r04 5 popr PMTFZ544QVPHSVKXMH6WTCTOFA63H7X523L5LUI


Rozdział 4. Selekcjonowanie
i wyświetlanie obiektów
Aby móc przypisać do obiektu określone polecenie, musisz najpierw wyselekcjonować obiekt
(rysunek 4.1). Zaznaczenie informuje program (na podstawie typu obiektu), jakie polecenia mogą
być aktualnie wykorzystane. Zależnie od otrzymanej informacji program dokonuje doboru
poleceń, udostępniając jedynie te, które mogą by przypisane do obiektu w bieżącym stanie.
Polecenia, których nie można użyć, zostają wyszarzone.
W rozdziale drugim nauczyłeś się, że pojedynczy obiekt może zostać wyselekcjonowany poprzez
kliknięcie go narzędziem Select Object . Dowiedziałeś się także, że aby zaznaczyć kilka
obiektów, należy wyznaczyć wokół nich ramkę selekcji. W niniejszym rozdziale dowiesz się
więcej na temat selekcjonowania wielu obiektów oraz jak przechowywać selekcje w zestawach i
grupach.
W dalszej części rozdziału nauczysz się, jak kontrolować wyświetlanie obiektów z
uwzględnieniem ukrywania i zamrażania obiektów, chroniąc je tym samym przed przypadkowym
wyselekcjonowaniem.
1
Rysunek 4.1. Selekcja umożliwia przypisywanie poleceń do obiektów. W widokach szkieletowych
wyselekcjonowane obiekty zmieniają kolor na biały (na górze). W widokach cieniowanych
wyselekcjonowane obiekty otacza biała obejma (w środku). Na obrazach renderowanych selekcja
nie jest uwzględniana (na dole)
2
Selekcjonowanie obiektów
Najbardziej podstawowym sposobem selekcjonowania jest klikanie obiektów. Jeżeli
wyselekcjonujesz obiekt poprzez kliknięcie, zaznaczenie innych do tej pory wyselekcjonowanych
obiektów zostanie usunięte, chyba że uprzednio wciśniesz klawisz Ctrl.
Aby wyselekcjonować obiekt:
1. Wybierz narzędzie Select Object , znajdujące się w głównym pasku narzędziowym (jeżeli
oczywiście nie jest już uaktywnione).
2. Przesuń kursor nad obiekt.
3. Kliknij obiekt.
Obiekt zostanie zaznaczony, usuwając automatycznie uprzednią selekcję (rysunek 4.2).
Aby dodać obiekt do selekcji:
1. Wybierz narzędzie Select Object.
2. Wciśnij klawisz Ctrl i kliknij inny obiekt.
Obiekt zostanie dodany do bieżącej selekcji (rysunek 4.3).
3. Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby dodać do selekcji więcej obiektów.
Aby odjąć obiekt od selekcji:
1. Wybierz narzędzie Select Object.
2. Wciśnij klawisz Alt i kliknij wyselekcjonowany obiekt.
Obiekt zostanie odjęty od bieżącej selekcji (rysunek 4.4).
3. Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby odjąć od selekcji inne obiekty.
3
Rysunek 4.2. Białe narożniki obejmy informują, że w scenie wyselekcjonowana jest geosfera
Rysunek 4.3. Selekcja po dodaniu gwiazdy
4
Rysunek 4.4 Scena po odjęciu geosfery od bieżącej selekcji
5
Usuwanie zaznaczenia obiektów to czynność niezwykle prosta; wystarczy kliknąć tło okna
widokowego.
Aby odselekcjonować obiekt:
1. Wybierz narzędzie Select Object.
2. Kliknij tło jednego z okien widokowych (rysunek 4.5).
Zaznaczenie wszystkich obiektów zostanie usunięte.
Zablokowanie selekcji zabezpiecza obiekty przed przypadkowym usunięciem zaznaczenia.
Aby zablokować selekcję:
1. Zaznacz wybrany obiekt.
2. Kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie informacyjnej.
lub
Wciśnij spację.
Obiekty pozostaną zaznaczone bez względu na to, w którym miejscu okna widokowego
klikniesz.
Aby odblokować selekcję:
f& Ponownie kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie
informacyjnej.
lub
Wciśnij spację.
Teraz zaznaczenie obiektów może zostać usunięte.
Odwrócenie selekcji znosi zaznaczenie aktualnie wyselekcjonowanych obiektów i zaznacza
pozostałe obiekty znajdujące się w scenie.
