Firmowa strona WWW Idee strategia realizacja profin


Firmowa strona WWW.
Idee, strategia, realizacja
Autor: Paweł Frankowski
ISBN: 978-83-246-2517-8
Format: 158235, stron: 280
Zaplanuj i wprowadx w życie Swietny projekt internetowy!
" Cele, strategia, technologia  precyzyjnie okreSl potrzeby i przewiduj skutki
swoich działań
" Internauci, klienci, sponsorzy  uwzględnij ich oczekiwania, możliwoSc i zachowania
" Dokumentacja projektu, kwestie prawne  nie zaniedbuj formalnoSci:
i tak Cię dopadną!
Przygotowanie i wdrożenie profesjonalnego projektu internetowego nie polega wyłącznie
na założeniu atrakcyjnej wizualnie strony WWW i biernym oczekiwaniu na spodziewane
zyski. Za taką stroną, pełniącą rolę wizytówki firmy, musi przecież stać cała strategia,
związana z kształtowaniem wizerunku, interakcją z użytkownikami, budowaniem
społecznoSci internetowej. Tylko w taki sposób nowoczesne przedsiębiorstwo jest
w stanie dotrzymać kroku swoim konkurentom, dowiedzieć się, jakie elementy jego
działalnoSci są najbardziej dochodowe, oraz zrozumieć, co należy zmienić, by
usatysfakcjonować klientów. Krótko mówiąc, każdy firmowy projekt internetowy
wymaga sensownego planowania i aktywnego zarządzania na co dzień.
W książce  Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja znajdziesz wszystko to,
czego zabrakło w innych publikacjach dotyczących projektowania serwisów internetowych.
Ideą jej autora było pokazanie całego procesu powstawania witryny: od wyznaczenia
strategii, przez okreSlenie profilu użytkowników, wybór najlepszej technologii, właSciwe
dokumentowanie działań, aż po aspekty prawne. Paweł Frankowski nie ograniczał się
przy tym do omówienia okreSlonego rodzaju strony, dlatego też poradnik ten możesz
wykorzystać przy tworzeniu wszelkich projektów: blogów i stron firmowych, serwisów
społecznoSciowych, forów i sklepów internetowych, stron produktów i innych.
" Cele przySwiecające projektom internetowym
" Różne rodzaje stron internetowych
" Budowanie strategii i jej założenia
" Grupy docelowe i sposoby ich okreSlania
" Współpraca z agencją interaktywną
" Web 2.0 i 3.0
" Wybór technologii dostosowanej do potrzeb
" Dokumentacja projektu i zapytania ofertowe
" Prototypy oraz specyfikacja strony internetowej
" Logotyp i slogan a znaki towarowe
" Ochrona konkurencji i prawo autorskie
" Regulamin strony internetowej i umowy związane z Internetem
" Polityka prywatnoSci i ochrona danych osobowych
" Wstęp do zarządzania wykonaniem projektu
Profesjonalne podejScie do projektu internetowego to podstawa sukcesu w sieci!
Spis tre ci
Wprowadzenie .................................................................................. 7
Rozdzia 1. Cele i strategia .............................................................................. 11
Wprowadzenie ................................................................................................................ 11
Cele przy wiecaj ce projektom internetowym ............................................................... 12
Pani Zosiu, musimy mie stron & ........................................................................... 13
Rodzaj strony a jej cel .............................................................................................. 13
Liczy si powodzenie, ale co to takiego? ................................................................. 19
Strategia i jej za o enia ................................................................................................... 19
Dopasuj strategi do rynku ....................................................................................... 23
A gdyby si nie uda o? ............................................................................................. 25
Rozdzia 2. Ludzie, czyli internauci, klienci i sponsorzy ...................................... 29
Wprowadzenie ................................................................................................................ 29
Jaki jest Polak, ka dy widzi? .......................................................................................... 30
Grupa docelowa .............................................................................................................. 31
Kobiety ..................................................................................................................... 37
Nastolatki ................................................................................................................. 40
Magia, horoskopy i ich czytelnicy ............................................................................ 42
Pracownicy ............................................................................................................... 42
Zabawki, rodzice, du e dzieci i ich dzieci ................................................................ 43
Godziny pracy, weekendy a internauci ..................................................................... 44
Okre lanie grupy docelowej ..................................................................................... 45
Cz owiek jako istota spo eczna ................................................................................ 47
User Experience produktu i us ugi ........................................................................... 49
User-Centered Design (UCD) .................................................................................. 52
Agencja interaktywna jako partner przy realizacji zaawansowanych projektów ............ 54
Masz klienta na stron WWW  masz problem ............................................................ 57
Sponsor czy Unia, czyli sk d bra rodki? ..................................................................... 59
Rozdzia 3. Technologia ................................................................................... 63
Wprowadzenie ................................................................................................................ 63
Web 1.0 .......................................................................................................................... 64
Systemy zarz dzania tre ci (CMS) ............................................................................... 64
Wprowadzenie .......................................................................................................... 64
Kiedy warto przesi si na CMS-a ........................................................................ 65
Budowa CMS ........................................................................................................... 68
4 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Zalety CMS-ów ........................................................................................................ 71
Tysi ce CMS na wiecie, co wybra ? ...................................................................... 74
CMS-owy detektyw .................................................................................................. 78
Typy systemów CMS ............................................................................................... 78
Popularne CMS ........................................................................................................ 80
LMS i LCMS .................................................................................................................. 83
Web 2.0  serwis spo eczno ciowy, wideo i systemy Wiki .......................................... 87
Serwis spo eczno ciowy (social networking) ........................................................... 90
Serwisy wideo i VOD ............................................................................................... 92
Wiki .......................................................................................................................... 93
Sklepy internetowe ......................................................................................................... 95
Jak zosta e-sprzedawc ? ......................................................................................... 96
Jakie funkcje powinien posiada dobry sklep internetowy? ..................................... 96
Gotowe rozwi zania do zastosowania w e-commerce .............................................. 99
Sklepy, porównywarki cen a wyszukiwarki ........................................................... 102
Proces podejmowania decyzji o zakupie ................................................................ 103
Enterprise 2.0 ................................................................................................................ 104
Web 3.0 ........................................................................................................................ 107
Rozdzia 4. Dokumentacja projektu, zapytania, prototypy oraz specyfikacja
strony internetowej ...................................................................... 113
Wprowadzenie .............................................................................................................. 113
Karta projektu ............................................................................................................... 114
Manifest  cele i za o enia projektu ........................................................................... 115
Harmonogram prac ....................................................................................................... 116
Zapytania ofertowe ....................................................................................................... 117
Typowe b dy ......................................................................................................... 118
O wykonaniu strony internetowej ........................................................................... 120
Specyfikacja strony internetowej .................................................................................. 121
Definicja specyfikacji strony internetowej (SSI) .................................................... 121
Dlaczego specyfikacja jest potrzebna? ................................................................... 121
Dlaczego a dwie specyfikacje? ............................................................................. 122
Jak wygl da, a jak powinna wygl da specyfikacja? ............................................. 122
Raporty ......................................................................................................................... 133
K ama czy nie k ama  czyli dylematy project managera ................................. 135
Minimalna zawarto ............................................................................................. 136
Rodzaje raportów ................................................................................................... 136
Prototypowanie, czyli makiety ..................................................................................... 137
Zako czenie .................................................................................................................. 141
Rozdzia 5. Zagadnienia prawne ..................................................................... 143
Wprowadzenie .............................................................................................................. 143
Domeny i nazwy domenowe .................................................................................. 145
Logotyp i slogan a znaki towarowe ........................................................................ 152
Ochrona konkurencji .............................................................................................. 155
Podstawa prawna dzia ania stron urz dowych ....................................................... 156
Prawo autorskie ...................................................................................................... 159
Fotografia na stronie WWW .................................................................................. 180
Dane kontaktowe na stronie ................................................................................... 185
Regulamin strony internetowej ............................................................................... 186
Ochrona danych osobowych ................................................................................... 196
Polityka prywatno ci .............................................................................................. 201
Spis tre ci 5
Czy moja strona internetowa jest dziennikiem, czy magazynem? .......................... 202
Odpowiedzialno prawna ..................................................................................... 208
Umowy zwi zane z internetem ..................................................................................... 212
Umowa dotycz ca wykonania strony internetowej ................................................ 214
Umowa cesji domeny ............................................................................................. 220
Umowa NDA  umowa o zachowaniu poufno ci ................................................. 225
Umowa autorska ..................................................................................................... 230
Zastrze enie prawne ..................................................................................................... 232
Rozdzia 6. Wst p do zarz dzania wykonaniem projektu .................................. 233
Projekt internetowy  wprowadzenie .......................................................................... 233
Zarz dzanie projektem internetowym  porady ................................................... 235
Aplikacje webowe wspieraj ce zarz dzanie projektami i prac grupow .............. 241
Wnioski ........................................................................................................................ 249
Dodatek A Terminologia ................................................................................ 251
Skorowidz .................................................................................... 265
Rozdzia 1.
