Komunikacja Społeczna 20


KOMUNIKOWANIE SPOAECZNE
___________________________________________
1. Pojęcie komunikowania jako interakcji
Komunikowanie jako interakcja społeczna - komunikowanie jako wymiana znaczeń między ludzmi. W
szczególności komunikowanie jako interakcja wią\e się z efektami takimi jak zmiana postaw, wpływ na
spostrzeganie, motywacja itp.
2. Akt komunikacji. Wymień i opisz podstawowe elementy i relacje
By nastąpił akt komunikacji czyli proces porozumiewania się ludzi za pomocą znaków językowych
konieczne są następujące elementy:
* nadawca - czyli twórca komunikatu, osoba, która przekazuje swoje stwierdzenie, przypuszczenie, rozkaz.
* Odbiorca - na równi z nadawcą jest niezbędnym uczestnikiem aktu komunikacji.
* Komunikat - czyli przekaz, informacja, która mo\e przybierać ró\ny charakter i ró\ne formy
* Kontakt następuje poprzez  kanał komunikacji (powietrze, papier, przewody telefoniczne),
* kod - zespół znaków, istniejący niezale\nie od nadawcy i odbiorcy i znany im wtedy gdy zaczynają się ze
sobą komunikować.
* kontekst - określona sytuacja w jakiej odbywa się akt komunikacji, nadająca mu odpowiednie znaczenie,
Relacje
W akcie komunikacji podstawową relacją jest relacja między nadawcą i odbiorcą. Nadawca aby przekazać
komunikat musi najpierw zakodować swoje odczucia i idee w komunikat, następnie za pomocą kanału
komunikat przekazywany jest do odbiorcy. Odbiorca komunikat musi odkodować. Następnie następuje
sprzę\enie zwrotne, a więc reakcja na otrzymany komunikat. W przekazywaniu komunikatu mogą
występować zakłócenia tzw. szumy.
3. Wyjaśnij dlaczego komunikacja jest procesem i interakcją
Komunikacja jest procesem poniewa\ jest instrumentalnym zachowaniem ukierunkowanym na określony cel
i zorganizowanym stosownie do panujących warunków. Jest równie\ procesem w którym ludzie dą\ą do
dzielenia się znaczeniami za pośrednictwem przekazywania symbolicznych wiadomości czy te\ jako proces,
w trakcie którego pewna osoba sprawia, \e jej myśli, pragnienia lub wiedza stają się znane i zrozumiałe dla
1
innej osoby.
Komunikacja jest interakcją poniewa\ prowadzi do wymiany bodzców i reakcji oraz kształtowania się
postaw.
4. Przedstaw główne zapisy w Konstytucji RP na temat komunikacji i mediów masowych (m.in w 5 art
i preambule)
Art 14. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu.
Art 49. Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie mo\e nastąpić
jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony.
Art 54 ust 1. Ka\demu zapewnia się wolność wyra\ania swoich poglądów oraz pozyskiwania i
rozpowszechniania inf.
Art 213 ust 1. Krajowa Rada Radiofonii i TV stoi na stra\y wolności słowa, prawa do inf. oraz interesu
publicznego w radiofonii i tv.
Preambuła Ustanawiamy konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa, oparte
na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym o raz na zasadzie
pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
5. Przedstaw podział środków komunikowania na 4 rodzaje (wg. Fiskego)
1) środki wyra\ania inf. (np. naturalne i sztuczne języki) - są to ludzkie zachowania (werbalne i niewerbalne)
u\ywane najczęściej w bezpośrednim kontakcie. Środki prezentacji - język i mowa ciała.
2) środki rejestracji (zapisu, utrwalania) inf. - środki techniczne (narzędzia rejestracji zachowań
komunikacyjnych człowieka) czyli rejestracji zachowań werbalnych i niewerbalnych, a tak\e niektórych
własności rzeczywistości materialnej i abstrakcyjnej. Śr. rejestracji jest: długopis, kamera, magnetofon,
kartka i ołówek. Umo\liwiają nam odtworzenie komunikatu w innym miejscu i czasie, nie mając ju\
bezpośredniego kontaktu z nadawcą.
3) Śr. transmisji (dyfuzji) inf. - Są to urządzenia i zespoły urządzeń do powielania i przenoszenia
odpowiednio zarejestrowanych komunikatów (np. maszyna drukarska, łączność telefoniczna, odbiorniki
radiowe i tv, światłowody, przekazniki satelitarne).
4) Śr. przetwarzania, wyszukiwania inf. - komputery, sieci teleinformatyczne, które umo\liwiają
przetwarzania, wyszukiwanie, magazynowanie inf.
2
6.Omów główne cechy i elementy procesu komunikowania.
*Charakter interakcyjny- wytwarzajÄ… siÄ™ stosunki partnerskie (komunikacja symetryczna) lub dominacja i
podporzÄ…dkowanie (komunikacja niesymetryczna)
*Kreatywny - polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie
*Dynamiczny - bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji
*Celowy i świadomy - poniewa\ działaniem ka\dego uczestnika procesu kierują określone motywy
*Ciągły - bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka a\ do jego śmierci
*Nieuchronny -  nikt nie mo\e się nie komunikować , oznacza to, \e ludzie zawsze i wszędzie będą się ze
sobą porozumiewać, bez względu na ich uświadamiane bądz nie uświadamiane zamiary
*Zło\ony- wieloelementowy, wielofazowy, werbalny, niewerbalny, bezpośredni, pośredni, medialny
*Jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami. Aby mogło dojść do porozumienia się
uczestników niezbędna jest wspólnota semiotyczna, czyli operowanie tymi samymi znakami i symbolami
*jest nieodwracalne - w przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych nie da się go
cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebiegu
7. Stałe elementy procesu komunikacji:
* Kontekst- warunki w jakich odbywa siÄ™ proces komunikacji
-aspekt fizyczny- czas, miejsce, warunki pogodowe
-aspekt historyczny
-aspekt psychologiczny- postrzeganie rozmówcy
-aspekt kulturowy- wartości, symbole
* Uczestnicy pełniący funkcje nadawców i odbiorców
* Komunikat ? składa się ze znaczeń, symboli, kodowania i dekodowania oraz formy organizacji
* Kanał- sposób i droga przekazu za pomocą której przekaz pokonuje drogę od nadawcy do odbiorcy
-kanał bezpośredni
-kanał pośredni
* Szumy, zakłócenia , bariery
-zewnętrzne ( hałas)
-wewnętrzne (emocje, uczucia, zmęczenie)
* SprzÄ™\enie zwrotne- reakcja odbiorcy na komunikat
8. Wymień i omów 5 aksjomatów komunikacji.
1). Ludzie nie mogą się ze sobą nie porozumiewać - Ludzie pozostający ze sobą w kontakcie, nie mogą nie
3
porozumiewać się. Patologiczne są wszelkie próby unikania porozumiewania się
2). Komunikacja ma aspekt treściowy i aspekt relacji - Ka\dy komunikat pełni funkcję sprawozdawczą
(aspekt treściowy) i relacyjną (aspekt ustosunkowania się). Bardzo du\e znaczenie mają tu przekazy
niewerbalne (czasem decydujÄ…ce o tym, jak zostanie odebrany komunikat). W zdrowych zwiÄ…zkach aspekt
treściowy porozumiewania się przewa\a nad aspektem ustosunkowania się.
3). Ka\dy z pojedynczych komunikatów danej osoby mo\na potraktować jako reakcję na komunikat
partnera. Jest on jednocześnie takim samym bodzcem dla drugiej osoby - Istotą relacji pomiędzy dwiema
osobami jest przypadkowa punktacja sekwencji wydarzeń. Ludzie mają skłonność do traktowania własnego
zachowania wyłącznie jako reakcji (skutek) na zachowanie partnera (przyczyna), natomiast wzór
porozumiewania się między ludzmi ma charakter kołowy, a nie linearny, typu przyczyna skutek.
