Podstawy planowania przestrzennego egzamin


Podstawy planowania przestrzennego
(egzamin)
All rights reserved. Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut and Agnieszka GÅ‚owacka.
Last modified: 2013-02-05 14:49
Wykład 1.
Podstawowe akty prawne:
- ustawa z dn. 27.03.2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. Ustaw nr 80 pozy-
cja 717 z 2003 z pózniejszymi zmianami
- ustawa z dn. 7.07.1994 prawo budowlane
- ustawa z dn. 27.04.2001 prawo ochrony środowiska
- ustawa z dn. 17.05.1989 prawo geodezyjne i kartograficzne
- ustawa z dn. 21.08.1997 o gospodarce nieruchomościami
- ustawa z dn. 12.07.1984 o planowaniu przestrzennym
- ustawa z dn. 7.07.1994 o zagospodarowaniu przestrzennym
- ustawa z dn. 08.03.1990 o samorzÄ…dzie gminnym
- ustawa z dnia 3.10.2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społe-
czeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowych warun-
ków, jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektów
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących zna-
cząco oddziaływać na środowisko
Planowanie przestrzenne  to zespół instytucji, metod i działań zapewniający racjonalne zagospoda-
rowanie przestrzenią. Stanowi przestrzenny aspekt planowania społeczno-gospodarczego.
Zadaniem planowania przestrzennego jest ustalenie dla poszczególnych obszarów przeznaczenia i
sposobów zagospodarowania na określone cele. Odbywa się to w aktach planowania przestrzennego
zwanych także planami zagospodarowania przestrzennego.
Planowanie przestrzenne określa:
- zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na róże cele
- zasady ich zagospodarowania, przyjmując tak zwany ład przestrzenny i rozwój zrównoważony,
jako podstawy tych działań
- zasady i tryb rozwiązywania konfliktów między podmiotami władającymi nieruchomościami
a mianowicie: obywatelami, wspólnotami samorządowymi i państwem
Przeznaczenie terenów określa się na tak zwanym rysunku planu. Sposoby zagospodarowania ustala-
ne są w części tekstowej planu.
Plan jest określeniem sposobu działania, dotyczy tych elementów, o których można decydować, tych
rozważań, między którymi można wybierać. Plan można oceniać z punktu widzenia efektywności jego
działań i skutków dzięki nim uzyskanych.
Prognoza jest przewidywaniem, a więc wiąże się z elementami, które nie podlegają decyzjom. Pro-
gnozę można oceniać z punktu widzenia jej trafności. Jest ona tworzona po to, aby przewidywać
skutki planowanych działań.
1
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Wykład 2.
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględ-
nia w uporzÄ…dkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania, takie jak funkcjonalne, spo-
łeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne.
Czynniki Å‚adu przestrzennego:
- odpowiednie rozmieszczenie przestrzenne funkcji (właściwe funkcje w optymalnych miejscach)
- odpowiednie sąsiedztwo funkcji (bezkonfliktowe i dające najwięcej korzyści)
- odpowiednia struktura pionowa (zachowanie proporcji wysokości występowania dominanty)
- odpowiednia struktura pozioma (harmonijna struktura użytkowania i władania gruntami, odpo-
wiedni kształt i wielkość działek, właściwy rozłóg pól uprawnych gospodarstwa wiejskiego, odpo-
wiednie oddalenie od podmiotów gospodarczych)
Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integro-
wania działań gospodarczych, społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej
oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspo-
kajania podstawowych potrzeb społeczności zarówno współczesnych jak i przyszłych pokoleń.
Ustawa z 08.03.1990r. o samorządzie terytorialnym wprowadziła administrację samorządową, jako
administrację niezależną od administracji rządowej. Gminy uzyskały wówczas osobowość prawną,
mogły wykonywać zadania publiczne we własnym imieniu, prowadziły samodzielną gospodarkę fi-
nansową, same decydowały o rozwoju gospodarczym lub przestrzennym.
Komunalizacja mienia  zwrot upaństwowionych po 1945 roku nieruchomości będących wówczas
własnością gmin i miast, z zachowaniem zasad:
- państwo chroni własność
- wywłaszczenie może nastąpić tylko na ściśle określone cele publiczne
- za wywłaszczoną nieruchomość należy się słuszne odszkodowanie (cele publiczne określa i definiu-
je artykuł 6 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami)
System planów przestrzennych w Polsce:
- planowanie rzÄ…dowe
a) koncepcja przestrzenna zagospodarowania kraju (skala rysunku planu to 1: 1 000 000); plan nie
jest aktem prawnym
- planowanie samorzÄ…dowe
a) plany przestrzennego zagospodarowania województw (skala 1: 300 000); wykonują je organy
samorządu województwa (zarząd województwa); uchwala je sejmik wojewódzki; plan nie jest
aktem prawa miejscowego
b) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (skala 1: 1 000 lub 1: 2 000); wykonuje je
wójt (burmistrz, prezydent miasta); uchwala rada gminy (rada miasta); plan jest aktem prawa
miejscowego
Instytucje planowania przestrzennego:
- Rządowe Centrum Studiów Strategicznych (RCSS)  sporządza koncepcje przestrzennego zagospo-
darowania kraju
- Ministerstwo do spraw budownictwa sporzÄ…dzajÄ… miejscowe plany zagospodarow.
- Wojewódzkie biura planowania przestrzennego przestrz. i plany zagosp. przestrz. województw
2
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Struktura administracji publicznej w Polsce:
3
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Wykład 3.
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju  ma charakter studialny i nie jest powszechnie
obowiÄ…zujÄ…cym aktem prawnym.
Praktyczną konsekwencją ustalenia i przyjęcia powyższej koncepcji jest instrumentalizacja jej wyni-
ków w postaci programów zawierających zadania rządowe i służące realizacji ponadlokalnych celów
publicznych o znaczeniu krajowym.
Koncepcja ta określa w szczególności:
- podstawowe elementy krajowej sieci osadniczej z wyodrębnieniem obszarów metropolitarnych
- wymagania z zakresu ochrony środowiska i ochrony zabytków z uwzględnieniem obszarów podle-
gajÄ…cych ochronie
- rozmieszczenie infrastruktury technicznej i transportowej, strategicznych zasobów wodnych i
obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym
- rozmieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym
- obszary problemowe o znaczeniu krajowym, w tym obszary zagrożeń wymagających szczególnych
studiów i planów
Wykład 4.
Plan na poziomie województwa.
PZPW (plan zagospodarowania przestrzennego województwa)  stanowi podstawowy obligatoryjny
dokument planistyczny z zakresu planowania przestrzennego w województwie. Sporządzany jest dla
obszaru w granicach administracyjnych województwa, jego częścią może być plan zagospodarowania
przestrzennego obszaru metropolitalnego (wyodrębnionego w koncepcji zagospodarowania kraju).
Pomimo swej nazwy plan zagospodarowania przestrzennego województwa nie stanowi aktu prawne-
go powszechnie obowiązującego. Jest tak zwanym aktem wewnętrznego kierownictwa. Jest wiążący
dla organów samorządowych województwa. Plan wykonuje marszałek województwa, a uchwala go
sejmik województwa.
Plan ten określa:
- podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązania komunikacyjne i infrastruk-
turalne w tym powiÄ…zania transgraniczne
- system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska i krajobrazu kulturowego
ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
- rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym
- obszary problemowe wraz z zasadami ich zagospodarowania oraz obszary metropolitalne
- obszary wsparcia (określone w ustawie z 12.05.2000r. o zasadach wspierania rozwoju regionaln.)
- obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi
- granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
- obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin
4
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Wykład 5.
Miejscowe planowanie przestrzenne:
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
- jest aktem planistycznym, który poprzedza sporządzenie miejscowego planu przestrzennego
- określa ono politykę przestrzenną gminy (koncepcja zagospodarowania przestrzennego)
- jest wykonywane obligatoryjnie dla obszaru całej gminy w granicach administracyjnych
- pod względem formalnym składa się z części kartograficznej (mapa topograficzna w skali 1: 5 000)
oraz części opisowej
- studium nie jest aktem prawnym obowiÄ…zujÄ…cym na obszarze gminy (jest tak zwanym aktem we-
wnętrznego kierownictwa, to znaczy jest wiążące dla organów gminy, natomiast nie jest wiążące
dla mieszkańców)
- studium wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta)
- studium uchwala rada gminy (rada miasta)
Istota studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego polega na tym, że
poprzez to opracowanie organy gminy (miasta) zapewniają sobie wpływ na przyszłe rozwiązania
przestrzenne jeszcze przed uchwaleniem przepisu gminnego (prawa gminnego) jakim jest miejscowy
plan zagospodarowania przestrzennego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest bo-
wiem tylko zapisaniem w tak zwanym układzie prawno-przestrzennym ustaleń zawartych w studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest aktem prawa miej-
scowego, jest aktem wewnętrznym kierownictwa, co oznacza, że jego ustalenia są wiążące dla orga-
nów gminy, natomiast nie są wiążące dla mieszkańców.
Szczegółowe ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
- kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów
- kierunki i wskazniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów w tym tereny wyłą-
czone spod zabudowy
- obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowe-
go i uzdrowisk
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz kultury współczesnej
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym
5
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym
zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami pro-
gramów, o których mowa w art. 48 ust. 1
- obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania prze-
strzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia sca-
leń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni
sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej
- obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i
nieleśne
- kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
- obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych
- obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny
- obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowa-
dzenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy z dn. 17.05.1999r. o ochronie tere-
nów byłych hitlerowskich obszarów zagłady
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji
- granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
- inne obszary problemowe w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występują-
cych w gminie
- jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenia obszarów na których rozmieszczone będą
urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych zródeł energii o mocy przekraczającej 100kW a
także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniem w zabudowie oraz zagospodarowaniu i
użytkowania terenu. W studium ustala się ich rozmieszczenie.
Wykład 6.
Miejscowy plan zagospodarowania terenu:
- na rysunku planu określa się przeznaczenie terenów (liniami rozgraniczającymi) oraz strefy polityki
przestrzennej (rysunek planu  mapa w skali 1: 1 000 lub 1: 2 000)
- główną treścią planu są warunki i zasady zagospodarowania przestrzennego terenów
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie musi być sporządzany dla obszaru całej
gminy (miasta)
- plan ten wykonywany jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
- uchwala go rada gminy (rada miasta)
- miejscowy plan przestrzenny jest aktem prawa miejscowego
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo:
- przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych za-
sadach zagospodarowania
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
- zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznej
- zasady kształtowania zabudowy oraz wskazniki zagospodarowania terenu, maksymalna i minimal-
na intensywność zabudowy, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w od-
niesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalna wysokość zabudowy, minimalna liczba
miejsc do parkowania i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów
6
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
- granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych
na podstawie przepisów odrębnych w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego
zagrożenia powodzią oraz obszarów osuwania się mas ziemi
- szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym
- szczegółowe warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu w tym
zakaz zabudowy
- zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemu komunikacji i infrastruktury technicznej
- stawki procentowe na podstawie których nalicza się tak zwaną opłatę planistyczną
Wykład 7.
Tok wydania pozwolenia na budowÄ™:
Decyzja WZT (warunki zabudowy terenu) polega na wskazaniu, że dany teren może być wykorzysty-
wany w ściśle określony sposób oraz może być wykorzystywany pod wskazanymi warunkami:
- decyzja ma charakter promesy, czyli przyrzeczenia jakiegoś świadczenia
- wydawanie należy do kompetencji samorz. terytor., czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
- decyzje WZT wydaje siÄ™ na wniosek zainteresowanej strony
Decyzja WZT jest wymagana przy zmianie zagospodarowania terenu (w przypadku braku miejscowe-
go planu zagospodarowania przestrzennego) polegajÄ…cej na budowie obiektu budowlanego lub wy-
7
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
konaniu innych robót budowlanych, przy zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub
jego części, a także przy zmianie zagospodarowania terenu, które nie wymaga pozwolenia na budo-
wÄ™.
Opis procedury wydania decyzji:
- wnioskodawca składa wniosek (wraz z załącznikiem) do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o
ustalenie warunków zabudowy
- wszczęcie przez urząd postępowania administracyjnego; zawiadomienie zainteresowanych stron
(właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem i nieruchomości sąsiednich)
- uzgodnienie inwestycji z wojewodą, zarz. wojew. i zarz. powiatu w zakresie zadań samorządu
- uzgodnienie inwestycji z innymi kompetentnymi organami (np. wojewódzkim konserwatorem
zabytków, powiatowym lub rejonowym inspektoratem sanitarnym)
- przyjęcie ewentualnych uwag i zastrzeżeń, wniosków dotyczących inwestycji
- wydanie decyzji i przekazanie decyzji zainteresowanym stronom
- przyjęcie ewentualnych odwołań a następnie przekazanie odwołań do kolegium wyższej instancji
- uprawomocnienie decyzji (czternaście dni od daty doręczenia)
Drogi publiczne są to drogi państwowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Przez dostęp do drogi
publicznej należy rozumieć:
- bezpośredni dostęp działki mieszkaniowej do drogi publicznej
- dostęp przez tak zwaną drogę wewnętrzną (rozporządzenie ministra infrastruktury z 2003r.)
- służebność drogową (ograniczone prawo rzeczowe  jest ono ustalane notarialnie i zapisane w
księgach wieczystych)
Odrolnienie jest to (ustawa z 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych):
- zmiana przeznaczenia gruntów rolnych na cele mieszkaniowe
a) na cele nierolnicze i nieleśne można przeznaczyć przede wszystkim grunty oznaczone w
ewidencji jako nieużytki, a w razie braku inne grunty o najmniejszej przydatności rolniczej
b) przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne odbywa się przez
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
c) przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanow. użytki rolne klas I  III,
jeżeli ich zwarty obszar przekracza 0,5 ha  wymaga zgody Ministra Rolnictwa
d) gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klasy IV, jeżeli ich zwarty obszar przekracza 1 ha
wymaga zgody Marszałka Województwa po uzyskaniu zgody izby rolniczej
e) gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klasy V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia
organicznego lub torfowego  wymaga zgody Marszałka Województwa po uzyskaniu zgody izby
rolniczej
- wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolniczej
a) wyłączenie gruntów rolniczych i leśnych z produkcji jest decyzją administracyjną wydawaną
przez starostÄ™ powiatowego
b) w odniesieniu od gruntów wchodzących w skład Parków Narodowych decyzje wydaje jego
dyrektor
c) osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji jest obowiązana do
uiszczenia tak zwanej należności oraz opłaty rocznej (10% należności opłacane przez 10 lat)
d) należności za wyłączenie z produkcji 1 ha gruntów rolnych wynosi przykładowo: równowartość
750 ton ziarna żyta za wyłączenie 1 ha gruntów rolnych I klasy bonitacyjnej; 150 ton ziarna żyta
za wyłączenie 1ha gruntów VI klasy bonitacyjnej
e) obowiązek uiszczenia należności i opłat rolniczych  nie dotyczy wyłączenia gruntów z produkcji
rolniczej lub leśnej na cele budownictwa mieszkaniowego:
* do 0,5 ha w przypadku budynku jednorodzinnego
* do 0,02 ha na każdy lokal mieszkaniowy w przypadku budynków wielorodzinnych
8
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Wykład 8.
