2011 MAJ OKE PP


Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJCY Miejsce
na naklejkÄ™
KOD PESEL
z kodem
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
MAJ 2011
POZIOM PODSTAWOWY
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron
Czas pracy:
(zadania 1  34). Ewentualny brak zgłoś
120 minut
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych,
linijki oraz kalkulatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkÄ™ z kodem.
Liczba punktów
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
do uzyskania: 50
dla egzaminatora.
MCH-P1_1P-112
UkÅ‚ad graficzny © CKE 2010
2 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Informacja do zadań 1. 3.
Atomy trzech różnych pierwiastków: X, Y i Z mają w stanie podstawowym następujące
konfiguracje elektronów walencyjnych:
Pierwiastek X: 2s22p2 (L4) Pierwiastek Y: 3s1 (M1) Pierwiastek Z: 3s23p4 (M6)
Zadanie 1. (1 pkt)
Napisz symbole chemiczne lub nazwy pierwiastków X, Y i Z.
X: ................................... Y: ................................... Z: ...................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Zbadano trzy tlenki pierwiastków X, Y i Z. Informacje o ich właściwościach zestawiono
w tabeli.
Reakcja z
Wzór tlenku
wodÄ… zasadÄ… kwasem
XO   
Y2O +  +
ZO3 + + 
Uwaga: Znak  + oznacza, że tlenek reaguje z daną substancją; znak  - oznacza, że tlenek nie reaguje z daną
substancjÄ….
Korzystając z powyższej informacji, określ charakter chemiczny tlenków.
Charakter chemiczny tlenku XO: .................................................................................................
Charakter chemiczny tlenku Y2O: ...............................................................................................
Charakter chemiczny tlenku ZO3: ................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Przeprowadzono doświadczenie, do którego użyto tlenków opisanych w powyższym zadaniu,
i jego przebieg zilustrowano rysunkiem.
Y2O ZO3
XO
II III
I
H2O H2O H2O
W każdej probówce umieszczono uniwersalny papierek wskaznikowy.
Określ barwę uniwersalnego papierka wskaznikowego w każdej probówce.
Probówka I: ..................................................................................................................................
Probówka II: .................................................................................................................................
Probówka III: ...............................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 3
Poziom podstawowy
Zadanie 4. (1 pkt)
Uzupełnij zdania, wpisując określenia wybrane z poniższego zestawu:
zmniejszy się, zwiększy się, nie ulegnie zmianie.
Po emisji czÄ…stki ²- liczba masowa jÄ…dra ........................................................, natomiast
Å‚adunek ........................................................ o jeden Å‚adunek elementarny.
W wyniku emisji czÄ…stki Ä… liczba masowa jÄ…dra ........................................................ o cztery
jednostki, a jego Å‚adunek ........................................................ o dwa Å‚adunki elementarne.
Zadanie 5. (1 pkt)
Oceń prawdziwość poniższych zdań i uzupełnij tabelę. Wpisz literę P, jeżeli uznasz
zdanie za prawdziwe, lub literę F, jeżeli uznasz je za fałszywe.
Zdanie P/F
Chlorowodór i metan są związkami dobrze rozpuszczalnymi w wodzie,
1.
ponieważ cząsteczki tych związków są silnie polarne.
W związku o wzorze CS2 występuje wiązanie kowalencyjne, ponieważ
2.
elektroujemność obu pierwiastków jest taka sama.
Lotność alkanów rośnie wraz ze wzrostem masy ich cząsteczek, dlatego
3.
n-heksan jest bardziej lotny niż n-pentan.
Zadanie 6. (2 pkt)
Termiczny rozkład azotanu(V) ołowiu(II) przebiega według równania:
2Pb(NO3)2 2PbO + 4NO2Ä™! + O2Ä™!
Oblicz całkowitą objętość gazowych produktów (w przeliczeniu na warunki normalne)
wydzielonych podczas reakcji rozkładu 16,55 g azotanu(V) ołowiu(II), zakładając,
że przemiana ta przebiegła ze 100% wydajnością. Wynik podaj z dokładnością
do jednego miejsca po przecinku. W obliczeniach przyjmij wartości mas molowych:
-1 -1 -1
M = 14,0 g · mol , M = 16,0 g · mol , M = 207,0 g · mol .
N O Pb
Obliczenia:
Odpowiedz:
Nr zadania 1. 2. 3. 4. 5. 6.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
4 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Informacja do zadań 7. 10.
