eb28fb55f8914e208dbd30e388bef47508 02 28 zalecenia interpretacja Pzp


29 lutego 2008r.
ZALECENIA DLA BENEFICJENTÓW FUNDUSZY UE DOTYCZCE
INTERPRETACJI PRZEPISÓW USTAWY PRAWO ZAMÓWIEC
PUBLICZNYCH
1. W odpowiedzi Rządu RP na zarzuty formalne KE dotyczące niezgodności polskiego
ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami oraz
TWE, Rząd RP uznał część argumentów KE odnośnie braku zgodności pomiędzy polską
ustawą Pzp i prawem unijnym. Jednocześnie Rząd RP podjął prace w celu
niezwłocznego wniesienia projektu nowelizacji ustawy Pzp do rozpatrzenia w trybie
pilnym przez Parlament.
2. Zgodnie z art. 9 ust. 5 RozporzÄ…dzenia Rady 1083/20061 operacje finansowane z
funduszy są zgodne z postanowieniami Traktatu i aktów przyjętych na jego podstawie.
3. Zgodnie z art. 12 Rozporządzenia Rady 1260/19992 działania finansowane przez
fundusze lub otrzymujÄ…ce wsparcie z EBI lub z innego instrumentu finansowego sÄ…
zgodne z postanowieniami Traktatu, z instrumentami przyjętymi w ramach Traktatu oraz
z politykami i działaniami Wspólnoty, włączając w to reguły konkurencji, udzielanie
zamówień publicznych, ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego, zniesienia
nierówności i wspierania równości kobiet i mę\czyzn.
4. Zgodnie z art. 12 ust. 1 RozporzÄ…dzenia Rady 1164/943 projekty finansowane przez
Fundusz są zgodne z postanowieniami traktatów, przyjętymi na ich mocy dokumentami
oraz z politykami Wspólnoty, w tym z tymi, które dotyczą ochrony środowiska, transportu,
sieci transeuropejskich, polityki konkurencji i udzielania zamówień publicznych.
5. Do czasu wejścia w \ycie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp beneficjenci funduszy
unijnych udzielając zamówień, stosują obecnie obowiązującą ustawę. Mo\e to prowadzić
do sytuacji takiej, i\ beneficjenci podejmując działania zgodne z polską ustawą naruszą
jednocześnie prawo unijne, co mo\e skutkować uznaniem części lub całości środków
1
Rozporządzenie Rady nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999;
2
Rozporządzenie Rady nr 1260/1999 (WE) z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne
w sprawie funduszy strukturalnych;
3
Rozporządzenie Rady nr 1164/94 (WE) z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiającego Fundusz Spójności;
1
przekazywanych z bud\etu WE i poniesionych przez beneficjentów za niekwalifikowane
(niepodlegajÄ…ce zwrotowi).
6. Mając na uwadze powy\sze, w niniejszych Zaleceniach przedstawiono wskazówki w jaki
sposób, stosując obecnie obowiązującą ustawę Pzp, działać w mo\liwie najszerszym
zakresie w zgodzie z prawem UE.
7. Do czasu wejścia w \ycie zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych
dostosowujących jej przepisy do wymogów prawa UE, beneficjentom funduszy
unijnych zaleca się stosowanie Zaleceń, w celu uniknięcia nieprawidłowości.
8. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164,
poz. 1163 ze zm.) jest aktem implementującym przepisy wspólnotowe z zakresu
zamówień publicznych (dyrektywy: 2004/17/WE i 2004/18/WE). W konsekwencji nale\y
wskazać, \e niniejsze Zalecenia dotyczą postępowań, których wartość jest równa lub
przekracza progi wskazane w dyrektywach, a co za tym idzie ustalone w rozporzÄ…dzeniu
wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
9. Dokonując wykładni przepisów ustawy nale\y uwzględniać orzecznictwo polskich sądów
oraz Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (ETS).
10. Interpretując przepisy krajowe wydane w celu transpozycji postanowień dyrektywy nale\y
kierować się tzw. prowspólnotową wykładnią prawa. Zasada ta wywiedziona z
utrwalonego orzecznictwa ETS, wskazuje, \e wynikajÄ…ce z dyrektywy zobowiÄ…zanie
Państwa Członkowskiego do osiągnięcia rezultatu przewidzianego przez dyrektywę, oraz
ich obowiązek na mocy art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE)
do podjęcia wszelkich właściwych środków ogólnych lub szczególnych w celu
zapewnienia wykonania tego zobowiązania jest wią\ące dla wszystkich organów Państw
Członkowskich, włączając organy administracji oraz sądy w ramach ich kompetencji.
