Wykład pytania testowe


Wykład 1 i 2
1. Narodziny socjologii zainicjowały następujące czynniki:
a) Reformacja, kontrreformacja i wiążące się z nimi silne ruchy społeczne
b) Oświecenie, industrializacja i Rewolucja Francuska
c) Wielkie kryzysy ekonomiczne i polityczne XIX i XX wieku
2. Paradygmat to:
a) Rodzaj ogólnego wzorca bądz układu odniesienia, którym posługują się badacze
b) Nurt w badaniach społecznych zapoczątkowany w połowie XX wieku
c) Szkoła w filozofii nauki
3. Co według Comte'a utrzymuje społeczeństwo w całości?
a) Dyscyplina społeczna
b) Centralna władza
c) Przestrzeganie norm moralnych
4. Co to jest consensus universalis? .
a) Forma umowy społecznej, fundamentu społeczeństwa
b) Uniwersalna moralność, utrzymująca społeczeństwo w całości
c) Podzielana ogólnie zgoda, co do podstawowych celów kulturowych
5. Na czym polegało postrzeganie społeczeństwa w fazie teologicznej?
a) Wyjaśnieniu procesów społecznych oddziaływaniem sił nadprzyrodzonych
b) Wskazywaniu na kluczową rolę Kościoła
c) Wskazywaniu na kluczową rolę dominującego systemu religijnego
6. Na czym polegało postrzeganie społeczeństwa w fazie metafizycznej?
a) Wyjaśnianiu procesów społecznych w kategoriach racjonalistycznych
b) Wyjaśnianiu procesów społecznych za pomocą takich subdyscyplin filozofii jak logika
c) Poszukiwaniu elementów nieracjonalnych w działaniach ludzi
7. Na czym polega postrzeganie społeczeństwa w fazie pozytywistycznej?
a) Poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla społeczeństwa
b) Wyjaśnianiu procesów społecznych w oparciu o empiryczne badania
c) Poszukiwaniu elementów racjonalnych w działaniach ludzi
8. Co według Spencera utrzymuje społeczeństwo w całości?
a) Podzielane przez ludzi uniwersalne normy moralne
b) Wyodrębnione w społeczeństwie instytucje
c) Systemy normatywne, tzw. systemy symboli kulturowych
9. Społeczeństwo w oczach funkcjonalisty:
a) Efekt oddziaływań procesów historyczno-ekonomicznych
b) Ciągły konflikt o kontrolę nad ograniczonymi zasobami
c) Zbiór powiązanych ze sobą elementów o różnej istotności dla całego systemu
10. Zmiana społeczna w oczach ewolucjonisty:
a) Efekt konfliktu pomiędzy klasami społecznymi
b) Rozwój najlepiej przystosowanych elementów, atrofia tych niedostosowanych
c) Reakcja podsystemu na nowe potrzeby systemu
11. Co według Durkheima utrzymuje społeczeństwo w całości?
a) Podzielane przez ludzi uniwersalne normy moralne
b) Wyodrębnione w społeczeństwie instytucje
c) Systemy normatywne, tzw. systemy symboli kulturowych
12. Czym są systemy symboli kulturowych?
a) Systemy normatywne takie jak religie, ideologie, poglądy polityczne...
b) Zbiór znaków o uniwersalnym znaczeniu dla danej kultury (np. symbole religijne)
c) Kultura traktowana, jako zestaw symboli o szczególnym znaczeniu dla członków grupy społecznej
13. Na czym polegał zwrot w stronę mikroanalizy u Durkheima?
a) Osadzeniu analizy w konkretnym kontekście społeczno-historycznym
b) Analizie wpływu jednostek na wykształcanie się systemów kulturowych
c) Przeprowadzeniu bardzo dokładnych badań socjologicznych
14. Jaki jest kluczowy proces w społeczeństwie według Marksa?
a) Ewolucja struktury społecznej
b) Konflikt w sferze produkcji
c) Zaspokajanie potrzeb
1 5 . Jaka jest według Marksa rola socjologa w społeczeństwie?
