Udział sądowego kuratora dla dorosłych w postępowaniu przed sądem


Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
TEORETYCZNE PODSTAWY PROBACJI
Kazimierz Postulski
Udział sądowego kuratora dla dorosłych w po-
stępowaniu przed sądem
I. Uwagi wstępne
Kodeks karny wykonawczy z 1997 r. wprowadził nowe usytuowanie są-
dowych kuratorów zawodowych w procesie wykonywania orzeczeń. Sto-
sownie do art. 2 pkt 7 k.k.w. zostali oni zaliczeni do organów postępowania
wykonawczego. Status kuratorów zawodowych określają te\ przepisy o cha-
rakterze ustrojowym, a więc prawo o ustroju sądów powszechnych1, które
w art. 147 ż 2 podkreśla, \e kuratorzy sądowi  stanowią słu\bę kuratorską .
Tego pojęcia u\ywa te\, co wyraznie wyodrębnia kuratorów od pracowników
administracji sądowej, art. 4 ustawy o kuratorach sądowych2.
Umieszczenie sądowego kuratora zawodowego na siódmej pozycji wśród
organów postępowania wykonawczego określa jego pozycję w procesie
wykonywania kar i środków probacyjnych. Z jednej strony oznacza to, \e
w granicach określonych przepisami części szczególnej kodeksu karnego
wykonawczego mo\e on wydawać polecenia innym organom zajmującym
ni\sze pozycje w hierarchii określonej w art. 2 k.k.w. (zob. np. art. 58 ż 1 i 2
k.k.w.). Z kolei wspomniane polecenia mogą wydawać sądowym kuratorom
zawodowym, równie\ w granicach określonych prawem, organy postępowa-
nia wykonawczego, zajmujące wy\szą pozycję w tej hierarchii. Chodzi
w szczególności o organy sądowe wymienione w art. 2 pkt. 1 4 k.k.w. Tym
organom ustawodawca oddał te\ do dyspozycji prawo, a czasem nawet obo-
wiązek, orzekania w większości przypadków wymagających modyfikacji
orzeczeń podlegających wykonaniu.
1
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r., Dz. U. Nr 98, poz. 1070.
2
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r., Dz. U. Nr 98, poz. 1071.
Probacja 1, 2010
5
K. Postulski
Wskazane, szczególne kompetencje organów sądowych nie pozbawiają
jednak sądowych kuratorów zawodowych prawa wpływania na ich decyzje.
To przecie\ kuratorzy bezpośrednio uczestniczą w procesie resocjalizacji
skazanych, mają bogatą wiedzę zarówno o nich, jak te\ o uwarunkowaniach
środowiskowych, w jakich realizowane są wobec nich zadania wychowaw-
cze. Powinni zatem stanowić podstawowe zródło inspiracji do podejmowania
przez organy sądowe decyzji nale\ących do ich kompetencji i informacji,
jakie niezbędne są do podejmowania tych decyzji.
Kierując się wspomnianym kryterium, autorzy kodeksu karnego wyko-
nawczego zawarli w nim unormowania dające sądowym kuratorom zawodo-
wym szczególne zadania w postępowaniu przed sądem a więc w postępo-
waniu, w którym sąd decyduje w formie postanowień o potrzebie modyfiko-
wania sposobu wykonywania orzeczeń.
Te zadania kuratorzy realizują w kilku formach. Najistotniejszą z nich jest
prawo inicjowania tzw. postępowań incydentalnych, w wyniku których sąd
decyduje o dalszych losach skazanego. To prawo kuratorzy realizują w formie
wniosków o wszczynanie wspomnianych postępowań, a w przypadkach, gdy
ustawodawca nie przewiduje prawa występowania z takimi wnioskami, w formie
sygnalizowania sądowi potrzeby wszczynania takich postępowań z urzędu.
Nie mniej istotnym zadaniem kuratorów zawodowych w postępowaniu
przed sądem jest ich udział w posiedzeniach sądu, w toku których mają pra-
wo przedstawiać swoje stanowisko w kwestiach, które są przedmiotem
sprawy, a tak\e zgłaszać stosowne wnioski co do biegu postępowania.
W paru przypadkach ustawodawca dał te\ sądowym kuratorom zawodo-
wym prawo składania za\aleń na postanowienia sądu.
Sądowy kurator zawodowy w postępowaniu przed sądem nie jest stroną.