Wynika z tego, \e stosując prawo krajowe, niezale\nie czy dane przepisy zostały przyjęte
przed czy po wejściu w \ycie dyrektywy, organy państwowe wezwane do
przeprowadzenia ich wykładni zobowiązane są zrobić to, w największym mo\liwym
stopniu, w świetle treści i celu dyrektywy, dla osiągnięcia jej rezultatu i przez to uzyskania
zgodności z art. 249 akapit trzeci TWE.4
11. W konsekwencji ETS uznał, \e jeśli zastosowanie prawa krajowego w zgodzie ze
wskazanymi zasadami nie jest mo\liwe, organy władzy państwa członkowskiego są
zobowiązane do stosowania prawa wspólnotowego i ochrony praw, które przyznaje ono
4
Por. m.in. ETS z dnia 10 kwietnia 1984 r. w sprawie 14/83 Von Colson i Kamann; ETS z dnia 13 listopada 1990
r. w sprawie C-106/89 Marleasing
2
jednostce. W sytuacji, gdy zastosowanie prawa krajowego w danej sytuacji byłoby
sprzeczne z prawem wspólnotowym nie nale\y stosować przepisów prawa krajowego.5
12. W jednym z najnowszych orzeczeń z dnia 11 pazdziernika 2007 r. ETS potwierdził
dotychczasową linię orzeczniczą odnosząc się bezpośrednio do przepisów
wspólnotowych dot. zamówień publicznych. Wskazał mianowicie wyraznie, \e rolą sądu
krajowego jest nadanie prawu wewnętrznemu, które ma on stosować, o ile to tylko
mo\liwe, wykładni zgodnej z celem dyrektywy. Przepis dyrektywy, jeśli jest sformułowany
w sposób bezwarunkowy i wystarczająco precyzyjny, daje podstawę, by mo\na było
powołać się na niego przeciwko danej instytucji zamawiającej.6
5
Por. m.in. ETS z dnia 26 września 2000 r. w sprawie C-262/97 Engelbrecht; ETS z dnia 27 lutego 2003 r. w
sprawie Santex
6
ETS z dnia 11 pazdziernika 2007 r. w sprawie C-241/06 Lämmerzahl
3
1. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu  art. 26
ustawy Pzp
13. Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający ma prawo odstąpić od \ądania
dokumentów poświadczających spełnienie warunków udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są m.in. usługi bankowe oraz
usługi ubezpieczeniowe.
14. Jednak\e jak wynika z art. 45 ust. 1 dyrektywy 2004/18/WE  z udziału w zamówieniu
wykluczany jest ka\dy kandydat lub oferent, który został skazany prawomocnym
wyrokiem sądu.. za jedno z kategorii wymienionych w tym artykule przestępstw. Przepis
dyrektywy jest jednoznaczny i nie pozostawia jakiejkolwiek uznaniowości państwu
członkowskiemu w jego implementacji. Oznacza to, \e bezpośrednio nakłada określone
obowiązki na zamawiających, z których przepisy prawa krajowego nie mogą ich
zwalniać.7
15. Przesłanki te obejmują kategorie przestępstw, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt. 4-9
ustawy Pzp.
16. W konsekwencji zamawiający zobowiązani są do weryfikacji i wykluczenia wykonawców
w ww. zakresie równie\ w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi bankowe
lub usługi ubezpieczeniowe.
2. Modyfikacja istotnych warunków zamówienia po jego opublikowaniu  art. 38 ustawy
Pzp
17. Zgodnie z art. 38 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający jest zobowiązany do przedłu\enia
terminu składania ofert, je\eli oka\e się to konieczne w wyniku modyfikacji treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Modyfikacja taka, zgodnie z art.
38 ust. 4 ustawy Pzp, mo\e być dokonana w ka\dym czasie przed terminem składania
ofert. Termin na wprowadzenie zmian w ofertach musi wynosić co najmniej 7 dni.
18. Mo\e to powodować sytuację, w której zamawiający wprowadza modyfikację do SIWZ na
7 dni przed terminem zło\enia ofert, co nie musi skutkować obowiązkiem przedłu\enia
tego terminu. W konsekwencji mo\e okazać się, \e potencjalni wykonawcy nie będą
dysponowali odpowiednim czasem na dostosowanie swoich ofert do zmienionych
wymagań. W takim przypadku mo\e dojść do naruszenia jednoznacznie brzmiących
7
Por. m.in. ETS z dnia 20 września 1988 r. w sprawie C-31/87 Beentjes
4
przepisów dyrektywy 2004/18/WE, która w art. 38 wskazuje minimalne terminy na
składanie ofert.
