etapy procesu badawczego babiński


ETAPY PROCESU
ETAPY PROCESU
BADAWCZEGO
BADAWCZEGO
wg Babińskiego
wg Babińskiego
NA ZACHT
NA ZACHT
Ludowe porzekadło mówi:
Ludowe porzekadło mówi:
CIEKAKAWOŚĆ TO PIERWSZY STOPIEC DO
CIEKAKAWOŚĆ TO PIERWSZY STOPIEC DO
PIEKAA.
PIEKAA.
ale
ale
BEZ CIEKAWOŚCI I CHCI POZNANIA
BEZ CIEKAWOŚCI I CHCI POZNANIA
NIE MA
NIE MA
Nauki
Nauki
Badań
Badań
Rozwoju
Rozwoju
I jeszcze kilku ciekawych rzeczy ;)
I jeszcze kilku ciekawych rzeczy ;)
www.logic.amu.edu.pl
O CZYM TO BDZIE?
O CZYM TO BDZIE?
1. Jak zwykłą ciekawość zamienić na
1. Jak zwykłą ciekawość zamienić na
punkt wyjścia do badań?
punkt wyjścia do badań?
2. Jak od ciekawości przejść do projektu
2. Jak od ciekawości przejść do projektu
badań?
badań?
3. Jak od projektu przejść do samych
3. Jak od projektu przejść do samych
badań?
badań?
4. Jak od badań przejść do wyników?
4. Jak od badań przejść do wyników?
www.logic.amu.edu.pl
PROSZ DOBRAĆ SI W
PROSZ DOBRAĆ SI W
DWIE GRUPY.
DWIE GRUPY.
KRYTERIUM:
KRYTERIUM:
ZBIEśNY GAÓWNY CEL,
ZBIEśNY GAÓWNY CEL,
KTÓREMU SAUś
KTÓREMU SAUś
BADANIA.
BADANIA.
www.logic.amu.edu.pl
WYŚCIG PO NOBLA
WYŚCIG PO NOBLA
CEL:
CEL:
ZASADA: Po prawidłowym wykonaniu jednego
ZASADA: Po prawidłowym wykonaniu jednego
etapu badań mo\na przejść dalej.
etapu badań mo\na przejść dalej.
www.logic.amu.edu.pl
HIPOTEZY
EKSPLANACJA
PYTANIA SZCZEGÓAOWE
W J. NAUKOWYM
CEL
PODSUMO
PYTANIE BADAWCZE
WANIE
LIT. PRZEDMIOTU
GDZIE?
JAK?
SKD?
www.logic.amu.edu.pl
CO DALEJ?
OPERACJONALIZACJA ANALIZA
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
CEL moich badań,
CEL moich badań,
czyli co chcę osiągnąć:
czyli co chcę osiągnąć:
(do wyboru)
(do wyboru)
1. EKSPLORACJA  wstępne poznanie jakieś
1. EKSPLORACJA  wstępne poznanie jakieś
tematyki, rzucenie na nią światła;
tematyki, rzucenie na nią światła;
2. OPIS  przedstawienie zjawiska (co, gdzie, jak)
2. OPIS  przedstawienie zjawiska (co, gdzie, jak)
3. WYJAŚNIANIE (eksplanacja)  odpowiedz na
(eksplanacja)  odpowiedz na
3. WYJAŚNIANIE
pytanie dlaczego dane zjawisko zachodzi
pytanie dlaczego dane zjawisko zachodzi
www.logic.amu.edu.pl
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
Sformułowanie PROBLEMU BADAWCZEGO
Sformułowanie PROBLEMU BADAWCZEGO
 czyli pytania, na które poszukujemy odpowiedzi.
 czyli pytania, na które poszukujemy odpowiedzi.
" Dotyczy aktualnego stanu
" Dotyczy aktualnego stanu
niewiedzy
niewiedzy
" Jest wyra\one w języku naukowym
" Jest wyra\one w języku naukowym
" Sformułowane tak, \e wiadomo jak
" Sformułowane tak, \e wiadomo jak
działać, \eby znalezć odpowiedz
działać, \eby znalezć odpowiedz
www.logic.amu.edu.pl
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
Krok 1  PYTANIE BADAWCZE
PYTANIE
CIEKAWOŚĆ: CELE:
CIEKAWOŚĆ: CELE:
BADAWCZE:
Jaki jest poziom
Czy wiejskie OPIS
Czy wiejskie OPIS
komputeryzacji
biblioteki mają
biblioteki mają
bibliotek w
komputery?
komputery?
Polsce?
