p inwalidztwa 27 01 01 (4)


Psychologia inwalidztwa 27. 01. 01

Będziemy mówić o reakcjach człowieka na utratę sprawności. Przy rehabilitacji
osób niepełnosprawnych należy brać pod uwagę kilka sytuacji, czynników m.in.
-wiek
-status społeczny
-wykształcenie
Czy niepełnosprawność jest od urodzenia=?, Czy jest wynikiem jakiegoś
nieszczęśliwego wypadku? Zupełnie inaczej reaguje człowiek, który z
niepełnosprawnością się urodził, ponieważ sobie nie uświadamia, że mógłby
funkcjonować inaczej. Natomiast, jeśli człowiek czegoś zasmakował to zupełnie
inaczej reaguje. Mając na uwadze stwierdzenie, że kiedy jesteśmy młodzi -
choroby są nie dla nas!
Poprzedni wykład zakończyliśmy rozważaniem, że inwalidztwo nie należy traktować
jako jedynego lub wyizolowanego czynnika, który może kształtować osobowość.
Jest to wypadkowa wielu czynników, z których jedne odgrywają ważniejszą rolę
mniej ważną.
Jednym ze skutków fizycznego inwalidztwa może być występowanie u osób
niepełnosprawnych zaniżenie obrazu samego siebie a w związku z tym niższego
poczucia wartości, które wiążą się z nieadekwatną samooceną, co mocno wpływa na
formowanie się niewłaściwego obrazu samego siebie. Z jednej strony opinie
informacje środowiska mocno wpływają na kształtowanie się obrazu samego siebie,
ale z drugiej strony i moja własna sprawność również.
Inwalidztwo dość mocno wpływa na obraz siebie człowieka dotkniętego jakąś
niepełnosprawnością. Jest obniżona samoocena. Dalej u osób niepełnosprawnych
występuje obniżenie własnej wartości. Do takich wniosków doszedł Dega i
Cherbski.
Wyniki badań pokrywają się, gdy chodzi o poczucie mniejszej wartości, zaniżamy
obraz samego siebie.
Niektórzy autorzy zaś odwołują się do teorii Adlera jakieś fizyczne ubytki mogą
być motywacją do pierwszych osiągnięć - twierdzą, że inwalidztwo i
niepełnosprawność muszką być związane z poczuciem niższej wartości. Niższa
wartość inwalidów wiąże się z konsekwencją, jaka z tego wynika, ponieważ nie
mogą wykonywać wszystkich czynności nie mogą brać udziału w zajęciach jak biorą
ludzie sprawni. Np. badania psychologiczne Zajdelferda [ badał grupę -
posiadali oni wyższe poczucie wartości niż osoby z grupy kontrolnej]. Z jednej
strony są argumenty statystyczne, że osoby niepełnosprawne mają zaniżony obraz
samego siebie, niższe poczucie własnej wartości z drugiej strony spotykamy
takie badania, że osoby niepełnosprawne uzyskały wyższy obraz i poczucie
własnej wartości niż osoby zdrowe. Wyniki są, ale np. w wypadku osób
neurotycznych. Może się zdarzyć taka sytuacja;według badań. Pan prof. Mówi, że
trzeba przyjmować te wyniki, ale trzeba przyjmować te wyniki, trzeba je
traktować z wielkim znakiem zapytania, trzeba by zbadać dokładnie, co to by
była za grupa. WR1GHRY- analizuje związek między inwalidztwem fizycznym a
poczuciem własnej wartości, istnieje korelacja związek stwierdza, że obiektywny
fakt kalectwa stanowi wąskie kryterium dla oceny, która jednostka jest
nadmiernie skłonna przekreślić własną wartość, a która nie osądza, która stała
się inwalidą osobą niepełnosprawną reaguje, jej reakcje będą na całej
strukturze osobowości przed wypadkiem. Należy stwierdzić, że inwalidztwo
fizyczne może wywierać na osobowość danej jednostki, dodatni albo ujemny
wpływ.
Wpływ dodatni kompl. ADLERA ,która na tym bazuje. Wpływ ujemny związki okresu
przed doznaniem niepełnosprawności.
Człowiek się nie zmienia reaguje w ten sam sposób, tylko tyle, że reakcje są
bardziej nasilone im większa przesada, im bardziej nie mamy szans, tym człowiek
szuka deski ratunku. Najgorzej jak się człowiek załamie. Okazuje się, że jeżeli
człowiek się nie dowie nie ma kontaktu jest silny a osoba słaba, jeśli się
dowie to nawet niewielkie problemy mogą ją załamać. Za załamaniem psychicznym
pójdzie fizyczne. Do dodania otuchy człowiek potrzebuje drugiego. Sama osoba
odpowiedzialna jest za rozwój swojej osobowości i rozwiązywanie swoich
problemów, których obiektywnie ma więcej niż osoba zdrowa. Rozwój osobowości
zależy od środowiska, w którym się wychowuje. Przyczynami niedostosowania
społecznego jest wiele czynników i elementów, które się na to składają. By
wychować człowieka dojrzałego, zależy to od wielu elementów
-od niego samego
-wychowawców
-procesu wychowawczego
Trzy cechy są pozytywne. Dziecko może być dobre, ale jeśli rodzice będą źli, to