19. Dodatkowo w art. 38 ust. 4 ustawa Pzp przewiduje, \e informacja o modyfikacji SIWZ
będzie przekazywana jedynie wykonawcom, którym przekazano jej pierwotną wersję, a
gdy SIWZ udostępniono na stronie internetowej, jej modyfikację zamieszcza się tak\e na
tej stronie.
20. Powodować to mo\e brak dostępu do odpowiedniej informacji dla wszystkich
potencjalnych wykonawców, a co za tym idzie mo\e zostać uznane za naruszenie
zasady przejrzystości prowadzenia postępowania dot. udzielenia zamówienia
publicznego.
21. Wprowadzanie zmian jedynie w SIWZ nie gwarantuje zachowania zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania  SIWZ zostaje bowiem przekazany tylko tym
uczestnikom, którzy po zapoznaniu się z ogłoszeniem, uznali, \e są zainteresowani
uzyskaniem zamówienia.
22. W konsekwencji, biorąc pod uwagę cel regulacji oraz dokonując jej interpretacji w świetle
przepisów wspólnotowych, nale\y wskazać, \e zamawiający ma obowiązek
poinformować o modyfikacji SIWZ poprzez publikację dodatkowego ogłoszenia oraz
przedłu\enia minimalnego terminu składania ofert w przypadku modyfikacji SIWZ.
23. W celu uniknięcia wątpliwości dotyczących właściwego stosowania przepisów dot.
zamówień publicznych zamawiający powinien postępować w następujący sposób.
24. Je\eli w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego modyfikacja
treści SIWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający
przekazuje informację o zakresie modyfikacji Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich drogÄ… elektronicznÄ… zgodnie z formÄ… i procedurami wskazanymi na stronie
internetowej określonej w dyrektywie (portal SIMAP; www.simap.europa.eu), za pomocą
formularza Ogłoszenia dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze
lub sprostowania.
25. Je\eli w wyniku modyfikacji treści SIWZ niezbędny jest dodatkowy czas na
wprowadzenie zmian w ofertach, zamawiający przedłu\a odpowiednio termin składania
ofert informując o tym wykonawców, którym przekazano specyfikację istotnych warunków
zamówienia oraz zamieszczając stosowną informację na stronie internetowej.
26. Je\eli zamawiający dokonał modyfikacji treści SIWZ prowadzącej do zmiany treści
ogłoszenia o zamówieniu, przedłu\a termin składania ofert o czas niezbędny na
wprowadzenie zmian w ofertach.
5
27. Je\eli zamawiający dokonał modyfikacji treści SIWZ prowadzącej do istotnej zmiany
ogłoszenia o zamówieniu, termin składania ofert powinien biec od nowa licząc od dnia
przekazania Ogłoszenia dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze
lub sprostowania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
28. W tym celu zamawiający wykorzystuje formularz, który pozwala na modyfikację
pierwotnie wysłanego do UE ogłoszenia: OGAOSZENIE DODATKOWYCH
INFORMACJI, INFORMACJE O NIEKOMPLETNEJ PROCEDURZE LUB
SPROSTOWANIE zamieszczony na stronie SIMAP. Formularz ten nie jest przewidziany
przez Rozporządzenie 1564/2005 dot. standardowych formularzy ogłoszeń, lecz został
wprowadzone jako u\yteczny środek mający pomóc zamawiającym w takich
przypadkach.
3. Informacja dot. mo\liwości udzielenia zamówienia uzupełniającego na roboty
budowlane lub usługi - art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp
29. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 Pzp zamawiający mo\e udzielić uzupełniającego
zamówienia publicznego na usługi lub roboty budowlane w trybie negocjacji bez
ogłoszenia wykonawcy realizującemu zamówienie podstawowe. Informacja o
zamówieniu uzupełniającym musi być zawarta w SIWZ. Dodatkowo zgodnie z art. 32 ust.
3 Pzp, jeśli zamawiający przewiduje udzielenie zamówienia uzupełniającego uwzględnia
jego wartość przy szacowaniu wartości zamówienia podstawowego na potrzeby jego
ogłoszenia.