Przeprowadzono doświadczenie zilustrowane poniższym rysunkiem.
Na (s)
H2O + fenoloftaleina
Zaobserwowano, że metal stapia się, tworząc kulkę, i pływa po powierzchni wody. Wskutek
reakcji objętość kulki zmniejszała się.
Zadanie 7. (1 pkt)
Zapisz w formie jonowej równanie reakcji przebiegającej podczas tego doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
a) Napisz, co zaobserwowano podczas doświadczenia. Wpisz do tabeli barwę roztworu
przed reakcjÄ… i po reakcji.
Barwa roztworu przed reakcjÄ… Barwa roztworu po reakcji
b) Określ odczyn powstałego roztworu.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Korzystając z informacji wprowadzającej, określ, czy reakcja jest egzoenergetyczna, czy
endoenergetyczna.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Uzupełnij poniższe zdanie. W każdym nawiasie wybierz i podkreśl właściwe słowo.
Po wrzuceniu do wody małego kawałka sodu przebiega gwałtowna reakcja. Zachowanie sodu,
który przybiera kształt kulisty i pływa na powierzchni wody, wskazuje na jego ( niską /
wysoką ) temperaturę topnienia oraz gęstość ( mniejszą / większą ) od gęstości wody.
Egzamin maturalny z chemii 5
Poziom podstawowy
Zadanie 11. (3 pkt)
Siarkowodór (H2S) można otrzymać w laboratorium w wyniku działania kwasu solnego
na siarczek żelaza(II). Oprócz siarkowodoru produktem tej reakcji jest chlorek żelaza(II).
Siarkowodór spala się w powietrzu słabym płomieniem, dając w przypadku dostatecznego
dopływu tlenu tlenek siarki(IV) i parę wodną. Przy ograniczonym dopływie tlenu wydziela się
siarka i para wodna.
Korzystając z powyższej informacji, napisz w formie cząsteczkowej
a) równanie reakcji otrzymywania siarkowodoru w laboratorium.
.......................................................................................................................................................
b) równanie reakcji spalania siarkowodoru przy ograniczonym dostępie tlenu i podaj
stopień utlenienia siarki przed reakcją oraz stopień utlenienia siarki po zakończeniu
przemiany.
Równanie reakcji:
.......................................................................................................................................................
Stopień utlenienia siarki przed reakcją: .......................................................................................
Stopień utlenienia siarki po reakcji: .............................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Spośród soli o wzorach: K2CO3, MgSO3, Na2SO4, Ca(NO2)2, AlCl3 wybierz tę, której
aniony mają właściwości redukujące, a kationy mają konfigurację elektronową argonu.
Napisz jej wzór.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
W wodnym roztworze fruktozy (C6H12O6) na jeden mol czÄ…steczek tego cukru przypada
24
9,03 · 10 czÄ…steczek wody.
Oblicz stężenie procentowe tego roztworu w procentach masowych. Wynik podaj
z dokładnością do liczby całkowitej. W obliczeniach przyjmij przybliżone wartości mas
-1 -1
molowych: MC H12O6 = 180 g · mol , MH O = 18 g · mol .
6 2
Obliczenia:
Odpowiedz:
Nr zadania 7. 8a) 8b) 9. 10. 11a) 11b) 12. 13.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 1 1 2 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
6 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Zadanie 14. (2 pkt)
Poniższy wykres przedstawia temperaturową zależność rozpuszczalności azotanu(V) potasu
w wodzie.
300
250
200
150
100
50
0
0 20 40 60 80 100 120
o
Temperatura, C
Do 50 g wody dodano 85 g azotanu(V) potasu i otrzymanÄ… mieszaninÄ™ ogrzano do 60 oC.
Korzystając z wykresu, określ,
a) ile gramów azotanu(V) potasu nie rozpuściło się.
.......................................................................................................................................................
b) do jakiej najniższej temperatury należy ogrzać mieszaninę, aby pozostała sól uległa
rozpuszczeniu.
.......................................................................................................................................................
Informacja do zadań 15. 17.
Przeprowadzono doświadczenia, których przebieg zilustrowano na poniższym rysunku.
H2SO4
H2SO4 CH3COOH
III
II
I
CH3COONa
Na2CO3 Na2CO3
" W probówce I wyczuwało się charakterystyczny zapach octu.
" W probówce II i III reakcje przebiegły gwałtownie i wydzielił się bezbarwny gaz.
