Psychologia spo哪呪歟czna WYK哪吢丄D 10


WYKAAD 10
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja:
" Stereotyp = schemat reprezentuj膮cy grup臋 os贸b wyodr臋bniony z uwagi na jak膮艣 艂atwo
zauwa偶aln膮 cech臋, okre艣laj膮c膮 ich spo艂eczn膮 to偶samo艣膰 (rasa, p艂e膰, narodowo艣膰, religia,
pochodzenie spo艂eczne, zaw贸d)
" Uprzedzenie = negatywny (rzadziej pozytywny) stosunek (ocena/emocja) do cz艂onk贸w jakiej艣
grupy utrzymywany z tego powodu, 偶e s膮 cz艂onkami tej grupy
" Dyskryminacja = negatywne, cz臋sto wrogie lub niesprawiedliwe zachowanie wobec os贸b
stanowi膮cych obiekt uprzedzenia, zwykle cz艂onk贸w grupy obcej  na podstawie samej
przynale偶no艣ci do grupy a nie indywidualnych w艂asno艣ci cz艂owieka
Interpersonalne konsekwencje stereotyp贸w:
" Jak oceniasz prze艂o偶onego na skali ocen szkolnych od 2 do 5?
" Kobieta:
Kobiet臋: 3,8
M臋偶czyzn臋: 3,9
" M臋偶czyzna:
Kobiet臋: 3,76
M臋偶czyzn臋: 3,75
Interpersonalne konsekwencje stereotyp贸w:
" Kogo wolisz mie膰 za bezpo艣redniego prze艂o偶onego  kobiet臋 czy m臋偶czyzn臋?
" Kobieta:
Kobiet臋: 20
M臋偶czyzn臋: 50
" M臋偶czyzna:
Kobiet臋: 10
M臋偶czyzn臋: 60
Interpersonalne konsekwencje stereotyp贸w:
" Zagro偶enie stereotypem (C. Steele)
" 艢wiadomo艣膰 cz艂onk贸w stereotypizowanej grupy, 偶e s膮 obiektem stereotyp贸w obni偶a poziom
ich funkcjonowania w dziedzinie istotnej z uwagi na stereotyp
" W efekcie cz艂onkowie grup stereotypizowanych wypadaj膮 poni偶ej swoich mo偶liwo艣ci
Wyniki w trudnym te艣cie zdolno艣ci werbalnych (inteligencji) jako funkcja zaktywizowania rasy (C.
Steele):
" Aktywizacja rasy  TAK:
Biali: 9
Czarni: 4
" Aktywizacja rasy  NIE:
Biali: 7
Czarni: 8
Zjawisko szklanego sufitu:
" Kobiety s膮 niedoreprezentowane na wysokich szczeblach hierarchii w biznesie czy polityce
Odsetki kobiet na r贸偶nych stanowiskach akademickich w Polsce:
" 1980r.:
Asystenci: 39
Adiunkci: 33
Profesorowie: 11
" 1990r.:
Asystenci: 42
Adiunkci: 34
Profesorowie: 15
" 2000r.:
Asystenci: 48
Adiunkci: 36
Profesorowie: 19
" 2003r.:
Asystenci: 48
Adiunkci: 38
Profesorowie: 20
Geneza stereotyp贸w i uprzedze艅  zr贸d艂o 1  dziedziczenie spo艂eczne i konformizm (przez jednostki):
" Uprzedzenia i stereotypy s膮 przejmowane od innych jako wiedza o 艣wiecie, a wiara w nie jest
przejawem konformizmu wobec norm spo艂ecznych
