chemia pr 2012 klucz


Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
CHEMIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
2 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań i przewidywanie produktów naturalnych
przemian promieniotwórczych oraz sztucznych reakcji
jądrowych i przewidywanie ich produktów (I.3.a.3)
Poprawna odpowiedz:
141
Ba
56
1 p.  poprawne napisanie liczby atomowej i symbolu pierwiastka oraz liczby masowej
nuklidu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Korzystanie z informacji Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedz:
C lub węgiel
1 p.  poprawny wybór pierwiastka
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Przewidywanie właściwości fizykochemicznych substancji
wynikających z rodzaju występujących w nim wiązań
(I.1.b.7)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Fluorowodór ma ( wyższą / niższą ) temperaturę wrzenia niż chlorowodór, ponieważ
pomiędzy cząsteczkami fluorowodoru ( tworzą się / nie tworzą się ) wiązania wodorowe,
a między cząsteczkami chlorowodoru ( tworzą się / nie tworzą się) wiązania wodorowe.
1 p.  poprawne uzupełnienie zdania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Wiązanie koordynacyjne, nazywane też wiązaniem donorowo-akceptorowym, występuje w
czÄ…steczkach: CO, HNO3.
1 p.  poprawny wybór i napisanie wzorów cząsteczek
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 3
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 4. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zakwalifikowanie tlenków ze względu na ich zachowanie
wobec wody, kwasów i zasad (I.2.b.4)
Poprawna odpowiedz:
Wzory tlenków, które w reakcji z wodą tworzą
zasady kwasy
CaO Na2O SO2 P4O10
1 p.  poprawne uzupełnienie tabeli
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Podanie typowych właściwości fizycznych i chemicznych
metali i niemetali (I.2.a.1,2)
Poprawna odpowiedz:
Ag lub srebro
1 p.  poprawne rozpoznanie pierwiastka
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0-2)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)
Poprawna odpowiedz:

Wzór jonu A: [Al(OH)4]
3-ð
Wzór jonu B: [Al(OH)6]
1 p.  poprawne napisanie wzorów obu jonów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji otrzymywania soli (I.3.a.9)
Poprawna odpowiedz:
2Al(OH)3 + 3H2SO4 Al2(SO4)3 + 6H2O
1 p.  poprawne napisanie równania reakcji
0 p.  błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
4 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0-2)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji Zapisanie obserwacji wynikajÄ…cych z prezentowanych
doświadczeń (II.4.b.2)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Probówka I: Wydziela się gaz lub wydzielają się pęcherzyki (gazu) lub zawartość
probówki pieni się.
Probówka II: (U wylotu probówki) wyczuwalny jest ostry zapach lub wydziela się gaz
(o ostrym, przenikliwym zapachu lub o zapachu amoniaku).
1 p.  poprawny opis obserwacji
0 p.  błędny opis obserwacji lub brak rozwiązania
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graficznego opisu przemiany (I.3.a.4)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
·ð NH4+ + OH NH3(Ä™!) + H2O
·ð Na+ + OH + NH4+ + Cl Na+ + Cl + NH3(Ä™!) + H2O
·ð NH4+ + OH NH3 ×ð H2O
1 p.  poprawne napisanie równania reakcji
0 p.  błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0-3)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji Opisanie słowami przebiegu doświadczenia (II.4.b.1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Do probówki z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) należy (małymi porcjami) dodać
roztwór wodorotlenku sodu (aż do wytrącenia osadu wodorotlenku miedzi(II)).
Otrzymany osad trzeba oddzielić od roztworu (przesączyć przez bibułę) i rozpuścić
w kwasie solnym.
1 p.  poprawny opis czynności
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji ilustrujących otrzymywanie
wodorotlenków i soli (I.3.a.10,11)
Poprawna odpowiedz:
Cu2+ + 2OH Cu(OH)2(“!)
Cu(OH)2 + 2H+ Cu2+ + 2H2O
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 5
Kryteria oceniania odpowiedzi
2 p.  poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.  poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.  błędne napisanie obu równań reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-2)
Tworzenie z informacji Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi
reakcji chemicznej po ogrzaniu lub ochłodzeniu układu oraz
po zmianie ciśnienia (dla reakcji przebiegającej w fazie
gazowej) (III.1.6)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Wydajność reakcji 1) nie ulegnie zmianie.