4). Ludzie porozumiewajÄ… siÄ™ werbalnie i niewerbalnie
5). Komunikacja mo\e mieć charakter symetryczny lub komplementarny - Wszystkie interakcje mają
charakter komplementarny lub symetryczny. Komplementarny to taki, w którym osoba inicjuje akcję,
wymaga, poucza, opiekuje siÄ™, kontroluje zwiÄ…zek lub pewne jego obszary, druga zaÅ› ulega,
podporządkowuje się, korzysta z opieki. Zachowania jednego z partnerów uzupełniają zachowania drugiego.
W relacji symetrycznej partnerzy dą\ą do wzajemnego odzwierciedlania zachowań. Jest to pozycja równości
obu osób.
9. Omów symetryczność i niesymetryczność relacji komunikacji - od czego zale\y, podaj przykłady.
Mo\emy wyró\nić relację symetryczną, gdzie ka\da ze stron ma teki sam bądz zbli\ony status oraz relację
niesymetrycznÄ…, gdzie jedna ze stron ma pozycjÄ™ uprzywilejowanÄ… lub dominacja jednej strony oraz
podporządkowanie pozostałych członków procesu.
Jak ju\ wy\ej wspomniałam role w procesie komunikacji mogą być symetryczne lub niesymetryczne. Zale\y
to od tego, jaką pozycję i status posiadają jednostki komunikujące się ze sobą. Symetryczność mo\emy
zaobserwować np. wśród grupy kolegów. Natomiast niesymetryczność np. w relacjach rodzic - dziecko bądz
przeło\ony - podwładny.
Komunikowanie symetryczne  w przypadku kontaktów prywatnych i nieformalnych, w których uczestniczą
osoby o tej samej pozycji. Nadawca i odbiorca to podobni pod względem ról społecznych.
Komunikowanie niesymetryczne  typowe dla struktur formalnych i instytucjonalnych w którym
uczestnikom komunikowania przypisane są określone role np. szefa, podwładnego. Status społeczny jest
nierówny.
4
10. Przedstaw główne kanały (sposoby) porozumiewania się ludzi.
Wymienia się 2 klasyczne sposoby komunikowania się: komunikowanie bezpośrednie-interpersonalne i
komunikowanie pośrednie-masowe. Wraz z rozwojem nowych technologii informacyjnych praktyka
komunikacyjna wzbogaciła się o trzeci sposób, nazywany komunikowaniem medialnym. Komunikowanie
interpersonalne- bezpośrednie to proces przekazywania i odbierania informacji między dwoma osobami lub
pomiędzy małą grupą osób wywołujący określone skutki i rodzaje sprzę\eń zwrotnych. Jest to
komunikowanie interaktywne czyli minimum dwie jednostki wchodzÄ… we wzajemne interakcje.
Komunikowanie pośrednie-masowe- to proces emisji komunikatów od nadawcy medialnego (komunikatora
masowego) do publiczności środków masowego przekazu za pośrednictwem mass mediów. Komunikowanie
masowe ma impersonalny charakter tzn, \e między nadawcą i odbiorcą nie ma \adnych bezpośrednich
styczności, odbiorca dla nadawcy jest anonimowy. Komunikowanie medialne (interpersonalne) jest
specyficzną formą komunikowania interpersonalnego, w którym uczestnicy są pozbawieni mo\liwości
bezpośredniego kontaktu fizycznego. Ten sposób komunikowania powstał i rozwijał się wraz z
powstawaniem środków komunikowania na odległość. Pierwszy był telefon, dziś wzbogacony o sieci
telefoniczne, kablowe i informatyczne, a tak\e sieci telefonii komórkowej.
11. Przedstaw graficznie i opisz poziomy komunikowania (tzw. Piramida McQuaila).
1.Komunikowanie intrapersonalne  ma miejsce wtedy gdy człowiek komunikuje się sam ze sobą.
2.Komunikowanie interpersonalne  ma miejsce gdy komunikowanie zachodzi między przynajmniej 2
ludzmi. Jest to najni\szy poziom w procesie komunikowania społecznego.
3.Komunikowanie grupowe  zachodzi między konkretnymi grupami np. rodzina, znajomi, koledzy ze
szkoły.
4.Komunikowanie między grupami  czyli zachodzi pomiędzy przynajmniej 2 grupami wymienionymi
powy\ej.
5.Komunikowanie organizacyjne  występujące w ró\nego rodzaju instytucjach i ogromnych firmach.
6.Komunikowanie masowe  czyli polega na wysyłaniu komunikatów od nadawcy medialnego do
publiczności za pośrednictwem mediów. 7.Komunikowanie globalne  obejmujące obszar całego świata.
(Globalna wioska)
5
12. Wymień i opisz 6 głównych  Twoim zdaniem  barier w komunikacji interpersonalnej.
Nieumiejętność słuchania  je\eli nie potrafimy skupić uwagi na wypowiedzi drugiej osoby, nie jesteśmy w
stanie jej dobrze zrozumieć, umykają nam informacje, które były do nas kierowane, a ponadto nadawca
komunikatu mo\e pomyśleć, \e nie jest dla nas wa\na treść jego przekazu;, - nieumiejętność precyzyjnego
wyra\ania własnych myśli  abyśmy mogli zostać dobrze zrozumieni wa\ne jest, by treść naszych
komunikatów była jasna, precyzyjnie sformułowana i abyśmy posługiwali się językiem zgodnie z regułami
gramatycznymi; - zbyt emocjonalne wyra\anie własnych poglądów  dyskusja powinna być prowadzona w
merytoryczny sposób, nale\y przemyśleć to co chcemy powiedzieć, poniewa\ w chwili zdenerwowania czy
podniecenia mo\emy powiedzieć coś, czego wcale nie zamierzaliśmy, - postawa nieufności wobec drugiej
osoby  ustawiczne poczucie, i\ nasz rozmówca jest nieszczery i nie mówi prawdy powoduje, i\ trudno jest
nawiązać z nim szczery kontakt czy poczynić z nim jakiekolwiek ustalenia dotyczące np. omawianej
sprawy, - nie zwracanie uwagi na komunikaty niewerbalne  z mowy ciała odczytujemy o wiele więcej
informacji ni\ z przekazu werbalnego, zatem warto zwracać uwagę na komunikaty niewerbalne;, -
niestosowny do okoliczności ubiór osób  niestosowny ubiór np. w miejscu pracy mo\e sprawiać, \e
zostaniemy ocenieni negatywnie, jako osoby niekompetentne, mo\e odwracać uwagę i niekorzystne o nas
świadczyć, co jest utrudnieniem w kontakcie z drugą osobą.
13. Zdefiniuj komunikację masową i podaj jej 6 głównych wyznaczników.
Komunikowanie masowe  to proces emisji komunikatów od nadawcy medialnego (komunikatora masowego
do publiczności środków masowego przekazu za pośrednictwem mass mediów. Media masowe - środki
(kanały) komunikowania masowego, a więc wszelkie urządzenia, które w komunikowaniu masowym słu\ą
TRANSMISJI, a właściwie DYFUZJI INFORMACJI. Inaczej mówiąc, m. m. to techniczna aparatura, za
pomocą której wypowiedzi publiczne rozsiewane są pośrednio i w zasadzie jednokierunkowo wśród
rozproszonej i nieustrukturyzowanej, rzeczywistej i potencjalnej publiczności. Tak rozumiane m. m. są
jednocześnie środkami dyfuzji i środkami wyrazu, które się kieruje nie do jednostek jako indywiduów, ale do
zamierzonej publiczności o po\ądanych cechach społeczno-ekonomicznych i kulturowych. Do m. m.
zaliczane sÄ… GAZETY, Þð CZASOPISMA, Þð PLAKATY Þð(te\: BILLBOARDYÞð), wielkonakÅ‚adowe
ksiÄ…\ki, RADIO, Þð TELEWIZJA, Þð FILMY, ÞðpÅ‚yty i kasety oraz częściowo INTERNET Wyznaczniki
komunikacji masowej: 1.mediatyzacja- interpretacja rzeczywistości przez media,2.kierowanie komunikatów
do szerokiej, sfragmentaryzowanej (podzielonej)społecznosci,3.centralizacja- tworzenie centrów
upowszechniania przekazów- czyli koncentracja instytucji medialnej,4.publiczny charakter- publicznie
dostępna dla wszystkich. Przyczyniła się do powstania szczególnej sfery publicznej, która wcześniej nie
istniała,5. spowodowała zmniejszenie znaczenia kom. Twarzą w twarz- jest bardziej anomiczna i b.