" Uczenie si臋 stereotyp贸w to uczenie si臋 kultury
" Nabywanie r贸l p艂ciowych: role m臋skie i 偶e艅skie w czytankach szkolnych
" Podtrzymywanie stereotyp贸w r贸l p艂ciowych w reklamie
" Twarzyzm (face-ism):
Archer (1983r.) analizowa艂 1750 zdj臋膰 z magazyn贸w ilustrowanych i stwierdzi艂, 偶e:
75% zdj臋膰 m臋偶czyzn koncentruje si臋 na twarzy
Poni偶ej 50% zdj臋膰 kobiet koncentruje si臋 na twarzy
To samo dla 920 portret贸w wykonanych w przeci膮gu sze艣ciu wiek贸w
Schwarz i Kurz (1989r.) stwierdzili, 偶e wyeksponowanie twarzy powoduje
spostrzeganie osoby ze zdj臋cia jako bardziej inteligentnej i ambitnej
Model kategorii lingwistycznych (Linguistic Category Model)  Semin, Fiedler, 1988r.:
" Konkretno艣膰 vs abstrakcyjno艣膰 okre艣le艅:
Kategoria Odniesienie Przyk艂ad
Czasowniki deskryptywne Pojedyncza czynno艣膰 Uderzy艂
Czasowniki Klasa zachowa艅 Skrzywdzi艂
interpretacyjne
Czasowniki opisuj膮ce Stany emocjonalne i Nienawidzi
stany umys艂owe
przymiotniki Dyspozycje i cechy Jest agresywny
Mi臋dzygrupowa asymetria j臋zykowa (Maass, Arcuri, 1996r., 1999r.):
" Negatywne informacje o cz艂onkach grupy w艂asnej s膮 kodowane konkretnie, jako opis
zachowania  on krzycza艂, uderzy艂, popchn膮艂  trudno uog贸lni膰
" Negatywne informacje o cz艂onkach grupy obcej s膮 kodowane abstrakcyjnie, jako og贸lna
cecha  on by艂 ha艂a艣liwy, agresywny  艂atwo uog贸lni膰
" Przeciwnie jest z informacj膮 pozytywn膮 (abstrakcyjnie dla grupy w艂asnej, konkretnie dla
grupy obcej)
Geneza stereotyp贸w i uprzedze艅  zr贸d艂o 2  rzeczywisty konflikt interes贸w:
" Uprzedzenia powstaj膮 wtedy, kiedy r贸偶ne grupy spo艂eczne wsp贸艂zawodnicz膮 o trudno
dost臋pne czy sk膮pe dobra i staj膮 si臋 wrogami
" Pozwala to przewidywa膰, 偶e uprzedzenia narastaj膮 wraz ze wzrostem konfliktu, z czym
zgodne s膮 nast臋puj膮ce fakty:
Najwy偶szy poziom uprzedze艅 rasowych w USA wykazuj膮 biali z najni偶szych klas
spo艂ecznych
Hovland i Sears (1949r.) stwierdzili siln膮 negatywn膮 korelacj臋 mi臋dzy cenami
bawe艂ny a liczb膮 lincz贸w w kilkunastu po艂udniowych stanach USA (dla okresu 49 lat)
 wynosi艂a ona -0,72 lub -0,63 (w zale偶no艣ci od wskaznika ekonomicznego)
" Konflikt interes贸w w j臋zyku:
Stwierdzenia etnocentryczne versus tolerancyjne
Liczba argument贸w etnocentrycznych w dyskursie publicznym ro艣nie wraz ze
wzrostem bezrobocia w danym kraju (Billing, 1985r.)