Występuje on przed sądem jako organ wykonujący orzeczenie, posiadający
du\e doświadczenie i wiedzę o skazanym, a więc mogący mieć olbrzymi
wpływ na decyzje sądu. Ranga stanowiska, jakie prezentuje w postępowaniu
przed sądem sądowy kurator zawodowy, i przydatność wiedzy, jaką przeka-
zuje sądowi oraz jej znaczenie dowodowe, wynikają te\ z faktu, \e jest on
zaliczany do grona funkcjonariuszy publicznych (art. 115 ż 3 k.k.). Z tego
faktu wynika te\ jednak odpowiedzialność kuratora za to, co przedstawia on
sądowi w składanych wnioskach o wszczynanie postępowań incydenttalnych.
Wymagać więc nale\y od kuratora du\ej rozwagi i wstrzemięzliwości
w składaniu zbyt pośpiesznych wniosków. Ich składanie musi być  z jednej
strony  pozbawione elementów emocjonalnych, zaś z drugiej strony powin-
no być wynikiem dobrej znajomości realiów konkretnej sprawy, jak te\ prze-
słanek prawnych, które warunkują podjęcie przez sąd decyzji w tej sprawie.
Takie same wymagania trzeba sformułować, gdy chodzi o udział sądowego
kuratora zawodowego w posiedzeniu sądu i prezentowane na nim stanowi-
sko.
Probacja 1, 2010
6
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
W dalszych rozwa\aniach pominięte zostaną przepisy dotyczące udziału
kuratora w postępowaniu przed sądem wynikające z obowiązującej od dnia
1 września 2009 r. ustawy epizodycznej (obowiązującej do dnia 31 sierpnia
2014 r.) o wykonywaniu kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elek-
tronicznego (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., Nr 172, poz. 1069 ze zm.), a więc
określające wnioski, jakie mo\e składać (art. 8 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 14
ust. 1, art. 39 pkt 2 i art. 74 ust. 1), i jego udział w posiedzeniach sądu (art.
43 i art. 55 ust. 2), a tak\e przewidujące mo\liwość składania za\aleń na
postanowienia sądu (art. 52 ust. 1 i art. 53). Zadania kuratora określone
przepisami tej ustawy stanowią odrębne zagadnienie.
II. Wniosek kuratora w wszczęcie postępowania
W myśl art. 19 ż 1 k.k.w. w postępowaniu wykonawczym sąd orzeka na
wniosek prokuratora, skazanego albo jego obrońcy oraz z urzędu, a je\eli
ustawa tak stanowi  na wniosek innych osób. Na dwa elementy tego prze-
pisu nale\y zwrócić uwagę.
Po pierwsze  formułuje on w postępowaniu wykonawczym zasadę tzw.
ograniczonej skargowości, która wyra\a się w tym, \e postępowanie incyden-
talne mo\e być wszczynane nie tylko na wniosek podmiotów wskazanych
w powołanym przepisie, ale te\ z urzędu. Daje on więc mo\liwość wszczyna-
nia z urzędu przede wszystkim tych postępowań, co do wszczynania których
skazany ani jego obrońca nie ma interesu prawnego, zaś prokurator, co jest
regułą, nie przejawia w tym stadium postępowania \adnej inicjatywy. Chodzi
przede wszystkim o te postępowania, wynikiem których są decyzje o charak-
terze obligatoryjnym (a brak jest wniosku kuratora), w szczególności w przed-
miocie: zarządzenia wykonania kary warunkowo zawieszonej (art. 75 ż 1 k.k.),
orzekania wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności (art. 46 ż 1
k.k.w.), odwołania warunkowego przedterminowego zwolnienia (art. 160 ż 1
k.k.w.), a tak\e decyzje, o wydanie których nie mają prawa występować inne
osoby poza skazanym i prokuratorem, a więc w przedmiocie: uchylenia lub
zmiany postanowienia w razie ujawnienia się nowych lub poprzednio niezna-
nych okoliczności (art. 24 ż 1 k.k.w.), stosowania leczenia lub rehabilitacji ska-
zanego (art. 117 k.k.w.), sposobu wykonania orzeczenia o przepadku przed-
miotów nieznacznej wartości (art. 195 k.k.w,), określenia sposobu podania
wyroku do publicznej wiadomości (art. 197 ż 1 k.k.w.), orzekania o wykony-
waniu środków zabezpieczających (np. art. 97 ż 2 k.k., art. 201 ż 2 k.k.w.) itp.
