uwaga !
nie powinien si rozlec sygna d wi -
Je li silnik uruchamia si bez przy-
kowy. Po us yszeniu sygna u mo na
stawienia czarnego kluczyka do czuj-
uruchamia silnik.
nika immobilisera to wiadczy te o
tym, e system immobilisera jest w
stanie nie aktywnym i nale y go uak-
tywni . Przy zakupie samochodu nale-
y da uaktywnienia immobilisera.
Przej cie systemu immobilisera
w stan "ochrony odbywa si automa-
tycznie po wy czeniu zap onu i dal-
18
mobilisera nie ma mo liwo ci dalszej
eksploatacji samochodu i nale y ca y
system wymieni na nowy w ASO.
3. Wymiana immobilisera
Po wymianie, immobilisera na nowy
nale y przeprowadzi od nowa ca
procedur zwi zan z aktywizacj w
ASO.
4. Wymiana kontrolera.
W przypadku niesprawno ci kontro-
lera mo na go wymieni na nowy. Po
takiej wymianie mo na uruchomi
silnik niezale nie od immobilisera. W
celu uruchomienia immobilisera nale y
go aktywizowa w ASO.
Rys.20 Zestaw wska ników (frag-
5. Diagnostyka systemu zabez-
ment)
pieczaj cego przed kradzie .
Uwaga !
Je eli po odblokowaniu immobilisera
Nigdy nie wolno u ywa czerwo-
nie mo na uruchomi silnika, a sygna-
nego klucza do wy czania immo-
lizator immobilisera mruga wiat em z
bilisera, mo e to doprowadzi do
cz stotliwo ci 1 raz na sekund to
zablokowania silnika. Poniewa
znaczy, e immobiliser jest niespraw-
czerwony kluczyk jest bardzo
ny, albo przerwane zosta o po czenie
wa nym elementem ochrony sa- mi dzy nim a systemem sterowania
silnikiem. Je eli przy uruchomieniu
mochodu nale y go przechowywa
silnika sygnalizator miga z cz stotliwo-
w bezpiecznym miejscu. W przy-
ci 1 - 2 razy na sekund i ga nie, a
padku jego utraty immobiliser traci
silnik nie uruchamia si znaczy to, e
gwarancj i nale y wymieni ca
usterka nie jest zwi zana z immobilise-
jego elektronik .
rem.
Sytuacje szczególne.
Sterowanie o wietleniem wn -
1. Utrata czarnego kluczyka.
trza samochodu
Przy utracie czarnego kluczyka za- Funkcja ta pozwala na wstrzymanie,
lecane jest przeprowadzenie ca ej
po zamkni ciu drzwi, wy czenia o wie-
procedury aktywizacji drugiego, zapa-
tlenia wn trza pojazdu na kilka sekund,
sowego, czarnego kluczyka, któr
co noc u atwia prac kierowcy.
nale y przeprowadzi w ASO.
W celu skorzystania z mo liwo ci,
2. Utrata czerwonego kluczyka.
jakie stwarza ta funkcja nale y wy cznik
Przy utracie czerwonego kluczyka
o wietlenia ustawi w pozycji wy -
niemo liwe jest przeprowadzenie pro-
czony. W takiej pozycji wy cznika, przy
cedury aktywizacji nowych kluczy.
otwarciu drzwi kierowcy arówka o wie-
Znaczy to , e mo na dalej u ytkowa
tlenia w cza si i pali ca y czas dopóki
samochód posiadaj c czarne kluczyki,
drzwi kierowcy s otwarte. Je eli zap on
jednak w przypadku ich zgubienia lub
nie jest w czony to po zamkni ciu
zepsucia si elektrycznej cz ci im-
drzwi kierowcy o wietlenie to jest w -
19
czone przez 12 sekund, po czym stop- jego uruchomienia, nale y przekr ci
niowo przygasa, a po 4 sekundach kluczyk z po o enia I i w po o enie 0
ca kowicie ga nie. Je eli drzwi kierowcy (wy czono) i od nowa w czy starter.
zamkni te zostan przy w czonym sil- Kluczyk wyjmuje si w po o eniu
niku to wiat o ga nie natychmiast po III wy cznika zap onu. W tym po o e-
zamkni ciu drzwi. Je eli w czasie przy- niu w cza si blokada kierownicy,
gasania wiat a przestawimy wy cznik która blokuje wa uk adu kierownicze-
wiat a w po o enie "w czony" to go.
o wietlenie natychmiast ga nie.
W celu zapobiegni cia roz ado-
Je eli w czasie przygasania o wietle-
wania akumulatora, w czasie postoju,
nia znów drzwi kierowcy zostan otwo-
nie powinno si zostawi kluczyków
rzone to o wietlenie b dzie w czone
we w czniku zap onu!
przez ca y czas otwarcia drzwi.