Jakie są główne
Czy w polskim
Czy w polskim
OPIS
OPIS
zródła
coraz więcej
coraz więcej
EKSPANACJA
EKSPANACJA
neologizmów w
angielskiego?
angielskiego?
polskim (dla ostatniej
dekady; ze względu na
ró\ne odmiany jęzka)?
www.logic.amu.edu.pl
Krok 2  EKSPLIKACJA
Krok 2  EKSPLIKACJA
Na EKSPLIKACJ składa się:
Na EKSPLIKACJ składa się:
1. Uszczególowienie, doprecyzowanie
1. Uszczególowienie, doprecyzowanie
naszego problemu badawczego
naszego problemu badawczego
ORAZ
ORAZ
2. Wybór i uzasadnienie hipotez
2. Wybór i uzasadnienie hipotez
badawczych
badawczych
www.logic.amu.edu.pl
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 1
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 1
Poszukiwania w
Poszukiwania w
LITERATURZE PRZEDMIOTU:
LITERATURZE PRZEDMIOTU:
Między innymi:
Między innymi:
Co ju\ wiadomo o problemie, który jest
Co ju\ wiadomo o problemie, który jest
badany?
badany?
Jakie są tematy nadrzędne?
Jakie są tematy nadrzędne?
Jakie są tematy podrzędne?
Jakie są tematy podrzędne?
Jakie są tematy powiązane z badanym?
Jakie są tematy powiązane z badanym?
www.logic.amu.edu.pl
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 2
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 2
PYTANIA SZCZEGÓAOWE:
PYTANIA SZCZEGÓAOWE:
Czego konkretnie chcemy się dowiedzieć?
Czego konkretnie chcemy się dowiedzieć?
np.
np.
CO  jakie szczegóły zjawiska chcemy poznać?
CO  jakie szczegóły zjawiska chcemy poznać?
JAK  co dokładnie opiszemy?
JAK  co dokładnie opiszemy?
DLACZEGO  jak wyjaśnimy?
DLACZEGO  jak wyjaśnimy?
Im więcej, tym lepiej
Im więcej, tym lepiej
Wszystko, co nas interesuje
Wszystko, co nas interesuje
Wszystko, co wydaje się ciekawe
Wszystko, co wydaje się ciekawe
www.logic.amu.edu.pl
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 3
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 3
SELEKCJA pytań szczegółowych:
SELEKCJA pytań szczegółowych:
Wybieramy te, na które będziemy szukać
Wybieramy te, na które będziemy szukać
odpowiedzi podczas badań
odpowiedzi podczas badań
Kierujemy się:
Kierujemy się:
istotnością pytań dla naszego problemu
istotnością pytań dla naszego problemu
mo\liwością znalezienia odpowiedzi na te
mo\liwością znalezienia odpowiedzi na te
pytania w oparciu o znane nam metody i
pytania w oparciu o znane nam metody i
techniki badawcze
techniki badawcze
mo\liwościami techniczno - organizacyjnymi
mo\liwościami techniczno - organizacyjnymi
www.logic.amu.edu.pl
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 4
USZCZEGÓAOWIENIE PROBLEMU 4
Wyra\enie pytań w
Wyra\enie pytań w
FORMIE NAUKOWEJ:
FORMIE NAUKOWEJ:
Ka\de pytanie zawiera tylko terminy:
Ka\de pytanie zawiera tylko terminy:
Proste
Proste
Jednoznaczne
Jednoznaczne
Zrozumiałe
Zrozumiałe
Proszę przećwiczyć to dla dwóch pytań
Proszę przećwiczyć to dla dwóch pytań
www.logic.amu.edu.pl
HIPOTEZY
HIPOTEZY
czyli
czyli
propozycje twierdzeń naukowych
propozycje twierdzeń naukowych
odpowiedzi na nasze pytania
odpowiedzi na nasze pytania
Prawidłowa hipoteza:
Prawidłowa hipoteza:
" Dostarcza odpowiedzi na pytanie wynikające z
" Dostarcza odpowiedzi na pytanie wynikające z
problemu badawczego.
problemu badawczego.
