030 Kosciol powszechny jego jednosc i pluralizm


TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
1
KOŚCIÓA JEDEN
KOŚCIÓA POWSZECHNY
KKK 813-815
 JEGO JEDNOŚĆ I PLURALIZM
JEDEN =  jedyny Kościół Chrystusowy który Zbawiciel nasz po zmartwychwstaniu
swoim powierzył do pasienia Piotrowi
S C H E M A T Y
1. yródło jedności
KOŚCIÓA POWSZECHNY
Jedność Trójcy Świętej (wzór i zasada)
KKK 830-831
Jeden założyciel  Chrystus Głowa Kościoła (pojednał nas z Ojcem i między
POWSZECHNY = uniwersalny, cały, zupełny sobą)
Jeden Duch - Dusza Kościoła (sprawca jedności, zespala w Chrystusie)
1. W Kościele obecny Chrystus
Tam gdzie Chrystus, tam Kościół
W Kościele pełnia Ciała Chrystusa 2. Więzy jedności
Chrystus Głową Kościoła  Kościół Ciałem Chrystusa
Wyznanie tej samej wiary
W Kościele pełnia środków zbawienia
Wspólnota tego samego kultu (gł. sakramentów)
pełne i poprawne wyznanie wiary
Nadprzyrodzona miłość (Kol 3,14:  Miłość, która jest więzią doskonałości )
integralne życie sakramentalne  pełnia sakramentów
Sukcesja apostolska (KKK : Strzeże braterskiej zgody )
posługa święceń w sukcesji apostolskiej
2. Kościół posłany do całego rodzaju ludzkiego
TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
2
KOŚCIÓA PARTYKULARNY
PLURALIZM W KOŚCIELE
KKK 833
KKK 814
PARS = CZŚĆ
1. Różnorodność darów Bożych w Kościele
Kościół partykularny
Różnorodność charyzmatów = Kościół lokalny
= diecezja
Różnorodność powołań
Różnorodność zadań KKK 833:  Przez Kościół partykularny, którym jest diecezja (lub eparchia), rozumie
się wspólnotę wiernych chrześcijan w jedności wiary i sakramentów z ich biskupem
wyświęconym w sukcesji apostolskiej. Kościoły partykularne są uformowane na
wzór Kościoła powszechnego; w nich istnieje i z nich składa się jeden i jedyny
2. Różnorodność osób należących do Kościoła
Kościół katolicki (KK 23) .
Różnorodność narodów, kultur, języków Partykularność
Różnorodność sytuacji, sposobów życia, odczuwania
Swoja kultura, język, zwyczaje
Własny sposób odczuwania
KKK:  Wielkie bogactwo tej różnorodności nie sprzeciwia się jedności Pamięć odrębnej przeszłości
Kościoła. To grzech i ciężar jego konsekwencji zagraża nieustannie darowi
Własne sposoby modlitwy, wyrażania miłości
jedności .
Silne związanie z tym co lokalne   zakorzenienie
TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
3
KOŚCIÓA POWSZECHNY
PAASZCZYZNY REALIZACJI
A KOŚCIOAY PARTYKULARNE
PLURALIZMU W JEDNOŚCI KOŚCIOAA
KKK 835, Evangelii nuntiandi 62-63
1o Struktury organizacyjne  własna organizacja terytorialna, według lokalnych potrzeb
i zadań służących sprawnej administracji Kościoła, jego kierowaniu oraz organizacji życia.
1. Kościół powszechny nie jest ani sumą ani federacją Kościołów
Różnorodność struktur przewiduje ogólnokościelne prawo.
partykularnych
2o Teologia  tradycja teologicznego myślenia, sposobów wyrażania jednej Bożej prawdy,
2. Kościół powszechny byłby czymś abstrakcyjnym, gdyby nie przybierał ciała
np. teologia chrześcijańskiego wschodu lub zachodu, teologia polska, niemiecka.
poprzez Kościoły partykularne
3o Liturgia  przewidziane przez prawo kościelne ryty sprawowania liturgii (np. rzymski,
Kościół powszechny zapuszcza korzenie w różnych warunkach społecznych,
grecko-katolicki, koptyjski), różnorakie zwyczaje pobożności ludowej (lokalne
kulturach; przyjmuje odmienne rysy
nabożeństwa), stroje, gesty.
