22 01 2011 TEST A 2id 29465


MISCHEL głosił w latach siedemdziesiątych, że ważniejszą od osobowości determinantą 1
zachowania jest sytuacja.
Zdaniem WUNDT A dusza powinna być rozumiana jako ogół procesów psychicznych. T
"Droga dolna", którą impulsy nerwowe przekazywane są w trakcie procesów ~ i\ /
prowadzących do powstania emocji, jest dłuższa od drogi "górnej". (V
[Stała Webera] k = 0,01 dla natężenia światła (i doznań jasności). T
Zgodnie z "Teorią poziomów przetwarzania" najlepiej zapamiętywane są informacje v\,
przetwarzane na poziomie fizycznym. VJ I
cfi
Centralnym motywem człowieka, zdaniem ADLERA, jest dążenie do indywiduacjif ' t-
W psycholo ii transpersonalnej widoczne są wpływy marksizmu. ;V
Pierwszą definicję TOMASZEWSKIEGp termin~"czynność" poddał krytycznej analizie mistrz
Tomaszewskiego STRELAU. \'- k C ( 2-. r.f
Pamięć krótkotrwała przechowuje informacje przez czas do ok. 20 sekund. r
,,Psychologia ma długą przeszłość, ale krótką historię" - tak napisał BRENTANO. l tJ
Zobaczenie pistoletu, noża, itp. zwiększa szanse, że ktoś, kto je widzi, zareaguje agresją. I
W "analizie zachowania" poszukuje się wzmocnień pozytywnych lub wzmocnień
!
.
negatywnych danego zachowania, o ile jego częstość zwiększyła się.
Psychofizyka to badania nad określaniem ilościowych relacji między siłą bodzców
a intensywnością doznań. ,
Zjawisko określane jako "uczenie się zależne od stanu" polega na tym, że człowiek zmęczony lub chory ucz~ y
się gorzej od wypoczętego i zdrowego. I /
KARTEZJUSZ był przeciwnikiem dualizmu. f'/
Ktoś, kto czuje "niepokój", nie wie, czego się obawia, czuje tylko jakieś zagrożenie.
Mały Albert badany przez WATSO A przestraszył się dużego psa.
Kwestionariusz STAI mierzy tzw. agresję przeniesioną. (<::<." L(
Wzmocnienie, jakie otrzymuje osoba obserwowana, nazywa SIę
zewnętrznym" .
CATIELL uznał, że osobowość najlepiej opisać przy pomocy 120 cech, które mierzy jego kwestionariusz.
FREUD, straciwszy odwagę głoszenia poglądu o związku niektórych nerwic z
wykorzystywaniem seksualnym dzieci, zaczął tworzyć swoje koncepcje seksualności
dziecięcej (kompleks Edypa, itd.).
Poznawcza teoria motywacji powstała dzięki badaniom nad tzw. motywacją osiągnięć.
Wg WEBERA katolicy silniej dążą do sukcesów gospodarczych niż wyznawcy kalwinizmu.
Przykładem działania pamięci utajonej jest zjawisko zwane efektem samej ekspozycji. ! e=9
Zwrócono uwagę na nieetyczność badań KINSEY A nad seksualnością małych dzieci. l r ~
Mechanizmy Popędowo-Emocjonalne działają tak, aby intensyfikować emocje pozytywne ~
oraz osłabiać lub usuwa9 emocje negatywne.
TOLMAN krytykował pogląd, że szczury tworzą sobie "mapy poznawcze" labiryntów.
Początkowo-noraz Inteligencji obliczano jako stosunek tzw. "wieku umysłowego" do "wieku życia",
T
mnożąc rezultat przez 100.
Osoby mające tzw. "wsparcie społeczne" gorzej znoszą stres.
W doświadczeniu współpracowniczki PAWAOWA (podającej psu pokarm po pokazaniu
koła, a nie podającej pokarmu po pokazaniu elipsy), zwierzę zaczynało prze' .e k/
nerwicowe, gdy pokazywała psu elipsę, w której stosunek długości osi wyn sił 8 do 9
Arkusz odpowiedzi proszę oddać razem z arkuszem pytań. Proszę nie składać ich na pół. (.
Dla usprawnienia czynności odbierania arkuszy proszę położyć arkusz odpowiedzi na wierzchu.
Proszę wręczać arkusze tak, aby łatwo było odczytać Pani / Pana imię i nazwisko na arkuszu
odpowiedzi.
Jednocześnie proszę pokazać dokument ze zdjęciem, by umożliwić stwierdzenie, że imię i nazwisko
wpisane na arkuszu odpowiada tożsamości osoby oddającej arkusze.


Wyszukiwarka