Historia powszechna wiek XVI R3


III. POWSTANIE SCENTRALIZOWANYCH PAŃSTW NARODOWYCH
Scalanie terytoriów państwowych
Średniowieczna ewolucja stosunków spo-łeczno-politycznych w większości krajów europejskich doprowadziła je do stanu rozbicia politycznego, gdy państwo z nominalnym władcą na czele było właściwie zbiorowiskiem księstw, hrabstw czy nawet królestw, skłóconych nadto ze sobą. Niekiedy rozbity politycznie kraj zostawał uzależniony od władzy z zewnątrz, i to uzależnienie pogłębiało jeszcze osłabienie i zamęt wewnętrzny. W takiej sytuacji na przestrzeni XIII, XIV lub XV w. znajdowały się Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Polska i Wielkie Księstwo Moskiewskie. Jednakże już w XIV-XV stuleciu wiele krajów osiągnęło wewnętrzne zjednoczenie, choć proces ten trwał zazwyczaj do XVI w.,a w wypadku Włoch i Niemiec aż do XIX w. Odbudowa bowiem władzy centralnej i zjednoczenie polityczne kraju nie wszędzie były możliwe. W niektórych krajach rozbicie wewnętrzne tak się utrwaliło, na przykład we Włoszech czy Niemczech, że władza centralna nie była w stanie podporządkować sobie mniejszych feudalnych państewek.
Zjednoczenie polityczne poszczególnych państw europejskich przebiegało w różnych warunkach. I tak w Hiszpanii tendencje zjednoczeniowe łączyły się z walką wyzwoleńczą przeciw panowaniu arabskich Maurów, a zakończeniem tej walki, zwanej rekonkwistą, praktycznie stało się zdobycie w 1492 r. Grenady. Początkowo ośrodkami krystalizacji politycznej były tu królestwo Kastylii wraz z Leonem oraz królestwo Aragonii z Walencją i Katalonia. Małżeństwo Izabeli Kastylijskiej
(1451-1504) z Ferdynandem Aragońskim (1452-1516) doprowadziło w 1469 r. do unii personalnej, która nie uległa już rozpadowi.
Inaczej wyglądało zjednoczenie Francji, pogrążonej wprawdzie w wojnie stuletniej (1337-1453), ale posiadającej stale określone terytorium i istniejącą władzę królewską, choć bezsilną wobec swych wielkich wasali, do których m. in. z racji swych posiadłości w zachodniej Francji należeli królowie Anglii: Walka z Anglikami pozwoliła stopniowo zmobilizować społeczeństwo i stworzyć na wyzwolonych terenach silną organizację, by po wypędzeniu z kraju wojsk angielskich uporać się kolejno z osłabionymi księstwami, przede wszystkim z Burgundią. Proces zjednoczenia ciągnął się tu jednak do 1536 r., tj do momentu, gdy formalnie przyłączono do korony francuskiej Bretanię.
W Polsce zjednoczenie nastąpiło jeszcze na przełomie XIII i XIV w., objęło ono jednak tylko część pierwotnych ziem królestwa. Jeszcze inaczej proces ten przebiegał na Rusi, rozbitej na szereg księstw, uzależnionej od Tatarów i okrojonej na zachodzie przez Litwę. Inicjatywa zjednoczenia wyszła tu od książąt moskiewskich, którzy przez cały wiek XV, aż po rok 1521, przyłączali kolejno poszczególne księstwa do swojego, jednocześnie zaś zrzucali jarzmo tatarskie (1480).
Zjednoczenie polityczne, likwidacja samodzielnych księstw, nie mogło się ograniczyć do odebrania książętom niezależnej władzy politycznej, do podporządkowania ich koronie, gdyż ta formalna zależność, na przykład we Francji, w teorii istniała zawsze. Trzeba było albo zlikwidować wielkich feudałów w krwa-
73
wej walce i uniemożliwić pojawienie się następców, albo też tak ich osłabić, by nie mieli jak i czym sięgnąć po niezależną władzę. Dlatego ze strony monarchy i jego otoczenia starano się ograniczyć ich dochody, pozbawić majątków, zależną od nich miejscową administrację zastąpić królewską, wreszcie zlikwidować ich możliwości obronne, zabraniając utrzymywania osobnego wojska i twierdz. Te wszystkie posunięcia były możliwe dla władzy królewskiej jednak tylko wtedy, gdy miała za sobą silne poparcie społeczne, a poparcia takiego udzielały jej miasta i drobne rycerstwo, obie grupy poszkodowane i przytłaczane przez wielkich feudałów, obie zainteresowane w emancypacji, zdobyciu władzy i płynących z niej korzyści. Realizacja zaś planów zjednoczeniowych wymagała środków, którymi mogłaby działać władza królewska, a tymi środkami były przede wszystkim zreorganizowany skarb i utworzone nowe wojsko królewskie.
Umocnienie władzy królewskiej
Dążenie do stworzenia silnej, absolutysty-cznej władzy monarszej znajdowało równocześnie ideologiczną argumentację. Tradycję, nieraz świadomie kształtowaną, silnej władzy królewskiej uzupełniały szczególnie w XVI w. wnioski wyprowadzane z prawa rzymskiego, obserwacje i uogólnienia na temat skuteczności działania politycznego, sformułowane m. in. przez Nicolo Machiavellego, wreszcie postulaty ideologów reformacji żądających częstokroć oddzielenia zagadnień władzy świeckiej od kościelnej, z podporządkowaniem w wielu wypadkach tej ostatniej monarsze.
Prawo rzymskie, powstałe w swym zasadniczym kształcie w okresie cesarstwa, odnowione i badane w XV-XVI stuleciu przez prawników-humanistów, wprowadziło pojęcie władcy jako jednostki stojącej ponad prawem i będącej źródłem prawa. To pojecie absolutnej władzy monarszej, wynikające z prawa rzymskiego, silnie oddziaływało na umysły prawników-praktyków politycznych, jak na przykład kanclerza Antoine'a Duprata we
Francji, tym bardziej że prawo rzymskie przez swą ścisłość, wszechstronność i wysoki poziom teoretyczny stanowiło autorytet dla ówczesnych ludzi.
Pojecie zakresu władzy monarszej i jej realnego stosowania przemyślał i przedstawił od strony praktycznej obserwacji i wypływających z niej wniosków Nicolo Machiavelli (1469-1527) w dziele // Principe (Książę, I wydanie - 1516). W oparciu o dzieje władców państewek włoskich, ich karier i upadków starał się on określić postać i działalność władcy nie od strony interesu poddanych, moralności czy nakazów religijnych, lecz z punktu widzenia skuteczności działania w imię racji stanu. Ten osławiony później "makiawelizm" nie był wyzwaniem rzuconym "sprawiedliwemu porządkowi", lecz przedstawieniem wniosków wynikających z realnego życia, wniosków, które w pojęciu autora miały prowadzić do budowy silnej władzy centralnej i zjednoczenia rozbitego politycznie kraju, w tym wypadku Włoch.
Reformacja i kontrreformacja dorzucały nowe elementy do rozumienia zakresu praw i obowiązków królewskich. Dawny obowiązek opieki nad Kościołem, przy jednoczesnym ideologicznym podporządkowaniu władzy świeckiej kościelnej jako nadrzędnej, ulegał teraz częstokroć odwróceniu. Władcy protestanccy stawali się zwierzchnikami Kościołów na terenie swych państw, Kościołów, które nie były chronione autorytetem papieskim, przywilejami czy własną autonomią przed ingerencją władzy świeckiej. Wprost przeciwnie, władca stawał się jedynym opiekunem większości protestanckich Kościołów, niekiedy nawet formalnie ich zwierzchnikiem, jak to miało miejsce na przykład w Anglii. Praktycznie zresztą dość wyraźne podporządkowanie Kościoła monarsze nastąpiło i po stronie katolickiej; widać to wyraźnie w Hiszpanii drugiej połowy XVI w. Filip II uważał się za człowieka bardziej odpowiedzialnego za losy Kościoła katolickiego niż zmieniający się kolejno papieże, z drugiej zaś strony Kościół i jego agendy, jak inkwizycja czy zakon jezuitów, były narzędziami jego polityki wewnątrz państwa i na terenie międzynarodowym. Częściowe uzależnienie Kościoła, a przynaj-
74
Dwaj ambasadorzy (H. Holbein)
mniej jego hierarchii od monarchy nastąpiło również w innych państwach katolickich, jak Polska czy Francja.
Ostatecznie teoretyczne sformułowanie idei nowego państwa i władzy dał Jean Bodin (1530-96) w dziele Les six livres de la republique (Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej, I wydanie 1576). Rozwinął w nim ideę suwerenności wewnętrznej i zewnętrznej państwa oraz przedstawił pojecie monarchii absolutnej jako najlepszej formy rządów. Monarcha absolutny stoi według niego ponad prawem, a ograniczają go tylko prawa boskie i niektóre uprawnienia poddanych, wśród tych przede wszystkim prawo własności. Królowi przysługuje bezwzględne prawo decyzji o zawieraniu pokoju czy rozpoczynaniu wojny, prawo łaski, mianowania urzędników, bicia monety i żądania posłuszeństwa od swych poddanych.
Władza królewska musiała jednakże posiadać nie tylko teorię uzasadniającą jej uprawnienia zwierzchnie i ich zakres, ale także środki, które zmusiłyby innych do uznawania praw monarchy. Nowymi środkami, jakimi dysponował władca państwa scentralizowanego, były: zreorganizowany skarb, stałe wojsko zaciężne i rozbudowana zawodowa administracja oraz nowo powstająca dyplomacja.
Dochody państwowe
Podstawę skarbowości średniowiecznej stanowiła zasada, że funkcje państwowe są wypełniane przez określonych ludzi w oparciu o posiadany przez nich, czy tylko użytkowany, majątek ziemski. I tak do służby wojennej zobowiązywało posiadanie ziemi na prawie -lennym czy rycerskim, które to obowiązki wiązały się ze stanowiskiem szlachty jako stanu. Urzędnicy sądowi czy administracyjni posiadali zazwyczaj uposażenie w formie dóbr ziemskich, zamków królewskich lub świadczeń od ludności zamieszkującej pewne tereny. Królowi wreszcie dochody z dóbr królewskich oraz świadczenia zamieszkującej te dobra ludności powinny wystarczyć na wydatki . związane z jego utrzymaniem wraz z dworem, urzędnikami itp. Zasada ta oczywiście uległa ewolucji, gdyż królowie starali się zagwarantować sobie dochody dodatkowe, głównie w formie wpływów z miast, ceł, myt, ewentualnie podatków. Niemniej jednak podatki, szczególnie bezpośrednie, uważane były za coś nadzwyczajnego i wymagały każdorazowej zgody zainteresowanych, ściślej mówiąc feu-dałów świeckich i duchownych, którzy zgadzali się na ewentualne opodatkowanie nie
siebie zresztą, lecz zależnej od siebie ludności.
W tych warunkach stworzenie i utrzymanie silnej władzy królewskiej wymagało uzyskania od poddanych jak największych wpływów pieniężnych, szczególnie zaś podatków, i to nakładanych możliwie niezależnie od zgody stanów, gdy: za nią często trzeba było płacić ustępstwami politycznymi.
Podatki pośrednie, jak na przykład od soli czy napojów, były na ogół łatwiejsze do ustanowienia i większość państw pod koniec średniowiecza posiadała utrwalone w tym zakresie zwyczaje. Podobnie cła i myta, wynikające w pewnej mierze z obowiązku ochrony dróg i ich użytkowników, czy budowy mostów i grobli, zależały jedynie od woli królewskiej. Najtrudniej jednak było uzyskać podatki bezpośrednie, wpłacane według liczby ludności (pogłów-ne), posiadanej ziemi uprawnej czy nieruchomości miejskich. Szlachta z magnaterią i duchowieństwem, choć same z reguły nie płaciły podatków, nie chciały się łatwo zgodzić na konkurencję królewską w eksploatowaniu zamieszkującej ich dobra ludności. Podatki stałe udało się na przykład uzyskać królom Francji w XIV w. (tzw. taille), podczas gdy w Anglii ich nakładanie wymagało każdorazowej zgody parlamentu, podobnie jak w Polsce, Niemczech i Hiszpanii. W Rosji natomiast wielki książę utrzymał stały podatek narzucony ludności przez Tatarów, zachowując go dla siebie.