Wydajność reakcji 2) wzrośnie.
1 p.  poprawne określenie wpływu ciśnienia na wydajność obu reakcji
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Wydajność reakcji 1) wzrośnie.
Wydajność reakcji 2) zmaleje.
1 p.  poprawne określenie wpływu temperatury na wydajność obu reakcji
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0-2)
WiadomoÅ›ci i rozumienie Podanie przykÅ‚adów kwasów i zasad w teorii Brönsteda
(I.2.b.10)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Kwasy Zasady
-ð 2-ð
OH CO
NH4+ H3O+ HCl
3
1 p.  poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Wzór kwasu Wzór zasady
Sprzężona para I H2O OH
Sprzężona para II H3O+ H2O
1 p.  poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
Uwaga: Kolejność podania sprzężonych par może być dowolna.
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
6 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 11. (0-2)
Korzystanie z informacji Rozwiązanie zadań dotyczących rozcieńczania, mieszania
i zatężania roztworów (II.5.d.4)
Przykład poprawnego rozwiązania:
nAgNO =ð 0,13mol ×ð dm-ð3 ×ð 0,5dm3 =ð 0,065mola
3
mAgNO =ð 0,065mola ×ð170g ×ð mol-ð1 =ð 11,05g
3
mroztworu =ð 120cm3 ×ð1,10g ×ð cm-ð3 =ð 132g
mAgNO
3
c% =ð×ð100% =ð 8, 37%
mroztworu
c% H" 8,4%
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z właściwą dokładnością, poprawnym zaokrągleniem i w procentach
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego
od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku
liczbowego
 błąd w zaokrągleniu wyniku
 inna niż wymagana dokładność wyniku
 niepodanie wyniku w procentach
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 12. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zilustrowanie przebiegu reakcji jonowych (wytrącania
osadów), wykorzystując równania reakcji zapisane w formie
jonowej skróconej (I.3.a.17)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
·ð 3Ba2+ + 2HPO42- Ba3(PO4)2(“!) + 2H+
·ð 3Ba2+ + 2HPO42- + 2H2O Ba3(PO4)2(“!) + 2H3O+
1 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej równania reakcji
0 p.  błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0-3)
a) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
słownego opisu przemiany (I.3.a.4)
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 7
Kryteria oceniania odpowiedzi
Poprawna odpowiedz:
Równanie reakcji I: AgNO3 + HCl AgCl(“!) + HNO3
-ð +ð
Równanie reakcji II: OH + H H2O
2 p.  poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.  poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.  błędne napisanie obu równań reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu
o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedz:
Roztwór ma pH < 7.
1 p.  poprawne określenie pH roztworu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 14. (0-1)
Tworzenie informacji Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
zachodzących w procesach chemicznych w zależności od
warunków, w których przebiegają typowe reakcje (III.1.1)
Poprawna odpowiedz:
Fenoloftaleina zabarwi siÄ™ na kolor malinowy w roztworze II.