Po drugie  art. 19 ż 1 k.k.w. pozwala na składanie wniosków o wszczy-
nanie postępowań incydentalnych innym osobom, ale tylko wtedy, gdy usta-
wa tak stanowi. Kodeks przewiduje kilka sytuacji, w których wszczęcie po-
stępowania incydentalnego mo\e nastąpić na wniosek  innej osoby . I tak:
Probacja 1, 2010
7
K. Postulski
1) organ wykonujący orzeczenie oraz ka\dy, kogo orzeczenie bezpośrednio
dotyczy, mo\e zwrócić się do sądu o rozstrzygnięcie wątpliwości co do wy-
konania orzeczenia lub zarzutów co do obliczenia kary (art. 13 ż 1 k.k.w.);
o takie rozstrzygnięcie mo\e się zatem zwrócić w formie wniosku do sądu
tak\e sądowy kurator zawodowy jako organ postępowania wykonawczego;
2) dowódca jednostki wojskowej mo\e wnosić o odwołanie odroczenia wy-
konania kary pozbawienia wolności wobec \ołnierza (art. 157 k.k.w.),
o zwolnienie od reszty kary ograniczenia wolności przewidziane w art. 83
k.k. (art. 230 ż 1 k.k.w.), a tak\e o zwolnienie od wykonania kary pozba-
wienia wolności, o której mowa w art. 336 k.k. (art. 158 k.k.w.);
3) dyrektor zakładu karnego mo\e składać wnioski o warunkowe przedter-
minowe zwolnienie (art. 161 ż 2 k.k.w.);
4) szerokie uprawnienia daje kodeks sądowemu kuratorowi zawodowemu
w zakresie wszczynania postępowań incydentalnych (art. 173 ż 2
pkt. 2 7 k.k.w.); o uprawnieniach sądowego kuratora zawodowego w tym
zakresie jest te\ mowa w art. 56 ż 2 k.k.w. (obowiązującym do dnia
7 czerwca 2010 r., a tak\e w art. 57 ż 1 i 2 obowiązującym od dnia
8 czerwca 2010 r.  zob. art. 3 pkt. 4 i 6 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r.,
zmieniającej częściowo niektóre przepisy kodeksu karnego wykonawcze-
go  Dz. U. Nr 206, poz. 1589), art. 66 ż 1 k.k.w. i art. 161 ż 2 k.k.w.
Z uregulowania zawartego w art. 19 ż 1 k.k.w. jednoznacznie wynika, \e
przewidziane w nim prawo  innych osób do składania wniosków o wszczy-
nanie postępowań incydentalnych mo\e wynikać tylko z ustawy. Dlatego nie
mo\e stanowić podstawy do składania przez sądowego kuratora zawodo-
wego wniosków innych ni\ wymienione w powołanych przepisach treść ż 6
ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 czerwca
2002 r. w sprawie zakresu praw i obowiązków podmiotów sprawujących
dozór, zasad i trybu wykonywania dozoru oraz trybu wyznaczania przez
stowarzyszenia, organizacje i instytucje swoich przedstawicieli do sprawo-
wania dozoru (Dz. U. Nr 91, poz. 812), w którym mówi się  jako o jednym
z zadań sądowych kuratorów zawodowych  o występowaniu z  wnioskami
w sprawie zmiany orzeczenia sądu , czy te\ sformułowanie zamieszczone
w ż 15 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca
2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obo-
wiązków kuratorów sądowych (Dz. U. Nr 112, poz. 1064) o obowiązku skła-
dania odpowiednio uzasadnionych wniosków w sprawie zmiany orzeczenia
sądu. Sens obu wymienionych przepisów jest taki, \e wskazują one zadania
sądowych kuratorów zawodowych dotyczące składania wniosków, ale tylko
w zakresie przewidzianym ustawą, tj. w art. 173 ż 2 pkt. 2 7 k.k.w.3.
3
K. P o s t u l s k i, (w:) Z. H o ł d a, K. P o s t u l s k i, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz,
Gdańsk 2007, s. 140.
Probacja 1, 2010
8
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
Jak ju\ wspomniano, wymienione rodzaje wniosków, z jakimi mo\e wy-
stąpić sądowy kurator zawodowy, oraz te, o których mowa w art. 13 ż 1
k.k.w., a tak\e w końcowej części kolejnego punktu opracowania stanowią
zamknięty katalog wniosków. Oznacza to, \e wniosek w innym przedmiocie,
nawet je\eli zostanie wniesiony przez kuratora do sądu, jako niedopuszczal-
ny z mocy prawa, jest tzw. przyczyną wyłączającą mo\liwość jego rozpo-
znania, czego konsekwencją będzie umorzenie postępowania, w przedmio-
cie którego dotyczy wniosek (art. 15 ż 1 k.k.w.). Sąd mo\e te\, co jest oczy-
wiste, potraktować wniosek kuratora jako inspirację do wszczęcia postępo-
wania incydentalnego z urzędu. W takim wypadku jednak pismo kuratora nie
powinno być zatytułowane  wniosek . Niby nie jest to problem natury zasad-
niczej, ale nale\y o nim wspomnieć, aby nie dopuszczać do sytuacji, w któ-
rych rodzić się mo\e wra\enie nieznajomości prawa przez sądowego kurato-
ra zawodowego. Wspomniana uprzednio ranga tego stanowiska nie powinna
dopuszczać takiej myśli.