" Posiada uzasadnienie  czyli wytłumaczenie,
" Posiada uzasadnienie  czyli wytłumaczenie,
dlaczego przyjmujemy tak właśnie
dlaczego przyjmujemy tak właśnie
" Wiadomo kiedy (przy zajściu jakich zjawisk) mo\na
" Wiadomo kiedy (przy zajściu jakich zjawisk) mo\na
ją uznać za sprawdzoną
ją uznać za sprawdzoną
www.logic.amu.edu.pl
HIPOTEZY
HIPOTEZY
yRÓDAA HIPOTEZ:
yRÓDAA HIPOTEZ:
Teoretyczne rozwa\ania na dany
Teoretyczne rozwa\ania na dany
temat
temat
Dotychczasowe badania
Dotychczasowe badania
Inwencja twórcza badacza
Inwencja twórcza badacza
www.logic.amu.edu.pl
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
OPERACJONALIZACJA
OPERACJONALIZACJA
czyli
czyli
wyra\enie wszystkich pojęć i terminów
wyra\enie wszystkich pojęć i terminów
teoretycznych tak
teoretycznych tak
ABY
ABY
1. Miały jednoznaczny sens empiryczny
1. Miały jednoznaczny sens empiryczny
LUB
LUB
2. Były wyznaczone przez czynności, jakie nale\y
2. Były wyznaczone przez czynności, jakie nale\y
wykonać aby poznać to zjawisko
wykonać aby poznać to zjawisko
www.logic.amu.edu.pl
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
POJCIE: OPERACJONALIZACJA:
POJCIE: OPERACJONALIZACJA:
min. 1 komputer
min. 1 komputer
dostępny dla czytelników
dostępny dla czytelników
Skomputeryzowana
Skomputeryzowana
biblioteka katalog biblioteczny w
biblioteka katalog biblioteczny w
formie elektronicznej
formie elektronicznej
dostęp do internetu
dostęp do internetu
angielski zródłowsłów
angielski zródłowsłów
Zapo\yczenie z
Zapo\yczenie z
angielskiego zbie\ność lub
angielskiego zbie\ność lub
podobieństwo znaczeń
podobieństwo znaczeń
zasięg ogólnojęzykowy
zasięg ogólnojęzykowy
www.logic.amu.edu.pl
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
Krok 3 - OPERACJONALIZACJA
To tak\e:
To tak\e:
GDZIE, czyli wybór zbiorowości, gdzie będą
GDZIE, czyli wybór zbiorowości, gdzie będą
prowadzone badania
prowadzone badania
JAK, czyli wybór metod i technik badawczych
JAK, czyli wybór metod i technik badawczych
SKD, czyli na które pytania odpowiadamy
SKD, czyli na które pytania odpowiadamy
odwołując się do ju\ istniejących informacji a
odwołując się do ju\ istniejących informacji a
do których potrzebujemy danych
do których potrzebujemy danych
empirycznych
empirycznych
CO DALEJ, czyli w jaki sposób przeprowadzimy
CO DALEJ, czyli w jaki sposób przeprowadzimy
pózniej analizę wyników badań
pózniej analizę wyników badań
www.logic.amu.edu.pl
Krok 4  PRZYGOTOWANIE NARZDZI
Krok 4  PRZYGOTOWANIE NARZDZI
NARZDZIE BADAWCZE
NARZDZIE BADAWCZE
Coś, co pomo\e nam odpowiedzieć na stawiane sobie
Coś, co pomo\e nam odpowiedzieć na stawiane sobie
pytania.
pytania.
DOBRE
NARZDZIE:
PRZYKAADY:
" Umo\liwia odpowiedz na
wszystkie stawiane pytania
" ankieta
" Dostarcza jak najbardziej
" lista wyrazów do
szczegółowych informacji
czytania
" kwestionariusz
obserwacji
www.logic.amu.edu.pl
Krok 5 - PILOTAś
Krok 5 - PILOTAś
PILOTAś czyli sprawdzenie:
PILOTAś czyli sprawdzenie:
"
" Naszych technik i metod badawczych a przede
Naszych technik i metod badawczych a przede
wszystkim narzędzia
wszystkim narzędzia
"
" Poprawności eksplikacji i operacjonalizacji
Poprawności eksplikacji i operacjonalizacji
problemu
problemu
"
" Ewentualnych problemów techniczno 
Ewentualnych problemów techniczno 
organizacyjnych.
organizacyjnych.
www.logic.amu.edu.pl
Krok 6  DOBÓR PRÓBY
Krok 6  DOBÓR PRÓBY
DOBÓR PRÓBY
DOBÓR PRÓBY
czyli
czyli
wybranie tej części populacji,
wybranie tej części populacji,
w której prowadzone będą badania.
w której prowadzone będą badania.
REPREZENTATYWNA
NIERPEREZENTATYWNA:
" Umo\liwia uogólnienie " Mniej ściśle określona
wyników badań z próby na
" Nie umo\liwia uogólniania
populację
" Daje ogólną perspektywę zjawiska
" Bardzo ściśle określony
www.logic.amu.edu.pl
sposób wyboru
Krok 7  REALIZACJA BADAC
Krok 7  REALIZACJA BADAC
REALIZACJA BADAC
REALIZACJA BADAC
Innymi słowy
Innymi słowy
gromadzenie materiału empirycznego.
gromadzenie materiału empirycznego.