1 p.  poprawne wskazanie roztworu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 15. (0-2)
Korzystanie z informacji Zastosowanie równania kinetycznego do obliczeń
związanych z szybkością reakcji (II.5.g)
Przykład poprawnego rozwiązania:
c = cA c = cB
H N2
2
1 1 1 1 1 1
v´ = k· ( cA) 3 · ( cB) = k · cA3 · cB = · k · cA3 · cB = v
2 2 8 2 16 16
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i popełnienie błędów rachunkowych
prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
0 p.  zastosowanie błędnej metody lub brak rozwiązania
8 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 16. (0-1)
Tworzenie informacji Zaklasyfikowanie substancji chemicznych na podstawie
opisu reakcji chemicznych lub właściwości
fizykochemicznych (III.3.1)
Poprawna odpowiedz:
Probówka I Probówka II Probówka III
HNO3 H2SO4 HNO3
Wzór kwasu
stężony (stężony) rozcieńczony
1 p.  poprawne uzupełnienie tabeli
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 17. (0-2)
Korzystanie z informacji Obliczenie stałej dysocjacji w roztworach kwasów i zasad
(II.5.f.2)
Przykład poprawnego rozwiązania:
- 5,418×ð1023
liczba moli Y = moli = 0,9 mola (w 3 dm3roztworu)
6,02×ð1023
- 0,9 mola
stężenia w stanie równowagi [H+] = [Y ] = = 0,3 (mol·dm-3)
3dm3
4,5 mola
[HY] = = 1,5 (mol·dm-3)
3dm3
[H+ð ][Y-] 0,3 ×ð 0,3
K = = = 0,06 = 6 · 10-2
[HY] 1,5
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z poprawną dokładnością
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od
ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku
liczbowego
 błąd w zaokrągleniu wyniku
 inna niż wymagana dokładność wyniku
 podanie wyniku z błędną jednostką
0 p.  zastosowanie błędnej metody lub brak rozwiązania
Zadanie 18. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie utleniacza lub reduktora (I.1.h.3)
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 9
Kryteria oceniania odpowiedzi
Poprawna odpowiedz:
Rolę reduktora nadtlenek wodoru pełni w reakcji 2).
1 p.  poprawne wskazanie numeru reakcji
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 19. (0-3)
Zastosowanie prawa zachowania masy, prawa zachowania
Wiadomości i rozumienie
Å‚adunku oraz zasady bilansu elektronowego do uzgodnienia
równania reakcji zapisanego w formie jonowej (I.3.a.1)
a) (0-2)
Poprawna odpowiedz:
Równanie procesu utleniania:
-
-ð 2-ð
Cr(OH)3 (s) + 5OH CrO + 4H2O + 3e (% x 2)
4
Równanie procesu redukcji:
-
-ð -ð -ð
IO + 3H2O + 6e I + 6OH
3
2 p.  poprawne napisanie w formie jonowo-elektronowej obu równań
1 p.  poprawne napisanie w formie jonowo-elektronowej tylko jednego równania
0 p.   błędne napisanie obu równań (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu)
 odwrotne przypisanie równań procesowi utleniania i redukcji
 brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
-ð -ð 2-ð -ð
2Cr(OH)3 (s) +(1)IO + 4OH 2CrO +(1)I + 5H2O
3 4
1 p.  poprawne uzupełnienie współczynników stechiometrycznych
Uwaga: Zdający otrzymuje 1 punkt również wtedy, gdy nie otrzymał oceny
pozytywnej za zapisanie równań w części a) zadania, ale poprawnie dobrał
współczynniki w części b).
0 p.  błędne uzupełnienie współczynników stechiometrycznych lub brak odpowiedzi
Zadanie 20. (0-2)
Korzystanie z informacji Wytłumaczenie zachowania metali wobec roztworów soli
innych metali na podstawie położenia metalu w szeregu
aktywności metali (II.1.b.2)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Masa płytki glinowej: wzrosła
Masa płytki srebrnej: nie uległa zmianie
1 p.  poprawne określenie zmiany masy płytek
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
10 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
b) (0-1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Masa płytki kadmowej zmalała, ponieważ osadzenie na płytce 1 mola miedzi (64 g)
związane jest z przejściem do roztworu 1 mola jonów kadmu (112 g).
1 p.  poprawne uzasadnienie
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 21. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Przewidywanie kierunku przebiegu reakcji utleniania-
redukcji (III.1.5)
Poprawna odpowiedz:
2PbSO4 + 2H2O Pb + PbO2 + 2H2SO4
1 p.  poprawne napisanie w formie cząsteczkowej równania reakcji
0 p.  błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Uzasadnienie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy
prezentowanymi faktami (III.3.5)
Poprawna odpowiedz:
Podczas ładowania akumulatora stężenie kwasu siarkowego(VI) (maleje / wzrasta).
Podczas rozładowywania akumulatora obie elektrody ołowiane pokrywają się PbSO4.
