analiza sytuacja prawna domów kultury


Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Dokument przygotowany na zlecenie Narodowego Centrum Kultury
Warszawa, styczeń 2010 r.
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Dokument  Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania domów kultury w Polsce
opracowany został przez zespół Firmy Doradczej Monika Maziarka
biuro@maziarka.com.pl
www.maziarka.com.pl
33-100 Tarnów, ul. Paderewskiego 6
Tel. (14) 621 06 60
Fax: (14) 621 06 65
2
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Spis treści
Wstęp...................................................................................................................................................................... 4
Rozdział I. Analiza środowiska prawnego ............................................................................................................ 5
I.1. Status prawny.............................................................................................................................................. 5
I.2. Gospodarka finansowa domu kultury........................................................................................................ 6
I.2.1. Dom kultury jako instytucja kultury.................................................................................................. 6
I.2.2. Dom kultury jako jednostka budżetowa ............................................................................................ 7
I.3. Pracownicy.................................................................................................................................................. 8
I.3.1. Instytucje kultury................................................................................................................................ 8
I.3.2. Ustawa o pracownikach samorządowych .......................................................................................... 9
I.3.3. Placówki oświatowo-wychowawcze................................................................................................ 11
I.3.4. Zawody w kulturze ........................................................................................................................... 12
I.4. Zlecania zadań publicznych ..................................................................................................................... 13
I.5. Infrastruktura kultury .............................................................................................................................. 13
I.5.1. Formy dysponowania nieruchomością ............................................................................................ 13
I.5.2. Dysponent nieruchomości................................................................................................................ 14
I.6. Domy kultury w kontekście prawa autorskiego...................................................................................... 15
I.7. Dom kultury a biblioteka czyli o rozdzielności instytucji ...................................................................... 17
Rozdział II. Wnioski ............................................................................................................................................ 18
3
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Wstęp
W niniejszym dokumencie przeprowadzono na zlecenie Narodowego Centrum Kultury
analizę środowiska prawnego funkcjonowania domów kultury w Polsce. Począwszy od podstawy
prawnej funkcjonowania, domy kultury mają różny status, co rodzi konsekwencje w zakresie
samodzielności, czy zatrudnienia pracowników. Dokument ma na celu przedstawienie różnic
w funkcjonowaniu domów kultury, wynikających z regulacji prawnych i wskazanie braków
legislacyjnych.
4
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Rozdział I. Analiza środowiska prawnego
Samorządowe domy kultury w Polsce działają w oparciu o następujące środowisko
prawne1:
" ustawę z dnia 25 pazdziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (Dz. U. 1991 nr 114, poz. 493 z pózn. zm.);
" rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań
kwalifikacyjnych i trybu stwierdzania kwalifikacji uprawniających do zajmowania
określonych stanowisk w niektórych instytucjach kultury, dla których organizatorem jest
administracja rządowa lub jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 1999 nr 26, poz. 234
z pózn. zm);
" ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 1990 nr 16 poz. 95 z pózn.
zm.);
" ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświatowym (Dz. U. 1991 nr 95, 425);
" ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr 157, poz. 1240);
" ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2008 nr 223,
poz. 1458 z pózn. zm.);
" ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (dz. U. 1982, nr 3, poz. 19);
" rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji
zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. 2004
nr 265, poz. 2644)
" ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. 1974 nr 24, poz. 141);
" ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004, nr 19, poz.
177);
" ustawę z dnia 23. kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964, nr 16 poz. 93 z pózn.
zm.);
" ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 nr 115 poz.
741 z pózn. zm.);
" ustawę z dnia 27 czerwca 1997 o bibliotekach (Dz. U. 1997 nr 85, poz. 539 z pózn. zm);
" ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr
24, poz. 83 z pózn. zm.).
I.1. Status prawny
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie
sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów
(art. 6 ust. 1). Zadania własne gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9) obejmują m.in. sprawy kultury, w tym
bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Ustawa umożliwia gminie tworzenie jednostek organizacyjnych (art. 9 ust. 1) umożliwiających
wykonanie zadań. Ustawa nie wskazuje statusu prawnego podmiotów realizujących zadania
z zakresu kultury, w tym domów kultury. A zatem możliwe są różne warianty.
Pierwszą opcją jest utworzenie instytucji kultury. Zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu
i prowadzeniu działalności kulturalnej, formą organizacyjną działalności kulturalnej jest m.in. dom
kultury. Z kolei w art. 9 tej ustawy znajduje się zapis, iż jednostki samorządu terytorialnego
organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których
prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Organizator wydaje akt
1
Stan prawny na 1.01.2010
5
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
o utworzeniu instytucji kultury, który to określa jej nazwę, siedzibę i przedmiot działania (art. 11),
a także statut (art. 13). Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia
i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest
prowadzona. Organizator prowadzi rejestr utworzonych przez niego instytucji kultury i dopiero
wpis do tego rejestru skutkuje nabyciem osobowości prawnej przez instytucję kultury
(art. 14. ust. 1).
Na podstawie obowiązującego ustawodawstwa możliwe jest również inne rozwiązanie
polegające na tym, iż gmina nie tworzy instytucji kultury jako odrębnego podmiotu, ale realizacją
działalności kulturalnej zajmuje się wydział kultury w strukturze urzędu gminy. Takie
rozwiązanie jest dopuszczalne, gdyż ustawa o samorządzie gminnym definiuje kulturę jako zadanie
własne (art. 7 ust. 1 pkt 9) bez wskazania narzędzi realizacji. Wówczas status prawny takiego
domu kultury działającego w strukturze urzędu gminy sprowadza się do statusu prawnego samego
urzędu  jest to zatem samorządowa jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej,
dla której podstawą prawną funkcjonowania jest art. 9 ustawy o samorządzie gminnym.