Aby odwrócić selekcję:
1. Zaznacz wybrany obiekt (rysunek 4.6).
2. Wybierz Edit > Select Invert.
Selekcja zostanie odwrócona, co oznacza, że zaznaczone zostaną wszystkie obiekty, z
wyjątkiem obiektów wskazanych w punkcie 1. (rysunek 4.7).
6
Rysunek. 4.5. Aby usunąć zaznaczenie obiektów , kliknij tło okna widokowego
Rysunek 4.6. Zaznacz obiekty, które chcesz wyłączyć z selekcji
7
Rysunek 4.7. Scena po odwróceniu selekcji
8
Zaznaczanie ramką
Zaznaczanie ramką jest najszybszym sposobem uaktywnienia wielu obiektów naraz. Polega ono
na wyznaczeniu obszaru wokół obiektów, które mają zostać wyselekcjonowane. Ramka
zaznaczania pozwala wyselekcjonować wszystkie obiekty, jakie znajdą się w jej wnętrzu, bez
względu na ich rzeczywiste położenie w scenie.
Istnieją dwie podstawowe metody zaznaczania ramką: selekcjonowanie obiektów wewnątrz ramki
(Window) oraz selekcjonowanie obiektów przecinających się z ramką (Crossing). Jeżeli korzystasz
z trybu Window, ramka zaznaczania musi całkowicie objąć obiekty, które mają zostać zaznaczone.
Jeżeli natomiast posługujesz się trybem Crossing, wystarczy, że ramka selekcji przetnie
interesujące cię obiekty.
Aby wyselekcjonować obiekty wewnątrz ramki:
1. Wybierz narzędzie Select Object.
2. Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na listwie
informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.
3. Wyznacz ramkę selekcji, aby całkowicie otaczała interesujące cię obiekty (rysunek 4.8).
4. Zwolnij przycisk myszy.
Obiekty znajdujące się wewnątrz ramki zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.9).
Rysunek 4.8. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej niektóre obiekty
9
Rysunek 4.9. Utworzone zaznaczenie składa się tylko z tych dwóch obiektów, które ramka selekcji
objęła w całości
10
Aby zaznaczyć obiekty przecinające ramkę:
1. Wybierz narzędzie Select Object.
2. Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na listwie
informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.
3. Wyznacz ramkę selekcji, aby obejmowała lub przecinała interesujące cię obiekty (rysunek
4.10).
Obiekty znajdujące się wewnątrz lub przecięte przez ramkę selekcji zostaną zaznaczone
(rysunek 4.11).
Wskazówki
Aby dodać do zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Ctrl i wyznacz
ramkę selekcji wokół obiektów, które chcesz dodać.
Aby odjąć od zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Alt i wyznacz ramkę
selekcji wokół obiektów, które chcesz odjąć.
Rysunek 4.10. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej i przecinającej niektóre obiekty
11
Rysunek 4.11. Utworzone zaznaczenie składa się obiektów objętych i przeciętych ramką selekcji
12
Selekcjonowanie imienne
Jednym z powodów, dla którego obiektom nadawane są opisowe nazwy, jest ułatwienie
zaznaczania obiektów z listy. Metoda ta okazuje się szczególnie przydatna, kiedy scena
zbudowana jest z bardzo dużej liczby obiektów.
Możliwe jest selekcjonowanie pojedynczych obiektów na podstawie ich nazwy lub też
selekcjonowanie imiennych zestawów obiektów.
Aby imiennie wyselekcjonować obiekt:
1. Kliknij ikonę Select by Name .
lub
Wciśnij klawisz H.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Select Object, zawierające listę wszystkich
znajdujących się w scenie obiektów, które mogą zostać zaznaczone (rysunek 4.12).
2. Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować (rysunek 4.13.).
3. Kliknij przycisk Select.
Obiekty zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.14).
Wskazówki
Aby szybko wyselekcjonować obiekt i zamknąć okno dialogowe Select Object , kliknij
dwukrotnie nazwę obiektu.
Jeżeli dysponujesz dużą liczbą obiektów, możesz zmienić kolejność sortowania nazw
obiektów znajdujących się na liście lub przefiltrować listę (rysunek 4.15).
Aby wywołać imienną listę obiektów, która pozostanie otwarta przez cały czas pracy nad
projektem, wybierz Tools > Selection Floater.
