2012 maj odp (2)


Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
CHEMIA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
2 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie Zapisanie konfiguracji elektronowej atomu pierwiastka
(I.1.a.4)
Poprawna odpowiedz:
Konfiguracja elektronowa, np.: 1s2 2s22p6 3s23p6 lub 1s2 2s2p6 3s2p6 lub K2 L8 M8
1 p.  poprawne napisanie konfiguracji elektronowej atomu argonu i poprawne
wskazanie fragmentu ilustrującego stan elektronów walencyjnych
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Korzystanie z informacji Odczytanie i interpretacja danych z układu okresowego
(II.1.b.1)
Poprawna odpowiedz:
Wzór jonu potasu: K+
Wzór jonu siarki: S2
1 p.  poprawne napisanie wzorów obu jonów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie związku między budową atomu, konfiguracją
elektronową a położeniem pierwiastka w układzie
okresowym (I.1.a.6)
Poprawna odpowiedz:
Symbol pierwiastka X Numer okresu Numer grupy
Mg III lub 3 2 lub II
1 p.  poprawne podanie symbolu pierwiastka i określenie jego położenia w układzie
okresowym
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie rodzaju wiązania na podstawie różnicy
elektroujemności łączących się pierwiastków (I.1.b.2)
Poprawna odpowiedz:
Charakter wiÄ…zania: kowalencyjne spolaryzowane
1 p.  poprawne określenie charakteru wiązania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 3
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Określenie typowych właściwości fizykochemicznych
substancji na podstawie występujących w nich wiązań
(I.1.b.4)
Poprawna odpowiedz:
1. W temperaturze pokojowej i pod ciśnieniem atmosferycznym jest
( gazem / cieczą / ciałem stałym).
2. ( Dobrze / słabo ) rozpuszcza się w rozpuszczalnikach polarnych, np. w wodzie.
1 p.  podkreślenie w zdaniach właściwych słów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-4)
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w postaci schematów
(II.3)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Wzór I ilustruje elektronową strukturę cząsteczki ( Br2 / H2 / N2 ), a wzór II
strukturÄ™ czÄ…steczki ( Br2 / H2 / N2 ).
1 p.  jednoznaczne wskazanie właściwych wzorów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Liczba elektronów walencyjnych: 5
1 p.  poprawne określenie liczby elektronów walencyjnych atomu pierwiastka X
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
c) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Charakter wiązań: kowalencyjne (niespolaryzowane)
1 p.  poprawne określenie charakteru wiązania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
d) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Krotność wiÄ…zania: 3 lub 1 Ã i 2 Ä„
1 p.  poprawne określenie krotności wiązania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
4 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 6. (0-2)
a) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Dokonanie interpretacji równania reakcji w ujęciu
objętościowym i masowym (I.3.b)
Poprawna odpowiedz:
Reagent: NH3 O2 NO H2O
4 : 5 : 4 : 6
Stosunek objętościowy =
lub 89,6 : 112 : 89,6 : 134,4
68 : 160 : 120 : 108
Stosunek masowy = lub 34 : 80 : 60 : 54
lub 17 : 40 : 30 : 27
1 p.  poprawne określenie stosunku objętościowego i masowego
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b (0-1)
Wiadomości i rozumienie Dokonanie interpretacji równania reakcji w ujęciu molowym
(I.3.b)
Poprawna odpowiedz:
Liczba moli tlenu: 25 (moli)
1 p.  poprawne ustalenie liczby moli tlenu czÄ…steczkowego
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0-1)
Korzystanie z informacji Odczytanie i interpretacja informacji przedstawionej
w formie wykresu (II.1.b.1)
Poprawna odpowiedz:
Liczba protonów: 90
Liczba neutronów: 142
1 p.  poprawne określenie liczby protonów i neutronów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0-1)
Korzystanie z informacji Odczytanie i interpretacja informacji przedstawionej
w formie wykresu (II.1.b.1)
Poprawna odpowiedz:
228
Ac
89
Egzamin maturalny z chemii 5
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
1 p.  poprawne napisanie symbolu izotopu oraz liczby atomowej i masowej
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość i rozumienie pojęć związanych z naturalnymi
przemianami promieniotwórczymi (I.1.a.7)
Poprawna odpowiedz:
Typ przemiany I: Ä…
Typ przemiany III: ² 
1 p.  poprawne określenie typu przemian jądrowych
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0-1)
Tworzenie informacji Analiza i interpretacja danych zawartych w tablicach
chemicznych (III.1.3)
Poprawna odpowiedz:
Numer, którym oznaczono najtrwalszy izotop: 3
1 p.  poprawne wskazanie numeru
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0-2)
Korzystanie z informacji Odczytanie i interpretacja informacji przedstawionej
w formie wykresu (II.1.b.1)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Okres półtrwania izotopu oznaczonego numerem 2 wynosi około 5 dni.