1 p.  poprawne uzupełnienie obu zdań
0 p.  błędne uzupełnienie lub brak odpowiedzi
Zadanie 22. (0-2)
a) (0-1)
Projektowanie otrzymywania różnych substancji w procesach
Tworzenie informacji
elektrolizy (III.2.15)
Poprawna odpowiedz:
Wzór soli: NaCl Nazwa wskaznika: fenoloftaleina
1 p.  poprawny wybór wzoru soli i nazwy wskaznika
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Uzasadnianie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy
Tworzenie informacji
prezentowanymi faktami (III.3.5)
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 11
Kryteria oceniania odpowiedzi
Poprawna odpowiedz:
Wskaznik zmieni barwÄ™ na malinowÄ….
Równanie reakcji:
-ð -ð
2H2O + 2e H2(­ð) + 2OH
1 p.  poprawne określenie barwy wskaznika i uzasadnienie (napisanie równania reakcji
elektrodowej)
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 23. (0-1)
Dokonanie selekcji i analizy informacji podanych w formie
Korzystanie z informacji
tekstu o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawne odpowiedzi:
CH3
CH2
H2C CH
H2C CH2 lub H2C CH CH2 CH3
1 p.  poprawne narysowanie wzoru
0 p.  inna odpowiedz lub brak uzupełnień
Zadanie 24. (0-1)
Korzystanie z informacji Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a.)
Poprawna odpowiedz:
CH3 CH2 CBr2 CH3
1 p.  poprawne narysowanie wzoru
0 p.  inna odpowiedz lub brak uzupełnień
Zadanie 25. (0-2)
Zapisanie równań reakcji na podstawie podanego ciągu
Wiadomości i rozumienie
przemian (I.3.a.5)
Poprawna odpowiedz:
3
Etap I: 2CH2=CHCH3 ¾ð(katalizator ¾ð¾ð CH2=C(CH3)CH2CH2CH3
¾ð¾ð¾ðlub AlR )
¾ð®ð
ra)
Etap III: CH3C(CH3)=CHCH2CH3 ¾ð(temperatu¾ð®ð H2C=C(CH3)CH=CH2 + CH4
¾ð¾ð¾ð
2 p.  poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.  poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.  błędne napisanie obu równań reakcji (błędne wzory reagentów, błędne
współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
12 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 26. (0-1)
Zastosowanie do obliczeń równania Clapeyrona (II.5.b.1)
Korzystanie z informacji
Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie
równania reakcji (II.5.c)
Przykład poprawnego rozwiązania:
obliczenie objętości CO2 = V0 w warunkach normalnych
n  liczba moli CO2
p ×ð V0 p ×ð V1 T0 ×ð V1 273,15×ð 38,28
n = = Þð V0 = = dm3 = 28,02 dm3
R ×ð T0 R ×ð T1 T1 373,15
z równania: x  liczba moli CH4 Þð x dm3 CH4 Þð x dm3 CO2
y  liczba moli C3H8 Þð y dm3 C3H8 Þð 3y dm3 CO2
x + y = 16,8 dm3
Þð y = 5,61 dm3
x + 3y = 28,02 dm3
5,61 dm3
zawartość % C3H8 = · 100% = 33,39%
16,8 dm3
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z poprawną dokładnością i w procentach
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od
ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku
liczbowego
 błąd w zaokrągleniu wyniku
 inna niż wymagana dokładność wyniku
 niepodanie wyniku w procentach
0 p.  zastosowanie błędnej metody lub brak rozwiązania
Zadanie 27. (0-3)
a) (0-1)
Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
Wiadomości i rozumienie
słownego opisu przemiany (I.3.a.4)
Poprawna odpowiedz:
OH
OH
Br
Br
+ +
3Br2 3
HBr
Br
1 p.  poprawne napisanie równania reakcji
0 p.  błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 13
Kryteria oceniania odpowiedzi
b) (0-1)
Posługiwanie się poprawną nomenklaturą dwufunkcyjnych
Wiadomości i rozumienie
pochodnych węglowodorów (I.1.i.1)
Poprawna odpowiedz:
2,4,6-tribromobenzenol
1 p.  poprawne napisanie nazwy systematycznej produktu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
c) (0-1)
Wyjaśnienie na prostych przykładach mechanizmów reakcji
Wiadomości i rozumienie
substytucji, addycji, eliminacji (I.3.a.23)
Poprawna odpowiedz:
(substytucja) elektrofilowa
1 p.  poprawne określenie mechanizmu reakcji
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 28. (0-2)
Ocena zgodności z podaną normą zawartości zanieczyszczeń
Korzystanie z informacji
powietrza, wody i gleby oraz ocenianie ich przydatności do
celów spożywczych (II.1.b.5)
Przykład poprawnego rozwiązania:
-ð1
M = 160 g·mol
Br2
-ð1
Mfenolu= 94 g·mol
1 mol benzenolu reaguje z 3 molami Br2
94 g benzenolu reagujÄ… z 480 g bromu
94 g x 94 g ×ð 0,007665 g
= x = = 0,0015 g = 1,5 mg (w 150 cm3 H2O)
480 g 0,007665 g 480 g
1000 cm3 wody powinno zawierać 0,05 mg benzenolu
150 cm3 wody powinno zawierać x benzenolu Þð x = 0,0075 mg
1,5 mg : 0,0075 mg = 200
Stężenie benzenolu w próbce ścieku fabrycznego jest 200 razy większe od wartości
granicznej.