NP.
NP.
Przeprowadzanie ankiet
Przeprowadzanie ankiet
Zbieranie nagrań
Zbieranie nagrań
Zbieranie i analizowanie tekstów
Zbieranie i analizowanie tekstów
Prowadzenie eksperymetnów
Prowadzenie eksperymetnów
www.logic.amu.edu.pl
Krok 8  WSTPNA WERYFIKACJA MATERIAAU
Krok 8  WSTPNA WERYFIKACJA MATERIAAU
WSTPNA WERYFIKACJA MATERIAAU
WSTPNA WERYFIKACJA MATERIAAU
czyli
czyli
Podjęcie decyzji, czy zebrany materiał jest sens
Podjęcie decyzji, czy zebrany materiał jest sens
dalej analizować.
dalej analizować.
NP.
NP.
Ilość niewypełnionych ankiet
Ilość niewypełnionych ankiet
Ewentualne zniekształcenia
Ewentualne zniekształcenia
Ocena stopnia wiarygodności zebranego
Ocena stopnia wiarygodności zebranego
materiału
materiału
www.logic.amu.edu.pl
Krok 9  WSTPNA ANALIZA
Krok 9  WSTPNA ANALIZA
KODOWANIE
KODOWANIE
czyli najczęściej
czyli najczęściej
przekształcenie danych w poszczególnych
przekształcenie danych w poszczególnych
kwestionariuszach na plik w którym ka\da
kwestionariuszach na plik w którym ka\da
odpowiedz ukryta jest pod jakimś symbolem
odpowiedz ukryta jest pod jakimś symbolem
(najczęściej cyfrowym);
(najczęściej cyfrowym);
innymi słowy
innymi słowy
Stworzenie bazy danych zawierających zebrany
Stworzenie bazy danych zawierających zebrany
materiał empiryczny.
materiał empiryczny.
www.logic.amu.edu.pl
Krok 10  ANALIZA
Krok 10  ANALIZA
ANALIZA
ANALIZA
czyli
czyli
konfrontacja naszych pytań i problemów
konfrontacja naszych pytań i problemów
badawczych z danymi, które udało nam się
badawczych z danymi, które udało nam się
uzyskać.
uzyskać.
NP.
NP.
Obliczenie częstości
Obliczenie częstości
Obliczenie podstawowych miar statystycznych
Obliczenie podstawowych miar statystycznych
Testy korelacji
Testy korelacji
www.logic.amu.edu.pl
Krok 11  TESTOWANIE HIPOTEZ
Krok 11  TESTOWANIE HIPOTEZ
TESTOWANIE HIPOTEZ
TESTOWANIE HIPOTEZ
czyli
czyli
sprawdzenie, czy nasze hipotezy znajdują
sprawdzenie, czy nasze hipotezy znajdują
potwierdzenie w wynikach badań.
potwierdzenie w wynikach badań.
TESTOWANIE
TESTOWANIE
INTUICYJNE
STATYSTYCZNE
" Na podstawie samych
" Określone testy do
określonego rodzaju danych liczbowych (np.
zmiennych.
częstości)
" Zazwyczaj przy pomocy
" Staramy się ocenić, czy
programów komputerowych
dana zale\ność zachodzi.
(np.. SPSS)
www.logic.amu.edu.pl
Krok 12  PODSUMOWANIE, WNIOSKI
Krok 12  PODSUMOWANIE, WNIOSKI
PODSUMOWANIE
PODSUMOWANIE
NP.
NP.
Co jest najwa\niejsze?
Co jest najwa\niejsze?
Czy daje się zauwa\yć jakąś generalną
Czy daje się zauwa\yć jakąś generalną
prawidłowość?
prawidłowość?
Czy mo\na wyró\nić kilka typowych zjawisk i
Czy mo\na wyró\nić kilka typowych zjawisk i
stworzyć typologię?
stworzyć typologię?
Jak mo\na kontynuować badania?
Jak mo\na kontynuować badania?
www.logic.amu.edu.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Etapy procesu badawczego
koncepcja naukowego procesu badawczego
2 Proces badawczy
ł Obraz 13 uwarunkowania procesu badawczego
02 Etapy procesu?dawczego cz2
MEBS 3 4 Proces badawczy
Proces badawczy w psychologii
02 Proces badawczy
02 Etapy procesu?dawczego cz1
Etapy procesu negocjacjacji
olechnicki aparat fotograficzny w procesie badawczym
Notatka do slajdu 18 z prezentacji Proces badawczy

więcej podobnych podstron