1 p.  poprawne oszacowanie okresu półtrwania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
W czasie 8 dni uległo rozpadowi 3 mg izotopu oznaczonego numerem 3.
1 p.  poprawne oszacowanie, ile miligramów izotopu uległo rozpadowi
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
6 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 12. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Opisanie typowych właściwości fizycznych i chemicznych
wodorków i soli, w tym zachowanie wobec wody
(I.2.b.1,4,7);
Opisanie typowych właściwości związków organicznych
w zależności od rodzaju podstawnika i grupy funkcyjnej
(I.2.b.14,15)
Poprawna odpowiedz:
Zdanie P/F
1. Roztwory związków o wzorach KBr, HCOOH, NH3, HBr i Na2SO4 przewodzą
P
prąd elektryczny. Pozostałe roztwory nie przewodzą prądu.
2. Roztwory związków o wzorach C2H5OH, HCOOH, C6H12O6 (glukoza) i HCHO
F
mają odczyn obojętny.
3. Roztwór związku o wzorze NH3 jest jedynym roztworem o odczynie
P
zasadowym.
1 p.  poprawna ocena prawdziwości trzech zdań
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0-1)
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących informacji na podstawie wykresu
(II.2)
Poprawna odpowiedz:
Roztwór należaÅ‚oby ogrzać do temperatury okoÅ‚o 20 ºC
1 p.  poprawne oszacowanie temperatury
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 14. (0-2)
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących informacji na podstawie wykresu
(II.2)
Poprawna odpowiedz:
1. Rozpuszczalność Na2SO4 w temperaturze 100 ºC jest taka sama, jak w temperaturze 30 ºC.
2. NajmniejszÄ… rozpuszczalność Na2SO4 osiÄ…ga w temperaturze 0 ºC.
3. NajwiÄ™kszÄ… rozpuszczalność Na2SO4 osiÄ…ga w temperaturze 32,4 ºC.
4. OchÅ‚adzanie nasyconego w temperaturze 100 ºC roztworu Na2SO4 do temperatury 30 ºC
nie powoduje wykrystalizowania części rozpuszczonej soli.
2 p.  poprawne uzupełnienie czterech zdań
1 p.  poprawne uzupełnienie trzech zdań
0 p.  mniej niż trzy poprawne uzupełnienia zdań lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 7
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 15. (0-2)
Korzystanie z informacji Obliczenie stężenia procentowego roztworu (II.5.c.4)
Przykład poprawnego rozwiązania:
mNH =ð 52 g i mH O =ð 100 g
32
mr =ð mNH +ð mH O =ð 52 g +ð 100 g =ð 152 g
3 2
mNH
52 g
3
cp =ð ×ð100% =ð ×ð100% =ð 34, 2%
mr 152 g
2 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia, poprawne wykonanie obliczeń oraz
podanie wyniku z właściwą dokładnością i w procentach
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego
od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
 podanie wyniku z niewłaściwą dokładnością
 błąd w zaokrągleniu wyniku
 niepodanie wyniku w procentach
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 16. (0-2)
a) (0-1)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego
na otrzymanie soli (III.2.4)
Poprawna odpowiedz:
Wybrany odczynnik: (NH4)2S (aq)
Równanie reakcji: Cu2+ + S2 CuS (“!)
1 p.  poprawny wybór odczynnika i napisanie w formie jonowej skróconej równania
reakcji
Uwaga: Jeżeli równanie reakcji jest napisane poprawnie, podkreślenie wzoru
odczynnika nie jest wymagane, ale jeśli odczynnik został wybrany, to wybór musi
być poprawny.
