Psychologia spo哪呪歟czna WYK哪吢丄D 12


WYKAAD 12
Style przywi膮zania doros艂ych:
" Doros艂a wersja styl贸w przywi膮zania jest nieco inna od ich wersji dzieci臋cej
" Staj膮 si臋 one bardziej nastawione na wzajemno艣膰: doro艣li chc膮 by膰 nie tylko biorcami
wsparcia, troski czy mi艂o艣ci ale i ich dawcami
" Relacja przywi膮zania stopniowo  uwalnia si臋 od zewn臋trznych przejaw贸w blisko艣ci a
bardziej opiera si臋 na utrwalonej wewn臋trznej reprezentacji blisko艣ci; tym samym doro艣li
maj膮 wi臋cej ni偶 dzieci sposob贸w osi膮gania poczucia bezpiecze艅stwa
" Diagnozy stylu dokonuje si臋 w oparciu o samoopisy (bardziej lub mniej ustrukturalizowane)
albo na podstawie opis贸w czynionych przez znajomych (Hazan, Shaver, 1987r.; Feeney,
Nolley, 1991r.)
" R贸偶nice mi臋dzy osobami charakteryzuj膮cymi si臋 r贸偶nymi stylami przywi膮zania dotycz膮 nie
tylko sposobu funkcjonowania w bliskich zwi膮zkach, s膮 zainteresowane innymi ludzmi, wi臋cej
o nich wiedz膮, maj膮 wi臋cej zaufania, mniej s膮 zazdrosne, bardziej stabilne emocjonalnie,
maj膮 wy偶sze aspiracje zawodowe (Hazan, Shaver, 1987r., 1990r.; Mikulincer, 1991r.), lepiej
przystosowuj膮 si臋 do nowych sytuacji, s膮 nastawione bardziej na realizacj臋 cel贸w
wewn臋trznych (Chojnacka, 2006r.)
" Osoby o absorbuj膮cym stylu  s膮 zale偶ne od aprobaty innych, maj膮 ma艂o wiedzy o ludziach i
ma艂e potrzeby poznawcze; koncentruj膮 si臋 na emocjach i ich wyra偶aniu, nastawione s膮 na
nawi膮zywanie i podtrzymywanie bliskich zwi膮zk贸w, cz臋sto si臋 zakochuj膮, s膮 bardzo
zazdrosne, w pracy nie s膮 dobrze zorganizowani, odk艂adaj膮 na p贸zniej realizacj臋 wa偶nych
zada艅, nie pracuj膮 intensywnie ani te偶 nie maj膮 wysokich osi膮gni臋膰; gorzej ni偶 bezpiecznie
przywi膮zani radz膮 sobie w nowych sytuacjach 偶yciowych
" L臋kowy styl przywi膮zania 艂膮czy si臋 z negatywn膮 ocen膮 innych jako nierzetelnych,
egoistycznych, niezainteresowanych blisko艣ci膮, z unikaniem wchodzenia w bliskie relacje z
obawy przed brakiem akceptacji, krzywd膮, odrzuceniem (Bartholomew, Horowitz, 1991r.)
" Odrzucaj膮cy styl przywi膮zania r贸wnie偶 wi膮偶e si臋 z unikaniem bliskich zwi膮zk贸w, ale
towarzyszy mu poczucie niezale偶no艣ci od innych i koncentracja na aktywno艣ciach
niewymagaj膮cych bliskich relacji (na pracy zawodowej i osi膮gni臋ciach); wi膮偶e si臋 z
nawi膮zaniem przelotnych znajomo艣ci, przejawianiem dystansu i wrogo艣ci, nadu偶ywaniem
alkoholu i narkotyk贸w jako sposobu radzenia sobie z napi臋ciem i stresem oraz s艂abym
radzeniem sobie z nowymi sytuacjami 偶yciowymi (Brennan, Shaker, Tobey, 1991r.; Kobak,
Sceery, 1988r.; Hazan, Shaver, 1990r.; Chojnacka, 2006r.)
" W znanych nam badaniach nie ma jednak jednoznacznych dowod贸w, i偶 style przywi膮zania
os贸b doros艂ych rzeczywi艣cie bazuj膮 na postulowanych przez Bowlby ego r贸偶nicach w
spostrzeganiu siebie (samoocena) i ludzi (zaufaniu do ludzi) a tak偶e wi膮偶膮 si臋 ze
zr贸偶nicowaniem preferowanych warto艣ci i obrazem 艣wiata
Problem i cele badania:
" Style przywi膮zania a samoocena i zaufanie do ludzi
" Style przywi膮zania a warto艣ci osobiste
" Style przywi膮zania a przekonania o 艣wiecie spo艂ecznym (autorytarna wizja 艣wiata, sk艂onno艣膰
do ksenofobii i uprzedze艅, spo艂eczny darwinizm)
Metoda:
" Dane pochodz膮 z badania sonda偶owego przeprowadzonego metod膮 bezpo艣redniego
wywiadu ankieterskiego z u偶yciem kwestionariusza, na pr贸bie 300 os贸b ze wszystkich
region贸w kraju, w sierpniu 2007r.
