Metodologia Badań psychologicznych 2


Metodologia Badań
psychologicznych
W. 12
08.05.99
C.D. Poprzedniego tematu.
Na informacjach zbieranych w ten sposób ciąży ich jakościowa
ocena, psycholog dąży do zmiany na ocenę ilościową,
charakteryzuje te informacje wysoki poziom subiektywizmu np.
trudno jest ocenić czy ktoś drapie się intensywnie czy nie, czy
ktoś ma żwawą mimikę czy maskowatą To są zjawiska, które 2
różnych obserwatorów może różnie ocenić. Wysoki poziom
subiektywizmu w porównaniu z testami psychometrycznymi
spowodowany jest tym, że są to informacje o charakterze
jakościowym a nie ilościowym i właśnie narzędziem przekładania
tych danych jakościowych na ilościowe są skale szacunkowe. Wg
słownika psychologicznego angielskiego def. skal szacunkowych
brzmi ? środek za pomocą, którego osoba dokonująca oceny
może zarejestrować oszacowaną wielkość cechy lub właściwości
badanego. Mogą to być skale numeryczne i graficzne i skale
skumulowanych ocen (skale numeryczne i graficzne prof. traktuje
razem).
Skale numeryczne i graficzne są to skale zawierające zbiór
kategorii opisujących poszczególne punkty określonego
kontinuum psychologicznego np. kontinuum jakiejś cechy
osobowości. Kategoriom tym przypisywane są cyfry od
najmniejszej do największej lub odwrotnie np. może być skala
postaw wobec niepełnosprawnych, wobec osób odmiennych
rasowo, bardzo często te skale występują w psychologii
społecznej. Zakłada się, że odległości między wyróżnionymi
kategoriami na skali numerycznej są równe. Istnieją pewne
warunki konstruowania skal graficznych. Te warunki przedstawił
Guilford.
1. warunek ? optymalna długość linii stanowiąca skalę graficzną
wynosi 10 do 15 centymetrów (zbyt długa zle, zbyt krótka zle).
Zbyt krótkie linie utrudniają dokonanie prawidłowych oszacowań,
utrudniają dokładne oszacowanie osób badanych czy cechy
badanej gdyż w zbyt małym stopniu różnicują cechę bądz grupę.
Z kolei zbyt długie wykazują, że ludzie mają tendencję do
gromadzenia oszacowań w określonym miejscu.
2. Jeśli w skali szacunkowej występują oceny typu: dobry, zły to
krańce skal powinny występować w porządku losowym to zn.
część skal powinna mieć z prawej strony kategorie dodatnie a z
lewej ujemne a część odwrotnie. Czemu ma to przeciwdziałać?
Błędowi łagodności a z drugiej strony uniemożliwia automatyczne
zaznaczanie pozycji badanego na skali. Istnieje jednak
ograniczenie tego: musimy wiedzieć z jaką publicznością mamy
do czynienia - z jaką grupą badaną mamy do czynienia. Jeżeli są
to ludzie mniej wyrobieni w badaniach psychologicznych, pierwszy
raz widzą to badanie i nie wiedzą o co chodzi to wówczas
stosujemy "dobry" kraniec u góry lub z prawej strony. Jeżeli jest
skala graficzna pionowa u góry jeżeli jest pozioma to oceny
"dobre" znajdują się z prawej strony.
3. W przypadku posługiwania się zbiorem skal powinniśmy każdą
skalę umieszczać na oddzielnej kartce a szacowanie
przeprowadzać kolejno, u wszystkich badanych najpierw pierwszą
skalą ? zebrać, potem drugą skalą itd. Przeciwdziała to efektowi
halo czyli powielaniu odpowiedzi.
4. Kategorie opisowe powinny być umieszczone jak najbliżej tych
punktów skali, których dotyczą. Przy dłuższych opisach tych
kategorii powinniśmy stosować skale pionowe.
Co to są skale ciągłe i skale dyskretne?
Skala ciągła ? jest to taka skala, w której w dowolnym miejscu
możemy sobie postawić punkt.
Skala dyskretna ? ma postać odcinaka umieszczonego poziomo
lub pionowo, odcinek ten jest podzielony na kilka mniejszych
części o równej długości, np. osoba badana postawi znaczek przy
bardzo małym lęku albo przy średnim albo przy bardzo
dużym(brak lęku jest też objawem patologii).
Skale ocen skumulowanych.