6
zhierarchizowana, 6.w komunikowaniu masowym jest ułatwione oddziaływanie perswazyjne na masową
skalę  w postaci reklamy, ale i propagandy, 7. łączy się z mo\liwością manipulacji  oddziaływaniem
niejawnym,8. dominacja dyskursu rozrywkowego  wzrost znaczenia przekazów rozrywkowych-
inforozrywka
14. Wymień i omów główne funkcje (4) i dysfunkcje (4-5) współczesnych mediów.
FUNKCJE: -1. informacyjna  mamy mo\liwość dostępu do interesujących nas informacji,2 socjalizacyjna
(dostarczanie wiedzy wspólnej sprzyjającej socjalizacji, środkiem podstawowym socjalizacji jest rodzina,
szkoła, media),,3 umo\liwiają debatę publiczną (dyskusje na wa\ne społeczne tematy, które równie\ dotyczą
nas samych),4 edukacyjna (sprzyjają rozwojowi intelektualnemu- ksią\ka, sieć teleinformatyczna),5 -sprzyja
rozwojowi kultury (upowszechniają wytwory kultury),,5 dostarczanie rozrywki (słu\y zabawie),,6 funkcja
wzorcotwórcza  niektórzy naśladują wybitne postaci występujące w telewizji DYSFUNKCJE: 1
zniekształcają przekazywane informacje w celu ich uatrakcyjnienia,,2 są czynnikiem uzale\niającym, gdy\
wiele osób we współczesnych czasach nie wyobra\a sobie \ycia bez telewizji, internetu, a chocia\by radia.,3
wpływają na wzrost agresji wśród społeczeństwa, a zwłaszcza wśród młodzie\y, która jest bardzo podatna na
pokazywanie okrucieństwa w telewizji, a tym samym naśladowanie negatywnych postaci i postaw.,4
wywierają negatywny wpływ na relacje pomiędzy rodziną, gdy\ często telewizor i ulubiony serial zastępują
zwykłą rozmowę przy kolacji,5 wywierają zaburzenia somatyczne, tzn. związane z postawą ciała. Człowiek,
który często siedzi przy komputerze nabiera nawyk garbienia się co prowadzi do skrzywień kręgosłupa.
Chodzi równie\ o brak ruchu i niemo\ność odprę\enia.
15. Które z funkcji mediów masowych (wybierz 2) mają istotne znaczenie w zarządzaniu
instytucją/firmą? Uwa\am, \e jedną z dwóch funkcji mediów masowych, która jest istotna w zarządzaniu
instytucją jest funkcja informacyjna. Ludzie którzy posiadają stanowiska kierownicze w danej instytucji lub
firmie aby sprawnie zarządzać ludzmi oraz firmą muszą posiadać szereg informacji, które mogą być w tym
pomocne. Je\eli oka\e siÄ™ w pewnym momencie, \e ta wiedza jest niekompletna, osoba taka mo\e jÄ…
uzupełnić bardzo łatwym sposobem, czyli posłu\yć się mediami masowymi. Internet jest takim medium,
gdzie szybko, w ka\dej chwili mo\emy znalezć interesujące nas informacje. Potem mo\emy je wykorzystać
podczas pracy w takiej instytucji. Równie\ z radia i telewizji mo\na czerpać wiele istotnych informacji, tyle
\e niekoniecznie w szybki sposób, ale przypadkiem mo\emy się dowiedzieć czegoś co spowoduje
pogłębienie naszej wiedzy na temat zarządzania instytucją, Funkcja wzorcotwórcza jest według mnie drugą
wa\ną funkcją mającą istotny wpływ na sposób zarządzania instytucją. Osoby pracujące w danej firmie mogą
czerpać wzorce z wielu mass mediów. Wydaje mi się i\ znów telewizja i Internet odgrywają największą rolę
w procesie wzorcotwórczym. W filmach bardzo często występuje motyw zarządzania instytucją przez
7
kierowników. Są oni przedstawiani w jasnym świetle, a tak\e ich zadania które wykonują są najlepsze z
mo\liwych i bardzo rzadko spotykane w rzeczywistości.
16. Media publiczne  od kiedy istnieją w Polsce, które media mo\emy do nich zaliczyć, czym ró\nią
się od mediów komercyjnych, a w czym są do nich podobne?
Telewizja publiczna - stacja telewizyjna (lub stacje telewizyjne), stanowiąca własność Skarbu Państwa, nie
będąca - w odró\nieniu od telewizji komercyjnych - własnością prywatnego kapitału. Środek masowego
przekazu ustawowo zobowiązany do szerzenia tzw. społecznej misji programowej, bowiem generowanie
zysków nie jest jej podstawowym zadaniem. Dlatego te\ ramówki nadawców publicznych zawierają m.in.:
programy kulturalne, magazyny przeznaczone dla mniejszości narodowych i etnicznych. W Polsce jedyną
telewizją publiczną (do 1989 państwową) jest Telewizja Polska, nadająca obecnie pięć kanałów: TVP1,
TVP2,TVP3 Regionalna, TV Polonia, TVP Kultura, TVP Sport.
Istnienie telewizji publicznej w Polsce jest rezultatem działania wielu czynników społecznych i politycznych.
Przyjmuje się, \e wszechstronne i wielokierunkowe oddziaływanie telewizji jest tak silne, \e powinna się ona
znalezć, a ściślej: jej funkcjonowanie, pod jakąś szczególną ochroną. Owa siła sprawcza mo\e się przekładać
na kształtowanie norm społecznych i motywowanie odbiorców do akceptowania i realizowania postaw
funkcjonalnych względem zmieniającego się otoczenia społecznego. Deregulacja, czy te\ decentralizacja
rynku telewizyjnego poprzez dopuszczenie nadawców prywatnych, komercyjnych, ograniczona została
poprzez urzeczywistnianie systemem wspierania i ochrony telewizji publicznej, której przydano pewne
specyficzne funkcje o szczególnym znaczeniu społecznym. Istnienie telewizji publicznej z punktu widzenia
demokratycznego systemu politycznego jest nieocenione, poniewa\ wraz z radiofoniÄ… publiczna sÄ… jedynymi
mediami, od których mo\na wymagać inicjowania, umo\liwiania i prowadzenia debaty politycznej.
Media komercyjne muszą wypracować zyski, by prze\yć, czasem zatem muszą podejmować decyzje, które
bezpośrednio wpływają na treść przekazu. Media publiczne nie uciekają przed podobną logiką ekonomiczną.
Faktem jest równie\ i\ większość mediów prywatnych ma swój interes w anga\owaniu się w system
kapitalistyczny i skłania się ku poparciu dla najbardziej oczywistych obrońców tego systemu, a mianowicie
konserwatywnych partii politycznych
17. Uzasadnij pogląd: współczesna komunikacja międzyludzka jest bardzo zmediatyzowana.
Człowiek w coraz większym stopniu poznaje rzeczywistość nie bezpośrednio, ale poprzez media masowe.