Cele i strategia
Niektórzy tak bardzo pami taj o celu, do którego zmierzaj
 i zapomnieli o ruszeniu z miejsca.
W adys aw Grzeszczyk  Parada paradoksów
Wprowadzenie
Zacznijmy do podstaw. Ka dy nowy projekt internetowy jest procesem, na który sk a-
daj si kolejne etapy:
a) Okre lenie celu.
b) Opracowanie strategii osi gni cia celu.
c) Wskazanie grupy docelowej oraz troska o bie cego klienta (internaut ).
d) Zaplanowanie funkcjonalno ci serwisu i wybór technologii.
e) Projektowanie struktury strony internetowej lub e-us ugi.
f) Prototypowanie.
g) Przygotowanie projektu graficznego.
h) Uzupe nienie strony tre ci .
i) Testowanie strony i korekta zauwa onych b dów.
j) Uruchomienie strony internetowej lub e-us ugi.
k) Promocja strony w internecie.
l) Dalsza praca nad ulepszaniem i wzbogacaniem zawarto ci strony WWW.
12 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Cele przy wiecaj ce
projektom internetowym
Na ogó przez cel w e-biznesie rozumiemy przewidywane korzy ci, jakie strona WWW
lub e-us uga ma przynie w przysz o ci jej w a cicielom. Susan M. Weinschenk, au-
torka ksi ki Neuro Web Design: What Makes Them Click?, od pocz tku jasno stawia
spraw : wi kszo serwisów internetowych powstaje z my l o osi gni ciu okre lo-
nego celu  przekonaniu u ytkowników do rejestracji, z o enia zamówienia, zosta-
wienia swoich danych kontaktowych, wzi cia udzia u w tworzeniu tre ci, konkursie,
programie lojalno ciowym.
Strona internetowa lub e-us uga, która ma powsta w ramach naszego projektu, nie
jest celem samym w sobie, ale jedynie rodkiem do jego zrealizowania. Celem mo e
by pog bienie stopnia znajomo ci (zbudowanie wiadomo ci) oferty, stworzenie
pozytywnych skojarze z mark (produktem, us ug ), ch rozszerzenia wachlarza
us ug o sprzeda internetow , unowocze nienie oferty i wiele innych. Technologia ma
tylko pos u y do osi gni cia tych za o e .
Od precyzyjnego sformu owania celu zale y powodzenie strategii jako takiej. Klu-
czem do sukcesu jest jednoznaczne wyznaczenie kierunku dzia ania  zdefiniowa-
nie powodu, dla którego decydujemy si zaanga owa w dany projekt1.
Cele strategiczne s elementarnym uzupe nieniem wyborów dokonanych odno nie do
domeny dzia ania oraz strategicznej przewagi nad konkurentami. Cele okre laj , co
konkretnie firma chce osi gn (teoria idealnego zako czenia) w kolejnych odcinkach
czasu, i pozwalaj zmierzy , czy serwis internetowy osi ga sukces.
Na podstawie obserwacji setek ró nych firm realizuj cych strategie nurtowe mo na
wyodr bni grup kilku najwa niejszych celów, które przy wiecaj tym dzia aniom.
Ka dy musi oczywi cie sam oceni , jakie cele s najbardziej istotne z punktu widze-
nia jego firmy (przedsi wzi cia)2.
a) S uchanie internautów (klientów)  poprzez stworzenie w asnej spo eczno ci
lub monitoring marki.
b) Komunikowanie si  uczestniczenie w rozmowach i stymulowanie
dwukierunkowej wymiany pogl dów pomi dzy klientami jako alternatywa
dla jednostronnych komunikatów.
c) Inspirowanie klientów  to doskona a metoda s u ca do poprawy pozycji
rynkowej firmy lub serwisu. Zainspirowany klient staje si inicjatorem
marketingu wirusowego (marketing szeptany): przedstawia zalety korzystania
z serwisu czy us ugi wszystkim znajomym, a firma b d ca w a cicielem nie
ponosi z tego tytu u adnych kosztów. Z pewno ci w promocji Naszej-Klasy
1
Li Ch., Bernoff J., Marketing technologii spo ecznych, MT Biznes 2009, s. 105.
2
Tam e, s. 105, 107, 189.
Rozdzia 1. Cele i strategia 13
czy Allegro pomog a w a nie taka forma reklamy. Mechanizmu marketingu
szeptanego nie mo na uruchomi sztucznie, mo na jednak wspiera jego
funkcjonowanie.
d) Wspieranie  stworzenie klientom danego produktu mo liwo ci wzajemnej
pomocy.
e) Zaanga owanie  zach cenie klientów do wspólnej pracy nad rozwi zaniami,
które pozwoli yby podnie jako serwisu, produktu lub us ugi.
f) Pozyskanie nowych klientów i utrzymanie dobrych relacji z dotychczasowymi.
Pani Zosiu, musimy mie stron &
Wiele firm wie o swoich stronach bardzo ma o (co zmniejsza ich zyski i utrudnia dal-
szy rozwój) i nie ma zdefiniowanych konkretnych celów swojej dzia alno ci w inter-
necie. Wynika to z popularnego przekonania, e wystarczy po prostu mie stron .
W przypadku gdy chcesz, aby Twój serwis stanowi tylko bezcelowy dodatek do dzia-
alno ci, by odpowiedzi na zachciank szefa albo sta si ozdobnikiem na ulotkach,
wystarczy Ci zapewne prosta internetowa wizytówka z logo, ofert i danymi adreso-
wymi. W ka dej innej sytuacji warto wiedzie , po co ma istnie dana strona i co si
chce dzi ki niej osi gn 3.