Podatki pośrednie i bezpośrednie, te ostatnie nie zawsze możliwe do uzyskania, nie wystarczały na potrzeby państwa i jednym ze źródeł uzupełniania deficytu w skarbie były dobra królewskie. Rzadko kiedy łączyło się to jednak z poprawą ich gospodarki i dochodowości lub zabiegami o rewindykację bezprawnie zagarniętych przez magnatów majątków królewskich. Najczęściej starano się za tzw. królewszczyzny uzyskać pieniądze, zastawiając je lub sprzedając, co zresztą zazwyczaj było ustawowo zakazane. Ponadto w krajach pro-testanckich,a nawet i w katolickiej Hiszpanii, dochodziło do konfiskowania dóbr kościelnych, by natychmiast pozbyć się ich i uzyskać ze sprzedaży większe sumy pieniężne. Oczywiście również w wypadku konfiskaty dóbr świeckich, o ile nie były one natychmiast od-
Jacob Fugger (A. Diirer)
dawane komu innemu, najczęściej ulegały sprzedaży. Ówcześni władcy, potrzebujący gotówki, sprzedawali również przywileje handlowe, przemysłowe, stanowe, a nawet urzędy, wychodząc z założenia, że system sprzedaży nie umniejsza ich praw, pieniądze natomiast wzmacniają władzę.
Wreszcie źródłem pokrycia narastającego deficytu skarbu był kredyt, który przybierał rozmaite formy. Skarbowość królewską prowadzili często zawodowi bankierzy i wielcy kupcy, którzy nie zawsze mogli ściśle oddzielić własne fundusze od królewskich. Wypłacając awansem, przed napływem dochodów, różne sumy pieniężne na zlecenie władcy, stawali się szybko wierzycielami skarbu. Dwa były sposoby likwidacji takiego zadłużenia - albo król dawał w zamian wierzycielowi prawo do pewnych dochodów skarbowych, z których wpływy miały zlikwidować długi, albo też król dawał posłuch częstym wówczas oskarżeniom o sprzeniewierzenie skarbowych funduszów przez swego urzędnika. Wówczas urzędnik--finansista stawał przed sądem, skazywano go, a przede wszystkim konfiskowano cały jego majątek, przy okazji długi ulegały oczywiście dezaktualizacji, jak to miało miejsce na przykład w 1527 r. we Francji z Semblan-cayem.
Pożyczkami dla skarbu służyli zwykle do-
76
browolnie bankierzy. Znani Fuggerzy byli stałymi dostarczycielami kredytu dla cesarza Karola V i jego syna Filipa II hiszpańskiego. Wobec ciągłego wzrostu zadłużenia i niemożności spłaty długów przez monarchę, w ich ręce dostawały się majątki królewskie, kopalnie kruszców i rtęci w Hiszpanii, udziały we wpływach z kolonii, co zresztą nie chroniło bankierów od ruiny, spowodowanej niesolidnością i bankructwami władców. Z usług wielkich domów kupiecko-bankowych korzystali nie tylko władcy habsburscy. Podobnie francuscy Walezjusze korzystali z kredytu pełną ręką, przy czym ich wierzycielami byli przede wszystkim bankierzy włoscy, głównie genueńscy, oraz miejscowe mieszczaństwo francuskie; to ostatnie również zbiorowo w formie długu zabezpieczonego przez miasto (rentes surl'Hotelde Ville).
Wydatki państwowe
~J9sl'0:;
Konieczność rozbudowy skarbu, zwiększenia ciężarów podatkowych, korzystania z kredytu wynikła ze wzrastających niezwykle szybko wydatków skarbu królewskiego. Wydatki te były przede wszystkim przeznaczone na wojsko, częściowo na administrację, służbę dyplomatyczną, koszty utrzymania dworu i osobiste wydatki królewskie. W XVI w. bowiem nastąpiła rozbudowa dworu, który pełnił funkcję zarówno otoczenia królewskiego, jak i centralnych urzędów państwowych, przy jednoczesnym wzroście wystawności życia, co łączyło się zresztą wówczas z mecenatem artystycznym, literackim i naukowym.
Jeden z nieznanych niemal dawniej wydatków stanowiły koszty utrzymania służby dyplomatycznej, a więc nie tylko goszczenia obcych posłów u siebie, ale wysyłania własnych posłów czy ambasadorów za granicę. Właśnie w owym okresie tworzy się instytucja stałych przedstawicieli dyplomatycznych przy najważniejszych ośrodkach politycznych w Europie. Tacy stali przedstawiciele pojawili się dość licznie przy dworze cesarskim, w Rzymie przy stolicy apostolskiej, w Wenecji, rzadziej w innych krajach, jak Francji, Anglii czy Polsce. Działalność dyplomatyczna zaś polegała nie
tylko na wysyłaniu i utrzymywaniu przedstawicieli dyplomatycznych wraz z odpowiednim orszakiem. Dyplomaci musieli działać - prowadzić rokowania, zbierać wiadomości, prowadzić akcję propagandową, a to kosztowało. Najbardziej jednak skuteczną metodę stanowiło dawanie pensji czy podarków wpływowym postaciom w państwie, na którego politykę chciano oddziaływać. Takie pensje od obcych monarchów pobierali skromni, ale ruchliwi i świadomi wielu spraw sekretarze, wpływowi doradcy, nawet pierwsi ministrowie, jak na przykład kardynał Thomas Wolscy (1471-1530), przez wiele lat alter ego króla angielskiego Henryka VIII (1509-47), który brał pieniądze od Francji. Czasem wreszcie, zamiast samemu toczyć wojny, lub też dla zaszachowania przeciwnika, opłacało się subwencjonować biedniejszych monarchów, by ci zaczynali wojnę lub nie przerywali toczonych walk z aktualnymi wrogami subwencjonującego. Tak na przykład postępował król Francji Franciszek I (1515-47), rywalizujący z Habsburgami, w stosunku do Jana Zapolyi, króla Węgier (1526-40).
Dwory królewskie XVI w. nie przypominały jeszcze Wersalu Ludwika XIV, niemniej jednak każdy z monarchów otaczał się rojem dworzan, dam dworu, wyższych i niższych urzędników, służby, wreszcie gwardii przybocznej. Dwór taki, nie licząc żołnierzy, składał się przeciętnie z paruset osób, żywionych, ubieranych i zazwyczaj jeszcze opłacanych przez króla. Ponadto przebywali czasowo na dworze artyści, literaci, uczeni, których król zatrudniał lub którym pomagał. Mecenat artystyczny w tym okresie, wypływający bądź z rzeczywistego zainteresowania sztuką i literaturą, bądź też będący jedynie wynikiem snobizmu lub świadomej chęci nadania blasku swej osobie i władzy, był nader rozpowszechniony w Europie. Wystarczy przypomnieć działalność królów Francji, którzy mimo ustawicznych wojen wystawili dla siebie zamki w Paryżu (Louvre) i okolicach (Madrid, St. Germain-en-Lay) oraz w Blois, Chambord i in., Filipa II hiszpańskiego, który wzniósł ogromny kompleks pałacowo-klasztorny, zwany Eskurial, w górach Sierra de Guadar-rama, czy Henryka VIII angielskiego, który
77
wybudował wiele pałaców, m. in. Hampton Court. Nadworni malarze monarchów to najlepsze pędzle epoki, jak Tycjan, Rubens, Holbein i in., literaci sławili monarchę i życie dworskie, a nawet uczeni znajdowali nieraz poparcie i pracę, jak na przykład tzw. lektorzy królewscy we Francji.
Wojskowość - postęp w uzbrojeniu
Wojskowość średniowieczna, jak już była o tym mowa, opierała się na zasadzie obowiązków stanowych, wynikających z faktu posiadania ziemi na prawie rycerskim. W armiach średniowiecznych, złożonych w przeważającej mierze z konnicy, główną rolę odgrywali ciężkozbrojni rycerze wspomagani przez lekko-zbrojnych, konnych strzelców (łuczników, kuszników) i słabiej jeszcze uzbrojone sługi. Armie takie składały się z oddziałów lennego rycerstwa pod dowództwem swych seniorów lub też oddziałów rycerzy zgrupowanych według rejonu, w którym mieszkali bądź posiadali swe dobra. Piechota nie odgrywała w tych armiach zwykle większej roli, z wyjątkiem wojsk szwajcarskich i angielskich, w których wolni chłopi, obowiązani do służby wojennej jako pikinierzy (Szwajcarzy) lub łucznicy (Anglicy), tworzyli oddziały zdolne zmierzyć się z rycerską konnicą. Artyleria używana pod koniec średniowiecza, słaba i prymitywna, nadawała się jedynie do działań oblęźniczych i to na skromną skalę.
Inaczej natomiast przedstawiały się armie szesnastowieczne. Ich cechy charakterystyczne - to duża ilość broni palnej, ręcznej i artylerii, następnie zaciężny lub najemny, a więc zawodowy charakter służby wojskowej, narastająca przewaga piechoty w bitwach i działaniach oblęźniczych, wreszcie wyrabianie się nowych zasad umiejętności walki (taktyki) i prowadzenia działań wojennych (strategii) oraz pojawienie się teoretycznej wiedzy wojskowej.
W odróżnieniu od prymitywnej rusznicy piętnastowiecznej, będącej jak gdyby ręcznym działkiem, w początkach XVI w. rozpowszechniają się tzw. arkebuzy, jako broń palna piechoty. Arkebuzy były to właściwie opra-
wione w drzewo rusznice, którym dodano kolbę na wzór kuszy, co znacznie ułatwiało operowanie tą bronią. Dalszy etap rozwoju ręcznej broni palnej stanowiło wynalezienie muszkietu, a wiec strzelby z dłuższą lufą, czyli mocniej, dalej i celniej strzelającej. Wynalazek ten był możliwy tak dzięki wyższej technice wykonania broni, jak i zastosowaniu wbijanych w ziemię widełek (tzw. forkietu) do podpierania lufy przy strzelaniu. Muszkiet ten początkowo, tak jak rusznica i arkebuz, wymagał zapalenia prochu lontem, później jednak, w drugiej połowie XVI, a głównie w XVII i XVIII w. wprowadzono wiele ulepszeń, przede wszystkim urządzenie do zapalania prochu iskrą. W krótkim czasie skomplikowana produkcja arkebuzów i muszkietów rozpowszechniła się na tyle, że można było wyposażyć w nie wiele tysięcy żołnierzy pieszych w każdym większym państwie XVI w.
Również w XVI w. w Niemczech wynaleziono ulepszony zamek, tzw. kołowy ze sprężyną; pozwoliło to na wyrób nie tylko lżejszych i szybkostrzelnych strzelb, ale i pistoletów, w które zaczęto od XVI w. uzbrajać konnych.
Przemiany techniczne dotyczyły również artylerii. Przeważały wówczas działa spiżowe, które odlewano, a następnie lufę rozwiercano, choć pojawiały się już działa żelazne, lżejsze, lecz trudniejsze do wytwarzania. Ważnym udoskonaleniem dział było zastosowanie lawet z kołami, dotychczas bowiem przewożono działa na wozach, a później mozolnie je ustawiano na osobno przewożonych czy też budowanych na miejscu nieruchomych lawetach. Dzięki tej innowacji artyleria łatwiej mogła działać w polu, łatwiej też przenosić się z miejsca na miejsce. Kule armatnie miały kształt kulisty; robiono je zwykle z żelaza (kule kamienne wychodziły już z użycia) i to tak pełne, jak też drążone i napełniane prochem. Te ostatnie miały większy promień rażenia odsłoniętych celów, szczególnie ludzi. Działa różniły się swym charakterem i wielkością, ale następowała już wówczas pewna ich unifikacja, w formie określania wagi miotanego pocisku. Na przykład w wojsku cesarskim zaczęto o-kreślać wagę w 1544 r. Artyleria, co najmniej kilkadziesiąt dział licząca, towarzyszyła każ-
78
Działo. Fragment Bitwy pod Orszą, 1514 r.


VM'f^mNv
dej większej armii, a działa umieszczano, również na okrętach wojennych i statkach handlowych.
Wojskowość - organizacja wojska
Zasadniczą cechą armii szesnastowiecznej był jej charakter płatny i zawodowy, przy czym należy tu wyróżnić dwa typy organizacji i werbunku oddziałów, najemny i zaciężny. Oddziały najemne najczęściej używane były we Włoszech w walkach pomiędzy państewkami włoskimi. Organizowano te oddziały, zawierając umowę jak gdyby z przedsiębiorcą wojskowym, który za określoną kwotę pieniężną zobowiązywał się wystawić na swój rachunek określonej wielkości oddział żołnierzy i walczyć nimi przez okres czasu przewidziany w umowie. Ci osławieni włoscy kondotierzy, zupełnie obojętni w stosunku do celów politycznych, o jakie walczyli, dążyli tylko do osiągnięcia najwyższego zysku przy minimum strat. Stąd też ich działania wojenne były na ogół mało skuteczne i zwykle niezbyt krwawe.