Szczegółowy przegląd wniosków, z którymi mo\e występować sądowy
kurator zawodowy, znajdzie się w kolejnym punkcie opracowania. Teraz
natomiast trzeba jeszcze zwrócić uwagę na kilka problemów natury ogólniej-
szej, bo dotyczących wszystkich tych wniosków.
Kodeks nie określa, jakim wymogom ma odpowiadać wniosek o wszczę-
cie postępowania incydentalnego. W tym zakresie nale\y zatem stosować
odpowiednio art. 119 ż 1 k.p.k. wskazujący, co powinno zawierać ka\de
pismo procesowe, oraz art. 120 k.p.k. normujący tryb postępowania sądu,
jeśli wniosek nie odpowiada wymogom formalnym.
Tak więc, w myśl art. 119 ż 1 k.p.k., który ma zastosowanie tak\e w po-
stępowaniu wykonawczym (zob. art. 1 ż 2 k.k.w.), a więc równie\ do wnio-
sków składanych przez sadowych kuratorów zawodowych, wniosek
o wszczęcie postępowania incydentalnego powinien zawierać:
1) oznaczenie organu, do którego jest skierowany (chodzi o wskazanie kon-
kretnego sądu właściwego w sprawie), oraz sprawy, której dotyczy,
2) oznaczenie oraz adres wnoszącego pismo (a więc kuratora),
3) treść wniosku, w miarę potrzeby z uzasadnieniem (nale\y przyjąć, \e
wnioski kuratorów zawsze powinny zawierać uzasadnienie),
4) datę i podpis składającego pismo.
Wymogiem stawianym wnioskowi kuratora powinno te\ być wskazanie
podstawy prawnej decyzji, o której wydanie wnosi. Jest to szczególnie istot-
ne wówczas, gdy podjęcie pewnych decyzji mo\e być zarówno obligatoryjne,
jak te\ fakultatywne (np. zarządzenie wykonania kary warunkowo zawieszo-
nej lub odwołanie warunkowego przedterminowego zwolnienia) bądz wów-
czas, gdy podstawy prawne zastosowania danej instytucji mogą być ró\ne
(chodzi w szczególności o odroczenie i przerwę w odbywaniu kary).
Probacja 1, 2010
9
K. Postulski
Stosowne do wymogu wynikającego z ż 6 pkt 5 powołanego wy\ej rozpo-
rządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. do wniosku
kurator dołącza akta dozoru i inne stosowne dokumenty. Gdyby wniosek
kuratora nie odpowiadał wymogom art. 119 ż 1 k.p.k., i przez to uniemo\li-
wiał nadaniu mu biegu, sąd wezwie kuratora do usunięcia braku w terminie
7 dni. W razie jego nie uzupełnienia, pismo uznaje się za bezskuteczne.
Nale\y wyeliminować z praktyki takie sytuacje, w których wspomniane rygo-
ry miałyby dotyczyć wniosków kuratorów.
Wniosek o wszczęcie postępowania incydentalnego  a tak\e jego uzu-
pełnienie na skutek wezwania w trybie art. 120 k.p.k.  mo\e być zgłoszony
ustnie w sekretariacie sądowym (art. 19 ż 2 k.k.w.). W takim wypadku kie-
rownik sekretariatu lub upowa\niony pracownik spisuje protokół, w którym 
poza wskazaniem czasu i miejsca jego sporządzenia oraz osób uczestni-
czących w jego spisaniu  zamieszcza oznaczenie osoby zgłaszającej wnio-
sek, dokładne jego określenie, istotne okoliczności faktyczne sprawy i za-
wnioskowane dowody na poparcie poszczególnych twierdzeń. Protokół pod-
pisuje osoba zgłaszająca wniosek oraz pracownik sporządzający ten doku-
ment. Nie trudno zorientować się, \e mo\liwość, o której mówi art. 19 ż 2
k.k.w., nale\y odnosić się przede wszystkim do osób nieporadnych czy ubo-
gich. Nie powinni korzystać z niej sądowi kuratorzy zawodowi.