Na szcz cie liczba firm, które po prostu chc mie stron WWW, jest z ka dym ro-
kiem mniejsza, zwi ksza si natomiast grupa tych, którzy maj wiadomo celu ist-
nienia strony, odczuwaj konieczno przebudowy ju istniej cej witryny czy potrze-
b stworzenia nowego serwisu lub e-us ugi. My l , e ten trend b dzie si rozwija ,
co  jak s dz  jest zwi zane równie z coraz skuteczniejszym i bardziej profesjo-
nalnym podej ciem firm (agencji interaktywnych) do klientów. Istota rzeczy dotyczy
bowiem ju nie tylko samego wygl du witryny, ale te funkcjonalno ci, u yteczno ci
i celów, jakie strona internetowa musi realizowa .
Rodzaj strony a jej cel
Cele zale od rodzaju strony, co wida cho by na przyk adzie ró nic mi dzy serwi-
sem wideo a stron intranetow .
Blog firmowy
Warunkiem koniecznym do utworzenia blogu firmowego powinna by ch podj cia
rozmowy z klientami. Dlatego te niemal e wszystkie systemy do prowadzenia blo-
gów s wyposa one w opcje komentowania, aby ow komunikacj u atwi . Na blog
powinny trafia informacje, które nie nadaj si do dzia u oficjalnych komunikatów
(aktualno ci) na stronie firmowej. Osoba pisz ca blog powinna reagowa na wpisy
internautów  wyja nia kwestie sporne, a nie tylko kasowa niepoprawne lub nie-
zgodne z polityk firmy wypowiedzi. Celem blogu mo e by informowanie nie tylko
3
http://artelis.pl/artykuly/7920/czego-wielu-nie-wie-o-wlasnej-stronie.
14 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
o nowych produktach, ale równie o nowych pracownikach czy zmianach w firmie
(rysunek 1.1). Cele mog i powinny si zmienia w zale no ci od reakcji osób czyta-
j cych blog.
Rysunek 1.1. Wygl d blogów firmowych dwóch wielkich firm
Mimo e bezp atne platformy blogowe s szeroko dost pne, blog firmowy nale y za-
o y na firmowej domenie, do której trzeba dokupi lub przydzieli hosting. W fir-
mie powinno si prowadzi polityk blogow , jasno okre laj c , co jest tajemnic
handlow i ma ni pozosta 4.
Strona firmowa
Z pewno ci nadrz dnym celem strony firmowej jest informowanie klientów o gamie
produktów, oferowanych us ugach oraz danych kontaktowych. Witryna s u y do pro-
mocji marki, a tak e ma za zadanie wzmocni wizerunek firmy jako eksperta w danej
dziedzinie, czasami równie stanowi miejsce publikacji ofert pracy, wspó pracy czy
programów partnerskich (rysunek 1.2).
Strona produktowa
W g ównym za o eniu strona produktowa informuje internautów o konkretnym pro-
dukcie lub linii produktów, a tak e s u y budowaniu wiadomo ci i wizerunku nowej
marki poprzez przedstawienie licznych zalet oraz zdj produktu. Celem jest wzbu-
dzenie zainteresowania u odbiorców i zach cenie ich do nabycia towaru w sklepie
internetowym lub tradycyjnej sieci handlowej (czyli sklepach posiadaj cych fizyczn
4
Szulc E.M., Jak utrzyma przy yciu d u ej ni 6 miesi cy blog firmowy?, http://artelis.pl/artykuly/
12884/jak-utrzymac-przy-zyciu-dluzej-niz-6-miesiecy-blog-firmowy.
Rozdzia 1. Cele i strategia 15
Rysunek 1.2. Przyk adowe strony firmowe
lokalizacj ). Stron produktow mo e te by nazwana witryna promuj ca film lub
serial telewizyjny (rysunek 1.3).
Rysunek 1.3. Strony promuj ce seriale telewizyjne sieci FOX
Sklep internetowy
Najwa niejszym celem sklepu internetowego b dzie zapewnienie rentowno ci zwi -
zanej z wykorzystaniem rodków finansowych, op acalno ci sprzeda y, roz o eniem
ryzyka finansowego i szeroko poj t kontrol wydatków. Nie nale y te zapomina
o oferowaniu najwy szej jako ci produktów, tak aby zminimalizowa liczb reklama-
cji. A tak e o odpowiednich umowach z firmami, które b d dostarcza w najkrót-
szym czasie oferowane przez nas towary. Z czasem, wraz ze stopniowym wzrostem
sprzeda y, nale y rozwa y dzia ania strategiczne w postaci pozyskania nowych ryn-
ków zbytu (inne kraje), poszerzenia oferty o nowe produkty lub us ugi dla klientów.
Pami taj, e zakupy w sklepie, tak e tym internetowym, maj sprawia kupuj cemu
przyjemno  zarówno ze wzgl du na wygl d, jak i na sposób prezentacji produk-
tów (rysunek 1.4).
16 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Rysunek 1.4. Strony trzech sklepów oferuj cych T-shirty (drippinginfat.com, threadless.com
oraz virusgroup.pl)
Sklepy realny i wirtualny maj pewne podobne elementy. I tak strona g ówna skle-
pu internetowego pe ni funkcj odpowiadaj c fasadzie (witrynie) sklepu tradycyj-
nego. Jej g ównym zadaniem jest przyci gni cie uwagi odwiedzaj cego sklep. Po-
dobnie jak witryna sklepu tradycyjnego strona g ówna ma sprawi , by internauta
nie poszed dalej, lecz wst pi do sklepu i zapozna si z jego ofert . Dlatego na
stronie g ównej prezentowane s najcz ciej nowo ci czy towary obj te promocj .
Wi cej na ten temat przeczytasz na stronie: www.plutecki.net/2009/08/merchan-
dising-produktow-w-sklepie-internetowym/ oraz www.symetria.pl/blog/?p=1168.
CRM
Obecnie do powszechnie u ywa si terminu CRM, jednak okre lenia Enterprise Re-
lationship Management (ERM)  zarz dzanie relacjami w przedsi biorstwie  czy
Customer Interaction System (CIS)  system wspó pracy z klientem  s u ywane
zamiennie przez ró nych producentów5. Niestety prawie po owa du ych firm inwe-
stuj cych w CRM nie osi ga ustalonych przed wdro eniem celów. Wina zrzucana jest
nader cz sto na dzia IT i jego kierownictwo, co dowodzi ca kowitego niezrozumienia
miejsca CRM w organizacji. Z bada agencji McKinseyR przeprowadzonych w ród
60 firm na rynku ameryka skim, które wdro y y CRM, wynika, e na sukces wdro e-
nia wp yw ma nie tylko wykorzystywany software6. Podstawowe cele CRM to:
Zwi kszenie satysfakcji klienta i utrzymanie jego lojalno ci.
Zdobycie poparcia w ród klientów.
Polecenie firmy.
Rozpoznanie potrzeb klienta.
Wprowadzenie najskuteczniejszego systemu sprzeda y.
5
W cel K., Istota, cele i g ówne elementy CRM, http://archiwum.gazeta-it.pl/2,5,1055,index.html.
6
Ga ka A., Informatyczny w ze gordyjski?, http://cio.cxo.pl/artykuly/57736/
Informatyczny.wezel.gordyjski.html.