Współczesna komunikacja międzyludzka jest bardzo zmediatyzowana, gdy\ we współczesnym
społeczeństwie dominują sztuczne, techniczne środki wyra\ania, utrwalania i przesyłania wa\nych
8
przekazów. Teraz kontakty za pośrednictwem mediów są dominującą formą kontaktów międzyludzkich.
Coraz częściej ludzie zwykłą rozmowę, twarzą w twarz zastępują wysłaniem smsa, telefonowaniem, lub
wysłaniem maila. Proporcja kontaktów bezpośrednich jest do medialnych jest oczywiście ró\na w zale\ności
od ludzi i trudna do ustalenia, lecz mo\na stwierdzić, \e znakomita większość międzyludzkich kontaktów i
symbolicznych wytworów ma charakter pośredni  w czasie i przestrzeni. Równie\ infrastruktura medialna
w szczególności telekomunikacyjna jest podstawą sieci i obiegów informacyjnych o ró\nym zasięgu (od
lokalnego do globalnego) zasadniczych dla skutecznych działań i kontaktów jednostkowych i
organizacyjnych we wszystkich sferach \ycia.
18. Jakie potrzeby osobiste (3) i społeczne (3) odbiorców zaspokajają media masowe?
Mass media zaspokajają potrzeby osobiste i społeczne. Potrzeby osobiste  potrzeba samopoznania (np.
poprzez ksią\ki i Internet), potrzeba rozrywki (poprzez telewizję, kino itd.), Potrzeba ucieczki od problemów
(Telewizja, kino, Internet) Potrzeby społeczne  zaspokajają potrzebę poznania świata (czyli pełnią funkcję
informacyjną, prasa, radio, tv, Internet), umacniają więzi społeczne (TV, ludzie potrafią wczuć się w sytuację
innych i potrafią im współczuć oraz solidaryzują się w ró\nych wa\nych społecznych przedsięwzięciach),
Kształtują u ludzi pozytywne wzorce zachowania i kształtowania swoich poglądów (funkcja edukacyjna)
19. Przedstaw komunikowanie werbalne i jego rolÄ™ w zarzÄ…dzaniu.
Podstawowym środkiem komunikowania werbalnego jest język  dzięki niemu wyra\one są znaczenia
komunikowanych uczuć i idei, pod warunkiem, \e dzwięki i symbole są rozumiane przez wszystkich
uczestników procesu komunikowania. Język znalazł zastosowanie po to aby określać, wyra\ać i definiować
myśli, uczucia, doświadczenie w celu wymiany ich z innymi ludzmi; oceniać rzeczy, ludzi, uczucia zgodnie z
posiadanym systemem postaw i wartości, prezentować i dyskutować wyniki własnych, \yciowych
doświadczeń, mówić o samym języku  jego strukturze itp. Język pozwala na komunikowanie znaczeń, na
kreowanie, podtrzymywanie i zmienianie środowiska. Dzięki językowi mo\na udzielać informacji, szukać jej
lub unikać uczynienia czegoś. Język pozwala ludziom być jednoznacznym lub dwuznacznym, mo\e być te\
zródłem werbalnego nieporozumienia. Forma ustna daje komunikującym się więcej mo\liwości ekspresji
uczuć i myśli, bowiem proces przekazu zostaje dodatkowo wzmocniony przez środki komunikowania
niewerbalnego. Ale istnieje równie\ forma pisemna komunikowania werbalnego, która znacznie częściej ma
charakter formalny ni\ nieformalny. W komunikowaniu interpersonalnym przyjmuje ona postać np. listu
klasycznego lub e-maila, faksu, teletekstu, w komunikowaniu instytucjonalnym, politycznym i publicznym
są to oficjalne pisma jak polecenie, rozkaz, instrukcja działania, akty prawne, rozporządzenia, instrukcje,
decyzje, postanowienia itp. A na poziomie masowym media drukowane i Internet.
9
20. Uzasadnij pogląd; znajomość dwu języków jest współcześnie niezbędna w komunikacji i
zarządzaniu. Dwujęzyczność to umiejętność posługiwania się dwoma ró\nymi językami, która najczęściej
wynika ze zró\nicowania etnicznego obszaru na którym występuje. Dwujęzyczność ma wiele zalet. Jedną z
nich jest łatwość uczenia się innych języków. Jak udowodniły badania osoby posługujące się dwoma
językami szybciej się uczą, są bardziej kreatywne ni\ u\ywający jednego języka. Osoby takie mogą się
komunikować z większą liczbą osób. Ponadto mówiąc danym językiem stykają się z kulturą innego kraju co
pomaga łatwiej pokonać wszelkie bariery międzyludzkie. Je\eli mówimy w języku obcym łatwiej jest nam
znalezć pracę. Je\eli chodzi o zarządzanie to osoby posiadające taką zdolność łatwiej dogadują się z
personelem a tak\e podczas konferencji wszelkiego rodzaju (tzn jest mo\liwość \e na niej znajdą się równie\
osoby mówiące w innym języku ni\ nasz ojczysty)mają łatwiejszy kontakt z pewnymi osobami i szybciej
potrafią dochodzić do porozumienia i podpisywać transakcje.
21. Przedstaw komunikowanie niewerbalne i jego rolÄ™ w zarzÄ…dzaniu
Komunikacja niewerbalna to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na
wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych,
intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie,
cechach temperamentu. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym,
jednak mogą być równie\ nadawane i odbierane świadomie (tak jak większość gestów - emblematów czy
wiele wyrazów mimicznych).
22. Podaj i opisz krótko 4 podstawowe ró\nice między komunikacja werbalną i niewerbalną
Komunikacja interpersonalna, rozumiana zarówno jako zachowania werbalne jak i niewerbalne, zachodzi
nieustannie - ka\da sytuacja społeczna implikuje proces nadawania i odbierania ró\nych informacji. Nie
wypowiadając ani słowa, moje ciało nieustannie emituje sygnały, które wyra\ają moje samopoczucie,
nastawienia, postawy. Komunikacja niewerbalna jest wielokanałowym procesem przebiegającym
spontanicznie, obejmującym subtelne nielingwistyczne zachowania, dokonującym się w sposób ciągły i, w
du\ej mierze, bez udziału mojej świadomości. Nawet je\eli zdaję sobie sprawę z emitowania poprzez własne
ciało określonych sygnałów niewerbalnych, to w niewielkim jedynie stopniu potrafię sprawować kontrolę
nad tym procesem
Komunikacja werbalna to komunikacja oparta na słowie. Sprowadza się ona do tego, i\ przekazując
komunikaty u\ywamy słów. Rozmawiając z drugą osobą  u\ywamy słów. Czytając ksią\kę  odbieramy
komunikaty autora przekazane nam za pomocą słów. Pisząc list lub wypracowanie przekazujemy
komunikaty za pomocą słów.
10
23. Omów 4 główne funkcje komunikacji niewerbalnej
a) funkcja informacyjna: Komunikacja niewerbalna jest istotnym zródłem wiedzy i informacji. Dzięki niej
mo\na dowiedzieć się o samopoczuciu rozmówcy, jego pewności siebie, stanie uczuciowo - emocjonalnym,
a tak\e postawie wobec drugiej osoby. Zapoznanie się z ta wiedzą umo\liwia lepiej i skuteczniej panować
nad przebiegiem procesu komunikacji. Wszelkie sygnały niewerbalne są niezwykle istotne równie\ dlatego,
\e często bywają nieuświadomione, a danej osobie trudno jest nad nimi zapanować.
b) wspieranie wypowiedzi słownej: Za pomocą komunikacji niewerbalnej jednostka mo\e "dopowiedzieć"
komunikat przekazywany przy u\yciu słów. Dzięki temu następuje pełniejsze zrozumienie wypowiedzi.