Po o enie d wigni skrzynki
Korzystanie z kluczyków immo-
rozdzielczej
bilisera i zap onu
W celu uruchomienia silnika w sa-
mochodzie wyposa onym w immobili-
ser nale y:
1. Po otworzeniu jakichkolwiek
drzwi, albo krótkotrwa ym wy czeniu
zap onu (je eli wy cznik w drzwiach jest
zepsuty) immobiliser (Rys. 20) na 30
sekund przechodzi w stan  sczytywa-
nia kodów , a sygnalizator 2 stanu
immobilisera powinien miga ze zdwo-
jon cz stotliwo ci Rys.21. D wignia skrzynki rozdziel-
czej
2. W ci gu tych 30 sekund nale y
D wignia blokady mi dzyosiowego
przystawi czarny kodowy kluczyk
mechanizmu ró nicowego mo e znaj-
roboczy do czujnika na odleg o nie
dowa si w dwóch po o eniach
wi ksz ni 13 mm. Zespó immobili-
(Rys. 21)
sera po sczytaniu kodu okre la jego
P - mechanizm odblokowany,
prawid owo  sygnalizator zapala
B - mechanizm zablokowany.
si na 2 sekundy i ga nie  system
Przy przemieszczeniu d wigni w po o e-
sterowania zostaje odblokowany i tym
nie B na tablicy przyrz dów zapala si
samym zostaje stworzona mo liwo
lampka kontrolna sygnalizuj ca zabloko-
uruchomienia silnika.
wanie mechanizmu ró nicowego mi -
Silnik uruchamia si przez prze-
dzyosiowego.
kr cenie kluczyka w wy czniku za-
Po o enie d wigni prze o enia w skrzynie
p onu, przekr caj c go z po o enia I
rozdzielczej zosta o oznaczone:
(zap on) w po o enie II (rozruch).
H - prze o enie niskie,
Wy cznik zap onu wyposa ony
N - po o enie neutralne,
zosta w blokad zapobiegaj c w -
B - prze o enie wy sze.
czeniu rozrusznika przy pracuj cym
Prze czenie prze o e oraz w cza-
silniku. Dla powtórnego uruchomienia
nie i wy czanie blokady nale y prze-
silnika przy nieudanej pierwszej próbie
20
prowadza przy zatrzymanym samo- Aby pokona trudne odcinki drogi
chodzie i w czonym sprz gle. nale y wcze niej zablokowa mecha-
nizm ró nicowy mi dzyosiowy.
Nie nale y blokowa mechanizmu
ró nicowego w momencie po lizgu
kó samochodu. Po pokonaniu ci -
kich odcinków drogi nale y mecha-
nizm ró nicowy odblokowa .
Ruch samochodu po drogach
z tward nawierzchni przy zablo-
kowanym mechanizmie ró nicowym
skraca okres eksploatacji mechani-
Rys.22 Schemat prze czania bie-
zmów nap dowych, zwi ksza zu ycie
gów
opon i paliwa, a przy hamowaniu
mo e doprowadzi do niekon-
Jazda samochodem
trolowanego po lizgu.
Po pokonaniu brodów wodnych,
Przed rozpocz ciem jazdy nale y
tak e po myciu samochodu lub po d u-
sprawdzi po o enie d wigni w
skrzynce rozdzielczej - d wignia prze- gotrwa ym poruszaniu si po mokrej
o enia skrzynki rozdzielczej powinna drodze, gdy do mechanizmów hamul-
znajdowa si w po o eniu  prze o e-
cowych dostanie si woda, nale y w cza-
nie wy sze" d wignia blokady mecha-
sie jazdy wykona kilka p ynnych ha-
nizmu ró nicowego powinna by
mowa aby wysuszy tarcze , b bny
ustawiona w po o eniu odblokowany.
hamulcowe oraz klocki i ok adziny
Jazd samochodem nale y rozpo-
hamulcowe. Przeszkody wodne nie
cz na pierwszym biegu i wraz ze
powinny przekracza 0,5 metra.
wzrostem pr dko ci odpowiednio
Samochód nale y prowadzi w
zmienia biegi na wy sze prze o enia
miar mo liwo ci ze sta pr dko ci .
skrzyni biegów. Schemat zmiany biegów
Raptowne przyspieszenia i ostre hamo-
podany zosta na rysunku 22. W celu
wania oraz jazda na du ych pr dko ci-
w czenia biegu wstecznego nale y,
ach powoduje nadmierne zu ycie pali-
wcisn peda sprz g a i wcisn d wi-
wa. Oprócz tego nadmierne zu ycie
gni zmiany biegów do oporu przesta-
paliwa powoduj : zbyt ma e ci nienie
wiaj c j w po o enie odpowiadaj ce
w oponach, zu yte lub zabrudzone
w czeniu biegu wstecznego ( R). Bieg
wiece zap onowe, oraz zastosowanie
wsteczny mo e by w czony tylko przy
w silniku olejów o zbyt du ej lepko ci.
stoj cym samochodzie.