Pomiar styl贸w przywi膮zania:
" Zastosowano zestaw 4 opis贸w odczu膰 i zachowa艅 charakteryzuj膮cych poszczeg贸lne style,
opracowany przez Bartholomew i Horowitz (1991r.). Badani proszeni byli o zaznaczenie na
skalach od 1 (ca艂kowicie nie zgadzam si臋) do 9 (ca艂kowicie zgadzam si臋) stopnia, w jakim
ka偶dy z opis贸w charakteryzuje ich w艂asne zachowania i uczucia:
Styl bezpieczny (BSP): stosunkowo 艂atwo nawi膮zuj臋 bliskie, emocjonalne relacje z
innymi. Czuj臋 si臋 dobrze wiedz膮c, 偶e jestem od nich zale偶ny i 偶e oni s膮 zale偶ni ode
mnie. Nie martwi臋 si臋 tym, 偶e mog臋 by膰 samotny/a ani tym, 偶e inni mog膮 mnie nie
akceptowa膰
Styl odrzucaj膮cy (OSP): czuj臋 si臋 dobrze nie maj膮c bliskich, emocjonalnych relacji z
innymi. Jest dla mnie bardzo wa偶ne aby czu膰 si臋 osob膮 niezale偶n膮 i
samowystarczaln膮. Wol臋 nie zale偶e膰 od innych i aby inni nie zale偶eli ode mnie
Styl absorbuj膮cy (ASP): chc臋 by膰 bardzo bisko emocjonalnie z innymi ale cz臋sto
zauwa偶am, 偶e oni niech臋tnie wchodz膮 ze mn膮 w tak bliskie relacje jak bym chcia艂/a.
Czuj臋 si臋 nienajlepiej bez bliskich relacji z innymi, ale czasem obawiam si臋, 偶e oni nie
ceni膮 mnie tak, jak ja ich
Styl l臋kowy (LSP): czuj臋 si臋 troch臋 nieswojo wchodz膮c w bliskie relacje z innymi.
Trudno mi ca艂kowicie im zaufa膰 lub by膰 od nich zale偶nym/膮. Czasami obawiam si臋, 偶e
zostan臋 skrzywdzony/a je艣li pozwol臋 sobie zbyt si臋 zbli偶y膰 do innych
Pomiary:
" Samoocena: u偶yto skr贸conej wersji narz臋dzia Rosenberga (1989r.). Skala sk艂ada si臋 z 13
item贸w (膮 Cronbacha = 0,75). Przyk艂adowe pozycje:
 S膮dz臋, 偶e jestem tyle samo wart/a co inni
 S膮dz臋, 偶e posiadam wiele cennych zalet
 Og贸lnie rzecz bior膮c, mam uczucie, 偶e nale偶臋 do tych, kt贸rym nic si臋 nie udaje
Respondenci odpowiadali na skali od 1 (zdecydowanie si臋 zgadzam) do 4 (zdecydowanie si臋
nie zgadzam)
" Zaufanie:
Zaufanie do bliskich: skala zaufania do bliskich sk艂ada艂a si臋 z 4 pozycji (膮 Cronbacha =
0,61). Respondentom zadawano pytanie:  Czy og贸lnie rzecz bior膮c ma Pan/i czy te偶
nie ma Pan/i zaufania do&  :
Najbli偶szej rodziny (rodzic贸w, dzieci, ma艂偶onka)
Dalszej rodziny
S膮siad贸w
Os贸b, z kt贸rymi na co dzie艅 pracuj臋
Respondenci odpowiadali na skali od 1 (zdecydowanie mam zaufanie) do 4
(zdecydowanie nie mam zaufania)
Zaufanie do ludzi: skala zgeneralizowanego zaufania do ludzi oparta na narz臋dziu
autorstwa Yamagishi i Yamagishi (1994r.), sk艂ada艂a si臋 z 7 pozycji (膮 Cronbacha =
0,85). Przyk艂adowe pozycje:
 W kontaktach z nieznajomymi lepiej by膰 ostro偶nym
 Nie powinno si臋 ufa膰 innym ludziom dop贸ki si臋 ich nie pozna
 Wi臋kszo艣膰 ludzi sk艂amie je偶eli b臋dzie mog艂a dzi臋ki temu co艣 zyska膰
Respondenci odpowiadali na skali od 1 ( zupe艂nie si臋 nie zgadzam ) do 6 ( zgadzam
si臋 w zupe艂no艣ci ) na ile zgadzaj膮 si臋 b膮dz nie z przedstawionymi stwierdzeniami
" Warto艣ci osobiste: w badaniu u偶yto kwestionariusza Portrait Values Questionnaire
autorstwa Schwartza (2001r.) sk艂adaj膮cego si臋 z 40 item贸w. Metoda  portretowa polega na
tym, 偶e warto艣ci wyra偶one s膮 w pogl膮dach i zachowaniach innego cz艂owieka, wzgl臋dem
kt贸rego badany ma okre艣li膰 stopie艅 w艂asnego podobie艅stwa. W zastosowanym
kwestionariuszu poszczeg贸lne typy warto艣ci reprezentowane s膮 przez kilka opis贸w (od 2 do
5). Pe艂na lista 10 typ贸w warto艣ci obejmuje: uniwersalizm, dobro膰, podmiotowo艣膰,
osi膮gni臋cia, w艂adz臋, bezpiecze艅stwo, stymulacj臋, konformizm, hedonizm i tradycj臋.