30. Z analizy formularza  Ogłoszenia o zamówieniu , o którym mowa w Rozporządzeniu
1564/2005 dot. standardowych formularzy ogłoszeń, w szczególności z pola II.2.1, w
którym zamawiający podaje informacje o  całkowitej wielkości lub zakresie zamówienia
wynika, \e w sytuacji, gdy przewiduje on mo\liwość udzielenia zamówień
uzupełniających zostaje to wyraznie wskazane. Tak jak przy obliczaniu całkowitej
wartości zamówienia bierze się pod uwagę wartość zamówienia podstawowego dodając
wartość mo\liwych zamówień uzupełniających, tak przy opisie zamówienia wskazuje się
wielkość lub zakres zamówienia podstawowego dodatkowo wskazując na mo\liwą
wielkość i zakres zamówienia uzupełniającego.
31. Z art. 31 pkt 4 lit. b) dyrektywy 2004/18/WE wynika natomiast wprost, \e mo\liwość
skorzystania z procedury negocjacji bez ogłoszenia na zamówienia na roboty budowlane
lub usługi uzupełniające musi być wskazana w zaproszeniu do ubiegania się o realizację
pierwszego projektu a całkowita wartość zamówienia na kolejne roboty budowlane lub
6
usługi jest uwzględniana przez zamawiającego przy obliczaniu szacunkowej wartości
zamówienia podstawowego.
32. W konsekwencji w celu skorzystania z mo\liwości udzielenia zamówienia
uzupełniającego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp zamawiający, poza
obowiązkiem wskazania takiej informacji w SIWZ, jest zobowiązany podać taką
informację równie\ w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego oraz
uwzględnić wartość zamówienia podstawowego łącznie z wartością mo\liwych zamówień
uzupełniających przy obliczaniu całkowitej wartości zamówienia.
4. Zmiana sposobu spełnienia świadczenia oferenta przed zawarciem umowy 
art. 140 ust. 2 ustawy Pzp
33. Zgodnie z art. 140 ust. 2 ustawy Pzp mo\liwe jest dokonanie zmiany sposobu spełnienia
świadczenia wykonawcy. Zmiana taka mo\e mieć miejsce jedynie na etapie przed
podpisaniem umowy, jednak ju\ po wyborze najkorzystniejszej oferty.
34. Dopuszczenie zmiany sposobu spełnienia świadczenia wykonawcy mo\e mieć miejsce
tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy wystąpią określone w ust. 2 przesłanki. Ich wystąpienie
musi być kumulatywne:
- szczególnie uzasadniony przypadek,
- związany z wystąpieniem okoliczności, których nie mo\na było przewidzieć
najpózniej w chwili wyboru oferty, lub, gdy zmiany te są korzystne dla
zamawiajÄ…cego
- a wykonawca wyrazi na nie zgodÄ™.
35. Dodatkowo art. 140 ust. 2 ustawy Pzp wyraznie wskazuje, \e zmiany te nie mogą mieć
wpływu na elementy oferty, które podlegały ocenie przez zamawiającego.
36. Naczelnymi zasadami prowadzenia postępowania przetargowego są równe traktowanie
wykonawców i przejrzystość postępowania, rozumiana jako dostęp wszystkich do
jednakowych informacji. Podstawowym zało\eniem wskazanych zasad jest
wyeliminowanie ryzyka pojawienia siÄ™ uprzywilejowanego traktowania danego podmiotu.
Pociąga to za sobą obowiązek określenia w sposób jasny, precyzyjny i eliminujący
ryzyko subiektywnej oceny warunków zamówienia wskazanych w ogłoszeniu lub w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia na co składa się przede wszystkim:
- opis przedmiotu zamówienia,
- kryteria podmiotowe wykonawców,
7
- kryteria oceny oferty.
37. Pozwolić to ma z jednej strony potencjalnym wykonawcom na zapoznanie się i
jednakowe rozumienie podstawowych informacji dot. zamówienia, a więc na właściwe
przygotowanie się do postępowania, z drugiej daje zamawiającemu instrument
obiektywnej oceny i kwalifikacji zarówno podmiotów ubiegających się o zamówienie jak i
przedstawianych przez nich ofert.
38. Przepis art. 140 ust. 2 Pzp zawiera dwie istotne regulacje.
39. Po pierwsze, przepis mówi o mo\liwości  zmiany sposobu spełnienia świadczenia , po
drugie warunkuje ją faktem, \e zmiana ta nie mo\e dotyczyć  zobowiązań wykonawcy
zawartych w ofercie, które były oceniane .
40. Zgodnie z orzecznictwem ETS  zawarcie umowy na warunkach istotnie odmiennych od
tych określonych w ofercie stanowi, co do zasady, powa\ne naruszenie zasad
przejrzystości i równego traktowania . 8
41. Nale\y uznać, \e tam, gdzie zamawiający mo\e przewidzieć i określić warunki
ewentualnej zmiany w warunkach zamówienia jest zobowiązany do ich uwzględniania na
etapie ogłoszenia.