Tekst i rysunek planu  podstawowe pojęcia.
Rysunek planu  załącznik do uchwały rady gminy (miasta) w skali 1: 1 000 lub 1: 2 000.
Przeznaczenie podstawowe  powinno przeważać na obszarze wyznaczon. liniami rozgraniczającymi.
Przeznaczenie dopuszczalne  inne rodzaje przeznaczenia niż podstawowe, które uzupełniają lub
wzbogacajÄ… przeznaczenie podstawowe.
Linia regulacyjna  w rysunku planu zagospodarowania przestrzennego linia ustalajÄ…ca zakres planu.
Wśród linii regulacyjnych wyróżnia się linie rozgraniczające, zabudowy i inne.
Linia rozgraniczająca  linia regulacyjna rozgraniczająca tereny o różnym sposobie użytkowania.
Linia zabudowy  linia wyznaczajÄ…ca granice zabudowy (np. liniÄ™ nieprzekraczalnÄ… w ciÄ…gu ulicy lub
drogi).
Intensywność zabudowy (gęstość zainwestowania)  parametr efektywnego wykorzystania terenów
zabudowy mieszkaniowej i usługowej: , gdzie to powierzchnia kondygnacji
naziemnych liczona w zewnętrznym obrysie murów, a to powierzchnia terenu w granicach działki
przeznaczonej na cele inwestycyjne.
Współczynnik trwałego zainwestowania  odsetek powierzchni trwałego zainwestowania w grani-
cach działki wchodzącej w obszar ustalania w ramach projektu zagospodarowania.
Powierzchnia trwałego zainwestowania  suma powierzchni zabudowanej oraz powierzchni utrwa-
lonej trwałą nawierzchnią nieprzepuszczalną.
Na ustalenia o przeznaczeniu i warunkach zagospod. terenów składają się obowiązujące w planie:
- ustalenia dotyczące przeznaczenia terenów
- ustalenia dotyczące warunków zagospod. terenów wynikające ze stref polityki przestrzennej
Ponadto na rysunku planu występują strefy ochronne wokół obszarów/obiektów uciążliwych.
Nieprzekraczalna linia zabudowy  należy przez to rozumieć linię, w której może być usytuowana
ściana frontowa budynku lub co najmniej 60% jej długości bez prawa jej przekraczania w kierunku
linii rozgranicznej terenu w tym również w kierunku linii rozgraniczającej ulicy. Nie dotyczy to ele-
mentów architektury jak: balkon, wykusz, gzyms, okap dachu, rynna i inne.
Wykład 9.
Skutki prawne uchwalenia (zmiany) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:
- Jeżeli w związku u chwaleniem (zmianą) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
wzrosła wartość nieruchomości, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tą nieruchomość w
okresie 5 lat od dnia, w którym miejscowy plan przestrzenny lub jego zmiany stały się obowiązują-
ce, wójt (burmistrz, prezydent miasta) pobiera jednorazową opłatę, określaną w stosunku procen-
towym do wzrostu wartości nieruchomości; wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzro-
stu wartości nieruchomości (renta planistyczna). Opłaty, o których mowa powyżej nie pobiera się
9
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
w przypadku nieodpłatnego przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości wchodzących w
skład gospodarstwa rolnego na następcę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20.12.1990r. o
ubezpieczeniu rolników albo przepisów w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania
pomocy finansowej w ramach działania  Renty strukturalne .
- Jeżeli w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego
zmianą korzystanie z nieruchomości lub jej części stało się niemożliwe lub istotnie ograniczone,
właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać od gminy:
a) odszkodowania za poniesionÄ… rzeczywistÄ… szkodÄ™
b) wykupienie nieruchomości lub jej części
c) zamiany nieruchomości na inną
- Jeżeli w związku z uchwaleniem/zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieru-
chomość, i nie skorzystał z praw o których mowa powyżej, może żądać od gminy odszkodowania
równego obniżeniu wartości nieruchomości.
Wykład 10.
Studia do planu przestrzennego.
Zarys metodyki sporządzania planów przestrzennych:
- faza 1: przygotowanie
a) inwentaryzacja planistyczna
b) uzyskanie materiałów wejściowych w tym materiałów planistycznych
- faza 2: analiz i studiów
a) wykonanie niezbędnych studiów i analiz problematyki stanowiącej zakres planu
- faza 3: koncepcja planu
a) opracowanie koncepcji (przyszłej wizji) dotyczącej kierunków zagospodarow. przestrzennego
- faza 4: lokalizacji przyjętych koncepcji przestrzennych
a) opracowanie techniczne projektu planu
Inwentaryzacja planistyczna (forma bezpośrednia, forma pośrednia)  polega na zebraniu wszyst-
kich materiałów charakteryzujących stan istniejący badanego terenu, a w szczególności danych staty-
stycznych, materiałów naukowych, map, aktualizacji istniejących opracowań kartograficznych. Jest to
 fotografia stanu istniejącego . Studia do planów przestrzennych stanowią kompleksową analizę i
ocenę stanu istniejącego. Wyprowadzone z tej analizy wnioski są punktem wyjścia dla wszystkich prac
planistycznych zmierzających do przekształcania stanu istniejącego.
Kryteria oceny stanu istniejÄ…cego:
- porównawcze  wynika z odniesienia badanego obszaru do innych podobnych jednostek w skali
lokalnej, regionalnej i krajowej
- funkcjonalne  uwzględnia sprawność bądz awaryjność systemów zasilania i obsługi. Służy do ana-
lizy wyposażenia terenu w usługi i infrastrukturę
- społeczne  obejmuje stopień zaspokojenia potrzeb ludności i ich oczekiwania i aspiracje. Wykład-
nią tych potrzeb są opinie grup ludności, różnych ośrodków opiniotwórczych, władzy publicznej,
podmiotów gospodarczych
Systematyka studiów wykonywanych na potrzeby planowania przestrzennego:
Studia demograficzne Studia fizjograficzne Studia zagospodarowania i zainwestowania terenu
Studia z dziedziny ochrony środowiska Studia rolnictwa
10
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Demografia  nauka zajmująca się statystyczno-analitycznym opisem stanu i struktury ludności z
prognozami demograficznymi.
Celem studiów demograficznych jest przewidywanie na podstawie przeprowadzonych analiz układu
stosunków ludnościowych w okresie przyszłym. Znajomość tendencji rozwojowych i przebiegu proce-
sów demograficznych umożliwia określenie przewidywanej wielkości zaludnienia jednostek osadni-
czych, podaży  rąk do pracy , limituje wielkość różnego rodzaju obiektów usługowych.
