Wykład Logistyka Logistyka zaopatrzenia


Logistyka zaopatrzenia
Logistyka zaopatrzenia (materiałowa) jest podsystemem logistycznym związanym z
rynkiem i stanowi połączenie między logistyką dystrybucji dostawców i logistyką produkcji
w przedsiębiorstwie.
Przedmiotem działalności logistyki zaopatrzenia są towary czyli surowce, materiały
pomocnicze i eksploatacyjne, części z zakupu i towary nabywane w handlu, które należy
udostępnić przedsiębiorstwu, zgodnie z jego zapotrzebowaniem.
Miejscem, w którym pokrywane jest zapotrzebowanie jest magazyn zaopatrzeniowy lub w
przypadku bezpośrednich dostaw pierwszy etap produkcyjny w przedsiębiorstwie.
Zadania logistyki zaopatrzenia
" Najważniejszym zadaniem logistyki zaopatrzenia jest zapewnienie przedsiębiorstwu
sprawnego zasilania we wszystkie materiały niezbędne do prowadzenia ciągłej i
rytmicznej działalności gospodarczej.
Misja logistyki zaopatrzenia
Misją - jest maksymalne zabezpieczenie wielorakich potrzeb materiałowych przedsiębiorstwa
po minimalnych kosztach logistycznych dla realizacji rynkowych dostaw zaopatrzeniowych.
LO GIST YK A
ZASPOKOJENIE LOGISTYCZNE
POTRZEB KOSZTY DOSTAW
MAX MIN
MATERIAAOWYCH MATERIAAOWYCH
ZAO P AT RZEN IA
Rola i miejsce zapasów w logistyce zaopatrzenia
" W gospodarce jak i przedsiębiorstwie fizyczne przepływy strumieni materiałów,
produktów i wyrobów gotowych nie zawsze mogą być ciągłe i doskonale
zsynchronizowane.
" Sytuacja ta wynika z różnych ograniczeń np. technicznych, organizacyjnych,
ekonomicznych, czasowych i przestrzennych oraz niedopasowania między produkcją,
a konsumpcją.
" Stąd też, w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem bardzo istotną i znacząca
rolę odgrywają zapasy.
" Utrzymywanie pewnej ilości produktów w formie zapasów jest swoistą koniecznością,
warunkującą poprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, wymaga ona jednak sporej
inwestycji kapitałowej.
Zapasy
Szacuje się, że globalne koszty gromadzenia i utrzymania zapasów (obok kosztów
transportu), należą do największych, a ich udział w całości kosztów logistycznych wynosi 80-
90%.
Podstawowym celem logistyki zapasów jest zapewnienie dostępności surowców, materiałów,
produktów i wyrobów gotowych w określonym miejscu, czasie i w żądanej wielkości przy
jednoczesnym realizowaniu kolejnego celu logistyki, a mianowicie minimalizacji kosztów
utrzymania zapasów.
Przyczyny utrzymywania zapasów
Do podstawowych przyczyn utrzymywania zapasów w przedsiębiorstwie należy zaliczyć:
" poprawę obsługi klienta
" umożliwienie osiągnięcia korzyści skali w sferze zaopatrzenia i transportu
" zabezpieczenie przed zmianami cen
" ochrona przed nagłymi zmianami popytu i czasu realizacji zamówienia
" zabezpieczenie przed następstwami klęsk żywiołowych i innych niebezpieczeństw.
Rodzaje zapasów
Zapasy w przedsiębiorstwie można podzielić na poszczególne grupy:
" zapasy w sferze zaopatrzenia do których zaliczane są surowce, półfabrykaty obcej
produkcji, części zamienne, paliwo, opakowania itp.
" zapasy w sferze produkcji, zaliczane są do tej grupy produkty pochodzące z produkcji
niezakończonej tzw. produkcja w toku i półfabrykaty własnej produkcji
" zapasy w sferze dystrybucji i sprzedaży czyli wyroby gotowe i towary nabyte w celu
sprzedaży.
Zarządzanie zapasami
Zadaniem logistyki w sferze zarządzania zapasami jest redukcja kosztów ich utrzymania.
Aktualnie obserwuje się tendencje do przerzucania ciężaru utrzymywania zapasów w kanale
logistycznym.
W ostatnich latach poziom zapasów w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych
znacznie się obniżył.
Decyzje logistyczne w sferze zaopatrzenia
W przedsiębiorstwach decyzje logistyczne w sferze zaopatrzenia materiałowego mają
zasadniczo pomóc w udzieleniu odpowiedzi na cztery główne pytania:
" Co kupić? " Ile kupić? " Gdzie kupić? " Kiedy kupić?
CO ILE
KUPIĆ KUPIĆ
PROBLEMY
DECYZYJNE
ZAOPATRZENIA
GDZIE
KIEDY
KUPIĆ
KUPIĆ
Reguły zarządzania logistycznego w zaopatrzeniu
" tworzenie pomiędzy dostawcami, a odbiorcami odpowiednich relacji polegających na
ścisłym współdziałaniu i zaufaniu, na zasadach wspólnoty interesów,
" `podejmowanie doradztwa technicznego i transferu technologii, zwłaszcza w
sytuacjach inwestorów strategicznych,
" dążenie do wspólnej infrastruktury informatycznej oraz systemów informacyjnych,
przygotowywanie współpracy z logistycznymi centrami dystrybucji,
" prowadzenie wspólnych rozliczeń w systemach elektronicznej wymiany danych
(EDI),
" weryfikację wyboru dostawców z uwzględnieniem jakości produktów,
" dążenie do długoterminowej kooperacji w systemie logistycznym zaopatrzenia,
" wykorzystanie nowych możliwości wynikających z rozwoju rynków zaopatrzenia,
" sterowanie przepływem materiałów z ukierunkowaniem na systematyczne
" podwyższanie jakości wyrobów gotowych w stopniu satysfakcjonującym oczekiwania
klienta.


Wyszukiwarka