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od
ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku
liczbowego
 błąd w zaokrągleniu wyniku
14 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
0 p.  zastosowanie błędnej metody lub brak rozwiązania
Zadanie 29. (0-1)
Dokonywanie analizy informacji w tekstach o tematyce
Korzystanie z informacji
chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedz:
CH3CH2CH2CHO i CH3CH(CH3)CHO
1 p.  poprawne napisanie wzorów dwóch aldehydów
0 p.   poprawne napisanie wzoru tylko jednego aldehydu
 błędne napisanie wzorów
 brak odpowiedzi
Zadanie 30. (0-2)
Zaprojektowanie doświadczeń pozwalających na wykrywanie
Tworzenie informacji
alkoholi jedno- i wielowodorotlenowych (III.2.10)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
(zawiesina)
Cu(OH)2 lub
wodorotlenek (roztwór) FeCl3 lub
miedzi(II) chlorek żelaza(III)
II
I
benzenol (aq)
etano-1,2-diol
1 p.  poprawne uzupełnienie schematu (wybór niezbędnych odczynników)
0 p.  błędne uzupełnienie schematu lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Probówka I: (Wodorotlenek miedzi(II) rozpuści się i) powstanie roztwór barwy
szafirowej.
Probówka II: Roztwór w probówce zabarwi się na (ciemno)fioletowo.
1 p.   poprawny opis zmian
0 p.   błędny opis zmian
 błędny wybór odczynników w części a) zadania
 brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 15
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 31. (0-1)
Znajomość i zrozumienie pojęć związanych z izomerią
Wiadomości i rozumienie
optycznÄ… (I.1.i.2)
Poprawna odpowiedz:
Czynność optyczną mogą wykazywać związki I, III i IV.
1 p.  poprawne wskazanie numerów wzorów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 32. (0-1)
Tworzenie informacji Dokonanie uogólnień i sformułowanie wniosków (III.3.6)
Poprawna odpowiedz:
III I IV II
1 p.  poprawne uszeregowanie
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 33. (0-1)
Zapisanie równań reakcji, jakim ulegają pochodne
Wiadomości i rozumienie
wielofunkcyjne ze względu na posiadanie określonych grup
funkcyjnych (proste hydroksykwasy) (I.1.i.13)
Poprawna odpowiedz:
O O
3 2H2O
HO CH COOH
+
CH C O CH C O CH COOH
HO
CH3
CH3 CH3 CH3
1 p.  poprawne uzupełnianie schematu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 34. (0-1)
Korzystanie z informacji Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedz:
W pierwszej kolejności będzie oddawała proton grupa karboksylowa.
Równanie reakcji:
+ +
H3N  CH(R)  COOH + OH H3N  CH(R)  COO + H2O
1 p.  poprawne wskazanie grupy funkcyjnej i napisanie równania reakcji
0 p.   błędne napisanie równania reakcji (nieuwzględnienie formy aminokwasu, błędna
forma zapisu)
 inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
16 Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 35. (0-1)
Selekcja i analiza informacji podanych w formie rysunków
Korzystanie z informacji
przedstawiających doświadczenia (II.3)
Poprawna odpowiedz:
Białko uległo wysoleniu w probówkach II i IV.