Wspieranie komunikatu słownego przybiera kilka form:
* powtarzanie komunikatu słownego - jest stosowane w celu objaśnienia lub podkreślenia wypowiedzi
słownej, np. wskazywanie drogi nie tylko poprzez mowę, ale tak\e poprzez gesty * zaprzeczanie - mamy z
nim do czynienia wtedy, kiedy jednostka zapewnia słowami, \e wszystko jest dobrze, ale jej mimika, głos
czy nerwowe ruchy wskazują na coś zupełnie innego
*uzupełnianie - komunikat niewerbalny uzupełnia wypowiedz słowną, np. podczas wyznawania uczuć mamy
tez do czynienia z miłym głosem, bliskim dystansem, kontaktem wzrokowym
* zastępowanie - niektóre sygnały niewerbalne mogą zastąpić wypowiedz słowną, np. machanie ręką na
po\egnanie
* akcentowanie - słu\y podkreśleniu pewnych aspektów wypowiedzi, np. pauza w określonym miejscu,
odpowiedni akcent
c) wyra\anie postaw i emocji: Komunikacja niewerbalna słu\y głownie wyra\aniu stanów uczuciowo -
emocjonalnych. Do wyra\ania emocji słu\ą głownie dotyk, mimika, gesty czy dystans. Mo\na to zauwa\yć
na podstawie wyra\ania przyjacielskości lub wrogości. Wyra\aniu sympatii słu\ą uśmiech, bliskość fizyczna,
kontakt wzrokowy, dotyk, natomiast postawa wrogości charakteryzuje się przeciwstawnymi komunikatami
niewerbalnymi. Podobnie jest w przypadku postaw dominacji i podporzÄ…dkowania. Postawa dominacji
charakteryzuje się brakiem uśmiechu, donośnym głosem i rękoma zało\onymi na biodrach
d) definiowanie relacji: Ta funkcja komunikacji niewerbalnej mo\e słu\yć do określenia poziomu poufałości
i za\yłości pomiędzy uczestnikami komunikacji. Przy u\yciu sygnałów niewerbalnych jednostki mogą
zakomunikować własną bliskość. Osoby, które są ze sobą w bliskim kontakcie utrzymują kontakt wzrokowy,
11
zmniejszajÄ… dzielÄ…cy ich dystans fizyczny, pochylajÄ… siÄ™ ku sobie i dotykajÄ… siÄ™ wzajemnie. Do wyra\enia
własnej dominacji słu\y określona postawa, sposób nachylenia sylwetki, napięcie mięśni.
24. Zdefiniuj komunikacje perswazyjnÄ… i podaj 6 podstawowych klasyfikacji perswazji.
PERSWAZJA  jest to proces współdziałania ludzi w których dominuje nadawca mający na celu zmianę
postawy lub zachowania odbiorcy. Perswazja jest bardzo często procesem komunikowania się. Perswazja
odbywa się bez przymusu fizycznego. Perswazje mo\na klasyfikować za względu na 6 aspektów:
1) ze względu na wielość odbiorców(prywatna (mą\  \ona), publicznie ( reklamodawca  potencjalny
klient)
2) jest oparta na kryterium regulacji prawnych (legalna, nielegalna)
3) ze względów etycznych (jawność intencji nadawcy) jawna, niejawna (manipulacja)
4) ze względu na ocenę pragmatyczną z punktu widzenia nadawcy (skuteczny przekaz, nieskuteczny przekaz
- błędy taktyczne (nie zastosowana odpowiednich środków)
- błędy genetyczne (przekaz nie trafi do odbiorców)
5) ze względu na profesjonalność i czas (prosta  jest wtedy gdy zajmuje mało czasu i nie stosujemy
trudnych środków,kampanijna)
6) ze względu na pole ludzkiej aktywności(polityczna, handlowa, religijna, pedagogiczna)
25. Omów uznawany za najbardziej adekwatną teorię empiryczną dotyczącą perswazji (MODEL ELM)
Model ELM  jest to teoria, którą uwa\a się za najlepszą teorię empiryczną wyjaśniającą zachowania
odbiorców. Teoria ta zakłada, \e człowiek odbiera przekazy perswazyjne dwoma torami poznawczymi:
centralnym i peryferycznym. Pomiędzy tymi torami istnieje związek transakcyjny.
TOR CENTRALNY  oparty na wysiłku intelektualnym, analiza argumentów. Kompetencja intelektualna i
motywacja jest kluczowa.
TOR PERYFERYCZNY  to są wra\enia, skojarzenia, nastrój, stopień koncentracji.
Współcześnie informacje są przekazywane w torze peryferycznym.
12
26. Przestaw główne mechanizmy perswazji umo\liwiające nadawcy wpływ na odbiorcę
1) mechanizm wzajemności  apelujemy bo odbiorca to zrobił, by się odwdzięczył
2) konsekwencji  zrób to BY Cię nie uwa\ano za osobę niekonsekwentną
3) konformizmu  zachowaj siÄ™ tak jak wszyscy
4) sympatii  zrób to bo mnie lubisz
5) autorytetu  zrób to bo jestem kimś kto się na tym zna
6) niedostępności  zrób to bo okazja się więcej nie powtorzy.
27. Przedstaw głównych uczestników komunikacji politycznej.
1) aktorzy polityczni (nadawcy politycznych)- reprezentujących instytucje polityczne. Mo\emy mówić o nich
w sensie wąskim i szerokim. W wąskim znaczeniu za aktora politycznego uznaje się jednostki, które chcą
wpływać na proces podejmowania decyzji. W szerokim, aktorem politycznym są partie polityczne, rząd,
organizacje publiczne, grupy nacisku i organizacje terrorystyczne. Obie kategorie aktorów, z wyjątkiem
organizacji terrorystycznych, stosują te same techniki komunikowania: korzystają ze środków masowego
przekazu, stosują marketing polityczny, odwołują się do reklamy politycznej i public relations.
2) personel mediów (nadawców medialnych)- reprezentujących organizacje medialne. Przez organizacje
medialne rozumiemy redakcje prasowej, stacje radiowe i kanały telewizyjne. Przypisuje się im dwie role. Po
pierwsze, są przekaznikiem politycznego komunikowania, którego zródło pozostaje na zewnątrz struktury
medialnej, po drugie- są nadawcami politycznych przekazów, konstruowanych przez personel mediów.
3) obywatele (potencjalny elektorat) - w systemach otwartych media pozwalają i ułatwiają przepływ
informacji i sygnałów w przeciwnym kierunku z dołu do góry, tzn. od społeczeństwa do elit politycznych.
Wyra\a się to nie tylko w kacie głosowania czy referendum. Obywatele mają mo\liwość wyra\enia swoich
opinii w formie manifestacji, strajków, demonstracji, petycji, listów do instytucji politycznych i
przedstawicieli aparatu władzy na ró\nym szczeblu. Swoistą informację dla elit politycznych stanowią tak\e
wyniki ankiet i sonda\y badania opinii publicznej.
28. Omów relacje pomiędzy perswazją, propagandą i public relations. Perswazja jest to proces
świadomego nakłaniania, przekonywania kogoś do czegoś lub odradzania komuś czegoś, polegający na
wykorzystaniu argumentacji pozasiłowej, tzn wykluczający u\ycie siły. Celem perswazji jest przekonanie do
słuszności swojej tezy w dyskusji, podtrzymanie jej a\ do uzyskania korzystnego dla siebie wyroku.