Rozdzia 1. Cele i strategia 17
Zwi kszenie efektywno ci handlowców, kontrola nad nimi oraz w a ciwa
ocena efektywno ci ich pracy.
Lepsza komunikacja mi dzy komórkami firmy.
Istnieje regu a, e 20% klientów firmy dostarcza jej a 80% dochodu. Systemy CRM
pomagaj handlowcom odnale i obj ich szczególn trosk 7.
Enterprise 2.0
Idea stworzenia tego typu rozwi za zrodzi a si z konieczno ci zebrania i usystema-
tyzowania informacji najcz ciej wykorzystywanych w firmie, organizacji lub insty-
tucji, tak by czas dost pu do zasobów by jak najkrótszy i mo liwie najefektywniej-
szy. Zarz dzanie informacj i dost pem do niej w firmie zatrudniaj cej na przyk ad
ponad stu pracowników nie nale y do zada atwych. Wiele trudno ci mo na jednak
omin dzi ki wykorzystaniu odpowiednich narz dzi. Takimi narz dziami okaza y si
systemy oparte na Wiki, umo liwiaj ce stworzenie wspólnego dla ca ej firmy rodowi-
ska wspó pracy grupowej. Najcz ciej wymieniane cele wdro enia tych rozwi za to:
U atwienie zarz dzania du ilo ci zgromadzonej i tworzonej na bie co
informacji.
Usprawnienie komunikacji pomi dzy pracownikami.
Zwi kszanie motywacji pracowników do dzielenia si wiedz .
Redukcja czasu przeznaczanego na akcje informacyjne skierowane
do pracowników.
Wspomaganie pracy pracowników, klientów itd.
Redukcja kosztów, w tym kosztów po cze telefonicznych czy materia ów
biurowych.
Z za o enia tego typu serwis ma by podstawowym rodowiskiem pracy, zapewniaj -
cym dost p do wszystkich potrzebnych pracownikowi informacji i narz dzi.
Fora internetowe
Forum internetowe s u y budowaniu bazy u ytkowników okre lonych tematów oraz
zbieraniu informacji  u atwia bowiem komunikacj oraz stwarza mo liwo wza-
jemnego wspierania si przez u ytkowników (rysunek 1.5).
LMS
Celem prowadzenia platformy LMS mo e by mi dzy innymi mo liwo przeprowa-
dzania szkole wewn trz korporacji lub szkole (kursów) dla osób i podmiotów ze-
wn trznych. Z zalet e-learningu najcz ciej korzystaj du e i rednie przedsi biorstwa,
organizacje rz dowe oraz o rodki edukacji publicznej  g ównie szko y wy sze.
E-learning okazuje si bowiem ta szy (redukcja kosztów) ni inne tradycyjne formy
7
http://www.iveno.com/pl.l/uslugi/budowa_systemow_crm/.
18 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Rysunek 1.5. Popularne fora dyskusyjne du ych serwisów (Money.pl oraz Wirtualna Polska)
nauczania, a oszcz dno ci s tym wi ksze, im wy sza jest liczba osób korzystaj cych
ze szkolenia internetowego. Ponadto e-learning pozwala zaoszcz dzi czas  pra-
cownicy uczestnicz w kursie w najdogodniejszym dla nich terminie, bez konieczno-
ci opuszczania stanowisk pracy. Gwarantuje lepsz organizacj pracy  w szkoleniu
mo e wzi udzia dowolna liczba osób, a tryb nauczania jest dostosowywany do spe-
cyficznych wymaga firmy. U atwia dost p do wiedzy  mo liwo wielokrotnego
uruchamiania wybranych szkole pozwala pracownikom na powtórzenie w szybki
i prosty sposób poznanych wcze niej zagadnie . I wreszcie umo liwia sprawne zarz -
dzanie cie kami karier  pracownicy mog systematycznie doskonali swoje kom-
petencje i poszerza wiedz poprzez uczestnictwo w szkoleniach, których cie ka bu-
dowana jest zgodnie z oczekiwaniami przedsi biorstwa8.
Strona mobilna
Wbrew powszechnej opinii osoby, które korzystaj z urz dze mobilnych (telefon
komórkowy, palmtop, smartphone), nie chc tych samych informacji, które uzyskuj
w  normalnym internecie. Nikt przecie nie b dzie przegl da 10 000 produktów za-
mieszczonych na stronie sklepu lub czyta d ugiego (kilkustronicowego) artyku u na
2,5-calowym wy wietlaczu. Ludzie oczekuj informacji, która jest powi zana z tym,
co w a nie robi , teraz, w danym momencie. Gdy ma si do dyspozycji niewielkie urz -
dzenie, na którym trudno jest prezentowa rozbudowane tre ci, najwa niejsze staje
si to, aby informacja by a dopasowana do odbiorcy w dwóch aspektach. Po pierwsze
forma  to nie mog by rozleg e opisy, miliony zdj i inne ros e gad ety. Po drugie
tre  powinna by w a ciwie dopasowana do kontekstu. Badania wykaza y, e w ka-
nale mobile najcz ciej wyszukiwane s repertuary kin i rozk ady jazdy, czyli informa-
cje o tym, jak dosta si z punktu A do punktu B. Nale y zatem pami ta , aby aplikacja
lub strona mobilna dotyczy a jednego konkretnego celu, który w danym kontek cie
pomaga u ytkownikowi9. Nie ma wi c wi kszego sensu transformowanie pe nej tre ci
8
http://www.2business.pl/uploads/ulotki/SharePoint%20LMS_ulotka_v_1_0.pdf.
9
St pie M., Serwisy mobilne poszerzaj rzeczywisto , (wywiad) http://www.internetmaker.pl/
artykul/4434,1,wywiad_serwisy_mobilne_poszerzaja_rzeczywistosc.html.
Rozdzia 1. Cele i strategia 19
serwisu firmowego na przyk ad za pomoc odpowiednich komponentów. Przeciwnie
 strona mobilna powinna z za o enia by odr bnym bytem, a jej redaktor przed do-
daniem tre ci musi zada sobie pytanie, czy rzeczywi cie dana informacja (lub zdj -
cie) jest niezb dna, je li chodzi o jej zawarto , form i rozmiar. A zatem przy projek-
towaniu mobilnej wersji serwisu firmowego najwa niejszym celem b dzie pokazanie
danych kontaktowych i danych adresowych (czyli jak dojecha  mapa) oraz zapre-
zentowanie maksymalnie skróconej oferty.
Liczy si powodzenie, ale co to takiego?
Zamiast definiowa powodzenie jako zako czenie projektu w wyznaczonym czasie
i bez przekroczenia bud etu, nale y skupi si na warto ci biznesowej przedsi wzi cia
 kryterium kluczowym dla zleceniodawców projektu. Innymi s owy, je li projekt nie
zosta zrealizowany w planowanym terminie i przekroczy zak adany bud et, ale wnosi
do biznesu oczekiwan warto , to firma powinna uwa a go za udany. W ten sposób
nie zmienia si definicji udanego projektu w celu obni enia poprzeczki, ale po prostu
dokonuje si przedefiniowania poj cia sukcesu po to, eby to wewn trzni klienci mieli
ostatnie s owo  tak aby ko cowy wynik bardziej odpowiada ich potrzebom.
