WAT Ochrona danych wszystkie slajdy rob


Ochrona Danych
Ochrona Danych
dr hab. inż. Bolesław Szafrański
prof. nadzw. Wojskowej Akademii
Technicznej
Wojskowa Akademia Techniczna  1971r., mgr inż..
Doktorat  1979r.
Temat:  Zagadnienia programowej ochrony danych w bazie danych
Habilitacja  1987r.
Temat:  Modelowanie procesów ochrony danych ze szczególnym
uwzględnieniem ich integracji
Zatrudnienie
Instytut Automatyzacji Systemów Zarządzania WAT,
Wojskowy Instytut Informatyki, Bonair S.A.,Milstar sp. z o.o.,
Wojskowa Akademia Techniczna
Aktualnie:
Prof. nadzw. WAT
Prezes zarządu Milstar sp. z o.o.
Kontakty:
[e-mail: boleslaw.szafranski@milstar.pl]
[Tel.: 0-602 23 29 03]
Motto:
 Oto nasza epoka, dumna z maszyn
które myślą, podejrzliwa wobec ludzi,
którzy próbują zrobić to samo
H. Mumford Jones
Wykład nr 1  2 godziny
Wstęp do problematyki bezpieczeństwa i
ochrony danych:
omówienie programu przedmiotu,
społeczeństwo informacyjne,
pojęcia podstawowe związane z
bezpieczeństwem informacji,
kultura i atrybuty bezpieczeństwa.
Wykład nr 2  2 godziny
Cywilizacyjne, techniczne, gospodarcze i
polityczne przyczyny zagrożeń
dla bezpieczeństwa danych
Wykład nr 3  2 godziny
Miejsce, rola i odpowiedzialność
pracowników działów informatyki
w procesach ochrony danych
Wykład nr 4  2 godziny
Aspekty prawne i normatywne
bezpieczeństwa i ochrony danych
Wykład nr 5  4 godziny
Klasyfikacja i podstawowe modele
mechanizmów ochrony danych,
zasady ochrony danych
Wykład nr 6  2 godziny
Rola, znaczenie, zawartość oraz zasady
tworzenia polityki bezpieczeństwa i
ochrony danych
Wykład nr 7  2 godziny
Analiza ryzyka i audyt bezpieczeństwa
danych
Wykład nr 8  4 godziny
Wielopoziomowy model ochrony danych,
warstwy systemu bezpieczeństwa i
ochrony danych
Materiały pomocnicze do wykładu z
przedmiotu:
Ochrona danych
Literatura obowiązkowa:
Donald L. Pipkin:  Bezpieczeństwo informacji ,
Janusz Stokłosa i inni:  Bezpieczeństwo danych w
systemach informatycznych,
Krzysztof Liderman:  Bezpieczeństwo teleinformatyczne ,
Sejm RP:  Ustawy o ochronie danych osobowych
i ochronie informacji niejawnych + akty wykonawcze
Literatura uzupełniająca:
Sejm RP:  Ustawa o dostępie do informacji
publicznych ,
PKN: PN-ISO/IEC 17799   Praktyczne aspekty
zarządzania
bezpieczeństwem informacji ,
PKN: PN-I-13335   Wytyczne do zarządzania
bezpieczeństwem systemów informatycznych ,
Mariusz Stawowski:  Badanie zabezpieczeń sieci
Komputerowych ,
Dorothy Denning:  Kryptografia i ochrona
danych ,
Bezpieczeństwo informacji oznacza zachowanie poufności,
integralności i dostępności informacji, gdzie:
- poufność jest zdefiniowana jako zapewnienie, że informacja jest
dostępna tylko osobom upoważnionym,
- integralność jest zdefiniowana jako zapewnienie dokładności i
kompletności informacji oraz metod jej przetwarzania,
- dostępność jest zdefiniowana jako zapewnienie, że osoby
upoważnione mają dostęp do informacji i związanych z nią
aktywów wtedy, gdy jest to potrzebne.
[yródło - norma PN-ISO/IEC 17799].
Pojęcie bezpieczeństwa a definicje ustawowe
" bezpieczeństwo informacji (informacyjnego, systemów
informatycznych, teleinformatycznego) - definicji nie ma wprost w
aktach ustawowych najwyższej rangi; nie ma też jednoznacznego
odwołania do innego zewnętrznego zródła takiej definicji;
" definicje poufności i integralności występują tylko w niektórych
rozporządzeniach ministra spraw wewnętrznych i administracji,
natomiast definicji dostępności nie ma w żadnym z dokumentów;
oznacza to, że definicja zalecana przez podstawową normę
PN-ISO/IEC 17799 nie jest wprost używana w żadnym z
dokumentów prawnych rangi ustawowej;
Uwagi nt. ustaw
" ustawy o ochronie danych osobowych oraz o ochronie informacji
niejawnych powstały odrębnie, w różnym czasie;
" odmiennie, niespójne z sobą struktury organizacyjne odpowiedzialne za
jakość wykonania regulacji ustawowych;
" nie ma zdefiniowano wzajemnych relacji osób i komórek funkcyjnych
przewidzianych w obu ustawach, zwłaszcza gdy konieczne jest
jednoczesne stosowanie regulacji z obu ustaw;
Wnioski
" istnieje pilna potrzeba ustanowienia wspólnej, ponadsektorowej polityki
nadawania klauzul tajności danym (informacjom) przetwarzanych przez
systemy informatyczne wspierające realizację zadań publicznych,
" brak takiej polityki prowadził w wielu przypadkach do nieuzasadnionego
zawyżenia klauzul tajności, w tym najważniejszych danych rejestrowych,
" weryfikacja stosowanych mechanizmów pod kątem przetwarzania
informacji niejawnych,
" zbadanie skutków kosztowych zawyżonych klauzul,
" zbadanie zależności interoperacyjność  polityka nadawania klauzul
tajności,
" spójność aktów prawnych, w tym definicja bezpieczeństwa,
" relacje między ustawowe,
Nowe przyczyny
Nowe przyczyny
zagrożeń
zagrożeń
Rynkowe
Rynkowe
walka konkurencyjna
walka konkurencyjna
zewnętrzne , krajowe i zagraniczne
zewnętrzne , krajowe i zagraniczne
zespoły konsultacyjne
zespoły konsultacyjne
prywatyzacja , sprzedaż firm -
prywatyzacja , sprzedaż firm -
zwiększona rola danych finansowych
zwiększona rola danych finansowych
polityka
polityka
Prawno - organizacyjne
Prawno - organizacyjne
brak rozwiązań prawnych
brak rozwiązań prawnych
otwartość
otwartość
bezradność
bezradność
Przykład:
Nieuzasadnione podwyższanie klauzul tajności powoduje:
" utrudnienia w przetwarzaniu danych,
" zwiększone koszty budowy systemu bezpieczeństwa
informacyjnego, znacznie zwiększone koszty eksploatacyjne, szkoleniowe, itd.,
" ograniczone możliwości współdziałania z innymi systemami informatycznymi,
" niemożliwość wykonania wielu uzasadnionych zadań
przetwarzania bez naruszenia ustawy,
" narażenie pracowników na świadome lub nieświadome (przy
braku odpowiednich mechanizmów) naruszenie ustawy,
Techniczne
Techniczne
oderwanie danych od wytwórcy
oderwanie danych od wytwórcy
rozproszone powstawanie ,
rozproszone powstawanie ,
gromadzenie i udostępnianie
gromadzenie i udostępnianie
korzystanie ze sprzętu powszechnie
korzystanie ze sprzętu powszechnie
używanego
używanego
trudny nadzór nad informatykami
trudny nadzór nad informatykami
Przegląd technik wywołujących zagrożenia
dla bezpieczeństwa teleinformatycznego
oraz różnych doniesień z tej dziedziny
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Bezpieczeństwo informacji
Bezpieczeństwo systemów informacyjnych jest mitem.
Anonimowy haker
Inspekcja
Jeśli systemy byłyby budowane z zachowaniem ostrożności i dobrej praktyki
w dziedzinie inżynierii oprogramowania, to mielibyśmy o wiele mniej
problemów z bezpieczeństwem informacji.
Eugene H. Spafford
Szacowanie zagrożeń
W 1998 roku 65% respondentów informowało o naruszeniach bezpieczeństwa
komputerowego  dramatyczny wzrost o 16% w porównaniu z rokiem 1997 i
o 22% w porównaniu z rokiem 1995.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Złośliwe oprogramowanie
Złośliwe oprogramowanie to program, który tworzy lub wykorzystuje miejsca podatne na
uszkodzenie. Algorytmy programowe nie są ze swojej natury dobre albo złe: są one tylko
narzędziami, które mogą być użyte albo do budowania, albo do niszczenia. Jednakże, są
pewne rodzaje programów, które są często używane w złych celach.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Przepełnienie bufora
Przepełnienie bufora zdarza się, gdy program próbuje zapisać w pamięci więcej danych
niż można tam zmieścić  nadmiar danych przepełnia bufor. Problem polega na tym, gdzie
podziewają się dane, które mieszczą się w buforze. Niektóre systemy odnotowują takie
zdarzenie jako błąd i przerywają działanie programu, w innych przypadkach następuje
zapisanie kasujące poprzednio przechowywane dane lub co gorsza, fragmenty kodu
wykonawczego.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Bomba logiczna
Bomba logiczna jest programem, który pozostaje uśpiony, aż do momentu uaktywnienia.
Może zostać uaktywniony przez dowolną zmienną, którą system komputerowy może
wykryć. Często uaktywnienie polega na zajściu pewnego zdarzenia (bomba czasowa) albo
na braku obecności lub obecności określonych danych, takich jak fakt, że nazwisko
programisty nie znajduje się na liście płac. Zdarzeniem zwalniającym spust może być
prawie wszystko. Po uaktywnieniu bomba logiczna dostarczy  swój ładunek . Takim
ładunkiem jest dowolne oprogramowanie destrukcyjne, zwykłe kasowanie plików.
Niszczenie może być rozległe lub dotyczyć określonych osób. Jeśli wziąć pod uwagę, że
obecne komputery kontrolują wiele systemów fizycznych, taki atak może w efekcie mieć
charakter ataku fizycznego.