Ostatni trzeci wariant to funkcjonowanie domu kultury w systemie oświatowym na
podstawie ustawy o systemie oświaty. Ustawa definiuje placówki oświatowo-wychowawcze jako
te, które umożliwiają rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form
wypoczynku i organizacji czasu wolnego (art. 3 pkt 3). Ustawa, placówek tych nie definiuje jako
domy kultury, jednakże w praktyce działając w obszarze zagospodarowania czasu wolnego dzieci
i młodzieży przyjmują one nazwę młodzieżowego domu kultury czy pałacu młodzieży. Istotną
różnicą pomiędzy domem kultury działającym w oparciu o ustawę oświatową, a domem kultury
działającym w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest to,
iż te pierwsze jednostki funkcjonują w systemie oświaty, a zatem inna jest podstawa prawna
funkcjonowania.
Podsumowując status prawny, dom kultury może mieć swoją podstawę prawną w:
" ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej  wówczas jest to
instytucja kultury;
" ustawie o samorządzie gminnym  wówczas dom kultury funkcjonuje w strukturach
urzędu gminy jako samorządowa jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości
prawnej;
" ustawie o systemie oświaty  wówczas dom kultury stanowi placówkę oświatowo-
wychowawczą.
W zależności od statusu prawnego domu kultury inne są zasady jego funkcjonowania.
Przede wszystkim należy jednak podkreślić, iż wyłącznie instytucje kultury posiadają osobowość
prawną. Pozostałe dwie formy, w których funkcjonują domy kultury to jednostki budżetowe bez
osobowości prawnej.
I.2. Gospodarka finansowa domu kultury
W związku z tym, ze ustawa o finansach publicznych inaczej reguluje gospodarkę
finansową instytucji kultury i jednostki budżetowej (do której zaliczany jest zarówno urząd
gminy, jak i placówka oświatowo-wychowawcza) poniżej przedstawiono zasady gospodarki
finansowej z uwzględnieniem statusu prawnego domów kultury.
I.2.1. Dom kultury jako instytucja kultury
6
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, dom kultury jak
inne instytucje kultury prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, a podstawą tej gospodarki
jest plan działalności instytucji kultury (art. 27). Plan działalności instytucji kultury zawiera,
w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów i konserwacji środków
trwałych, plan inwestycji, a w tym inwestycji kapitałowych.
Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009,
nr 157, poz. 1240) samorządowy dom kultury będąc instytucją kultury stanowi jednostkę sektora
finansów publicznych (art. 9 pkt. 13 ustawy). Jako osoby prawnej, podstawą jej utworzenia jest
odrębna ustawa, tj. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (art. 30 ust. 1
ustawy), jednakże gospodarka finansowa domu kultury musi uwzględniać przepisy ustawy
o finansach publicznych.
Samorządowy dom kultury uzyskuje dotację od organizatora, która jest ujęta w planie
finansowym. Jest to dotacja podmiotowa. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych dotacja
podmiotowa obejmuje środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie
międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej (art. 131). Ponadto
samorządowy dom kultury może otrzymać dotację celową na określone zadanie. Zgodnie
z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje celowe są to podlegające szczególnym zasadom
rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz
z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych
ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań
publicznych. Przeznaczenie dotacji celowej (art. 127 ust. 1) to m.in. finansowanie lub
dofinansowanie ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad
kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego, a także
kosztów realizacji inwestycji. Ponadto dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na
realizację np. programów finansowanych z udziałem środków zagranicznych, wydatkowane przez
podmioty realizujące te programy czy współfinansowanie realizacji programów finansowanych
z udziałem środków europejskich.
Prawo nie wskazuje w jaki sposób dom kultury ma przedstawić zapotrzebowanie na
dotację organizatora na kolejny rok działalności (np. w postaci projektu planu finansowego domu
kultury). Ustawa o finansach publicznych wskazuje jedynie na budżet jednostki samorządu
terytorialnego uwzględniający dotację podmiotową dla domu kultury. W związku z tym to
praktyka reguluje komunikację na linii dom kultury  jednostka samorządu terytorialnego
w zakresie wielkości dotacji podmiotowej. Regułą jest jednak, że przyznawana dotacja jest niższa
od propozycji przedkładanej przez dom kultury.2 Dotacja ta pokrywa koszty działalności
podstawowej w zakresie dotyczącym eksploatacji budynków, wynagrodzeń itp. Natomiast
w niewielkim procencie pokrywa koszty działalności merytorycznej tj. organizację wydarzeń
kulturalnych. W tym zakresie domy kultury ubiegają się o dotacje celowe z różnych instytucji
zewnętrznych, co niejednokrotnie powoduje konieczność odwołania wydarzenia (jeżeli dotacja
nie została uzyskana) lub zmniejszenia jego zakresu (jeżeli wielkość dotacji jest mniejsza od
oczekiwanej).
I.2.2. Dom kultury jako jednostka budżetowa
2
 ZOOM na domy kultury . Raport  diagnoza domów kultury w województwie mazowieckim
7
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Urząd gminy jako samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości
prawnej, stanowi w myśl ustawy o finansach publicznych jednostkę budżetową (art. 9 pkt 3
ustawy o finansach publicznych).
Placówki oświatowo-wychowawcze stanowią zgodnie z art. 79 ustawy o systemie oświaty
również jednostki budżetowe. Zasady gospodarki finansowej określają przepisy ustawy o finansach
publicznych.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne
sektora finansów publicznych nie posiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje
wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio:
dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki
budżetowe działają na podstawie statutu (art. 11 ust. 2). Podstawą gospodarki finansowej jednostki
budżetowej jest plan dochodów i wydatków.