Powodzeniem dla firmy mo e by zarówno warto dodana w postaci wy szej wia-
domo ci marki oraz zwi kszonego ruchu na stronie, jak i wymierne korzy ci, czyli
du a liczba zrealizowanych transakcji, a tak e baza zadowolonych klientów oraz ich
opinie. Nie bez znaczenia jest równie dost p do setek komentarzy (krytycznych, kre-
atywnych i pozytywnych), na podstawie których firma mo e kszta towa i rozwija
swoje pomys y w najbli szej przysz o ci. Dane te mo esz uzyska , korzystaj c z roz-
wi za typu Web 2.0.
Zapami taj, co napisa a Hannah More:  Przeszkody pojawiaj si , gdy spuszczasz wzrok
z celu .
Strategia i jej za o enia
Termin  strategia pochodzi od greckiego s owa strategos, które oznacza kierowanie
wojskami z pozycji naczelnego wodza. Poj ciem tym zacz to si pos ugiwa co naj-
mniej 400 lat p.n.e., chocia w pi miennictwie pojawi o si ono dopiero pod koniec
XVIII wieku. Od tego czasu a do mniej wi cej lat sze dziesi tych XX wieku kate-
goria ta odnosi a si przede wszystkim do terminologii wojskowej, w której strategi
rozumiano jako dzia sztuki wojennej obejmuj cy przygotowanie i prowadzenie woj-
ny jako ca o ci. W pierwszych dekadach XX wieku strategi uto samiano z programem
dzia ania firmy, tworzonym na podstawie analizy nieodleg ej przysz o ci. Opracowa-
nie takiego programu u atwia o funkcjonowanie organizacji, a zw aszcza zarz dzanie
w coraz trudniejszych warunkach zewn trznych10.
10
http://ue.ujk.kielce.pl/strony/Marcin.Szplit/Strategia.htm.
20 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Strategia przedsi biorstwa jest to kierunek i zakres dzia ania, który firma zamierza
przyj w d ugim terminie, aby osi gn swoje cele i zyska przewag konkurencyj-
n . Strategia ma na celu zaadaptowanie przedsi biorstwa i jego dzia a do zmian za-
chodz cych w jego rodowisku w taki sposób, aby zapewni firmie d ugotrwa e funk-
cjonowanie i rozwój. Obejmuje ogó dzia a przedsi biorstwa oraz bierze pod uwag
rodowisko wewn trzne i zewn trzne. Strategia pomaga osi ga d ugoterminowe suk-
cesy. Wiele bada wskazuje na to, e przedsi biorstwa tworz ce i realizuj ce strategie
biznesowe w d ugim terminie radz sobie lepiej. Wynika to z tego, e skuteczniej dosto-
sowuj si one do zmieniaj cych si warunków. Przedsi biorstwa nietworz ce strategii
znacznie cz ciej s zaskakiwane zmianami w otoczeniu i reaguj na nie zbyt pó no11.
Wi kszo strategii opiera si na konkretnych przewidywaniach dotycz cych przy-
sz o ci. Niestety, przysz o jest wysoce nieprzewidywalna. Co gorsza, aby osi gn
prze omowy sukces, strategi trzeba wdra a w sposób wykluczaj cy jej adaptacj do
zmienionego otoczenia, gdy przysz o mija si z przewidywaniami. W efekcie po-
wstaje paradoks strategii: strategie z najwi kszymi szansami na sukces nios ze sob
tak e najwi ksze ryzyko pora ki. Udana strategia pozwala przedsi biorstwu tworzy
i chwyta warto . By tworzy warto , firma musi utrzymywa wi z klientami. Aby
firma chwyta a warto , jej strategia musi by odporna na na ladownictwo ze strony
konkurentów. Usatysfakcjonowanie klientów w sposób niemo liwy do skopiowania
przez konkurentów wymaga dokonania istotnych wyborów na rzecz danej strategii,
czyli strategicznych trwa ych wyborów dotycz cych unikalnych rozwi za lub szcze-
gólnych us ug12.
By zmniejszy ryzyko strategiczne, wiele firm inwestuje swój czas i rodki tylko w to,
o czym ju wiadomo, e si sprawdza. Jednak na d u sz met takie dzia ania nie
powoduj wzrostu liczby internautów (klientów) oraz ich zadowolenia. Zwi zane jest
to równie z mentalno ci ludzi, z jednej strony s przyzwyczajeni do znanych roz-
wi za , z drugiej za poszukuj nowo ci, o ywczego powiewu wie o ci.
Strategia to drugi po celu podstawowy etap ka dego planowania  bez wzgl du na
skal i rozmiar projektu. Dok adne przemy lenie przedsi wzi cia jest kluczem do je-
go sukcesu  pozwala lepiej zarz dza czasem i zasobami ludzkimi oraz efektywniej
wyda rodki, które firma ma do dyspozycji. Docelowo ma spowodowa , e firma
skupi si tylko na tych obszarach, które powinny przynie jej najwy szy zysk w sto-
sunku do poniesionych nak adów.
Istota strategii jest prosta: trzeba by lepszym ni konkurenci albo dzia a inaczej ni
oni i na innym obszarze wspólnego rynku, jakim jest internet. Czasami po prostu trzeba
by pierwszym! G ówne ród o przewagi konkurencyjnej to pomys , który przyci -
ga i utrzymuje ruch na stronie. Drugim wa nym czynnikiem e-sukcesu b dzie na pew-
no trafienie w aktualn mod , gusty i potrzeby internautów  czyli znalezienie niszy
rynkowej.
11
http://www.findict.pl/slownik/strategia/.
12
Raynor M.E., Paradoks strategii, Wydawnictwo StudioEMKA, Warszawa 2007, s. 22.
Rozdzia 1. Cele i strategia 21
Strategia to kompleksowy plan osi gania celów. To proces ustalania d ugookreso-
wych zamierze , wyboru kierunków dzia ania oraz alokacji zasobów niezb dnych
do osi gni cia tych za o e .
Podstawowa zasada, której warto si trzyma , mówi, aby mierzy si y na zamiary,
czyli nie stara si od razu konkurowa ze swoimi najsilniejszymi przeciwnikami na
rynku. Zamiast walczy z silnym konkurentem, który ma ju ugruntowan pozycj
w bran y i w internecie, lepiej spróbowa znale dla swojej firmy tak nisz rynko-
w , w której mo na by zaoferowa du o wi cej ni konkurencja. Mo na te oczywi-
cie szuka takiej niszy, która nie jest op acalna dla naszych konkurentów13.
S trzy rodzaje korzy ci, jakie mo e odnie firma, która pierwsza wejdzie z produk-
tem na rynek14:
Chronione prawem autorskim, patentami i licencjami technologie u yte
do stworzenia innowacyjnych us ug (rozwi za ) powstrzymuj ataki
konkurentów. Dzi ki temu producent/dystrybutor uzyskuje mo liwo
czerpania korzy ci z tymczasowego monopolu na jego produkt.
Nazwa pierwszego dost pnego na rynku produktu mo e zosta zaakceptowana
przez konsumentów i u ywana jako synonim grupy produktów lub us ugi,
nawet je li ich producentami s na ladowcy. Przyk adami serwisów, którym
si to uda o, s mi dzy innymi Allegro  serwis aukcyjny, Nasza-Klasa
 serwis spo eczno ciowy, Onet, Wirtualna Polska, Interia  serwisy
informacyjne, Google  wyszukiwarka internetowa, mBank  bank
internetowy.