Bomby logiczne są często wykorzystywane wraz z wirusami. Wirus jest używany do
rozpowszechnienia bomby logicznej, która czeka w systemie docelowym, aż nadejdzie
zaprogramowany wcześniej moment uwolnienia jej zawartości. Takie wirusy są często
nazywane datą, po której zaprogramowano uwolnienie ładunku (np. Columbus Day- Dzień
Kolumba, April s Fool Day  Prima Aprilis
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Program węszący
Program węszący (ang. sniffer) jest programem, który obserwuje dane przesyłane w
systemie, szukając określonego rodzaju informacji. Może być on dołączony do interfejsu
sieciowego w celu obserwowania całego ruchu sieciowego lub do interfejsu dyskowego
w celu obserwowania wszystkich danych przesyłanych na lub z dysku. Programy węszące
mogą być także pasożytami wprowadzanymi do systemu, np. do kolejki drukowania lub
systemu logowania, które w sposób ukryty zbiera informacje.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Pasożyt
Pasożytem jest fragment kodu, który jest dodawany do istniejącego programu, aby
wydobyć z niego informacje. Pasożyt jest wykorzystywany do gromadzenia informacji, do
której haker nie może mieć uprawnień. Zgodnie z definicją, jest to ukryty, niszczący
program. Może używać wirusa do rozprzestrzeniania się w systemie.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Oszust
Oszust (podszywający się: ang. spoof ) jest osobą lub programem, który używa tożsamości
innego użytkownika lub programu. Ta fałszywa tożsamość jest wykorzystywana albo do
przekonania ofiary, aby udostępniła usługi lub udzieliła pozwoleń, której żądający w istocie
nie powinien otrzymać, albo do przedstawienia się jako ktoś inny niż atakujący. Działania
oszustów nie ograniczają się tylko do systemów komputerowych. Każdy system lub
proces, który nie weryfikuje tożsamości, może stać się ofiarą oszusta.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Koń trojański
Koń trojański jest użytecznym, lub wyglądającym na użyteczny, programem zawierającym
ukryty kod, który w momencie wywoływania wykonuje pewne niepożądane funkcje. Konie
trojańskie mogą być zastosowane do pośredniego zrealizowania funkcji, których
nieuprawniony użytkownik nie mógłby wykonać bezpośrednio.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Wirus
Wirus jest programem, który zaraża inny program przez powielenie własnego kodu w
programie  nosicielu. Jeśli przyjrzeć mu się dokładnie, ma on trzy fazy: fazę zarażania, w
której nosiciel jest infekowany przez poprzednią formę wirusa; fazę aktywacji, kiedy nowa
kopia jest uruchomiana w celu znalezienia następnego nosiciela; fazę powielania, w której
wirus znajduje odpowiedniego nosiciela i kopiuje się do nowego programu. Większość
wirusów ma naturę destrukcyjną, zawierając w sobie bombę logiczną, która jest oddzielnie
uruchomiana w celu dostarczania swojego ładunku. Jednakże, niektóre wirusy nie są
szkodliwe; powielają się tylko, zajmując zasoby. Są nazywane bakteriami lub królikami.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Robak
Robak jest programem używanym jako mechanizm transportu dla innych programów.
Wykorzystuje sieć do rozpowszechniania programów między systemami. Do przeniesienia
się z jednego systemu do drugiego może wykorzystać wadę w mechanizmie transportu
sieci, takim jak poczta sieciowa lub zdalne wykonanie programu. Robak wykonuje trzy
podstawowe procesy. Po pierwsze, wyszukuje podatny system. Po drugie, nawiązuje
połączenie z tym systemem. Wreszcie, przekazuje swój program do zdalnego systemu i
wykonuje go. Program ten może sam zawierać robaka, więc może rozprzestrzenić się
dalej; lub może być innym rodzajem złośliwego kodu.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Szkody uboczne
Szkoda uboczna to taka, która jest spowodowana przez efekt uboczny towarzyszący
danemu incydentowi. Nieraz jest to określane efektami kaskadowymi; zwykle ujawniają się
one w systemach uzależnionych od systemów, w których wystąpiły incydenty. Szkoda
uboczna jest relatywnie nowym problemem w dziedzinie bezpieczeństwa informacji
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Problem bliskości
Zarówno w świecie realnym , jak i cyberprzestrzeni występuje problem bliskości. Jeśli
firma ma siedzibę w biurowcu wraz z innymi instytucjami, dla których ryzyko fizycznego
ataku jest większe, firma ta przyjmuje w pewnej części to ryzyko. Takie fizyczne ataki
mogą przybierać dowolną formę, od grozby podłożenia bomby do pikietowania, lub może
być cokolwiek innego, co ma wpływ na działanie tego przedsiębiorstwa.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Winny przez skojarzenie
We współczesnym świecie , pełnym spółek i wspólnych przedsięwzięć, partnerzy mogą
wnieść do wspólnoty coś więcej niż tylko własną wiedzę. Mogą być zaangażowani w inne
przedsięwzięcia lub sprawy z innymi partnerami i przez nich stać się obiektem ataku.
Atakujący odkryli, że mogą zwiększyć efektywność swego ataku, jeśli wywołają gniew
partnerów firmy będącej docelowym obiektem ich ataku i wybiorą tych partnerów jako
obiekty pośrednie. Atakując partnerów i upewniając się, że przyczyna ataku jest znana i że
jedynym powodem ataku na partnerów jest ich związek z firmą będącą głównym celem,
atakujący może wzbudzić niechęć partnerów wobec tej firmy.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Analiza strat
Aż 163 instytucje doniosły o naruszeniach bezpieczeństwa informacji, które
spowodowały szkody o łącznej wartości 123,7 mln dolarów, co daje około
759 000 dolarów na jedną instytucję.
Identyfikowanie podatności
W 1997 roku CERT/CC otrzymał 326 raportów o podatności i obsłużył 2134
incydenty związane z bezpieczeństwem komputerów, dotyczące ponad
146 484 lokalizacji.
Projektowanie zabezpieczeń
Siedemdziesiąt osiem procent instytucji nie miało pewności, czy ich sieci są
zabezpieczone przed atakiem wewnętrznym, natomiast 50% nie miało
pewności co do ataków zewnętrznych.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Ocena aktualnego stanu
Dziewięćdziesiąt procent firm, które mają połączenie z Internetem ocenia
poziom swego bezpieczeństwa jako  niedostateczny , a 43% szacuje
bezpieczeństwo swoich usług opartych na Internecie nie lepiej niż jako
 dostateczne .
Ochrona
Rządowe i komercyjne systemy komputerowe są tak słabo chronione, że
można je w istocie uważać za bezbronne: elektroniczny Pearl Harbor
wisi w powietrzu.
Winn Schwartau
Uświadomienie
Ponad 50% firm nie jest zadowolonych ze sposobu, w jaki zasady, procedury
i standardy bezpieczeństwa informacji są rozpowszechniane w ich
przedsiębiorstwie
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Konsekwencje dla działalności firmy
Koszt
Katastrofa
Znaczny wpływ
Średni wpływ
Mały wpływ
Czas
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Dostęp
Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami dotyczącymi bezpieczeństwa Internetu,
30% incydentów związanych bezpieczeństwem Internetu zdarza się po
zainstalowaniu zapory ogniowej.
Identyfikacja
Siedemdziesiąt sześć procent badanych instytucji ma politykę bezpieczeństwa.
Uwierzytelnienie
Ponad 85% badanych firm uznało, że w porównaniu z rokiem 1997
bezpieczeństwo informacji poprawiło się.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Autoryzacja
Tylko 65% badanych instytucji stwierdziło, że bezpieczeństwo informacji ma
wysoki priorytet.
Dostępność
Pięćdziesiąt procent firm, które utraciły systemy informacyjne istotne dla
swojej działalności na 10 i więcej dni, nigdy nie podniosło się z upadku.
Dziewięćdziesiąt trzy procent firm, które nie miały planu odtwarzania po
katastrofie, znikło z rynku w ciągu pięciu lat.
Dokładność
Unia Konsumentów w San Francisco wykryła, że połowa raportów biur kredytowych,
które przebadano miała błędy, z czego około 20% to były błędy tak poważne, że
uniemożliwiały osobom fizycznym kupno domu lub samochodu.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Poufność
Prawie 44% respondentów odpowiedziało, że ich instytucje nie mają planów
odtwarzania po katastrofie, a cześć planów tych instytucji, które je mają, nie odnosi
do krytycznych procesów biznesowych.
Rozliczalność
Pomimo wysokich nakładów na narzędzia i usługi bezpieczeństwa informacji,
ponoszonych przez zarządzających systemami informacyjnymi, 20% instytucji
ciągle nie stworzyło zasad bezpieczeństwa, a jest to podstawowy krok we
wdrożeniu środków bezpieczeństwa
Administrowanie
Dziewięćdziesiąt trzy procent przedsiębiorstw, które doświadczyło katastrofy i
nie miały kopii zapasowych swoich danych wypadło z rynku.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Wykrywanie
Nie przejmuję się miejscami podatnymi na uszkodzenia, o których wiem 
przedsięwziąłem już stosowne kroki mające na celu ochronę przed nimi-
martwią mnie te, o których nie wiem nic.
Marcus Ranum
Metody wtargnięć
Przy szacowanych na 24 miliardy dolarów rocznie stratach z tytułu kradzieży
własności intelektualnej, hakerstwo zajęło drugie miejsce, po rozmowach
telefonicznych podejmowanych pod jakimś pretekstem ( tzn. inżynierii społecznej)
jako środek zdobywania informacji
Proces wtargnięcia
Wydział ds. Wojny Informacyjnej w Agencji Ochrony Informacji odkrył, że jest w
stanie uzyskać dostęp, za pomocą powszechnie dostępnych technik, do 90% z
15 000 systemów Pentagonu, w których miejsca podatne na uszkodzenia zostały
uprzednio wskazane zarządzającym tymi systemami w celu ich usunięcia.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Metody wykrywania
Tylko 41% badanych firm stosowało jakąś metodę wykrywania wtargnięć.
Plan reakcji
Sześćdziesiąt cztery procent kierowników działów informatycznych stwierdziło,
że ich instytucje nie mają wdrożonej metodyki zaplanowanej reakcji na incydenty.
Stwierdzenie incydentu
Sześćdziesiąt cztery procent respondentów zapytanych, czy w ciągu ostatniego
roku ich systemy były penetrowane za pośrednictwem Internetu nie potrafiło
udzielić odpowiedzi.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Powiadomienie o incydencie
Podczas testów 8932 komputerów systemu informacyjnego Departamentu Obrony
do 7860 komputerów zdołano się włamać, w 390 wykryto atak, a tylko w
przypadku 19 z nich powiadomiono o ataku.
Ograniczanie incydentu
Badania przeprowadzone przez FBI wykazały, że 57% przestępstw komputerowych
łączyło się z kradzieżą komputerów przenośnych, którymi następnie posługiwano
się przy włamaniach do serwerów korporacyjnych.
Szacowanie szkód
Wśród zarządzających systemami informacyjnymi w instytucjach, które poniosły
straty finansowe z powodu incydentów związanych z bezpieczeństwem
komputerowym, prawie siedmiu na dziesięciu nie potrafiło oszacować
wielkości szkód.
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Odtwarzanie po incydencie
Siedemdziesiąt jeden procent instytucji nigdy nie przetestowało w swoich
jednostkach produkcyjnych planów odtwarzania po katastrofie.
