Kluczowe umiejetnosci marketingowe Strategie techniki i narzedzia sukcesu rynkowego klumar(1)


Kluczowe umiejętnoSci
marketingowe. Strategie, techniki
i narzędzia sukcesu rynkowego
Autor: Peter Cheverton
Tłumaczenie: Tomasz Rzychoń
ISBN: 83-246-0083-3
Tytuł oryginału: Key Marketing Skills: Strategies,
Tools And Techniques For Marketing Success
Format: A5, stron: 496
Przekuj strategię w rzeczywistoSć
" Poznaj nowe sposoby osiągania sukcesu rynkowego
" Zdobądx wiedzę o rynku, analizując prawdziwe przykłady
" Wprowadx plan marketingowy w życie: wyjdx poza wiedzę podręcznikową
Co dla Ciebie znaczy marketing? Produkowanie drogich reklam, zachwalanie nudnych
produktów, a może przekonywanie ludzi do czegoS, czego nie potrzebują? Taki
marketing uprawia dziS zbyt wiele firm. Chcesz wiedzieć, co to jest prawdziwy
marketing? Zapomnij o akademickich definicjach i utartych Scieżkach. Naucz się
przekształcać plany marketingowe w rzeczywistoSć rynkową. Opanuj kluczowe
umiejętnoSci marketingu.
Dzięki tej książce dowiesz się, na czym polega różnica między dobrym i złym
marketingiem. Niemal każdy wniosek autora jest poparty prawdziwym, solidnie
opisanym przykładem. Peter Cheverton, doSwiadczony trener marketingu i autor
cenionych publikacji, w nietuzinkowy sposób przedstawia tradycyjną wiedzę
o marketingu i zaskakuje nowymi pomysłami na rynkowy sukces.
Wykorzystaj tę książkę do opanowania podstaw marketingu i ugruntowania wiedzy
lub użyj jej jako materiału szkoleniowego. Przeczytaj ją i dowiedz się, jak:
" przeprowadzić audyt rynku,
" przygotować dobry i zwięzły plan marketingowy,
" stworzyć unikatową ofertę, którą docenią klienci,
" przygotować całą firmę do wykonania planu marketingowego,
" spójnie i konsekwentnie używać czterech  P marketingu,
" zarządzać marką,
" zarządzać kluczowymi klientami (KAM),
" zarządzać relacjami z klientami (CRM).
Spojrzałem na tradycyjne narzędzia marketingowe od innej strony. Zacząłem się
zastanawiać, ile z tych narzędzi wymySlono tylko po to, by marketerzy sprawiali
wrażenie ekspertów znających się na rzeczy.
Peter Cheverton
Przedmowa do wydania pierwszego 9
Wstęp do wydania drugiego 13
Wstęp do wydania pierwszego 15
Podziękowania 17
CZŚĆ I DEFINICJE, CEL I PROCES 19
1 Czym jest marketing? 21
Co myślą ludzie& 21; A co Ty myślisz? 23
2 Model marketingu 27
Testowanie modelu 29
3 Co wynika z modelu marketingu? 33
W jakiej branży działasz? Czy spoglądasz na nią od strony
produktów, czy od strony rynku? 34; Dla kogo przede
wszystkim Twoja działalność powinna być korzystna
 dla Ciebie, klienta czy rynku? 37; Co wolisz  zmieniać
możliwości firmy czy wpływać na potrzeby rynku? 38;
Czy uważasz, że marketingowcy w branżach szybkozbywalnych
dóbr konsumpcyjnych (FMCG) powinni myśleć prawicowo,
zaś marketingowcy w branżach business-to-business (B2B)
 lewicowo? 43; Co interesuje Cię bardziej  potrzeby
rynku czy potrzeby konsumentów? Koncepcja łańcucha
rynkowego 44; Czy osiąganie zysków bezpośrednio wynika
z dobrego dopasowania potrzeb i możliwości? 48; Jak daleko
w przyszłość chcesz wybiegać? 50
5
Spis treści ______________________________________________________________________________
4 Dobry marketing 53