Przyk艂adowe pozycje dla wszystkich 10 typ贸w warto艣ci:
 Stara si臋 robi膰 to, czego oczekuj膮 od niego inni. Wa偶ne jest dla niego bycie
pos艂usznym i zdyscyplinowanym.  konformizm
 Poszukuje przyg贸d i lubi ryzykowa膰. Chce mie膰 偶ycie pe艂ne wra偶e艅.  stymulacja
 Uwa偶a za wa偶ne 偶eby wszyscy ludzie na 艣wiecie byli traktowani r贸wno. Jest
przekonany, 偶e ka偶dy powinien mie膰 w 偶yciu r贸wne szanse.  uniwersalizm
 Wa偶ne jest dla niego aby pomaga膰 otaczaj膮cym go ludziom. Pragnie dba膰 o ich
dobro.  dobro膰
 Wa偶ne jest dla niego aby sam podejmowa艂 decyzje w swoich sprawach. Lubi
wolno艣膰 i niezale偶no艣膰 od innych.  samosterowno艣膰
 Wa偶ne jest dla niego to czego nauczy艂a go rodzina. Chce post臋powa膰 zgodnie z
rodzinnymi obyczajami i tradycjami.  tradycja
 Wa偶ne jest dla niego aby kierowa膰 innymi. Chce aby ludzie robili to co im ka偶e. 
w艂adza
 Wa偶na jest dla niego dobra zabawa. Nie lubi sobie niczego odmawia膰.  hedonizm
 Wa偶na jest dla niego czysto艣膰 i porz膮dek. Nie chce aby otacza艂 go ba艂agan i nie艂ad.
 bezpiecze艅stwo
 Wa偶ne jest dla niego odnoszenie du偶ych sukces贸w. Lubi robi膰 wra偶enie na
ludziach.  osi膮gni臋cia
" Zgodnie z metodologi膮 stosowan膮 przez Schwartza wskazniki poszczeg贸lnych typ贸w warto艣ci
zosta艂y poddane ipsatyzacji (centrowaniu). Zabieg ten polega na odj臋ciu od ka偶dego z 10
u艣rednionych wskaznik贸w (dla poszczeg贸lnych typ贸w warto艣ci) uzyskanych przez dan膮 osob臋
ich indywidualnej od niej og贸lnej z wszystkich 40 pozycji kwestionariusza
Przekonania:
" Autorytaryzm: zastosowano powszechnie znan膮, skr贸con膮 (18 pozycji) skal臋 autorytaryzmu
autorstwa Altmeyera (1988r.). Przyk艂adowe pozycje:
 Pos艂usze艅stwo i szacunek dla autorytet贸w to najwa偶niejsze warto艣ci jakich powinny
nauczy膰 si臋 dzieci
 W艂a艣ciwym kluczem do dobrego 偶ycia s膮 dyscyplina i pos艂usze艅stwo
 Odwracanie si臋 od tradycji pewnego dnia oka偶e si臋 fatalne w skutkach
 W 偶yciu o wiele wa偶niejsze jest uczciwe post臋powanie z ludzmi ni偶 zdobywanie
pieni臋dzy i w艂adzy
Skala od 1 (zdecydowanie si臋 nie zgadzam) do 6 (zdecydowanie si臋 zgadzam). Wsp贸艂czynnik 膮
osi膮gn膮艂 warto艣膰 0,77
" Darwinizm spo艂eczny: skala ta (15 pozycji) zosta艂a bezpo艣rednio zaczerpni臋ta z bada艅
Duckitta i Fishera (2003r.). Przyk艂adowe pozycje:
 Je艣li kto艣 w danej sytuacji posiada w艂adz臋, to powinien j膮 wykorzysta膰 w taki
spos贸b, aby osi膮gn膮膰 swoje cele
 Je艣li trzeba by膰 m艣ciwym i bezlitosnym aby osi膮gn膮膰 swoje cele, to powinno si臋 tak
post臋powa膰
 W 偶yciu o wiele wa偶niejsze jest uczciwe post臋powanie z ludzmi ni偶 zdobywanie
pieni臋dzy i w艂adzy (pozycja odwr贸cona)
 Pieni膮dze, bogactwo i luksus to jest to co si臋 naprawd臋 liczy w 偶yciu