Zautomatyzowana odpowiedz
18-miesięczne studia przeprowadzone przez War Room Research ujawniły, że 30%
spośród 320 firm z listy Fortune 500 oświadczyło, że mają zainstalowane
oprogramowanie zdolne do uruchomienia kontrataku w przypadku włamań
komputerowych.
Dokumentacja incydentu
Siedemdziesiąt procent firm postrzega obecnie bezpieczeństwo jako
 krytyczny element misji firmy
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Ocena incydentu
Tylko 19% badanych informatyków ma kompletny, opisowy zbiór zasad
służących kontrolowaniu swoich rozwiązań i procedur bezpieczeństwa.
Public relations
Osiemdziesiąt trzy procent przedsiębiorstw podaje, że głównym powodem, dla
którego nie informują o incydentach związanych z bezpieczeństwem jest obawa
przed złą sławą.
Postępowanie prawne
Pomimo, że 72% firm oświadczyło, że poniosły finansowe straty na skutek
złamania bezpieczeństwa komputerów, to jedynie 17% zgłosiło sprawy
do organów ścigania
Donald L. Pipkin   Bezpieczeństwo Informacji
Wybrane problemy
bezpieczeństwa oczami
internautów
Wybrane problemy internauty
" zagubienie internauty ( zwłaszcza nowego, początkującego),
" odczuwanie faktycznych i urojonych zagrożeń ( analogia do  głuchych  lub
 skrzeczących telefonów),
" gwarancja nie zabezpiecza przed zagrożeniami ( nacisk konsumencki ),
" poszukiwanie ( z uwagi na koszty- samodzielne) narzędzi wspomagających,
zabezpieczających
Prawo, wiedza, zaufanie
" sprawy prawne  producent, dostawca, umowy vs klient internauta, [ czym
się różni informatyka od innych dziedzin, koniec okresu ochronnego dla
informatyki (?),  w samochodzie są , bo muszą (prawo) pasy poduszki
bezpieczeństwa
" istniejące w internecie darmowe zabezpieczenia ( oprogramowanie
antywirusowe, jakieś  firewalle vs zaufanie ( taki mechanizm może być
podstawiony ), umiejętności zainstalowania i konserwacji, umiejętności
wyboru,& ( syn, syn sąsiada, kolega z pracy,& )
Operator ?
" analogia wielodostępność i jednoczesność przetwarzania a bezpieczeństwo
" obowiązek przenieść na operatora i wybrać takiego, który nam odpowiada
" kierunek właściwy, możliwy ale za to trzeba płacić, muszą istnieć podstawy
ekonomiczne dla:
- poprawnego inwestowania,
- utrzymywania zespołów i kompetencji
- zdolności i chęci włączenia się internautów ( analogia drogi internet -
drogi czynsz niska skłonność do ponoszenia dodatkowych kosztów )
O co chodzi internautowi ?
" włamania.
" wirusy,
" konie trojańskie,
" niepożądane treści,
"  spamy ,
" punkty penetracji,
" robaki,
" plotki,
"  wildsteiny ,
" blokowanie działań, bomba (nawałnica)
informacyjna, ... !!!
Problemy SME
" podobne do użytkowników indywidualnych,
" bariery rozwoju biznesowego,
" małe budżety, walka konkurencyjna,
Błędne koło bezpieczeństwa
" istnienie  błędnego koła bezpieczeństwa ( producenci, użytkownicy,
legislatorzy, operatorzy, personel techniczny,& - nie rozmawiają z sobą )
podnosi efektywność ekonomiczną wykorzystywania słabości sieci otwartej,
internetu,
" wiedza na temat incydentów,
[ ofiary nie wiedzą gdzie zgłaszać; jeśli wiedzą to szkoda im czasu lub wiary,
że coś z tego wyniknie],
" elementy przeciwdziałania
- kultura bezpieczeństwa na tle kultury ochrony prywatności,
- eliminacja problemu osamotnienia uczestników gry,
- instytucjonalizacja walki o bezpieczeństwo ( zasoby, prawo, środki
 represji ,& )
Czy warto się bronić wspólnie ?
" Unia Europejska powołała agencję (ENISA- European Network and
Information Security Agency )- centrum wiedzy i doradztwa o incydentach:
- gromadzenie i analiza, oceny ryzyka,
- doradzanie i współdziałanie z Komisją Europejską,
- promowanie metod analiz i zarządzanie ryzykiem w celu poszukiwania
technik przeciwdziałania,
- podnoszenie świadomości, kultury bezpieczeństwa,
- koordynacja działań na rzecz wszystkich sektorów,
- inicjowanie problemów badawczych
" jawność działań,
" dyrektywy, regulacje, implementacje, monitoring,( interacja)
Zadania CERT
" rejestrowanie i obsługa zdarzeń naruszających bezpieczeństwo sieci;
" alarmowanie użytkowników o wystąpieniu bezpośrednich dla nich zagrożeń;
" współpraca z innymi zespołami IRT (Incidents Response Team) w ramach
specjalnych programów i instytucji bezpieczeństwa;
" prowadzenie zadań informacyjno  edukacyjnych zmierzających do wzrostu
świadomości na temat bezpieczeństwa teleinformatycznego ( zamieszczanie aktualnych
informacji na stronie http:/www.cert.pl/. , organizacja cyklicznych konferencji,
" prowadzenie badań i przygotowanie raportów dotyczących bezpieczeństwa polskich
zasobów Internetu;
" niezależne testowanie produktów i rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa
teleinformatycznego;
" prace w dziedzinie tworzenia wzorców obsługi i rejestracji incydentów, a także
klasyfikacji i tworzenia statystyk;
" udział w krajowych i międzynarodowych projektach związanych z tematyką
bezpieczeństwa teleinformatycznego;
Rozkład procentowy typów incydentów
60
54,7
50
40
30
20
13,5
11,5
8,4
10
6,3
2,5
2,4
0,3 0,3
0
procent
i
i
w
j
j
e
i
e
i
c
c
ó
c
n
a
w
a
b
ń
ś
a
o
o
m
a
e
m
w
r
r
e
a
r
s
r
i
t
o
e
o
m
n
a
o
f
t
n
a
f
z
n
e
m
n
ł
u
a
i
i
n
a
n
ć
i
p
l
r
w
e
m
ś
i
a
g
o
m
y
a
o
n
o
g
ł
o
b
e
r
w
n
e
t
l
z
k
p
ó
W
p
s
e
r
d
o
i
ę
a
a
t
ń
P
n
e
s
e
w
m
i
t
w
z
o
o
i
l
s
r
e
c
D
ś
u
e
G
w
i
o
z
i
ł
l
p
s
Z
z
z
a
O
e
r
B
b
O
Liczba incydentów w latach 1996 - 2004
1400
1222
1196
1200
1013
1000
741
800
600
400
126
200
105
100
75
50
0
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Ochrona danych
Ochrona danych
Wszystkie działania mające na celu
Wszystkie działania mające na celu
przeciwdziałanie nielegalnemu ,
przeciwdziałanie nielegalnemu ,
zamierzonemu lub przypadkowemu
zamierzonemu lub przypadkowemu
naruszeniu danych
naruszeniu danych
Poufność
Bezpieczeństwo
Naruszenie danych
Naruszenie danych
nielegalne zniszczenie
nielegalne zniszczenie
zniekształcenie lub
zniekształcenie lub
poznanie danych
poznanie danych
Pojęcie konieczności
Pojęcie konieczności
wspólnej
wspólnej
polityki ochrony
polityki ochrony
danych
danych
Polityka ochrony
Polityka ochrony
Polityka Ochrony
Polityka Ochrony
Polityka Polityka Środki weryfikacji
Polityka Polityka Środki weryfikacji
Nakazowa Uszczelniania Odpowiedzialności
Nakazowa Uszczelniania Odpowiedzialności
Względy organizacyjne
Polityka nakazowa obejmuje zbiór rozwiązań, które wprost wynikają z
nakazów prawnych i które muszą być bezwzględnie stosowane.
Polityka uszczelniająca obejmuje zbiór rozwiązań, które decyzją kierownika
jednostki organizacyjnej stanowią  wzmocnienie rozwiązań nakazowych.
Odpowiedzialność
Odpowiedzialność
= Zarząd
= Zarząd
Odpowiedzialność
Odpowiedzialność
Służbowa
Służbowa
Odpowiedzialność
Odpowiedzialność
Karna
Karna
Ustawa o Zamówieniach Publicznych
Ustawa o Ochronie Danych Osobowych
Ustawa o Prawach Autorskich
Ustawa o Ochronie Danych Niejawnych
Ustawa o dostępie do informacji publicznych
Normy (przykłady):
PN-I-13335 -  Technika informatyczna
- Wytyczne do
zarządzania bezpieczeństwem
systemów informatycznych ,
PN-ISO/IEC 17799   Technika
informatyczna
-  Praktyczne zasady zarządzania
bezpieczeństwem informacji
Ustawa o
Ustawa o
Ochronie Danych
Ochronie Danych
Osobowych
Osobowych
mało znana
mało znana
obowiązuje wszystkich
obowiązuje wszystkich
zakaz gromadzenia danych
zakaz gromadzenia danych
 sensytywnych
 sensytywnych
rola i odpowiedzialność
rola i odpowiedzialność
Szefa Informatyki
Szefa Informatyki
Kogo dotyczy ?
Kogo dotyczy ?