Podstawowe pojęcia demograficzne:
- średni stan ludności  liczony jako średnia arytmetyczna ze stanu ludności na początku i na końcu
badanego okresu
- ludność zameldowana na pobyt stały
- ludność zameldowana na pobyt czasowy (ponad 3 miesiące)
- ludność faktycznie zamieszkała  ogół osób zameldowanych na pobyt stały oraz osób zameldowa-
nych na pobyt czasowy w danej jednostce administracyjnej
Ruchy ludnościowe:
- wędrówkowe (migracje)
a) migracje zewnętrzne (trwale wyjeżdżamy poza granice państwa)
* emigracja  zbiorowość osób wyjeżdżających na stałe za granicę
* imigracja  zbiorowość osób przybywających z zagranicy na stałe
b) migracje wewnętrzne (pobyt stały zamieniamy na czasowy w granicach kraju)
* migracje stałe  zmiana miejsca zamieszkania na czas nieokreślony
* migracje czasowe  zmiana miejsca zamieszk. na czas określony (szkoła, praca sezonowa itp.)
* migracje wahadłowe  ruch migracyjny ludności polegający na codziennym wahadłowym
przemieszczaniu (z i do pracy, szkoły)
- naturalne
a) przyrost naturalny
yródła informacji o ludności:
- narodowe spisy ludności (raz na 10 lat), Główny Urząd Statystyczny (GUS), wojewódzkie urzędy
statystyczne
- bieżąca ewidencja ludności (prowadzą jednostki samorządu terytorialnego stopnia podstawowego
to jest burmistrza, prezydenta lub wójta)
- specjalne badania monograficzne prowadzone przez urzędy statystyczne (badania monograficzne,
badania metodÄ… reprezentacyjnÄ…)
Na potrzeby planowania przestrzennego analizujemy:
- wskazniki demograficzne
a) gęstość zaludnienia  liczba osób/km2 powierzchni ogólnej (dla Polski ok. 125 osób/km2)
b) zasoby siły roboczej w rolnictwie  liczba zawodowo czynnych w rolnictwie przypadająca na
100ha UR (w Polsce ok. 27 osób/100ha UR, USA 5 osób/100ha UR)
c) ruchy ludnościowe
* o charakterze migracyjnym
* o charakterze naturalnym (wskaznik przyrostu naturalnego w danej jednostce terytorialnej 
liczba osób urodzonych  liczba osób zmarłych/średnia liczba ludności w roku*100%)
d) stopa bezrobocia (liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych/liczba osób aktywnych
zawodowo*100%)
e) wskaznik obciążenia demograficznego (liczba ludności w wieku poprodukcyjnym/liczba ludności
w wieku produkcyjnym*100%)
f) wskaznik feminizacji (liczba kobiet/liczba mężczyzn*100%)
11
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
- struktury demograficzne
a) płci
b) wieku
c) zatrudnienia
* według głównego zródła utrzymania
* według kategorii aktywności zawodowej
Struktura ludności według głównego zródła utrzymania:
- wiejska
a) utrzymujÄ…ca siÄ™ z pracy w rolnictwie (zawodowo czynna, zawodowo bierna)
b) utrzymujÄ…ca siÄ™ z pracy poza rolnictwem (zawodowo czynna, zawodowo bierna)
c) utrzymująca się z niezarobkowych zródeł utrzymania
- miejska
Studia demograficzne umożliwiają w części koncepcyjnej i lokalizacyjnej planu:
- opracowanie prognozy demograficznej
- określenie liczby i rodzaju usług dla ludności
- określenie wielkości terenów zabudowanych
- określenie potrzeb w zakresie projektowania infrastruktury technicznej
Wykład 11.
Dwa sposoby wyznaczenia prognozy demograficznej:
( )
I.
 ilość ludności obecnie
 wskaznik przyrostu naturalnego
 ilość lat prognozy
( ) ( )
II.
 prognozowana liczba ludności
 liczba ludności w roku wyjściowym
 liczba ludności, która opuściła terytorium (emigracja)
 liczba zgonów
 liczba ludności, która przybyła na terytorium (imigracja)
 liczba urodzeń, które będą miały miejsce
Wykład 12.
Problematyka studiów zagospodarowania i zainwestowania:
- analiza sieci osadniczej i wyposażenia wsi w obiekty obsługi mieszkańców i rolnictwa
- analiza wyposażenia technicznego terenu
- analiza stanu zabudowy i warunków mieszkaniowych
Studium zagospodarowania i zainwestowania terenu ma na celu zobrazowanie stanu sieci osadni-
czej. Jest to jedno z ważniejszych studiów wykonywanych na potrzeby planowania przestrzennego.
12
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Sieć osadnicza  układ wzajemnie powiązanych jednostek osadniczych na badanych terenach.
Analiza wyposażenia technicznego terenu  na analizę składają się:
- urzÄ…dzenia podziemne, naziemne i nadziemne sieci uzbrojenia terenu
- drogi i ulice oraz infrastruktura drogowa
- analiza rozwoju przemysłu
- na podstawie analizy danych technicznych dotyczących stopnia zużycia i zniszczenia sieci uzbroje-
nia terenu ustala się czy zmiany w istniejących sieciach są możliwe i w jakim stopniu
- ważną analizą jest określenie zasięgu obszaru, który może obsłużyć istniejące urządzenia kanaliza-
cyjne, wodociągowe, energetyczne, ciepłownicze itp.
- analizy te są ważnymi wskaznikami dla projektanta
Praktyczna realizacja elementów rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej:
- drogi
a) zgodnie z ustawÄ… o drogach publicznych  plany rozwoju sieci drogowej sporzÄ…dza i okresowo
weryfikuje zarzÄ…dca drogi
b) następnie niezwłocznie przekazuje je organom właściwym do sporządzenia planu
zagospodarowania przestrzennego
c) w planach zagospodarowania przestrzennego województwa i miejscowych planach
przestrzennych wyznacza się pod przyszłą budowę dróg pas terenu o szerokości uwzględniającej
ochronę użytkowników dróg i terenu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym
oddziaływaniem
- sieci energetyczne, gazownicze i ciepłownicze
a) przedsiębiorstwa energetyczne dostarczające do jednostek osadniczych energię elektryczną, gaz
i ciepło sporządzają dla obszaru swego działania plany rozwoju eksploatowanych przez siebie
mediów, uwzględniając miejscowy plan przestrzenny albo kierunki rozwoju gminy określone w
studiach
b) traktują te plany, jako opracowanie programowe obejmujące propozycje dotyczące dłuższego
czasu
c) plany te przedsiębiorstwa nieodpłatnie udostępniają wójtom
d) gminne organizacje wykonawcze opracowują projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło,
energiÄ™ elektrycznÄ… i paliwa gazowe; projekt terenu jest przestawiany do zaopiniowania a
potem uchwalany przez radÄ™ gminy
- systemy zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków
a) ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorniki odprowadzania ścieków stanowi, że gmina
ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego i miejscowym planie przestrzennym
b) rada gminy opiniuje a następnie uchwala projekt terenu
c) ustawa określa zawartość i tryb opracowania takich planów, wskazuje na przedsiębiorstwo
wodociÄ…gowo-kanalizacyjne, jako podmiot zobowiÄ…zany do zapewnienia realizacji budowy i
rozbudowywania urządzeń wodociągowo-realizacyjnych
d) zakres zadań ma być uzgodniony w wieloletnim planie modernizacji i rozwoju
Wykład 13.