Znacznie bardziej rozpowszechniony w Europie i sprawniejszy był system powoływania oddziałów zaciężnych. Polegał on również na umowie z dowódcą przyszłego oddziału, w której jednakże dowódca wojska zaciężnego uzależniał się od króla i zostawał upełnomocniony w jego imieniu do zaciągania określonej
liczby żołnierzy, na ustalonych z góry warunkach. Oddział taki stawał się oddziałem królewskim, a nie prywatnym, wynajętym czasowo, jak oddział najemny. Każdy żołnierz otrzymywał ustalony w umowie żołd od króla, służbę jego mógł król przedłużyć lub oddział rozpuścić. W umowie początkowej określono, jak mają być uzbrojeni żołnierze, jakie odszkodowanie im się należy w wypadku poniesienia straty, na przykład zabicia konia itp.
Przykładem nowo zorganizowanego wojska zaciężnego może być armia hiszpańska. Zorganizowana ona została pod koniec XV w. jako wojsko zaciężne, a jej głównym twórcą był wybitny dowódca Gonzalvo da Cordova (1443-1515). Podstawową jednostkę stanowiły pułki (coronellaś) piechoty, złożone z 12 kompanii po 500 ludzi uzbrojonych w miecze, piki i arkebuzy. Ponadto coronella miała oddział jazdy liczący około 600 żołnierzy oraz artylerię. Piechota hiszpańska, sławne później tercios, wzorowana pierwotnie na szwajcarskiej, dzięki swym zaletom bojowym stała się wzorem dla innych armii europejskich.
Oba systemy wyrobiły się głównie w XV w., jednakże wiek XVI to okres prawie wyłącznie już wojsk zaciężnych i to tak w odniesieniu do piechoty chłopskiej, jak i rycerskiej jazdy, rzadko już teraz powoływanej z racji samych tylko obowiązków służby wojennej stanu szlacheckiego.
System najemny natomiast przetrwał w
79
XVI stuleciu we flocie, która w ogromnej większości była w tym okresie, szczególnie początkowo, flotą nie królewską, stałą i zacię-żną, lecz flotą kaperską, a wiec złożoną ze statków wynajmowanych władcy wraz z załogą przez swych właścicieli i kapitanów, na o-kreślonych warunkach. Większą rolę odgrywało przy tym nie wymagrodzenie ze strony króla, lecz udział w zdobyczy wojennej. Sławnym dowódcą już nie pojedynczych statków, lecz całej eskadry wojennej w pierwszej połowie XVI w. był genueńczyk Andrea Doria, który ze swymi okrętami początkowo stanowił trzon floty króla Francji Franciszka I, by później (1528) przejść na służbę cesarza Karola V. Dopiero w drugiej połowie XVI i pierwszej XVII w. zaczął się rozpowszechniać system zaciężny i tworzenie stałej floty królewskiej. System ten występował wcześniej jedynie w państewkach włoskich - na przykład Wenecja posiadała stałą flotę wojenną złożoną głównie z galer wiosłowo-żaglowych, statków nie stosowanych zresztą w tym okresie poza terenem Morza Śródziemnego.
Wojskowość - zmiany taktyki i teorii
Zmienia się również w XVI w. taktyka wojenna. Masowo zaczęto wprowadzać na pole bitew uzbrojoną w broń palną piechotę w ilości co najmniej równorzędnej dojazdy. Organizacja i taktyka walki piechoty różniły się nieco, zależnie od kraju i stosowanego tam systemu, ale zasadnicze cechy działania tej broni były analogiczne. Piechota działała w polu w postaci dużych kilkusetosobowych oddziałów, ustawionych w zwarte czworoboki, w zasadzie mało ruchliwe na polu bitwy. Dzieliła się ona na dwa zasadnicze typy żołnierzy - pikinie-rów i strzelców. Pikinierzy, zbrojni w długie piki, tworzyli zewnętrzne frontalne szeregi kolumny, a skierowane na zewnątrz, nieraz wbite drugim końcem w ziemię piki, miały za zadanie nie dopuścić do kolumny walczącej białą bronią konnicy. Za tą osłoną pikinierów w paru szeregach ustawieni byli strzelcy. Ci ostrzeliwali nacierających i podczas gdy jeden z szeregów strzelał, pozostali strzelcy nabijali broń, by strzelać kolejno po chwili. Mimo
rzadkiego ognia piechoty jazda zazwyczaj n: mogła sobie poradzić ze zwartymi, trudnyn do rozerwania kolumnami, najeżonymi z a wnątrz pikami. Jedynie artyleria mogła tak kolumnę pieszych rozbić i to tylko wówczj jeżeli jej jazda nieprzyjacielska lub nawet włai na w prowadzeniu ognia nie przeszkadzał;
W XVI w. w armiach zachodnioeurope skich przeważała już piechota. Do najslav niejszych formacji w owym czasie należeli pii churzy szwajcarscy, którzy walczyli we Wł< szech i Francji, zaciągani na podstawie śpi cjalnych umów z władzami kantonalnym Niemcy w tym okresie wyrobili u siebie ty piechurów zwanych lancknechtami, któn wsławili się w XVI stuleciu nie tylko zwycii stwami, ale i rabunkami, jak głośne obrabi wanie Rzymu w 1527 r., tzw. sacco di Rom Turcy dysponowali specjalnie szkolonyn janczarami, którzy stanowili już w XV v trzon wszystkich większych armii tureckicl Wreszcie tworem początków XVI stulecia b; la wspomniana piechota hiszpańska, zorgan zowana przez Gonzalva da Cordova. Ci tz\ tercios, niezwykle wytrwali w marszu i w wa ce, byli głównym narzędziem przewagi his; pańskiej na polach bitew europejskich w XVI \
Duże zmiany w taktyce pociągnęło za sob użycie artylerii. Ulepszenie dział w sens: zwiększenia ich szybkostrzelności i ruchliwoi ci pozwoliło na prowadzenie ognia artylery skiego, który kruszył i osłabiał szyki przeciv nika, atakowane następnie przez jazdę. W] magało to umiejętnego zgrania ze sobą dzii łań jazdy, piechoty i arylerii. Już w 1515 bitwa pod Marignano dzięki takiemu wspó działaniu i wykorzystaniu artylerii zakończy! się głośnym zwycięstwem Francuzów nad d( skonała szwajcarską piechotą.
Większe jednak zmiany spowodowała art] leria w walce na morzu. Dotychczasowy sp< sób walki polegał na spotkaniu okrętów, ic sczepianiu i walce wręcz piechoty na po'kh dzie, czyli tzw. abordażu, z minimalny] udziałem artylerii. Ten system walki, typów dla flot śródziemnomorskich wyposażonyc głównie w wiosłowe galery, trwał jeszcze d bitwy pod Lepanto (1571) i dominował w flotach włoskich i hiszpańskiej. Zwycięstw Anglików nad Niezwyciężoną Armadą (158f
80
było jednocześnie zwycięstwem nowej taktyki walki na morzu. Dla Anglików okręt - używali oni tylko żaglowców - był pływającą baterią artyleryjską, a liczne na okrętach działa miały za zadanie obezwładnić ogniem, zniszczyć i zatopić przeciwnika na odległość, bez sczepiania i walki wręcz.
Zmiana uzbrojenia i taktyki piechoty oraz rozwój artylerii nie od razu wpłynęły na przemianę w innych dziedzinach wojskowości ówczesnej. Dopiero w początkach XVII w., w związku z udoskonaleniem lekkiej broni palnej (pistolety), zaczęto w nią uzbrajać jazdę, u której próbowano zastosować, podobnie jak w piechocie, system walki strzeleckiej na odległość. Wymagało to skomplikowanych manewrów (przesuwanie kolejnych szeregów jazdy, tzw. karakoł) i w rezultacie osłabiało jazdę na polu bitwy. Szczególnie, gdy spotkała się z ruchliwym, atakującym nieprzyjacielem, którą to taktykę walki rozwijano na wschodzie Europy, przede wszystkim w Polsce. Natomiast udanym połączeniem jazdy i piechoty byli w XVII w. dragoni, którzy stanowili właściwie piechotę - i walczyli jako taka - używając koni tylko do szybkich przemarszów.
Opóźnione nieco były przemiany w zakresie sztuki fortyfikacyjnej, która na przełomie XVI i XVII w. uległa zasadniczym modyfikacjom. Dawne grube mury, panujące jeszcze na ogół w XVI stuleciu, uzupełniane jedynie wieżami artyleryjskimi, zostały w pierwszej połowie następnego stulecia zastąpione ziemno--murowanymi bastionami, o geometrycznych kształtach, które umożliwiły maksymalne rażenie ogniem przeciwnika. Dawne mury ustąpiły zresztą nie tylko pod wpływem skuteczności ognia artylerii, ale i rozwoju innych technik oblężniczych, do których należały podkopy i wysadzanie w powietrze części obwałowań, czemu miały przeciwdziałać głębokie fosy z wodą.
W XVI stuleciu pod wpływem przemian taktyki, a jednocześnie i pisarzy starożytnych, poczęła powstawać teoretyczna wiedza wojenna jako zespół wiadomości i umiejętności potrzebnych dowódcy, a nie tylko zasób doświadczeń własnych i przekazanych przez tradycje. Dowódca tych czasów, to nie tylko dawny rycerz, który swym przykładem pro-
wadził oddziały do zwycięstwa, ale staranny czytelnik pisarzy starożytnych, szczególnie Cezara, niekiedy nawet sam chwytający za pióro, by wyłożyć zasady swej sztuki wojennej, jak to czynił hetman Jan Tarnowski, G. de Tavannes czy J. von Nassau. Omawiali sprawy wojskowe także teoretycy hamaniści, jak M. Machiavelli czy J. Lipsius. W ten sposób i na tym odcinku wojskowość z funkcji społecznej, obowiązku stanowego, stała się umiejętnością i wiedzą, wyodrębniła się zawodowo.
Tworzenie nowej administracji
Zjednoczenie polityczne państwa, skupienie w ręku monarchy środków dyspozycji w postaci skarbu i wojska, nie wystarczało jeszcze, żeby stworzyć z państwa jednolity, zunifikowany wewnętrznie organizm polityczny. By tego dokonać, trzeba było zamiast miejscowych władz, sądów, zwyczajów prawnycn, zorganizować nową administrację zależną od króla, nowe sądownictwo, podporządkowane królowi jako najwyższemu sędziemu, trzeba było wreszcie ujednolicić zasadnicze zwyczaje i przepisy prawne, które miały obowiązywać ludzi zamieszkujących terytorium całego państwa.
Zmiany w administracji królewskiej dotyczyły tak władz centralnych, jak i administracji prowincjonalnej. Z dawnego otoczenia królewskiego, w którym funkcje dworskie mieszały się z państwowymi, w większości państw tego okresu wyodrębniły się stanowiska odpowiadające późniejszym ministeriom. W wielu przypadkach były to rozbudowane funkcje dawnej kancelarii królewskiej, sam kanclerz zaś pozostawał zazwyczaj dalej kluczową postacią wśród urzędników. Zresztą struktura administracji mogła być w różnych krajach różna. We Francji na przykład, duże znaczenie zyskali czterej sekretarze, zwani następnie sekretarzami stanu, którym powierzono do prowadzenia sprawy z określonych dziedzin, jak skarb czy wojsko, podczas gdy w Wielkim Księstwie Moskiewskim wydzieliły się kolegialne urzędy, tzw. prikazy.
Najwyżsi urzędnicy stanowili zwykle grono
6 - Historia powszechna XVI w.
doradców króla. Częstokroć* jednak istotne funkcje właściwej rady królewskiej w nowej sytuacji spełniała nie dotychczasowa rada, złożona z możnych dygnitarzy, od których król chciał się uniezależnić, ale węższe grono zaufanych i urzędników, dobranych przez samego władcę, tzw. rada prywatna, która powstała we Francji i Anglii. Natomiast dawna szeroka rada królewska przejmowała często funkcje sądowe, chyba że istniały osobne instytucje, działające jak najwyższe trybunały, na przykład parlamenty we Francji, z paryskim jako najważniejszym na czele, czy też utworzony specjalnie w 1492 r. w Niemczech tzw. Sąd Komorny Rzeszy (Reichskammerge-richt).