1 p.  poprawne wskazanie numerów probówek
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 36. (0-1)
Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu
Korzystanie z informacji
o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedz:
Zdanie P/F
1. Reakcja ksantoproteinowa zachodzi podczas działania stężonego kwasu
azotowego(V) na białko i w jej wyniku pojawia się charakterystyczne
F
pomarańczowe zabarwienie, które pod działaniem roztworu amoniaku zmienia
się na żółte.
2. Reakcja ksantoproteinowa polega na nitrowaniu reszt aminokwasowych
P
występujących w cząsteczkach białek i zawierających pierścienie aromatyczne.
3. Reakcja biuretowa zachodzi podczas działania siarczanu(VI) miedzi(II)
na białko w środowisku zasadowym, w wyniku czego powstaje związek F
kompleksowy o barwie zielonej.
1 p.  poprawna ocena prawdziwości trzech zdań
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 37. (0-1)
Określanie rodzaju produktów powstających w reakcjach
Tworzenie informacji
hydrolizy związków nieorganicznych i organicznych (III.3.3)
Poprawna odpowiedz:
H2N CH COOH H2N CH COOH CH3 OH
CH2 CH2
COOH
1 p.  poprawne napisanie wzorów trzech związków
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii  poziom rozszerzony 17
Kryteria oceniania odpowiedzi
Ogólne zasady oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiÄ…zania, precyzyjnie odpowiadajÄ…ce
poleceniom zawartym w zadaniach.
Rozwiązania zadań, uwzględniające inny tok rozumowania niż podany w kryteriach,
oceniane sÄ… zgodnie z zasadami punktacji.
·ð Gdy do jednego polecenia zdajÄ…cy podaje kilka odpowiedzi (z których jedna jest
prawidłowa, inne nieprawidłowe), to nie otrzymuje punktów za żadną z nich.
·ð Jeżeli polecenie brzmi: Napisz równanie reakcji..., to w odpowiedzi zdajÄ…cy powinien
napisać równanie reakcji chemicznej, a nie jej schemat.
·ð Dobór współczynników w równaniach reakcji chemicznych może różnić siÄ™
od przedstawionego w modelu (np. mogą być zwielokrotnione), ale bilans musi być
prawidłowy. Niewłaściwy dobór lub brak współczynników powoduje utratę 1 punktu za
zapis tego równania.
·ð W rozwiÄ…zaniach zadaÅ„ rachunkowych oceniane sÄ…: metoda, wykonanie obliczeÅ„
i podanie wyniku z jednostką. Błędny zapis jednostki lub jej brak przy ostatecznym
wyniku liczbowym powoduje utratÄ™ 1 punktu. W obliczeniach wymagane jest poprawne
zaokrąglanie wyników liczbowych.
·ð Za poprawne obliczenia bÄ™dÄ…ce konsekwencjÄ… zastosowania niepoprawnej metody
zdający nie otrzymuje punktów.
·ð Za poprawne spostrzeżenia i wnioski bÄ™dÄ…ce konsekwencjÄ… niewÅ‚aÅ›ciwie
zaprojektowanego doświadczenia zdający nie otrzymuje punktów.
Za napisanie wzorów strukturalnych zamiast wzorów półstrukturalnych (grupowych)
nie odejmuje się punktów.
Zapis  Ä™! ,  “! w równaniach reakcji nie jest wymagany.
Należy uznać  " jako oznaczenie podwyższonej temperatury.
W równaniach reakcji, w których ustala siÄ™ stan równowagi, brak  Ä! nie powoduje
utraty punktów.
JeÅ›li reakcja jest nieodwracalna, zapis  Ä! w równaniu reakcji powoduje utratÄ™
punktów.
Elementy odpowiedzi umieszczone w nawiasach nie sÄ… wymagane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Chemia PR 2013 Tutor klucz
2006 klucz chemia pr
2010 klucz chemia pr

więcej podobnych podstron