Tak więc w praktyce kuratorskiej powinna obowiązywać zasada sporzą-
dzania wniosku na piśmie. W dostępnej literaturze mo\na spotkać wzory
wniosków o wszczęcie postępowań najczęściej występujących w praktyce4.
Istotne jest, aby wniosek był skierowany do właściwego sądu, a więc do
sądu, który władny jest rozpoznać go. Zasadą wyra\oną w art. 3 ż 1 k.k.w.
jest, \e sąd, który wydał orzeczenie w pierwszej instancji, jest właściwy rów-
nie\ w postępowaniu dotyczącym jego wykonania. Od tej zasady są liczne
wyjątki, bądz to na rzecz sądu penitencjarnego (wszystkie kwestie związane
z udzielaniem przerw w odbywaniu kary czy warunkowym przedterminowym
zwolnieniem), bądz na rzecz sądu rejonowego, w którym jest lub ma być
sprawowany dozór (w związku z warunkowym umorzeniem postępowania 
art. 177 k.k.w. i warunkowym zawieszeniem wykonania kary  art. 178 ż 1
k.k.w.), bądz te\ na rzecz z sądu rejonowego, w okręgu którego ma być wy-
konywana kara ograniczenia wolności (art. 55 ż 1 k.k.w.). Takich wyjątków
jest więcej, a są one wskazane w przepisach odnoszących się do poszcze-
gólnych postępowań. Ka\dorazowo więc powinien kurator  poprzez lekturę
stosownych przepisów  ustalić, jaki sąd w danej kwestii jest właściwy.
Podmiot uprawniony do zło\enia wniosku o wszczęcie postępowania in-
cydentalnego (a więc tak\e sądowy kurator zawodowy) jest te\ uprawniony
4
Zob. np. Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, pod red. T. J e d y n a k a i K. S t a s i a k a,
Warszawa 2008, s. 354 i nast.
Probacja 1, 2010
10
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
do cofnięcia zło\onego przez siebie wniosku, mimo i\ w przedmiocie, którego
wniosek dotyczy, sąd mo\e orzekać z urzędu. Sąd powinien w takim przypad-
ku przyjąć do wiadomości oświadczenie woli cofnięcia wniosku i w zale\ności
od własnej oceny potrzeby dokonania wnioskowanej czynności przeprowadzić
tę czynność z urzędu bądz te\ odstąpić od prowadzenia dalszego postępo-
wania, umarzając je5. Tak więc oświadczenie o cofnięciu wniosku jest  co do
zasady  czynnością dopuszczalną6. Takie stanowisko uwzględnia podsta-
wowe zasady procesowe: dyspozycyjności i kontradyktoryjności, które obo-
wiązują te\ w postępowaniu wykonawczym. Konsekwencją uprawnienia do
dokonania czynności powinno być uprawnienie do odwołania czynności i to
tak\e wówczas, gdy sąd jest uprawniony do wszczęcia postępowania z urzę-
du.7 Słusznie podkreśla się w literaturze, \e tak\e w postępowaniu wykonaw-
czym jednym z warunków kontradyktoryjności jest zagwarantowanie przy-
najmniej minimum dyspozycyjności polegającej na umo\liwieniu uczestnikom
postępowania wyboru takiego zachowania, które daje mo\liwość uzyskania
mo\liwie najkorzystniejszego wyniku postępowania8. W sytuacji, gdy decyzja
sądu nie jest obligatoryjna, czasem samo zło\enie przez kuratora wniosku
(np. o nało\enie dodatkowych obowiązków czy o fakultatywne zarządzenie
wykonania kary warunkowo zawieszonej) mo\e spełnić swój cel, w szczegól-
ności będzie stanowiło motywację skazanego do działań poprawczych.
Odmienne, od zaprezentowanego wy\ej, stanowisko Sądu Najwy\szego,
i\  wniosek skazanego o warunkowe przedterminowe zwolnienie nie mo\e
być skutecznie cofnięty i podlega rozpoznaniu 9, spotkało się ze zdecydo-
waną krytyką10.
Wymaga podkreślenia, \e uprawnienie kuratora do składania wniosków
nie jest uzale\nione od tego, czy sprawuje on dozór lub wykonuje inne czyn-
ności kontrolne nad skazanym, którego dotyczy ten wniosek. Mo\e on zatem
składać taki wniosek zawsze wtedy, gdy w czasie wykonywania obowiązków
5
K. P o s t u l s k i, (w:) Z. H o ł d a, K. P o s t u l s k i, Kodeks& , op. cit., s. 142.
6
Por. I. N o w i k o w s k i, Odwołalność czynności procesowych stron w polskim procesie kar-
nym, Lublin 2001, s. 272.