42. Przepis art. 140 ust. 2 ustawy Pzp nie zezwala zamawiajÄ…cemu na wprowadzanie zmian
powodowanych okolicznościami, które pozostają w jego dyspozycji. Mo\liwość zmiany
sposobu świadczenia wykonawcy istnieje w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
których nie mo\na było przewidzieć. Zawsze więc tam, gdzie zamawiający nie dochował
nale\ytej staranności w określaniu warunków zamówienia choć mógł i powinien był to
przewidzieć, zmiana, o której mowa w art. 140 ust. 2 Pzp nie będzie mo\liwa.
43. Wszelkie istotne zmiany specyfikacji istotnych warunków zamówienia są, co do zasady,
zakazane a ich ewentualne wprowadzenie pociąga obowiązek wszczęcia nowego
postępowania lub co najmniej wyznaczenia odpowiednich terminów, które pozwolą
potencjalnym wykonawcom na wprowadzenie właściwych korekt w przygotowywanej
przez nich ofercie, zgodnie z opisanymi w pkt. 2 niniejszych Zaleceń zasadami.
44. Drugą przesłanką pozwalającą w świetle art. 140 ust. 2 ustawy Pzp na wprowadzenie
zmian w sposobie świadczenia wykonawcy po wyborze oferty, a przed podpisaniem
umowy jest sytuacja, gdy  zmiany sÄ… korzystne dla zamawiajÄ…cego .
45. Termin ten jest pojęciem, którego nie mo\na jednoznacznie zdefiniować. Nale\y
wskazać, \e na ewentualne zmiany muszą wyrazić zgodę obie strony, co w praktyce
oznacza, \e ka\da zmiana sposobu świadczenia wykonawcy będzie korzystna zarówno
8
Por. m.in. ETS z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-496/99 Succhi di Frutta
8
dla zamawiającego jak i wykonawcy. Powoduje to, \e w rzeczywistości strony umowy
mogłyby dowolnie kształtować treść umowy, co w sposób oczywisty jest sprzeczne z
celami, dla których prowadzi się postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy.
46. Ewentualne zmiany sposobu świadczenia nie mogą dotyczyć zobowiązań wykonawcy
zawartych w ofercie, które były oceniane w toku postępowania. Wprowadzenie zmian nie
mo\e odnosić się do elementów oferty, które były przedmiotem oceny. Oznacza to, \e
wszelkie zmiany dotyczące zarówno przedmiotu zamówienia, jak równie\ kryteriów, na
których opierał się zamawiający oceniając oferty są zakazane. Podobnie rzecz się ma ze
wszelkimi zmianami dotyczącymi zakresu świadczenia wykonawcy.
47. Mo\e to błędnie sugerować, \e inne parametry wskazane w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, które nie podlegały ocenie, mogą ulec zmianie. Takie
rozwiązanie nale\y uznać za niezgodne z prawem w kontekście naczelnych zasad
prowadzenia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, w
szczególności uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa
w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.9
48. Za dopuszczalne nale\ałoby jednak uznać zmiany, które dotyczą np. miejsca lub czasu
świadczenia w sytuacji, w której od momentu wyboru oferty do podpisania umowy
zaistniały nie dające się do wcześniejszego przewidzenia okoliczności, za które
zamawiający nie ponosi odpowiedzialności powodujące, \e spełnienie świadczenia w
pierwotnym miejscu jest nieracjonalne (np. zniszczenie magazynu, w którym miały być
przechowywane dostarczane towary). Podobnie będzie w sytuacji kolejności
wykonywania określonych czynności przez wykonawcę, które nie będą miały znaczenia
dla istoty zamówienia (np. rozpoczęcie prac remontu ulic w innym ni\ pierwotnie
przewidzianym miejscu równie\ objętym przedmiotem zamówienia).
49. Nale\y przy tym pamiętać, \e mo\liwość zmiany sposobu świadczenia wykonawcy
nale\y traktować jako odstępstwo od ogólnej zasady wyra\onej w art. 140 ust. 1 ustawy
Pzp, zgodnie z którą zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest to\samy z
jego zobowiązaniem zawartym w ofercie i w konsekwencji interpretować ściśle i
zawÄ™\ajÄ…co.