Dobry marketing i odczytywanie sygnałów 55; Dobry marketing
to dostarczanie wartości 57; Więcej niż dobry marketing 59;
Klienci indywidualni, business-to-business czy usługi? 60
5 Proces marketingu 61
Plan marketingowy 63; Audyt rynku  zbieranie i analiza
informacji 65; Weryfikacja 68; Wdrażanie planu i przegląd
rezultatów 69; Proces trzyetapowy 69
6 Pisanie planu marketingowego 71
Dlaczego należy pisać plan marketingowy? 72; Kaskada
planów 73; Horyzont planowania 75; Szablon 75; Dziesięć
wskazówek, jak napisać plan marketingowy 76
CZŚĆ II AUDYT STRATEGICZNY RYNKU 77
7 Badanie rynku 79
Badania i decyzje 83; Rodzaje badań 84; Tylko potrzebne
informacje 87; Zlecanie badania rynku 89; Na wiarę? 92
8 Fortepian Chakravatiego,
czyli dlaczego badanie rynku jest potrzebne& 95
9 Audyt strategiczny 103
Narzędzia analityczne i decyzje 103; Analiza otoczenia
rynkowego PESTLE 104; Tworzenie mapy rynku 111;
Model pięciu sił konkurencji Portera 113; Analiza SWOT 118;
Macierz polityki kierunkowej (ang. Directional Policy Matrix
 DPM) 120
10 Studium przypadku  firma Connect Inc. 123
Sytuacja firmy 123; Organizacja sieci sprzedaży 124; Nowy
rynek 125; Nowy zespół sprzedaży 126;  Nieznany rynek
127; Cele i prognozy 128; Connect Inc. w 1992 roku 128;
Przegląd rezultatów 130; Pytania do studium przypadku 130
CZŚĆ III POZYCJONOWANIE STRATEGICZNE 131
11 Wizja i cele 133
Zarządzanie przyszłością 133; Wizja (misja firmy) 136;
Cele marketingowe 138; Cele finansowe 139
12 Jak zapewnisz firmie wzrost? 143
Macierz Ansoffa i ryzyko 143; Analiza luki 151
13 Jak będziesz konkurować? 153
Analiza opcji Portera 153
14 Czym będziesz się kierować? 159
Czynniki wartości 159; Strategia nacisku i strategia
przyciągania 165; Zarządzanie aktywami 165;
Podsumowanie 167
6
_______________________________________________________________________________ Spis treści
15 Do kogo skierujesz ofertę? 169
Segmentacja 169; Po co dzielić rynek na segmenty?
Opcje strategiczne 172; Korzyści z segmentacji 175;
Proces segmentacji 176; Etap 1. Definiowanie kryteriów
segmentacji 177; Etap 2. Definiowanie segmentów docelowych
(targeting) 193; Etap 3. Pozycjonowanie 195; Segmentacja
i badanie rynku 200
16 Branding  budowanie świadomości marki 203
Architektura marki  wiązanie produktów, linii produktów
i nazw instytucji 206; Pozycjonowanie marki  miejsce
w umysłach klientów 215; Tworzenie wartości marki 223
CZŚĆ IV DOSTARCZANIE WARTOŚCI 227
17 Audyt segmentu 229
Dostarczanie wartości 229; Definiowanie wartości 230;
Narzędzia audytu segmentu 230; Analiza łańcucha
wartości 231; Całkowite doświadczenie klientów 232;
Analiza wspólnej przyszłości 240
18 Subiektywny model wartości 243
Wywieranie pozytywnego wpływu na cykl działań klienta 249;
Jak kreować wartość  wskazówki 255
19 Zarządzanie relacjami 257
Struktura organizacji zorientowana na klienta 258;
Zarządzanie kluczowymi klientami (KAM) 259; Klasyfikowanie
i rozróżnianie klientów 276; Obsługa klienta 279; Zarządzanie
relacjami z klientami (CRM) 283
20 Zarządzanie marką 287
Historia dostarczania wartości 287; Relacje marki 291;
Budowanie pozytywnych skojarzeń  chwile prawdy 304;
Poszerzanie marki 313; Ewolucja marki 314
