Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski3


Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski function locateObject(n, d) { //v3.0 var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) { d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);} if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft)) { locateObject(object).style.left = (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft) - locateObject(object).clientWidth-10; } else { locateObject(object).style.left=document.body.scrollLeft+event.clientX } locateObject(object).style.visibility="visible" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else if (document.layers) { locateObject(object).document.write(''+unescape(tipContent)+'') locateObject(object).document.close() locateObject(object).top=e.y+20 if ((e.x + locateObject(object).clip.width) > (window.pageXOffset + window.innerWidth)) { locateObject(object).left = window.innerWidth - locateObject(object).clip.width-10; } else { locateObject(object).left=e.x; } locateObject(object).visibility="show" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else { return true; } } function addToFavorite(favTitle){ if ((navigator.appVersion.indexOf("MSIE") > 0) && (parseInt(navigator.appVersion) >= 4)) { window.external.AddFavorite(location.href, unescape(favTitle)); } } //-->         OD REDAKCJI I. DOKUMENTY STOLICY APOSTOLSKIEJ List Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupa Li-ge Alberta Houssiau z okazji 750-lecia święta Bożego Ciała Encyklika Ojca Świętego Pawła VI Mysterium fidei w sprawie nauki o Najświętszej Eucharystii i jej kultu II. FORMACJA LITURGICZNA Uwagi dotyczące wizyt Biskupów "ad Limina" w zakresie liturgii z kroniki prac sesji plenarnej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów w roku 1996 Liturgia pomiędzy funkcją dydaktyczną a mystagogią Uczestniczyć w Eucharystii sakramentalnie i duchowo, "sacramentaliter et spiritualiter" (św. Tomasz z Akwinu) Kult "w Duchu i Prawdzie" znamieniem nowej fazy ekonomii zbawienia III. DUSZPASTER-STWO LITURGICZNE Odrodzenie katechumenatu przez Sobór Watykański II Krzyż i zmartwychwstanie Paschalny rytm w chrześcijańskim wtajemniczaniu Instrukcje dotyczące przygotowania dorosłych do sakramentu bierzmowania - W ARCHIDIECEZJI LUBELSKIEJ Regina Familiae - - nowe wezwanie w Litanii Loretańskiej IV. PROGRAMY HOMILETYCZNE? ROK LITURGICZNY Głosić homilie w oparciu o rytm roku liturgicznego Mała metoda głoszenia homilii Ze skarbca Ojców - O Eucharystii V. PRZEKŁADY TEKSTÓW I INFORMACJE WYDAWNICZE Sługa Słowa Ku odnowie kaznodziejstwa (wprowadzenie w sympozjum) Z dzieł pionierów odnowy liturgicznej - Parafia 50 lat temu - Duszpasterstwo jutra VI. AKTUALNE WYDARZENIA I PROBLEMY 46. Między-narodowy Kongres Eucharystyczny we Wrocławiu 25 V - 1 VI 1997 Eucharystia i wolność 1000-lecie Męczeństwa Św. Wojciecha V Pielgrzymka Ojca Świętego Jana Pawła II do Ojczyzny 31 V - 10 VI 1997 VII. INFORMACJE Sympozjum "Inicjacja i reinicjacja" Sandomierz, 22-23 września 1997 Sympozjum "Sztuka w służbie liturgii" (misterium Chrystusa w ekspresji symbolicznej) Przywrócić świece! SPIS TREŚCI         III. DUSZPASTERSTWO LITURGICZNE S. Adelajda Sielepin CHR Krzyż i zmartwychwstanie Paschalny rytm w chrześcijańskim wtajemniczaniu Na początku drogi wtajemniczenia w obrzędzie naznaczenia krzyżem, który równocześnie wprowadza do Kościoła, katechumen staje wobec Chrystusa paschalnego. Przy wręczaniu krzyża nowo przyjęty słyszy takie słowa: "Niechaj ukrzyżowany i zmartwychwstały Pan będzie waszą chlubą, drogą, prawdą i życiem" 1. Droga naznaczona stygmatem śmierci i zmartwychwstania Chrystusa prowadzi do źródła chrzcielnego, a w nim następuje definitywne odrodzenie dzięki "zanurzeniu w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa" (por. Rz 