Kolejnym elementem studium zainwestowania terenu jest analiza stanu zabudowania i warunków
mieszkaniowych. Jej celem jest zbadanie stanu i ocena sytuacji istniejącej, a w szczególności:
- wielkości zasobów mieszkaniowych (ilość budynków, zaludnienie, kubatura budynku itp.)
- jakości zasobów mieszkaniowych (wiek, ocena zużycia budynku)
13
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
- warunki mieszkaniowe (wyposażenie w instalacje)
- ustalenie zapotrzebowania na mieszkania  na podstawie dynamiki przyrostu liczby ludności, ist-
niejącego stanu zasobów, dynamiki przyrostu liczby budynków w poprzednich latach
Zużycie techniczne budynku  związane jest przede wszystkim z eksploatacją budynku w określonym
czasie. Wynika ono z wieku obiektu budowlanego, trwałości zastosowanych materiałów, jakości wy-
konawstwa, wad projektowych, prowadzonej gospodarki remontowej.
W budynkach wyróżnia się trzy główne grupy elementów:
- konstrukcyjne
- wykończeniowe
- wyposażeniowe
Zużycie funkcjonalne (ekonomiczne, moralne)  jest to zużycie wynikające z porównania zastosowa-
nych projektowanych rozwiązań użytkowych do aktualnie preferowanych, a także porównanie wyni-
kającego ze sposobu wyliczenia i wyposażenia w urządzenia techniczne.
Za rok budowy uważa się rok, w którym budynek został pokryty dachem.
Zużycie środowiskowe  wynika z dokonanych lub planowanych zmian w otoczeniu nieruchomości,
powodujących uciążliwości w korzystaniu z nieruchomości, takie jak:
- hałas i wibracje
- promieniowanie żył wodnych
- pleśnie, grzyby
- owady, gryzonie
Na zużycie w otoczeniu nieruchomości mogą mieć wpływ:
- autostrady i drogi szybkiego ruchu
- brak światła i nasłonecznienia
- zakłady przemysłowe
- urzÄ…dzenia i stadiony sportowe
- linie tramwajowe i kolejowe
- kopalnie nadziemne i podziemne
- cieki wodne
Metody obliczania zużycia technicznego budynku:
- Metoda szacunkowa oparta na wykorzystaniu powszechnej inwentaryzacji środków trwałych. W
roku 1960 przeprowadzono inwentaryzację, po której każdy budynek państwowy i spółdzielczy
D ( )
posiadał kartę inwentaryzacyjną. Stopień zużycia obliczono ze wzoru: ,
gdzie to stopień zużycia, to dotychczasowy czas użytkowania, a to pozostały czas użytko-
wania, czyli tak zwany okres służby.
- Metoda Rossa  w prowadzonych badaniach stwierdził on, że zużycie techniczne nie przebiega w
każdym przypadku liniowo i zależy tylko od czasu eksploatacji  ale uzależnione jest od sposobu
użytkowania i zagospodarowania zasobami czyli konserwacji budynku.
a) wariant pierwszy (przy niezadowalajÄ…cej konserwacji): , gdzie to procent
zużycia, to wiek budynku, a to pełny okres użytkowania budynku (przewidywany)
( )
b) wariant drugi (przy średniej konserwacji): , gdzie to procent zużycia, to
wiek budynku, a to pełny okres użytkowania budynku (przewidywany)
c) wariant trzeci (przy dobrej konserwacji): , gdzie to procent zużycia, to wiek
budynku, a to pełny okres użytkowania budynku (przewidywany)
14
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Opracowanie pytan często występują-
cych na egzaminie.
I. Definicja planowania przestrzennego z ustawy.
Planowanie przestrzenne  to zespół instytucji, metod i działań zapewniających racjonalne zagospo-
darowanie przestrzenią. Stanowi przestrzenny aspekt planowania społeczno-gospodarczego.
Zadaniem planowania przestrzennego jest ustalenie dla poszczególnych obszarów przeznaczenia i
sposobów zagospodarowania na określone cele. Odbywa się to w aktach planowania przestrzennego
zwanych także planami zagospodarowania przestrzennego.
Planowanie przestrzenne określa:
- zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na róże cele
- zasady jego zagospodarowania, przyjmując tak zwany ład przestrzenny i rozwój zrównoważony,
jako podstawy tych działań
- zasady i tryb rozwiązywania konfliktów między podmiotami władającymi nieruchomościami a
mianowicie: obywatelami, wspólnotami samorządowymi i państwem
II. Aad przestrzenny (w tym jego czynniki) i rozwój zrównoważony.
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględ-
nia w uporzÄ…dkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania, takie jak funkcjonalne, spo-
łeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne.
Czynniki Å‚adu przestrzennego:
- odpowiednie rozmieszczenie przestrzenne funkcji (właściwe funkcje w optymalnych miejscach)
- odpowiednie sąsiedztwo funkcji (bezkonfliktowe i dające najwięcej korzyści)
- odpowiednia struktura pionowa (zachowanie proporcji wysokości występowania dominanty)
- odpowiednia struktura pozioma (harmonijna struktura użytkowania i władania gruntami, odpo-
wiedni kształt i wielkość działek, właściwy rozłóg pól uprawnych gospodarstwa wiejskiego, odpo-
wiednie oddalenie od podmiotów gospodarczych)
Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowa-
nia działań gospodarczych, społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz
trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania
podstawowych potrzeb społeczności zarówno współczesnych jak i przyszłych pokoleń.
III. Ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Szczegółowe ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
- kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów
- kierunki i wskazniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów w tym tereny wyłą-
czone spod zabudowy
- obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowe-
go i uzdrowisk
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz kultury współczesnej
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym
15
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym
zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami pro-
gramów, o których mowa w art. 48 ust 1
- obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania prze-
strzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia sca-
leń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni
sprzedaży pow. 2000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej
- obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i
nieleśne
- kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
- obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych
- obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny
- obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowa-
dzenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy z dn. 17.05.1999r. o ochronie tere-
nów byłych hitlerowskich obszarów zagłady
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji
- granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
- inne obszary problemowe w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występują-
cych w gminie
- jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenia obszarów na których rozmieszczone będą
urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych zródeł energii o mocy przekraczającej 100kW a
także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniem w zabudowie oraz zagospodarowaniu i
użytkowania terenu. W studium ustala się ich rozmieszczenie.
IV. Skutki prawne uchwalenia (zmiany) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Jeżeli w związku u chwaleniem (zmianą) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
wzrosła wartość nieruchomości, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tą nieruchomość w
okresie 5 lat od dnia, w którym miejscowy plan przestrzenny lub jego zmiany stały się obowiązują-
ce, wójt (burmistrz, prezydent miasta) pobiera jednorazową opłatę, określaną w stosunku procen-
towym do wzrostu wartości nieruchomości; wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzro-
stu wartości nieruchomości (renta planistyczna). Opłaty, o których mowa powyżej nie pobiera się
w przypadku nieodpłatnego przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości wchodzących w
skład gospodarstwa rolnego na następcę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20.12.1990r. o
ubezpieczeniu rolników albo przepisów w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania
pomocy finansowej w ramach działania  Renty strukturalne .
- Jeżeli w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego
zmianą korzystanie z nieruchomości lub jej części stało się niemożliwe lub istotnie ograniczone,
właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać od gminy:
a) odszkodowania za poniesionÄ… rzeczywistÄ… szkodÄ™
b) wykupienie nieruchomości lub jej części
c) zamiany nieruchomości na inną
- Jeżeli w związku z uchwaleniem/zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieru-
chomość, i nie skorzystał z praw o których mowa powyżej, może żądać od gminy odszkodowania
równego obniżeniu wartości nieruchomości.