21 Przystosowywanie firmy do strategii marketingowej 319
Aańcuch dostaw 319; Audyt możliwości 322
22 Zarządzanie portfelem 325
Po co zarządzać portfelem produktów? 325; Macierz BCG 326;
Macierz polityki kierunkowej (DPM) 329
CZŚĆ V MIX TAKTYCZNY 335
23 Audyt taktyczny 337
Badania satysfakcji klientów 338; Śledzenie efektywności
wydatków na promocję 340
24 Cztery  p marketingu& a może cztery  c ? 343
25 Produkt 345
Towar 346; Wartość dodana 346; Cykl życia produktu 355
7
Spis treści ______________________________________________________________________________
26 Punkt sprzedaży 369
Kanały dystrybucji 370; Zarządzanie kanałem dystrybucji 383;
Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw 391; Marketing
i sprzedaż 395
27 Promocja 397
Cel promocji 398; Kampania a komunikacja 398; Skuteczna
komunikacja 401; Wybór środka przekazu  zalety i wady 403;
Public relations 413; Wybieranie agencji reklamowej
i informowanie jej o zleceniu 415
28 Polityka cenowa 421
Dlaczego polityka cenowa jest ważna? 421; Ustalanie ceny
 cztery ogólne metody 426; Konkurencyjne strategie
cenowe 442; Gra w otwarte karty 449; Polityka cenowa
 samoocena 450
29 Studium przypadku  firma Ambient Ltd 453
CZŚĆ VI WYKORZYSTAJ ZDOBYT WIEDZ 461
30 Marketing  pytania sprawdzające 463
31 yródła informacji i rekomendacje 467
Praktyczne narzędzia marketingowe 468; Szkolenia 468;
Wykorzystanie zdobytej wiedzy w miejscu pracy 469
Skorowidz 471
8
Firma została założona w Bolton w 1927 roku&  tak zaczynał się
pewien plan marketingowy, który ostro skrytykowałem. Jego dalsza część
nie była lepsza niż pierwsze słowa.
Plan marketingowy powinien obejmować logiczną sekwencję decyzji
i działań, a nie opis historii firmy ani nawet analizę materiału, na pod-
stawie którego powstał. Jeżeli koniecznie chcesz ująć takie sprawy, ich
miejsce jest w załącznikach do planu.
Plan, którego pierwsze słowa przytoczyłem, miał 65 stron i składał
Plan o grubości
się głównie z czteropolowych macierzy umieszczonych jedna po dru- książki telefo-
nicznej nie powi-
giej. To znak, że autor usiłował komuś zaimponować, a nie przedstawić
nien nikomu im-
serię decyzji i działań. Mnie taki plan na pewno nie imponuje  prze-
ponować
trawiłem już niejedną książkę o marketingu. W tym planie było pełno
danych. Aby je zebrać, ktoś musiał zainwestować mnóstwo czasu i wy-
siłku. Jednak wnioski i rekomendowane działania zajmowały bardzo
niewiele miejsca. To wyglądało trochę jak tworzone przez teoretyków
złożone schematy z mnóstwem dwukierunkowych strzałek i pętli pro-
wadzących do najważniejszego pola, w którym jest napisane:  A teraz
stanie się cud .
Na dodatek plan był opatrzony pieczęcią z napisem  Ściśle pouf-
ne . Na pieczęci równie dobrze mógłby widnieć napis:  Niech nikt te-
go nie czyta .
71
Definicje, cel i proces _____________________________________________________________________
DLACZEGO NALEŻY PISAĆ
PLAN MARKETINGOWY?
Istnieje wiele powodów. Podam Ci tylko 10. Jednak bardziej przekonu-
jący niż lista powodów powinien być dla Ciebie rysunek 6.1 (wprawdzie
jest to czteropolowa macierz, ale ma ręce i nogi!).
Rysunek 6.1. Dlaczego plan marketingowy jest potrzebny?