Kościół nie dotarłby do ludów, gdyby nie uwzględnił ich kul-tury, sposobów
odczuwania, języka;
4o Prawo  prawo odnoszące się do całego Kościoła (np. Kodeks Prawa Kanonicznego)
straciłby moc ewangelizacyjną
i prawo partykularne odnoszące się do sytuacji związanych z lokalnym Kościołem,
Ewangelizacja byłaby osłabiona a nawet zanikła gdyby została odcięta od
uchwalane przez biskupa miejsca bądz przez episkopaty krajowe, synody krajowe bądz
tego co jedno i trwałe
diecezjalne (np. dostosowanie ogólnokościelnych norm liturgicznych do lokalnych
zwyczajów, uprawnienia dla miejscowych spowiedników).
3. Kościoły partykularne ubogacają Kościół powszechny
5o Duchowość  praktyka życia duchowego i usystematyzowana refleksja nad tym życiem,
przez rozmaitość swych darów i doświadczeń
np. duchowość Kościoła w zachodniej Europie, w Afryce, Kościołów wschodu, duchowość
karmelitańska, franciszkańska.
4. Kościoły partykularne mają być otwarte na Kościół powszechny
6o Duszpasterstwo  tradycje i zwyczaje duszpasterskie związane z danym krajem,
przyjęcie tego co posiada Kościół powszechny
regionem, np. sposoby prowadzenia rekolekcji, ewangelizacji, opieki nad dziećmi,
współczucie, współcierpienie z Kościołem powszechnym
młodzieżą, funkcjonowania kościelnych grup, lokalne nabożeństwa.
5. Kościoły partykularne są powszechne przez:
Zachowanie trzonu ewangelicznego orędzia  prawdy ( prawa wierzenia
Jedność w modlitwie ( prawo modlitwy )
Zachowanie tych samych zasad życia i obyczajów chrześcijańskich
Jedność z biskupem Rzymu, który  przewodniczy w miłości
! Inaczej Kościołom partykularnym zagrażałoby niebezpieczeństwo izolacjonizmu,
rozprzężenia, utrata własnej wolności, utracenia mocy i stałyby się łatwym łupem dla
sił wrogich (skutek odłączenia od Ciała Chrystusa; Mt 26, 31:  Uderzę w pasterza
a rozproszą się owce )
TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
4
KKK 815 Jakie są więzy jedności Kościoła? "Na to wszystko przyobleczcie miłość, która
W Y P I S Y
jest więzią doskonałości" (Kol 3, 14). Jedność Kościoła pielgrzymującego jest zapewniana
także przez widzialne więzy komunii:
1. Powszechność Kościoła
- wyznanie jednej wiary otrzymanej od Apostołów;
- wspólne celebrowanie kultu Bożego, przede wszystkim sakramentów;
KKK 830 Słowo  powszechny ( katolicki ) oznacza  uniwersalny , czyli  cały lub
- sukcesję apostolską za pośrednictwem sakramentu święceń, która to sukcesja
 zupełny . Kościół jest powszechny w podwójnym znaczeniu:
strzeże braterskiej zgody rodziny Bożej (por. DE, 2; KK 14; KPK, kan. 205).