Zadanie 15. (1 pkt)
Na podstawie informacji wprowadzającej uzupełnij poniższe zdanie. W każdym
nawiasie wybierz i podkreśl nazwę właściwego kwasu.
Najmocniejszym kwasem jest kwas ( etanowy / siarkowy(VI) / węglowy ), a najsłabszym
kwasem jest kwas ( etanowy / siarkowy(VI) / węglowy ).
Rozpuszczalność, g/100 g wody
Egzamin maturalny z chemii 7
Poziom podstawowy
Zadanie 16. (2 pkt)
Napisz w formie cząsteczkowej równania reakcji zachodzących w probówkach I i II.
Probówka I: ..................................................................................................................................
Probówka II: .................................................................................................................................
Zadanie 17. (2 pkt)
Powstający w probówce III bezbarwny gaz wprowadzono do zlewki, w której znajdował się
wodny roztwór wodorotlenku wapnia.
a) Napisz, co zaobserwowano podczas tego doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
b) Przedstaw w formie cząsteczkowej równanie reakcji zachodzącej w zlewce.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 18. (3 pkt)
W trzech probówkach oznaczonych numerami I, II i III znajdują się oddzielnie wodne
roztwory następujących substancji: NaCl, MgCl2, CuCl2. Przeprowadzono doświadczenie,
podczas którego do każdej probówki dodano wodny roztwór NaOH, i w tabeli zanotowano
obserwacje.
Numer probówki Opis obserwacji
I Wytrącił się biały osad.
II Wytrącił się niebieski osad.
III Brak objawów reakcji.
a) Napisz wzór chemiczny substancji, której roztwór znajdował się w probówce III
przed dodaniem wodnego roztworu NaOH.
.......................................................................................................................................................
b) Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w probówce I.
.......................................................................................................................................................
c) Wyjaśnij, dlaczego odparowanie nie jest odpowiednią metodą, którą można
zastosować do oddzielenia powstałego w probówce II osadu od pozostałych
składników mieszaniny poreakcyjnej.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 14. 15. 16. 17a) 17b) 18a) 18b) 18c)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 1 2 1 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
8 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Zadanie 19. (1 pkt)
Poniżej przedstawiono ogólne schematy ilustrujące reakcje całkowitego spalania
węglowodorów należących do różnych szeregów homologicznych.
3n +1 3n
CnH2n+2 + O2 nCO2 + (n+1)H2O oraz CnH2n + O2 nCO2 + nH2O
2 2
Określ, o ile mniej moli tlenu cząsteczkowego zużywa się do całkowitego spalenia 1 mola
alkenu niż do całkowitego spalenia 1 mola alkanu o tej samej liczbie atomów węgla
w czÄ…steczce.
.......................................................................................................................................................
Informacja do zadania 20. i 21.
Alkany pod wpływem promieniowania ultrafioletowego reagują z bromem. Z każdego alkanu
zawierającego więcej niż 2 atomy węgla może powstać różna liczba izomerycznych
monobromopochodnych, zależnie od tego, który atom wodoru zostaje zastąpiony przez atom
bromu. W temperaturze okoÅ‚o 100 ºC głównym produktem jest ten, w którym atom bromu
został podstawiony do atomu węgla połączonego z mniejszą liczbą atomów wodoru.
Zadanie 20. (2 pkt)
W reakcji 2-metylopropanu z bromem przebiegającej pod wpływem promieniowania
ultrafioletowego powstała mieszanina izomerycznych monobromopochodnych.
Ustal, ile izomerów powstanie w wyniku opisanej przemiany. Napisz wzór
półstrukturalny (grupowy) jednego izomeru oraz podaj jego nazwę systematyczną.
Liczba powstałych izomerów: .......................
Wzór półstrukturalny: Nazwa systematyczna:
Zadanie 21. (2 pkt)
a) Stosując wzory sumaryczne związków organicznych, napisz równanie reakcji
bromu z n-butanem (zmieszanych w stosunku objętościowym 1 : 1) przebiegającej
pod wpÅ‚ywem promieniowania ultrafioletowego w temperaturze okoÅ‚o 100 ºC.
.......................................................................................................................................................
b) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) głównego produktu tej przemiany.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 9
Poziom podstawowy
Informacja do zadań 22. 24.
Do całkowitego uwodornienia 1 mola cząsteczek węglowodoru X zużyto 2 mole cząsteczek
wodoru. Produktem tej reakcji jest 2,2-dimetylobutan.