16
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
V. Kto ustala (uchwala) miejscowy plan zagospodarowania i co on zawiera?
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego  wykonuje (ustala) go wójt (burmistrz, prezydent
miasta) a uchwala Rada Gminy.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala siÄ™ obowiÄ…zkowo:
- przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych za-
sadach zagospodarowania.
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
- zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznej
- zasady kształtowania zabudowy oraz wskazniki zagospodarowania terenu, maksymalna i minimal-
na intensywność zabudowy, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w od-
niesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalna wysokość zabudowy, minimalna liczba
miejsc do parkowania i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów
- granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych
na podstawie przepisów odrębnych w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego
zagrożenia powodzią oraz obszarów osuwania się mas ziemi
- szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym
- szczegółowe warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu w tym
zakaz zabudowy
- zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemu komunikacji i infrastruktury technicznej
- stawki procentowe na podstawie których nalicza się tak zwaną opłatę planistyczną
VI. Kto wydaje pozwolenie na budowÄ™?
Pozwolenie na budowę wydaje starosta powiatu. Pozwolenie to przesyła niezwłocznie wójtowi (bur-
mistrzowi, prezydentowi miasta) albo organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zago-
spodarowania terenu. Od decyzji starosty strona może odwołać się do wojewody za pośrednictwem
starosty.
VII. W jaki sposób uzyskać WZT?
Decyzja WZT jest wymagana przy zmianie zagospodarowania terenu (w przypadku braku miejscowe-
go planu zagospodarowania przestrzennego) polegajÄ…cej na budowie obiektu budowlanego lub wy-
konaniu innych robót budowlanych, przy zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub
jego części, a także przy zmianie zagospodarowania terenu, które nie wymaga pozwolenia na budo-
wÄ™.
Opis procedury wydania decyzji:
- wnioskodawca składa wniosek (wraz z załącznikiem) do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o
ustalenie warunków zabudowy
- wszczęcie przez urząd postępowania administracyjnego; zawiadomienie zainteresowanych stron
(właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem i nieruchomości sąsiednich)
- uzgodnienie inwestycji z wojewodą, zarz. wojew. i zarz. powiatu w zakresie zadań samorządu
- uzgodnienie inwestycji przez inne kompetentne organy (np. wojewódzkim konserwatorem zabyt-
ków, powiatowym lub rejonowym inspektoratem sanitarnym)
- przyjęcie ewentualnych uwag i zastrzeżeń, wniosków dotyczących inwestycji
- wydanie decyzji i przekazanie decyzji zainteresowanym stronom
- przyjęcie ewentualnych odwołań a następnie przekazanie odwołań do kolegium wyższej instancji
- uprawomocnienie decyzji (czternaście dni od daty doręczenia)
17
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
Decyzja o WZT jest wydawana, jeżeli:
- teren ma dostęp do drogi publicznej
- co najmniej jedna sąsiednia działka dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana w spo-
sób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie: kontynuacji
funkcji, parametrów, cech i wskazników kształtowania zabudowy, w tym gabarytów i formy archi-
tektonicznej, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu (jest to tak zwana zasada
dobrego sÄ…siedztwa)
- istniejÄ…ce lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczajÄ…ce dla inwestycji
- teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele
nierolnicze i nieleśne
VIII. Struktura administracji państwowej.
Centrum  Sejm, Senat, Premier, Rada Ministrów.
Organy administracji publicznej w województwie:
- organy administracji rzÄ…dowej  wojewoda
a) organy administracji zespolonej (działające pod zwierzchnictwem wojewody)  Komenda
Wojewódzka Policji, Komenda Wojewódzka Straży Pożarnej, Kuratorium Oświaty, Wojewódzki
Inspektor Nadzoru Budowlanego, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Wojewódzki
Oddział Służby Ochrony Zabytków i inne
b) organy administracji niezespolonej (nie podlegają wojewodzie tylko bezpośrednio centralnym
organom administracji)  dowódcy okręgów wojskowych, szefowie sztabów, wojskowi i
komendanci uzupełnień, dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych,
dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych, dyrektorzy izb celnych, dyrektorzy regionalnych
zarządów gospodarki wodnej, komendanci oddziałów Straży Granicznej, regionalni dyrektorzy
ochrony środowiska i inne
- organy administracji samorządowej  Sejmik województwa z przewodniczącym sejmiku oraz za-
rząd województwa z Marszałkiem
Organy samorzÄ…du powiatowego  Rada powiatu z przewodniczÄ…cym rady oraz zarzÄ…d powiatu ze
starostÄ….
Organy samorządu gminnego/miejskiego  Rada gminy/miasta z przewodniczącym rady oraz wójt,
burmistrz lub prezydent miasta.
18
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).
ÅšciÄ…gi.
I. Definicja planowania przestrzennego z ustawy. V. Kto ustala (uchwala) miejscowy plan zagospoda- I. Aad przestrzenny i rozwój zrównoważony.
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy
Planowanie przestrzenne - to zespół instytucji, metod i rowania i co on zawiera?
harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach
działań zapewniający racjonalne zagospodarowanie Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego 
wszelkie uwarunkowania i wymagania, takie jak funkcjonalne,
przestrzenią. Stanowi przestrzenny aspekt planowania wykonuje (ustala) go wójt (burmistrz, prezydent miasta)
społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz
społeczno-gospodarczego. a uchwala Rada Gminy.
kompozycyjno-estetyczne.
Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w
Planowanie przestrzenne określa: W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego którym następuje proces integrowania działań gospodarczych,
społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej
- zakres i sposoby postępowania w sprawach ustala się obowiązkowo:
oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu
przeznaczenia terenów na róże cele, - przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające
zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb
- zasady ich zagospodarowania, przyjmując tzw. ład tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach
społeczności zarówno współczesnych jak i przyszłych pokoleń.
przestrzenny i rozwój zrównoważony, jako podstawy zagospodarowania.
II. Ustalenia SUiKZP.
tych działań, - zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego - kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy
- zasady i tryb rozwiązywania konfliktów między - zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu - kierunki i wskazniki dot. Zagosp. oraz użytkowania terenów
- obszary oraz zasady ochrony środowiska
podmiotami władającymi nieruchomościami a miano- kulturowego
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego
wicie: obywatelami, wspólnotami samorządowymi i - zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i inf. technicznej
państwem oraz dóbr kultury współczesnej
- obszary, na których rozm. będą inw. celu publ. o znacz. lokal.
- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania
- -||- znaczeniu ponadlokalnym
Zadaniem planowania przestrzennego jest ustalenie dla przestrzeni publicznej - obsz., dla których obow. jest sporz. miejsc. pl. zagosp. przes.
- -||- gmina zamierza sporządzić miejsc. plan zagosp. przestrz.
poszczególnych obszarów przeznaczenia i sposobów - zasady kształtowania zabudowy oraz wskazniki
- kierunki i zas. kształt. rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
zagospodarowania na określone cele. Odbywa się to w zagospodarowania terenu, maksymalna i minimalna
- obsz. naraż. na niebezp. powodzi i osuwania się mas ziemnych
aktach planowania przestrzennego zwanych także intensywność zabudowy, minimalny udział procento-
- obiekty lub obsz., dla kt. wyzn. się w złożu kopaliny filar ochr.
planami zagospodarowania przestrzennego. wy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do
- obszary pomników zagłady i ich stref
powierzchni działki budowlanej, maksymalna wyso-
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultyw.