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie metody rozdzielania składników mieszanin
(III.2.1)
Poprawna odpowiedz:
sÄ…czenie lub filtracja lub (sedymentacja i) dekantacja
1 p.  poprawne podanie nazwy metody
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
8 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 17. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość i rozumienie pojęć: odczyn roztworu, pH (I.1.g.2)
Poprawna odpowiedz:
Roztwór o odczynie obojętnym ma pH ( mniejsze od / równe / większe od ) 7,
a roztwór o odczynie zasadowym ma pH ( mniejsze od / równe / większe od ) 7.
1 p.  podkreślenie w zdaniu właściwych słów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 18. (0-3)
a) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Zastosowanie prawa zachowania masy oraz zasady bilansu
elektronowego do uzgodnienia równania reakcji w formie
czÄ…steczkowej (I.3.a.1)
Poprawna odpowiedz:
dokonanie bilansu elektronowego
+ðI 0
Ag +ð e-ð ®ð Ag (% x 2)
-ðI 0 -ðI 0
O ®ð O +ð e-ð lub 2O ®ð O2 +ð 2e-ð
uzupełnienie współczynników stechiometrycznych
(1) Ag2O + (1) H2O2 2 Ag + (1) O2 + (1) H2O
2 p.  poprawne dokonanie bilansu elektronowego i poprawny dobór współczynników
stechiometrycznych w równaniu reakcji
1 p.   błędny bilans elektronowy lub brak bilansu i poprawny dobór współczynników
stechiometrycznych w równaniu reakcji
 poprawny bilans elektronowy przy błędnie dobranych współczynnikach
stechiometrycznych lub braku współczynników stechiometrycznych
0 p.  błędny bilans elektronowy i błędne współczynniki stechiometryczne lub brak
odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Wskazanie utleniacza lub reduktora (I.1.h.3)
Poprawna odpowiedz:
Nadtlenek wodoru pełni w tej reakcji funkcję reduktora.
1 p.  poprawne określenie funkcji
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 9
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 19. (0-2)
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń na podstawie wzoru sumarycznego
i równania reakcji (II.5.b.3)
Przykład poprawnego rozwiązania:
mCu 16 g
MCu =ð 64 g ×ð mol-ð1 i mCu =ð 16 g Þð nCu =ð =ð =ð 0, 25 mola
MCu 64 g ×ð mol-ð1
nCu =ð nCu(NO )2
3
MCu(NO )2 =ð 188 g ×ð mol-ð1 , wiÄ™c masa 0,25 mola soli wynosi:
3
mCu(NO )2 =ð nCu(NO )2 ×ð MCu(NO )2 =ð 0, 25 mol ×ð188 g ×ð mol-ð1 =ð 47 g
3 3 3
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z właściwą dokładnością, poprawnym zaokrągleniem i w prawidłowych
jednostkach
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego
od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
 podanie wyniku z niewłaściwą dokładnością
 podanie wyniku w nieprawidłowych jednostkach lub z pominięciem jednostki
 błąd w zaokrągleniu wyniku
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 20. (0-1)
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstów
o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedz:
C. 2NO2 + H2O HNO3 + HNO2
1 p.  poprawny wybór równania reakcji dysproporcjonowania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 21. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Posługiwanie się poprawną nomenklaturą węglowodorów
(I.1.i.1)
Poprawna odpowiedz:
Budowę cząsteczek węglowodorów nienasyconych ilustrują wzory III, IV, VI.
2 p.  wybór trzech poprawnych wzorów
1 p.  wybór dwóch poprawnych wzorów
0 p.  wybór mniej niż dwóch poprawnych wzorów lub brak odpowiedzi
Uwaga: Jeden błędny wpis redukuje jeden poprawny wpis.
10 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 22. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Posługiwanie się poprawną nomenklaturą węglowodorów
(I.1.i.1)
Narysowanie wzorów izomerów zawierających wiązania
różnej krotności (I.1.i.4)
Poprawna odpowiedz:
Izomer 1. Izomer 2.