Podstawowa różnica pomiędzy domem kultury działającym w strukturze urzędu gminy
a placówką oświatowo-wychowawczą jest taka, iż ten pierwszy stanowi jedynie fragment całości,
jaką jest cały urząd i  jako wydział  ma bardzo ograniczony wpływ na kształt planu dochodów
i wydatków. Natomiast placówka oświatowa jako odrębna jednostka budżetowa sama tworzy swój
plan dochodów i wydatków.
I.3. Pracownicy
Zatrudnienie pracowników w domach kultury ma różną podstawę prawną w zależności od
statusu domu kultury. I tak:
" w instytucjach kultury, dla których podstawą prawną jest ustawa o prowadzeniu
i organizowaniu działalności kulturalnej podstawą prawną jest Kodeks pracy z niewielkimi
zmianami wynikającymi z ustawy;
" w urzędach gmin, w których wydział stanowi dom kultury, realizując w ten sposób
zadanie własne gminy, podstawą zatrudnienia jest ustawa o pracownikach
samorządowych;
" w placówkach oświatowo-wychowawczych zastosowanie ma zarówno ustawa
o pracownikach samorządowych, jak i ustawa  Karta nauczyciela w zależności od statusu
pracownika.
I.3.1. Instytucje kultury
Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej zawiera zapisy odnoszące
się do pracowników instytucji kultury. Ogólną zasadą jest stosowanie do tych pracowników
Kodeksu pracy. Jednakże niektóre rozwiązania zawarte w ustawie, stanowiąc regulację szczególną
w stosunku do Kodeksu pracy, należy stosować przed Kodeksem pracy. Różnice dotyczą czasu
pracy i okresu rozliczeniowego czasu pracy.
Zgodnie z art. 26 b ustawy okres rozliczeniowy czasu pracy w instytucji kultury może,
z uzasadnionych przyczyn dotyczących organizacji pracy oraz pod warunkiem przestrzegania
ogólnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, zostać przedłużony
do 12 miesięcy.
Zgodnie z Kodeksem pracy okres rozliczeniowy nie powinien przekraczać 4 miesięcy.
Przedłużenie okresu rozliczeniowego dla pracowników instytucji kultury ma na celu zwiększenie
8
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
elastyczności zatrudnienia i możliwości rozliczenia czasu pracy w perspektywie 12 miesięcy, a nie
4 miesięcy.
W art. 139 Kodeksu pracy zapisano iż,  Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej
organizacją, może być stosowany system przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego
rozkładu przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej
niż 5 godzin. Natomiast art. 26 c ustawy potwierdza zastosowanie tego przepisu do pracowników
instytucji kultury.
Do pracowników instytucji kultury nie ma zastosowania zapis Kodeksu pracy z art. 15112
zdanie pierwsze: Pracownik pracujący w niedziele powinien korzystać co najmniej raz na 4
tygodnie z niedzieli wolnej od pracy.
Zapisy szczególne dotyczące pracowników instytucji kultury zawarte w ustawie, mają na
celu zwiększenie elastyczności zatrudnienia i uwzględnienie sezonowości pracy artystów.
Ponadto istotne z punktu widzenia zatrudnienia w domach kultury jest rozporządzenie
Ministra Kultury i Sztuki z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych i trybu
stwierdzania kwalifikacji uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w niektórych
instytucjach kultury, dla których organizatorem jest administracja rządowa lub jednostki
samorządu terytorialnego (Dz. U. 1999 nr 26, poz. 234 z pózn. zm). Zgodnie z ż 2 ust. 1 pkt
1 rozporządzenia, ma ono zastosowanie m.in. do domów kultury.
Do stażu pracy wymaganego do zajmowania określonych stanowisk w instytucjach kultury
zalicza się okresy zatrudnienia nie tylko w instytucjach kultury, ale również w urzędach organów
administracji rządowej lub samorządowej na stanowiskach do spraw działalności kulturalnej,
a także w innych instytucjach prowadzących działalność kulturalną (ż 4 rozporządzenia). A zatem
do stażu pracy wliczać się będzie zatrudnienie w każdej instytucji prowadzącej działalność
kulturalną bez względu na jej status prawny, w tym również w wydziale kultury urzędu gminy
czy w placówkach oświatowo-wychowawczych stanowiących młodzieżowy dom kultury.
W załączniku nr 1 do rozporządzenia, zdefiniowane zostały niezbędne wymagania
kwalifikacyjne do pracy na określonym stanowisku w domu kultury tj.
o głównego instruktora,
o starszego instruktora, instruktora, młodszego instruktora,
o głównego instruktora artystycznego, starszego instruktora artystycznego, instruktora
artystycznego, młodszego instruktora artystycznego,
o głównego instruktora zespołu zainteresowań, starszego instruktora zespołu
zainteresowań, instruktora zespołu zainteresowań, młodszego instruktora zespołu
zainteresowań.
Wśród wymogów stawianych poszczególnym stanowiskom w instytucjach kultury pojawia
się określony poziom wykształcenia, a także w niektórych przypadkach konieczność ukończenia
Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego czy studium animatorów kultury. W załączniku nr 6 do
rozporządzenia
I.3.2. Ustawa o pracownikach samorządowych
Pracownicy domów kultury działających jako wydział urzędu gminy są pracownikami
samorządowymi zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych (art. 2 pkt 3).
Zgodnie z art. 4 ust. ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:
9
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
o urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
o doradców i asystentów;
o pomocniczych i obsługi.
Pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, ma pełną
zdolność do czynności prawnych, korzysta z pełni praw publicznych oraz posiada kwalifikacje
zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku (art. 6 ust. 1).