II. Aad przestrzenny (w tym jego czynniki) i rozwój kość zabudowy, minimalna liczba miejsc do parkowa- - granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
- inne obszary problemowe
zrównoważony. nia i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i
- *energia z odnawialnych zródeł*
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, gabaryty obiektów
III. Co zawiera miejscowy plan zagospodarowania.
które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w - granice i sposoby zagospodarowania terenów lub
- przezn. ter. oraz linie rozgr. tereny o różnym przeznaczeniu
uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i obiektów podlegających ochronie, ustalonych na
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
wymagania, takie jak funkcjonalne, społeczno- podstawie przepisów odrębnych w tym terenów - zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyj- górniczych, a także obszarów szczególnego zagroże- - zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków
- wymagania wynikające z potrzeb kształt. przestrzeni publicznej
no-estetyczne. nia powodzią oraz obszarów osuwania się mas ziemi
- zasady kształt. zab. oraz wskazniki zagospodarowania terenu
- szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału
- granice i sposoby zagosp. terenów lub obiektów podl. ochronie
Czynniki ładu przestrzennego: nieruchomości objętych planem miejscowym
- szczeg. zasady i war. scal. i podz. nieruch. obj. planem miejs.
- odpowiednie rozmieszczenie przestrzenne funkcji - szczegółowe warunki zagospodarowania terenów oraz
- szczeg. war. zagosp. ter. oraz ograniczenia w ich użytkowaniu
(właściwe funkcje w optymalnych miejscach) ograniczenia w ich użytkowaniu w tym zakaz zabu- - zas. modern., rozbud. i bud. systemu komunikacji i inf. techn.
- odpowiednie sąsiedztwo funkcji (bezkonfliktowe i dowy - stawki % na podst. których nalicza się tzw. opłatę planistyczną
dające najwięcej korzyści) - zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemu
- odpowiednia struktura pionowa (zachowanie proporcji komunikacji i infrastruktury technicznej
wysokości występowania dominanty) - stawki procentowe na podstawie których nalicza się
- odpowiednia struktura pozioma (harmonijna struktura tak zwaną opłatę planistyczną
I. Aad przestrzenny i rozwój zrównoważony.
użytkowania i władania gruntami, odpowiedni kształt i
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy
wielkość działek, właściwy rozłóg pól uprawnych VI. Kto wydaje pozwolenie na budowę?
harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach
gospodarstwa wiejskiego, odpowiednie oddalenie od Pozwolenie na budowÄ™ wydaje starosta powiatu.
wszelkie uwarunkowania i wymagania, takie jak funkcjonalne,
podmiotów gospodarczych) Pozwolenie to przesyła niezwłocznie wójtowi, burmistrzo-
społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz
wi, prezydentowi miasta albo organowi, który wydał
kompozycyjno-estetyczne.
Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w
gospodarczy, w którym następuje proces integrowania terenu. Od decyzji starosty strona może odwołać się do którym następuje proces integrowania działań gospodarczych,
społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej
działań gospodarczych, społecznych i politycznych z wojewody za pośrednictwem starosty.
oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu
zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości
zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb
podstawowych procesów przyrodniczych w celu VII. W jaki sposób uzyskać WZT?
społeczności zarówno współczesnych jak i przyszłych pokoleń.
zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych Decyzja WZT jest wymagana przy zmianie zagospodaro- II. Ustalenia SUiKZP.
potrzeb społeczności zarówno współczesnych jak i wania terenu (w przypadku braku miejscowego planu - kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy
przyszłych pokoleń. zagospodarowania przestrzennego) polegającej na - kierunki i wskazniki dot. Zagosp. oraz użytkowania terenów
- obszary oraz zasady ochrony środowiska
budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego
III. Ustalenia studium uwarunkowań i kierunków robót budowlanych, przy zmianie sposobu użytkowania
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i inf. technicznej
zagospodarowania przestrzennego. obiektu budowlanego lub jego części, a także przy
- obszary, na których rozm. będą inw. celu publ. o znacz. lokal.
Szczegółowe ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zmianie zagospodarowania terenu, które nie wymaga
- -||- znaczeniu ponadlokalnym
zagospodarowania przestrzennego: pozwolenia na budowę. - obsz., dla których obow. jest sporz. miejsc. pl. zagosp. przes.
- kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz - -||- gmina zamierza sporządzić miejsc. plan zagosp. przestrz.
- kierunki i zas. kształt. rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
w przeznaczeniu terenów Opis procedury wydania decyzji:
- obsz. naraż. na niebezp. powodzi i osuwania się mas ziemnych
- kierunki i wskazniki dotyczące zagospodarowania oraz - wnioskodawca składa wniosek (wraz z załącznikiem)
- obiekty lub obsz., dla kt. wyzn. się w złożu kopaliny filar ochr.
użytkowania terenów w tym tereny wyłączone spod do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o
- obszary pomników zagłady i ich stref
zabudowy ustalenie warunków zabudowy
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultyw.
- obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego - wszczęcie przez urząd postępowania administracyjne-
- granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
- inne obszary problemowe
zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i go; zawiadomienie zainteresowanych stron (właści-
- *energia z odnawialnych zródeł*
uzdrowisk cieli nieruchomości objętych wnioskiem i nieruchomo-
III. Co zawiera miejscowy plan zagospodarowania.
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i ści sąsiednich)
- przezn. ter. oraz linie rozgr. tereny o różnym przeznaczeniu
zabytków oraz kultury współczesnej - uzgodnienie inwestycji z wojewodą, zarz. wojew. i
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktu- zarz. powiatu w zakresie zadań samorządu
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
ry technicznej - uzgodnienie inwestycji przez inne kompetentne - zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje organy (np. wojewódzkim konserwatorem zabytków, - wymagania wynikające z potrzeb kształt. przestrzeni publicznej
- zasady kształt. zab. oraz wskazniki zagospodarowania terenu
celu publicznego o znaczeniu lokalnym powiatowym lub rejonowym inspektoratem sanitar-
- granice i sposoby zagosp. terenów lub obiektów podl. ochronie
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje nym)
- szczeg. zasady i war. scal. i podz. nieruch. obj. planem miejs.
celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym zgodnie - przyjęcie ewentualnych uwag i zastrzeżeń, wniosków
- szczeg. war. zagosp. ter. oraz ograniczenia w ich użytkowaniu
z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzenne- dotyczÄ…cych inwestycji
- zas. modern., rozbud. i bud. systemu komunikacji i inf. techn.
go województwa i ustaleniami programów, o których - wydanie decyzji i przekazanie decyzji zainteresowa-
- stawki % na podst. których nalicza się tzw. opłatę planistyczną
mowa w art. 48 ust 1 nym stronom
- obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie - przyjęcie ewentualnych odwołań a następnie
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przekazanie odwołań do kolegium wyższej instancji
na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary - uprawomocnienie decyzji (czternaście dni od daty
wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału doręczenia) I. Aad przestrzenny i rozwój zrównoważony.
Aad przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy
nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia
harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach
obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży pow. Decyzja o WZT jest wydawana, jeżeli:
wszelkie uwarunkowania i wymagania, takie jak funkcjonalne,
2000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej - teren ma dostęp do drogi publicznej
społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz
- obszary, dla których gmina zamierza sporządzić - co najmniej jedna sąsiednia działka dostępna z tej
kompozycyjno-estetyczne.