Wzór: Wzór:
HC C CH2 CH3 H3C C C CH3
Nazwa: but-1-yn Nazwa: but-2-yn
2 p.  poprawne napisanie wzoru i poprawne podanie nazwy systematycznej każdego
z dwóch izomerów
Uwaga: Kolejność podania wzorów (i odpowiadających im nazw) nie ma wpływu
na ocenÄ™.
1 p.  poprawne podanie wzoru i nazwy jednego izomeru
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 23. (0-3)
a) (0-2)
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równania reakcji przez dobranie brakujących
substratów lub produktów (I.3.a.2)
Poprawna odpowiedz:
1.
CH3 CH2 CH3 + 5O2 3CO2 + 4H2O
2. CH3
CH3
światło
H3C CH CH3
+ Cl2 H3C C CH3 + HCl
Cl
3.
H+
H3C CH2 OH
H2C CH2 + H2O
2 p.  poprawne uzupełnienie trzech równań reakcji
1 p.  poprawne uzupełnienie dwóch równań reakcji
0 p.  poprawne uzupełnienie mniej niż dwóch równań reakcji, błędny zapis równań
reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub
brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 11
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie Zaklasyfikowanie przemian przebiegających z udziałem
związków organicznych do odpowiedniego typu reakcji
(I.1.e.2)
Poprawna odpowiedz:
Reakcja addycji to reakcja, której schemat oznaczono numerem 3, a reakcja substytucji to
reakcja, której schemat oznaczono numerem 2.
1 p.  poprawne uzupełnienie zdania
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 24. (0-2)
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń z zastosowaniem pojęć: mol, masa
molowa, objętość molowa (II.5.a.2)
Przykład poprawnego rozwiązania:
V5,6 dm3
n =ð =ð =ð 0, 25 mola
Vmol 22,4 dm3 ×ðmol-ð1
m 6,5 g
m =ð n ×ð M Þð M =ð =ð =ð 26 g ×ðmol-ð1
n 0, 25 mol
2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z poprawnym zaokrągleniem i w prawidłowych jednostkach
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego
od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie
wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych
zaokrągleń.
1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:
 popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
 podanie wyniku w nieprawidłowych jednostkach
 błąd w zaokrągleniu wyniku
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 25. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Opisanie typowych właściwości związków organicznych
w zależności od grupy funkcyjnej występującej w cząsteczce
oraz metod ich otrzymywania (I.2.b.14)
Poprawna odpowiedz:
1. ZwiÄ…zek I jest izomerem zwiÄ…zku VI.
2. ZwiÄ…zek II powstaje w wyniku reakcji zwiÄ…zku IV ze zwiÄ…zkiem V.
3. Wodny roztwór związku III ma odczyn zasadowy.
4. Produktem redukcji zwiÄ…zku VI jest zwiÄ…zek IV.
12 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
2 p.  poprawne uzupełnienie czterech zdań
1 p.  poprawne uzupełnienie trzech zdań
0 p.  mniej niż trzy poprawne uzupełnienia zdań lub brak odpowiedzi
Uwaga: W zdaniu 2. numery IV i V mogą być podane w odwrotnej kolejności.
Zadanie 26. (0-2)
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równań reakcji przez dobranie brakujących
produktów (I.3.a.2)
Poprawna odpowiedz:
O
OH
1.
katalizator
H3C C CH3
+ H2 H3C CH CH3
2.
CH3COOH + NaOH CH3COONa + H2O
3.
H3C CH COOH
H3C CH COOH
+ HCl
+ -
NH3 Cl
NH2
lub
H3C CH COOH
NH3Cl
2 p.  poprawne uzupełnienie trzech równań reakcji
1 p.  poprawne uzupełnienie dwóch równań reakcji
0 p.  poprawne uzupełnienie tylko jednego równania reakcji, błędny zapis równań
reakcji (błędne wzory reagentów, niewłaściwy sposób zapisania wzorów
produktów) lub brak odpowiedzi
Zadanie 27. (0-1)
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej i schematu
procesu chemicznego (II.2)
Poprawna odpowiedz:
CH2OOCC17H33 CH2OH
katalizator
CHOOCC17H33 + CH3OH CHOH
+ 3 C17H33COOCH3
3
CH2OOCC17H33 CH2OH
1 p.  poprawne uzupełnienie schematu
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 13
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 28. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Posługiwanie się poprawną nomenklaturą jednofunkcyjnych
pochodnych węglowodorów (I.1.i.1)
Poprawna odpowiedz:
estry
1 p.  poprawne określenie grupy związków organicznych
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 29. (0-1)
Wiadomości i rozumienie Opisanie typowych właściwości związków organicznych
w zależności od grupy funkcyjnej występującej w cząsteczce
(I.2.b.14)
Poprawna odpowiedz:
Glicerol reaguje z aktywnymi metalami, np. z sodem, tworzÄ…c alkoholany
i ( wodór / wodę ), pod działaniem kwasów karboksylowych ( ulega / nie ulega )
reakcji estryfikacji, a w reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II) tworzy
( czarny osad / pomarańczowy osad / szafirowy roztwór ).