Skala od 1 (zdecydowanie si臋 nie zgadzam) do 6 (zdecydowanie si臋 zgadzam). Wsp贸艂czynnik 膮
osi膮gn膮艂 warto艣膰 0,76
" 艢wiat spo艂eczny jako zagro偶enie: r贸wnie偶 i ta, sk艂adaj膮ca si臋 z 10 pozycji skala, w oryginale
pochodzi z bada艅 Duckitta i Fishera (2003r.). Przyk艂adowe pozycje:
 Chocia偶 mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e 艣wiat wok贸艂 nas staje si臋 coraz bardziej
niebezpieczny i chaotyczny w rzeczywisto艣ci wcale tak nie jest
 W ka偶dej chwili mo偶e wok贸艂 nas powsta膰 chaos i anarchia  wszystko na to
wskazuje
Skala od 1 (zdecydowanie si臋 nie zgadzam) do 6 (zdecydowanie si臋 zgadzam). Wsp贸艂czynnik 膮
osi膮gn膮艂 warto艣膰 0,77
Stosunek do obcych:
" Ksenofobia: wskaznik ksenofobii stosowany w badaniach International Social Survey
Programme (Cichomski i inni, 2002r.) sk艂ada艂 si臋 z 10 pozycji. Przyk艂adowe pozycje:
 Przybysze z innych kraj贸w przyczyniaj膮 si臋 do zwi臋kszenia przest臋pczo艣ci
 Przybysze z innych kraj贸w przyczyniaj膮 si臋 do rozwoju polskiej gospodarki
 Przybysze z innych kraj贸w odbieraj膮 prac臋 osobom urodzonym w Polsce
Wsp贸艂czynnik 膮 dla ca艂ej skali wyni贸s艂 0,83
" Uprzedzenia: do pomiaru uprzedze艅 u偶yto powszechnie stosowanej skali Bogardusa (1933r.).
Respondentom zadawano 4 pytania dotycz膮ce kolejno os贸b pochodzenia: niemieckiego,
rosyjskiego, wietnamskiego i 偶ydowskiego. Pytano respondent贸w czy osoby tego
pochodzenia  ciesz膮 si臋 ich sympati膮 czy  nie mia艂yby nic przeciwko temu by kto艣 z ich
rodziny zawar艂 ma艂偶e艅stwo z tak膮 osob膮 czy  maj膮 pe艂ne zaufanie do tych os贸b oraz czy
 nie mia艂yby nic przeciwko temu 偶eby taka osoba by艂a ich s膮siadem . Drugim elementem
pomiaru uprzedze艅 by艂 tzw. Termometr uczu膰  respondenci mieli za zadanie opisa膰 swoje
ustosunkowanie do ww. czterech narodowo艣ci na skali od -50 (skrajnie negatywne) do +50
(skrajnie pozytywne). Po u艣rednieniu odpowiedzi dla wszystkich czterech nacji og贸lna miara
dystansu spo艂ecznego i og贸lna ocena na termometrze uczu膰 (po uprzednim odwr贸ceniu skal)
korelowa艂y na poziomie r=0,60 co by艂o podstaw膮 do utworzenia z nich jednego, globalnego
wskaznika uprzedze艅
Dyskusja:
" Style przywi膮zania a samoocena i zaufanie do ludzi
" Analizy pokaza艂y zgodn膮 z za艂o偶eniami teoretycznymi przeciwstawno艣膰 bezpiecznego i
l臋kowego stylu przywi膮zania a tak偶e nieco s艂absz膮 opozycj臋 stylu absorbuj膮cego i
odrzucaj膮cego (podobne rezultaty uzyskali Bartholomew, Horowitz, 1991r.)
Style przywi膮zania a zaufanie do ludzi w og贸le:
" Bezpieczny styl przywi膮zania w Polsce koreluje pozytywnie z zaufaniem do bliskich;
negatywnie z zaufaniem do ludzi w og贸le
" Dlaczego?