7
Szerzej zob. K. P o s t u l s k i, Glosa do uchwały SN z dnia 27 kwietnia 2001 r., I KZP 8/01,
Przegląd Więziennictwa Polskiego 2001, nr 32 33, s. 185.
8
W. D a d a k, Kontradyktoryjność postępowania wykonawczego przed sądem, (w:) Zasady
procesu karnego wobec wyzwań współczesności (Księga pamiątkowa ku czci profesora Sta-
nisława Waltosia), Warszawa 2000, s. 421.
9
Uchwała SN z dnia 27 kwietnia 2001 r., I KZP 8/01, OSNKW 2001, nr 7 8, poz. 51.
10
Zob. m.in. K. G r z e g o r c z y k, Glosa do uchwały Sądu Najwy\szego z dnia 27 kwietnia
2001 r., I KZP 8/01, WPP 2001, nr 3 4, s. 161; S. Z a b ł o c k i, Glosa do uchwały Sądu Naj-
wy\szego z dnia 27 kwietnia 2001 r., I KZP 8/01, Palestra 2001, nr 9 10, s. 209; R. A. S t e -
f a ń s k i, Przegląd uchwał Izby Karnej Sądu Najwy\szego w zakresie prawa procesowego
za 2001 r., WPP 2002, nr 2, s. 68; K. P o s t u l s k i, Glosa do uchwały Sądu Najwy\szego
z dnia 27 kwietnia 2001 r., I KZP 8/01, Przegląd Więziennictwa Polskiego 2001, nr 32 33,
s. 185; J. H o ł d a, Z. H o ł d a, Prawo karne wykonawcze, Kraków 2004, s. 135.
Probacja 1, 2010
11
K. Postulski
słu\bowych powezmie wiadomość, która w jego ocenie wskazuje na potrze-
bę jego zło\enia.
Zasady sporządzania wniosków i rodzaje spraw, w których mogą one być
wnoszone, wymienione w art. 173 ż 2 pkt. 2 7 k.k.w., mają odpowiednie
zastosowanie do spraw o przestępstwa skarbowe i wykroczenia. Trzeba
przy tym pamiętać, \e zarówno kodeks karny skarbowy, jak i kodeks wykro-
czeń przewidują kilka dodatkowych lub innych przesłanek stanowiących
podstawę rozstrzygania w postępowaniu wykonawczym, ponad te, o których
mowa w Kodeksie karnym wykonawczym. Zostaną one zasygnalizowane
w poni\szej systematyce wniosków, jakie mogą składać kuratorzy.
III. Systematyka wniosków
Ramy opracowania pozwalają tylko na wskazanie wniosków, do składa-
nia których uprawniony jest sądowy kurator zawodowy w postępowaniu wy-
konawczym. Przedstawiona zostanie ich systematyka według rodzajów kar
i innych środków, których te wnioski dotyczą. Z zastrze\eniem, o którym
będzie mowa w końcowej części tego punktu, jest to pełne wymienienie
wszystkich wniosków ze wskazaniem ich podstawy prawnej.
Oto więc, usystematyzowane według tego kryterium, wnioski, z którymi
mo\e występować do sądu sądowy kurator zawodowy:
1) w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności bez warunkowego
zawieszenia jej wykonania:
a) o odroczenie wykonania kary na podstawie art. 150 k.k.w., art. 151
k.k.w. lub art. 336 ż 1 k.k.,
b) o odwołanie odroczenia na podstawie art. 156 ż 1 k.k.w.,
c) o warunkowe przedterminowe zwolnienie na zasadach przewidzianych
w art. 77 80 k.k., a tak\e  art. 95 ż 2 k.k., art. 98 k.k. lub art. 155
k.k.w. (przepisami procesowymi są art. 159, 161 i 162 k.k.w.),
d) o zmianę okresu próby w sprawach dotyczących wykonywania posta-
nowienia o warunkowym zwolnieniu na podstawie art. 163 ż 2 k.k.w.,
e) o ustanowienie, rozszerzenie lub zmianę obowiązków oraz o zwolnie-
nie od tych obowiązków orzeczonych w związku z warunkowym zwol-
nieniem na podstawie art. 163 ż 2 k.k.w.,
f) o oddanie pod dozór lub o zwolnienie od dozoru orzeczonego
w związku z warunkowym zwolnieniem na podstawie art. 163 ż 2
k.k.w.,
g) o przerwę w odbywaniu kary na podstawie art. 150 k.k.w. w zw.