Kościół jest powszechny, ponieważ jest w nim obecny Chrystus.  Tam gdzie jest
Jezus Chrystus, tam jest Kościół powszechny (Św. Ignacy Antiocheński, Epistula ad
KKK 816  To jest ten jedyny Kościół Chrystusowy... który Zbawiciel nasz po
Smyrnaeos 8, 2). Istnieje w nim pełnia Ciała Chrystusa zjednoczona z Głową (por. Ef 1, 22-
zmartwychwstaniu swoim powierzył do pasienia Piotrowi, zlecając jemu i pozostałym
23), w wyniku czego Kościół otrzymuje od Niego  pełnię środków zbawienia (DM 6),
Apostołom, aby go krzewili i nim kierowali... Kościół ten, ustanowiony i zorganizowany na
której On chciał mu udzielić: poprawne i pełne wyznanie wiary, integralne życie
tym świecie jako społeczność, trwa w Kościele katolickim, rządzonym przez następcę Piotra
sakramentalne, posługa święceń w sukcesji apostolskiej. W tym podstawowym znaczeniu
oraz biskupów pozostających z nim we wspólnocie (communio) (KK 8)
Kościół był już powszechny w dniu Pięćdziesiątnicy (DM 4) i taki będzie aż do dnia Paruzji.
3. Pojęcie Kościoła partykularnego
KKK 831 Kościół jest powszechny, ponieważ został posłany przez Chrystusa do całego
rodzaju ludzkiego (por. Mt 28, 19):
KKK 833 Przez Kościół partykularny, którym jest diecezja (lub eparchia), rozumie się
Do nowego Ludu Bożego powołani są wszyscy ludzie. Toteż Lud ten, pozostając
wspólnotę wiernych chrześcijan w jedności wiary i sakramentów z ich biskupem
ciągle jednym i jedynym, winien się rozszerzać na świat cały i przez wszystkie wieki, aby
wyświęconym w sukcesji apostolskiej. Kościoły partykularne są uformowane  na wzór
spełnił się zamiar woli Boga, który naturę ludzką stworzył na początku jedną i synów
Kościoła powszechnego; w nich istnieje i z nich składa się jeden i jedyny Kościół katolicki
swoich, którzy byli rozproszeni, postanowił w końcu w jedno zgromadzić... To znamię
(KK 23).
powszechności, które zdobi Lud Boży, jest darem samego Pana; dzięki temu darowi Kościół
katolicki skutecznie i ustawicznie dąży do zespolenia z powrotem całej ludzkości wraz ze
4. Pluralizm w Kościele
wszystkimi jej dobrami z Chrystusem-Głową w jedności Ducha Jego (KK 13).
KKK 814 Od początku ten jeden Kościół ukazuje się jednak w wielkiej różnorodności, która
2. Jedność Kościoła
pochodzi zarówno z rozmaitości darów Bożych, jak i wielości otrzymujących je osób.
W jedności Ludu Bożego gromadzi się różnorodność narodów i kultur. Wśród członków
KKK 813 Kościół jest jeden ze względu na swoje zródło:  Największym wzorem i zasadą
Kościoła istnieje różnorodność darów, zadań, sytuacji i sposobów życia:  We wspólnocie
tej tajemnicy jest jedność jednego Boga Ojca i Syna w Duchu Świętym, w Troistości Osób
kościelnej prawomocnie istnieją partykularne Kościoły, korzystające z własnej tradycji
(Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie, 2). Kościół jest jeden ze względu na swego
(KK 13). Wielkie bogactwo tej różnorodności nie sprzeciwia się jedności Kościoła. To
Założyciela:  Syn Wcielony, Książę pokoju, pojednał wszystkich ludzi z Bogiem przez krzyż
grzech i ciężar jego konsekwencji zagraża nieustannie darowi jedności. Apostoł wzywa więc
swój, przywracając wszystkim jedność w jednym Ludzie i w jednym Ciele (Konstytucja
do zachowania  jedności Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój (Ef 4, 3).
duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 78). Kościół jest jeden ze względu na
swoją  duszę :  Duch Święty, który mieszka w wierzących i napełnia cały Kościół oraz nim
5. Relacja pomiędzy Kościołem powszechnym a Kościołami
kieruje, jest sprawcą tej dziwnej wspólnoty wiernych i tak dogłębnie wszystkich zespala
w Chrystusie, że jest zasadą jedności Kościoła (Dekret o ekumenizmie, 2). Jedność należy partrykularnymi
więc do istoty Kościoła:
Każdy Kościół partykularny jest  powszechny
Jaka zdumiewająca tajemnica! Jest jeden Ojciec wszechświata, jest jeden Logos
wszechświata, a także jeden Duch Święty, wszędzie ten sam; jest także jedna dziewica, która KKK 832  Kościół Chrystusowy jest prawdziwie obecny we wszystkich prawowitych
stała się matką, i chętnie nazywam ją Kościołem (św. Klemens Aleksandryjski, Pedagogus miejscowych zrzeszeniach wiernych, które trwając przy swoich pasterzach same również
1,6). nazywane są Kościołami w Nowym Testamencie... W nich głoszenie Ewangelii
Chrystusowej zgromadza wiernych i w nich sprawowana jest tajemnica Wieczerzy
Pańskiej... W tych wspólnotach, choć nieraz są one szczupłe i ubogie albo żyją
TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
5
w rozproszeniu, obecny jest Chrystus, którego mocą zgromadza się jeden, święty, katolicki 63 Kościoły partykularne, głęboko zmieszane nie tylko z ludami, ale także z ich
i apostolski Kościół (KK 26). pragnieniami, bogactwami i ograniczeniami, z ich sposobami modlenia się, kochania,
patrzenia na życie i świat - co wszystko wyróżnia daną społeczność ludzką - powinny
KKK 834 Kościoły partykularne są w pełni powszechne przez jedność z jednym z nich  przyswoić sobie trzon ewangelizacyjnego orędzia i, bez najmniejszej zmiany zasadniczej
z Kościołem rzymskim,  który przewodniczy w miłości (św. Ignacy Antiocheński, List do jego prawdy, przełożyć je na język zrozumiały dla miejscowych ludzi, a potem je w tym
Rzymian 1, 1).  Dlatego z tym Kościołem, na mocy jego wyjątkowego pierwszeństwa, języku głosić. Przekładu trzeba dokonywać z rozwagą i powagą, z szacunkiem
musiały zawsze zgadzać się w sposób konieczny wszystkie Kościoły, to znaczy wierni i znajomością, jak tego sama rzecz wymaga, przede wszystkim w dziedzinie formuł
całego świata (św. Ireneusz, Przeciw herezjom, III, 3, 2).  Istotnie, od zstąpienia do nas liturgicznych, katechezy, określeń teologicznych, drugorzędnych struktur kościelnych
Słowa, które stało się ciałem, wszystkie Kościoły chrześcijańskie na całym świecie uznały i posług duchowych. "Język", o jakim tu mowa, należy brać nie tyle w znaczeniu
i uznają wielki Kościół, który jest tutaj (w Rzymie), za jedyną podstawę i fundament, semantycznym czy literackim, ile raczej uwydatniającym sens antropologiczny i doktrynalny
ponieważ zgodnie z obietnicą samego Zbawiciela, bramy piekielne nigdy go nie przemogą przedmiotu. W kwestii tej potrzeba niemało przezorności, ponieważ ewangelizacja wiele
(św. Maksym Wyznawca, Opuscula theologica et polemica). traci na swej mocy i wpływie, jeśli nie uwzględnia charakteru ludzi, do których się zwraca,
jeśli nie posługuje się ich językiem, znakami i obrazami, jeśli nie odpowiada na stawiane
KKK 835  Strzeżmy się poglądu, że Kościół powszechny jest sumą lub, jeśli wolno przez nich pytania, jeśli wreszcie nie dotyczy d nie porusza ich rzeczywistego sposobu życia.