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w samej drogi publicznej jest zabudowana w sposób Rozwój zrównoważony to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w
tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia pozwalający na określenie wymagań dotyczących którym następuje proces integrowania działań gospodarczych,
społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej
gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nowej zabudowy w zakresie: kontynuacji funkcji,
oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu
nieleśne parametrów, cech i wskazników kształtowania
zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb
- kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej zabudowy, w tym gabarytów i formy architektonicz-
społeczności zarówno współczesnych jak i przyszłych pokoleń.
przestrzeni produkcyjnej nej, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania
II. Ustalenia SUiKZP.
- obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i terenu (jest to tak zwana zasada dobrego sąsiedztwa) - kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy
osuwania się mas ziemnych - istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest - kierunki i wskazniki dot. Zagosp. oraz użytkowania terenów
- obszary oraz zasady ochrony środowiska
- obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu wystarczające dla inwestycji
- obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego
kopaliny filar ochronny - teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianÄ™
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i inf. technicznej
- obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele
- obszary, na których rozm. będą inw. celu publ. o znacz. lokal.
obowiązujące na nich ograniczenia prowadzenia nierolnicze i nieleśne
- -||- znaczeniu ponadlokalnym
działalności gospodarczej zgodnie z przepisami - obsz., dla których obow. jest sporz. miejsc. pl. zagosp. przes.
ustawy z dn. 17.05.1999r. o ochronie terenów byłych VIII. Struktura administracji państwowej. - -||- gmina zamierza sporządzić miejsc. plan zagosp. przestrz.
- kierunki i zas. kształt. rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
hitlerowskich obszarów zagłady Centrum  Sejm, Senat, Premier, Rada Ministrów.
- obsz. naraż. na niebezp. powodzi i osuwania się mas ziemnych
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub Organy administracji publicznej w województwie:
- obiekty lub obsz., dla kt. wyzn. się w złożu kopaliny filar ochr.
rekultywacji - organy administracji rzÄ…dowej  wojewoda
- obszary pomników zagłady i ich stref
- granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych a) organy administracji zespolonej (działające pod
- obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultyw.
- inne obszary problemowe w zależności od uwarunko- zwierzchnictwem wojewody)  Komenda - granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
wań i potrzeb zagospodarowania występujących w Wojewódzka Policji, Komenda Wojewódzka Straży - inne obszary problemowe
- *energia z odnawialnych zródeł*
gminie Pożarnej, Kuratorium Oświaty, Wojewódzki
III. Co zawiera miejscowy plan zagospodarowania.
- jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenia Inspektor Nadzoru Budowlanego, Wojewódzki
- przezn. ter. oraz linie rozgr. tereny o różnym przeznaczeniu
obszarów na których rozmieszczone będą urządzenia Inspektor Ochrony Środowiska, Wojewódzki
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
wytwarzające energię z odnawialnych zródeł energii o Oddział Służby Ochrony Zabytków i inne
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
mocy przekraczającej 100kW a także ich stref b) organy administracji niezespolonej (nie podlegają - zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków
ochronnych związanych z ograniczeniem w zabudowie wojewodzie tylko bezpośrednio centralnym - wymagania wynikające z potrzeb kształt. przestrzeni publicznej
- zasady kształt. zab. oraz wskazniki zagospodarowania terenu
oraz zagospodarowaniu i użytkowania terenu. W organom administracji)  dowódcy okręgów
- granice i sposoby zagosp. terenów lub obiektów podl. ochronie
studium ustala się ich rozmieszczenie. wojskowych, szefowie sztabów, wojskowi i
- szczeg. zasady i war. scal. i podz. nieruch. obj. planem miejs.
komendanci uzupełnień, dyrektorzy izb
- szczeg. war. zagosp. ter. oraz ograniczenia w ich użytkowaniu
IV. Skutki prawne uchwalenia lub zmiany skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych,
- zas. modern., rozbud. i bud. systemu komunikacji i inf. techn.
miejscowego planu zagospodarow. przestrzennego. dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych, - stawki % na podst. których nalicza się tzw. opłatę planistyczną
- Jeżeli w związku u chwaleniem/zmianą miejscowego dyrektorzy izb celnych, dyrektorzy regionalnych
planu zagospodarowania przestrzennego wzrosła zarządów gospodarki wodnej, komendanci
wartość nieruchomości, a właściciel lub użytkownik oddziałów Straży Granicznej, regionalni dyrektorzy
wieczysty zbywa tą nieruchomość w okresie 5 lat od ochrony środowiska i inne
dnia, w którym miejscowy plan przestrzenny lub jego - organy administracji samorządowej  Sejmik
zmiany stały się obowiązujące, wójt, burmistrz lub województwa z przewodniczącym sejmiku oraz zarząd
prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę, województwa z Marszałkiem
określaną w stosunku procentowym do wzrostu Organy samorządu powiatowego  Rada powiatu z
wartości nieruchomości; wysokość opłaty nie może przewodniczącym rady oraz zarząd powiatu ze starostą.
być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości Organy samorządu gminnego/miejskiego  Rada
(renta planistyczna). Opłaty, o których mowa powy- gminy/miasta z przewodniczącym rady oraz wójt,
żej nie pobiera się w przypadku nieodpłatnego burmistrz lub prezydent miasta.
przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości
wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na
następcę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
20.12.1990r. o ubezpieczeniu rolników albo przepi-
sów w sprawie szczególnych warunków i trybu
przyznawania pomocy finansowej w ramach działania
 Renty strukturalne .
- Jeżeli w związku z uchwaleniem miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego lub jego zmianÄ…
korzystanie z nieruchomości lub jej części stało się
niemożliwe lub istotnie ograniczone, właściciel lub
użytkownik wieczysty może żądać od gminy:
a) odszkodowania za poniesionÄ… rzeczywistÄ… szkodÄ™
b) wykupienie nieruchomości lub jej części
c) zamiany nieruchomości na inną
- Jeżeli w związku z uchwaleniem/zmianą miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego wartość
nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel lub
użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, i nie
skorzystał z praw o których mowa powyżej, może
żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu
wartości nieruchomości.
19
Copyright © 2013 by PrzemysÅ‚aw Klapa, Tomasz Kogut, Agnieszka GÅ‚owacka.
Jeżeli opracowanie okaże się pomocne prosimy o dobrowolną wpłatę: 64 1050 1722 1000 0090 6037 8172 (Tomasz Kogut).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawy Planowania Przestrzennego zagadnienia na egzamin
podstawy gospodarki przestrzennej opracowane zagadnienia do egzaminu
Planowanie przestrzenne a polityka
wartości w planowaniu przestrzennym
Analiza FOR Nieplanowane skutki planowania przestrzennego 1 12
Systemy Informacji Przestrzennej w Planowaniu Przestrzennym
Fabryka planów planowanie przestrzenne w Gdańsku
Ochrona zabytków w planowaniu przestrzennym
notatek pl wyklad 5 planowanie przestrzenne wyklad
zmiany do ustawy o planowaniu przestrzennym z 2009
podstawy inżynierii środowiska egzamin 2005
Angielski podstawowy transkrypcja nagran Egzamin gimnazjalny 2012
Podstawy Optymalizacji ?finicje z egzaminow

więcej podobnych podstron