13
Propaganda  odmiana perswazji publicznej której celem jest nakłonienie jak największej liczby osób do
przyjęcia postaw aprobujących daną ideologię czy doktrynę. Public relations (PR) (z ang.  relacje z
otoczeniem)  proces komunikowania, który poprzez stworzenie mo\liwości dialogu i interakcyjność działań
oraz z pomocą określonych instrumentów i technik komunikacyjnych, wzmacnia lub nawet kreuje związek
organizacji z jej otoczeniem, aby stworzyć sytuację, w której nastąpi wyrównanie interesów organizacji i jej
otoczenia oraz aby umo\liwić funkcjonowanie organizacji i jej otoczenia w optymalnej dla obu stron
rzeczywistości.
29.Przedstaw klasyfikacje propagandy
Kryteria typologii (klasyfikacji) propagandy:
1.Ze względu na treść: (propaganda społeczna, propaganda polityczna, propaganda ekonomiczna, mogą
równie\ występować inne np. zdrowotna, naukowa, sportowa, edukacyjna, ale dwie pierwsze są
najwa\niejsze.)
2.Według stopnia zafałszowania treści: (propaganda biała, propaganda szara, propaganda czarna)
3.Według kierunku jej oddziaływania: (propaganda zewnętrzna, propaganda wewnętrzna)
4.Ze względu na przebieg procesu propagandowego w społeczeństwie: (propaganda horyzontalna,
propaganda wertykalna)
5.Ze względu na zale\ność w czasie między przekazem a wydarzeniami, których dotyczy: (propaganda
poprzedzająca, propaganda towarzysząca, propaganda post fatum (następcza)
6.Ze względu na sposób rozpowszechniania propagandy: (propaganda bezpośrednia  interaktywna,
propaganda pośrednia  impersonalna:propaganda audiowizualna, propaganda audytywna, propaganda
wizualna)
Propaganda społeczna  nazywana tak\e socjologiczną, integruje maksymalną liczbę jednostek, unifikuje
zachowanie członków wg pewnego modelu, rozpowszechnia określony styl \ycia wewnątrz grupy, a atakuje
inne środowiska i grupy społeczne. W obrębie propagandy socjologicznej znajdują się ró\ne propagandy
polityczne, religijne, zwiÄ…zane z odmiennymi nurtami ideologicznymi itp. CechÄ… zasadniczÄ… propagandy
socjologicznej, ró\niącą ją od politycznej, jest spontaniczność, brak struktur i zarządzania. Propaganda
socjologiczna prowadzi do adaptacji jednostek w grupach i do aktywnego uczestnictwa mas. Kreuje nowe
zwyczaje i metody przez specyficzny sposób wewnętrznej perswazji, obcej propagandzie politycznej. Nie ma
tu zorganizowanych fachowo kampanii i profesjonalnych specjalistów od propagandy. Ka\dy z członków
14
grupy jest potencjalnym propagandzistÄ…. Z pomocÄ… przychodzi reklama, kino, technika rozumiana
generalnie, wiedza zdobyta w procesie edukacji i socjalizacji etc. PropagandÄ™ tÄ… cechuje ponadto brak
intencjonalności i polityczności. Agituje w spokoju, w klimacie prawdy i etyki. Działa wolno. Jej efekty
mo\na najlepiej zaobserwować w społeczeństwach stabilnych i \ywotnych, ale tak\e w społeczeństwach i
grupach ekspansywnych. Propaganda socjologiczna przygotowuje teren pod propagandÄ™ politycznÄ…, stÄ…d
określana jest jako subpropaganda.
Propaganda polityczna  J.Ellul definiuje ją jako techniki wpływania na obywateli wypracowane i
stosowane przez instytucje władzy państwowej, partie polityczne, administrację, elity polityczne etc.
Zasadniczym jej celem jest modyfikowanie zachowań społeczeństwa zgodnie z interesem nadawcy.
Realizacja tego typu propagandy opiera się zarówno na wolontariuszach, jak i aparacie do tego celu
powołanym. Najlepiej zbadanymi i dobrze znanymi przykładami propagandy politycznej są propaganda
hitlerowska i stalinowska. Propaganda polityczna nie występuje jednak tylko w systemach totalitarnych. Jest
ona uprawiana tak\e w systemach demokratycznych, i to z du\ym powodzeniem. Szczególnym rodzajem
propagandy politycznej jest propaganda wyborcza. Jest ona nieodłącznym elementem wszelkich procesów
wyborczych. Po II wojnie światowej pojawiły się tendencje do unikania słowa  propaganda , gdy\ wywołuje
ono negatywne konotacje. Zaczęto stosować powszechnie termin  komunikacja polityczna , który jest raczej
neutralny. Zmiana nazewnictwa nie zmieniła jednak istoty zjawiska. Propaganda dalej była i jest propagandą.
Współczesna propaganda polityczna jest techniką wpływania na zachowania obywateli, kierowania opinią
publiczną i manipulowania. Opiera się na najnowszych osiągnięciach naukowych i wynikach badań
empirycznych w zakresie psychologii społecznej, socjologii, politologii, teorii komunikowania itp.
Współcześnie propaganda polityczna przestała być aktem jednorazowym i przerodziła się w propagandę
ciągłą i totalną, czyli celową, zaplanowaną w szczegółach i stałą działalność instytucji politycznych,
wykorzystujących wszystkie mo\liwe środki przekazu.
30.Co to jest cenzura mediów masowych? Wymień jej dwa główne rodzaje.
Cenzura to znajdujące się w rękach władzy narzędzie kształtowania i utrzymywania oficjalnej wersji
 prawdy , to ograniczenie prawa do wypowiedzi jednej osoby przez inną. Jest to równie\ ograniczanie przez
państwo podstawowych praw człowieka - prawa do wolności słowa i wolności prasy, pod ró\nymi
pretekstami. Cenzura mediów masowych odnosić się będzie oczywiście do mass  mediów, przez które
rozumiemy telewizję, radio, prasę czy internet. Z cenzurą nieodłącznie wią\e się tak\e pojęcie "wybielania
faktów". Najbardziej znaną cenzurą mass-mediów w Polsce była cenzura okresu PRL. Władza
administracyjna mogła wówczas np. zająć tekst, ingerować w zawartość gazety tzw. komunikatami
urzędowymi, a w razie sprzeciwu wymierzyć drakońskie kary pienię\ne, potrafiące zachwiać bud\etem
15
nawet najzamo\niejszej gazety. Cenzurę tamtego czasu w Polsce mo\na określić praktyczniej jednym
słowem  fałszerstwo. Obecnie na świecie jeśli chodzi o cenzurę mass  mediów występuje wiele
przykładów jej stosowania np. na Białorusi, na Kubie, w Rosji, w Korei Północnej, w Chińskiej Republice
Ludowej itp. (generalnie tam gdzie jest system totalitarny, autorytarny bÄ…dz takowe przypominajÄ…cy), gdzie
obywatel w zasadzie nie ma mo\liwości usłyszeć prawdziwych, obiektywnych informacje, gdy\ wszystko
jest  filtrowane przez władzę w celu wyeliminowania z przekazów treści dla niej niewygodnych. W
Chińskiej Republice Ludowej na przykład cenzura dotknęła równie\ Internet (!) - we współpracy z
zagranicznymi koncernami blokuje się dostęp do zakazanych treści umieszczonych na zagranicznych
serwerach.
Istnieje wiele rodzajów cenzury np.: instytucjonalna, prawna, prewencyjna, represyjna, wewnętrzna,
polityczna itp.
Cenzura instytucjonalna  zwana równie\ państwową - w danym kraju istnieje specjalna instytucja, która
zajmuje się kontrolą i dopuszczaniem (lub nie) do przekazu wszelkich publikacji, filmów, itp.
Cenzura prewencyjna - polegająca na kontrolowaniu wszelkich przekazów zanim zostaną one opublikowane
i zakazie publikowania czegokolwiek bez zgody odpowiedniej instytucji cenzurujÄ…cej.
Cenzura represyjna - polegającej na ściganiu, karaniu i ew. wycofywaniu z obiegu materiałów objętych
cenzurÄ…, jednak bez cenzurowania ich przed publikacjÄ….