z art. 153 ż 1 k.k. lub art. 153 ż 2 i 3 k.k.w.,
h) o zwolnienie od dozoru przewidzianego w art. 167 ż 4 k.k.w. (chocia\
Kodeks posługuje się pojęciem  zaniechanie dozoru , niewątpliwie
chodzi o zwolnienie skazanego przez sąd od takiego dozoru),
Probacja 1, 2010
12
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
i) o odwołanie warunkowego zwolnienia na podstawie art. 160 ż 1 lub
ż 2 k.k.w., a tak\e  art. 41 ż 3 i 4 k.k.s.,
j) odwołanie przerwy w odbywaniu kary na podstawie art. 156 ż 2 k.k.w.;
2) w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności z warunkowym za-
wieszeniem jej wykonania:
a) o ustanowienie, rozszerzenie lub zmianę obowiązków wymienionych
w art. 72 ż 1 pkt 3 8 k.k. albo zwolnienia od obowiązków określonych
w art. 72 ż 1 k.k. na podstawie art. 74 ż 2 k.k. (zob. te\ przepis proce-
sowy  art. 178 ż 1 k.k.w.),
b) o oddanie pod dozór lub o zwolnienie od dozoru na podstawie art. 74
ż 2 k.k. (zob. te\ przepis procesowy  art. 178 ż 1 k.k.w.),
c) o zarządzenie wykonania kary warunkowo zawieszonej na podstawie
art. 75 ż 1 k.k. lub art. 75 ż 2 albo 3 k.k., a tak\e 71 ust. 2 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179,
poz. 1485), w przypadku przestępstw skarbowych równie\ na podsta-
wie art. 41 ż 3 i 4 k.k.s., zaś w przypadku wykroczeń na podstawie art.
44 k.w. (zob. te\ przepis procesowy  art. 178 k.k.w.);
3) w zakresie wykonywania kary ograniczenia wolności:
a) o określenie rodzaju lub miejsca pracy na podstawie art. 56 ż 2 k.k.
(do dnia 7 czerwca 2010 r.  zob. powołana ju\ ustawa z dnia 5 listo-
pada 2009 r.),
b) o ustanawianie, rozszerzanie lub zmianę obowiązków wymienionych
w art. 36 ż 2 k.k. albo o zwolnienie od tych obowiązków na podstawie
art. 61 ż 1 k.k.w.,
c) o oddanie pod dozór lub o zwolnienie od dozoru, o którym mowa
w art. 36 ż 1 k.k., na podstawie art. 61 ż 1 k.k.w.,
d) o zmniejszenie orzeczonej liczby godzin wykonywanej pracy lub wy-
sokości miesięcznych potrąceń z wynagrodzenia za pracę na podsta-
wie art. 61 ż 2 k.k.w.,
e) o odroczenie wykonania kary ograniczenia wolności na podstawie
art. 62 ż 1 lub 2 k.k.w.,
f) o odwołanie odroczenia wykonania kary na podstawie art. 61 ż 3
k.k.w.,
g) o udzielenie przerwy w odbywaniu kary na podstawie art. 63 ż 1 i 2
k.k.w lub na podstawie art. 63 ż 3 k.k.w. w zw. z art. 62 ż 2 k.k.w.,
h) o odwołania udzielonej przerwy na podstawie art. 63 ż 3 k.k.w. w zw.
z art. 62 ż 3 k.k.w.,
i) o zwolnienie od kary na podstawie art. 62 ż 2 k.k.w. w zw. z art. 336
ż 4 k.k.,
j) o zmianę formy obowiązku wykonywania pracy na podstawie art. 63a
k.k.w.,
Probacja 1, 2010
13
K. Postulski
k) o uznanie kary za wykonana w całości lub w części na podstawie
art. 64 k.k.w.,
l) o zamianę kary na zastępczą karę grzywny na podstawie art. 65 ż 1
k.k.w. (a od dnia 8 czerwca 2007 r. tak\e na podstawie art. 57 ż 1 i 2
k.k.w.  zob. powołana ju\ ustawa z dnia 5 listopada 2009 r.),
m) o określenie zastępczej kary pozbawienia wolności na podstawie
art. 65 ż 2 lub 3 k.k.w. w zw. z art. 65 ż 1 k.k.w.,
n) o wstrzymanie wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności na
podstawie art. 65 ż 5 k.k.w.,
o) o zwolnienie od reszty kary na podstawie art. 83 k.k. (zob. te\ przepis
procesowy  art. 66 ż 2 k.k.w.),
p) w sprawach o wykroczenia  o zamianę kary na zastępczą karę
grzywny na podstawie art. 23 k.w.;
4) w zakresie wykonywania kary grzywny:
a) o odroczenie wykonania kary na podstawie art. 49 ż 1 k.k.w. (art. 173
ż 2 pkt 4 k.k.w. nie zawę\a prawa kuratora do składania wniosków
o odroczenie tylko do niektórych kar; niekonsekwencją ustawodawcy
jest pominięcie prawa kuratora do składania wniosków o rozło\enie
grzywny na raty),
b) o odwołanie odroczenia wykonania kary na podstawie 50 ż 1 k.k.w.