a) Obiektywna analiza zjawisk społecznych
b) Odkrycie nierówności i dążenie do ich wyeliminowania
c) Współpraca z klasami wyższymi w celu zachowania konsensusu społecznego
16. Co oznacza pojęcie  teoria emancypacyjny ?
a) Teoria dążąca do zmiany społecznej
b) Teoria dążąca do zmiany obowiązującego paradygmatu w danej nauce
c) Teoria dążąca do równouprawnienia kobiet
17. Charakterystyka grupy pierwotnej wg Cooleya
a) Średnie rozmiary, krótkotrwałe więzi i duże prawdopodobieństwo związków emocjonalnych pomiędzy członkami
b) Niewielkie rozmiary, długotrwałe i emocjonalne więzi między członkami
c) Rozmiary zazwyczaj średnie i duże, krótkotrwałe więzi i brak związków emocjonalnych pomiędzy członkami
18. Charakterystyka grupy wtórnej wg Cooleya
a) Średnie rozmiary, krótkotrwałe więzi i duże prawdopodobieństwo związków emocjonalnych pomiędzy członkami
b) Niewielkie rozmiary, długotrwałe i emocjonalne więzi między członkami
c) Rozmiary zazwyczaj średnie i duże, krótkotrwałe więzi i brak związków emocjonalnych pomiędzy członkami
19. Jakie formy przybiera zazwyczaj relacja pomiędzy grupą swoją a obcą?
a) Kooperacja
b) Zdominowanie
c) Obojętność lub antagonizm
20. Grupa odniesienia wg Cooleya jest to:
a) Ta część członków naszej grupy, do której porównujemy nasze działania
b) Grupa, której nie jesteśmy członkami, ale która dostarcza nam wzorca postępowania
c) Inaczej grupa celowa - ta, w której najważniejszy jest założony cel (np. partia polityczna)
21. Co to jest status?
a) Pojęcie opisujące pozycję jednostki w grupie
b) Zestaw norm właściwych danej, grupie społecznej
c) To, czego oczekuje od nas grupa
22. Co to jest rola?
a) Pojęcie opisujące pozycję jednostki w grupie
b) Zestaw norm właściwych danej grupie społecznej
c) To, czego oczekuje od nas grupa
W y k ł a d 3
1. Czy definicja E.B. Tylora: Kultura, czyli cywilizacja, jest to złożona całość, która obejmuje wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje
oraz inne zdolności i nawyki przez ludzi, jako członków społeczeństwa, jest definicją:
a) Nominalistyczną
b) Historyczną
c) Normatywną
2. Czy definicja Kroebera i Parsonsa: Przekazane i wytworzone treści i wzory wartości, idei i innych symbolicznie znaczących systemów,
będące czynnikami kształtującymi ludzkie zachowania oraz wytwory, jest definicją:
a) Nominalistyczną
b) Historyczną
c) Normatywną
3. Czy definicja Ossowskiego: Kultura jest pewnym zespołem dyspozycji psychicznych przekazywanych w łonie danej zbiorowości przez kontakt
społeczny i uzależniony od całego systemu stosunków międzyludzkich, jest definicją:
a) Nominalistyczną
b) Psychologiczną
c) Normatywną
4. Dyfuzjonizm i ewolucjonizm wychodziły z perspektywy
a) Synchronicznej
b) Diachronicznej
c) Longitudinalnej
5. Perspektywa diachroniczna
a) Ujmuje zjawiska istniejące w jednym czasie
b) Ujmuje zjawiska z perspektywy upływu czasu
c) Pokazuje przekrojowe ujęcie zjawiska
6. Perspektywa synchroniczna
a) Ujmuje zjawiska istniejące w jednym czasie
b) Ujmuje zjawiska z perspektywy upływu czasu
c) Pokazuje przekrojowe ujęcie zjawiska
7. Ewolucjonizm unilinearny zakładał, że:
a) Kierunki rozwoju kultur są zawsze różne, choć zależne od warunków ekologicznych
b) W rozwoju kultur wstępują pewne uniwersalne stadia
c) Istnieje jedna dominująca linia ewolucji
8. Ewolucjonizm uniwersalny zakłada, że:
a) Kierunki rozwoju kultur są zawsze różne, choć zależne od warunków ekologicznych
b) W rozwoju kultur wstępują pewne uniwersalne stadia
c) Istnieje jedna dominująca linia ewolucji
9. Ewolucjonizm multilinearny zakładał, że:
a) Kierunki rozwoju kultur są zawsze różne, choć zależne od warunków ekologicznych
b) W rozwoju kultur wstępują pewne uniwersalne stadia