5. Zmiana postanowień zawartej umowy  art. 144 ust. 1 ustawy Pzp
50. Zgodnie z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp zakazane sÄ… wszelkie zmiany zawartej umowy w
sprawie zamówienia publicznego. Na zasadzie wyjątku dopuszcza się mo\liwość ich
9
Por. m.in. ETS z dnia 5 pazdziernika 2000 r. w sprawie C-337/98 Komisja Europejska przeciwko Francji
9
wprowadzenia jedynie w sytuacji, gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika z
okoliczności, których nie mo\na było przewidzieć w chwili jej zawarcia lub, gdy zmiany
takie sÄ… korzystne dla zamawiajÄ…cego.
51. Nale\y podkreślić, \e regulacja art. 144 ust. 1 ustawy Pzp jest przepisem szczególnym w
stosunku do zasady wolności umów wyra\onej w art. 3531 Kodeksu cywilnego (k.c.) i
stanowi jej ograniczenie.10 Naruszenie tego zakazu skutkuje niewa\nością czynności
prawnej w zakresie dokonanej zmiany.
52. Zmiana umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp jest dopuszczalna tylko wtedy,
gdy wprowadzenie zmian jest konieczne i wynika z okoliczności, których nie mo\na było
przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Przepis ustawy nie zezwala zamawiającemu na
wprowadzanie dowolnych zmian powodowanych okolicznościami, które pozostają w jego
dyspozycji. Jeśli zamawiający nie przewidział tych okoliczności, choć mógł i powinien to
zrobić, zmiana postanowień umowy nie jest dopuszczalna.
53. Konieczność wprowadzenia zmian do umowy wynika z zaistnienia takiej sytuacji, która
czyni niemo\liwym utrzymanie postanowień umowy w niezmienionej postaci. Tak jak
konieczność wprowadzenia zmian jest warunkiem ich dokonania, tak wyznacza ona
równie\ dopuszczalną granicę ich wprowadzania. Zmiany takie nie mogą więc wykraczać
poza to, co jest koniecznie niezbędne i wynika z zaistniałych okoliczności. Wszelkie
zmiany wykraczające poza wskazany zakres nale\y uznać za zakazane.
54. Nale\y podkreślić, \e mo\liwość wprowadzenia zmian do zawartej umowy w sprawie
zamówienia publicznego, jako wyjątek od ogólnej zasady wyra\onej w art. 144 ust. 1
ustawy Pzp, powinien być interpretowany ściśle i zawę\ająco.
55. Nale\y przyjąć, \e zmiana zawartej umowy mo\e mieć miejsce jedynie na skutek
wystąpienia okoliczności, których przy doło\eniu nale\ytej staranności nie mo\na było
przewidzieć w chwili jej zawarcia i które nie są uzale\nione od działania lub zaniechania
stron. Zmiana umowy powinna się ograniczać jedynie do działań koniecznych w celu
nale\ytego wykonania zamówienia.
56. Nale\y podkreślić, \e szczególne znaczenie ma mo\liwość wprowadzenia zmian do
umowy w zakresie zobowiązań wykonawcy zawartych w ofercie, które były oceniane w
toku postępowania. Wprowadzenie zmian nie powinno odnosić się do elementów oferty,
które były przedmiotem oceny. Oznacza to, \e wszelkie zmiany dotyczące zarówno
przedmiotu zamówienia, jak równie\ kryteriów, na których opierał się zamawiający
oceniając oferty nale\y traktować w sposób szczególny. Podobnie rzecz się ma ze
wszelkimi zmianami dotyczącymi zakresu świadczenia wykonawcy.
10
Por. SN IV CKN 70/00 z dnia 28 czerwca 2000 r.
10
57. Mo\e to błędnie sugerować, \e inne parametry wskazane w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, które nie podlegały ocenie, mogą ulec zmianie. Takie
rozwiązanie nale\y uznać za niezgodne z prawem w kontekście naczelnych zasad
prowadzenia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, w
szczególności uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa
w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, z którą związana jest zasada przejrzystości prowadzonego
postępowania.
58. Znajduje to potwierdzenie w utrwalonym orzecznictwie ETS.11 Zasada równego
traktowania wykonawców oznacza, \e wszyscy potencjalni wykonawcy dysponują takimi
samymi informacjami, na podstawie których podejmują decyzje o ubieganiu się o
zamówienie. Przejrzystość postępowania stanowi jedną z gwarancji braku
uprzywilejowanej pozycji któregokolwiek z potencjalnych wykonawców. Stąd koniecznym
jest określenie na jak najwcześniejszym etapie postępowania wszystkich warunków
udzielenia zamówienia, w tym warunków umowy. Z jednej strony pozwala to na
przygotowanie odpowiednich ofert, z drugiej ich obiektywnÄ… ocenÄ™ przez zamawiajÄ…cego.