Koszty zmiany us ugi, która stanie si standardem, zarówno finansowe, jak
i niefinansowe (czas po wi cony na przyzwyczajenie si , niewygoda), mog
si okaza zbyt wysokie dla internautów (konsumentów), którzy pozostan
lojalnymi u ytkownikami serwisu wprowadzonego na rynek jako pierwszy.
Co ciekawe, firmy (serwisy internetowe), które nie wprowadzaj us ug (rozwi za )
jako pierwsze, ale s wczesnymi na ladowcami, tak e odnosz z tego korzy ci. Ser-
wisy wprowadzaj ce us ugi oparte na technologiach, które zdoby y ju zaufanie kon-
sumentów, maj wi ksze szanse na szybki sukces rynkowy. Rozwi zania oparte na
technologiach, które zdoby y ju zaufanie konsumentów, maj wi ksze szanse na szybki
sukces rynkowy15. Podczas szukania rozwi za technologicznych, które planuje si
wdro y , aby zaskoczy klienta, nale y odpowiedzie sobie na pytanie:  Na co goto-
wi s moi klienci? . Ludzie (tak e internauci) nie lubi by zaskakiwani, a nawet je li
lubi  oczekuj prostych wskazówek, co zrobi , aby osi gn dany efekt.
13
http://www.przewodnik.ittechnology.us/?s=ittechnology.
14
Na podstawie: Gilbert J.T.,  Faster! Newer! is Not a Strategy,  S.A.M. Advanced Management
Journal 1984, t. 58, nr 4, s. 5.
15
Jak planowa rozwój przedsi biorstwa w warunkach niepewno ci?, http://www.e-mentor.edu.pl/
artykul_v2.php?numer=17&id=371.
22 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Wizja i strategia od zawsze licz si w biznesie, ale w przypadku stron internetowych
tu za nimi, na drugim miejscu powinien by klient (internauta).
Moim zdaniem planowanie strategii zaczyna si ju w czasie wst pnych prac nad przy-
sz stron internetow , kiedy bada si konkurencj , my li, jak j wyprzedzi (a nie
skopiowa ) i rozwa a, sk d nap yn nowe tre ci do serwisu. Opracowanie strategii
przy budowie czy przebudowie serwisu sprowadza si do planowania, a wi c upo-
rz dkowania przysz ych dzia a , z uwzgl dnieniem tego, co firma chce osi gn , jaki
ma potencja i jakie czynniki zewn trzne wp ywaj na jej funkcjonowanie. Cele stra-
tegiczne mog sta si same w sobie celami projektowymi, chocia czasem b d wy-
maga y doprecyzowania.
Poni ej znajdziesz praktyczne prze o enie pomys u i celu do osi gni cia na list py-
ta i odpowiedzi.
Niezmiernie trudno jest opracowa wspóln list dla ka dego rodzaju przypadku (pro-
jektu internetowego), niemniej postaram si to uczyni :
a) Dokonaj analizy dobrych i z ych punktów Twojej dotychczasowej strony
firmowej lub tej, któr zamierzasz zmieni , przebudowa .
b) Jak wed ug Ciebie mog yby si zmieni Twoje relacje z klientami
(internautami) po dodaniu nowej us ugi lub budowie nowego serwisu?
c) Czy chcesz, aby klienci pomogli Ci dotrze do innych klientów lub
przedstawicieli obs ugiwanego przez Ciebie rynku? Czy mo e chcesz,
aby w wi kszym stopniu zaanga owali si w ycie Twojej firmy lub jej
produktów?
d) Okre l kszta t relacji z klientami (internautami) w rocznej, dwu- i trzyletniej
perspektywie czasu.
e) Jak zamierzasz sfinansowa budow nowej us ugi lub serwisu internetowego?
f) Jak kwot jeste w stanie otrzyma od firmy, a jak dodatkowo musisz
uzyska z innych róde ?
g) Jak sum miesi cznie firma b dzie mog a wspiera projekt  we wczesnym
etapie jego ycia, po opublikowaniu i rozreklamowaniu?
h) Ile osób b dzie zaanga owanych w projekt? Czy b d potrzebne konsultacje
z ekspertami z bran y?
i) Sk d b d pochodzi materia y (teksty, zdj cia, filmy) do nowej strony?
j) Kto i z jak cz stotliwo ci b dzie dodawa do serwisu nowe tre ci,
na przyk ad artyku y?
k) Czy tre w serwisie b dzie pochodzi równie od internautów (klientów)?
l) Jak wykorzystasz informacje, które serwis zgromadzi w zwi zku
z wprowadzeniem rozwi za Web 2.0 umo liwiaj cych sta y nap yw
nowych opinii, wra e i odczu klientów?
Rozdzia 1. Cele i strategia 23
m) Kto b dzie odpowiedzialny za moderacj w pierwszym okresie oraz wtedy,
gdy zwi kszy si ruch na stronie?
n) Kim jest konkurencja? Ile jest firm, które prowadz strony internetowe
o tematyce podobnej lub takiej samej jak Twoja (planowana)? Czy s to
firmy, które oferuj us ugi lub produkty dok adnie takie same jak Twoje,
czy te jest to dla nich wy cznie dzia alno poboczna?
o) Czy mo na wykupi (przej ) serwis konkurencyjny lub innowacyjne
rozwi zanie16?
p) Jakie dzia ania podejmiesz, je li liczba osób odwiedzaj cych Twoj stron
w miesi cu zwi kszy si o 50%, 100%, 300%?
q) Jakie obroty i zyski chcesz osi gn w ci gu pierwszego roku?
r) Ile procent z zysków przeznaczysz na dalszy rozwój projektu?
Poniewa adna strategia nie jest jednorazowym dzia aniem, ka dy jej element po-
winien by dobrze przemy lany. Niestety, nie ma tu miejsca na b dy, gdy te ge-
neruj koszty, spadek zaufania klientów i zaanga owanych w projekt pracowników
oraz powoduj strat cennego czasu.
Ca y czas miej wiadomo , e stworzenie i wypromowanie strony internetowej to
dopiero pocz tek. Aby internauci (klienci) ch tnie na ni powracali, konieczny jest
sta y dop yw tre ci. W zale no ci od charakteru serwisu mog to by artyku y (auto-
rów nale y op aci ), og oszenia (trzeba zadba o uczciwo i reagowa na zg oszenia
u ytkowników) czy materia y stworzone przez u ytkowników (moderacja).
Dopasuj strategi do rynku
Wspó cze nie czas ycia przyj tej strategii jest krótki. Konkurencja internetowa wci
ro nie w si , oprócz du ych graczy tak e setki osób prywatnych ka dego dnia uru-
chamiaj nowe strony i serwisy. Oczywi cie im bardziej lokalny jest Twój rynek (czyli
te im mniej masz konkurentów), tym wi ksze prawdopodobie stwo, e b dziesz jed-
nym z nielicznych na nim graczy, co stwarza du e szanse na atwe i szybkie dotarcie
do potencjalnych klientów oraz utrzymanie ich.