przyjmie to od nich i wystąpi zjawisko nieprzystosowania społecznego, to
istnieje małe prawdopodobieństwo, że będzie ono dobrze przystosowane, bez
konfliktów z prawem. Jeśli zmieni środowisko wychowanie może się zmienić
zgodnie z powiedzeniem, " Jeśli wejdziesz między wrony, kracz tak jak one".
Będzie to człowiek przystosowany. W procesie wychowawczym jednym z elementów
wychowania jest wychowywanie do samowychowania do odpowiedzialności. Jeśli w
pewnym momencie nastąpi w rozwoju taki moment.Kiedy dziecko samo nie będzie
chciało niczego? Proces integracji inwalidztwa jest niezbędnym czynnikiem
trwania zdrowia psychicznego. Akceptacja psychiczna dokonuje się na drodze
swego ciała jako istotnego składowego elementu osoby w rezultacie prowadzi do
osiągnięcia nowej sytuacji pozytywnej stabilizacji intelektualnej i
emocjonalnej. Osobowość fizyczna inwalidy wchodziła jako element nieuszkodzony.
Poza jednym czynnikiem osoby dotkniętej inwalidztwem rozwiązującego swe
konflikty wewnętrzne w sposób podobny jak zdrowe, albo dobrze albo złe. Fakt
zaistnienia inwalidztwa jak twierdzi prof. KULER dotychczasowe struktury
psychiczne i życie burzy. Niektórzy porównują rodzaj inwalidztwa do śmierci.
Nie ma faktycznego uzasadnienia ani fizycznych badań żeby potwierdzić teorie,
że człowiek uczy się wyłącznie poprzez dążenie do nagrody. Założenie, że
uczenie się poprzez unikane, gdy człowiek nie akceptuje zaakceptowanego można
by energię ulokować w kanał bardzo pozytywny dla mnie i środowiska. Między
problemem akceptacji i odnalezienia się w nowej sytuacji jest problemem
pierwszorzędnej wagi, można zaakceptować się w społeczeństwie jako osoba
niepełnosprawna, mamy wiele dowodów ludzi niepełnosprawnych.Którzy dobrze
funkcjonują . W wypowiedzi pewna kobieta stwierdziła,że inwalidztwo jest
przygodą życiową i w pewnym stopniu są oni bogatsi od innych, powinno się od
nich wymagać wysiłku wkroczenia w świat. Psychiczne skutki inwalidztwa mogą
prowadzić do zaburzeń osobowości:
-poczucie mniejszej wartości
-negatywne zmiany w obrazie samego siebie
-większa frustracja
-wzrost agresywności
-depresji
-utrata sensu życia
Prawdą jest, że to wszystko można zaakceptować, może być i tak, że inwalidztwo
może być przyczyną wzmocnienia psychicznego wg. Teorii ADLERA teorii
kompensacji poprzez jego integrację, weryfikację hierarchii wartości, w
rezultacie ustalenia nowej osobowości, która może funkcjonować na wyższym
poziomie. Widzimy, że przyczyny, skutki inwalidztwa mogą być różnorakie. Ta
sama forma inwalidztwa może być przeżywana różnie przez różne osoby, zależy to
od struktury osobowości.
Kolejnym zagadnieniem będzie reakcja na utratę sprawności. Najbardziej
akceptowaną formą jest, kiedy dziecko rodzi się niepełnosprawne ono sobie nie
zdaje sprawy. Dopiero później przy porównaniu z innymi dochodzi do niego
świadomość choroby i zaczyna to oddziaływać. Najgorszą sytuacją jest, kiedy
traci jakąś sprawność, wszystko się wali, wtedy potrzebuje pomocy
terapeutycznej.
Nagła znaczna utrata sprawności, zdrowia podobnie jak utrata bliskiej osoby
stawia człowieka w sytuacji problemu sytuacji kryzysowej, nadmiernego
obciążenia, które dają napięcia emocjonalne i wywołują zmiany w psychice. Życie
człowieka z niepełnosprawnością fizyczną jego funkcjonowanie jako jednostki
istoty społecznej, rozwój jego osobowości, wykorzystanie jego możliwości zależą
nie tylko od struktury osobowości ukształtowanej przed doznaniem takiego czy
innego rodzaju niepełnosprawności, zależy także od warunków środowiskowych.
Również od tego jak reaguje na powstanie niepełnosprawności. Jaki jest przebieg
tej reakcji w czasie. Reakcję jednostki na utratę sprawności np. podczas
wypadku (np. utrata wzroku, paraliż).
Zajmuje się tym wielu autorów B. RAY porusza problem ludzi dotkniętych
inwalidztwem i niepełnosprawnością.
B. RAY - przedstawia reakcję na utratę sprawności jako cennej wartości i tak
zwraca uwagę na okres reakcji, która występuje po psychicznej i porównując ten
okres do analogicznego stanu po utracie kogoś bliskiego.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ustawa o normalizacji 27,01,2015
MTB 27 01 2012 PYTANIA
Latin Hits 2015 (Club Edition) (27 01 2015) Tracklista
Systemy przeładunku kolokwium 27 01 11
27 01
01 mt 27
TI 01 02 27 T pl(2)
Przyklad 01 2012 02 27
AVR CDC 2008 01 27 License
CDC 2313 2008 01 27 CommercialLicense

więcej podobnych podstron