" Teoria ta nie wyja艣nia uprzedze艅 w stosunku do grup, z kt贸rymi si臋 nie rywalizuje czy nawet
nie ma 偶adnego kontaktu  a wi臋c kt贸re s膮 irracjonalne z punktu widzenia konfliktu
interes贸w
Geneza stereotyp贸w i uprzedze艅  zr贸d艂o 3  przeniesienie agresji:
" Uprzedzenia powstaj膮 wtedy, kiedy ludzie przenosz膮 na grupy mniejszo艣ciowe agresj臋
wywo艂an膮 frustracj膮, kt贸rej obiekt nie mo偶e by膰 zaatakowany (za silny, abstrakcyjny,
nieznany)
" Scapegoating  poszukiwanie koz艂a ofiarnego (Miller, Bugelski, 1948r.):
Ob贸z letni dla student贸w
Frustracja (zamiast sp臋dzi膰 wolny wiecz贸r w kinie musieli rozwi膮zywa膰 testy
psychologiczne)
Nasilenie poziomu uprzedze艅 w stosunku do Japo艅czyk贸w i Maksykan贸w
" Szczeg贸lnie podatne na ten mechanizm s膮 osoby autorytarne (orientacja na hierarchi臋
spo艂eczn膮: szacunek dla tych na g贸rze, pogarda dla tych co na dole; etnocentryzm,
konserwatyzm)
Geneza stereotyp贸w i uprzedze艅  zr贸d艂o 4  kategoryzacje spo艂eczne:
" Stereotypy i id膮ce za nimi uprzedzenia s膮 ubocznym skutkiem sk膮din膮d normalnego
funkcjonowania ludzkiego umys艂u  podzia艂u innych os贸b na kategorie
" Rola wygl膮du w procesach kategoryzacji  odsetek poprawnych rozpozna艅 klient贸w bia艂ych i
czarnych:
Biali sprzedawcy:
Biali klienci: 60%
Czarni klienci: 40%
Czarni sprzedawcy:
Biali klienci: 45%
Czarni klienci: 55%
" Rola wygl膮du w procesach kategoryzacji  ocena winy podejrzanego jako funkcja rasy:
Aawa przysi臋g艂ych  biali:
Podejrzany bia艂y: 15
Podejrzany czarny: 19,5
Aawa przysi臋g艂ych  czarni:
Podejrzany bia艂y: 16,5
Podejrzany czarny: 15
" W lutym 1999r. oko艂o p贸艂nocy czterech ubranych po cywilnemu policjant贸w w poszukiwaniu
sprawcy gwa艂tu przetrz膮sa艂o domy w dzielnicy Bronx w Nowym Jorku. Zobaczyli Amadou
Diallo, 22-letniego emigranta z zachodniej Afryki, stoj膮cego w drzwiach swojego mieszkania.
Wg policjant贸w Diallo przypomina艂 poszukiwanego. Kiedy rozkazali mu aby si臋 nie rusza艂,
Diallo si臋gn膮艂 do kieszeni spodni. Przekonani, 偶e si臋ga po bro艅 policjanci oddali 41 strza艂贸w, z
kt贸rych 19 trafi艂o i zastrzeli艂o Amadou Diallo. Diallo, jak si臋 okaza艂o, by艂 nieuzbrojony.
"  Dylemat policjanta (Correll, Park, Judd, Wittenbrink, 2002r.)  decyzja  strzela膰 szybsza,
gdy uzbrojona osoba by艂a Afroamerykaninem, ni偶 gdy by艂a bia艂a (wi臋cej b艂臋d贸w polegaj膮cych
na strzelaniu do nieuzbrojonego Afroamerykanina)
" Dlaczego tak si臋 dzieje?
Przetrwanie grupy warunkiem przetrwania jednostki silna identyfikacja z grup膮 (mo偶e
mie膰 podstawy ewolucyjne) grupa w艂asna odr贸偶niana jest na podstawie koloru sk贸ry i
w艂os贸w, rys贸w twarzy i innych cech fizycznych (Van Den Berghe, 1981r.)
Jak m贸zg reaguje na  innych ? (Wheeler, Fiske, 2005r.):
" Gdy ogl膮damy obce osoby innej rasy dochodzi do natychmiastowej aktywacji cia艂a
migda艂owatego (reakcja na niebezpiecze艅stwo)  fRMI
" Ta zale偶no艣膰 dotyczy przedstawicieli wszystkich ras
" Gdy CELEM jest kategoryzacja (wiek lub p艂e膰) aktywacja cia艂a migda艂owatego w reakcji na
twarze przedstawicieli innej rasy
" Gdy CELEM jest zadanie percepcyjne (艣ledzenie kropki) brak aktywacji cia艂a
migda艂owatego
Jak kontrolowa膰 stereotypy i uprzedzenia?