Plan marketingowy zamienia strategię w taktykę  wypełnia lukę po-
między ambicjami i planowanymi działaniami. Osiągnięcie sukcesu ryn-
kowego wymaga zarówno myślenia strategicznego, jak i wdrażania planu
na poziomie taktycznym. Firma, który idzie w dobrym kierunku, po-
nieważ ma dobrą strategię, przetrwa nawet wtedy, jeżeli działanie na
poziomie taktycznym będzie złe, tj. plan marketingowy zostanie zle
wdrożony. Oczywiście, nie o to chodzi, ale daje to nadzieję na prze-
trwanie. Firma upada, jeśli jest kiepska na poziomie strategicznym i tak-
tycznym. Jednak jeśli strategia jest kiepska, a wykonanie planu dobre,
śmierć przychodzi znacznie szybciej. Wyobraz sobie, że firma jest sprze-
dawcą. Sprzedawca może być poziomie taktycznym dobry (mieć zapał
do pracy) bądz kiepski (leniwy). Sprzedawca idący w dobrym kierun-
ku przetrwa mimo lenistwa. Jednak najgorszy sprzedawca to taki, który
idzie w złym kierunku i błyskawicznie posuwa się naprzód  tacy
ludzie przysparzają nie lada problemów! Podejmowanie złych decy-
zji i wdrażanie ich z entuzjazmem i pełną energią przy wykorzystaniu
znacznych zasobów to fatalne połączenie&
Dziesięć powodów,
dla których warto pisać plan marketingowy
1. Aby upewnić się, że zadałeś właściwe pytania i podjąłeś potrzebne
decyzje.
2. Aby decyzje podejmowane w przyszłości były spójne.
72
______________________________________________________________ Pisanie planu marketingowego
3. Aby obrócić myślenie (strategię) w czyn (taktyka).
4. Aby przystosować firmę do strategii marketingowej i rozwinąć moż-
liwości konieczne do wykonania tej strategii.
5. Aby pokazać osobom zainteresowanym działalnością firmy (klientom,
właścicielom, inwestorom, pracownikom i dostawcom), że przedsię-
biorstwo jest zdrowe i zarządzane przez odpowiedzialnych specja-
listów, mających konkretną wizję i wytyczony kierunek działania.
6. Aby móc określać stopień realizacji założonych celów.
7. Aby nie zacząć dryfować  firmy, które nie wybiegają w przyszłość,
są szczególnie narażone na to niebezpieczeństwo.
8. Aby wprowadzić mechanizm przydzielania zasobów na najważniej-
sze cele firmy.
9. Aby pokazać ludziom w organizacji konieczność zmian.
10. Aby zwiększyć szanse sukcesu rynkowego.
KASKADA PLANÓW
Jak powiedziałem, planowanie to seria akcji i reakcji. Jednak ma ono
także inny wymiar  jest to przejaw ambicji firmy jako całości.
Zanim w firmie powstanie plan marketingowy, może w niej istnieć
biznesplan bądz plan korporacyjny (jeżeli jest ona duża). Rysunek 6.2
ilustruje typową  kaskadę planów w firmie.
Rysunek 6.2. Kaskada planów
73
Definicje, cel i proces _____________________________________________________________________
Z kaskadą planów wiąże się kilka ważnych problemów. Wszystkie plany
muszą być ze sobą spójne  żaden człowiek ani oddział firmy nie funk-
cjonuje sam dla siebie. Taką spójność można zapewnić tylko w ten spo-
sób, że kolejny plan jest pisany wtedy, kiedy inne są już gotowe. Ale czy
to na pewno jest takie proste, jak zależność matka  córka? Mówiąc,
że firma ma podejście marketingowe, mam na myśli, że jej plan marke-
tingowy jest wyjątkowo ważny  jest przedłużeniem biznesplanu. Nawet
w innego rodzaju firmach plan niższego rzędu może być decydujący dla
planu położonego wyżej w powyżej przedstawionej kaskadzie. W bizne-
sie, jak w życiu  czasami to dziecko wpływa na rodzica.