Administrację lokalną nie zawsze można było zbudować z pominięciem dotychczasowych uprawnień miejscowych feudałów, samorządów ziemskich czy władz miejskich. Królowie starali się więc zwykle obok nich rozbudowywać sieć urzędników królewskich w postaci namiestników i intendentów we Francji, czy tzw. sędziów pokoju w Anglii. Skupiali oni w swym ręku funkcje policyjno--sądowe, a zarządzenia królewskie dodatkowo osłabiały feudalne sądownictwo umożliwiając apelację od sądów miejscowych do królewskich, podobnie jak zasada rozpatrywania przez te ostatnie niektórych ważniejszych spraw, a przede wszystkim występków skierowanych przeciw monarsze i bezpieczeństwu państwa. Główny jednak sposób odsunięcia przedstawicieli feudałów, tj. magnaterii, rycerstwa (szlachty) i kleru od bezpośredniego wglądu w sprawy państwowe stanowiło bardzo rzadkie zwoływanie przedstawicielstw stanowych i ograniczenie ich funkcji do uchwalania żądanych przez króla podatków nadzwyczajnych. Przedstawicielstwa takie istniały nadal wprawdzie we wszystkich niemal ówczesnych państwach - były to Stany Generalne we Francji, Izba Lordów z Izbą Gmin w Anglii, Sejm Rzeszy w Niemczech, Kortezy w krajach hiszpańskich, sejmy w Polsce, Węgrzech, Czechach i państwach skandynawskich, Sobór Ziemski w Rosji -jednakże tylko w niektórych krajach, jak w Anglii czy Polsce utrzymały swe znaczenie, mimo prób ich ograniczania ze strony władców. ,
Zakres i skutki centralizacji państwa
Pogłębione w okresie rozbicia feudalnego różnice w prawach poszczególnych terytoriów, częściowo także odmienności prawnego położenia różnych grup społecznych na terenie całego państwa starano się teraz likwidować. Nie oznaczało to jeszcze pełnej unifikacji prawnej całości obszaru państwowego, jak i zasady jednolitego prawa dla wszystkich stanów. Wprost przeciwnie, prawodawstwo dążyło do wyraźnego podkreślenia różnic stanowych, z upośledzeniem zazwyczaj położenia prawnego chłopstwa. Jednakże starania o ujednolicenie prawa przejawiały się po pierwsze w spisywaniu, a przez to stabilizowaniu, zmieniającego się stale prawa zwyczajowego, jak to miało miejsce przy spisywaniu tzw. cou-tumes we Francji, oraz w kodyfikowaniu prawa dla całości terytoriów w postaci na przykład sudiebników (1497, 1550) w Rosji czy zbioru tzw. Karoliny (1532), który w Niemczech opracowywano dla prawa karnego. Ponadto monarchowie usiłowali zastępować uchwały zgromadzeń stanowych w dziedzinie prawodawstwa zarządzeniami królewskimi; we Francji na przykład król wydawał tzw. ordonanse.
Ogólny kierunek tworzenia scentralizowanej monarchii absolutnej nie był procesem powszechnym w XVI i pierwszej połowie XVII w. ani też nie wytworzył państwa tak wyraźnie absolutystycznego, jak to, które pojawiło się w drugiej połowie XVII i w XVIII w. w Europie, na przykład we Francji. Monarchiami, w których proces centralizacji posunął się dalej, były w omawianym okresie Francja, Anglia, Szwecja, Rosja, w mniejszej mierze Hiszpania i Polska, podczas gdy w Niemczech pojawiły się tylko niektóre instytucje nowego typu, przy równoczesnym pogłębianiu się rozbicia wewnątrzpolitycznego, Włochy zaś nie zyskały w tym czasie nawet najskromniejszych instytucji ogólnokrajowych.
Powstanie scentralizowanych państw narodowych stało się możliwe dopiero wtedy, gdy monarchia oparła się na drobniejszym rycerstwie i bogacącym się mieszczaństwie, występując przeciw wielkim feudałom, z kolei zaś ukształtowanie się tego typu państw przyspie-
82
szyło proces postępujących przemian społecznych. Podcięte zostały nie tylko polityczne, ale i społeczne podstawy wielkich feudałów; niektórych pozbawiono całkowicie majątków lub obłożono banicją, jak to miało miejsce na przykład we Francji z kuzynem Franciszka I konetablem* Karolem Burbonem. Miejsce dawnej arystokracji zajęła nowa, pochodząca z rycerstwa czy nawet mieszczaństwa, wy-dźwignięta na wyżyny znaczenia politycznego i społecznego dzięki służbie nowej monarchii. Nie cała szlachta mogła oczywiście zająć miejsce dawnych możnych. Wprawdzie w Anglii new gentry - nowa szlachta, wzrastała w zamożność i znaczenie, a carowie Rosji w miejsce bojarstwa starali się wydźwignąć tzw. dworiaństwo, ale w części państw europejskich w XVI w. nastąpił kryzys położenia społecznego i gospodarczego szlachty, która w tej sytuacji stanowiła podatny materiał dla walk wewnętrznych i religijnych, szczególnie w Niemczech, Hiszpanii i Francji.
Na powstaniu nowego scentralizowanego państwa zyskali niewątpliwie mieszczanie, głównie jednak kupcy. Położenie rzemieślników, poza najbogatszymi, nie uległo większym zmianom, a spokój wewnętrzny zmniejszał groźbę zniszczeń i rabunków. Kupiectwo natomiast zyskało dobre warunki do spokojnego handlowania wewnątrz kraju, a przede wszystkim pomoc i ochronę w formie traktatów handlowych oraz obronę dyplomatyczną i konsularną w handlu z -zagranicą. Nowe scentralizowane państwo zaczęło prowadzić mniej lub więcej świadomą politykę gospodarczą w zakresie uprzywilejowania pewnych dziedzin produkcji oraz podejmowania i- popierania ekspansji zamorskiej. Starano się przy tym nie dopuścić, by w ekspansji brały udział również inne państwa, bronić własnej floty handlowej przed konkurencją obcą itd. Nowa scentralizowana monarcma rozwijała też zazwyczaj ekspansję polityczną na zewnątrz, angażując w niej swe siły i środki w znacznie większym stopniu niż to było możliwe w poprzedniej epoce. Państwo scentralizowane, będąc samo wynikiem rozwoju społecz-
* Konetabl - naczelny dowódca wojsk królewskich w dawnej Francji, urząd zniesiony w 1627 r.
no-gospodarczego kraju, było jednocześnie warunkiem dalszego rozwoju gospodarki i przemian społecznych.
Budowa monarchii hiszpańskiej na przełomie XV i XVI w.
Małżeństwo Izabeli Kastylijskiej (1451-
-1504) z Ferdynandem Aragońskim (1452-
-1516) zjednoczyło unią personalną dwa największe królestwa Półwyspu Pirenejskiego, Kastylię i Aragonię (1469). Aragonia posiadała królestwo Kataloni i Walencji, a od 1515 r. i Nawarry, podczas gdy do Kastylii należało także królestwo Leonu. Południowe granice obu głównych królestw wymagały jeszcze ustalenia i dopiero zdobycie na Maurach Grenady (2 stycznia 1492) zakończyło od paru wieków trwającą rekonkwistę.
Utworzone wspólne państwo dalekie było od jedności wewnętrznej. Istniały nie tylko różnice regionalne - językowe, kulturalne, prawno-instytucjonalne. W obrębie monarchii pozostała jeszcze pokaźna mniejszość mauretańska, dużą grupę ludnościową stanowili też Żydzi. Ponad różnicami etnicznymi górowały jednak różnice religijne. Wprawdzie kapitulacje z 1491 r. zapewniały Maurom bezpieczeństwo osobiste i majątkowe oraz swobodę wykonywania kultu, ale polityka unifikacyjna wraz z gorliwością nawracania na chrześcijaństwo szybko wzięły górę.
Zarządzenie z 1502 r. nakazywało muzułmanom w ciągu paru miesięcy przyjąć chrześcijaństwo bądź opuścić kraj. Podobny nakaz wydany już w 1492 r. dotyczył Żydów. W rezultacie przymusowego nawracania część Maurów i Żydów wyemigrowała, głównie do Afryki, część zaś pozornie przyjęła chrześcijaństwo, co jednak nie usunęło podejrzeń ze strony władzy o ukryte kultywowanie dawniejszej wiary i- zamykało drogę nawet ich dzieciom do urzędów, przywilejów itp. To religijno-społeczne upośledzenie bądź mory-sków (dawnych muzułmanów), bądź maranów (dawnych Żydów) było jedną z cech wewnętrznej ksenofobii społeczeństwa hiszpańskiego. Ten stosunek był jedną z przyczyn powstania już w 1481 r. inkwizycji, jako du-
83
chownej władzy śledczej, która miała za zadanie tępić herezję nawet w oparciu o bardzo wątpliwe poszlaki, donosy i wymuszone zeznania, by winnych przekazywać władzy świeckiej dla przykładnego ukarania śmiercią na stosie. Specjalną gorliwością wsławił się przy tym pierwszy z inkwizytorów hiszpańskich Thomas de Torquemada w latach 1481-99. Ciągłe wyosabnianie i prześladowanie ludności mauretańskiej prowadziło do ponawiających się powstań morysków, jak na przykład powstanie w Andaluzji w latach 1568-70, co było szczególnie groźne wobec ciągłych napadów na wybrzeża hiszpańskie korsarzy mahometańskich z Afryki. Ostatecznie resztę morysków wygnano z Hiszpanii w 1609 r. Hiszpania straciła wskutek tego około 500 tysięcy ludności, doskonałych rolników i rzemieślników, co nie pozostało bez wpływu na ekonomikę kraju.
O wewnętrznym jednoczeniu państwa hiszpańskiego decydowały nie tyle unifikujące je instytucje, co raczej realny wzrost władzy królewskiej. Do wzrostu tego przyczyniła się reorganizacja skarbu, armii, rad królewskich i sądownictwa, przy równoczesnym zmniejszeniu znaczenia zgromadzeń stanowych (korte-zów). Skarbowość została wzmocniona tak wpływami z nowego, ustanowionego w czasach walk o Grenadę podatku, zwanego cru-sada, jak i przez zagarnięcie majątków trzech bogatych zakonów rycerskich, Santiago (1476), Calatrava (1487) i Alcantra (1494) oraz części dochodów z Mesty, do czego doszły wkrótce wpływy z podboju i eksploatacji Ameryki.
Uległy wzmocnieniu rady królewskie - Kastylii i Aragonii oraz wyodrębnione trzy wyspecjalizowane rady kastylijskie - bractw, gospodarki i Indii; stworzono również nowe urzędy królewskie m. in. urząd dla prowadzenia śledztw. Przywrócenie jednak spokoju wewnętrznego uzyskali władcy hiszpańscy nie tyle poprzez rozbudowę sądownictwa i funkcji policyjnych, ile dzięki oparciu się i podporządkowaniu sobie miast, zorganizowanych w bractwa (Hermandadeś) dla uśmierzenia walk wewnętrznych, anarchii i łupiestwa. Hermandadeś pozwoliły nie tylko przywrócić spokój, ale i okiełznać skłonną do niezależności i walk
wewnętrznych arystokrację. Spokój wewnętrzny pozwolił Hiszpanii (głównie Aragonii) przedsiębrać działania na zewnątrz, przede wszystkim akcje wojenne we Włoszech.
Kryzys społeczno-polityczny - powstanie Communeros
Trudne niekiedy położenie, niemal kryzys społeczny, jaki przechodził stan szlachecki w niektórych krajach prowadziło do poważnych przesileń wewnętrznych w szeregu państw europejskich w XVI wieku. Procesy przenikania międzystanowego, tj. przechodzenia szlachty do miast (np. Włochy, Anglia), a wzbogaconego mieszczaństwa na wieś (Włochy, Francja, Anglia, Niemcy) nie poprawiały, a czasem wręcz pogarszały położenie szlachty jako stanu. Przejawami tej trudnej sytuacji szlachty była tzw. wojna rycerska w Niemczech (1522) czy w dużym stopniu wojny religijne we Francji. Największym jednak i najciekawszym wydarzeniem tego typu było powstanie Communeros w Hiszpanii.
Sytuację Hiszpanii w XVI w. zmieniły nie tylko odkrycia geograficzne i budowa imperium zamorskiego, ale i przejście tronu w ręce obcej dynastii Habsburgów. Córka Izabeli i Ferdynanda, Joanna, zwana Szaloną, została wydana w 1496 r. za Filipa Pięknego, księcia Niderlandów i Burgundii, syna Maksymiliana I Habsburga. Dzieci Filipa i Joanny były wychowywane częściowo w Niderlandach, częściowo w Hiszpanii; Niderlandczykiem, a właściwie Burgundem z wychowania, tradycji i kultury był Karol Habsburg, któremu w 1516 r. przypadła korona połączonych królestw Hiszpanii. Wprawdzie Izabela Kastylij-ska zmarła już w 1504 r., ale rządy w Kastylii jako regent sprawował kardynał Ximenes de Cisnejros (1436-1517), jeden ze współtwórców monarchii hiszpańskiej, i dopiero gdy zmarł Ferdynand Aragoński, na tron powołany został Karol Habsburg z Niderlandów.