1 p.  podkreślenie w zdaniu właściwych słów
0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 30. (0-2)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego
na identyfikację różnych pochodnych węglowodorów
na podstawie ich właściwości fizykochemicznych (III.2.8)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Odczynnik: I2 w KI (aq)
kleik skrobiowy
1 p.  poprawny wybór odczynnika i uzupełnienie schematu
0 p.  błędny wybór odczynnika lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedz:
Zawartość probówki zabarwiła się na granatowo lub (ciemno) niebiesko.
14 Egzamin maturalny z chemii
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
1 p.  poprawne opisanie zmian, które zaobserwowano w probówce przy poprawnym
wyborze odczynnika w części a) zadania
0 p.   błędny wybór odczynnika lub brak odpowiedzi w części a) zadania
 błędny opis zmian, które zaobserwowano w probówce
 brak odpowiedzi
Ogólne zasady oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiÄ…zania, precyzyjnie odpowiadajÄ…ce
poleceniom zawartym w zadaniach.
Rozwiązania zadań, uwzględniające inny tok rozumowania niż podany w kryteriach,
oceniane sÄ… zgodnie z zasadami punktacji.
·ð Gdy do jednego polecenia zdajÄ…cy podaje kilka odpowiedzi (z których jedna jest
prawidłowa, inne nieprawidłowe), to nie otrzymuje punktów za żadną z nich.
·ð Jeżeli polecenie brzmi: Napisz równanie reakcji..., to w odpowiedzi zdajÄ…cy powinien
napisać równanie reakcji chemicznej, a nie jej schemat.
·ð Dobór współczynników w równaniach reakcji chemicznych może różnić siÄ™ od
przedstawionego w modelu (np. mogą być zwielokrotnione), ale bilans musi być
prawidłowy. Niewłaściwy dobór lub brak współczynników powoduje utratę 1 punktu za
zapis tego równania.
·ð W rozwiÄ…zaniach zadaÅ„ rachunkowych oceniane sÄ…: metoda, wykonanie obliczeÅ„
i podanie wyniku z jednostką. Błędny zapis jednostki lub jej brak przy ostatecznym
wyniku liczbowym powoduje utratÄ™ 1 punktu. W obliczeniach wymagane jest poprawne
zaokrąglanie wyników liczbowych.
·ð Za poprawne obliczenia bÄ™dÄ…ce konsekwencjÄ… zastosowania niepoprawnej metody
zdający nie otrzymuje punktów.
·ð Za poprawne spostrzeżenia i wnioski bÄ™dÄ…ce konsekwencjÄ… niewÅ‚aÅ›ciwie
zaprojektowanego doświadczenia zdający nie otrzymuje punktów.
Za napisanie wzorów strukturalnych zamiast wzorów półstrukturalnych (grupowych)
nie odejmuje się punktów.
Zapis  Ä™! ,  “! w równaniach reakcji nie jest wymagany.
Należy uznać  " jako oznaczenie podwyższonej temperatury.
W równaniach reakcji, w których ustala siÄ™ stan równowagi, brak  Ä! nie powoduje
utraty punktów.
JeÅ›li reakcja jest nieodwracalna, zapis  Ä! w równaniu reakcji powoduje utratÄ™
punktów.
Elementy odpowiedzi umieszczone w nawiasach nie sÄ… wymagane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
chemia 2005 maj odp
biologia 2012 maj
2012 maj (3)

więcej podobnych podstron