powiedzieć, federacją Kościołów partykularnych. Sam Kościół, powszechny w swoim A z drugiej strony, ewangelizacja staje wobec niebezpieczeństwa utracenia swego
powołaniu i w swoim posłaniu, skoro zapuszcza korzenie na terenach o różnych warunkach właściwego charakteru i całkowitego zaniku, jeśli jej treść zostanie z okazji przekładu
kulturowych, społecznych i ustrojowych, przybiera w każdej części globu inny wymiar osłabiana lub okaleczona albo jeśli chcąc dostosować prawdę powszechną do danego terenu,
zewnętrzny i odmienne rysy (Evangelii nuntiandi, 62). Bogata różnorodność dyscyplin zatraci się samą prawdę i zniszczy jedność, bez której nie ma żadnej powszechności. Otóż
kościelnych, obrzędów liturgicznych oraz dziedzictwa teologicznego i duchowego, właściwa tylko taki Kościół, który zachowuje świadomość swojego uniwersalizmu i rzeczywiście
Kościołom lokalnym, dążąc do jedności,  jeszcze wspaniałej ujawnia powszechność okazuje się uniwersalnym, dysponuje przepowiadaniem zrozumiałym dla wszystkich, poza
niepodzielnego Kościoła (KK 23). jakimikolwiek granicami regionalnymi. Należyte docenianie Kościołów partykularnych
może tylko wzbogacić Kościół. Jest to nieodzowne i konieczne, ponieważ odpowiada
wszystkim głębokim aspiracjom ludów i społeczności ludzkich, które coraz bardziej usiłują
PAWEA VI, ADHORTACJA APOSTOLSKA EVANGELII NUNTIANDI rozpoznać swą własną fizjonomię.
62 Jednak ten powszechny Kościół w rzeczywistości zupełnie wciela się w poszczególne 64 Wszakże to wzbogacenie wymaga, żeby Kościoły partykularne stale otwierały się na
Kościoły partykularne, które znów składają się z takiej czy innej cząstki rodzaju ludzkiego, Kościół powszechny. Warto spostrzec, że chrześcijanie, ci najbardziej prości, najbardziej
posługują się takim czy innym językiem, które dziedziczą określoną kulturę, swoisty sposób wierni Ewangelii i baczący na prawdziwy sens Kościoła, jakby spontanicznie pojmują ten
odczuwania, pamięć odrębnej przeszłości a związana są silnie z tym wszystkim. Właśnie uniwersalny charakter, mocno go pragną, chętnie w nim się rozpoznają; współczują razem
otwarcie na bogactwa Kościoła partykularnego odpowiada szczególnej wrażliwości z Kościołem i cierpią serdecznie, kiedy w imię jakichś teorii, których nie rozumieją, chce się
współczesnego człowieka. Wszakże strzeżmy się myśli, że Kościół powszechny jest jakąś ich zacieśnić do Kościoła pozbawionego tej powszechności, zamkniętego granicami jakiegoś
sumą albo, jeśli wolno powiedzieć, federacyjnym związkiem, mniej lub więcej regionu i pozbawionego wszelkiego horyzontu. Zresztą, jak wyraznie uczy historia, ilekroć
"zróżnicowanym" Kościołów partykularnych, które co do swej natury różniłyby się między ten lub inny Kościół partykularny odłączył się od Kościoła powszechnego oraz od
sobą. Według woli Pana sam Kościół powszechny w swym powołaniu i misja, skoro widzialnego centrum jego życia - nawet kierowany najlepszymi zamiarami i oparty na
zapuszcza korzenie na terenach o różnych warunkach kulturowych, społecznych argumentach teologicznych, socjologicznych, politycznych czy pastoralnych, albo
i ustrojowych, przybiera w każdej części globu inny wygląd zewnętrzny i odmienne rysy. podniecany żądzą swobody poruszania się i działania - z wielką trudnością zdołał uniknąć