Jeżeli z planu marketingowego wynika, że najlepszą opcją strategiczną
firmy jest obniżanie kosztów (zob. rozdział 13. i analizę opcji strate-
gicznych Ansoffa), to będzie on zagrożony już na wstępie, jeśli autorzy
biznesplanu założą znaczne inwestycje w powiększanie możliwości
badawczo-rozwojowych w celu dyferencjacji produktów. Którą opcję
firma powinna wybrać?
Biznesplan czy plan marketingowy?
Przy odpowiadaniu na to pytanie należy mieć świadomość, że oto roz-
strzyga się najważniejszy problem kaskady planów:  Jaka jest różnica
pomiędzy biznesplanem i planem marketingowym? .
Pierwsza odpowiedz, jaka przychodzi do głowy, jest taka, że plan
marketingowy jest biznesplanem bez części finansowej. Nie wiem jak
Ty, ale ja zmartwiłbym się, widząc plan marketingowy napisany bez
troski o przychody, koszty inwestycji i zyskowność.
Inna odpowiedz:  Plan marketingowy zestawia opinie ludzi z jedne-
go działu firmy, a biznesplan uwzględnia wnioski ludzi z różnych dzia-
łów . Ona także jest błędna. Plan marketingowy nie jest tworzony tylko
dla marketingowców.
Jeszcze inna  biznesplan koncentruje się na zasobach, a plan mar-
ketingowy na możliwościach. Takie myślenie sugeruje, że marketing
tworzą prawicowcy. Wiesz już, że marketing jest łączeniem poglądów
prawicowych i lewicowych.
A może chodzi o to, że naprawdę dobry plan marketingowy to biz-
nesplan? Być może specyfika działalności niektórych firm sprawia, że
jest inaczej. Jednak każda firma powinna unikać sztucznych linii demar-
kacyjnych. Czasami dziecko powinno wpływać na rodzica. Planowanie
jednokierunkowe  czy to metodą  od góry do dołu czy  od dołu do
góry  nie jest dobre.
74
______________________________________________________________ Pisanie planu marketingowego
HORYZONT PLANOWANIA
Każda branża, rynek i firma ma swoje  naturalne horyzonty planowa-
nia. Można przyjąć, że chodzi o okres, w jakim sytuacja firmy pozo-
stanie niezmieniona, przynajmniej na tyle, by dało się tworzyć i wdrażać
plany. W niektórych branżach, na przykład w produkcji samolotów, ho-
ryzont planowania może być 10- czy 20-letni. W przypadku usług in-
formatycznych może to być zaledwie parę miesięcy. To nie znaczy, że
dostawca usług informatycznych nie powinien planować w horyzoncie
przekraczającym 6 miesięcy. Powinien on mieć plan strategiczny w dłuż-
szym horyzoncie i oraz plany taktyczne polegające na wdrażaniu długo-
okresowej strategii. Typowa firma produkcyjna może mieć plan długo-
okresowy obejmujący 10 lat, plan średniookresowy na 2  3 lata (tutaj
jest miejsce na  naturalny horyzont czasowy), a także taktyczny plan
wdrażania obejmujący okres jednego roku. Im krótszy jest horyzont
planowania, tym mniejsze staje się niebezpieczeństwo nieosiągnięcia
celów i tym bardziej szczegółowy może być plan. W planie rocznym
powinno się prognozować ceny, wydatki promocyjne i daty wprowa-
dzania nowych produktów. W planie średniookresowym należy koncen-
trować się na analizie szans rynkowych, wybieraniu segmentów doce-
lowych i alokacji zasobów. W planie długookresowym trzeba skupiać się
na siłach i trendach kształtujących przyszłość rynku oraz na przyszłych
możliwościach firmy.
I jeszcze jedno bardzo ważne ostrzeżenie. Nigdy nie zakładaj, że Jedyne słuszne
założenie jest ta-
nic się nie zmieni. Takie przypuszczenie jest niezwykle niebezpieczne.
kie, że żadne
Marketingowcy muszą zakładać, że będą występować zmiany. Z drugiej
z Twoich założeń
strony, przygotowanie planu przy założeniu, że na rynku nie pojawi
nie jest pewne&
się żaden nowy konkurent, może być niegłupie  wtedy będziesz miał
bazę porównawczą, jeżeli założenie się nie sprawdzi.