c) Istnieje jedna dominująca linia ewolucji
10. Według J. Huizingi, zabawa
a) Jest włączona do procesu zaspokajania potrzeb
b) Jest wyłączona z procesu zaspokajania potrzeb
c) Sama jest rodzajem potrzeby kulturowej
11. W terminologii R. Caillois, agon to:
a) Dążenie do oszołomienia
b) Naśladownictwo, iluzja
c) Gry losowe
d) Współzawodnictwo
12. W terminologii R. Caillois, alea to:
a) Dążenie do oszołomienia
b) Naśladownictwo, iluzja
c) Gry losowe
d) Współzawodnictwo
13. W terminologii R. Caillois, mimicry to:
a) Dążenie do oszołomienia
b) Naśladownictwo, iluzja
c) Gry losowe
d) Współzawodnictwo
14. W terminologii R. Cailiois, ilinks to:
a) Dążenie do oszołomienia
b) Naśladownictwo, iluzja
c) Gry losowe
d) Współzawodnictwo
Wykład 4
1. Gender (rodzaj) oznacza płeć determinowaną:
a) Biologicznie
b) Kulturowo
c) Farmakologicznie
2. Podczas badań na Samoa M. Mead chciała wykazać, że
a) Kultura Samoa rożni się od USA
b) Proces dojrzewania jest kształtowany kulturowo
c) Proces dojrzewania jest uniwersalny, zbliżony w różnych kulturach
3. Według M.Mead proces dojrzewania młodych dziewcząt na Samoa
a) Nie różnił się od procesu dojrzewania amerykańskich dziewczyn
b) Różnił się od procesu dojrzewania amerykańskich dziewczyn
c) Był okresem stłumienia popędów seksualnych
4. Prowadzone przez M.Mead badania porównawcze nad Amerykanami, Tchambuli, Arapeshami i Mundugumurami miały pokazać, że
a) Każda kultura ma specyficzne podejście do kwestii seksualności
b) Sposoby konstruowania społecznych ról płciowych są zbliżone w różnych kulturach
c) Sposoby konstruowania społecznych ról płciowych są różne w różnych kulturach
5. Wykształcenie społecznych ról płciowych w socjalizacji bezpośredniej polega na:
a) Naśladowaniu zachowań rodziców
b) Różnym wychowywaniu dzieci płci męskiej i żeńskiej
c) Bezpośrednim oddziaływaniu mechanizmów hormonalnych
6. Wykształcenie społecznych ról płciowych w socjalizacji pośredniej polega na:
a) Naśladowaniu zachowań rodziców
b) Różnym wychowywaniu dzieci płci męskiej i żeńskiej
c) Bezpośrednim oddziaływaniu mechanizmów hormonalnych
7. Zgodnie z badaniami Courtney i Lockeretz, kobiety w reklamach
a) Częściej niż mężczyzni podejmują samodzielne decyzje
b) Są ukazywane jako  obiekty seksualne"
c) Są pokazywane w roli ekspertów
8. Zgodnie z badaniami Courtney i Lockeretz, kobiety w reklamach
a) Częściej niż mężczyzni podejmują samodzielne decyzje
b) Są ukazywane w kontekście prac domowych
c) Są pokazywane roli ekspertów
9. Zjawisko starzenia się społeczeństwa sprawia, że:
a) Zwiększa się rotacja na rynku pracy
b) Zmniejsza się rotacja na rynku pracy
c) Nie ma wpływu na rynek pracy
Wykład 5
1. Instytuga społeczna to:
a) Formalna organizacja funkcjonująca w oparciu o przepisy prawa
b) Typowy sposób ustanawiania relacji społecznych
c) Trwały układ kulturowy, zaspokajający podstawowe potrzeby społeczne
2. W perspektywie funkcjonalistycznej gospodarkę, politykę, rodzinę, edukację i religię
a) Zalicza się do najważniejszych instytucji społecznych
b) Nie zalicza się do instytucji społecznych
c) Do instytucji społecznych zalicza się tylko rodzinę, gospodarkę i politykę
3. Relacje powinowactwa opierają się
a) Związkach biologicznych
b) Związkach kulturowych
c) Instytucjach społecznych
4. Rodzina nuklearna, w której przychodzimy na świat to:
a) Rodzina pierwotna
b) Rodzina określająca orientację życiową
c) Rodzina zapewniająca prokreację
5. Rodzina nuklearna, którą sami zakładamy to:
a) Rodzina pierwotna
b) Rodzina określająca orientację życiową
c) Rodzina zapewniająca prokreację
6. Związek poligyniczny to:
a) Związek dwojga partnerów
b) Związek jednego mężczyzny z dwiema lub więcej kobietami
c) Związek jednej kobiet z dwoma lub więcej mężczyznami