Gdy gromadzi się dane o
Gdy gromadzi się dane o
konkretnych osobach
konkretnych osobach
Gdy robi się to w sposób
Gdy robi się to w sposób
uporządkowany (informatyka)
uporządkowany (informatyka)
Gdy robi się to w celach innych niż
Gdy robi się to w celach innych niż
osobiste lub domowe
osobiste lub domowe
Wybrane zagadnienia z ustawy
Wybrane zagadnienia z ustawy
Klasyfikacja danych
Klasyfikacja danych
Generalny Inspektorat Ochrony Danych
Generalny Inspektorat Ochrony Danych
Ustawowe instrumenty ochrony danych
Ustawowe instrumenty ochrony danych
rejestr
rejestr
możliwość kontroli
możliwość kontroli
nakazanie czynności
nakazanie czynności
informowanie osób o ich prawach
informowanie osób o ich prawach
sprzeciw
sprzeciw
przepisy karne
przepisy karne
Ochrona i mechanizmy ochrony
danych
Pojęcie ochrony
Pojęcie ochrony
poufności
poufności
i bezpieczeństwa
i bezpieczeństwa
danych
danych
Mechanizmy ochrony danych
Mechanizmy ochrony danych
Mechanizmy
Szyfrowania Sterowania Sterowania Sterowania
dostępem przepływem wnioskowaniem
Sterowanie dostępem
Sterowanie dostępem
model Lampsona (macierzy dostępu) 1969
najczęściej stosowany
zbiór podmiotów, zbiór obiektów, zbiór reguł
dostępu
rozszerzenia identyfikacja osoby tworzącej regułę dostępu
wskaznik prawa przekazania prawa dostępu
reguły dodatkowych warunków dostępu
Reguła ochrony
Reguła ochrony
upoważnienie dowolnego żądania
upoważnienie dowolnego żądania
dostępu polega na sprawdzeniu w
dostępu polega na sprawdzeniu w
macierzy dostępu czy istnieje reguła
macierzy dostępu czy istnieje reguła
dostępu dopuszczająca jego
dostępu dopuszczająca jego
realizację
realizację
Sterowanie przepływem
Sterowanie przepływem
korporacja MITRE ,1973
korporacja MITRE ,1973
zbiór obiektów pamięciowych
zbiór obiektów pamięciowych
zbiór procesów powodujących
zbiór procesów powodujących
przepływ danych
przepływ danych
zbiór klas tajności
zbiór klas tajności
relacja przepływu
relacja przepływu
Reguła ochrony
Reguła ochrony
mechanizm sterowania przepływem
mechanizm sterowania przepływem
powinien zabronić realizacji żądań
powinien zabronić realizacji żądań
powodujących przepływ danych
powodujących przepływ danych
niezgodnych z określoną relacją
niezgodnych z określoną relacją
przepływu
przepływu
Sterowanie wnioskowaniem
Sterowanie wnioskowaniem
kontrola wielkości zbioru odpowiedzi
kontrola wielkości zbioru odpowiedzi
kontrola stopnia pokrywania się zbioru
kontrola stopnia pokrywania się zbioru
odpowiedzi
odpowiedzi
podzielenie baz danych
podzielenie baz danych
losowanie zbioru odpowiedzi
losowanie zbioru odpowiedzi
UWAGA
UWAGA
UWAGA
Statystyczne Bazy Danych
Statystyczne Bazy Danych
- Hurtownie Danych
- Hurtownie Danych
Bezpieczeństwo i ochrona
statystycznych baz danych
SPECYFIKA STATYSTYCZNYCH BAZ
DANYCH
" Konieczność odtajnienia informacji uzyskiwanych z
poufnych danych w celu szerszej dystrybucji.
" Statystyczna baza danych - umożliwienie dostępu do
statystyk o grupach podmiotów, przy jednoczesnym
ograniczeniu dostępu do informacji o konkretnym
podmiocie.
" Statystyki zawierają ślad informacji pierwotnej.
MODEL STATYSTYCZNEJ BAZY DANYCH
" Zbiór N rekordów, z których każdy składa się z M pól.
" Baza danych zawiera informacje o atrybutach N osób
(organizacji, firm, itp.).
" Istnieje M atrybutów, przy czym każdy atrybut Aj przyjmuje
|Aj| możliwych wartości.
PODSTAWOWE DEFINICJE
" Stan informacyjny statystycznej bazy danych
składa się z danych przechowywanych w bazie
danych i wiedzy zewnętrznej.
" Wiedza zewnętrzna dzieli się na wiedzę roboczą i
wiedzę dodatkową.
PODSTAWOWE DEFINICJE
" Wiedza robocza - wiedza o atrybutach
występujących w bazie danych i rodzajach
dostępnych statystyk.
" Wiedza dodatkowa - informacje nie udostępniane
przez bazę danych
PRZYKAAD
Statystyczna baza danych N=6
Nazwisko Płeć Dział Rok Kwota Ocena
Cichy M AD 1990 1800 9
Lis K KS 1990 2200 9,5
Zimny M PR 1995 2500 8
Kowal M PR 1996 2100 7
Drąg M TE 1993 1800 9
Koza K AD 1995 1800 10
PRZYKAAD
Wartości atrybutów
Atrybut Aj Wartości
ćłAjćł
Płeć K,M 2
Dział AD,PR,KS,TE,.... 15
Rok 1990,1993,1995,1996 8
Kwota 1800,2100,2200,2500 30
Ocena 7,8,9,95,10 20
O
PODSTAWOWE DEFINICJE
" Formuła charakterystyczna - dowolne wyrażenie logiczne
zbudowane z wartości atrybutów połączonych operatorami
or (+), and (*), not (~), np.
(Płeć = M)*((Dział=AD)+(Dział=PR))
" Zbiór odpowiedzi - zbiór rekordów, którego wartości
atrybutów spełniają formułę charakterystyczną, np. dla
C=M*PR zbiorem odpowiedzi jest zbiór (3,4) składający się z
rekordów Zimny i Kowal.
UJAWNIANIE
" Statystyka wrażliwa- jeśli ujawnia poufne
informacje o pewnych osobach.
Dla zbioru odpowiedzi o liczności 1 statystyka
jest zawsze wrażliwa
np. suma(AD*K,Kwota)= 1800.
UJAWNIANIE
" Ujawnienie statystyczne wystąpi gdy użytkownik
na podstawie zbioru dostępnych statystyk i
wiedzy dodatkowej może coś wydedukować o
statystyce zastrzeżonej.
WYBRANE METODY ATAKU
STATYSTYCZNYCH BAZ DANYCH
" Atak z użyciem małych i dużych zbiorów
odpowiedzi.
" Atak z użyciem szperaczy (indywidualne, ogólne,
podwójne, łączne).
" Atak medianą.
" Atak za pomocą wstawiania i usuwania rekordów.
WYBRANE METODY ATAKU
STATYSTYCZNYCH BAZ DANYCH
" Atak z użyciem równań liniowych, np.:
- pytania specyfikowane przez klucze,
- sterowanie stopniem pokrywania się zbiorów
odpowiedzi,
- pytania specyfikowane przez formułę
charakterystyczną.
WYBRANE MECHANIZMY OCHRONY
STATYSTYCZNYCH BAZ DANYCH
" Sterowanie licznością zbioru odpowiedzi.
" Sterowanie stopniem pokrywania się zbiorów
odpowiedzi.
" Sterowanie przez ograniczanie statystyk (np.
zabranianie komórek, pytania implikowane, podział
bazy danych).
WYBRANE MECHANIZMY OCHRONY
STATYSTYCZNYCH BAZ DANYCH
" Sterowanie dodające szum do statystyk (np.
zniekształcanie odpowiedzi, zniekształcanie
danych, losowanie zbioru odpowiedzi, odpowiedzi
losowane).
Efektywne, proste w implementacji, przyłączane do
prawie wszystkich systemów baz danych.
PRAKTYKA
" Usuwanie identyfikatorów.
" Wprowadzanie szumu do danych.
" Zabranianie danych o dużej wrażliwości.
" Usuwanie rekordów z granicznymi wartościami.
" Dostarczanie jak najmniejszych próbek
kompletnych danych.
" Zasada ograniczonego udostępniania danych.
Abstrakcyjny model statystycznej bazy danych
Rekord
A
A & A &
M
j
1
1
X
X &
X &
1M
1j
11
i
X & X & X
i 1
i j i M
N
X & X & X
N 1 N j N M
Statystyczna baza danych zawierająca N= 13
Nazwisko
Płeć Wydział
Rok
GP
SAT
1980 3,4
Kobieta 600
CS
Allen
Kobieta 1980 520
2,5
Baker EE
EE
Mężczyzna 1978 3,5
Cook 630
1978 4,0
CS
800
Kobieta
Davis
Bio
2,2
Evans Mężczyzna 500
1979
Mężczyzna
EE 3,0
Frank 580
1981
Mężczyzna
3,8
Good 1978
CS
700
Hall Psy 1979 580
Kobieta 2,8
Mężczyzna CS
Illes 1981 600 3,2
Bio 750
Jones Kobieta
1979 3,8
Kline Kobieta Psy
500
1981
2,5
Lane
Mężczyzna 3,0
EE 600
1978
3,5
Mężczyzna
CS
1979 650
Moore
Wartości atrybutów
Atrybut A j
(A j )
Wartości
Płeć 2
Mężczyzna ,Kobieta
Wydział 50
Bio, CS, EE, Psy,&
4
1978, 1979, 1980, 1981
Rok
310, 320, 330, & , 790, 800
50
SAT
41
0,0 0,1 0,2 , & , 3,9 , 4,0
GP
Dla danych wartości [A j ] każdego z M atrybutów A j ( j =1,& M ) istnieje
M
[ A j ]
E =
I I
j=1
możliwych różnych rekordów opisanych formułami o postaci
. .
( A 1 = a1 ) & ( A M = a M )
przy czym a j jest pewną wartością atrybutu A j .Zbiór odpowiedzi dla formuły o
takiej postaci nazywamy zbiorem elementarnym, ponieważ nie można go już
dalej podzielić .
Bezpieczeństwo i dokładność danych
wszystkie statystyki
statystyki wrażliwe
S
statystyki niewrażliwe
(przy danej polityce)
P
statystyki ujawnione
D
statystyki udostępnione
(przy danym mechanizmie)
R
Baza danych bezpieczna: D P
Baza danych dokładna: D= P
UI
Liczba studentów według Płci i Roku
Rok
Płeć
Suma
1978 1979 1980 1981
1
2
1 2
Kobieta 6
Mężczyzna 2
0 7
3 2
ogółem
Suma 2
4 4 3 13
Liczba punktów SAT według Płci i Roku
Rok
Płeć
Suma
1978 1980 1981
1979
800 500 3750
1330 1120
Kobieta
Mężczyzna
1930 0 1180
1150 4260
ogółem
Suma 8010
2730 1680
2480 1120
Identyfikacja rekordów w próbie danych
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
4 6 7 8
5 9 10
Liczba atrybutów potrzebna do identyfikacji
Odsetek zidentyfikowanych rekordów
Abstrakcyjny model bazy danych zawierającej rekordy studentów
Student
{ Mężczyzna
1981 }
Kobieta } 1979
1980
{ 1978
Mężczyzna Kobieta
Kobieta Kobieta
Mężczyzna Mężczyzna
Kobieta
Mężczyzna
1978 1981
1979 1980
1979 1981
1978
1980
PODSUMOWANIE
" Dostępne na rynku uniwersalne systemy
zarządzania bazami danych jawnie nie oferują
mechanizmów wspierających procesy ochrony
statystycznych baz danych.
" Bardzo rzadko mechanizmy ochrony statystycznych
baz danych są uwzględniane na etapie
projektowania.
PODSUMOWANIE
" Brak jednoznacznie zdefiniowanych i dostępnych
mechanizmów ochrony statystycznych baz danych
powoduje wdrażanie różnych rozwiązań
zastępczych, które podrażają koszty eksploatacji,
nie gwarantując wymaganego poziomu poufności.
PODSUMOWANIE
" Liczba zastosowań bazodanowych, często o
charakterze uniwersalnym, a więc realizujących
zadania statystyczne i niestatystyczne, gwałtownie
rośnie. Istnieje potrzeba koegzystencji
mechanizmów ochrony dla obu kategorii
zastosowań.