" Hipoteza kontaktu  bezpo艣redni kontakt redukuje uprzedzenia gdy:
Polega na wsp贸艂pracy i wsp贸艂zale偶no艣ci, a nie rywalizacji (np. klasa uk艂adanka)
Kontaktuj膮 si臋 osoby o r贸wnym statusie
Kontakt jest g艂臋boki i cz臋sto powtarzany
Kontakty s膮 wspierane instytucjonalnie (prawo)
" Re kategoryzacja:
Stereotypizowane osoby zostaj膮 odmiennie skategoryzowane w taki spos贸b, 偶e
widziane s膮 przez pryzmat kategorii nie zwi膮zanej z uprzedzeniami (to lekarz, a nie
kobieta)
Albo w taki spos贸b, 偶e zostaj膮 zaliczone do wsp贸lnego MY z osob膮 spostrzegaj膮c膮 i
zostaj膮 cz艂onkami grupy w艂asnej (ci 呕ydzi s膮  podobnie jak ja  kibicami)
" Samokontrola umys艂owa:
Cz艂owiek mo偶e kontrolowa膰 tre艣膰 swoich s膮d贸w (jak i jako艣膰 prze偶y膰) aby unikn膮膰
wp艂ywu stereotyp贸w i uprzedze艅
Ale cz臋sto pojawia si臋 efekt spr臋偶yny (Macrae, Bodenhausen, Milne, Jetten, 1994r.):
Dzie艅 z 偶ycia skina
Lecz: b膮dz niestereotypowy!
Laboratorium: jak daleko usi膮dziesz od osoby, kt贸rej rzeczy
(charakterystyczna kurtka) wisz膮 na krze艣le?
Niestereotypowi dalej!
Paradoksalne efekty samokontroli (Daniel Wegner)  samokontrola umys艂owa
wymaga dwojakiego rodzaju proces贸w:
Sprawdzanie tre艣ci my艣li z uwagi na niechciane tre艣ci (co wymaga
zaktywizowania powi膮zanych z nimi stereotyp贸w)  ten proces jest w du偶ym
stopniu automatyczny
Zast臋powanie niechcianych my艣li my艣lami o innej (niestereotypowej) tre艣ci 
ten proces jest w du偶ym stopniu kontrolowany i podatny na interferencj臋
Postawa  wzgl臋dnie sta艂e ustosunkowanie (pozytywne lub negatywne) do jakiego艣 obiektu
(cz艂owieka, idei, przedmiotu, czynno艣ci). Wyra偶a si臋 sk艂onno艣ci膮 do:
" Wydawania dodatnich lub ujemnych ocen obiektu
" Prze偶ywania pozytywnych lub negatywnych uczu膰 w stosunku do obiektu
" Dzia艂ania na rzecz obiektu lub przeciw niemu
Struktura (budowa wewn臋trzna) postaw  klasyczna koncepcja tr贸jsk艂adnikowa (ABC)  postawa
sk艂ada si臋 ze:
" Sk艂adnika afektywnego (emocje)
" Sk艂adnika poznawczego (przekonania i oceny)
" Sk艂adnika behawioralnego (program贸w zachowa艅)
" Jednak w rzeczywisto艣ci zwi膮zki przekona艅 z emocjami i zachowaniami s膮 zmienne z obiektu
na obiekt, a taka niesta艂o艣膰 ka偶e NIE przyjmowa膰 ich istnienia na mocy samej definicji
Struktura (budowa wewn臋trzna) postaw  uj臋cie wsp贸艂czesne, jednosk艂adnikowe postaw jest w
istocie afektywn膮 reakcj膮 skojarzon膮 z danym obiektem:
" Samo pojawienie si臋 obiektu wywo艂uje t臋 reakcj臋
" Istotnymi w艂asno艣ciami postawy s膮:
Znak (+ lub -)
Nat臋偶enie (wi臋ksze lub mniejsze)
Metody pomiaru postaw:
" Samoopisy (deklaracje werbalne)
Skale typu Likerta
Dyferencja艂 semantyczny
" Rzekomy wykrywacz k艂amstwa
" Miary fizjologiczne
" Miary nieinwazyjne
Deklarowane cz臋sto艣ci (%) zachowa艅 w warunkach kontrolnych i przy rzekomym wykrywaczu
k艂amstw (Tourangeau i inni, 1997r., pr贸ba doros艂ych):
Kontrolne Wykrywacz
Wypi艂e艣 wi臋cej ni偶 powiniene艣? 15,5 33,9
Picie i jazda samochodem? 17,2 30,6
Seks oralny (cz臋sto)? 32,1 52,7
Marihuana (kiedykolwiek)? 56,9 71,0
Palisz? 20,7 33,9
膯wiczysz 4 razy w tygodniu? 44,8 22,6
Miary fizjologiczne:
" EMG  aktywno艣膰 mi臋艣ni
" Zmiany niewidoczne dla oka
" Kiedy ludzie s艂uchaj膮 komunikatu, z kt贸rym si臋 raczej zgadzaj膮 ni偶 nie zgadzaj膮  relatywnie
wzrasta aktywno艣膰 mi臋艣ni jarzmowych, a relatywnie spada aktywno艣膰 mi臋艣ni marszcz膮cych
brwi i czo艂owo-potylicznych (Cacioppo, Petty, 1981r.)