7. Związek poliandryczny to:
a) Związek dwojga partnerów
b) Związek jednego mężczyzny z dwiema lub więcej kobietami
c) Związek jednej kobiet z dwoma lub więcej mężczyznami
8. Reguły egzogamii określają:
a) Przyczyny zakazu kazirodztwa
b) Niedopuszczalne związki
c) Zalecane związki
9. Reguły endogamii określają:
a) Przyczyny zakazu kazirodztwa
b) Niedopuszczalne związki
c) Zalecane związki
10. W polskim społeczeństwie reguły egzogamii ograniczają:
a) Związki pomiędzy osobami pochodzącymi z różnych rejonów geograficznych
b) Związki pomiędzy osobami w skrajnie różnych przedziałach wiekowych
c) Związki pomiędzy osobami o różnym statusie majątkowym
11. W perspektywie funkcjonalistycznej rodzina zapewnia m.in.:
a) Ekonomiczne zabezpieczenie bytu jednostki
b) Socjalizację i ulokowanie jednostki w strukturze społecznej
c) Kapitał kulturowy jednostki
12. Dysfunkcjonalność rodziny w perspektywie paradygmatu konfliktu wiąże się m.in. z:
a) Wychowaniem w patologicznych środowiskach
b) Wyuczenie postaw dewiacyjnych
c) Utrwalanie podziałów społecznych
W y k ł a d 6
1. Pojęcie homo duplex w koncepcji E. Durkheima oznacza: a.
a) Dwoistą naturę człowieka, wynikająca opozycji ciało-duch
b) Dwoistą naturę człowieka, wynikająca opozycji indywidualne-społeczne
c) Podwójne rozumienie pojęcia rytuału
2. W ujęciu E. Durkheima pojęcie kultu negatywnego oznacza:
a) Wspólny udział w rytuałach
b) Przestrzeganie zakazów i tabu
c) Odwołanie do czarnej magii
3. W ujęciu E. Durkheima pojęcie kultu pozytywnego oznacza:
a) Wspólny udział w rytuałach
b) Przestrzeganie zakazów i tabu
c) Odwołanie do czarnej magii
4. E. Durkheim przypisywał religii m.in. następującą funkcję:
a) Integracja zbiorowości
b) Utrwalenie istniejącego ładu społecznego
c) Afirmacja norm i celów kulturowych
5. E.Durkheim przypisywał religii m.in. następującą funkcję:
a) Utrwalenie istniejącego ładu społecznego
b) Inicjacja do życia we wspólnocie
c) Afirmacja norm i celów kulturowych
6. Animatyzm jest to:
a) Wiara w duchy pod postacią zwierząt, roślin lub przedmiotów
b) Wiara, że człowiek pochodzi od zwierząt (przodek totemiczny)
c) Wiara w istnienie bezosobowej nadprzyrodzonej siły
7. W ujęciu B. Malinowskiego mówimy o magii, gdy:
a) Staramy się zapanować nad nadprzyrodzoną siłą
b) Prosimy nadprzyrodzoną siłę o wsparcie
c) Odprawiamy rytuały
8. W ujęciu B. Malinowskiego mówimy o religii, gdy:
a) Staramy się zapanować nad nadprzyrodzoną siłą
b) Prosimy nadprzyrodzoną siłę o wsparcie
c) Odprawiamy rytuały
9. W teorii B. Malinowskiego ludzie sięgają po magię lub religię, gdy:
a) Przypada czas odprawienia rytuałów
b) Muszą zrobić coś, co przekracza ich racjonalne (techniczne) kompetencje
c) Chcą zapewnić sobie pomyślność w przyszłym życiu
10. Teza o predestynacji mówi, że:
a) Człowiek może wpływać na bieg swojego życia
b) Bóg już wcześniej zadecydował o losach człowieka
c) Wiara pomaga odmienić koleje losu
11. Wg M. Webera ascetyczny styl życia kalwinistów przyczynił się do:
a) Akumulacji kapitału i narodzin wczesnego kapitalizmu
b) Podniesienia poziomu religijności wspólnoty
c) Niskiej akumulacji kapitału, wynikającej z odrzucenia dóbr doczesnych
12. Kościół charakteryzuje się m.in.:
a) Hierarchizacją, biurokratyzacją i dobrą integracją ze społeczeństwem
b) Biurokratyzacją i charyzmatycznym typem przywództwa
c) Instytucjonalizacją praktyk, biurokracją i pluralizmem
13. Technika granfalonu polega na:
a) Uzależnieniu członków grupy od przywódcy
b) Zwiększenie kosztów wycofania
c) Stworzenie podziału na grupę swoją i obcą
14. Pułapka racjonalizacyjna polega na:
a) Wplątanie jednostki w spirale zobowiązań i zwiększenie kosztów wycofania