Stąd to Kościół partykularny, który dobrowolnie odłączałby się od Kościoła powszechnego, (jeżeli w ogóle) dwóch równie poważnych niebezpieczeństw: z jednej strony
straciłby swoją więz z Bożym planem i stawałby się uboższy w swym kościelnym niebezpieczeństwa jałowego izolacjonizmu, a następnie szybkiego rozprzężenia, ponieważ
charakterze. Z drugiej strony Kościół rozprzestrzeniony w całym świecie stałby się czymś każda jego komórka odłączała się od niego w taki sam sposób, jak on odszedł od głównego
abstrakcyjnym, gdyby nie przybierał ciała i życia poprzez Kościoły partykularne. Tylko rdzenia; z drugiej zaś strony niebezpieczeństwa utraty własnej wolności, bo odłączony od
wtedy, kiedy stale będziemy zważać na te dwa jakby bieguny Kościoła, będziemy mogli głowy i od innych Kościołów, które dawały mu siłę i moc, stał się sam łatwym łupem dla
zrozumieć bogactwo tego związku, jaki istnieje pomiędzy Kościołem powszechnym wielorakich sił, tych, którzy usiłowaliby wziąć go w niewolę i wykorzystywać. W istocie, im
a Kościołami partykularnymi. mocniejsze są więzy łączności, jakimi zespolony jest Kościół partykularny z Kościołem
powszechnym - więzy miłości i wierności, ochoczej uległości Urzędowi Nauczycielskiemu
TPO 3-2  Powszechność, jedność, pluralizm Kościoła
6
Piotra, jedności w  prawie modlitwy , które jest także  prawem wierzenia , troski
o zachowanie jedności z innymi Kościołami, które twarzą powszechną całość - tym bardziej
taki Kościół staje się zdatny do ujęcia skarbu wiary w uprawnione zróżnicowanie wyrazu,
czy to wyznania tejże wiary, czy form modlitwy i kultu Bożego, czy zasad życia i obyczajów
chrześcijan, czy duchowości ludu, w którym się sadowi; i tym prawdziwszym będzie
głosicielem Ewangelii, zdolnym do czerpania z ogólnego dziedzictwa tego, co wyjdzie na
korzyść jego ludu, a także do przekazywania doświadczeń i życia tegoż ludu Kościołowi
powszechnemu, dla pożytku wszystkich.
65 W tej myśli na zakończenie trzeciego zebrania Synodu mieliśmy jasne, pełne
ojcowskiej miłości naglące przemówienie o roli Następcy Piotra jako widzialnej, żywej
i czynnej zasady jedności pomiędzy Kościołami, a przez to powszechność jednego Kościoła.
Ponadto kładliśmy nacisk na obowiązek, jaki na Nas spoczywa, a który dzielimy razem
z Braćmi w Biskupstwie, zachowania nienaruszonego depozytu wiary katolickiej,
powierzonego Apostołom przez Pana. Chociaż ten depozyt przekłada się na wszystkie języki,
to jednak nie wolno go naruszać ani uszczuplać. Chociaż ubiera się go w symbole właściwe
poszczególnym ludom i wyjaśnia się go w wypowiedziach teologicznych przy użyciu
środków i narzędzi, jakie odpowiadają różnym kulturom, czy społeczeństwom, czy rasom, to
jednak zawsze musi się zachować tę treść katolickiej wiary, jaką kościelny Urząd
Nauczycielski otrzymał i przekazuje.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kościół i jego stanV0805
T 02 Majątek jednostki i źródła jego pochodzenia
Ustanawianie swiat i dowody kosciola
ZDRAJCY KOŚCIOŁA 2
Thaumasyt – Część 1 Droga do powszechnie przyjętego zrozumienia
CO ZYSKUJE SAMOBÓJCA (Słowa mistyków Kościoła św )
Klucz Odpowiedzi Chemia Nowej Ery III Węgiel i jego związki z wodorem
Kościół Hillsong Świat ma się dobrze w kościele!

więcej podobnych podstron