13
Rysunek 4.12. Okno dialogowe Select Object domyślnie wyszczególnia wszystkie obiekty
znajdujące się w scenie, które nie zostały ukryte. W niniejszym przykładzie scena zawiera dziesięć
nieukrytych obiektów
Rysunek 4.13. Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować
14
Rysunek 4.14. Utworzone zaznaczenie
Rysunek 4.15. Jeżeli wyłączysz którąkolwiek z funkcji znajdujących się w sekcji List Types, z
listy znikną nazwy obiektów wybranego typu. Na powyższym rysunku po wyłączeniu funkcji
Geometry z listy znikły nazwy wszystkich obiektów siatkowych, a pozostały jedynie nazwy trzech
kształtów
15
Jeżeli staniesz przed koniecznością częstego zaznaczania tego samego zestawu obiektów, rozważ
możliwość utworzenia imiennego zestawu selekcji.
Aby utworzyć imienny zestaw selekcji:
1. Zaznacz obiekty, które mają utworzyć imienny zestaw selekcji (rysunek 4.16).
2. W polu listy rozwijanej Named Selection Sets, znajdującej się w głównym pasku
narzędziowym, wpisz nazwę swojego zestawu selekcji (rysunek 4.17).
3. Wciśnij klawisz Enter, aby zapisać zestaw wyboru.
Zanim przystąpisz do następnego ćwiczenia, kliknij tło okna widokowego, aby odselekcjonować
utworzony przed chwilą imienny zestaw selekcji.
Aby uaktywnić imienny zestaw selekcji:
f& Z listy rozwijalnej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu selekcji (rysunek 4.18).
Zostanie on uaktywniony.
Wskazówki
Innym miejscem, z którego możesz uaktywnić imienny zestaw selekcji, jest sekcja Selection
Sets w oknie dialogowym Select Object (rysunek 4.19).
Aby dodać lub odjąć obiekty od imiennego zestawu selekcji, wybierz Edit > Edit Named
Selections (rysunek 4.20).
Rysunek 4.16. Zaznacz obiekty, które znajdą się w imiennym zestawie selekcji
Rysunek 4.17. Wpisz nazwę do pola listy rozwijanej Named Selection Sets
16
Rysunek 4.18. Z listy rozwijanej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu selekcji
Rysunek 4.19. Imienny zestaw selekcji możesz wybrać również z listy rozwijalnej, znajdującej się
w oknie dialogowym Select Object w polu Selection Sets
Rysunek 4.20. W oknie dialogowym Edit Named Selections możesz nie tylko dodawać lub
odejmować obiekty od zestawów selekcji, ale również łączyć i przeprowadzać operacje logiczne
na poszczególnych zestawach.
17
Grupowanie obiektów
Grupowanie łączy zaznaczone obiekty w pojedynczy zestaw zwany grupą. Grupy obiektów mogą
być selekcjonowane, transformowane, modyfikowane i animowane, tak jakby stanowiły
pojedynczy obiekt. Obiekty znajdujące się w grupie nie mogą być selekcjonowane indywidualnie,
dopóki grupa nie zostanie otwarta, rozbita lub rozgrupowana.
Jeżeli planujesz jedynie krótkotrwałą pracę nad zestawem obiektów, a jednocześnie spodziewasz
się, że zajdzie jeszcze potrzeba indywidualnego selekcjonowania pojedynczych obiektów z danego
zestawu, to zamiast grupowania lepiej jest utworzyć imienny zestaw selekcji, tak jak zostało to
opisane w poprzednim podrozdziale.
Aby utworzyć grupę:
1. Zaznacz kilka obiektów (rysunek 4.21).
2. Wybierz Group > Group.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Group (rysunek 4.22).
3. Nazwij grupę lub pozostaw nazwę domyślną Group 01.
4. Kliknij przycisk OK.
Nazwa grupy pojawi się w panelu bocznym i wyróżniać ją będzie pogrubiona czcionka. W
oknie dialogowym Select Object nazwa grupy podawana jest w kwadratowych nawiasach
(rysunek 4.23).
Wskazówki
Aby dodać do grupy nowy obiekt, zaznacz go w scenie, po czym wybierz Group > Attach.
Następnie kliknij grupę, do której chcesz przyłączyć nowy obiekt.
Aby zagniezdzić w grupie inną grupę, zaznacz obydwie grupy, po czym wybierz Group >
Group.
18
Rysunek 4.21. Wyselekcjonuj obiekty, które utworzą grupę
Rysunek 4.22. Okno dialogowe Group umożliwia nadanie nazwy grupie
Rysunek 4.23. W oknie dialogowym Select Object nazwy grup wyróżniane są kwadratowymi
nawiasami
19
Aby otworzyć grupę:
1. Zaznacz grupę.
2. Wybierz Group > Open.
Grupa zostanie otoczona różową obejmą, informującą o tym, że jest ona otwarta (rysunek
4.24).