Dodatkowo, w przypadku stanowisk urzędniczych, pracownik musi posiadać co najmniej
wykształcenie średnie, nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne
przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe i musi cieszyć
się nieposzlakowaną opinią (art. 6 ust. 3). W przypadku stanowisk kierowniczych konieczny jest
dodatkowo co najmniej trzyletni staż pracy (lub prowadzenie przez co najmniej 3 lata działalności
gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku) oraz wykształcenie
wyższe pierwszego lub drugiego stopnia (art. 6 ust. 4).
Nabór na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 ust. 1),
a ogłoszenie umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej
(art. 13 ust.1).
Umowa o pracę może być zawarta na czas określony lub nieokreślony (art. 16). Kodeks
pracy przewiduje dodatkową możliwość zatrudnienia na czas wykonywanej pracy (art. 24 ust. 1
Kodeksu Pracy), której nie zawiera ustawa o pracownikach samorządowych.
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym
stanowisku urzędniczym, podlega okresowej ocenie (art. 27).
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym
stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub
związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących
uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami
wynikającymi z ustawy (art. 30). Naruszenie zakazu powoduje rozwiązanie bez wypowiedzenia
stosunku pracy w trybie art. 52 ż 2 i 3 Kodeksu pracy tj. z winy pracownika.
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym zobowiązany jest
złożyć oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej oraz o stanie majątkowym (art. 31
i 32).
Pracownicy samorządowi korzystają z szerszego wachlarza uprawnień z zakresu
wynagrodzenia:
o pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za
wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku
z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe
wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach (art. 36 ust.
2);
o pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny (art. 36 ust.
4);
o pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków
służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek
specjalny (art. 36 ust. 5).
10
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Z drugiej strony maksymalne wynagrodzenie pracowników samorządowych na
stanowiskach urzędniczych ograniczone jest tzw. ustawą kominową i nie może przekroczyć
w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (art. 37 ust. 3).
I.3.3. Placówki oświatowo-wychowawcze
W młodzieżowych domach kultury tworzonych w oparciu o ustawę o systemie oświaty
zatrudnieni są:
o pracownicy pedagogiczni będący nauczycielami w rozumieniu ustawy o systemie
oświaty oraz
o inni pracownicy, których status prawny określają przepisy ustawy o pracownikach
samorządowych (art. 5 d ustawy o systemie oświaty).
Status pracowników samorządowych został przedstawiony we wcześniejszym punkcie,
natomiast w tym miejscu przedstawiony zostanie status prawny nauczycieli określony ustawą 
Karta nauczyciela.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
o posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub
ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego
są to wystarczające kwalifikacje;
o przestrzega podstawowych zasad moralnych;
o spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Karta nauczyciela tworzy hierarchię stopni awansu zawodowego (nauczyciel stażysta,
kontraktowy, mianowany i dyplomowany) uzależnionych od określonych w ustawie wymagań
kwalifikacyjnych
Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy na czas określony lub nieokreślony,
a w przypadku nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania. Stosunek
pracy nawiązuje się w postaci mianowania jeżeli nauczyciel:
o posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)  strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
o ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
o nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub
postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
o nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
o posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
Pracownik o statusie nauczyciela korzysta z szerszego zakresu uprawnień dotyczących
wynagrodzenia. Zgodnie z art. 30 ust. 1 Wynagrodzenie nauczyciela składa się z:
o wynagrodzenia zasadniczego;
o dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy;
o wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraznych zastępstw;
o nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy.
Wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest od stopnia awansu
zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych, a wysokość
11
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
dodatków odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania
dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz trudnych
lub uciążliwych warunków pracy (art. 30 ust. 2).
Zgodnie z art. 42 ust. 3 tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli pałaców młodzieży, młodzieżowych domów
kultury wynosi 18 godzin.
Nauczycielom zatrudnionym w placówkach, w których nie są przewidziane ferie szkolne,
przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym
w planie urlopów (art. 64 ust. 3).
I.3.4. Zawody w kulturze
Na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. 2004 nr 99, poz. 1001) wydane zostało rozporządzenie Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku
pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. 2004 nr 265, poz. 2644). Rozporządzenie określa
klasyfikację zawodów i specjalności dla rynku pracy, która służy ujednoliceniu nazewnictwa
zawodów i specjalności występujących na rynku pracy i jest stosowana m.in. w zakresie
gromadzenia danych czy prowadzenia badań. Klasyfikacja została opracowana na podstawie
Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów ISCO-88, przyjętego na XIV
Międzynarodowej Konferencji Statystyków Pracy w Genewie w 1987 r. oraz jego nowej edycji
z 1994 r. tzw. ISCO-88 (COM) dostosowanej do potrzeb Unii Europejskiej.