6, 3-4). Od zarania swoich dziejów człowiek ma wpisane w swój etos dwie kategorie: dobro i zło, życie i śmierć. Nawet człowiek niewierzący styka się z tym naprzemiennym rytmem zupełnie niezależnie od swojej woli, choć z własnej woli podejmuje działania, które objawiają się jako dobro lub zło, przyspieszają lub opóźniają śmierć, bo śmierć - ta biologiczna - jest nieunikniona. Groźna jest jednak ta śmierć "druga" (por. Ap 2,11), z której Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie chce nas uwolnić. Dlatego też na kanwie ludzkiego życia przewija się ciągle ten zbawczy rytm Paschalnego Misterium uobecnianego i oddziałującego przez liturgiczne znaki. Życie człowieka zostaje uświęcone i podniesione na poziom sakramentalnego uczestnictwa w odradzającym pulsie Paschy. W modlitwie po dokonanym obrzędzie naznaczenia krzyżem Kościół prosi Boga właśnie o ten ożywiający wpływ: "Wszechmogący Boże, Ty przez krzyż i zmartwychwstanie Twego Syna udzieliłeś życia swojemu ludowi; spraw, aby Twoi słudzy, których naznaczyliśmy krzyżem, naśladując Chrystusa, doświadczyli w życiu zbawczej mocy krzyża i dawali jej świadectwo swoim postępowaniem" 2. Spróbujemy zatem uchylić zasłonę znaków, jakimi są słowa i gesty, by odkryć poza nimi Paschalne Misterium Chrystusa, w które ma się bezzwłocznie włączyć każdy człowiek odkupiony, także katechumen, bo bez tego nie osiągnie życia wiecznego: "W Jego ranach jest nasze zdrowie" (Iz 53,5). Krzyż i Dobra Nowina Bramą do Kościoła jest otwarcie się na łaskę wiary i pod jej wpływem uznanie w Bogu nie tylko Stworzyciela, bo byłoby to wyznaniem wiary jedynie filozoficznej, ale Odkupiciela w Jezusie Chrystusie. Szczególnym znakiem Chrystusa jest krzyż, mówiący o Jego męczeństwie i haniebnej w oczach żydów śmierci za nas. Krzyż jawi się jako symbol wyrzeczenia i ofiary, po prostu śmierci dla ciała, ale z drugiej strony jako znak zwycięstwa nad tym, co człowiekowi zagraża: nad śmiercią, grzechem, a wreszcie nad jego sprawcą - szatanem 3. Zwycięstwo otwiera wszechstronne perspektywy. Nie dokonuje się to jednak bez ludzkiego wysiłku. Opanowanie zmysłów cielesnych wyczula na nadprzyrodzodzony świat Boga. Posługiwanie się rozumem, słuchem, wzrokiem, mową, uczuciem i siłami fizycznymi według zasad ukrzyżowanej miłości umożliwia poznawanie i wierniejsze naśladowanie Chrystusa, rozeznawanie Jego głosu i mądrości, wyznanie wiary w Chrystusa i umiłowanie Go oraz udźwignięcie wszelkich konsekwencji tego przymierza. Zetknięcie się z Chrystusem w krzyżu jest oczywistym następstwem zetknięcia się dwóch światów i dwóch porządków: Boskiego i ludzkiego. Zasady życia tego świata są nam znane. Zostały bowiem wpisane w naszą cielesną naturę. Natomiast zasady życia "według Ducha" poznajemy w Chrystusie, o którym mówią Ewangelie. Z tej racji obrzęd naznaczenia krzyżem jest dopełniony przez wręczenie Ewangelii 4. Evangelion - czyli Dobra Nowina - jest tym radosnym i budującym darem wypływającym ze Zmartwychwstania Chrystusa. To właśnie stanowi program chrześcijańskiego życia, bo życie to nie tylko wyrzeczenie i wytrwała walka z pokusami i grzechem, ale to przede wszystkim twórczy wysiłek we współtworzeniu razem z Bogiem. Krzyż ofiary i pozytywny wysiłek naśladowania Chrystusa to kształt Paschalnego Misterium w życiu początkującego katechumena. Egzorcyzmy i błogosławieństwa Bóg nigdy nie daje człowiekowi zadań ponad siły. Wręcz przeciwnie, mówi: "Wystarczy ci mojej łaski" (2 Kor 12,9). Podobnie jest w katechumenacie, który oficjalnie się rozpoczyna po naznaczeniu krzyżem. Dwojakie zadania człowieka: zrywanie ze złem i zmaganie się z szatanem oraz współtworzenie z Bogiem, najpierw samego siebie, otrzymują wsparcie w postaci łaski egzorcyzmów i błogosławieństw, udzielanych systematycznie w okresie trwania katechumenatu ścisłego. Oczywiście, że