Aby zamknąć grupę:
1. Zaznacz otwartą grupę.
2. Wybierz Group > Close.
Różowa obejma zniknie i grupa ulegnie zamknięciu (rysunek 4.25).
Rysunek 4.24. Kiedy grupa jest otwarta, otacza ją różowa obejma. Obiekty znajdujące się w
otwartej grupie mogą być selekcjonowane indywidualnie
20
Rysunek 4.25. Kiedy grupa zostaje zamknięta, znika różowa obejma. Obiekty znajdujące się w
grupie mogą być selekcjonowane jako jedna całość
21
Aby odłączyć obiekt od grupy:
1. Otwórz grupę.
2. Wyselekcjonuj obiekt, który ma zostać odłączony (rysunek 4.26).
3. Wybierz Group > Detach.
Obiekt odłączy się od grupy (rysunek 4.27).
Aby rozgrupować obiekty:
1. Wyselekcjonuj grupę (rysunek 4.28).
2. Wybierz Group > Ungroup.
Obiekty zostaną rozgrupowane (rysunek 4.29).
Wskazówka
Aby za jednym razem rozgrupować także grupy zagnieżdżone, wybierz Group > Explode.
Rysunek 4.26. Wyselekcjonuj obiekty, które chcesz odłączyć od grupy
Rysunek 4.27. W powyższej scenie grupa została zredukowana do pojedynczego obiektu.
Odłączone obiekty mogą być teraz selekcjonowane indywidualnie
22
Rysunek 4.28. Kliknij nazwę któregokolwiek z obiektów grupy, aby zaznaczyć ją całą
Rysunek 4.29. Kiedy grupa zostanie rozgrupowana, obiekty mogą być selekcjonowane
indywidualnie
23
Wyświetlanie obiektów
W 3ds max możliwe jest kontrolowanie wyświetlania obiektów zarówno indywidualnie, jak i dla
całego okna widokowego. W tym podrozdziale dowiemy się, jak zmienić wyświetlanie
pojedynczego obiektu, manipulując jego właściwościami. Informacje na temat zmiany trybów
wyświetlania w oknach widokowych znajdziesz w rozdziale trzecim, Nawigacja i wyświetlanie.
Polecenia służące do zmiany nazwy, koloru oraz wyświetlania obiektów lub ich komponentów
znalezć można w panelu bocznym (rysunek 4.30). Znajdują się tam również polecenia do
ukrywania oraz zamrażania, kontrolujące możliwość selekcjonowania obiektów.
Wszelkie zmiany parametrów wyświetlania, dokonane w panelu bocznym Disply, automatycznie
są odzwierciedlane w oknie dialogowym Object Properties i na odwrót (rysunek 4.31). W oknie
tym znajdują się takie same polecenia wyświetlania jak w panelu Display, za wyjątkiem poleceń
ukrywania i zamrażania. Aby wywołać okno dialogowe Object Properties, wybierz Edit > Object
Properties, lub kliknij aktywne zaznaczenie prawym przyciskiem myszy i z menu blokowego
Transform wybierz pozycję Properties. Aby wywołać paletę pływającą z poleceniami
wyświetlania, wybierz Tools > Display Floater.
Opcje znajdujące się w rolecie Display Color umożliwiają z kolei przełączanie się pomiędzy
kolorami, przypisanymi do obiektów w rolecie Name and Color a kolorami przypisanych do
obiektów materiałów. Takie rozwiązanie jest dodatkowym sposobem ułatwiającym rozróżnianie
obiektów w skomplikowanych scenach.
24
Rysunek 4.30. Wyświetlanie obiektów kontrolowane jest z poziomu panelu bocznego Display
25
Rysunek 4.31. Sekcja Display Properties, znajdująca się w oknie dialogowym Object Properties,
jest prawie identyczna z roletą Display Properties, znajdują się w panelu bocznym Display
26
Polecenia kontrolujące właściwości wyświetlania obiektów wpływają na sposób renderowania
obiektów w oknach widokowych, tak w trybach szkieletowych, jak i w trybach cieniowanych. Do
właściwości wyświetlania, które oddziałują wyłącznie na tryby cieniowane, zaliczyć można:
f& See-Trough  funkcja ta sprawia, że obiekt staje się przezroczysty. Działa jedynie w oknie
widokowym i nie wywiera wpływu na wyrenderowany obraz.