Zawody związane z kulturą zostały zaklasyfikowane do grupy  specjaliści . Grupa
 specjaliści obejmuje zawody, wymagające posiadania wysokiego poziomu wiedzy zawodowej,
umiejętności oraz doświadczenia w zakresie nauk technicznych, przyrodniczych, społecznych,
humanistycznych i pokrewnych. Głównym zadaniem tych zawodów jest wdrażanie do praktyki
koncepcji i teorii naukowych lub artystycznych, powiększanie dotychczasowego stanu wiedzy
poprzez badania i twórczość oraz systematyczne nauczanie w tym zakresie. Do grupy  specjaliści
zaliczono m.in. takie zawody jak:
" kulturoznawca,
" pedagog,
" literaci, dziennikarze i pokrewni (dziennikarz, edytor materiałów zródłowych, fotoedytor,
krytyk artystyczny, pisarz, redaktor programowy, redaktor wydawniczy, scenarzysta,
pozostali literaci, dziennikarze i pokrewni);
" artyści plastycy (artysta fotografik, artysta grafik, artysta malarz, artysta rzezbiarz,
konserwator dzieł sztuki, kostiumograf, projektant wzornictwa przemysłowego, scenograf,
pozostali artyści plastycy);
" kompozytorzy, artyści muzycy i śpiewacy (artysta muzyk instrumentalista, artysta muzyk
wokalista, dyrygent, kompozytor, muzyk reżyser dzwięku, muzykolog, pozostali
kompozytorzy, artyści muzycy i śpiewacy);
" choreografowie i tancerze baletowi;
" producenci, organizatorzy produkcji filmowej i telewizyjnej, reżyserzy, aktorzy i pokrewni
(aktor, asystent reżysera filmowego, kierownik produkcji filmowej i telewizyjnej, operator
obrazu, realizator programu telewizyjnego, reżyser filmowy, reżyser teatralny (dramatu),
reżyser telewizyjny, producent filmowy, pozostali producenci, organizatorzy produkcji
filmowej i telewizyjnej, reżyserzy, aktorzy i pokrewni);
12
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
" twórcy ludowi.
Poza tym wykazem znalazł się zawód  animator kultury zaklasyfikowany do grupy
 technicy i inny średni personel . Jest to grupa obejmująca zawody wymagające wiedzy,
umiejętności i doświadczenia niezbędnych do wykonywania głównie prac technicznych
i podobnych związanych z badaniem i stosowaniem naukowych oraz artystycznych koncepcji
i metod działania. Planowana jest zmiana nazwy zawodu z  animator kultury na  animator
kultury i dziedzictwa narodowego .
I.4. Zlecania zadań publicznych
W związku z tym, że wszystkie domy kultury bez względu na status należą do sektora
finansów publicznych, każdy w takim samym stopniu stosuje ustawę Prawo zamówień
publicznych. Różnice związane ze statusem prawnym przekładają się na samodzielność podmiotu.
I tak instytucje kultury są w pełni samodzielne i same decydują o procedurach wynikających
z ustawy (w zakresie, w jakim mogą decydować zgodnie z ustawą). Domy kultury działające na
zasadzie wydziału urzędu gminy mają najmniejszą samodzielność, gdyż stanowią część planu
dochodów i wydatków całego urzędu. Natomiast młodzieżowe domy kultury działające na ogół
w oparciu o ustawę o systemie oświaty również nie są tak samodzielne, jak instytucje kultury,
niemniej jednak ich samodzielność finansowa jest większa niż w przypadku wydziału urzędu
gminy. Placówki oświatowo-wychowawcze dysponują swoim planem dochodów i wydatków,
w przeciwieństwie do domu kultury działającego w strukturze urzędu gminy, który dysponuje
tylko niewielką częścią planu całego urzędu.
A zatem samodzielność w zakresie zamówień publicznych jest konsekwencją
samodzielności w zakresie gospodarki finansowej.
I.5. Infrastruktura kultury
Kwestie formalne związane z infrastrukturą kultury należy rozpatrywać w dwóch
kontekstach:
1. form dysponowania nieruchomością bez względu na status prawny domu kultury;
2. dysponenta nieruchomości, co uwzględnia kwestie statusu prawnego domu kultury.
I.5.1. Formy dysponowania nieruchomością
Ustawa z dnia 23. kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964, nr 16 poz. 93 z pózn.
zm.) przewiduje następujące formy dysponowania nieruchomością:
o własność (art. 140 i następne Kodeksu cywilnego);
o współwłasność (art. 195 i następne Kodeksu cywilnego);
o użytkowanie wieczyste (art. 232 i następne Kodeksu cywilnego);
o ograniczone prawa rzeczowe (art. 244 i następne Kodeksu cywilnego);
o stosunek zobowiązaniowy (art. 353 i następne Kodeksu cywilnego);
Ponadto możliwość władania nieruchomością samorządową przez samorządową jednostkę
organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej w formie trwałego zarządu przewiduje ustawa
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 nr 115 poz. 741 z pózn.
zm.). Do trwałego zarządu stosuje się pomocniczo przepisy Kodeksu cywilnego o użytkowaniu.
Należy podkreślić, iż trwały zarząd może zostać ustanowiony jedynie na rzecz jednostki
organizacyjnej, a nie osoby prawnej. A zatem ta forma dysponowania nieruchomością nie może
dotyczyć nieruchomości będącej we władaniu instytucji kultury, która jest osobą prawną. Trwały
13
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
zarząd może zostać ustanowiony na rzecz urzędu gminy czy placówki oświatowo-wychowawczej,
które są samorządowymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej.
Wszystkie wskazane formy dysponowania nieruchomością umożliwiają korzystanie
z nieruchomości przez podmiot nią dysponujący. Zakres korzystania uzależniony jest od podstawy
prawnej oraz konkretnych zapisów w umowie/akcie administracyjnym.
Konsekwencją formy i zakresu dysponowania nieruchomością są uprawnienia dysponenta.
W tym miejscu należy podkreślić, iż aby przeprowadzać prace inwestycyjne na terenie
nieruchomości, dysponent musi takie uprawnienie posiadać. Jest to szczególnie istotne
w przypadku ubiegania się o dofinansowanie zewnętrzne dla projektów inwestycyjnych 
wówczas konieczne jest nie tylko samo dysponowanie nieruchomością, ale również dysponowanie
nią na cele budowlane. Oznacza to, że albo tytuł prawny sam w sobie upoważnia do prowadzenia
takich prac (np. własność) albo w akcie prawnym będącym podstawą dysponowania znajduje się
odpowiedni zapis (np. wynajem nieruchomości).