żaden z tych obrzędów nie jest samym krzyżem ani samym zmartwychwstaniem, ale ściśle się wiążą z tymi dwoma faktami. Modlitwy egzorcyzmów mają ukazać katechumenom walkę między ciałem a duchem, ważność oczyszczającego wyrzeczenia dla otwarcia się na Królestwo Boże i Boga samego, a z drugiej strony domagają się uznania konieczności Bożej pomocy 5 w pracy nad sobą. Dzięki egzorcyzmom katechumeni z Bożą pomocą walczą z zagrożeniami swojej wiary i z przyzwyczajeniami "starego" człowieka. Poszczególne modlitwy egzorcyzmów wymieniają te zagrożenia. Należą do nich: wpływ złego ducha, wszelki błąd i grzech 6, niewiara i powątpiewanie, żądza pieniądza, ułuda zmysłów, wrogość, niezgoda i wszelka nieprawość 7, duch kłamstwa, chciwość, duch zmysłowości i pychy 8. Codzienne zmaganie się z tymi pokusami wymaga łaski i silnej woli, których Pan udziela, kiedy Kościół o nie prosi. Poza tym skierowanie uwagi na wysiłek prowadzący do kształtowania świętości jest akcentem położonym na cierpienie, z tym, że usensownione - po prostu krzyż. Błogosławieństwa jako gesty Bożej dobroci kierowane są do każdego człowieka, a zwłaszcza do tych, którzy świadomie pragną pełnić wolę Boga. Do takich należą katechumeni. W stanie, kiedy nie mogą jeszcze korzystać z łaski sakramentalnej, błogosławieństwa stanowią dla nich szczególny rodzaj duchowego wsparcia 9. Błogosławieństwo jako rodzaj wszelakiego Boskiego obdarowania jest duchowym wzmocnieniem w twórczym wymiarze życia katechumena, który nie tylko walczy z pokusami i grzechem, ale przede wszystkim stara się wejść na drogę Ewangelii, "zakłada fundamenty nowego życia" 10, czyli idzie drogą wiary, którą Chrystus prowadzi go w miłości, aby osiągnął życie wieczne 11. Zaczyna to być stopniowo droga człowieka odkupionego, dotkniętego łaską Chrystusowego zmartwychwstania. Jest to "postępowanie w światłości Chrystusa" 12, które już samo w sobie jest błogosławieństwem. W ramach tego stanu katechumeni otrzymują dzięki obrzędom błogosławieństw łaski dotyczące głównie ich dyspozycji duchowych. Należą do nich takie dobra jak: umiejętność w poznawaniu świętych tajemnic 13, zdolność do przyjmowania Bożych darów, jakimi są przede wszystkim dziecięctwo Boże i włączenie do Kościoła 14, gorliwość w pełnieniu zawsze woli Bożej, uczestnictwo w tajemnicach Bożego życia 15 a wreszcie cnoty potrzebne do codziennego życia - roztropność, doskonałość, niezachwiana wiara, poznanie prawdy i codzienny wzrost w dobrym 16. Krótko mówiąc, błogosławieństwa są dla katechumenów pomocą Zmartwychwstałego Pana w prowadzeniu nowego życia, którego program odczytują z Ewangelii. Skrutinia i Traditiones Obrzędy te przypadają na okres Wielkiego Postu, który dla katechumenów, a właściwie już wybranych, stanowi czas bezpośredniego przygotowania do przyjęcia sakramentów wtajemniczenia i uroczystości paschalnych. Ten szczególny czas, w którym wybrani mają w skupieniu poznawać siebie w Chrystusie, by jeszcze radykalniej przekształcać swoją motywację i przekonania, by podejmować nawrócenie, nazywa się Okresem oczyszczenia i oświecenia. Dla tego wysiłku duchowego i ascetycznego Bóg daje swoją pomoc, której celem jest "oczyszczenie umysłów i serc, umocnienie przeciw pokusom, przemiana intencji i pobudzenie woli, aby wybrani bardziej przylgnęli do Chrystusa i postąpili w miłości ku Bogu" 17. Czeka ich więc pod wpływem łaski Bożej "szczere poznanie siebie, poważne rozeznanie swej duszy i prawdziwa pokuta" 18. Jest to zatem droga krzyża. Przez ofiarę z własnych złych skłonności mają głębiej poznać Chrystusa Odkupiciela, który jest wodą żywą (por. Ewangelia o Samarytance, na pierwszym skrutynium), światłem (por. Ewangelia o niewidomym od urodzenia, na drugim skrutynium) i zmartwychwstaniem (por. Ewangelia o wskrzeszeniu Łazarza, na trzecim skrutynium). Skrutynia, jako