Do właściwości wyświetlania, które oddziałują wyłącznie na tryby szkieletowe, zaliczyć można:
f& Backface Cull  funkcja ta nie wyświetla siatek, których powierzchnie posiadają normalne
zwrócone przeciwnie do kamery. Wyłącz tę funkcję, aby widzieć całkowitą strukturę obiektu.
f& Edges Only  funkcja ta ukrywa wspólne krawędzie pomiędzy parami płaszczyzn
elementarnych leżących w jednej płaszczyznie, tj. pomiędzy przylegającymi do siebie
płaszczyznami elementarnymi, które mogą zostać wyselekcjonowane jako wielobok. Wyłącz
tę funkcję, aby widzieć faktyczną liczbę płaszczyzn elementarnych składających się na
powierzchnię siatkową.
f& Vertex Ticks  funkcja ta wyświetla wierzchołki jako małe lub duże kropki, w zależności od
ustawień preferencyjnych zdefiniowanych w zakładce Viewport okna dialogowego Preference
Settings.
Do właściwości wyświetlania, które oddziałują zarówno na tryby szkieletowe, jak i na tryby
cieniowane, zaliczyć można:
f& Display as Box  funkcja ta wyświetla obiekt jako obejmę. Dzieje się tak nawet wówczas,
gdy okno widokowe pokazuje obraz w wyższej rozdzielczości.
f& Trajectory  funkcja ta wyświetla ścieżkę animacji obiektu.
f& Ignore Extents  funkcja ta sprawia, że polecenie Zoom Extents ignoruje wyselekcjonowany
obiekt.
f& Show Frozen in Grey  funkcja ta sprawia, że zamrożone obiekty wyświetlane są w kolorze
szarym.
f& Vertex Colors  funkcja ta wyświetla kolory przypisane do wierzchołków, w czasie edycji na
poziomie struktury (zobacz rozdział ósmy). Dodatkowo może uwzględniać cieniowanie.
Przykładowe tryby wyświetlania obiektów pokazane zostały na rysunku 4.32.
27
Rysunek 4.32. Dzbanek ustawiony na białym tle, wyświetlany za pomocą różnych funkcji
Rysunek 4.33. Wyselekcjonuj obiekt, który ma zostać ukryty
28
Ukrywanie obiektów pomaga w zarządzaniu złożonymi scenami  poprzez uproszczenie widoku
i przyspieszenie odświeżania w oknach widokowych. Obiekty ukryte stają się niewidoczne i nie
mogą zostać wyselekcjonowane do czasu, aż na nowo pojawią się w scenie.
Aby ukryć obiekt:
1. Zaznacz obiekt, który chcesz ukryć (rysunek 4.33).
2. W panelu bocznym Display rozwiń roletę Hide (rysunek 4.34).
3. W rolecie Hide kliknij przycisk Hide Selected.
Zaznaczony obiekt zniknie ze sceny (rysunek 4.35).
Wskazówki
Przycisk Hide Unselected ukrywa obiekty niezaznaczone.
Przycisk Hide by Name umożliwia ukrycie obiektów z listy (rysunek 4.36).
Przycisk Hide by Hit umożliwia ukrycie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Obiekty zamrożone nie mogą zostać ukryte, dopóki nie zostanie włączona funkcja Hide
Frozen Objects.
Rysunek 4.34. W rolecie Hide znajdują się polecenia do ukrywania i ponownego wyświetlania
obiektów
29
Rysunek 4.35. Scena po ukryciu zaznaczonego obiektu
Rysunek 4.36. W oknie dialogowym Hide Objects możesz wybrać nazwy obiektów, które mają
zostać ukryte. Zwróć uwagę na podobieństwo do okna Select Objects
30
Aby wyświetlić ukryty obiekt:
1. Kliknij przycisk Unhide by Name.
lub
Wciśnij 5 na klawiaturze nienumerycznej.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Unhide Objects z listą ukrytych obiektów (rysunek
4.37).
2. Zaznacz nazwę obiektu, który chcesz wyświetlić.
3. Kliknij przycisk OK.
Ukryty obiekt ponownie pojawi się w scenie (rysunek 4.38).
Aby wyświetlić wszystkie ukryte obiekty:
f& W rolecie Hide kliknij przycisk Unhide All.
Wszystkie ukryte obiekty ponownie pojawią się w scenie.