PODSUMOWANIE
" Ustawa o ochronie danych osobowych wymusi
stosowanie odpowiednich rozwiązań i właściwych
mechanizmów ochrony statystycznych baz danych
osobowych.
Polityka bezpieczeństwa
informacyjnego
Definicje polityki bezpieczeństwa w Polsce
Definicje polityki bezpieczeństwa w Polsce
 ...zestaw praw, reguł i praktycznych doświadczeń regulujących
sposób zarządzania, ochrony dystrybucji informacji wrażliwej
wewnątrz określonego systemu ... ( PN - I - 2000 )
 ...zasady, zarządzenia i praktyki ,które określają, jak zarządzane ,
chronione i dystrybuowane są zasoby w instytucji i jej systemach
informatycznych... ( PN -I - 13335/1 )
 ...zbiór zasad , instrukcji, procedur i wytycznych określających co,
komu i w jaki sposób może być udostępnione oraz w jaki
sposób bronione... ( wg praktyków )
Polityka bezpieczeństwa fundamentem systemu informatycznego
Polityka bezpieczeństwa fundamentem systemu informatycznego
" Informacja :
- zasób instytucji
- przechowywana i przetwarzana
Wprowadzenie
w różnych miejscach
- posiada swoją wartość
- jest zagrożona  ryzyko utraty
" informacja musi być chroniona :
- dostępność
- poufność
- integralność
" zarządzanie bezpieczeństwem
informacji
Brak polityki bezpieczeństwa
Brak polityki bezpieczeństwa
Sieć wewnętrzna
Internet
Bezpieczny
instytucji
styk
Najlepsze
Niebezpieczne
produkty
Po co te
dane
Utrudnienia ?
Zaawansowana
konfiguracja
Wartościowe
Specjaliści
informacje
Najwyższej klasy
Polityka bezpieczeństwa  przykładowe określenia
Polityka bezpieczeństwa  przykładowe określenia
"  Plan lub sposób postępowania przyjęty w celu
zapewniania bezpieczeństwa systemu
informatycznego zródło : (PN-ISO/IEC) 2382-8-2001
" Dokument biznesowy  zawiera ogólne
stwierdzenia dotyczące :
- wymagań w zakresie ochrony informacji
- delegacji uprawnień oraz zakresu obowiązków
i odpowiedzialności poszczególnych osób w
instytucji
- delegacji uprawnień oraz zakresu obowiązków
i odpowiedzialności osób związanych z zarządzaniem
bezpieczeństwem informacji
- środków kontroli niezbędnych do ochrony
informacji
cdn.
Polityka bezpieczeństwa  przykładowe określenia
Polityka bezpieczeństwa  przykładowe określenia
" Prezentuje stanowisko kierownictwa co do
oczekiwanych zachowań i rezultatów w zakresie
bezpieczeństwa informacji
" Dokumentuje troskę kierownictwa o bezpieczeństwo
informacji
" Wspólna decyzja wielu osób  np. :
- kierownictwa instytucji
- przedstawicieli działu IT
- kierownictwa jednostek organizacyjnych
- przedstawicieli działu personalnego
- prawników
- przedstawicieli audytu wewnętrznego
dotycząca bezpieczeństwa informacji
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
" Ustalony szkielet systemu zarządzania
bezpieczeństwem informacji
" Jasno zdefiniowane co jest, a co nie jest dozwolone
" Fundament strategii bezpieczeństwa, która zawiera
wskazówki jakie narzędzia i procedury są
potrzebne instytucji :
- budżet staje się realny  a wręcz możliwy
do określenia
- nie trzeba  wymyślać koła od nowa
w jednostkach organizacyjnych- np. w zakresie
środków kontroli bezpieczeństwa
cdn.
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
" W trakcie tworzenia polityki bezpieczeństwa
następuje naturalna edukacja i zaangażowanie
kierownictwa w temat bezpieczeństwa
" Demonstruje zgodność i pełne wsparcie kierownictwa
" Reprezentuje podjęte decyzje zanim wprowadzone
zostały środki kontroli
" Pozwala na edukację pracowników w zakresie
wartości bezpieczeństwa informacji w instytucji
cdn.
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
Polityka bezpieczeństwa  korzyści
" Promuje zarządzanie bezpieczeństwem oparte
oparte na odpowiedzialność i rozliczeniu
" Stanowi podstawę audytu
" Wypracowana w szerokim gronie kierownictwa
i zaakceptowana ma szansę realizacji w całej
organizacji
" Spójna polityka gwarantuje jednorodne środki
kontroli bezpieczeństwa w całej organizacji
" Fundament który pozwala zarządzać
bezpieczeństwem informacji
Opracowanie polityki bezpieczeństwa (standard między narodowy)
Opracowanie polityki bezpieczeństwa (standard między narodowy)
 przykładowe podejście
 przykładowe podejście
Kadra
Standardy
kierownicza
np. ISO/IEC 17799-2000 ( E )
Jednostki
organizacyjne
Wiedza i
doświadczenie
Dział personalny
Polityka
Prawnicy
bezpieczeństwa
Wzorce
=
+
IT
Audyt
wewnętrzny
Analiza ryzyka
Departament
bezpieczeństwa
Marketing
Opracowanie polityki bezpieczeństwa 
Opracowanie polityki bezpieczeństwa 
przykładowy proces
przykładowy proces
Podstawy bezpieczeństwa
Potrzeby Wzorce PB
Przegląd
biznesowe
PB
Szkice polityki bezpieczeństwa
Przegląd i analiza
Polityka bezpieczeństwa
Rozwiązania
Warsztaty
alternatywne
Standardy i zalecenia
Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Polityka
bezpieczeństwa
Analiza i wybór
technologii
Strategia
Wdrożenie
Analiza
Wdrożenie
technologii
ryzyka
środków kontroli
Administracja
i
Audyt
monitorowanie
Usługi - rozwiązania
Usługi - rozwiązania
Obszar architektury bezpieczeństwa :
Obszar zarządzania ryzykiem
" Portal
" Analiza ryzyka
" Mobile e  Services ( WAP )
" Testy penetracyjne
" CRM
" Intrusion managament
" PKI
" &
" &
Security
Empowering
Obszar wdrażania elementów
E - Strategies
infrastruktury :
Obszar strategii bezpieczeństwa :
" HP VirtualVault
" Polityka bezpieczeństwa
" Firewall
" Promocja bezpieczeństwa
" IDS
" E  security readiness
" Zabezpieczenie OS
" &
" &
y
t
i
r
R
u
i
c
s
e
k
S
M
g
a
e
n
S
i
n
c
l
i
a
e
b
v
r
g
r
a
v
e
e
n
i
c
m
S
E
e
e
-
s
n
E
t
y
g
e
t
E
a
r
-
t
S
I
s
n
S
e
f
e
c
r
u
y
a
c
t
i
r
s
i
i
t
t
r
v
y
r
r
u
S
u
c
e
e
c
t
r
u
v
S
e
r
i
e
c
S
e
s
Polityka bezpieczeństwa  podsumowanie
Polityka bezpieczeństwa  podsumowanie
" Brak polityki bezpieczeństwa = brak bezpieczeństwa
" Polityka bezpieczeństwa jest potrzebna i musi być :
- zrozumiała
- rozpowszechniona w instrukcji
- aktualizowana
" Polityka niezrozumiała = brak bezpieczeństwa
" Polityka nierozpowszechniona = brak bezpieczeństwa
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
oraz ustaw pokrewnych , w tym o
oraz ustaw pokrewnych , w tym o
Ochronie Danych Niejawnych
Ochronie Danych Niejawnych
w Zakładzie
w Zakładzie
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
oraz ustaw pokrewnych, w tym o
Ochronie Danych Niejawnych
w Zakładzie
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
WSTPNY AUDYT STANU REALIZACJI
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
oraz ustaw pokrewnych , w tym o
oraz ustaw pokrewnych , w tym o
oraz ustaw pokrewnych , w tym o
Ochronie Danych Niejawnych
Ochronie Danych Niejawnych
Ochronie Danych Niejawnych
w Zakładzie
w Zakładzie
w Zakładzie
Ocena Ogólna
Ocena 1:
Nie wdrożono przedsięwzięć wynikających
z ustawy o ochronie danych niejawnych.
uwagi :
- narusza to postanowienia ustawy
- odpowiedzialność: kierownik podmiotu
( cd )
Ocena Ogólna
Ocena 2:
Poziom bezpieczeństwa danych
osobowych jest niewystarczający.
uwagi :
- niewłaściwa struktura organizacyjna
- dokumentacja niekompletna .
( cd )
Ocena Ogólna
Ocena 3 :
Nie ma dokumentu nt. polityki
ochrony danych osobowych .
uwagi :
- dokument taki powinien być zatwierdzony przez
zarząd ( Prezesa Zarządu)
( cd )
Ocena Ogólna
Ocena 4:
Nie wdrożono programu szkoleń dla osób
przetwarzających dane osobowe.
uwagi :
-należy zorganizować i wdrożyć plan szkolenia dla
różnych kategorii osób kierownictwa (w tym zarządu ) ,
innych osób funkcyjnych, przetwarzających dane osobowe
Wniosek 1
Spełnienie wymagań ustaw o ochronie danych niejawnych
i ochronie danych osobowych -
- bezpieczeństwo informacyjne Zakładu
Zadanie.............................. .... pełny audyt bezpieczeństwa informacyjnego
Stopień pilności.................... bardzo pilne
Rodzaj odpowiedzialności ... karna i służbowa
Kto odpowiada ..................... kierownik jednostki organizacyjnej (Zarząd , Prezes )
Szacunkowy koszt .............( w zależności od zakresu: diagnoza stanu,
opracowanie planu ,spełnienia wymagań ustawowych,
opracowanie wzoru polityki bezpieczeństwa )
- 30 000 do - 200 000 zł
Komentarz
Komentarz
Komentarz
" Należy opracować spójną politykę bezpieczeństwa informacyjnego w ZEWT,
zatwierdzoną przez Zarząd Zakładu zawierającą zasady bezpieczeństwa
informacyjnego i mającą  odbicie w strukturze organizacyjnej odpowiedzialnej
za jej wdrożenie - poziomy i sposoby weryfikacji odpowiedzialności w obszarze
bezpieczeństwa Zakładu.
Jej integralnym składnikiem powinny być cele i polityka ochrony
danych osobowych
Audyt powinien być przeprowadzony z udziałem wyznaczonego zespołu
specjalistów Zakładu. Na takiej podstawie możliwe będzie ustalenie
szczegółowego wykazu przedsięwzięć wraz z harmonogramem i
kosztami. W rezultacie powstałby pełny projekt bezpieczeństwa
informacyjnego ZEWT .