Np. Catellowska Skala Lęku ? arkusz samooceny (jest nazwa
Catellowska ale to autorstwo profesora) dotyczy 5 podskal daje 3
możliwości uzyskania wyników użytecznych do interpretacji. Tych
5 podskal posiada własną ocenę - punkty a więc możemy
dokonać analizy struktury lęku pokazując, która z tych podskal
ma najwyższy poziom albo dodać i jest to właśnie skala ocen
skumulowanych i mieć ogólny wynik lęku. A więc czy bardzo się
boi czy w ogóle nie.
Zasady konstruowania skal.
1. Używane kategorie opisowe powinny być krótkie. Należy dbać
o jednorodność opisu by dotyczyło jednej cechy.
2. Język sformułowań powinien być jasny, prosty i bezpośredni.
Należy unikać:
a) wszelkich zwrotów dwuznacznych i wieloznacznych
b) dużych kwantyfikatorów tj.: wszystko, zawsze, żaden, nigdy
itp.
c) sformułowań ogólnikowych typu: tylko, właśnie, zaledwie
d) sformułowań zawierających oceny estetyczne, moralne: dobry-
zły, godny-niegodny, pożądany-niepożądany, wspaniały-brzydki
e) podwójnych przeczeń typu: nieprawdą jest, że nigdy nie
chrapię
f) słów i wyrażeń niezrozumiałych np. specyficznej terminologii
psychologicznej, "czy jesteś ingracjacyjny"
g) powtarzania tych samych określeń we wszystkich kategoriach
opisowych np. zupełnie nierozmowny, raczej nierozmowny, raczej
rozmowny, bardzo rozmowny.
3. Opis powinien być zgodny z nazwą cechy i jej definicją i nie
może zawierać elementów charakterystycznych także dla innych
cech(jest to problem trafności opisu).
4. Opisy powinny dotyczyć zachowań przebiegających w
terazniejszości i przeszłości a nie w przyszłości.
Zakotwiczenie skal szacunkowych.
Jest to używanie takich krańcowych kategorii w opisie aby prawie
żadna osoba badana dokonująca oszacowań nie mogła ich
wykorzystać, to są takie stany idealne.(nie zdarza mi się
plotkować). Dodajemy takie opisy, które nazywamy kotwicami,
skrajne stany, które dotyczą opisów idealnych. Są 2 przyczyny
uzasadniające ich stosowanie:1.Część osób jednak wybiera te
kategorie a nie mając do wyboru zmuszona byłaby do
wykorzystywania niższego punktu odniesienia na skali. 2.-na
wiąże się z zauważonym w badaniach faktem iż dodanie kategorii
krańcowych rozszerza cały układ oszacowań. Co to daje? Daje to
większy rozsiew wyników i zwiększa stopień zróżnicowania.
Problem -jaka jest optymalna liczba punktów. Zbyt mała liczba
punktów prowadzi od obniżenia mocy dyskryminacyjnej narzędzia
czyli różnicowania cech. Z drugiej strony zbyt duża liczba
punktów może przekraczać zdolność różnicowania u
niewyrobionych badanych oraz powodować, że będą one
grupowały kilka punktów w jeden. Liczba punktów zależy od kilku
czynników, tj.: poziom inteligencji sędziów, stopień znajomości
obiektu podlegającego szacowaniu, stopień gotowości do
współpracy, do poddania się badaniu ? wtedy możemy dawać
skale dłuższe. Na ogół uważa się, że skale 7-punktowe są
najbardziej wskazane.
Zmienna, która zniekształca wyniki ?efekt halo. Polega na
tendencji do przenoszenia oceny z jednej cechy ocenianej na
drugą, często dotyczy uogólnionego wrażenia np. w szkole nosi
okulary to inteligentny.
Błąd bliskości - jest błędem wynikającym z umieszczania zbyt
blisko siebie pytań dotyczących tej samej cechy dlatego też w
kwestionariuszach Catella pyt. 1 dotyczy cechy A, 5 dotyczy
cechy A, 2 pyt. Dotyczy cechy C itd. czyli są wymieszane.
Błąd kontrastu ? to jest skłonność polegająca na przypisywaniu
osobom badanym takich cech, które stanowią przeciwieństwo
cech posiadanych przez nas samych, np. jesteśmy bałaganiarzami
to jesteśmy skłonni przypisywać komuś skłonność do
perfekcyjnego porządku.
Kolejny czynnik zakłócający wykryty przez Edwardsa dotyczy tzw.
zmiennej aprobaty społecznej, jest związane z udzielaniem takich
informacji o sobie aby były zgodne z wymaganiami społeczeństwa
wobec osób dobrze przystosowanych, np. ktoś nie ma żadnych
książek w domu to powie, że ma bibliotekę bo tak wypada.
--


Wyszukiwarka