Roleta Hide by Category umożliwia ukrywanie obiektów według typu. Jeżeli aktualnie nie
pracujesz nad światłami lub kamerami, staraj się je ukrywać, a wówczas będziesz mógł
powiększać do granic widok na scenę w znacznie większym stopniu. Innym przydatnym
zastosowaniem tego zestawu poleceń jest ukrywanie obiektów pomocniczych oraz obiektów
wykorzystanych przy tworzeniu obiektów złożonych.
Aby ukryć obiekt według typu:
1. W panelu Display rozwiń roletę Hide by Category (rysunek 4.39).
2. Włącz funkcję odpowiadającą za typ obiektu, który chciałbyś ukryć.
Obiekty danego typu zostaną ukryte.
Wskazówka
Aby ponownie wyświetlić obiekty ukryte według typu, włącz funkcję odpowiadającą za typ
obiektu, który chciałbyś wyświetlić.
Rysunek 4.37. Na liście obiektów okna dialogowego Unhide Objects zaznacz nazwę obiektu,
który chcesz wyświetlić
31
Rysunek 4.38. Scena po ponownym wyświetleniu ukrytego obiektu
Rysunek 4.39. Roleta Hide by Category służy do ukrywania obiektów według typu
Rysunek 4.40. Zaznacz obiekt, który ma zostać zamrożony
32
Zamrażanie zabezpiecza obiekty przed przypadkową edycją, dając jednocześnie możliwość
oglądania ich w scenie. Zamrożone obiekty zmieniają kolor na ciemnoszary i nie można ich
wyselekcjonować, dopóki nie zostaną odmrożone.
Aby zamrozić obiekt:
1. Zaznacz obiekt (rysunek 4.40).
2. Otwórz panel boczny Display.
3. Rozwiń roletę Freeze.
Poniżej pojawią się przyciski służące do zamrażania obiektów (rysunek 4.41).
4. W rolecie Freeze kliknij przycisk Freeze Selected.
lub
Wciśnij 6 na klawiaturze nienumerycznej.
Obiekt zostanie zamrożony (rysunek 4.42).
Wskazówki
Przycisk Freeze Unselected zamraża wszystkie widoczne obiekty, które nie zostały
wyselekcjonowane ani zamrożone.
Przycisk Freeze by Name wywołuje okno Freeze Objects z listą nieukrytych i
niezamrożonych obiektów, które można zamrozić (rysunek 4.43).
Przycisk Freeze by Hit umożliwia zamrożenie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Jeżeli nie chcesz, aby zamrożony obiekt wyświetlany był w kolorze szarym, wyłącz funkcję
Show Frozen in Grey , znajdującą się w rolecie Display Properties.
Rysunek 4.41. W rolecie Freeze znajdują się polecenia zabezpieczające obiekty przed
wyselekcjonowaniem
33
Rysunek 4.42. Zamrożony obiekt zmienia kolor na ciemnoszary
Rysunek 4.43. Okno dialogowe Freeze Objects daje możliwość zamrażania obiektów z listy
34
Aby odmrozić obiekt:
1. Kliknij przycisk Unfreeze by Name.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Unfreeze Objects z listą zamrożonych obiektów
(rysunek 4.44).
2. Zaznacz nazwę obiektu, który chcesz odmrozić.
3. Kliknij przycisk OK.
Obiekt zostanie odmrożony (rysunek 4.45).
Aby odmrozić wszystkie zamrożone obiekty:
f& W rolecie Freeze kliknij przycisk Unfreeze All.
lub
Wciśnij 7 na klawiaturze nienumerycznej.
Wszystkie zamrożone obiekty zostaną odmrożone.
Wskazówki
Przycisk Unfreeze by Hit pozwala na odmrożenie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Część poleceń ukrywania i zamrażania znalezć można także w kontekstowym menu
blokowym Display (rysunek 4.46).
Rysunek 4.44. W oknie dialogowym Unfreeze Objects zaznacz nazwę obiektu, który chcesz
odmrozić
35
Rysunek 4.45. Odmrożony obiekt powraca do koloru pierwotnego i może zostać ponownie
wyselekcjonowany
Rysunek 4.46. W menu blokowym Display znajdują się skróty do niektórych poleceń ukrywania i
zamrażania
36
37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r04 5 popr (4)
r04 5 popr
r01 02 popr (2)
PPR kol popr
oiur r04 ver
EW N? popr
instrukcja zura 5120 pl wer popr
popr chemia pp jednofunkcyjne zw org
r12 02 popr
Motoreduktor bez przekladni pasowej czcionka 12 popr

więcej podobnych podstron