Wniosek 2 / 1
Spełnienie wymagań ustawy o ochronie
danych osobowych
- powinna ulec zmianie struktura organizacyjna stanowisk i komórek
odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych. Należy przyjąć jako
przejściowe obecne rozwiązania, obowiązujące do czasu spełnienia
ustaleń pełnego audytu bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu.
Stopień pilności ........................................- pilne , po ukończeniu pełnego audytu
Komentarz
Komentarz
W myśl ustawy o ochronie danych osobowych - Administrator Danych jest funkcją
nie tyle techniczną co prawną ( !!! ). Organ ten ma prawo podejmować czynności
prawne w imieniu Zakładu.
- Zarząd wyznacza Administratora Bezpieczeństwa Informacji.
W ustawie nie występuje stanowisko Pełnomocnika choć nie zakazuje się powołania
takiej funkcji. Przy zbiorowym kierownictwie ( Zarząd Zakładu ) taką rolę winna pełnić
osoba mająca pozycję skutecznego oddziaływania zarówno na obszary elektro -
- nicznego , jak i tradycyjnego przetwarzania danych. (np. członek zarządu,
dyrektor generalny...)
Jest błędem skupienie funkcji ochronnych w komórkach organizacyjnych
informatyki. Ochrona danych osobowych musi w jednakowym stopniu obejmować
tradycyjne i elektroniczne przetwarzanie danych i mieć takie same rygory.
Ponadto należy rozdzielić funkcje wykonawcze od kontrolnych. Dotyczy to
szczególnie funkcji Pełnomocnika , która winna być umieszczona poza Wydziałem
Informatyki i tak umiejscowiona aby przepływ informacji był prawidłowy i
umożliwiał prowadzenie właściwych czynności nadzorczo - kontrolnych
zgodnie z Ustawą.
Wniosek 2 / 2
Należy dokonać przeglądu i weryfikacji całej dokumentacji
dotyczącej ochrony danych osobowych -
- istniejąca dokumentacja jest niewystarczająca.
Stopień pilności ..............................- pilne
Ttyb ..................................................- we własnym zakresie lub z pomocą Audytora
Komentarz
Komentarz
Należy wyłonić dokumenty nakazane bezpośrednio ustawą. Uzupełnić ich
merytoryczną zawartość w świetle poprawionych zapisów Ustawy.
Uwzględnić nazewnictwo zalecane przez ustawodawcę oraz obowiązujące dla
dokumentów normatywnych.
Dokumentacja winna podlegać weryfikacji merytorycznej i formalnej i na takiej
podstawie powinna być zmodyfikowana lub uzupełniona.
Wniosek 2 / 3
Opracowanie i wdrożenie szczegółowego programu szkolenia
wszystkich osób biorących udział w przetwarzaniu
danych osobowych
Zadanie : szkolenie dla kadry kierowniczej (Zarząd i wyznaczone osoby ze ścisłego
kierownictwa( dyrektorzy rejonów, dyrektorzy z centrali, pełnomocnik ochrony ).
Czas trwania - ok. 4 godz. Tematyka - Ogólna problematyka ochrony informacji wrażliwych
w firmie , w tym danych osobowych. Zadania i odpowiedzialność( w tym karna )
kierownictwa wynikająca z Ustawy. Organizacja ochrony danych osobowych .
Tryb szkolenia - zewnętrzna firma
Stopień pilności ....................................... .- bardzo pilne
Szacunkowy koszt .................................... - 2000 - 3000zł (na terenie zakładu )
Wniosek 2 / 3
Zadanie :szkolenie średniego personelu kierowniczego w zakresie ochrony
danych osobowych i ochrony informacji zawierających tajemnice zawodowe,
obowiązujące w Zakładzie procedury . Czas trwania - 6-8 godz .
Tryb szkolenia - 75% - zewnętrzna firma , 25% - Pełnomocnik
Stopień pilności ; bardzo pilne Szacunkowy koszt : grupa - 2000 zł
Zadanie : szkolenie osób niefunkcyjnych biorących udział w przetwarzaniu
danych osobowych ( ok..400 osób )
Stopień pilności : bardzo pilne
Tryb : w rejonach po jednej dwie grupy oraz w centrali dwie grupy
Koszt instruktora Audytora od 75- 100 zł na osobę dla grup 20 osobowych
Tematyka
Tematyka
Tematyka - szczególna odpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych ,
organizacja ochrony danych osobowych w Zakładzie. Czas trwania - 2 godz.
Tryb szkolenia - Pełnomocnik , ZABI i RABI + firma zewnętrzna .
Uwaga : bezpośrednie zaangażowanie firmy zewnętrznej nie powinno przekroczyć
50% czasu , ponieważ to szkolenie ma być okazją do zapoznania się szerokiej
grupy pracowników z osobami odpowiedzialnymi za ochronę danych osobowych
w Zakładzie. Wszystkie ww. szkolenia powinny odbywać się wg planu przy-
-gotowanego przez Pełnomocnika i zatwierdzonego przez Zarząd .
Fakt zarządzenia szkoleń wraz z programem zajęć i obowiązkową listą uczestników
winien być odnotowany w dokumentacji firmy (zarządzenie Zarządu). Po zakończeniu
szkolenia należy sporządzić sprawozdanie z potwierdzoną listą obecności .
Zadanie : szkolenie pełnomocnik ds. Ochrony danych osobowych , ZABI , RABI
pełne przeszkolenie z wymagań ustawy oraz procedur obowiązujących w Zakładzie
Czas trwania - 3 razy 7 godz.
Tryb szkolenia : zewnętrzna firma
Podstawy Prawne
Podstawy Prawne
Wykaz dokumentów i aktów prawnych
1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993r. O zwalczaniu nieuczciwej konkurencji-
Dz. U. 93.47.221.
2. Ustawa z dnia 22 stycznia 1999r. O ochronie informacji niejawnych -
Dz . U.99. 11. 95.
3. Ustawa z dnia 3 lutego 2001 r. o zmianie ustawy o ochronie informacji
niejawnych- Dz. U. 01. 22. 247.
4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1999r. W sprawie
podstawowych wymagań bezpieczeństwa systemów i sieci
teleinformatycznych - Dz. U.99.18. 162.
5. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9lutego 1999 r. w sprawie organizacji
kancelarii tajnych Dz. U. 99.18.159.
6. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych -
Dz. U. 97. 133. 883.- ze zmianami Dz. U. 00. 12. 136; Dz. U. 01 42. 474;
Dz. U 00. 50. 580;Dz. U. 00. 116.1216; Dz. U.01. 49. 509; Dz. U01. 100. 1087;
Podstawy Prawne
Podstawy Prawne
Wykaz dokumentów i aktów prawnych
7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia3 czerwca
1998 r. w sprawie określenia podstawowych warunków technicznych i
organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informa-
tyczne służące do przetwarzania danych osobowych - Dz. U. 98.80.521.
8. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18
pazdziernika 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia
podstawowych technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać
urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych
osobowych Dz. U. 01.121.1306.
9. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej-
Dz. U. 01.112. 1198.
10.Polska Norma- Technika informatyczna - Wytyczne do zarządzania zabezpiecze-
niami systemów informatycznych - Pojęcia i modele zabezpieczeń -
informatycznych - PN- I 13 335- 1.
11.Polska Norma - Technika informatyczna - Zabezpieczenia w systemach
informatycznych - Terminologia - PN - 1- 2000.
Wykaz
Wykaz
Podstawowej dokumentacji i zadań z zakresu ochrony informacji niejawnych
1. Dokument organizacyjny - Powołanie pełnomocnika ds.ochrony informacji
niejawnych - na warunkach przewidzianych ustawą.
2. Dokument organizacyjny - Zorganizowanie  pionu ochrony - wydzielonej
komórki organizacyjnej zajmującej się wyłącznie zadaniami ochrony informacji .
3. Plan ochrony jednostki organizacyjnej .
4. Plan ochrony systemów i sieci teleinformatycznych i telekomunikacyjnych - w
tym plany awaryjne i kryzysowe .
5. Szczegółowe wymagania w zakresie ochrony informacji oznaczonych
klauzulą  zastrzeżone  .
6. Plan szkolenia z zakresu ochrony informacji niejawnych .
7. Plan kontroli ewidencji , materiałów i obiegu dokumentów .
8. Ewidencja poświadczeń bezpieczeństwa .
9. Regulamin pracy kancelarii tajnej .
10. Zestaw rejestrów i ewidencji prowadzonych przez kancelarię tajną - wg
oddzielnego wykazu .
Wykaz
Wykaz
Podstawowej dokumentacji i zadań z zakresu ochrony informacji niejawnych (cd.)
11. Szczegółowe obowiązki pracowników  pionu ochrony
12 . Wykazy stanowisk lub rodzajów prac zleconych, z którymi łączyć się może
dostęp do informacji niejawnych (oddzielnie dla każdej grupy informacji ).
13. Określenie strefy administracyjnej i stref bezpieczeństwa .
14. Plan fizycznej ochrony stref , tym ochrony dostępu , p-poż. , przed skutkami
katastrof żywiołowych, budowlanych , terroryzmu itp..
15. Szczególne wymagania bezpieczeństwa systemów / sieci teleinformatycznych.
16. Rejestr certyfikatów bezpieczeństwa dla urządzeń, systemów lub sieci
teleinformatycznych .
17. Warunki i sposób udzielania upoważnień użytkownikom systemów IT.
18. Warunki sposób przydziału kont i haseł użytkownikom systemów IT.
19. Analiza zagrożeń i analiza ryzyka .
20. Instrukcja (plan) ochrony systemów IT.
Pięć Pytań
Pięć Pytań
Do Kierownictwa Dowolnej Firmy
Do Kierownictwa Dowolnej Firmy
Każdy członek kierownictwa firmy świadomy problemów , jakie wiążą się z bezpieczeństwem
jego systemu informacyjnego, powinien być w stanie udzielić odpowiedzi na pięć pytań :
1
1
Czy opracowali Państwo założenia dotyczące bezpieczeństwa
informatycznego w swojej firmie?
Czy zostały one podane do wiadomości pracowników ?
2
2
Czy powierzyli Państwo osobie bezpośrednio Państwu podległej
funkcję szefa ds. zabezpieczeń systemu informacyjnego
(ścisłego odpowiednika ) firmy ?
3
3
Czy ustalili Państwo obszary szczególnej wrażliwości na ryzyko
informatyczne i oszacowali bezpośrednie oraz pośrednie straty
finansowe, które mogą powstać z tego tytułu ?
4
4
Czy ustalili Państwo swój poziom  maksymalnego dopuszczalnego
ryzyka wyrażony wielkością funduszy własnych, które
 godzą się Państwo stracić na skutek negatywnych zdarzeń
rzutujących na system teleinformacyjny firmy ?
5
5
Czy w razie dłuższej przerwy w dostępności do systemu
informatycznego firmy wiedzą Państwo, w jakim terminie
podległe Państwu komórki będą w stanie wznowić
normalną pracę ?