Planowanie strategii rozwoju serwisu mo e (i powinno) by oparte na:
Obserwacji zachowa internautów (klientów)  wczytaniu si w ich
krytyczne g osy, ale i sugestie oraz ledzeniu zachowa , to znaczy gdzie
klikaj najcz ciej, a który dzia i dlaczego wszyscy pomijaj .
Obserwacji dzia a konkurencji.
16
Niew tpliw zalet kupowania innowacyjnych rozwi za jest oszcz dno czasu, który trzeba by
po wi ci na wymy lanie, planowanie, prototypowanie, testowanie itd., oczywi cie w zale no ci
od stopnia zaawansowania projektu.
24 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Szczegó owo nie nale y planowa w perspektywie d u szej ni rok. Z regu y nie ma
to wi kszego sensu, poniewa na rynku ci gle co si dzieje. Je li b dziesz obserwo-
wa trendy, czyta ró ne wypowiedzi, tak e krytyczne dotycz ce konkurencji, szybko
odkryjesz, e powiniene zaoferowa nowe produkty i us ugi za po rednictwem wy-
branych kana ów dystrybucji i technologii albo po prostu cz ciej aktualizowa okre-
lone dzia y. Ostatecznie nie chodzi o sam obserwacj , tylko o gotowo do zmian
w reakcji na s uszne uwagi i nowe inicjatywy zewn trzne.
Jedyny sta y element Twojej strategii powinna stanowi ch bycia jeden krok przed
konkurencj w zaspokajaniu istotnych potrzeb internautów. Zacznij patrze na od-
wiedzaj cych jak na klientów, którzy pragn otrzyma okre lony produkt i do tego
adnie zapakowany.
Z obserwacji historii wynalazków wynika, e pierwotny pomys (realizacja) rzadko
by od razu gotowy do u ycia, musia ewoluowa , by doskonalony, produkt szuka
dla siebie zastosowa i& nagle na nie natrafia , po czym zmienia wiat. Tak by o na
przyk ad z poczt elektroniczn i internetem. Te wynalazki powsta y w latach siedem-
dziesi tych, ale zrewolucjonizowa y biznes dopiero w latach dziewi dziesi tych, gdy
komputery i czno sta y si relatywnie tanie i powszechnie dost pne.
Podobnie b dzie z nowymi us ugami, które zaoferujesz. Pami taj, rynek jest ch onny,
ale i bardzo krytyczny, szczególnie w stosunku do znanych graczy. Dlatego znacz -
ce innowacje czy modyfikacje nale y wprowadza ostro nie, tak aby nie spotka si
z negatywnym g osem tysi cy internautów. Jako przyk ad warto poda chocia by bunt
z marca 2009 roku, kiedy serwis spo eczno ciowy Grono.net wprowadzi nowy wygl d
(layout), który upodobni go za bardzo do Facebooka. Z pewno ci przyk ady mo na
by mno y .
W kontek cie podobie stw mi dzy serwisami nale y pami ta o procesie s dowym,
który Facebook wytoczy w 2008 roku w a cicielowi niemieckiego portalu spo ecz-
no ciowego StudiVZ.net, który równie nazbyt mocno zainspirowa si ówczesn
wersj ameryka skiej spo eczno ciówki. Co ciekawe, StudiVZ.net znalaz si na
pierwszym miejscu listy 10 mi dzynarodowych klonów Facebooka, opublikowanej
w lipcu 2007 roku na stronie mashable.com17.
Je li zatem firma ma pomys na now us ug , ale trudno oszacowa , w jakiej formule
znajdzie ona ostatecznie zainteresowanie klientów, musisz zaproponowa zbudowa-
nie dzia aj cego prototypu i udost pni go najpierw w skiemu gronu zaufanych u yt-
kowników (klientów). Dopiero po uwzgl dnieniu ich uwag udost pnia si publicznie
prototyp us ugi, który nast pnie jest doskonalony i rozwijany. We wszystkich przy-
padkach ulepszanie produktów i us ug w odpowiedzi na opinie internautów (klientów)
powinno by podstaw dalszego rozwoju firmy. Z pewno ci przypomina to model
dzia ania firmy Microsoft. Podobnie post puj inne innowacyjne firmy, jak na przy-
k ad Google.
17
Fie ko P., O kilku takich, co ukradli Facebooka, http://interaktywnie.com/biznes/newsy/inne/
o-kilku-takich-co-ukradli-facebooka-1571. Adres strony z list 10 klonów: http://mashable.com/
2007/07/11/10-facebook-clones/.
Rozdzia 1. Cele i strategia 25
Pami taj, e sukces w internecie to nie jednorazowy efekt czy osi gni cie na przyk ad
zamierzonej liczby odwiedzin na stronie, to proces. O sukcesie mo na bowiem mówi
dopiero z perspektywy czasu, cz sto d u szego, i to zarówno w przypadku jednostki,
zespo u, projektu, jak i ca ej firmy. Niektórzy porównuj sukces do wygranej wojny,
a nie tylko potyczki. Tak w a nie nale y pojmowa sukces  jako proces d enia do
upragnionego celu.
Kluczem do osi gni cia e-sukcesu jest pami tanie o swoich odbiorcach na ka dym
etapie produkcji i rozbudowy serwisu internetowego.
A gdyby si nie uda o?
Ka dy projekt, zw aszcza nowatorski, niesie ryzyko niepowodzenia. Na ka dym eta-
pie projektu internetowego jest mnóstwo kluczowych elementów, o których niewiele
wiadomo lub które wydaj si nieistotne. Tymczasem g ównym zagro eniem dla pro-
jektu (nie tylko internetowego) nie jest to, co o nim wiemy, ale to, czego nie wiemy.
Amerykanin, któremu nie uda si projekt start-up, jest dla przysz ego pracodawcy
cz owiekiem z interesuj cym do wiadczeniem. Kto , kto prze y pora k i wyci gn
z niej wnioski, b dzie cenny w ka dym projekcie. Mo e zauwa y w odpowiednim
momencie, e projekt zmierza w z ym kierunku i zaalarmuje? Mo e uratuje go przed
upadkiem? Wreszcie  mo e b dzie pracowa wydajniej, by sobie samemu udowod-
ni , e jest co wart.
Polak, któremu nie uda si projekt start-up, staje si  niestety  po miewiskiem
znajomych ( I co, stary, uton e w d ugach po emerytur ? ), jest z politowaniem trak-
towany przez rodzin ( I po co ci to by o? A mog e wyjecha do Irlandii jak twój ko-
lega&  ) i postrzegany z przymru eniem oka przez pracodawc ( No tak, nie wysz o
ci, jeste fajt ap  to czego oczekujesz ode mnie? Wi cej jak trzy tysi ce nie dam,
cho nawet studentom daj trzy i pó  ). Ten cz owiek traci motywacj i emocjonal-
nie umiera.
Ludzie cz sto rezygnuj z podejmowania dzia a , poniewa maj w wiadomo ci
wizj siebie jako osoby, której si nie uda. Zamiast patrze na dobre strony pro-
jektu i snu dalekosi ne plany jego rozwoju, zadr czaj si na przyk ad chwilowym
spadkiem liczby odwiedzin albo zastojem, który równie dobrze mo e by spowodo-
wany okresem urlopowym.