" Styl bezpieczny  ekspansja Ja; potrzeba w艂adzy i stymulacji; styl l臋kowy  autorytaryzm,
艣wiat jako zagro偶enie, uprzedzenia
Style przywi膮zania a radzenie sobie w nowej sytuacji (Chojnacka, 2006r.):
" Jak radz膮 sobie ludzie na I roku studi贸w, zale偶nie od stylu przywi膮zania?
" Wskaznik depresji w nowej sytuacji i p贸艂 roku p贸zniej:
Bezpieczny: 7,22 vs 2,7
L臋kowy: 15,1 vs 13,0
Unikaj膮cy: 12,2 vs 12,5
Emocje pozytywne a styl przywi膮zania:
" Bezpieczny: 5,05 vs 5,95
" L臋kowy: 4,42 vs 4,03
" Unikaj膮cy: 4,34 vs 3,96
 Nie zale偶y mi na bliskich zwi膮zkach  sk膮d styl unikaj膮cy?
" Skoro motywacja podtrzymywania wi臋zi jest uniwersalna (Baumeister, Leary, 1995r.) 
cechuje wszystkie normal human beings, nie jest ograniczona do pewnych grup czy jednostek
 to dlaczego s膮 osoby reprezentuj膮ce styl  dismissing avoidant ?
" Osoby takie maj膮 negatywne schematy innych ludzi, deklaruj膮 brak zainteresowania bliskimi
wi臋ziami, brak emocjonalnej blisko艣ci, brak zaufania  jednocze艣nie maj膮 wysok膮 samoocen臋
" Ich wysoka samoocena oparta jest na poczuciu w艂asnych osi膮gni臋膰 i kompetencji  raczej ni偶
na akceptacji ze strony innych
Co wyja艣nia deklaratywny brak potrzeby blisko艣ci?
" Brak przekonania o dost臋pno艣ci innych ludzi dla podtrzymywania wysokiej samooceny 
musz膮 wi臋c nieproporcjonalnie du偶o inwestowa膰 we w艂asne zdolno艣ci i osi膮gni臋cia
" Podkre艣laj膮 w艂asn膮 niezale偶no艣膰, nawet w sytuacjach utraty bliskich czy rozstania
" Nie ufaj膮 pozytywnym s艂owom innych
Unikanie blisko艣ci  efekt silnej potrzeby blisko艣ci, ale hamowanej:
" Hamowanie potrzeby blisko艣ci w obawie przed potencjalnym odrzuceniem; wz贸r zachowania
zapocz膮tkowany reakcj膮 na wyobra偶aln膮 lub realn膮 sytuacj臋 odrzucenia  reakcja obronna
przed negatywnym afektem (Fraley, 1998r.)
" Je艣li osoby unikaj膮ce blisko艣ci rzeczywi艣cie maj膮 siln膮 potrzeb臋 blisko艣ci i przynale偶no艣ci  to
do艣wiadczenie odrzucenia powinno prowadzi膰 do negatywnego nastroju i obni偶enia
samooceny; a w sytuacji spo艂ecznego sukcesu  powinny do艣wiadcza膰 pozytywnego silnego
afektu (Carvallo, Gabriel, 2006r.)
Badanie Carvallo i Gabriel, 2006r.:
" Przekonywano osoby badane  unikaj膮ce blisko艣ci o tym 偶e:
Inni studenci wysoko oceniaj膮 ich osobiste walory i chc膮 wchodzi膰 z nimi w interakcj臋
Niezale偶nie od tego co by艂o w przesz艂o艣ci b臋d膮 odnosi膰 sukcesy w stosunkach z
ludzmi
" Wyniki badania:
Pozytywny nastr贸j po informacji zwrotnej by艂 tym silniejszy, im wy偶szy poziom
przywi膮zania  unikaniowego (deklaracji o braku potrzeby blisko艣ci); -2,53  nastr贸j
os贸b o wysokiej deklarowanej potrzebie blisko艣ci i +7,28  nastr贸j os贸b o najni偶szej
deklarowanej potrzebie blisko艣ci. W grupie kontrolnej (bez informacji zwrotnej)
poziom nastroju nie zale偶a艂 od stylu przywi膮zania
Poziom samooceny: +5,96 w艣r贸d os贸b o wysokiej deklaracji potrzeby blisko艣ci do
+8,30 w艣r贸d os贸b deklaruj膮cych brak tej potrzeby; w grupie kontrolnej samoocena
os贸b spada (ale niezbyt drastycznie), im silniejsza deklaracja braku potrzeby blisko艣ci
" Wniosek: tak naprawd臋 ka偶dy potrzebuje blisko艣ci ale niekt贸rzy hamuj膮 j膮 ze wzgl臋du na l臋k
przed odrzuceniem
Potrzeby i motywy spo艂eczne  zale偶ne od spo艂ecznego uczenia:
" Spo艂eczna geneza i realizacja w kontaktach z ludzmi
" Rodzaje: potrzeba blisko艣ci, kontaktu (afiliacji), por贸wna艅 spo艂ecznych, w艂adzy, wp艂ywu,
kontroli, osi膮gni臋膰
" Potrzeba afiliacji: przyjemno艣膰 p艂yn膮ca z obecno艣ci innych (Schachter):
Zwi臋ksza si臋 w sytuacji zagro偶enia
Wi臋ksza u jedynak贸w i pierworodnych
Potrzeba afiliacji a l臋k:
" W艣r贸d czekaj膮cych na przykry zabieg 31% badanych wybiera艂o czekanie z innymi gdy strach
by艂 s艂aby, a 66% gdy strach by艂 silny (Schachter)
" L臋k przed 艣mierci膮 wzbudza motyw do bycia z innymi ale podobnymi do nas (np. pod
wzgl臋dem 艣wiatopogl膮du), a zwi臋ksza niech臋膰 i uprzedzenia wobec innych, obcych
(Greenberg, Pyszczynski, Solomon, 1997r.)