Nieinwazyjna miara postaw:
" U艂atwienie odczytywania s艂贸w pozytywnych i negatywnych po wy艣wietleniu obiektu postawy
(Fazio)
Geneza postaw:
" Postawa wynika z przekona艅 na temat w艂a艣ciwo艣ci jej obiektu
Postawa (decyzja) jako u偶yteczno艣膰 oczekiwana
Model Martina Fishbeina (model postawy doskonale racjonalnej)
n
Postawax = " pi oi
i=1
Postawax  postawa wobec obiektu x
pi  i-te przekonanie cz艂owieka na temat obiektu x
oi  ocena cz膮stkowa wynikaj膮ca z przypisania obiektowi x i-tej cechy
" Postawa wynika z emocji prze偶ywanych w stosunku do jej obiektu
" Postawa wynika z w艂asnych zachowa艅 kierowanych na jej obiekt
" Postawy s膮 przejmowane od innych ludzi
Postawy dw贸ch os贸b wobec polityka:
X Y
Spostrzegane cechy pi oi pioi pi oi pioi
Odwa偶ny 0,90 +3 +2,70 0,70 +1 +0,70
Zr臋czny 0,80 +2 +1,60 0,40 +1 +0,40
Charyzmatyczny 0,90 +3 +2,70 0,60 -2 -1,20
Destruktywny 0,40 -1 -0,40 0,90 -3 -2,70
Og贸lna postawa +6,60 -2,80
Ograniczenia  doskona艂ej racjonalno艣ci postaw (modelu u偶yteczno艣ci oczekiwanej):
" Asymetrie ocen (efekt negatywno艣ci, rzadziej efekt pozytywno艣ci):
Diagnostyczno艣膰 cech (Wojciszke, Dowhyluk, Jaworski, 1998r.)
Cechy moralne: za bardziej diagnostyczne uwa偶ane s膮 cechy negatywne (np. lojalny i
k艂amca)
Cechy sprawno艣ciowe: za bardziej diagnostyczne uwa偶ane s膮 cechy pozytywne (np.
inteligentny i niesystematyczny)
Tendencyjne spostrzeganie os贸b, o kt贸rych posiadamy niesp贸jne informacje:
Cechy moralne  asymetria negatywna
Cechy sprawno艣ciowe  asymetria pozytywna
" Wiele postaw ma charakter motywowany (np. z powodu pozostawania z  obiektem w relacji
wsp贸lnotowej, z powodu uzasadniania wysi艂ku)
" Wiele postaw wynika z innych, powi膮zanych z nimi postaw, a nie z samych przekona艅 o
obiekcie postawy
Postawa jest rezultatem emocji:
" Do艣wiadczenia emocjonalne odgrywaj膮 dominuj膮c膮 rol臋 w kszta艂towaniu postaw, przede
wszystkim gdy mamy niewiele wiedzy o danym obiekcie
Znakowanie afektywne (Lewicki, 1985r.)  (nie)lubienie przez skojarzenia:
A. Jaki jest tw贸j porz膮dek urodzenia?
B. Co takiego???
A. No co ty, g艂upi jeste艣? Jak mo偶na nie wiedzie膰 co to jest porz膮dek urodzenia?
Rola j臋zyka w rozpowszechnianiu i utrzymywaniu stereotyp贸w:
" Stereotypy kszta艂tuj膮 s艂ownik j臋zyka (w tym sensie s膮  wyssane z mlekiem matki )
" Stereotypy narodowo艣ci:
Ocygani膰 = naci膮gn膮膰
Oszwabi膰 = oszuka膰
Kochajmy si臋 jak bracia, liczmy si臋 jak 呕ydzi
Hiszpa艅ska choroba / francuska choroba / polska choroba
" Stereotypy p艂ci:
Post膮pi膰 po m臋sku
Babskie gadanie
M臋skie formy rodzajowe wyst臋puj膮 w znaczeniu og贸lnym (cz艂owiek)
Problemy z technologicznym wykorzystaniem nie艣wiadomych oddzia艂ywa艅 w celach reklamowych
lub propagandowych:
" Ta艣my  samopomocowe z nie艣wiadomymi oddzia艂ywaniami rzekomo poprawiaj膮cymi
samoocen臋 lub pami臋膰 (autosugestia)
" Nies艂awny eksperyment  pij coca-col臋 i jedz popcorn w kinie  John Vicary w kopii filmu
 Piknik umie艣ci艂 te napisy i zanotowa艂&
" 58% wzrost sprzeda偶y coca-coli i 18% wzrost sprzeda偶y popcornu (kaczka dziennikarska)
Warunkowanie instrumentalne:
" Nagrodzenie pozytywnych wypowiedzi lub zachowa艅 dotycz膮cych pierwotnie oboj臋tnego
obiektu prowadzi do pozytywnej wobec niego postawy
" Np. wzmacnianie pozytywnych wypowiedzi (dobrze, dobrze)  postawa bardzo pozytywna
(Insko, 1965r.)
" Karanie prowadzi do postawy negatywnej
" Niemo偶no艣膰 wykorzystania na skal臋 masow膮 z powodu konieczno艣ci monitorowania reakcji
cz艂owieka poddanego warunkowaniu
Efekt samej ekspozycji:
" Zasada Goebbelsa  im cz臋艣ciej napotykamy jak膮艣 opini臋, tym bardziej wierzymy w jej
prawdziwo艣膰
" Im cz臋艣ciej spotykamy jakie艣 obiekty, tym bardziej je lubimy  dotyczy to melodii, os贸b,
twarzy, przedmiot贸w, chi艅skich ideogram贸w
" Subiektywne przekonanie o  znano艣ci bodzca nie ma znaczenia
" Liczy si臋 tylko obiektywna (faktyczna) liczba ekspozycji
Przyk艂ady dzia艂ania efektu samej ekspozycji:
" Prenatalna ekspozycja na j臋zyk ojczysty (matczyny)
" Powtarzanie reklam
" Rodziny produkt贸w z powtarzanym elementem (np. logo)
" Wydatki na TV a szansa wygrania wybor贸w
Warunki konieczne efektu ekspozycji:
" Obiekt nie jest na wst臋pie awersyjny
" Cz艂owiek nie jest 艣wiadomy cz臋sto艣ci ekspozycji
" Ekspozycja nie ma charakteru ci膮g艂ego (inaczej  habituacja)
" Obiekt nie mo偶e by膰 bardzo prosty (nuda)
" Brak jest wa偶niejszych przes艂anek wykszta艂cenia postawy
Przeniesienie ustosunkowania (poprzedzanie afektywne):
" Przelanie afektu wyst臋puje gdy:
Bodziec afektywny wyst臋puje wraz z obiektem postawy lub tu偶 przed nim
" Nawet pojedyncze wsp贸艂wyst臋powanie neutralnego obiektu postawy z bodzcem budz膮cym
afekt mo偶e wzbudzi膰 postaw臋 (przelanie afektu na obiekt postawy) co ma miejsce jedynie w
ograniczonych warunkach
" Ocena chi艅skich ideogram贸w (Murphy, Zajonc)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 13
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 15
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 8
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 12
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 7
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 6
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 5
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 14
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 3
Psychologia ekonomiczna stacjonarne 10 wyklad Posiadanie i szczescie
Psychoterapia wyk? IV 10 III 01
Psychologia ekonomiczna stacjonarne 10 wyklad konsument i inni

wi臋cej podobnych podstron