Zadanie 22. (1 pkt)
Spośród przedstawionych poniżej wzorów wybierz i podkreśl ten, który przestawia
węglowodór X.
A. B. C. D.
CH3
CH3 CH3 CH3 CH3 CH3
H2C CH C CH3 H3C C C CH H2C C C CH2 H3C C C CH3
CH3
CH3
Zadanie 23. (1 pkt)
Napisz, stosując wzory sumaryczne związków organicznych, równanie reakcji
całkowitego uwodornienia węglowodoru X.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 24. (1 pkt)
Oblicz w procentach masowych zawartość węgla w produkcie reakcji całkowitego
uwodornienia węglowodoru X. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc
-1
po przecinku. W obliczeniach przyjmij wartoÅ›ci mas molowych: MC = 12,00 g · mol ,
-1
M = 1,00 g · mol .
H
Obliczenia:
Odpowiedz:
Zadanie 25. (1 pkt)
Pewna substancja organiczna składająca się z węgla, wodoru i tlenu jest bezbarwną cieczą
o dużej lepkości, mieszającą się z wodą w każdym stosunku i nieulegającą dysocjacji. Jest
silnÄ… truciznÄ…. Reaguje z zawiesinÄ… wodorotlenku miedzi(II), powodujÄ…c rozpuszczanie siÄ™
osadu i powstanie roztworu o barwie szafirowej. W czÄ…steczce tego zwiÄ…zku organicznego
stosunek liczby atomów węgla, wodoru i tlenu wynosi 1 : 3 : 1.
Napisz wzór półstrukturalny (grupowy) opisanego związku.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 19. 20. 21a) 21b) 22. 23. 24. 25.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 2 1 1 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
10 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Zadanie 26. (2 pkt)
W tabeli przedstawiono wybrane właściwości alkanali (pod ciśnieniem 1013 hPa).
Nazwa alkanalu Temperatura topnienia, ºC Temperatura wrzenia, ºC
Metanal  92  19
Etanal  123 21
Propanal  80 48
Butanal  96 75
Na podstawie: W. Mizerski, Tablice chemiczne, Warszawa 2003
Korzystając z powyższej tabeli, określ stan skupienia
a) metanalu oraz etanalu w warunkach normalnych.
Metanal: ................................ Etanal: ................................
b) propanalu oraz butanalu w temperaturze  90 ºC i pod ciÅ›nieniem 1013 hPa.
Propanal: ................................ Butanal: ................................
Zadanie 27. (1 pkt)
Pewien związek organiczny w obecności kwasu siarkowego(VI) reaguje z etanolem, dając
substancjÄ™ chemicznÄ… o wzorze sumarycznym C3H6O2. Substancja ta ma charakterystyczny
zapach. Drugim produktem reakcji jest woda.
Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równanie
opisanej przemiany. W równaniu nad strzałką napisz warunki, w jakich zachodzi ta
reakcja.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 28. (1 pkt)
Oceń prawdziwość poniższych zdań i uzupełnij tabelę. Wpisz literę P, jeżeli uznasz
zdanie za prawdziwe, lub literę F, jeżeli uznasz je za fałszywe.
Zdanie P/F
W tłuszczach ciekłych łańcuchy reszt kwasowych są w większości nasycone,
1. natomiast w tłuszczach stałych przeważają łańcuchy z jednym lub większą
liczbą wiązań podwójnych.
Tłuszcze ciekłe można przekształcić w tłuszcze stałe w reakcji katalitycznego
2.
uwodornienia wiązań podwójnych w tzw. procesie utwardzania tłuszczów.
W reakcji kwasu oleinowego z glicerolem powstaje tłuszcz nienasycony,
3.
który powoduje odbarwienie wody bromowej.
Egzamin maturalny z chemii 11
Poziom podstawowy
Informacja do zadań 29. 31.
Poniższy schemat ilustruje ciąg przemian chemicznych.
NH2
trimeryzacja HNO3
[H]
A
B
p, T
H2SO4
etyn
1
2
eten chloroetan
Zadanie 29. (2 pkt)
Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równanie
reakcji otrzymywania związku A z etynu oraz równanie reakcji otrzymywania związku
B ze zwiÄ…zku A.
Równanie reakcji otrzymywania związku A:
.......................................................................................................................................................
Równanie reakcji otrzymywania związku B:
.......................................................................................................................................................
Zadanie 30. (1 pkt)
Jeden mol etynu poddano przemianom prowadzÄ…cym do powstania chloroetanu.