SZABLON
Nie używaj czyjegoś szablonu po to, by napisać własny plan marketin-
gowy. To zawęziłoby Twoje spojrzenie. Intuicyjnie zacząłbyś myśleć,
że skoro udało Ci się wtłoczyć jakąś koncepcję w czteropolową ma-
cierz, plan musi być dobry. A co, jeżeli ta macierz nie przystaje do wa-
runków Twojego planu?
Długo się wahałem, zanim dołączyłem do tej książki szablon planu
marketingowego (na CD-ROM-ie, w formacie PowerPoint). Miej na
uwadze, że to tylko proponowany spis treści i logiczny schemat. Jednak
nie wahaj się go zmieniać  nawet bardzo gruntownie  tak, aby od-
powiadał Twoim potrzebom.
75
Definicje, cel i proces _____________________________________________________________________
DZIESIĆ WSKAZÓWEK,
JAK NAPISAĆ PLAN MARKETINGOWY
1. Zbierz duży zespół (najlepiej złożony z ludzi z różnych działów
w firmie). Przygotowywanie planu marketingowego nie jest zadaniem
dla jednej osoby, nawet jeżeli jest ona niezwykle twórcza.
2. Nie twórz pracy doktorskiej. Niech plan będzie krótki i konkretny.
Stosuj listy punktowane  to plan działania, a nie dzieło na konkurs
prozatorski. PowerPoint nadaje się do tego celu idealnie  zniechę-
ca do używania nadmiaru słów i przeciążania materiału obliczenia-
mi. Excel doskonale nadaje się do tworzenia budżetów, jednak budżet
i plan marketingowy to absolutnie nie to samo. Co najważniejsze,
PowerPoint ułatwia prezentowanie planu innym osobom. Jeżeli zde-
cydujesz się na PowerPoint, nie oszukuj i nie stosuj czcionki o roz-
miarze 2 (tak zrobił jeden z moich klientów i efekt był mizerny& ).
3. Skoncentruj się na wnioskach i działaniach. Analizy ogranicz do mi-
nimum. Najlepiej umieść je w załącznikach dla tych, którzy będą
chcieli sprawdzić, skąd wziąłeś wnioski.
4. Zacznij od wprowadzenia zajmującego nie więcej niż jeden slajd.
Potem rozwijaj plan od ogółu do szczegółu. Samo przygotowywanie
takiej prezentacji jest pouczającym ćwiczeniem. Możesz wykonać je
dobrze tylko wówczas, jeżeli masz wytyczony kierunek  wtedy nie
będziesz musiał zapełniać drobnym maczkiem całych slajdów.
5. Unikaj żargonu marketingowego. Zachowaj go dla kolegów po fachu
i nie oczekuj, że zostanie on doceniony przez resztę świata. Niewta-
jemniczeni mogą jedynie odnieść wrażenie, że jesteś zbyt leniwy, by
ubrać myśli w staranne słowa albo że się popisujesz.
6. Nie przybijaj tu pieczątki w stylu  Ściśle poufne . Niech jak najwię-
Plan marketin-
gowy ma być czy- cej osób przeczyta i zrozumie plan marketingowy. Prezentuj go
tany wszem i wobec.
7. Ewentualne dane poufne umieść w załączniku i ogranicz dostęp do
tych informacji (ale tylko wtedy, jeżeli naprawdę musisz!).
8. Sprowadz plan do poziomu taktyki, czyli działań na poziomie seg-
mentów rynku bądz podgrup klientów.
9. Koncentruj się na przyszłości. Przeszłość może być chwalebna, lecz
nie zagwarantuje sukcesu w przyszłości.
10. Unikaj przesady. Wykresy obrazujące fantastyczny wzrost muszą być
w pełni uzasadnione. Nie wystarczy powiedzieć:  Napisałem plan,
więc wszystko będzie tak, jak mówię&  .
76


Wyszukiwarka