Karol przybył w otoczeniu swych niderlandzkich wychowawców i doradców, z których najbardziej wpływowi byli: nauczyciel młodocianego władcy Adrian z Utrechtu, późniejszy papież Adrian VI (l 521-23) i dorad-
84
Åš f
ca Chievres, szczególnie nie lubiany z racji swej zachłanności i niechęci do Hiszpanów. Pobyt w Hiszpanii młodego władcy, otoczonego obcymi ludźmi, nie znającego języka, ludzi, stosunków miejscowych był zresztą bardzo krótki, gdyż szybko wyjechał do Niemiec. W Hiszpanii jako regent pozostał kardynał Adrian z Utrechtu, ze swymi niderlandzkimi doradcami. Przeciw tym rządom obcych, ich eksploatacji kraju narastała w Hiszpanii opozycja, pogłębiona kryzysem, który dotknął szlachtę hiszpańską w związku z zakończeniem rekonkwisty. Opozycja oparta była na organizacji miast, które stanowiły podstawę ruchu powstańczego, zwanego Communeros.
Rewolta wybuchła w 1520 r. w formie zbrojnego wystąpienia miast kastylijskich (Toledo, ^Segowia, Burgos, Avila, Zamora) przeciw rządom obcych, a za królem Karolem i królową Joanną Szaloną. Miasta żądały usunięcia obcych od władzy i urzędów, występowały przeciw wzrostowi podatków, brakowi wymiaru sprawiedliwości, wywożeniu pieniędzy, naruszaniu dawnych praw i obyczajów Kastylii i w obronie autonomii miast. 29 lipca 1520 r. delegaci miast zawiązali Święty Związek (Santa Junta), mianując dowódcą swych wojsk Juana Padillę. Rozszerzenie się powstania Communeros i mnożące się starcia z wojskami królewskimi zmieniły stopniowo charakter ruchu, nadając mu częściowo piętno ludowe i antysenioralne, co spowodowało poparcie przez arystokrację hiszpańską władzy królewskiej i przyspieszyło stłumienie ruchu.
Rada królewska podjęła energiczne przeciwdziałanie i wojska monarsze pokonały powstańców pod Villalar (23 kwietnia 1521). Dłużej broniły się niektóre miasta, ale i one, gdy Karol V powrócił z Niemiec, poddały się królowi, co nie uchroniło ich zresztą przed krwawymi represjami. Konsekwencją ruchu Communeros było umocnienie władzy królewskiej i ograniczenie praw miast oraz Korte-zów, które miały teoretyczne prawo do składania zażaleń i uchwalania niektórych podatków (servicios).
jj j przebudowa monarchii hiszpańskiej
Chociaż w dobie Karola V Hiszpania dźwigała na sobie ciężar polityki cesarskiej, od kosztów elekcji 1519 r. począwszy, poprzez kolejne wojny toczone we Włoszech, Francji, Niemczech i na morzu, to nie tylko same straty były jej udziałem. Wielkie imperium kolonialne w Ameryce (wraz z lawiną kruszców szlachetnych), zdobycze terytorialne we Włoszech, korzystne związki z Niderlandami mogły stanowić zapłatę za poniesione ofiary. Za Filipa II następcy Karola V, bilans ten wypadał gorzej, gdyż świadczenia Hiszpanii na rzecz wielkiej polityki nie zmalały, zaś poza zagarnięciem Portugalii w 1580 r. (wraz z jej koloniami), po stronie hiszpańskiej można odnotować głównie straty.
Filip II (1527-1598, król od 1556), syn Karola V i Izabeli Portugalskiej, był w odróżnieniu od ojca, monarchy uniwersalistyczne-go, królem wyraźnie hiszpańskim i fanatycznym przedstawicielem wojującej kontrreformacji. Te jego cechy osobiste wpływały w dużej mierze na rządy, realizowane poprzez odpowiedni dobór doradców i na pracowite załatwianie spraw politycznych i administracyjnych osobiście przez króla-biurokratę. Wymagania wypływające ze stanowiska i charakteru króla spowodowały rozbudowę dworu i wprowadzenie etykiety dworskiej, odznaczającej się zewnętrzną nabożnością, ścisłym zhierarchizowaniem i wypracowanym ceremoniałem. Filip II zarzucił system wielu starych, lecz często zmienianych stolic (Vallado-lid, Toledo i in.), tworząc nową stolicę dla całości monarchii w Madrycie, a w górach niedaleko Madrytu, wybudował wielką rezydencję królewską Eskurial, na wpół pałac, na wpół klasztor.
W polityce wewnętrznej Filip II starał się realizować rządy absolutne, choć w zasadzie unikał łamania dotychczasowych praw i zwyczajów. W 1586 r. zreformował Radę Królewską, tworząc z niej rodzaj Rady Stanu, gdzie były dyskutowane najważniejsze kwestie polityki wewnętrznej i zagranicznej. Powołał też rady dla poszczególnych swych królestw (Kastylii, Aragonii, Włocrj, Indii), a także dla o-
85
Filip II (Tycjan)
kreślonego typu spraw, jak radę wojny, inkwizycji, zakonów i gospodarki. W zakresie wymiaru sprawiedliwości utworzył sześć sądów wyższych oraz urzędy sędziów nadwornych przyjmujących apelacje. W sumie jednakże ta skomplikowana machina biurokratyczna nie była skoordynowana, a monarcha zajmujący się wszystkim, ale tylko poprzez pisemne relacje i sprawozdania, nie potrafił rozstrzygać spraw w sposób praktyczny. ' Znaczenie postawy politycznej Filipa II i jego otoczenia sięgało daleko poza granice Hiszpanii. W polityce międzynarodowej Filip II był politycznym przywódcą kontrreformacji i w tym charakterze starał się dyplomacją, wojskiem i pieniędzmi forsować zwycięstwo wojującego katolicyzmu, idąc w tym zakresie nieraz znacznie dalej niż papieże. Walka z protestantyzmem łączyła się w jego pojęciu z inte-
resami hiszpańskimi, ale sama zasada restytucji katolicyzmu uniemożliwiała prowadzenie realistycznej polityki i wiodła do bezskutecznych wysiłków i klęsk.
Monarchia we Francji
Organizacja władzy państwowej uległa w XVI i początkach XVII w. poważnym zmianom. Ogólny kierunek tych zmian można o-kreślić mianem absolutyzmu, choć okres wojen religijnych zahamował tę ewolucję. Absolutyzm ten polegał na praktycznym podporządkowaniu funkcji państwowych władcy, choć w XVI w. władcę uważano za ograniczonego w swych prerogatywach poprzez prawo boskie i naturalne oraz zaprzysiężone przezeń przy koronacji zobowiązania.
Król posiadał praktycznie uprawnienia ustawodawcze, które wykonywał w formie wydawania ordonansów, obowiązujących w całym państwie. Jeszcze do okresu rządów Anny Beaujeu i jej męża Piotra de Bourbon należały na przykład reformy sądownicze, przeprowadzone na żądanie zwołanych w 1484 r. Stanów Generalnych. Przygotowane na tej podstawie ordonanse królewskie z lat 1493 i 1499 były niemal całymi kodeksami. Ponadto w tym okresie podjęto prace nad kodyfikacją prawa zwyczajowego (coutwnes), które to prace trwały dłużej i zostały zakończone dopiero w latach 1506-1510. Król też nakładał normalne podatki pośrednie i bezpośrednie, a Stany Generalne, choć zwoływane w okresie wojsn religijnych, nie potrafiły narzucić swej woli królowi. Jedyne ograniczenie ustawodawczych prerogatyw królewskich stanowiło posiadane przez parlament paryski prawo rejestracji norm prawnych wydawanych przez króla. Jednakże odmowa parlamentu nie miała większego znaczenia, gdyż król w swej obecności mógł nakazać parlamentowi dokonać rejestracji.
Król posiadał również najwyższą w kraju władzę sądową. Nad sądami najniższymi: se-nioralnymi, miejskimi, stały sądy namiestników królewskich cywilnych i kryminalnych w poszczególnych okręgach sądowych (baillia-ges). Funkcję sądów apelacyjnych pełniły par-
86
lamenty, z których najważniejszy był paryski; na prowincji parlamenty działały w Tuluzie, Bordeaux, Grenoble, Dijon, Rouen i Rennes. Jednakże nad parlamentami w charakterze trybunału kasacyjnego stała Wielka Rada Królewska, a król miał prawo wywołać niektóre sprawy do rozsądzenia wprost przed Wielką Radą, ewentualnie wyznaczyć specjalny sąd komisarski.
Władza wykonawcza należała wprost do króla i wyznaczonych przezeń urzędników. Przy królu obok Wielkiej Rady istniała tzw. Rada Prywatna, ale praktycznie największe znaczenie posiadało grono osobistych doradców króla, z których powstała tzw. Rada Spraw oraz Rada Finansów wydzielona z Rady Prywatnej w 1579 r. Skład tych rad zależał od woli królewskiej, nie od piastowanych nominalnie godności.
Duże, rosnące stale znaczenie miała grupa urzędników wykonawczych, tzw. sekretarzy królewskich, na których czele stał kanclerz. Za panowania Henryka II (1547-1559) zaczęto określać ich jako sekretarzy stanu, a w 1589 r. został wydzielony sekretariat spraw zagranicznych. Od 1570 r. istniało osobno również kierownictwo spraw wojskowych.
Przedłużeniem władzy królewskiej na prowincji byli baillis i senechaux, urzędnicy są-dowo-administracyjni, a w prowincjach nadgranicznych istnieli również gubernatorzy z władzą (od 1545 r.) jedynie wojskową.
Osobna, bardzo ważna gałąź administracji królewskiej dotyczyła finansów. W 1523 r. został utworzony osobny skarb na cele wojenne, tzw. Tresor d'Epargne (Skarb Oszczędności) oraz wprowadzono zasadę centralnego operowania dochodami i wydatkami. W 1542 r. utworzono ponadto 16 agend skarbowych, w 1564 r. zaś urząd nadintendenta finansów. Nie uratowało to jednak skarbowości królewskiej wobec przerastających możliwości budżetowych kosztów nieustających wojen, dworu, dyplomacji oraz rozrzutności samych monarchów. Starano ^ię temu zaradzić w formie podnoszenia podatków pośrednich, jak gabel-le (podatek od soli) i bezpośrednich, jak taille (rodzaj podatku dochodowego), poprzez wyciskanie obowiązkowych podatków z miast i pseudodobrowolnych ofiar od kleru, poprzez
sprzedawanie domen, przywilejów, nobilitacji, urzędów, wreszcie przez podnoszenie ceł i zaciąganie pożyczek, których nie tylko zwrócić, ale nawet płacić oprocentowania skarb królewski nie był w stanie, co wykazało bankructwo w latach 1557-59.
W zasadzie stulecia XVI i XVII były okresem wzrostu autorytetu i znaczenia władzy królewskiej we Francji. O powagę tej władzy i jej realne znaczenie dbali zarówno sami władcy, jak i ich doradcy, wychowani na prawie rzymskim A. Duprat, J. Bohier i in. Jednakże znaczenie to uległo silnemu osłabieniu w drugiej połowie XVI w. Złożyło się na to przeciążenie podatkami, a przede wszystkim jednak wojny religijne i udział w nich osoby króla. Szczególnie "noc św. Bartłomieja" wywołała falę oburzenia i kwestionowanie praw króla - początkowo jako tyrana ze strony protestantów, potem jako uzurpatora ze strony katolików. Odbudowa powagi i znaczenia władzy królewskiej nastąpiła z powrotem w okresie panowania Henryka IV (1589-1610), a ugruntowały ją rządy kardynała Richelieu (1585-1642).
Odbudowa monarchii angielskiej po "wojnie dwóch róż"
Zwycięstwo pod Bosworth 22 sierpnia 1485 r. i uznanie przez parlament 7 listopada 1485 r. Henryka VII królem (1485-1509) zakończyły "wojnę dwóch róż" i wyniosły na tron angielski dynastię Tudorów (1485-1603). Zakończenie tej krwawej walki magnackiej o tro'n stanowiło ważny etap, od którego zaczął się nowy okres w dziejach Anglii, okres budowy państwa silnej władzy królewskiej, choć ograniczonej prawami, budowy państwa wyspiarskiego, strzegącego w swej polityce zasady utrzymania równowagi na kontynencie, lecz nie szukającego tam posiadłości, wreszcie coraz bardziej państwa morskiego, którego zainteresowania zaczęły sięgać poza Europę.
Zakończenie wojny domowej nie uśmierzyło w pełni rywalizacji i spisków popieranych z zagranicy - z Flandrii, Szkocji, Irlandii. Z Irlandii w 1487 r. został przywieziony Lambert Simnel jako rzekomy pretendent do tronu
87
Edward Warwick; szybko zresztą został on ujęty przez oddziały królewskie. W 1492 r. pojawił się z kolei Perkins Warback jako rzekomy pretendent Ryszard York, działający w porozumieniu z Flandrią i Szkocją. Ujęty w 1497 r., w 1499 r. wraz z prawdziwym, dawno więzionym Edwardem, Warwickiem zpstał ścięty. Egzekucje objęły zresztą wielu innych potencjalnych pretendentów do korony, co w pewnej mierze zmniejszyło zagrożenie panowania Henryka VII.