Nakłada to na zamawiającego obowiązek ścisłego przestrzegania szczegółowych
kryteriów ustalonych na potrzeby kwalifikacji wykonawcy, wyboru oferty jak równie\
warunków umowy do momentu jej zrealizowania. W konsekwencji oferta, która nie
odpowiada wymaganiom wskazanym w ogłoszeniu i specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, zostaje odrzucona. Analogicznie sytuacja powinna wyglądać w sytuacji,
zmiany warunków umowy, w szczególności, gdy zmiana ta mogłaby wpłynąć na treść
oferty, która stanowiła podstawę wyboru danego wykonawcy.
59. Dopuszczenie mo\liwości zmiany warunków umowy w stosunku do treści ocenianej
oferty mogłoby stanowić niewątpliwie podstawę do zarzutu naruszenia zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Dopuszczenie takich zmian byłoby
sprzeczne z filozofią organizowania postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.12
60. Trzeba zaznaczyć, \e ewentualne rozszerzenie zakresu przedmiotu zamówienia powinno
być traktowane jako nowe zamówienie, którego udzielenie mo\e podlegać procedurze
negocjacji bez ogłoszenia lub procedurze z wolnej ręki tylko i wyłącznie w przypadku
spełnienia przesłanek wskazanych odpowiednio w art. 62 lub 67 ustawy Pzp albo art. 134
ust. 5 lub 6 ustawy Pzp.
11
Por. m.in. ETS z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie Lombardii i Mantovani C-285/99 i C-286/99; ETS z dnia
19 czerwca 2003 r. w sprawie GAT C-315/01; ETS z dnia 18 czerwca 2002 w sprawie HI C-92/00
12
Por. ETS z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-496/99 Succhi di Frutta
11
61. Nale\y równocześnie wskazać, \e niektóre warunki umowy o udzielenie zamówienia
publicznego mogą podlegać modyfikacjom w trakcie jej realizacji. Aby jednak było to
dopuszczalne zamawiający jest zobowiązany do wskazania tej mo\liwości oraz
określenia warunków wprowadzenia ewentualnych zmian w ogłoszeniu o zamówieniu.13
62. Przykładem takich zapisów są klauzule waloryzacyjne. W myśl art. 358ą ż 2 k.c. strony
mogą zastrzec w umowie, \e wartość świadczenia pienię\nego określona zostanie
według innego ni\ pieniądz miernika wartości. Zgodnie z zacytowanym przepisem, strony
licząc się z istniejącym albo przewidywanym wzrostem cen, mogą postanowić, \e
wartość świadczenia pienię\nego określona zostanie w relacji do innego ni\ pieniądz
(polski) miernika wartości. Umowne klauzule waloryzacyjne mogą być oparte na ró\nego
rodzaju miernikach wartości takich jak: złoto, waluty obce, określone grupy dóbr
konsumpcyjnych, określone grupy materiałów (tzw. klauzule indeksowe). Omawiany
przepis nie wprowadza \adnego ograniczenia, co do rodzaju umów, w których klauzule
waloryzacyjne mogą być zastrzegane. Przedmiotowe klauzule mogą więc być stosowane
tak\e w umowach, zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
63. Przepis art. 144 ust. 1 ustawy Pzp znajdzie zastosowanie w sytuacji, w której przedmiot
lub zakres zamówienia pozostaje niezmieniony, a zmianie ulegają inne warunki umowy,
które nie wpływają jednak na warunki zamówienia oraz na treść oferty. Za dopuszczalne
nale\ałoby zatem uznać zmiany, które dotyczą np. miejsca lub czasu świadczenia w
sytuacji, w której od momentu podpisania umowy zaistniały nie dające się do
wcześniejszego przewidzenia okoliczności powodujące, \e spełnienie świadczenia w
pierwotnym miejscu jest nieracjonalne (np. zniszczenie magazynu, w którym miały być
przechowywane dostarczane towary). Podobnie będzie w sytuacji kolejności
wykonywania określonych czynności przez wykonawcę, które nie będą miały znaczenia
dla istoty zamówienia (np. rozpoczęcie prac remontu ulic w innym ni\ pierwotnie
przewidzianym miejscu, ale równie\ objętym przedmiotem zamówienia).
64. Klasycznym przykładem zastosowania przepisu art. 144 ust. 1 ustawy Pzp będzie
sytuacja, w której po podpisaniu umowy dochodzi do ustawowej zmiany podatku od
towarów i usług (VAT) a umowa nie przewidywała odpowiedniej klauzuli w tym zakresie.