DEFINICJE
Poufność
Integralność
Dostępność
Roztrzygalność
&
BEZPIECZECSTWO
PRAWO
BIZNESOWE
Finansowe
Ustawa o ochronie
Personalne
danych osobowych
Produktowe
Ustawa o ochronie
Informacyjne
informacji niejawnych
&
Prawo bankowe, ...
&
BEZPIECZECSTWO
INFORMACYNE
TECHNOLOGIA METODY
Organizacyjne
Techniczne
????
Prawne
...
ŚRODOWISKO
TECHNICZNE
Sprzęt, sieci
Systemy operacyjne
Wprowadzenie 
Systemy baz danych
Sesja II: Bezpieczeństwo Integracji
Boleslaw.Szafrański@milstar.pl
Aplikacje
Integracja Bezpieczeństwa
...
)
(
.
&
&
.
(
)
A
J
I
N
C
T
A
E
R
G
G
R
E
A
T
C
J
N
I
A
A
J
I
N
C
T
A
E
R
G
G
R
E
A
T
C
N
I
J
A
)
(
.
&
&
.
(
)
Zależności pomiędzy elementami ITSec
wykorzystują
wykorzystują
ZAGROŻENIA PODATNOŚĆ
ZAGROŻENIA PODATNOŚĆ
zwiększają
zwiększają
chronią naraża
chroniąprzed naraża
przed
zwiększa
zwiększa
ZABEZPIECZENIA RYZYKO ZASOBY
ZABEZPIECZENIA RYZYKO ZASOBY
analiza wskazuje
analiza wskazuje
posiadają
posiadają
zwiększają
zwiększają
realizowane przez
realizowane przez
WYMAGANIA
WARTOŚCI
w zakresie
WARTOŚCI
ZABEZPIECZEC
Materiały uzupełniające:
Materiały uzupełniające:
 Wybrane zagadnienia polityki
 Wybrane zagadnienia polityki
bezpieczeństwa firmy
bezpieczeństwa firmy
Zakład
Spełnienie postanowień ustawy o ochronie
Spełnienie postanowień ustawy o ochronie
danych niejawnych. Założenia polityki
danych niejawnych. Założenia polityki
bezpieczeństwa informacyjnego
bezpieczeństwa informacyjnego
Zakładu
Zakładu
Zakład
Zakład
Materiały szkoleniowe nt. bezpieczeństwa
Materiały szkoleniowe nt. bezpieczeństwa
informacyjnego Zakładu
informacyjnego Zakładu
Zakład
Spełnienie postanowień ustawy o ochronie danych
niejawnych oraz założenia polityki bezpieczeństwa
informacyjnego
Zakładu
Spełnienie postanowień ustawy o ochronie danych
Spełnienie postanowień ustawy o ochronie danych
niejawnych oraz założenia polityki bezpieczeństwa
niejawnych oraz założenia polityki bezpieczeństwa
informacyjnego
informacyjnego
Zakładu
Zakładu
Zarząd - inicjuje systematyczną pracę nad
Zarząd -
najważniejszym dokumentem w tym zakresie
czyli
Polityką Bezpieczeństwa Informacyjnego
Zakładu
Kroki inicjujące
Posiedzenie Zarządu nt.  Bezpieczeństwa informacyjnego
- uchwała o powołaniu Zespołu ds. opracowania założeń polityki
bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu
Opracowanie Założeń bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu
- zatwierdzenie założeń
- powołanie Zespołu do opracowania Polityki bezpieczeństwa
informacyjnego Zakładu
Opracowanie Polityki bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu
Posiedzenie Zarządu
- zatwierdzenie Polityki bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu
- powołanie Struktur organizacyjnych zgodnie z polityką bezpieczeństwa
- opracowanie planu realizacji zadań wynikających z polityki bezpieczeństwa
Cel
Celem polityki bezpieczeństwa informacyjnego jest
Celem polityki bezpieczeństwa informacyjnego jest
określenie i wprowadzenie w życie skutecznych zasad
określenie i wprowadzenie w życie skutecznych zasad
ochrony informacji, niezależnie od postaci
ochrony informacji, niezależnie od postaci
i sposobów jej przetwarzania.
i sposobów jej przetwarzania.
Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko zasoby techniczne
Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko zasoby techniczne
za pomocą , których informacje są gromadzone,
za pomocą , których informacje są gromadzone,
przetwarzane, przesyłane i wydawane, ale i ludzi
przetwarzane, przesyłane i wydawane, ale i ludzi
uczestniczących w tym procesie.
uczestniczących w tym procesie.
propozycja
propozycja
Założeń Polityki Bezpieczeństwa Informacyjnego
czyli
Zawartość Założeń
Podstawowe Zasady polityki bezpieczeństwa
1. Zasada rozdziału kompetencji
2. Zasada pracy zbiorowej
3. Zasada indywidualnej odpowiedzialności
4. Zasada uzasadnionej obecności
5. Zasada zdrowego rozsądku
6. Zasada przywilejów koniecznych
7. Zasada priorytetu analizy ryzyka
8. Zasada stałej gotowości
9. Zasada naturalnego styku z użytkownikiem
10. Zasada najsłabszego ogniwa
11. Zasada ochrony niezbędnej
Specyfikacja Zasobów systemu informacyjnego Zakładu
1. Zasoby informacyjne
a. Na nośnikach papierowych
b. Na różnych nośnikach z zapisem cyfrowym
c. Zbiory elektronicznych obrazów dokumentów lub ich odwzorowań
2. Zasoby oprogramowania
a. użytkowe
b. systemowe
c. narzędziowe
Specyfikacja Zasobów systemu informacyjnego Zakładu cd.
3. Zasoby fizyczne
a. sprzęt komputerowy
b. infrastruktura sieci informatycznej
c. nośniki informacji
d. inny informatyczny sprzęt techniczny
e. pozostała infrastruktura techniczna ( budynki , instalacja elektryczna,
klimatyzacja itp. )
4. Zasoby ludzkie
Zagrożenia bezpieczeństwa
zasobów systemu informacyjnego Zakładu
Zagrożeniem jest działanie lub potencjalne działanie, które
może spowodować:
a. Utratę poufności
poufności
b. Utratę integralności ( wiarygodności )
integralności
c. Utratę dostępności (ciągłości działania )
dostępności
a. w zakresie utraty poufności :
- nieuprawniony dostęp
- kradzież
- ujawnienie zabezpieczeń systemowych
b. w zakresie utraty wiarygodności:
- modyfikacja danych
- modyfikacja oprogramowania
- błędne działanie oprogramowania użytkowego
c. w zakresie utraty dostępności:
- błędne działanie oprogramowania użytkowego i narzędziowego
- błędne działanie personelu
- awaria zasilania
Cechy , które wyróżniają i nadają szczególny priorytet zagadnieniom
bezpieczeństwa zasobów informacyjnych na różnych
nośnikach z zapisem cyfrowym :
Upakowanie informacji
Dane elektroniczne są niewidoczne  gołym okiem ...
Istnieje możliwość  wycieku danych bez ingerencji fizycznej...
Aatwość kopiowania
Trwałość zapisu danych na nośnikach magnetycznych
Szybkość przeglądania
Typowe Zagrożenia zasobów informacyjnych Zakładu obejmują :
1. Zagrożenia niezamierzone:
a. zagrożenia losowe
b. zagrożenia związane z niedostatkami organizacyjnymi
c. zagrożenia związane z błędem człowieka
d. Zagrożenia techniczne (awarie)
2. Zagrożenia zamierzone:
a. nielegalne , świadome działania własnych pracowników
b. działania użytkowników wykraczające poza ich obowiązki
c. działania przestępców komputerowych
d. szpiegostwo gospodarcze i wojskowe
e. wandalizm , terroryzm , sabotaż
Techniki Ochrony informacji Zakładu obejmują :
1. Ochrona organizacyjna
2. Ochrona fizyczna
3. Ochrona personalna
4. Ochrona techniczna
Uwaga: w konstruowaniu systemu ochrony informacji należy stosować
kombinację wymienionych technik
1. Ochrona organizacyjna powinna obejmować :
a. regulacje prawne
b. procedury i plany awaryjne
2. Ochrona fizyczna powinna dotyczyć miejsc ,w których :
a. umieszczony jest sprzęt komputerowy
b. umieszczony jest inny informatyczny sprzęt techniczny
c . przechowuje się informacje lub ich kopie bezpieczeństwa
d. przetwarza się informacje
e. przechowuje informacje zródłowe
f. przechowuje się dokumenty archiwalne
g. znajdują się centrale telefoniczne ( węzły łączności )
h. znajdują się urządzenia systemu zasilania energii elektrycznej
3. Ochrona personalna powinna obejmować :
a. system doboru kadr
b. prowadzenie szkoleń
c. klasyfikacje stanowisk służbowych według
poziomu wrażliwości dostępnych informacji
4. Ochrona techniczna powinna obejmować :
a. ochronę dostępu do urządzeń
b. ochronę programową
c. ochronę kryptograficzną
" Ochrona dostępu do urządzeń i ochrona programowa winna
spełniać następujące wymagania :
a. użytkownik urządzenia objętego ochroną powinien być każdorazowo
zidentyfikowany i zaewidencjonowany przez system
b. użytkownik musi posiadać jednoznacznie określone prawa dostępu
do zasobów informacji
" Ochrona kryptograficzna powinna obejmować wykorzystanie:
a. algorytmów symetrycznych ( z kluczem tajnym )
do szyfrowania informacji
b. alogarytmów niesymetrycznych (z kluczem jawnym )
do podpisu elektronicznego oraz bezpiecznego przekazu kluczy tajnych
klasyfikacja
klasyfikacja
zasobów informacji
ze względu na zachowanie poufności :
poufności
1. Dane osobowe
1
2. Pozostałe informacje:
2
a. jawne
a.
b. tajemnice prawnie chronione
b.
- informacje niejawne
- tajemnice zawodowe
- inne informacje prawnie chronione
ze względu na poziom integralności :
integralności
1. Wysokiej integralności
1
2. Średniej integralności
2
3. Niskiej integralności
3
ze względu na poziom dostępności :
dostępności
1. Niezbędne
1
2. Potrzebne
2
3. Rzadko potrzebne
3
ze względu na poziom wrażliwości :
wrażliwości
1. Bardzo wrażliwe
1
2. Potrzebne
2
3. Rzadko potrzebne
3
Uwaga: klasyfikacja danych ze względu na powyższe kryteria powinna
być okresowo weryfikowana
ochrona
ochrona
organizacyjna
zasadnicze dokumenty polityki bezpieczeństwa
informacyjnego
Poziomy regulacji wewnętrznych ochrony organizacyjnej obejmują:
1. Założenia polityki bezpieczeństwa informacyjnego w Zakładzie
( POZIOM 1 )
POZIOM 1
2. Politykę bezpieczeństwa informacyjnego w Zakładzie
( POZIOM 2 )
POZIOM 2
3. Polityki bezpieczeństwa w poszczególnych obszarach ( np.dane osobowe )
lub instrukcje poszczególnych systemów informatycznych
( POZIOM 3 )
POZIOM 3
4. Instrukcje, plany działań jakie należy podjąć i procedury postępowania ,
które należy opracować
( POZIOM 4 )
POZIOM 4
Środki Weryfikacji Odpowiedzialności
Wdrażając obie polityki trzeba dysponować środkami zapewniającymi ocenę
zindywidualizowanej odpowiedzialności w sferach ręcznego i
zautomatyzowanego opracowania informacji .