Umocnienie nowej dynastii wymagało przede wszystkim przywrócenia porządku wewnątrz kraju i wzmocnienia władzy królewskiej. Polityka Henryka VII, który nie mógł przeprowadzić reform zbyt radykalnych, poszła w tym wypadku w dwóch kierunkach. Na urzędy centralne i prowincjonalne król starał się wysuwać nie starą, zanarchizowaną, choć zdziesiątkowaną w wojnie arystokrację, lecz młodą, wzbogaconą i wyniesioną w służbie króla szlachtę. Drugim sposobem zaradzenia nieporządkom było utworzenie tzw. Izby Gwiaździstej. Izba ta, działająca jako część rady królewskiej, była trybunałem wyższym, sądzącym większe przestępstwa, a jednocześnie rozstrzygającym o wykroczeniach samych władz sądowych i administracji.
Istotny czynnik, decydujący o sile -władzy królewskiej, stanowiły jej podstawy finansowe. Henryk VII dbał o finanse państwa, ale unikał przy tym zbytniego uzależnienia się od parlamentu, który miał prawo uchwalania podatków. Wolał, podobnie jak jego kanclerz Morton, uciekać się do nadzwyczajnych źródeł dochodu, na przykład przeprowadzania konfiskaty dóbr i kar pieniężnych, szczodrze nakładanych z okazji spisków, dbał także o lepsze zagospodarowanie domen królewskich. W wyniku tych wysiłków Henryk VII mógł przekazać swemu synowi i następcy Henrykowi VIII (1509-47) królestwo uspokojone, władzę monarszą wzmocnioną i skarb uporządkowany z pokaźnymi dochodami. Pozostawił mu też rozstrzygnięcia w zakresie polityki zagranicznej, którą wiązał z Habsburgami i Hiszpanią. Henryk VII wydał swą córkę Małgorzatę za Jakuba IV szkockiego, co miało z czasem doprowadzić do tronu angielskiego Stuartów, oraz ożenił swego syna
Artura, a po jego Å›mierci drugiego syna Henryka, z KatarzynÄ… aragoÅ„skÄ…, córkÄ… Ferdynanda aragoÅ„skiego i Izabeli kastylijskiej; małżeÅ„stwo to w przyszÅ‚oÅ›ci spowodowaÅ‚o komplikacje polityczne i byÅ‚o jednÄ… z przyczyn oderwania Anglii od Rzymu. / ,•
Budowa silnej władzy królewskiej
w Anglii
Anglia, mimo tradycji monarchii parlamentarnej, niejako konstytucyjnej, przeszła przez okres silnej władzy królewskiej, przypadający na wiek XVI i początek XVII stulecia, a zakończony konfliktem z parlamentem, który doprowadził do okresowego upadku władzy królewskiej (1649). Na budowę silnej władzy złożyło się wiele czynników politycznych i reform ustrojowych, do których należałoby przede wszystkim zaliczyć wprowadzenie reformacji i nową organizację Kościoła anglikańskiego, rozbudowę władz centralnych przy królu, ułożenie stosunków z parlamentem oraz centralizację polityczną i unifikację administracyjną kraju.
Reformacja w Anglii jako główny skutek przyniosła wzmocnienie władzy królewskiej, podobnie jak to miało miejsce w protestanckich księstwach Niemiec. Kler aktem ogłoszonym 11 stycznia 1531 r. uznawał Jcróla za zwierzchnika Kościoła angielskiego. Nie było to czczą formalnością. Całość ustawodawstwa kościelnego została uzależniona od króla, sądownictwo kościelne ograniczone, podobnie jak zakazane wszelkie apelacje do Rzymu. Król, który decydował o obsadzie wyższych stanowisk duchownych, stopniowo wpływał i na sformułowania doktrynalne i organizację kościelną w ciągu XVI w. Najistotniejsze jednak było utożsamianie odstępstwa czy opozycji wobec oficjalnego Kościoła angielskiego z występkiem wobec władzy i autorytetu monarszego. Wszystkie spiski czy wystąpienia opozycji (1536, 1569, 1586) miały w tej epoce reformacji i kontrreformacji powiązania re-ligijno-polityczne, toteż ich tłumienie miało konsekwencje nie tylko religijne, ale polityczne przede wszystkim.
Przeprowadzona w latach 1536 i 1539 likwi-
88
Trynity College Cambridge
dacja zakonów oddala w ręce królewskie wielkie lóajątki tych instytucji, majątki, które bądź sprzedawano, by uzyskać dla skarbu królewskiego gotówkę, bądź nadawano ludziom wiernym królowi w nagrodę, bądź zatrzymywano do dyspozycji skarbu. W 1545 r. konfiskatą zostały objęte również dobra szpitali i niektórych kolegiów. Jedyny przejaw opozycji przeciw tej akcji, tzw. pielgrzymka laski (1536), był okazją do likwidacji niewygodnych przedstawicieli opozycji politycznej.
- Władza królewska uległa wzmocnieniu również dzięki oparciu o instytucje i urzędy świeckie, rozwijające się przy królu. Król bowiem nie tylko otaczał się dworem, gdzie obok funkcjonariuszy dworskich i służby istnieli urzędnicy królewscy o funkcjach ogólnopań-stwowych, ale jednocześnie czynił z rady królewskiej podporę swych dążeń. Wśród różnych instytucji składających się na radę królewską dwie szczególnie zyskały na znaczeniu
- Rada Prywatna i Izba Gwiaździsta. Rada
Prywatna, licząca w początkach XVI w. około 20 osób, urzędników i doradców wyznaczonych przez króla, była czynnikiem doradczym, a jednocześnie organem, który przekazywał do realizacji decyzje samego władcy. Z biegiem czasu Rada Prywatna uległa rozbudowie, licząc w początkach XVII w. już około 100 osób, z lordem przewodniczącym na czele. Rada Prywatna obejmowała swymi kompetencjami sprawy wykonawcze i ustawodawcze, zwoływanie parlamentu, wszystko to jednak czyniła w imieniu króla i pod jego władzą. Najważniejsi członkowie Rady Prywatnej, wielcy urzędnicy, wchodzili początkowo zwykle również w skład Izby Gwiaździstej, co im umożliwiało kontrolę wykonywania funkcji przez sądy niższe oraz ściganie i karanie niechętnych i opozycjonistów, pod zarzutem zagrożenia bezpieczeństwa państwa, co było jednym z czynników wzmocnienia władzy.
Obok Rady stopniowo wzrastały urzędy centralne, jak lord-kanclerz, kanclerz "sza-
89
chownicy" (który był czymś w rodzaju ministra finansów), skarbnik, wielki admirał, wreszcie od 1640 r. dwóch sekretarzy stanu. Istotne znaczenie miał fakt, że urzędnikami tymi byli zwykle ludzie dobierani nie z racji swych bogactw i urodzenia, lecz wynoszeni łaską królewską i przez króla nieraz obalani, doradcy i słudzy, jak Thomas Wolsey, William czy Robert Cecil i inni.
Król i parlament w Anglii
Obok władzy absolutystycznej króla rozwijały się instytucje będące również organami władzy klasy rządzącej, ale organami mniej zależnymi od króla, często reprezentującymi nie tylko monarchię, ale i samorząd terytorialny. Instytucje owe to parlament oraz administracja lokalna w formie rad i urzędników hrabstw oraz zgromadzeń parafialnych.
Parlament był instytucją centralną, uchwalającą ustawy i podatki, której znaczenie rosło równolegle do znaczenia organów władzy królewskiej, mimo że królowie starali się unikać jego zwoływania i rządzić na własną rękę. Wzrost znaczenia parlamentu polegał przede wszystkim na wzroście znaczenia przedstawicieli klas społecznych zasiadających w Izbie Gmin - średniej szlachty (gentry) i bogatego mieszczaństwa, a także od takich okoliczności, jak potrzeby skarbowe czy reformy re-ligijno-kościelne, które zmuszały króla do liczenia się z jego stanowi kiem.
Parlament angielski składał się z dwóch izb. Izba Lordów, złożona z członków dożywotnio mianowanych przez króla, początkowo z wyraźną przewagą kleru (biskupi, opaci), potem świeckich, była zbyt ściśle uzależniona od króla, by stanowić samodzielny .czynnik polityczny. Inaczej Izba Gmin, której liczba członków pochodzących z wyborów wzrosła w XVI w. z 350 do 400. W skład jej wchodziło 24 deputowanych Walii, 4 przedstawicieli uniwersytetów oraz po 2 posłów z każdego z 40 hrabstw i 200 miast. Prawo wyboru, oparte na cenzusie majątkowym (40 szylingów dochodu rocznego) ograniczało bazę społeczną członków Izby Gmin.
Parlament był przedstawicielstwem stano-
wym, które mogło być zwoływane przez króla w dowolnym czasie, a którego główne uprawnienie stanowiło wyrażanie zgody na nakładanie nowych podatków lub zmianę podstawowych postanowień prawnych. Ewolucja parlamentu w XVI w. doprowadziła jednak do częściowej zmiany jego charakteru. Henryk VIII, potrzebując poparcia parlamentu w swych sporach z papiestwem i w organ i/.owa-niu schizmy kościelnej, utrzymywał w latach 1529-36 ten sam skład parlamentu, wzywając jego członków na kolejne sesje bez osobnych wyborów. Teraz parlament stawał się instytucją bardziej trwałą, obradującą w tym samym składzie przez szereg lat, co pozwalało na pewną ciągłość jego polityki, wyrabianie się w działalności parlamentarnej ludzi i stronnictw. Podobną politykę prowadziła Elżbieta I.
Utrwalenie się form i składu parlamentu prowadziło do wyrobienia się odrębnej polityki tej instytucji, która niekiedy odmienna była od polityki królewskiej: na przykład parlament reprezentował poglądy o zabarwieniu bardziej purytańskim, niż oficjalny państwowy kościół anglikański; za panowania Elżbiety I żądał jej małżeństwa - dla zepewnienia ciągłości dynastii; przeciwstawiał się też uprawianemu fiskalizmowi w formie pożyczek przymusowych, konfiskat itp. Izba Gmin stała wyraźnie, z racji swego składu społecznego, na stanowisku nieingerencji państwa w życie gospodarcze.
Jedynym sposobem uniknięcia praktycznego ograniczenia władzy królewskiej z racji funkcjonowania parlamentu, było niezwoły-wanie go. Tak też starali się postępować Henryk VIII, Elżbieta I i Jakub I, o ile okoliczności wojenne czy trudności religijno-polityczne nie zmuszały ich do szukania poparcia. Brak natomiast możliwości uzyskania częstych i obfitych wpływów podatkowych oddziałał wyraźnie na wewnętrzny ustrój monarchii, na organizację armii i władz centralnych. Anglia zamiast stałej armii zaciężnej, która była wojskiem ogromnie kosztownym, posiadała bowiem - poza oddziałami dworskimi króla - milicję, która nie wymagała większych nakładów.
Brak silnych podstaw skarbowych powo-
90
Elżbieta I (Zuccharo)
dował też konieczność oparcia administracji lokalnej nie na płatnych urzędnikach królewskich, lecz na miejscowej arystokracji i szlachcie, co przesądzało o decentralistycznym charakterze tych władz.
Na czele hrabstwa stał szeryf mianowany przez króla spośród kandydatów miejscowych, jednakże władzę realną stanowili lord--namiestnik, jako szef milicji, sędziowie pokoju i sąd hrabstwa, ponadto religijnym zwierzchnikiem hrabstwa był miejscowy biskup anglikański. Hrabstwo stanowiło zresztą raczej związek parani, a zgromadzenia parafialne wyznaczały swych osobnych funkcjonariuszy, pastora, nadzorcę dróg i ubogich oraz konstabla. Znaczenie parafii jako komórki administracyjnej lokalnej wzrosło w XVI stuleciu w związku z ustawodawstwem społecznym tej epoki.
Przemiany społeczno-gospodarcze na wsi angielskiej spowodowały pojawienie się masy chłopów bezrolnych i pozbawionych środków do życia; stąd już w pierwszej połowie XVI w. istniała w Anglii plaga włóczęgostwa, któremu miały przeciwdziałać ustawy o ubogich, uchwalane od 1536 r. (najważniejsze z 1601 r.). Ustawy te, traktując włóczęgów jako ludzi występnych, winnych lenistwa, zakazywały włóczęgostwa, zrzucając troskę o utrzymanie ubogich i niedopuszczenie do ich wędrówek na parafię.
Monarchia angielska w czasach Elżbiety I (1558-1603)
Trudno określić bezpośredni wpływ Elżbiety I na politykę wewnętrzną i zagraniczną i trudno oddzielić go od wpływu jej doradców i współpracowników, jak William Cecil, Franciszek Walsingham, Robert Cecil, rozpoczynający karierę Franciszek Bacon, wreszcie w dziedzinie kościelnej Mateusz Parker, arcybiskup Canterbury. Z jej faworytów większą rolę polityczną odgrywali Robert Dudley, hrabia Leicester, zdolny polityk Walter Raleigh, wreszcie lekkomyślny hrabia Essex, skazany i zgładzony w 1601 r.