Kiedy pragniemy towarzystwa:
" Badanie student贸w w USA, 1973r.
Sytuacja: Z innymi Sami Oboj臋tne
Szcz臋艣cie 88% 2% 10%
Robienie czego艣 nowego 77% 13% 10%
Zmartwienie 52% 44% 4%
Poczucie winy 45% 43% 12%
P艂acz 8% 88% 4%
Zm臋czenie fizyczne 6% 85% 9%
Kontakty spo艂eczne jako klucz do poznania siebie:
"  Ja-odzwierciedlone  Cooley i Mead: stopie艅 w jakim zdefiniowanie naszego Ja zale偶y od
informacji zwrotnej i opinii uzyskiwanych od innych ludzi
" Przejmujemy opini臋 innych o nas samych pod warunkiem zrozumienia, 偶e inni mog膮
spostrzega膰 rzeczywisto艣膰 (i nas) inaczej, ni偶 my sami
Skutki samotno艣ci:
" Dla zdrowia: badania prospektywne (d艂u偶sze obserwacje populacji pod k膮tem 偶ycia
towarzyskiego i zdrowia) w Kalifornii, lata 70-te: izolacja spo艂eczna cz臋艣ciej jest przyczyn膮 ni偶
nast臋pstwem chor贸b; zwi臋ksza ryzyko 艣mierci przy zachorowaniu
" Badanie w Szwecji (17433 osoby): umieralno艣膰 w艣r贸d os贸b nawi膮zuj膮cych i utrzymuj膮cych
najmniej kontakt贸w spo艂ecznych jest o 50% wy偶sza ni偶 w艣r贸d os贸b najbardziej towarzyskich
" Sprzyja zachorowaniu na raka, choroby wie艅cowe, opryszczk臋, zawa艂 serca
" Utrudnia i wyd艂u偶a rekonwalescencj臋
" Separacja i rozw贸d bardziej szkodz膮 zdrowiu ni偶 艣mier膰 partnera
" M臋偶czyzni w okresie rozwodu lub separacji cz臋艣ciej padaj膮 ofiar膮 napad贸w rabunkowych
" Osoby utrzymuj膮ce bliskie kontakty ze wsp贸艂ma艂偶onkami 艂atwiej znosz膮 艣mier膰 dziecka i nie
umieraj膮 w m艂odszym wieku od ludzi, kt贸rzy nie przeszli podobnej tragedii
" M臋偶czyzni porzuceni przez partnerki maj膮 wi臋cej problem贸w immunologicznych ni偶 ci, kt贸rzy
sami doprowadzili do zerwania relacji
Mechanizmy:
" Rola wsparcia spo艂ecznego, kt贸re redukuje dzia艂anie stresora: eksperyment z  napa艣ci膮
s艂own膮  obecno艣膰 osoby bliskiej redukuje reakcje naczyniowe
" Rola w艂asnych zachowa艅 uruchomionych przez innych: zauwa偶enie negatywnych objaw贸w,
p贸j艣cie do lekarza, kontynuowanie terapii
" Rola uk艂adu immunologicznego: badanie Kiecold-Glaser; samotno艣膰 zaburza system
odporno艣ciowy. Ma艂a liczba kontakt贸w spo艂ecznych u student贸w idzie w parze z nisk膮 liczb膮
naturalnych niszczycieli we krwi, z obni偶on膮 reaktywno艣ci膮 limfocyt贸w T, upo艣ledzeniem
kontroli nad u艣pionymi wirusami opryszczki, wysokim poziomem kortyzolu
Potrzeba aprobaty spo艂ecznej:
" Wiele czynno艣ci podejmuje si臋 nie ze wzgl臋du na nie same, ale poniewa偶 s膮 one 艣rodkiem
sprawiaj膮cym, 偶e inni b臋d膮 nas zauwa偶a膰, ceni膰, lubi膰, kocha膰, pomaga膰
" Konsekwencje aprobaty spo艂ecznej:
Oznaka uznania to偶samo艣ci, dostrze偶enia naszej osoby
Poczucie bezpiecze艅stwa
Wytworzenie wi臋zi, sympatii, wzajemno艣ci
Podniesienie statusu
Kryterium sprawowania kontroli nad 艣rodowiskiem
Potrzeba swobody dzia艂ania:
" Gdy jest zagro偶ona  pojawia si臋 nieprzyjemne poczucie ograniczenia wolno艣ci, swobody i
pojawia si臋 motyw reaktancji  oporu, sprzeciwu (Brehm, 1966r.)