I.5.2. Dysponent nieruchomości
Drugą kwestią wartą rozważenia jest podmiot dysponujący nieruchomością. Możliwości
jest bardzo dużo w zależności od statusu prawnego dysponenta.
Instytucje kultury są osobami prawnymi. A zatem możliwa jest każda forma dysponowania
nieruchomością przewidziana w Kodeksie cywilnym, począwszy od własności czy współwłasności
nieruchomości dających największe uprawnienia poprzez pozostałe formy. Należy jednak
pamiętać, iż pozostałe formy zawsze dają bardziej ograniczone możliwości niż własność, gdyż
pełnię uprawnień posiada właściciel nieruchomości. Właścicielem może być zarówno organizator
instytucji kultury (np. samorząd), jak również każdy inny podmiot publiczny lub prywatny. Nie
jest natomiast możliwe ustanowienie trwałego zarządu na rzecz instytucji kultury, gdyż ta forma
dysponowania nieruchomością może być ustanowiona wyłącznie dla jednostek organizacyjnych
nie posiadających osobowości prawnej.
Urząd gminy jako samorządowa jednostka nieposiadająca osobowości prawnej może
dysponować nieruchomością. Należy natomiast pamiętać, iż rozważany w niniejszym
opracowaniu status domu kultury, to w istocie wydział kultury urzędu gminy. A zatem wydział
jako element struktury organizacyjnej urzędu gminy nie może być podmiotem praw i obowiązków
w obrocie prawnym, w tym również dysponentem nieruchomości.
Placówka oświatowo-wychowawcza może dysponować nieruchomością na zasadach
trwałego zarządu. Jako podmiot nie posiadający osobowości prawnej nie może być właścicielem
nieruchomości.
Na podstawie art. 14a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
tworzy się wykaz obiektów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego, w których prowadzona jest, jako podstawowa, działalność kulturalna, lub które dla
takiej działalności zostały wybudowane i nie mogą być przeznaczone do prowadzenia wyłącznie
innej działalności podstawowej. Uzasadnieniem dla dokonania wpisu obiektu do tego wykazu jest
jego znaczenie dla kultury narodowej, prowadzona w nim działalność lub cel, dla którego obiekt
został wybudowany.
Z powyższego przepisu wynika, iż do wykazu mogą zostać wpisane wyłącznie obiekty,
których właścicielem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego. Ponadto
14
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
w obiekcie tym jako podstawowa musi być prowadzona działalność kulturalna. A zatem instytucja
kultury lub placówka oświatowo-wychowawcza, której podstawowym celem jest działalność
kulturalna, dysponująca nieruchomością nie będzie jej właścicielem, ale będzie dysponentem
w oparciu o inną podstawę prawną niż własność.
I.6. Domy kultury w kontekście prawa autorskiego
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych definiuje przedmiot prawa autorskiego
oraz zakres ochrony. A zatem przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości,
przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 1). Utworem mogą być książki, obrazy, fotografie czy inne
formy twórczej działalności człowieka. Nie ma przy tym znaczenia wiek czy zdolność do
czynności prawnych. W związku z tym również np. rysunki dziecięce objęte są ochrona prawa
autorskiego.
Działalność domu kultury może dotyczyć wielu obszarów aktywności człowieka. A zatem
zarówno prace dzieci, jak również występy zespołów artystycznych czy wystawy fotograficzne
będą objęte ochroną prawa autorskiego. W praktyce oznacza to zasadniczo uzyskanie zgody autora
(lub innego dysponenta majątkowych praw autorskich) na korzystanie i rozporządzanie utworem.
Dom kultury nie nabywa  automatycznie uprawnień do korzystania z utworu, tylko dlatego że
jest organizatorem określonych zajęć. Od tej ogólnej zasady istnieją wyjątki, które przedstawiono
poniżej w ramach tzw. dozwolonego użytku.
Ustawa definiuje dozwolony użytek i jego zakres, a więc sytuacje w których można bez
zgody autora (lub innego dysponenta majątkowych praw autorskich) korzystać z utworu już
rozpowszechnionego. Ustawa stwarza możliwość niektórym podmiotom korzystania z utworów
już rozpowszechnionych bez zgody twórców. W przypadku domów kultury dotyczy to tylko tych
podmiotów, które działają jako instytucje oświatowe. I tak zgodnie z art. 27 instytucje naukowe
i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań, korzystać
z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu
egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu. Ustawa nie wspomina w ogóle
o instytucjach kultury jako takich. Jedynie biblioteki wskazane zostały w ustawie, otrzymując
dodatkowe możliwości. Biblioteki, archiwa i szkoły mogą: udostępniać nieodpłatnie, w zakresie
swoich zadań statutowych, egzemplarze utworów rozpowszechnionych; sporządzać lub zlecać
sporządzanie egzemplarzy rozpowszechnionych utworów w celu uzupełnienia, zachowania lub
ochrony własnych zbiorów; udostępniać zbiory dla celów badawczych lub poznawczych za
pośrednictwem końcówek systemu informatycznego (terminali) znajdujących się na terenie tych
jednostek (art. 28).