Ta desperacja w poszukiwaniu pomys u, który na pewno chwyci i wietnie si sprze-
da, wynika z irracjonalnej obawy o to, co powiedz inni. Ju na pocz tku pomys o-
dawca (zwykle m ody) pod wiadomie zdaje sobie spraw z tego, e gdy mu nie wyj-
dzie, nie stanie przed rodzin i nie powie:  Tak, nie wysz o. To i to zrobi em le. Mój
pomys by zbyt ambitny albo ja mia em za ma o umiej tno ci, by go zrealizowa .
Nast pnym razem pójdzie lepiej . To go parali uje18. Czy zatem zainwestowanych
18
http://www.nierobcietegowdomu.pl/wpisy/o-prawdziwych-start-upach-polemika-z-robertem-drozdem/.
26 Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
kilka tygodni, miesi cy powinno Ci pogr y ? Zdecydowanie nie. Zyska e przecie
do wiadczenie, teraz masz czas, aby przeanalizowa , co posz o nie tak.
Sukcesy pojawiaj si tylko tam, gdzie istnieje swoboda ponoszenia pora ek. Je li
nie masz mo liwo ci zaryzykowania, nigdy si nie przekonasz, czy Twoje za o enia
sprawdzi yby si na internetowym rynku. Niestety cz firm boi si zainwestowa
pieni dze w przedsi wzi cia nowatorskie i obarczone du ym ryzykiem. Zapewne
st d bierze si popularne uwielbienie do kopiowania sprawdzonych rozwi za
w my l prawdy:  Skoro im si uda o, nam te si uda zdoby kawa ek rynku .
Pora ka w postaci nieudanego projektu internetowego powinna by w ka dej dobrze
zarz dzanej firmie traktowana jako szansa na odniesienie korzy ci z przeanalizowania
jej przyczyn. Tak post puje na przyk ad NASA  po ka dej katastrofie podnosi ja-
ko procedur bezpiecze stwa. NASA jest synonimem jako ci zarz dzania i najwy -
szej technologii w a nie dlatego, e potrafi uczy si na pora kach. Oczywiste, e nikt
nie lubi, równie w Polsce, aby firmie lub osobie dodano etykiet tego, który odniós
(odnosi) pora ki.
Steve Wozniak, legendarny pionier rynku komputerów osobistych, uwa a, e pora ka
to raczej zasada ni wyj tek od regu y. Najwi kszym nieporozumieniem jest twier-
dzenie, e ci, którzy wygrywaj , przetrwaj .  Pora ka pcha ci do przodu. Ws uchuj
si w swoje pora ki. Ale s ró ne rodzaje pora ek. Czasami pora ka mówi ci, aby
zrezygnowa i wzi si za co zupe nie innego. Czasami pora ka mówi ci, aby wzi
si za to, co robisz troch inaczej, czasami mówi ci, e potrzebujesz pomocy . Woz-
niak nie mówi o pora kach jak o czym , czego nale y si wstydzi . Przeciwnie, opo-
wiada o nich ze szczegó ami, niemal tryskaj c dum . Wozniak po sukcesach w Apple
na pocz tku lat osiemdziesi tych zrezygnowa z pracy w firmie i szuka nowych szans
na rozpocz cie biznesu. Po Apple by a firma Cloud Nine, która pod wieloma wzgl -
dami okaza a si wielk pora k . Produkowa a uniwersalne urz dzenia do zdalnego
sterowania sprz tem RTV (piloty). Klienci nie przyj li dobrze tego wynalazku, a sam
sprz t nie by kompatybilny ze wszystkimi urz dzeniami. Wozniak straci wi kszo
fortuny zarobionej w Apple. Potem sta si jednym z najbardziej znanych wyk adow-
ców grafiki komputerowej na wiecie. Nast pnie przysz a kolej na s ynny  czarny
komputer NEXT (Next Computer Inc.). Wreszcie w styczniu 2001 roku Wozniak po-
wróci do tego, co kocha najbardziej, czyli do wymy lania nowych rzeczy. Za o y
firm WOZ (skrót od Wheels of Zeus). Zacz produkowa tanie nadajniki wykorzy-
stuj ce system GPS, które mo na za o y na przyk ad psom na spacerze czy dzieciom
pozostawionym na placu zabaw. Wozniak jest przyk adem niepoprawnego optymisty,
który zupe nie nie przejawia strachu przed pora kami19.
Kiedy zapytano Thomasa Alv Edisona, wielkiego wynalazc i bohatera wielu aneg-
dot, czy nie mia poczucia kl ski i nie odczuwa frustracji po dziesi ciu tysi cach po-
ra ek przy konstruowaniu arówki.  Nie  odpowiedzia Edison  ja nie ponios em
dziesi ciu tysi cy pora ek, ale tyle razy dowiedzia em si , jak nie nale y robi arówki .
19
http://cio.cxo.pl/artykuly/52772_1/Jak.zamienic.porazke.w.sukces.html.
Rozdzia 1. Cele i strategia 27
Podobnie my li i mówi sportowiec Robert Korzeniowski  dla niego pora ka by a
wpisana w sukces. To tak jak wiadomo istnienia nieba obok wiadomo ci istnienia
piek a. Wiemy, dok d zmierzamy, wiemy te , dok d nie powinni my zmierza , ale
czasem trzeba poczu te ognie piekielne, t pora k , eby tym bardziej wytrwale d -
y do nieba. Korzeniowski jest chyba jednym z lepszych przyk adów na to, e po-
ra k mo na przeku w sukces. Nieraz by y to wr cz serie pora ek, które nale a o prze-
analizowa , by wyci gn z nich wnioski. Warto podkre li , e sukces mo e te by
pocz tkiem pora ki. Je li sukcesu dok adnie si nie opisze, nie przeanalizuje, to mo -
na popa w samouwielbienie i zapomnie , w jaki sposób si do niego dosz o20.
Na przyczyn pora ki sk ada si wiele czynników, które w pewnych okresach mog y
ze sob wspó gra :
Czynniki wewn trzne  Twój brak zaanga owania (czyli s omiany zapa ),
k opoty finansowe, rodzinne, osobiste, k ótnie w zespole wspó tworz cym
serwis.
Czynniki zewn trzne  z a koniunktura rynku (czyli kryzys), dzia ania
konkurencji wymierzone w Twój projekt, zmiany przepisów lub ich
interpretacji przez urz dy, zbyt silna konkurencja, zmiana trendów.
Wed ug definicji Winstona Churchilla sukces sk ada si z przechodzenia od pora ki
do pora ki bez utraty entuzjazmu.
20
Fragment wywiadu Roberta Jesionka z Robertem Korzeniowskim, Sukces nie przychodzi z marszu,
http://cio.cxo.pl/artykuly/52767/Sukces.nie.przychodzi.z.marszu.html.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czyżewski, Michał Przyjazna prywatności obserwacja ruchu na stronach WWW
SKUTECZNA STRONA WWW
jan grzenia strona www jako forma dialogowa
Modele zakupu powierzchni reklamowych na stronach www
WŁASNA STRONA WWW
czy strona www podlega rejestracji jako prasa
Elementy graficzne na stronach WWW grafww
Blog network marketera Jak pisać, by chcieli rozwijać z tobą biznes WWW STRATEGMLM PL
Realizacjia Strategii Lizbońskiej motwartą metodą koordynacji po wejściu w życie TL

więcej podobnych podstron