obrzędy mające obudzić w wybranych pragnienie poznania grzechów, skruchę i chęć oczyszczenia się z nich, nawiązują do postawy pokutnej i umniejszającej, by wybrany przez krzyż otworzył się bardziej na dobra Królestwa Bożego, które przynosi Zmartwychwstały. Dla równowagi paschalnej Bóg dzieli się z wybranymi nadprzyrodzonym bogactwem. Jest nim przede wszystkim Dobra Nowina, którą już wprawdzie wcześniej otrzymali jako katechumeni, ale teraz, po głębszym wyjaśnieniu, otrzymują w lapidarnej formie Symbolu wiary. Jest to zwięźle ujęty cały depozyt prawd, które wiarą przyjmujemy od Boga. Jest to baza chrześcijańskiej motywacji religijnej i wzmocnienie Boże działające na umysł, który z reguły żąda argumentów i oświecenia. Umiłowanie Boga opiera się na poznaniu Boga, a jest ono możliwe dzięki Objawieniu i wierze, która go przyjmuje. Przekazanie Symbolu wiary przez Kościół polega na duchowym obdarowaniu. Wybrani słuchem przyjmują wyznanie wiary Kościoła, by w odpowiednim czasie przed chrztem oddać ten Symbol (obrzęd Redditio Symboli) 19 przez wypowiedzenie go z pamięci, czyli przez szczere wyznanie wiary, które jest warunkiem chrztu. Drugim darem jest sposób porozumiewania się z Bogiem, czyli modlitwa. Kościół ma najdoskonalszy sposób modlitwy od samego Mistrza, Pana naszego Jezusa Chrystusa. To właśnie tym skarbem, jakim jest Modlitwa Pańska, Kościół obdarowuje swoich wybranych mających przyjąć chrzest. Odbywa się to otwarcie przy całej wspólnocie w obrzędzie przekazania Modlitwy Pańskiej 20. Obydwa te dobra, które zostają przekazane przed chrztem: prawda o Bogu i umiejętność porozumiewania się z Ojcem jako Jego dziecko, są darami Królestwa Bożego, którego Panem jest Zmartwychwstały. Z tej racji więc obrzędy zwane Traditiones wprowadzają "ubiegających się o chrzest" 21 w sferę zmartwychwstania Chrystusa i zbawienia. Te zharmonizowane ze sobą aspekty paschalne obrzędów katechumenalnych wyznaczają rytm całego życia katechumena, a potem chrześcijanina, które ma także mieć charakter paschalny, bo czas jest naznaczony stygmatem śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, tego jedynego i najistotniejszego wydarzenia w dziejach Bożo-ludzkich. Rytm ten zostaje podjęty potem przez regularne współbrzmienie sakramentów pokuty i Eucharystii, które udzielając łaski Bożej, wpływają na kształt życia chrześcijańskiego, które można określić skrótem Ojców pustyni: "upadamy i wstajemy". Sakramentalna moc Ducha Świętego objawia się w paschalnych dyspozycjach, do których należy zrozumienie i łagodna uległość wobec krzyża oraz wdzięczna radość rodząca się ze świadomego uczestnictwa w eucharystycznym uobecnieniu Paschalnej Ofiary. Oblicze chrześcijanina coraz bardziej upodabnia się do oblicza Chrystusa, co jest jednym z naczelnych zadań sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia 22. Paschalne znamię, jako szczególny znak Chrystusa, w chrześcijaninie potwierdza prawdę, że żyje w nim Chrystus (por. Ga 2, 21).            

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskipokyta4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta3
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Kantor animator śpiewu w zgrom
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskistrójbpa i innych
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski szafarz
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski praktyki pastoralnej sakramentu
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskikomunikacja przezobrazy
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski akty pokutne
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Zgromadzenie liturgiczne i jego
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych (2003)
O koncertach w kościołach Instrukcja Kongregacji Kultu Bożego

więcej podobnych podstron