b) Metodycznym uzasadnianiu działań grupy
c) Odwoływaniu się do poczucia racjonalności jednostki
15. Technika phantomu polega na
a) Wprowadzeniu jednostki w sztucznie wykreowane środowisko
b) Skupieniu uwagi jednostki na celu - przedmiocie pożądania
c) Wielu pozornych czynnościach, służących odciągnięciu jednostki od zewnętrznego otoczenia społecznego
Wykład 7
1. W teorii P. Blau'a władza pojawia się, gdy
a) Jednostki mają różny status społeczny
b) Jednostki mają zróżnicowany dostęp do zasobów
c) W społeczeństwie istnieją wyodrębnione instytucje polityczne
2. W teorii P. Blau'a reguła odwzajemnienia otrzymanych korzyści
a) Podnosi poziom kontroli społecznej
b) Wywołuje sprzeciw społeczny
c) Zapoczątkowuje interakcję
3. W teorii P. Blau'a złamanie społecznej zasady wzajemności
a) Prowadzi do negatywnych sankcji społecznych
b) Prowadzi do uniezależnienia jednostki od grupy
c) Jest czynem irracjonalnym
4. W teorii P. B.lau'a reguły wymiany sprawiedliwej są
a) Ustanawiane każdorazowo przez aktorów biorących udział w wymianie
b) Określone normami społecznymi
c) Zapisane w prawie
5. Im mniejsza możliwość odwzajemnienia jednostki A wobec jednostki B
a) Tym większa władza A nad B
b) Tym większa władza B nad A .
c) Tym mniejsze prawdopodobieństwo relacji społecznych między A i B
6. Im trudniej jednostce A zdobyć alternatywne zródła zasobów poza jednostką B
a) Tym większa władza A nad B
b) Tym większa władza B nad A
c) Tym mniejsze prawdopodobieństwo relacji społecznych między A i B
7. Monopol jednostronny w teorii R. Emmersona, to sytuacja w której
a) Instytucja ma wyłączność na dystrybucję jakiś zasobów
b) Kilka jednostek ma uprzywilejowaną pozycję w dostępie do cennych zasobów
c)Jednostka jest jedynym zródłem jakiś zasobów dla innych jednostek
8. Jednostki zależne w monopolu jednostronnym
a) Dążą do zerwania relacji z monopolistą
b) Dążą do zrównoważenia wymiany
c) Dążą do zajęcia pozycji monopolisty
9. W koncepcji M. Webera władza legalna opiera się na
a)Normach prawnych
b) Normach zwyczajowych
c) Osobie przywódcy
10. W koncepcji M. Webera władza tradycyjna opiera się na
a)Normach prawnych
b) Normach zwyczajowych
c) Osobie przywódcy
11. W koncepcji M. Webera władza charyzmatyczna opiera się na
a)Normach prawnych
b) Normach zwyczajowych
c) Osobie przywódcy
12. Władza eksperta w małej grupie ma miejsce gdy przywódca:
a) Ma wiedzę i umiejętności dla realizacji celów grupy
b) Ma osobowość sprzyjająca integracji grupy
c) Wciela w życie grupowe cele i wartości
13.Władza wodzireja w małej grupie ma miejsce gdy przywódca:
a) Ma wiedzę i umiejętności dla realizacji celów grupy
b) Ma osobowość sprzyjająca integracji grupy
c) Wciela w życie grupowe cele i wartości
14. Władza moralizatora w małej grupie ma miejsce gdy przywódca:
a) Ma wiedzę i umiejętności dla realizacji celów grupy
b) Ma osobowość sprzyjająca integracji grupy
c) Wciela w życie grupowe cele i wartości
15. Przywódca autorytarny
a) Stoi ponad grupą, sprawuję władzę samodzielnie
b) Koordynuje, mediuje, doradza, jest  pierwszym wśród równych"
c) Służy radą i wiedzą pozostawi decyzję członkom grupy. Nie ma udziału w procesie decyzyjnym, jest "niewidzialnym doradcą"
16. Przywódca demokratyczny
a) Stoi ponad grupą, sprawuję władzę samodzielnie
b) Koordynuje, mediuje, doradza, jest  pierwszym wśród równych"
c) Służy radą i wiedzą pozostawi decyzję członkom grupy. Nie ma udziału w procesie decyzyjnym, jest "niewidzialnym doradcą"
17. Przywódca permisyjny
a) Stoi ponad grupą, sprawuję władzę samodzielnie
b) Koordynuje, mediuje, doradza, jest  pierwszym wśród równych"
c) Służy radą i wiedzą pozostawi decyzję członkom grupy. Nie ma udziału w procesie decyzyjnym, jest "niewidzialnym doradcą"