Korzystając z informacji, wybierz i podkreśl wiersz A D, w którym poprawnie zapisano
wzory i liczby moli nieorganicznych substratów przemian oznaczonych na schemacie
numerami 1 i 2.
Przemiana 1 Przemiana 2
A. H2 HCl
B. H2 Cl2
C. 2H2 HCl
D. 2H2 Cl2
Zadanie 31. (1 pkt)
Posługując się podziałem charakterystycznym dla chemii organicznej, określ typ reakcji,
w wyniku której powstaje związek B, oraz typ reakcji oznaczonej na schemacie numerem 2.
Typ reakcji, w wyniku której powstaje związek B:
.......................................................................................................................................................
Typ reakcji oznaczonej na schemacie numerem 2:
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 26a) 26b) 27. 28. 29. 30. 31.
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 2 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
12 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
Zadanie 32. (1 pkt)
Aminokwasy wchodzące w skład białek noszą nazwy zwyczajowe i często oznaczane są
trzyliterowymi symbolami stosowanymi do zwięzłego zapisywania struktury białek,
np. glicyna (Gly), alanina (Ala). Jeżeli w reakcji kondensacji uczestniczą te dwa aminokwasy,
to w produktach reakcji można wykryć cztery rodzaje dipeptydów zapisanych umownie:
Gly-Ala, Ala-Gly, Gly-Gly i Ala-Ala.
Podaj liczbę łańcuchowych tripeptydów, które mogą powstać w wyniku kondensacji
zachodzÄ…cej w mieszaninie glicyny (Gly) i seryny (Ser).
Liczba możliwych tripeptydów: ............................
Zadanie 33. (2 pkt)
Białka stanowią podstawowy budulec wszystkich organizmów, są składnikiem włókien
naturalnych pochodzenia zwierzęcego, np. wełny i jedwabiu naturalnego.
W probówce znajduje się biała próbka jedwabiu naturalnego.
Zaprojektuj doświadczenie, które potwierdzi obecność białka w badanej próbce.
a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując nazwę odczynnika wybranego z listy:
" wodny roztwór manganianu(VII) potasu
" stężony kwas azotowy(V)
" woda bromowa.
Schemat doświadczenia:
.......................................................................
Badana próbka
b) Napisz, co zaobserwowano podczas tego doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii 13
Poziom podstawowy
Zadanie 34. (2 pkt)
Pomysł otrzymania tworzyw o strukturze polimerowej zawdzięczamy analizie budowy
naturalnych polimerów, takich jak kauczuk czy wełna. Wyróżnia się polimery addycyjne oraz
polimery kondensacyjne. Polimery addycyjne powstają wtedy, gdy w reakcji następuje
łączenie się monomerów bez równoczesnego wydzielania się cząsteczek produktu ubocznego.
Polimery kondensacyjne powstają w reakcjach, w których oprócz polimeru wydzielają się
niewielkie cząsteczki produktu ubocznego, którym najczęściej jest woda.
Poniżej przedstawione są dwie przemiany chemiczne:
" powstawania polichlorku winylu (popularnego PCW):
nCHCl=CH2 [ CH2 CH ] n
Cl
oraz
" powstawania poliamidu o nazwie nylon:
O O
nH2N-(CH2)6-NH2 + nHOOC-(CH2)4-COOH [ N-(CH2)6-N-C- (CH2)4-C ]n + 2nH2O
H H
a) Określ, jakim polimerem (addycyjnym czy kondensacyjnym) jest:
" polichlorek winylu
" nylon.
Polichlorek winylu: ........................................................................
Nylon: ........................................................................
b) Podaj nazwę zaznaczonego wiązania, które występuje w polimerze o nazwie nylon.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania 32. 33a) 33b) 34a) 34b)
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
14 Egzamin maturalny z chemii
Poziom podstawowy
BRUDNOPIS
KOD EGZAMINATORA
Czytelny podpis egzaminatora
KOD ZDAJÄ„CEGO


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2011 MAJ OKE PP TRS
2011 MAJ OKE PP
2011 MAJ OKE PP ODP
2011 MAJ OKE PP
2011 MAJ OKE PP
2011 MAJ OKE PP
2003 MAJ OKE PP ODP
2005 MAJ OKE PP TRS
2005 MAJ OKE PP ODP
2006 MAJ OKE PP ODP
2002 MAJ OKE PP I

więcej podobnych podstron