31. Co to jest sieć teleinformatyczna i jakie jest jej znaczenie w komunikacji współczesnej?
Najprościej rzecz ujmując sieć teleinformatyczna jest to organizacyjne i techniczne połączenie systemów
teleinformatycznych ze sobą. Sieć teleinformatyczna jest integralną częścią ka\dego prawidłowo i
niezawodnie działającego systemu informatycznego i telefonicznego. Ka\da sieć teleinformatyczna powstaje
w oparciu o kompleksowe zało\enia techniczne np. wykorzystaniu przy jej budowie: tzw. węzłów
centralnych, serwerów, okablowania (najczęściej światłowody), nadajników bezprzewodowych, routerów itp.
Wszystko to wraz z odpowiednim oprogramowaniem, poprawie połączone ze sobą tworzy właśnie sieci
teleinformatyczne, poprzez które mo\na m.in. uzyskać dostęp do internetu, prowadzić rozmowy telefoniczne,
odbierać sygnał telewizyjny (popularne  kablówki ), radiowy, a nawet satelitarny. Generalnie sieci
teleinformatyczne są współcześnie nieodzownym elementem w funkcjonowaniu człowieka. Wraz z
rozwojem technologii i technik teleinformatycznych sieci te są stale unowocześniane np. w taki sposób, \e
zwiększa się ich przepustowość przesyłu danych oraz prędkość tego przesyłu, a tak\e poprawia się jakość
przesyłanych danych (np. popularna ostatnio HDTV - ang. High Definition TV, czyli cyfrowy sygnał
16
telewizyjny tworzący obraz o podwy\szonej rozdzielczość). Jeśli chodzi o znaczenie sieci
teleinformatycznych w komunikacji współczesnej to mo\na śmiało powiedzieć, \e są one niezbędne. To
właśnie dzięki sieciom teleinformatycznym oglądamy filmy w TV, rozmawiamy przez telefony komórkowe,
dokonujemy płatności za pomocą kart kredytowych, korzystamy z internetu itp. Zapewne nikt (z krajów
cywilizowanych i rozwiniętych) obecnie nie wyobra\a normalnego funkcjonowania bez tych rzeczy.
Spektrum zastosowania sieci teleinformatycznych jest więc ogromne, a ich znaczenie i potrzebność
bezdyskusyjne.
32. Co to jest tabloid? Podaj i krótko scharakteryzuj polski przykład.
Tabloid (z ang. tabloid), brukowiec, bulwarówka  typ gazety, przewa\nie dziennika. Początkowo termin
"tabloid" oznaczał silną, skondensowaną tabletkę. Pózniej nazwą tą zaczęto nazywać specyficzny rodzaj
pisma w formacie nieco mniejszym od rozmiarów tradycyjnych gazet, dzięki czemu mo\na je czytać
zarówno w tramwaju, jak i w poczekalni u lekarza. Dzięki łatwo przyswajalnemu językowi i stosunkowo
niskiej cenie trafia przede wszystkim do mało wymagających czytelników. W Europie pierwsze tabloidy
pojawiły się na Wyspach Brytyjskich, gdzie zyskały ogromną popularność. Tabloid skierowany jest do
masowego odbiorcy. Dlatego te\ zawarte w nim informacje często przesycone są tanią sensacją, tytuły
tekstów są bardzo populistyczne i dosadne, mające wywołać u czytelnika określone emocje. Podobnie z
licznymi ilustracjami i zdjęciami, które często zawierają drastyczne sceny. Nierzadko przesycone są te\
erotyką. Du\ą uwagę poświęca się w tabloidach tak\e tematyce sportowej. Tabloidy koncentrują się głównie
na opisywaniu sensacji opatrzonych du\ą liczbą fotografii, wielkimi nagłówkami i niewielką zawartością
tekstową. Ju\ pierwsza strona takiej gazety najczęściej "krzyczy" wielkim tytułem lub zdjęciem. Często
tabloidy odwołują się do emocji, prowokują, nierzadko przekraczają granice uznane w świecie
dziennikarskim, niekiedy te\ opisują fikcyjne historie jako prawdziwe. Nieodłącznym atrybutem tabloidu jest
prosta krzy\ówka, konkurs (typu zdrapka), w którym mo\na wygrać cenne nagrody, oraz komiks i fotografia
roznegli\owanej kobiety. Tabloid nie jest medium opiniotwórczym gdy\ nie posiada własnego zdania, lecz
powtarza opinie większości swoich czytelników. Tabloidy nie poruszą te\ tematyki o choćby minimalnej
wartości edukacyjnej np. badań genetycznych czy polityki międzynarodowej w kontekście innym ni\
skandalu, gdy\ takie artykuły ich zdaniem są zbyt nudne lub zbyt trudne dla czytelników tabloidów. W
Polsce największą popularność zdobyły FAKT (od 2003) i SUPER EXPRESS. W Niemczech BILD, zaś w
Wielkiej Brytanii THE SUN i DAILY MIRROR. Oprócz gazet płatnych, du\ą popularność zyskują sobie
równie\ w Polsce bezpłatne tabloidy rozdawane na przystankach autobusowych oraz przypominające tabloid
gazetki sprzedawane przez sieci hipermarketów. FAKT  najpopularniejszy chyba obecnie w Polsce tabloid.
Posiada wszystkie cechy wymienione powy\ej. DominujÄ… tam ostre, przyciÄ…gajÄ…ce wzrok potencjalnego
17
czytelnika barwy a tak\e erotyka np. roznegli\owana kobieta (zwłaszcza na okładce). Ma to na celu
zachęcenie osoby do kupna gazety. Tytuły artykułów są  krzykliwe , prowokacyjne. Jeśli chodzi o treść to
ich tematyka oscyluje w zasadzie wokół skandalów obyczajowych. Zawartość merytoryczna treści
zawartych w tym tabloidzie jest  płytka , skierowana do czytelników mało wymagających. Artykuły
napisane są językiem prostym, barwnym. Tabloid ten nie porusza tematów powa\niejszych. Artykuły np.
czystonaukowe sÄ… dla tego periodyku zbyt  ciÄ™\kie i w opinii ludzi redagujÄ…cych tÄ… gazetÄ™  zbyt nudne.
33. Kampania komunikacyjna i jej podstawowe cechy.
Kampania komunikacyjna ma na celu spowodowanie specyficznych i po\ądanych skutków u du\ej liczby
osób w określonym czasie, której konsekwencją jest zorganizowanie działań komunikacyjnych. Podział
kampanii komunikacyjnych: 1.Kampanie globalne  o zasięgu międzynarodowym, światowym lub
kontynentalnym. Najczęściej realizowane przez organizacje międzynarodowe takie jak: UNESCO, ONZ,
WHO np.  dzień walki z rakiem 2. Kampanie narodowe  obejmują teren jednego kraju, zazwyczaj
podejmowane z inicjatywy rządu. 3.Kampanie regionalne i lokalne  skierowane do publiczności
zamieszkującej określony obszar geograficzny Kampanie komunikacyjne ze względu na zasięg publiczności
dzielimy na: kampanie ogólno  adresowane (do całego społeczeństwa) oraz kampanie konkretne 
skierowane do wę\szej grupy odbiorców. Typy społecznych kampanii komunikacyjnych: 1.Kampanie
modyfikujące postawy i zachowania obywateli  np. bezpieczeństwo, zdrowie, środowisko naturalne,
ekologia itp. 2. Kampanie informacyjne  informacje o charakterze społecznym: np. postęp w procesie
integracji Polski z UE, informacje ekonomiczne, upublicznienie danych statystycznych itp. 3. Kampanie
promujące - promocja  produktów publicznych np. nowe procedury obsługi klientów w administracji
publicznej (serwis internetowy) czy kampanie promujące nabór do wojska, policji.