" Przedmiot/dzia艂anie odebrane, zabronione lub zagro偶one odebraniem zyskuje na warto艣ci
Reaktancja:
" Ograniczenie dost臋pno艣ci produktu zwi臋ksza jego warto艣膰 (ch臋膰 posiadania): dwie czekoladki
ze s艂oja, gdzie s膮 tylko dwie& zjawisko  ostatniej okazji (Worchel, 1975r.; Cialdini, 2001r.)
" Wzrost atrakcyjno艣ci towar贸w reglamentowanych czy zakazanych
" Naciski i zakazy, silne poczucie konieczno艣ci zrobienia czego艣, odwzajemnienia  budz膮 op贸r
Potrzeba por贸wna艅 spo艂ecznych  Festinger, Latane, Codol:
" Potrzeba walidacji poznawczej  jest podstaw膮 por贸wna艅 z innymi, kt贸re s膮 potrzebne dla
uzyskania trafnego obrazu siebie (Festinger)
" W proces dokonywania por贸wna艅 anga偶ujemy si臋 gdy:
Nie ma obiektywnych standard贸w
Nie mamy pewno艣ci
" Kogo wybieramy do por贸wna艅: por贸wnania w g贸r臋 i w d贸艂:
W g贸r臋: z osobami, kt贸re lokuj膮 si臋 wy偶ej ni偶 my w jakim艣 zakresie  gdy chcemy
okre艣li膰 standard doskona艂o艣ci i zobaczy膰 jak daleko od niego jeste艣my
W d贸艂: gdy chcemy chroni膰 lub podbudowa膰 w艂asn膮 samoocen臋  raczej ni偶 budowa膰
trafny obraz siebie
" Szukanie podobie艅stwa i odr臋bno艣ci: Primus Inter Pares (zjawisko PIP); Codol: przy
por贸wnaniach znaczenie maj膮 2 przeciwstawne ww. tendencje; kompromis mi臋dzy
poczuciem wsp贸lnoty i indywidualizmem: Ja  lepszy od normy
Wyniki por贸wna艅 a samoocena (Tesser):
" Spadek samooceny w wyniku por贸wna艅 jest tym wi臋kszy, im wi臋kszy sukces innej osoby i im
jest ona nam bli偶sza
" Model MUS (utrzymywania samooceny przy negatywnym wyniku por贸wna艅):
Dziedzina, w kt贸rej wypadamy gorzej: je偶eli jest istotna  bardzo obni偶a samoocen臋 i
nie jest mo偶liwe  p艂awienie si臋 w cudzej chwale
R贸偶nica mi臋dzy wynikami cudzymi a naszymi: im wi臋ksza tym cudzy sukces w wa偶nej
dla nas dziedzinie bardziej boli; radzimy sobie z tym
" Nasilamy lub os艂abiamy blisko艣膰 w stosunku do danej osoby: zanik blisko艣ci gdy kto艣 bliski
osi膮ga sukces w wa偶nej dla nas sferze; zmieniamy spostrzeganie sfery (na mniej istotn膮 dla
naszego Ja)
" Gdy bliska osoba uzyskuje lepsze od nas wyniki  sfera, w kt贸rej tak si臋 dzieje staje si臋 mniej
istotna; gdy nasze wyniki s膮 lepsze  podwy偶szamy wag臋 tej dziedziny
Zachowanie pomocne: ukierunkowane na korzy艣ci innego:
" Jest rodzajem szerszej kategorii zachowa艅 prospo艂ecznych, kt贸re s膮 ukierunkowane na
korzy艣ci pozaosobiste: dobro innych ludzi, spo艂eczno艣ci, 艣rodowiska naturalnego
" Mo偶e, ale nie musi by膰 altruistyczne  kiedy nie przynosi 偶adnych korzy艣ci albo nara偶a na
straty osob臋 pomagaj膮c膮
Modele pomagania:
" Decyzyjny model interwencji kryzysowej (Darley, Latane, 1970r.)