Wykład 8
1. Co to jest dewiacja kryminalna?
a) Złamanie norm prawa
b) Złamanie zasad moralnych
c) Działalność wskazana w orzeczeniu sądu, jako niezgodna z literą prawa
2. Co to jest dewiacja społeczna?
a) Wycofanie z działań podejmowanych przez większość członków grupy
b) Złamanie norm grupowych
c) Nietypowe zachowanie w miejscu publicznym
3. Jak dewiacja jest wyjaśniana przez teorię zróżnicowanych powiązań?
a) Dewiacja jest bardziej prawdopodobna przy osłabionej integracji społecznej
b) Dewiacja jest konsekwencją socjalizacji
c) Dewiacja jest wynikiem braku umiejętności kategoryzacji działania, jako sprzecznego z normą
4. Jak dewiacja jest wyjaśniana przez teorię kontroli?
a) Dewiacja jest bardziej prawdopodobna przy osłabionej integracji społecznej
b) Dewiacja jest konsekwencją socjalizacji
c) Dewiacja jest wynikiem braku umiejętności kategoryzacji działania, jako sprzecznego z normą
5. Jak dewiacja jest wyjaśniana przez teorię naznaczenia?
a) Dewiacja jest bardziej prawdopodobna przy osłabionej integracji społecznej
b) Dewiacja jest konsekwencją socjalizacji
c) Dewiacja jest wynikiem braku umiejętności kategoryzacji działania, jako sprzecznego z normą
6. Na czym polega dewiacja pierwotna w teorii naznaczenia?
a) Jest to sam akt złamania normy
b) Jest to moment stwierdzenia faktu złamania normy przez grupę społeczną
c) Jest to moment oznaczenia jednostki łamiącej normę, jako dewianta
7. Na czym polega dewiacja wtórna w teorii naznaczenia?
a) Jest to sam akt złamania normy
b) Jest to moment stwierdzenia faktu złamania normy przez grupę społeczną
c) Jest to moment oznaczenia jednostki łamiącej normę, jako dewianta
8. Na czym polega proces stygmatyzacji w teorii naznaczenia?
a) Jest to sam akt złamania normy
b) Jest to moment stwierdzenia faktu złamania normy przez grupę społeczną
c) Jest to moment oznaczenia jednostki łamiącej normę, jako dewianta
9. W ujęciu Mertona innowacja jest dewiacją polegającą na:
a) Akceptacji społecznie wyznaczanych celów i odrzuceniu społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
b) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
c) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i akceptacji społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
10. W ujęciu Mertona bunt jest dewiacją polegającą na:
a) Akceptacji społecznie wyznaczanych celów i odrzuceniu społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
b) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
c) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i akceptacji społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
11. W ujęciu Mertona wycofanie jest dewiacją polegającą na:
a) Akceptacji społecznie wyznaczanych celów i odrzuceniu społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
b) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
c) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i akceptacji społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
12. W ujęciu Mertona rytualizm jest dewiacją polegającą na:
a) Akceptacji społecznie wyznaczanych celów i odrzuceniu społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
b) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia
c) Odrzuceniu społecznie wyznaczanych celów i akceptacji społecznie wyznaczanych środków do ich osiągnięcia


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 pytania testowe
Pytania testowe na zaliczenie
Dydaktyka Metodyka pytania testowe
SRM pytania testowe na swiadectwo VHF v6
Przykładowe pytania testowe
AK1 pytania testowe
Pytania testowe dla szkol podstawowych 2008
pytania testoweU5
2009 pytania testowe
pytania testowe z finansow (15 stron)
PYTANIA TESTOWE 2
Pytania Testowe odblokowany
BO pytania testowe
Pytania testowe dla gimnazjum 09
MAS wszystkie pytania testowe 07

więcej podobnych podstron