Ponadto ustawa definiuje dozwolony użytek w kontekście przedmiotowym, a więc
określonych sytuacji, w których z uwagi na cel można korzystać z utworów już
rozpowszechnionych bez zgody w twórcy. I tak m.in.:
" wolno w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach przytaczać utwory udostępniane
podczas tych wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji (art. 26);
" wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości (art. 29
ust. 1);
15
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
" wolno w celach dydaktycznych i naukowych zamieszczać rozpowszechnione drobne
utwory lub fragmenty większych utworów w podręcznikach i wypisach (art. 29 ust. 2)
" wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas ceremonii
religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych,
jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych
i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia, z wyłączeniem imprez reklamowych,
promocyjnych lub wyborczych (art. 31);
" właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać publicznie, jeżeli nie
łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych (art. 32 ust. 1);
" wolno rozpowszechniać utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak
muzea, galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w wydawnictwach
publikowanych dla promocji tych utworów (art. 33 pkt 2);
" wolno korzystać z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych,
jeżeli to korzystnie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego
charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia (art. 331);
" wolno w celu reklamy wystawy publicznej lub publicznej sprzedaży utworów korzystać
z egzemplarzy utworów już rozpowszechnionych, w zakresie uzasadnionym promocją
wystawy lub sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania (art. 331);
Korzystając z utworu w granicach dozwolonego użytku należy pamiętać o tym,
aby uwzględniając istniejące możliwości wymienić imię i nazwisko twórcy oraz zródło (art. 34).
16
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
I.7. Dom kultury a biblioteka czyli o rozdzielności instytucji
Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiuje w art. 2 formy
organizacyjne prowadzonej działalności kulturalnej, w tym m.in. domy kultury i biblioteki.
Z regulacji tej wynika, iż zamierzeniem ustawodawcy było rozdzielenie tych dwóch form
organizacyjnych. Jednakże z drugiej strony należy mieć na względzie, iż tylko biblioteki posiadają
odrębną regulację prawną i definicję ustawową. Takiej definicji nie posiadają domy kultury
(o czym wspomniano na początku niniejszego opracowania).
Zgodnie z ustawą z dnia 27 czerwca 1997 o bibliotekach (Dz. U. 1997 nr 85, poz. 539
z pózn. zm) biblioteki są organizowane m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 8 ust.
2). Biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej
jednostki (art. 10). Biblioteka stanowiąca samodzielną jednostkę organizacyjną działa na podstawie
aktu o utworzeniu biblioteki oraz statutu (art. 11), natomiast podstawą funkcjonowania biblioteki
wchodzącej w skład innej jednostki jest regulamin nadany przez kierownika tej jednostki (art. 12).
Status biblioteki publicznej posiada natomiast biblioteka jednostki samorządu terytorialnego
zorganizowana w formie instytucji kultury (art. 18 ust. 2).
A zatem biblioteka działająca w strukturze innej instytucji kultury np. domu kultury
posiada status biblioteki zgodnie z ustawą o bibliotekach jeżeli w regulaminie domu kultury
została wyraznie wyodrębniona. Oczywiście biblioteka może również działać na zasadzie
absolutnej odrębności. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby dom kultury realizował cele
biblioteki bez wyraznego wyodrębnienia tejże w regulaminie. Należy jednak w takiej sytuacji
pamiętać, iż z formalnego punktu widzenia nie będzie to biblioteka. W tym miejscu należy
wspomnieć o ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które daje prawo nieodpłatnego
udostępniania utworów już rozpowszechnionych np. różnych publikacji bez zgody twórcy
w ramach dozwolonego użytku wyłącznie bibliotekom, szkołom i archiwom. A zatem do
skorzystania z tego uprawnienia konieczne jest wyodrębnienie biblioteki czy to w formie
odrębnego podmiotu czy to w regulaminie. Fakt świadczenia usług o charakterze bibliotecznym
przez dom kultury nie upoważnia do korzystania z powyższego zapisu ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych.
17
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Rozdział II. Wnioski
Pierwszym podstawowym wnioskiem i jednocześnie problemem wynikającym
z dotychczasowych regulacji prawnych jest brak definicji domu kultury.
Żadna ustawa nie definiuje domu kultury. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej stwierdza jedynie, iż jest to jedna z form organizacyjnych działalności
kulturalnej, natomiast nie wskazuje różnic ani definicji poszczególnych form organizacyjnych.
A zatem ich zdefiniowanie jest ograniczone wyłącznie do form organizacyjnych mających swoją
podstawę prawną w innych ustawach np. biblioteki czy muzea. Poza definicją pozostają m.in.
domy kultury. Biorąc pod uwagę praktyczny wymiar funkcjonowania domów kultury tj. bardzo
szeroki zakres działań i brak specjalizacji (jak np. w przypadku teatrów czy operetek), trudno jest
określić czym jest dom kultury. Konsekwencją tego faktu jest brak szczegółowych regulacji
odnoszących się do domów kultury.
Środowisko prawne nie odnosi się również do poziomu funkcjonowania domów kultury
(czy nawet szerzej instytucji kultury) tzn. brakuje zakreślenia granic funkcjonowania ośrodków/
domów kultury o charakterze lokalnym czy regionalnym.
Kolejnym problemem domów kultury jest fakt różnych podstaw prawnych
uzasadniających funkcjonowanie praktycznie tych samych instytucji. W niniejszym dokumencie
przedstawiono porównanie funkcjonowania domów kultury w oparciu o:
o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jako instytucje
kultury;
o ustawę o samorządzie gminnym, jako samorządowa jednostka organizacyjna nie
posiadająca osobowości prawnej (a raczej jako fragment tej jednostki)
tj. w strukturach urzędu gminy;
o ustawę o systemie oświaty jako placówka oświatowo-wychowawcza.
Podstawowe cechy wynikające z tego porównania przedstawiono w poniższej tabeli.