65. Nale\y zaznaczyć, \e sama zmiana stawki podatku VAT nie skutkuje koniecznością
zapłacenia wykonawcy ceny wy\szej, o ile sama umowa nie zawierała klauzuli rodzącej
13
ibidem
12
takie zobowiÄ…zanie. StÄ…d te\, w powy\szej sytuacji istotnym zagadnieniem jest
określenie w jakich okolicznościach powstanie konieczność wprowadzenia zmian w
umowie umo\liwiająca ich dokonanie. W tym przypadku, wydaje się zasadnym wzięcie
pod uwagÄ™ regulacji zawartych w kodeksie cywilnym. Zgodnie bowiem z art. 139 ust. 1
ustawy Pzp, w zakresie nie uregulowanym ustawą, do umów w sprawach zamówień
publicznych mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Z przesłanką konieczności
wprowadzenia zmian do umowy w sprawie zamówienia publicznego mielibyśmy do
czynienia przede wszystkim w okolicznościach określonych w art. 3571 k.c., zgodnie z
którym, je\eli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby
połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron ra\ącą stratą,
czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd mo\e po rozwa\eniu interesów
stron, zgodnie z zasadami współ\ycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania
zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Nale\y
uznać, ze zmiana stanu prawnego stanowi nadzwyczajną zmianę okoliczności. Jednak
jedynie w sytuacji, gdy nie mo\na jej było przewidzieć w chwili zawarcia umowy w
sprawie zamówienia publicznego. Nale\y przyjąć, \e podobnie jak w przypadku art. 3571
k.c., tak w sytuacji mo\liwości zmiany umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp
zakresu jego zastosowania są objęte przypadki nadzwyczajnej zmiany stosunków po
zawarciu umowy.14
66. Stwierdzenie nadzwyczajnej zmiany okoliczności wymaga porównania warunków, w
jakich zawierano umowę z warunkami, w jakich przyszło ją wykonywać.15
67. Dodatkowo nale\y wskazać, \e wszelkie rzeczywiste lub potencjalne zmiany
okoliczności, które wystąpiły lub mogą wystąpić po wszczęciu postępowania
prowadzonego na podstawie ustawy Pzp i które mają lub mogą mieć wpływ na warunki
umowy powinny zostać uwzględnione w prowadzonym postępowaniu lub skutkować
uniewa\nieniem dotychczasowej procedury i rozpisania nowego przetargu.
68. Drugą przesłanką pozwalającą w świetle art. 144 ust. 1 ustawy Pzp na wprowadzenie
zmian w umowie jest sytuacja, gdy  zmiany sÄ… korzystne dla zamawiajÄ…cego .
69. Termin ten jest pojęciem, którego nie mo\na jednoznacznie zdefiniować. Nale\y
wskazać, \e na ewentualne zmiany muszą wyrazić zgodę obie strony, co w praktyce
oznacza, \e ka\da zmiana umowy będzie korzystna zarówno dla zamawiającego jak i
wykonawcy. Powoduje to, \e w rzeczywistości strony umowy mogłyby dowolnie
14
Por. SN III CK 674/04 z dnia 9 czerwca 2005 r.
15
Por. SN CSK 8/05 z dnia 18 maja 2006 r.
13
kształtować treść umowy, co w sposób oczywisty jest sprzeczne z celami, dla których
prowadzi się postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy.
70. W konsekwencji dokonanie na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy zmian umowy o
zamówienie publiczne, jest mo\liwe w sytuacji łącznego spełnienia następujących
przesłanek:
- zaistnienia obiektywnej konieczność wprowadzenia zmian, np. gdy spełnienie
świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze
stron ra\Ä…cÄ… stratÄ… w rozumieniu art. 3571 k.c.,
- zmiana wynika z okoliczności, których nie mo\na było przewidzieć w momencie
zawarcia umowy, i za które zamawiający nie ponosi odpowiedzialności,
- zmiana pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z wystąpieniem
danych okoliczności i nie wykracza poza to, co konieczne w celu przeciwdziałania
skutkom takiej zmiany okoliczności.
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Różne interpretacje tytułu powieści Granica
Szkolenie PZP AN
komunikacja interpersonalna
Interpretacja słów Hiuzungi
Skala makiawelizmu normy, interpretacja
Aristotle On Interpretation
Kompleksowa interpretacja pomiarów magnetycznych i elektrooporowych nad intruzjami diabazów w Miękin
Analiza i interpretacja badań laboratoryjnych
Interpolacja
Komunikacja interpersonalna w szkole
RENESANS Jan Kochanowski Czego chcesz od nas Panie (żródło i interpretacja)
07 interpretacja barw

więcej podobnych podstron