34. Typy reklamy ze względu na nadawcę
Reklama to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do
nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np.
promowanie marki). Reklama przybiera ró\ną postać - od rzetelnej informacji o cechach produktu,
spotykanej głównie w prasie specjalistycznej, po wychwalanie produktu bez rzetelnej informacji
merytorycznej o przedmiocie reklamy,
35. Globalizacja. PÅ‚aszczyzna gospodarcza i technologiczno  informacyjna
Globalizacja - jest pojęciem u\ywanym aby opisać zmiany w społeczeństwach i gospodarce światowej,
które wynikają z gwałtownego wzrostu międzynarodowej wymiany handlowej i kulturowej. Opisuje
18
zwiększenie wymiany informacyjnej, przyspieszenie i spadek cen transportu, a tak\e wzrost handlu
międzynarodowego oraz inwestycji zagranicznych spowodowanych znoszeniem barier oraz rosnących
współzale\ności między państwami. W ekonomii termin ten oznacza głównie zjawiska związane z
liberalizacjÄ… wymiany handlowej lub  wolnym handlem . W szerszym znaczeniu odnosi siÄ™ do rosnÄ…cej
integracji i współzale\ności między jednostkami działającymi globalnie, czy to na platformie społecznej,
politycznej czy ekonomicznej. Globalizacja w wymiarze gospodarczym polega w głównej mierze na
ujednoliceniu rynków i obracanych na nich ró\norodnych towarów. Pozwala to znieść większość barier
występujących w handlu międzynarodowym, dzięki czemu firmy z Azji czy Ameryki Południowej mogą
konkurować swoimi towarami na rynkach europejskich, czy amerykańskich. Globalizacja gospodarki jest to
tworzenie gospodarki światowej, czyli mo\liwości swobodnego przepływu produktów oraz czynników
pomiędzy wszystkimi krajami świata. Proces globalizacji gospodarki przejawia się w postaci struktur
integracji gospodarczej, rozwoju międzynarodowych przedsiębiorstw i instytucji, oraz w tworzeniu i
umacnianiu organizacji tworzących ład gospodarczy w skali światowej. Podstawowymi cechami procesu
globalizacji w sferze ekonomicznej są: (Integrowanie , Międzynarodowa współzale\ność , Związek z
postępem naukowym, technicznym i organizacyjnym , Szybki przepływ informacji i towarów).
Do podstawowych czynników, pod wpływem których proces globalizacji będzie się kreował, nale\y
zaliczyć: (postęp naukowo-techniczny , międzynarodową konkurencję , politykę ekonomiczną państw).
Płaszczyzna technologiczno  informacyjna. Istotnym czynnikiem napędzającym procesy globalizacji jest
postęp technologiczny głównie w transporcie i telekomunikacji oraz rozwój nowych technologii
informacyjnych. Rewolucja komputerowa i postęp w telekomunikacji (komunikacja elektroniczna, Internet,
e-biznes, telefonia komórkowa itp.) umo\liwiają przyspieszenie globalnych interakcji. Światowy system sieci
telekomunikacji i transportu pozwala na szybkie przenoszenie idei, towarów, informacji i kapitału. Postęp w
technikach informacyjnych prowadzi równie\ do  kurczenia się świata , wydarzenia, informacje i idee
natychmiast docierają do wszystkich krajów. Globalna rewolucja informacyjna i technologiczna wywołała
zasadnicze zmiany w produkcji, finansach, wymianie międzynarodowej oraz funkcjonowaniu biznesu.
Sektory, które wcześniej odgrywały niewielką rolę w wymianie międzynarodowej, głównie ze sfery usług,
znacząco wzrosły, a gałęzie przemysłu osiągnęły globalny zasięg. Rewolucja informacyjna stworzyła
niespotykane wcześniej mo\liwości organizacji produkcji w filiach na całym świecie. Procesy globalizacji, z
jednej strony, wzmagajÄ… dÄ…\enie do tworzenia i szybkiego wykorzystywania wysokiej techniki, z drugiej zaÅ›
- postęp technologiczny przyspiesza procesy globalizacji. Globalizacja wiedzy i technologii stworzyły
podstawÄ™ dla nowego typu gospodarki  opierajÄ…cej siÄ™ na wiedzy (knowledge  based economy). Globalna
konkurencja przyspiesza postęp technologiczny i narzuca postawy innowacyjne w ka\dym kraju.
19
36. Przedstaw główne cechy społeczeństwa informacyjnego.
Najwa\niejszym kapitałem dla ludzi jest informacja, wiedza. To społeczeństwo ludzi, którzy chcą się
kształcić całe \ycie, to społeczeństwo które nie tylko posiada rozwinięte środki przetwarzania informacji i
komunikacji, ale środki te są podstawą tworzenia dochodu narodowego i dostarczają zródła utrzymania
większości społeczeństwa. Społeczeństwo informacyjne kształtuje się w krajach o wysokim stopniu rozwoju
technologicznego, gdzie znaczenie ma dostęp do informacji, jakość i szybkość przepływu informacji. Te
czynniki determinują rozwój gospodarczy. Idea tego społeczeństwa zrodziła się w państwach wysoko
rozwiniętych  jej podstawy zostały zformułowane w Japonii w latach 70. Społeczeństwo informacyjne
nazywa się te\ postindustrialnym (poprzemysłowym), rozwój społ. Inf. Jest związany z rozwojem sieci
teleinformatycznej.
37. Przedstaw główne problemy Polski w realizacji społeczeństwa informacyjnego.
Niepowodzenie nowoczesnej strategii rozwoju przy niestabilności politycznej i ograniczonej efektywności
gospodarczej, stanowią wystarczający warunek, aby kraj znalazł się na peryferiach rozwiniętej Europy.
Dlatego polskie środowisko informatyczne wielokrotnie zwracało uwagę na zaniedbywania w dziedzinie
popierania rozwoju informatyki i telekomunikacji. Szczególną uwagę zwraca się na następujące aspekty: w
strategii rozwoju Polski nale\y przyjąć \e teleinformatyka jest jednym z podstawowych czynników
gospodarczego, społecznego i kulturalnego rozwoju kraju. Przyśpieszenie rozwoju teleinformatyki jest
warunkiem jest warunkiem koniecznym zmniejszenia luki cywilizacyjnej; dą\enie do społeczeństwa
informacyjnego jest obiektywnÄ… i racjonalnÄ… strategiÄ… rozwoju kraju; w strategii rozwoju teleinformatyki
konieczne jest określenie relacji miedzy sferami adaptacji innowacji i autonomicznego działania, do
efektywnego wchodzenia w fazę społeczeństwa informacyjnego, konieczne jest zapewnienie efektywnego
systemu edukacji, w tym kształcenia nowoczesnych kadr informatycznych i telekomunikacyjnych, w celu
stworzenia społeczeństwa informacyjnego nale\y dopasować ju\ istniejące i nowo powstałe systemy
telekomunikacyjne i systemy informatyczne do standardów europejskich.
20


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Komunikacja społeczna i promocja organizacji pozarządowych
Komunikacja społeczna opracowanie pytań
Komunikacja społeczna w zarządzaniu
Geneza i ewolucja śrdoków komunikowania społecznego
komunikacja społeczna 1
Komunikacja spoleczna Pytania i polecenia 12
Media Kultura Komunikacja Spoleczna r2007 08 t3 4 s191 200
01 Prezentacja Komunikacja spoleczna
Rola i znaczenie Internetu w komunikacji społecznej
komunikacja spoleczna slajdy
Bogusława Dobek Ostrowska podstawy komunikowania społecznego str 30 38
komunikacja spoleczna, komunikacja masowa
Komunikacja społeczna
Komunikacja spoleczna wyklad
komunikacja spoleczna

więcej podobnych podstron