Tabela 1. Porównanie środowiska prawnego domów kultury w zależności od statusu prawnego
Status instytucji Instytucja kultury Samorządowa jednostka Placówka oświatowo-
organizacyjna nieposiadająca wychowawcza
Zakres regulacji osobowości prawnej
Podstawa prawna Ustawa o organizowaniu Ustawa o samorządzie Ustawa o systemie oświaty
funkcjonowania i prowadzeniu działalności gminnym
kulturalnej
Gospodarka Osoba prawna Fragment jednostki Jednostka budżetowa
finansowa budżetowej (wydział urzędu
gminy)
Samodzielny plan Jako wydział urzędu gminy, Plan dochodów i wydatków
finansowy instytucji dom kultury wpływa jedynie placówki.
na fragment planu dochodów Jednostki budżetowe
i wydatków całego urzędu. pokrywają swoje wydatki
bezpośrednio z budżetu,
a pobrane dochody
odprowadzają na rachunek
budżetu jednostki samorządu
terytorialnego
Pracownicy Kodeks pracy oraz zmiany Pracownicy mają status pracowników samorządowych
wynikające z ustawy Do nauczycieli (pracowników
o prowadzeniu i organizacji
pedagogicznych) stosuje się
18
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
Status instytucji Instytucja kultury Samorządowa jednostka Placówka oświatowo-
organizacyjna nieposiadająca wychowawcza
Zakres regulacji osobowości prawnej
działalności kulturalnej
Kartę nauczyciela.
w zakresie przede
wszystkim czasu pracy
i okresu rozliczeniowego
czasu pracy.
Prawa autorskie Stosowanie ustawy na Stosowanie ustawy na Jako instytucja oświatowa
zasadach ogólnych za zasadach ogólnych dom kultury może korzystać
wyjątkiem bibliotek, które w celach dydaktycznych lub
posiadają specjalne prowadzenia własnych badań,
uprawnienia z rozpowszechnionych
utworów w
Zamówienia Stosowanie Prawa zamówień publicznych.
publiczne Zakres samodzielności uzależniony jest od samodzielności w zakresie gospodarki finansowej.
Dysponowanie Wszelkie formy Brak możliwości Trwały zarząd
nieruchomością dysponowania dysponowania
przewidziane w Kodeksie nieruchomością jako wydział
cywilnym urzędu gminy.
yródło: opracowanie własne
Wnioski płynące z tego porównania to przede wszystkim nierówne traktowanie instytucji
w praktyce działających w podobnym zakresie. Domy kultury działające jako wydział
w strukturze urzędu gminy, a także placówki oświatowo-wychowawcze mają zdecydowanie
mniejszą samodzielność w zakresie gospodarki finansowej niż instytucje kultury. Instytucje
kultury mogą samodzielnie ubiegać się np. o środki unijne, czego nie może w ogóle zrobić dom
kultury działające w strukturze urzędu gminy, natomiast dom kultury jako placówka oświatowo-
wychowawcza ma mocno ograniczone możliwości. A zatem problemem jest brak samodzielności
lub dużej jej ograniczenie w dziedzinie gospodarki finansowej dla domów kultury nie działających
jako instytucje kultury. Konsekwencją tego jest analogiczna samodzielność lub jej brak w obszarze
zamówień publicznych.
O domach kultury, a nawet szerzej o instytucjach kultury w ogóle, nie wspomina prawo
autorskie. W tej regulacji pojawiają się natomiast biblioteki, archiwa i szkoły mogące w ramach
dozwolonego użytku m.in. udostępniać nieodpłatnie egzemplarze utworów rozpowszechnionych.
Wskazanie w prawie autorskim bibliotek jest możliwe m.in. z uwagi na ustawę o bibliotekach
definiujących tą formę prowadzenia działalności kulturalnej. Brak definicji domów kultury
uniemożliwia nieodpłatne udostępnianie czy prezentowanie utworów już rozpowszechnionych
(np. zdjęć na wystawie czy książek) bez zgody twórcy (w ramach dozwolonego użytku). Natomiast
mogą skorzystać z takiej możliwości domy kultury działające jako placówki oświatowo-
wychowawcze definiowane w niektórych ustawach szerzej jako szkoły.
Następnym problemem jest zatrudnianie pracowników. W przypadku gdy podstawą
zatrudnienia jest ustawa o pracownikach samorządowych (dotyczy to domów kultury działających
w strukturze urzędu gminy oraz pracowników nie będących nauczycielami w placówkach
oświatowo-wychowawczych) zakres praw i obowiązków jest zupełnie inny niż w przypadku
instytucji kultury. Ustawa o pracownikach samorządowych narzuca wiele wymogów niezbędnych
do zatrudnienia pracownika. W przypadku pedagogicznych pracowników placówek oświatowo-
wychowawczych niezbędne jest natomiast dostosowanie stawianych pracownikom wymogów do
Karty nauczyciela. Z kolei zatrudnienie w instytucjach kultury powoduje konieczność stosowania
19
Analiza instytucjonalno-prawna funkcjonowania
domów kultury w Polsce
wymagań kwalifikacyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Kultury i Sztuki
z dnia 9 marca 1999 r.
20


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Finanse Finanse zakładów ubezpieczeń Analiza sytuacji ekonom finansowa (50 str )
analiza sytuacji majatkowej i finansowej przedsiebiorstwa pionowa i pozioma ocena aktywow i pasywo
Analiza sytuacji i strategia wdrażania technologii masowego odkwaszania zasobów bibliotek i archiwów
Analiza sytuacji wśród osób samotnie wychowujacych dziecko do 18rz X 09 (21 09)
Analiza sytuacji firmy
Analiza w sytuacji braków danych i ważenie próby
Eurogeddon analiza sytuacji rynkowej i potencjału funduszu
WPLYW SYTUACJI I KULTURY
Moore Henrietta L Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet

więcej podobnych podstron