Rządy w Anglii elżbietańskiej, w których czynny udział brała sama królowa, oszczędna, ostrożna, nieraz pełna wahań, ale i wytrwałości, sprawowali nowi ludzie. Nie było wśród nich potężnych, niezależnych przedstawicieli dawnej magnaterii, a przeważała średnia szlachta (gentry) wyniesiona na urzędy przez władzę królewską. Podobnie w parlamencie, choć reprezentował on nieco odmienną linię polityczną, bardziej zradykalizowaną religijnie i oporną wobec absolutyzmu, przeważała gentry i bogate mieszczaństwo. W tej sytuacji
William Cecil
.1
91
interesy handlu i ekspansji zamorskiej, przemysłu nakładczego, a nie rzemiosła, interesy Kościoła narodowego, a nie międzynarodowej reakcji katolickiej czy gorliwości protestanckiej brały górę.
Sprawy wewnętrzne polityki angielskiej w okresie elżbietańskim były ściśle związane z kwestią religijną. Ze śmiercią Marii katolicyzm załamał się i Elżbieta przystąpiła do odbudowy Kościoła w duchu Henryka VIII. O-strożność w przywracaniu Kościoła narodowego nie uchroniła jednak Elżbiety I od zatargu z Rzymem, który nałożył na nią ekskomunikę (1570). Wywołało to w Anglii skutek raczej przeciwny do zamierzonego - zaostrzenie anglikanizacji Kościoła i prześladowania wobec katolików, szczególnie od 1581 r., gdy prawo o odmowie (recusancy law) pozwalało surowo karać nie uznających zwierzchności królewskiej nad Kościołem.
Walter Raleigh z synem
Maria Stuart (Fr. Clouet)
Opozycja katolicka w Anglii nie była jednolita wobec monarchii i jej polityki. Część katolików, przeciwna anglikanizmowi, pragnęła jednak porozumienia politycznego z królową i uzyskania dla siebie tolerancji religijnej. Jedynie radykalny odłam katolików, inspirowanych przez jezuitów, powiązany niejednokrotnie z obcymi ośrodkami (Hiszpania, Rzym), występował do walki, uczestnicząc w spiskach i rewoltach wymierzonych przeciw władzy i królowej. W opozycji religijnej pozostawali również protestanci bardziej radykalni, szczególnie kalwinistyczni purytanie, którzy zyskali oparcie u części członków parlamentu. Polityka oficjalna odżegnywała się od protestantów, ale ofensywa polityczna międzynarodowego katolicyzmu popychała stopniowo Kościół anglikański w kierunku zbliżenia z protestantami o zabarwieniu kalwińskim. W rezultacie powołany w 1585 r. Trybunał Wysokiej Komisji, który miał zwalczać purytanów, głównie prześladował bardziej radykalnych anabaptystów i brownistów, podczas gdy purytanie pozostawali dalej w roli opozycji religijno-politycznej. ,.,.. .
92
t *
Objęcie tronu przez Elżbietę i później jej odmowa wyjścia za mąż, postawiła przed Anglią problem następstwa tronu już za życia królowej. Śmierć Katarzyny Grey w 1568 r. uczyniła z Marii Stuart, wdowy po Franciszku II, prawnuczki Henryka VII, najbliższą kandydatkę do korony. Wypadki w Szkocji w tym samym roku spowodowały, że Maria Stuart schroniła się do Anglii, gdzie została uwięziona. Jednakże uwięzienie Marii jako kandydatki katolickiej do tronu, stanowiło dla Elżbiety, którą kraje katolickiej reakcji uważały za nielegalną córkę Henryka VIII, stałe zagrożenie. Mimo krwawych represji spiski, inspirowane głównie z zewnątrz, nie zanikały bowiem i obalenie Elżbiety na korzyść Marii Stuart było ich stałym celem. Wreszcie spisek Babingto-na (l 586), którego dowody kontaktów z uwięzioną królową udało się uchwycić, zdecydował o skazaniu i śmierci Mani Stuart w 1587'r.
Rzesza niemiecka
Rzesza niemiecka nie stanowiła jednolitego terytorium państwowego. Ani osoba cesarza, ani zasięg prawno-polityczny nie łączył jej wyraźnie, czy też wydzielał spośród innych państw europejskich. Prócz terenów niemieckich nominalnie wchodziły w skład Rzeszy państwa praktycznie zupełnie niezależne, jak Czechy, Niderlandy czy Szwajcaria. Powiązania prawno-polityczne komplikowały terytoria o nominalnej zwierzchności cesarskiej, takie jak na przykład Włochy czy kraje pozostające niegdyś w zależności lennej od cesarza, jak Prusy, Inflanty, niektóre tereny na pograniczu Francji.
Czynnikami łączącymi politycznie Rzeszę miały być władza cesarska i niektóre instytucje ogólnoniemieckie, jak Sejm Rzeszy czy Sąd Komorny Rzeszy. Władza cesarska była jednak raczej nominalna; cesarza, którego tytułowano cesarzem rzymskim narodu niemieckiego, wybierało siedmiu elektorów - arcybiskupi Moguncji, Kolonii i Trewiru, król Czech, palatyn Renu i elektorzy saski i brandenburski - i musiał on zabiegać o względy wyborców, zwykle nie bezinteresowne. Od 1519 r. utrwalił się zwyczaj spisywania tzw.
kapitulacji wyborczych, tj. umowy pomiędzy kandydatem na tron cesarski a elektorami, zawierającej przyszłe zobowiązania elekta. Cesarz posiadał kompetencje ustawodawcze wspólnie z sejmem, nie dysponował natomiast ani wojskiem, ani skarbem ogólnoniemiec-kim. Jego urzędnicy, skarb i wojsko musiały być oparte o dziedziczne posiadłości i czerpane stamtąd dochody, gdyż Sejm Rzeszy rzadko i niemal wyłącznie na obronę przed Turkami uchwalał nadzwyczajne podatki.
Sejm Rzeszy był złożony z trzech kurii - elektorów, książąt i miast - i poza postanowieniami podatkowymi zajmował się w XVI stuleciu głównie kwestiami religijno-po-litycznymi, uchwalając tzw. recesy* w tych kwestiach. W 1500 r., za Maksymiliana I, próbowano zorganizować rodzaj rządu centralnego Rzeszy (Reichsregiment), ale działał on jedynie wyjątkowo i krótko (1500-2, 1521-
-30). Wreszcie jako główny trybunał sądowy
•na caÅ‚Ä… RzeszÄ™ zostaÅ‚ w 1495 r. powoÅ‚any SÄ…d Komorny Rzeszy (Reichskammergerichf) z siedzibÄ… w Spirze, jako sÄ…d apelacyjny i do spraw specjalnej wagi, ale jego praktyczne kompetencje byÅ‚y ograniczone wzrostem u-prawnieÅ„ sÄ…dowych książąt. Jako konkurencyjnÄ… instytucjÄ™ sÄ…dowÄ… cesarze powoÅ‚ali wiÄ™c przy sobie inny sÄ…d, tzw. RadÄ™ NadwornÄ…, pierwotnie organ do spraw administracji ogólnej, potem trybunaÅ‚ sÄ…dowy w sprawach karnych.
Ustrój wewnętrzny Rzeszy polegał.na podziale terytoriów na bezpośrednio zależne od cesarza - głównie dziedziczne ziemie cesarskie oraz wolne miasta i wolne posiadłości rycerskie - i tereny pośrednio zależne, a więc terytoria księstw świeckich i duchownych. Ta druga grupa obejmowała większość ziem Rzeszy, a kompetencje władzy terytorialnej książąt stale rosły, obejmując uprawnienia podatkowe, wojskowe, bicie monety, stosunki zagraniczne. Wzrost ten był szczególnie szybki w okresie reformacji, gdy władzy świeckiej został podporządkowany Kościół i dobra duchowne. Do najsilniejszych państewek terytorialnych należały (poza Czechami) Saksonia
* Reces - dosłownie: ustąpienie, ugoda; uchwały sejmów Rzeszy (a także i Polski) o charakterze czasowym.
93
eleKtorska, Palatynat Reński. Brandenburgia, Saksonia książęca, Bawaria, Hesja, Wirtembergia, Lotaryngia, Meklemburgia, Holsztyn, Pomorze Zachodnie i in. Miasta bogate, handlowo-rzemieślnicze i bankierskie na południu (Augsburg, Norymberga), handlowo--portowe na północy (Lubeka, Hamburg) starały się wzmocnić swą pozycję polityczną i gospodarczą w obrębie Rzeszy łącząc się w związki takie, jak niegdyś Hanza, teraz Liga Szwabska.
Tworzenie siÄ™ Rzeczypospolitej szlacheckiej
Polska, a od 1569 r. państwo polsko-li-tewskie, należała do największych krajów europejskich w XVI i początkach XVII w. (w 1634 r. około 990 tysięcy km2). Obszar ten zamieszkiwała jednak ludność mniej gęsto, niż na zachodzie Europy (w 1582 r. około 8 milionów), przy czym ludność ta skupiała się głównie na zachodzie, w tzw. Koronie. Najrzadziej zaludniona była część południowo-wschodnia państwa - Ukraina. Ludność składała się z Polaków (około 40 procent), Białorusinów, Rusinów, Litwinów i in.
Polska wyszła stosunkowo wcześnie z rozbicia dzielnicowego, odbudowując monarchię już w XIV w. Dalsze scalanie terytorium narodowego miało miejsce w XV i XVI w., gdy w 1466 r. w walce z Krzyżakami odzyskano Pomorze Gdańskie, a w latach 1454-56 i 1494 skrawki Śląska. W latach 1462, 1476 i 1495 uległy wcieleniu do Korony części dotąd lennego Mazowsza (województwa rawskie i płockie), a w 1526-29 r., po wymarciu ostatnich Piastów mazowieckich, całe księstwo zostało włączone do Korony.
Jednocześnie ze scalaniem terytorium postępowało rozbudowywanie aparatu władzy centralnej. Jednakże wzmocnieniu uległy nie tyle kompetencje króla, ile kompetencje stanów, które reprezentował sejm dwuizbowy (senat i izba poselska), wykształcony w Koronie pod koniec XV w., a którego podstawy prawne rozszerzyła i ugruntowała ustawa Ni-hil no vi (1505). Władza królewska pozostawała nadal jednak silna; od króla zależały nomi-
nacje na urzędy świeckie i duchowne, nadania dóbr i przywilejów, część ustawodawstwa, wojsko i polityka zagraniczna. Przy królu wyrobiły się nowe urzędy; obok dawnych kanclerzy, marszałków i podskarbich - hetmani, referendarze, sekretarze królewscy itd. Administracja terenowa pozostawała w rękach starostów, którzy wykonywali też część sądownictwa karnego. W początkach XVI w. nastąpił ponadto podział skarbu królewskiego na publiczny i prywatny.
Podobny ustrój stopniowo wprowadzano w Wielkim Księstwie Litewskim, które w XVI w. uzyskało podobne urzędy centralne, zbliżony sejm i analogiczny podział administracyjny i sądowy. Obok wspólnego zagrożenia z zewnątrz i wpływów kultury polskiej, ujednolicenie to przygotowało późniejszą ścisłą unię polsko-litewską.
Okres tworzenia się Rzeczypospolitej szlacheckiej przypada na panowanie ostatnich Jagiellonów, Zygmunta I (1506-48) i Zygmunta Augusta (l 548-72). Pierwszy z nich, ostrożny w polityce, otaczał się doradcami ze starych rodów magnackich, pó/niej zaś ulegał przemożnemu wpływowi swej drugiej żony dążącej do rządów osobistych, Bony Sforza (1494-57). Zygmunt August, ich syn, zręczny i przewidujący polityk, początkowo związany politycznie z możnowładztwem, szczególnie Radziwiłłami, krewnymi swej drugiej żony Barbary, później oparł się na średniej szlachcie, co umożliwiło mu przeprowadzenie wielu reform na sejmach 1562-72.
Szlachta chciała znieść przewagę polityczną magnaterii świeckiej i duchownej i osłabić j ą ekonomicznie, pozbawiając zysków z domen królewskich. Początkowo szlachta mogła działać tylko w masie, jako pospolite ruszenie, później jej przedstawiciele na sejmach i sejmikach występowali z programem tzw. egzekucji praw, tj. reform wewnętrznych, szczególnie w dziedzinie skarbowo-wojskowej. W latach trzydziestych XVI w. szlachta i jej posłowie wydobyli się spod przewagi magnackiej, ale poza bierny opór i skargi na możnych i królową ("wojna kokoszą" 1537 r.) nie wyszli. Dopiero w 1562 r., gdy król wplątany w wojnę inflancką potrzebował pomocy i funduszy i poparł program szlachecki, tzw. stronnictwo
94
egzekucyjne mogło przejść od opozycji do reform.