Trzeba wiedzieć kto udostępnił ? ...kto skorzystał z informacji ?...
kto ustalił klauzulę ?... Kto ewentualnie ją zmienił ? ...
Tylko wówczas można mówić o prawidłowym egzekwowaniu
Odpowiedzialności
Dlatego muszą istnieć zapisy zawierające informację o takich faktach .
( na wzór dzienników wykonawcy, kartotek w kancelarii )
Od momentu gdy w celu zagwarantowania ochrony polega się na sprzęcie
oprogramowaniu trzeba dysponować skuteczną metodą oceny
czy po pewnym czasie są one nadal tym samym, z punktu widzenia ochrony
danych , uprzednio zweryfikowanym sprzętem i oprogramowaniem ?..
propozycja
propozycja
uchwały Zarządu
uchwały Zarządu
W sprawie powołania Zespołu ds. opracowania Założeń
polityki bezpieczeństwa informacyjnego
propozycja
propozycja
zawartości
 Polityki Bezpieczeństwa Informacyjnego w Zakładzie
- jako najważniejszego aktu prawa w tej dziedzinie na terenie Zakładu
1. Wstęp
" Deklaracja roli i znaczenia polityki bezpieczeństwa dla Zakładu , podkreślenie
prawnego przede wszystkim znaczenia polityki bezpieczeństwa oraz sytuacji
prawnej wszystkich pracowników Zakładu w kontekście stanu prawnego w Polsce ,
a zwłaszcza odpowiedzialności kierowników wszystkich szczebli ,
podkreślenie wagi tej problematyki również ze względu na wizerunek Zakładu
oraz jej wpływ na pozycję rynkową Zakładu , wyjaśnienie układu i stopnia
ogólności ( szczegółowości ) tego dokumentu .
2. Polityka bezpieczeństwa informacyjnego - podstawowe pojęcia
i istota znaczenia dla Zakładu
" tutaj trzeba zawrzeć zwartą systematykę precyzyjnie zdefiniowanych pojęć
( np. zasobu podlegającego ochronie ). Należy zaznaczyć czy są dorobkiem
własnym czy są cytatem z norm lub innych dokumentów . Trzeba podać składniki
tej polityki i jasno zarysować poziom opisu ( szczegółowość lub ogólność opisu )
oraz co z tego wynika dla treści tego dokumentu.
[ jeśli to potrzebne można podać interpretację na gruncie Zakładu ]
3. Cel i zakres polityki bezpieczeństwa informacyjnego
4. Odpowiedzialność za realizację celu, metody weryfikacji odpowiedzialności
" tutaj jawnie trzeba podać , że za całość spraw związanych z bezpieczeństwem
informacyjnym zgodnie z ustawami odpowiada Zarząd Zakładu, który musi
stworzyć warunki merytoryczne , prawne , organizacyjne i finansowe; określić
kto stanowi prawo a kto jest organem wykonawczym; podać strukturę i
umocowanie organów ( komórek ) wykonawczych oraz ich zadania , kompetencje
i odpowiedzialność w realizacji polityki na tle struktury organizacyjnej Zakładu ,
jaka jest struktura dokumentacji z tego obszaru , kto ma prawo w zależności od
kategorii ją wprowadzać ( np. Polityka - zarząd , instrukcja typu 1 -Dyr. Oddziału
Instrukcja typu 2 - pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych ):
należy podać strukturę odpowiedzialności i zasady ( podstawy ) weryfikacji
odpowiedzialności .
5. Charakterystyka systemu informacyjnego Zakładu
" tutaj należy zawrzeć tylko względne niezmienniki tego systemu , tzn. Tylko takie ,
które są niezbędne przy definiowaniu celu , składników i zasad ; resztę należy
odesłać do innych dokumentów , które mogą zawierać już informacje szybciej
zmienne;
6. Zasady ochrony zasobów informacyjnych Zakładu
" tylko najwyższy poziom zasad ( w tym zasadę analizy ryzyka , sam opis i oceny
należy wyłączyć z Polityki do innego dokumentu )
i określenie odpowiedzialności za ich przestrzeganie .
7. Materialne podstawy polityki bezpieczeństwa informacyjnego Zakładu
" yródła finansowania, planowanie środków , planowanie zmian
organizacyjnych, zasady wnioskowania w sprawach organizacyjnych ,
kompetencyjnych, innych związanych z realizacją polityki
bezpieczeństwa ...
8. Przepisy przejściowe polityki bezpieczeństwa informacyjnego w Zakładzie
" to co wynika z momentu zatwierdzenia polityki ,
zasady doskonalenia
zakres prac
w ramach przygotowania firmy
w ramach przygotowania firmy
do pełnego audytu bezpieczeństwa
informacyjnego
Poziomy i obszary przygotowania do audytu
Poziomy i obszary przygotowania do audytu
Prace przygotowawcze do audytu powinny być przeprowadzone w obszarze
tradycyjnego przetwarzania danych oraz w obszarze elektronicznego prze-
- twarzania danych. ( Takie podejście wynika z faktu , że w danej instytucji
muszą obowiązywać te same zasady ochrony . Stąd obiektem prac będzie
wspólna polityka zapewnienia bezpieczeństwa-w skrócie polityka
bezpieczeństwa )
Przygotowanie do audytu winno obejmować wszystkie aspekty bezpieczeństwa,
a więc prawne ,organizacyjne ,fizyczne, techniczne i programowe. Przedmiotem
oceny powinny być w równym stopniu rozwiązania prawne jak i organizacyjne ,
personalne, techniczne stosowane w obszarach tradycyjnego i elektronicznego
przetwarzania danych .
Powinno uwzględniać wszystkie poziomy infrastruktury gromadzenia, prze-
-twarzania i udostępniania danych, od infrastruktury technicznej do aplikacyjnej
.
Badania ogólne
Badania ogólne
" Strategia bezpieczeństwa, zadania i weryfikacja odpowiedzialności szczebli
kierowniczych za bezpieczeństwo, ocena celów dla Zakładu w
zakresie bezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem.
" Procedury delegowania uprawnień w zakresie bezpieczeństwa
" Zakres monitorowania i dokumentowania stanu
" Szczególne wymagania bezpieczeństwa, planowanie awaryjne i kryzysowe
" Ocena organizacji, zadań , planowania i oprzyrządowania komórek
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
" Zarządzanie personelem z punktu widzenia bezpieczeństwa
" Plan szkoleń personelu pionu bezpieczeństwa oraz pozostałego personelu
Zakładu z punktu widzenia bezpieczeństwa
" Rozwiązania prawne ( instrukcyjne ) i organizacyjne w zakresie kontaktów
z otoczeniem Zakładu z punktu widzenia bezpieczeństwa
" Wewnętrzne kontrole bezpieczeństwa , ich wpływ na poziom
bezpieczeństwa
Badania systemu informatycznego Zakładu
Badania systemu informatycznego Zakładu
" Analiza topologii systemu pod kątem bezpieczeństwa oraz zagrożeń dla
poufności integralności i dostępności danych
" Przygotowanie do audytu systemu informatycznego metodą oceny
wykorzystania standardowych składników ochrony ( czasem nazywane
przygotowaniem do audytu statycznego ) Ten rodzaj audytu dotyczy oceny
doboru składników sprzętu komputerowego i oprogramowania pod kątem
bezpiecznego przetwarzania danych. Autorzy wyodrębnią mechanizmy
wspierające bezpieczeństwo wśród własności eksploatowanego sprzętu i
oprogramowania , dokonają oceny poprawności ich wykorzystania w kon-
-tekście zadań systemu oraz zadań jego użytkowników, ustalają prawidłowość
podziału uprawnień i odpowiedzialności, oceniają przygotowanie administra-
- torów do realizacji zadań z dokumentów dotyczących bezpieczeństwa danych.
Autorzy analizują i oceniają procedury obowiązujące w sytuacjach awaryjnych,
ustalają poprawność ochrony podstawowych składników systemu kompute-
- rowego przed zamierzoną lub niezamierzoną ingerencja, poprawność podziału
siedziby Zakładu na strefy, zasady kontroli przemieszczania się personelu i gości
pomiędzy strefami , zasady dokumentowania przebywania w wyróżnionych
strefach .
Badania systemu informatycznego Zakładu cd.
Badania systemu informatycznego Zakładu cd.
" Przygotowanie do audytu systemu informatycznego metodą testów
penetracyjnych . Ta część prac zakłada zgodę podmiotu podlegającego
audytowi na przygotowanie i przeprowadzenie w warunkach rzeczywistych
testów penetracyjnych mających na celu sprawdzenie poprawności
( kompletności, spójność i skuteczności ) systemu bezpieczeństwa.
Ten rodzaj audytu często nazywany jest audytem dynamicznym, gdyż jest
prowadzony w działającym systemie komputerowym. Wykaz koniecznych
testów powinien być wcześniej określony na podstawie analizy zagrożeń.
Niezależnie od tego już teraz można wskazać na niektóre, zwykle stosowane
testy . Zwykle w ich trakcie podejmuje się próby analizy z zewnątrz oraz od
wewnątrz topologii systemu ( tradycyjnie i przez Internet ) w celu
wyodrębnienia potencjalnie słabych miejsc ( aktywne modemy , zle
skonfigurowany Firewall, niechroniony dostęp do usług pocztowych,
aktywne lecz nieużywane porty, manipulacja personelem technicznym
w celu wykonania czynności technicznych sprzyjających atakowi,
podatność na  wprowadzenia koni trojańskich , pracy serwerów itd.. )


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prezentacja suplementy i ochrona danych osobowych
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r o ochronie danych osobowych
ustawa o ochronie danych osobowych
kołaczek,bezpieczeństwo i ochrona danych, opracowanie wykładu
23 ochrona danych
O ochronie danych osobowych (USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r )
kołaczek,bezpieczeństwo i ochrona danych, pytania i odpowiedzi
Dane i bezpieczenstwo (ochrona danych)
Gliniecki W Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
ustawa o ochronie danych
Moduł I Ochrona danych w organizacji

więcej podobnych podstron