" Teorie pobudzenia  bilansu (Piliavin, 1981r.)
" Teorie norm powinno艣ciowych (Cialdini, 1991r.)
" Teorie ewolucjonistyczne (Hamilton, 1964r.)
Decyzyjny model interwencji kryzysowej  warunki udzielenia pomocy:
" Dostrze偶enie zdarzenia (gdy si臋 spieszysz nie widzisz potrzebuj膮cego pomocy  nawet jak
biegniesz na wyk艂ad dotycz膮cy altruizmu i jeste艣 klerykiem); Darley, Batson, 1973r.
" Zinterpretowanie sytuacji jako kryzysowej  czyli takiej, w kt贸rej komu艣 pilnie potrzebna jest
pomoc (chory czy pijany?)
" Przyj臋cie osobistej odpowiedzialno艣ci za pomoc
" Rozstrzygni臋cie czy ma si臋 kompetencje
" Decyzja by pom贸c
W ka偶dym z tych warunk贸w tkwi膮 blokady dla pomagania
Teorie pobudzenia:
" Do udzielenia pomocy motywuje nas spostrzeganie jakiego艣 naszego dzia艂ania jako
skutecznego sposobu usuni臋cia nieprzyjemnych emocji wywo艂anych cudzym nieszcz臋艣ciem.
Pomagamy gdy:
Spostrze偶enie cudzych k艂opot贸w wywo艂uje u obserwatora pobudzenie emocjonalne
Owo pobudzenie jest nieprzyjemne i staramy si臋 je zredukowa膰
Obserwator wybiera taki spos贸b redukcji tego pobudzenia, kt贸ry najszybciej i
najlepiej je zredukuje, przy najmniejszych kosztach
Teorie norm:
" Pomaganie to efekt ulegania normom spo艂ecznym, uwewn臋trznionym nakazom i zakazom
dotycz膮cym po偶膮danego i niepo偶膮danego zachowania w sytuacjach spo艂ecznych
" Dwa rodzaje norm: opisowe i powinno艣ciowe (Cialdini, Kallgren, Reno, 1991r.); opisowe
dotycz膮 tego jak wi臋kszo艣膰 ludzi post臋puje w danej sytuacji; powinno艣ciowe  m贸wi膮 co
cz艂owiek powinien zrobi膰, wp艂ywaj膮 one na zachowanie poprzez sankcje spo艂eczne
(dezaprobata i aprobata) za z艂amanie i przestrzeganie normy
" Norma odpowiedzialno艣ci spo艂ecznej  oczekiwanie i nakaz pomagania tym, kt贸rych losy
zale偶膮 od naszych dzia艂a艅 (Berkowitz, 1972r.)
" Norma wzajemno艣ci: oczekiwanie i nakaz pomagania osobom, kt贸re pomog艂y nam w
przesz艂o艣ci (Gouldner, 1960r.), ale je偶eli przys艂uga jest nieproszona i interpretowana przez
odbiorc臋 jako zamach na jego swobod臋 wyboru  wzbudza reaktancj臋 i niech臋膰 (Behm,
1976r.)
Aktywizowanie normy  warunek pomagania (Cialdini i inni, 1991r.):
" G艂贸wnym czynnikiem decyduj膮cym o wp艂ywie normy jest to czy zostanie ona zaktywizowana
w danej sytuacji; je偶eli w jakiej艣 sytuacji r贸偶ne normy dyktuj膮 odmienne sposoby zachowania
 wybieramy to, kt贸re jest kontrolowane przez norm臋 ostatnio zaktywizowan膮 (np.
za艣miecone miejsce  norma opisowa i napis  wrzucaj 艣mieci do kosza  norma
powinno艣ciowa). Akcje nawo艂uj膮ce do dbania o 艣rodowisko przy obrazku za艣mieconego pola
s膮 ma艂o skuteczne


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 13
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 15
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 10
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 8
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 7
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 6
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 5
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 14
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 3
Warsztaty psychologiczne i autoprezentacji 08 12 2012 (1)
Psychopatologia Kmita w1 12 13
wyk墓鈥歛d 12 elektroliza i ogniwa
Psychologia osobowosci 3 12 tryb zgodnosci
12 Farmakoterapia zaburze艅 psychotycznych
Psychologia 2012 12 Uzaleznienia cd

wi臋cej podobnych podstron