W czasie jazdy nale y kontrolowa prac
W celu pokonania du ych wzniesie ,
poszczególnych uk adów obserwuj c
jazdy po drogach gruntowych, a tak e
odpowiednie wska niki i lampki kontrol-
dla uzyskania minimalnej stabilnej szy-
ne. W normalnych warunkach nie
bko ci poruszania si po drogach z twar-
powinna pali si adna czerwona
d nawierzchni , nale y wcze niej
lampka - ich zapalenie si sygnalizuje
w czy ni sze prze o enie w skrzynce
konieczno sprawdzenia danego
rozdzielcze. Zaleca si przeprowadzi t
uk adu.
operacj przy stoj cym samochodzie
21
Hamowanie i postój waniem przy dojazdach do miejsc
postoju.
Konstrukcja hamulców zapewnia
skuteczne hamowanie tym niemniej
nale y hamowa zawsze p ynnie i z
Holowanie samochodu
umiarem. Zawsze nale y unika gwa -
townego hamowania.
Nie nale y wy cza zap onu i
wyjmowa kluczyka ze stacyjki (wy-
cznika zap onu) w czasie jazdy sa-
mochodem. Zatrzymany silnik powo-
duje wzrost si y nacisku, która nie-
zb dna jest do wci ni cia peda u
hamulca w czasie hamowania samo-
chodu.
Oprócz tego, przy wyj tym klu-
czyku zap onu nast pi zablokowanie
kierownicy i samochód stanie si nie-
sterowny (brak mo liwo ci kierowa-
nia pojazdem).
Rys. 23. Zaczepy s u ce do holowania
W przypadku uszkodzenia jednego z
obwodów uk adu hamowania, hamo-
Przy holowaniu samochodu, link
wanie samochodu zapewnia drugi
holownicz nale y mocowa tylko za
obwód. Wówczas zwi kszy si jednak
przeznaczony do tego celu przedni 1 lub
skok peda u hamulca i zmniejszy si
tylny 2 zaczep (Rys. 23) W holowanym
efektywno hamowania, co w pier-
samochodzie nale y kluczyk wy cznika
wszej chwili mo e by ocenione przez
zap onu ustawi w po o enie 0 i w -
kierowc jako ca kowite uszkodzenie
czy wiat a sygnalizacji awaryjnej. Przy
hamulców. W danym przypadku nie
holowaniu samochodu nale y zwraca
nale y zwalnia peda u i wykonywa
uwag na link holownicz (powinna
wielokrotnych nacisków (pompowania) a
by stale napi ta).
nale y nacisn mocno na peda do uzy-
Oprócz tego nale y mie na
skania maksymalnej skuteczno ha-
uwadze, e podci nieniowe wspo-
mowania.
maganie uk adu hamulcowego dzia a
Przy zatrzymaniu si samochodu na
tylko przy pracuj cym silniku. Dla-
drodze id cej pod gór lub w dó nale
tego przy hamowaniu nale y
zaci gn hamulec postojowy i w czy
znacznie zwi kszy si nacisku na
odpowiednio, albo pierwszy, albo
peda hamulca.
wsteczny bieg.
Holowanie samochodu powinno by
By ok adziny hamulcowe nie przy
p ynne, bez szarpni i gwa townych
marz y do b bnów, po je dzie po mokrej
zakr tów.
nawierzchni, przy gwa townych wahani
ach temperatury, nie nale y zostawia
samochodu na otwartej przestrzeni z
zaci gni tym hamulcem postojowym
Nale y wysuszy uprzednio klocki,
ok adziny hamulcowe p ynnym hamo-
22


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Instrukcja obsługi (PL) Lada Niva cz 2
LEMKEN Thorit 8 instrukcja obslugi [PL]
myPhone 8830TV Instrukcja obsługi PL
myPhone 8810TV Instrukcja obsługi PL
Nokia 3600 Slide Instrukcja Obsługi PL
Nokia X1 01 Instrukcja Obsługi PL
Suzuki Burgman instrukcja obslugi PL by mobopx
Nokia 7020 Instrukcja Obsługi PL
Nokia 3500 Classic Instrukcja Obsługi PL
Krone VarioPack 1500 1800 instrukcja obslugi [PL]
Jeep Cherokee 2003 instrukcja obslugi PL by mobopx
Fiat Panda 4x4 instrukcja obslugi PL by mobopx
Nokia 2710 Instrukcja Obsługi PL
POTTINGER TERRADISC000,@00 K instrukcja obslugi [PL]
Nokia 2600 Instrukcja Obsługi PL
Nokia 3710 Fold Instrukcja Obsługi PL
MediaTHOR HD instrukcja obsługi PL
PC 1200 Instrukcja Obsługi PL

więcej podobnych podstron