Reformy sejmów egzekucyjnych objęły egzekucję dóbr, tj. rewizje tytułów posiadania i stanu dóbr królewskich wraz z oszacowaniem dochodów, które stały się podstawą dla zorganizowania niewielkiego, lecz stałego wojska. Jednocześnie zmieniono system podatkowy, obciążając podatkami również kler. Wymuszono na magnaterii rezygnację z kumulacji urzędów. Podjęto reformy sądowe, zakończone w 1578 r. utworzeniem trybunału koronnego. W obronie wolności wyznaniowej zniesiono egzekucję starościńską wyroków sądów kościelnych, by w 1573 r. zagwarantować prawnie wolność religijną. Ruch egzekucyjny, wykorzystując dążenie szlachty litewskiej do emancypacji spod przewagi magnaterii, umożliwił też doprowadzenie do unii lubelskiej (1569) z Wielkim Księstwem Litewskim, gruntującej wspólnotę polityczną na przyszłość, po wymarciu dziedzicznych książąt Litwy''- Jagiellonów.
Kierunek reform szlacheckich został zwichnięty wskutek wymarcia Jagiellonów i okoliczności następnych wolnych elekcji. Naczelnym problemem walki elekcyjnej stała się kwestia zabezpieczenia przed ewentualnym absolutyzmem i nietolerancją obranego władcy, co spowodowało pojawienie się programu ograniczenia władzy królewskiej. Elekcja przez całą szlachtę (tzw. viritim) stała się najlepszym polem do intryg politycznych i przekupstwa ze strony obcej dyplomacji, szczególnie habsburskiej, i okazją do targów z przyszłym elektem, któremu narzucono umowy wyborcze, tzw. artykuły henrykowskie i pac ta conventa. Związano króla stałą radą sena-torów-rezydentów, zawarowano prawo wypowiedzenia mu posłuszeństwa, a także zagwarantowano tolerancję religijną.
Kolejno wybierani na tron władcy uzasadniali zresztą obawy i uprzedzenia szlachty. Henryk Walczy (de Valois, 1573-74), brat Karola IX, uczestnik "nocy św. Bartłomieja", po kilku miesiącach zbiegł do Francji, gdzie panował później jako Henryk III. Jego następca Stefan Batory (1576-86) objął tron, uprzedzając cesarza Maksymiliana II, ale mimo powodzenia wojennego w walkach z
Moskwą (1579-81), w polityce wewnętrznej nie był najszczęśliwszy, opierając się głównie na radach wyrosłego ze szlachty magnata, kanclerza i hetmana Jana Zamojskiego (1542-1605), a tracąc szersze poparcie u szlachty.
Monarchia Iwana IV Groźnego (1533-1584)
Panowanie Iwana IV, zwanego Groźnym, można podzielić na 3 okresy. Pierwszy, lata 1533-1547, odpowiadał małoletności cara (ur. w 1530 r.), gdy rządy spoczywały w rękach kolejnych grup dworskich. Drugi, obejmujący lata 1547-1560, to czasy dużej aktywności cara, wewnętrznej i międzynarodowej oraz istotnych reform. Wreszcie okres trzeci, lata 1560-1584, charakteryzował się wzmożonym terrorem wewnętrznym, zahamowaniem reform i niepomyślnymi na ogół działaniami na zewnątrz. Był to jednocześnie okres, w którym nasiliły się zjawiska patologiczne w postępowaniu samego cara, a polityka wewnętrzna i zagraniczna prowadziła do dezorganizacji aparatu państwowego i wyniszczenia kraju.
Po śmierci Wasyla III w 1533 r. rządy objęła jako regentka Helena Glińska, matka nieletniego Iwana, którą wspomagał jej faworyt książę Owczma-Oboleński. Polityka ich była w zasadzie kontynuacją polityki Wasyla III, a mianowicie wewnątrz kraju starano się utrzymać w ryzach wpływ bojarów, a na zewnątrz kontynuowano, niezbyt pomyślną, wojnę z Litwą. Z chwilą śmierci Heleny w 1538 r. do władzy doszła oligarchia bojarska pod przewodem Szujskich, w latach 1540-1541 czasowo odsuniętych przez Bielskich. Bojarzy odcięli wszelkie możliwości wpływu na rządy ze strony małoletniego Iwana i wykorzystywali swą władzę do bezkarnego łupienia kraju. Koniec ich władania nastąpił w początkach 1547 r., gdy młody Iwan IV obalił ich rządy, przechwycił władzę i koronował się na cara.
Młody Iwan IV początkowo ulegał wpływom swego najbliższego otoczenia, m. in. wychowawcy- metropolicie Makaremu, archi-mandrycie Sylwestrowi i Aleksemu Adasze-' wowi, którzy weszli w skład carskiej Radv
95
Prywatnej. Duży też wpływ na cara miała jego żona Anastazja, zmarła w 1560 r. Natomiast wpływy instytucji przedstawicielskich, jak Dumy Bojarskiej, były ograniczone, zaś Sobór Ziemski odgrywał pewną rolę do 1561 r., ale tylko jako zgromadzenie urzędnicze współpracujące z carem przy przygotowywaniu reform wewnętrznych.
Ten system rządów wiązał się z kierunkiem polityki carskiej, która zmierzała do wyeliminowania poważniejszego wpływu bojarstwa na rządy, a przede wszystkim do likwidacji istniejących jeszcze na Rusi księstw udzielnych. W tym samym kierunku działała ideologia polityczna głosząca pochwałę samodzie-rżawia (np. Pereswietow, kroniki, korespondencja Iwana IV z księciem Kurbskim) oraz przyjęty przez Iwana w 1547 r. tytuł cara Wszej Rusi. Wiązało się to z tradycją "zbierania ziem ruskich" realizowaną już wcześniej oraz z przyjętą po upadku Bizancjum ideą Moskwy jako "trzeciego Rzymu", czego wyrazem m. in. stanie się w 1589 r. przekształcenie metropolii moskiewskiej w patriarchat. Oparcie dla ideologii samodzierżawia znajdował Iwan IV w szeregach nowej szlachty, tzw. dworian, obdarowywanej ziemią i przeciwstawionej bojarstwu.
Lata pięćdziesiąte wyróżniły się szczególnym nasileniem reform wewnętrznych w Rosji. W 1550 r. został wydany tzw. sudiebnik będący zarazem kodeksem praw i procedurą sądową. Przewidywał on m. in. organizację nowych sądów złożonych z urzędników (starostów) i przysiężników, ograniczał swobodę przenoszenia się ludności chłopskiej, wreszcie zakazywał tzw. tarchanów, tj. przywilejów immunitetowych uzyskiwanych przez osoby świeckie (w 1551 r. przeprowadzono rewizję tarchanów klasztornych).
Iwan IV rozbudowywał też dalej system kolegialnych urzędów centralnych, tzw. prika-zów. Powstawały one coraz liczniej przy carze od 1535 r., dla usprawnienia działania aparatu centralnego w zakresie poszczególnych problemów państwowych, jak np. posługi ludności, połączenia pocztowe, pułki strzeleckie, roz-bójnictwo, przyjmowanie i wysyłanie poselstw itp. Reformy Iwana l V objęły również armię, w obrębie której stworzono zawodowe pułki
piechoty, tzw. strzelców oraz zorganizowano i rozbudowano artylerię, wreszcie wzniesiono łańcuch twierdz nad Donem dla zabezpieczenia kraju przed najazdami tatarskimi. Jedynie konnica w armii carskiej zachowała dawną postać pospolitego ruszenia.
Zreformowano też administrację lokalną przeprowadzając tzw. reformę ziemską i wprowadzając m. in. urząd starostów(1551) o kompetencjach administracyjnych i sądowych. Reforma ta miała za zadanie bezpośrednie podporządkowanie carowi władz lokalnych, z pominięciem uprawnień bojarskich na danym terenie. Całej warstwy bojarskiej dotyczyła reforma wprowadzająca tzw. miest-niczestwo (1555), które polegało na wielostopniowej hierarchizacji społeczno-prawnej rodzin bojarskich, z czym łączyły się ich uprawnienia do zajmowania odpowiednich urzędów oraz podporządkowanie bojarów niższej rangi bojarom wyższej, w wypadku zależności służbowych czy funkcji honorowych. Cel tej reformy - objecie kontrolą i osłabienie bojarstwa, czy też ochrona jego składu i struktury
- jiie jest dla nas jasny.
W tychże latach podjął Iwan IV ekspansję terytorialną skierowaną zrazu na południe i wymierzoną w Tatarów nadwołżańskich. W 1552 r. wojska carskie opanowały Kazań, w 1556 Astrachań, likwidując tam chanaty i opanowując basen dolnej Wołgi. W związku z rozpadem państwa zakonnego w Inflantach Iwan IV zgłosił swe roszczenia terytorialne do Inflant wschodnich; a w rywalizacji z Rzeczą-pospolitą i Szwecją zajął nie tylko Dorpat z okolicami, ale i port nad Zatoką Fińską Narwę (15 58). Zajęcie Narwy, mimo blokady polskiej, pozwoliło carowi na nawiązanie bezpośrednich kontaktów i handlu z Zachodem i to na wielokrotnie większą skalę, niż to było możliwe przez Archangielsk, do którego w 1553 r. dotarli Anglicy.
Podczas gdy bilans poprzedniego okresu panowania Iwana IV zdaje się być w pełni dodatni, to okres następny, czyli lata 1560-
-1584 przynoszą utratę szeregu wcześniejszych osiągnięć i dezorganizację państwa ppa-nowanego przez terror. Wprawdzie jeszcze w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wojska rosyjskie czyniły postępy w Inflantach
96
i na pograniczu litewskim, a w 1582 r. wyruszył Jermak z kozakami na podbój Syberii, ale sukcesy te były przejściowe lub tylko częściowe. Pod wpływem operacji wojennych Batorego w latach 1579-81 Iwan IV musiał się wycofać z Inflant, tak południowych jak i północnych, gdzie Szwedzi opanowali Narwę odcinając na ponad sto lat Rosje od Bałtyku (1581). Wreszcie próby kandydowania cara lub jego syna Fiodora na tron polski w 1573 i 1575 r. zakończyły się niepowodzeniem.
Źródeł tych niepowodzeń Iwana IV należy szukać przede wszystkim w jego polityce wewnętrznej. Poczucie stałego zagrożenia ze strony rzeczywistych czy wyimaginowanych spisków bojarskich, brak zaufania nawet do najbliższych współpracowników i krewnych, chorobliwa podejrzliwość i sadystyczne tendencje zyskały przewagę w postępowaniu cara. Iwan utworzył specjalne zbrojne oddziały gwardii (1560), zwane opriczniną, uzależnione tylko od cara, uposażone w dobra ziemskie, wyjęte spod kompetencji władz lokalnych. Zadania tych oddziałów nie dotyczyły spraw wojny, lecz bezpieczeństwa wewnętrznego. Opriczniną była wykorzystywana, do krwa-
wych rozpraw z bojarstwem, miastami, nawet chłopstwem, podejrzanym o postawę opozycyjną, sprzyjanie nieprzyjacielowi czy chęć buntu. Stopniowo opriczniną stawała się autonomicznie działającą machiną terroru, która wymykała się spod kontroli cara, stanowiąc groźbę i dla niego. Do najgłośniejszych akcji terroryzmu opriczniny należała m. in. przeprowadzona w 1581 r. pacyfikacja Wielkiego Nowogrodu, gdzie zgładzono co najmniej 4 tysiące ludzi, nie mówiąc o rabunkach (szczególnie cerkwi) i zniszczeniach. Car, zagrożony spiskami w obrębie samej opriczniny, zlikwidował ją w 1570 r., nie był jednak w stanie naprawić zła, odbudować zniszczeń, usunąć dezorganizacji aparatu państwowego ani wzmocnić nadwyrężonego autorytetu władcy i pozyskać poparcia szerszych kręgów społecznych. Funkcja opriczniny nie jest dotąd w historiografii w pełni wyjaśniona, jednakże jej negatywna rola, jak też całego systemu terroru politycznego wydaje się oczywista. Od działalności opriczniny poczynając można wykreślić linię prowadzącą do kryzysu państwowości rosyjskiej z początków XVII w.
7 - Historia powszechna XVI w.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Historia powszechna wiek XVI Tytułowa
Wyczański Historia powszechna, wiek XVI
Historia powszechna wiek XVI SPIS TREÅšCI
Historia powszechna wiek XVI R4
Historia powszechna wiek XVI Indeksy
Historia powszechna wiek XVI WYKAZ MAP

więcej podobnych podstron