(zob. uwagę jw.),
c) o wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności na podstawie
art. 46 ż 1 k.k.w., a tak\e na podstawie art. 186 ż 1 k.k.s., zaś w przy-
padku wykroczeń  na podstawie art. 25 ż 2 k.w.;
5) w zakresie wykonywania wyroków o warunkowym umorzeniu postępo-
wania:
a) o ustanawianie, rozszerzanie lub zmianę obowiązków określonych
w art. 72 ż 1 pkt. 3, 5 lub 7a k.k. albo o zwolnienie od nało\onych obo-
wiązków na podstawie art. 74 ż 2 k.k. w zw. z art. 67 ż 3 i 4 k.k.
(zob. te\ przepis procesowy  art. 177 k.k.w.),
b) o oddanie pod dozór lub o zwolnienie od dozoru na podstawie art. 74
ż 2 k.k. w zw. z art. 67 ż 4 k.k.,
c) o podjęcie postępowania warunkowo umorzonego na podstawie art.
68 ż 1 lub ż 2 k.k., a w przypadku przestępstw skarbowych tak\e na
podstawie art. 41 ż 3 k.k.s. (zob. te\ przepis procesowy  art. 549 ż 1
k.p.k.; brzmienie tego przepisu dopuszcza mo\liwość składania wnio-
sku o podjęcie postępowania warunkowo umorzonego tak\e przez ku-
ratora społecznego, co jest chyba niedopatrzeniem ustawodawcy
ustawodawcy, nowelizującego ten przepis w 2003 r.);
6) o rozstrzygnięcie wątpliwości co do wykonania orzeczenia lub zarzutów
co do obliczenia kary na podstawie art. 13 ż 1 k.k.w.
Probacja 1, 2010
14
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
Jednoznaczne brzmienie art. 19 ż 1 k.k.w i art. 173 ż 2 pkt. 2 7 k.k.w. nie
pozwala uznać za trafne pojawiające się czasem poglądy o prawie kuratora
do składania wniosków o warunkowe zawieszenie wykonania kary pozba-
wienia wolności na podstawie art. 152 k.k.w.11, czy te\ o zawieszenie postę-
powania wykonawczego, jego umorzenie i podjęcie zawieszonego postępo-
wania12.
Pewne wątpliwości mo\na jedynie mieć, gdy chodzi o mo\liwość wystę-
powania przez sądowego kuratora zawodowego z wnioskami dotyczącymi
wykonywania pracy społecznie u\ytecznej. Do wykonywania pracy społecz-
nie u\ytecznej stosuje się odpowiednio m.in. przepisy pozwalające  po-
przez art. 45 ż 2 k.k.w.  na orzekanie przez sąd o odroczeniu, przerwie
oraz odwołaniu odroczenia i przerwy równie\ w wykonywaniu pracy spo-
łecznie u\ytecznej. Chodzi jednak o to, \e art. 173 ż 2 k.k.w. w części doty-
czącej wniosków kuratorów nie daje im wprost prawa do inicjowania tych
postępowań. Trzeba jednak zauwa\yć, \e do pracy społecznie u\ytecznej
stosuje się te\ art. 55 ż 2 k.k.w. nakładający na sądowego kuratora zawo-
dowego obowiązki w zakresie organizowania i kontrolowania wykonywania
kary ograniczenia wolności (zob. art. 45 ż 2 k.k.w.). Skoro więc ustawodaw-
ca odsyła, gdy chodzi o wykonywanie pracy społecznie u\ytecznej, do prze-
pisów z zakresu wykonywania kary ograniczenia wolności dotyczących roli
kuratora w procesie jej wykonywania oraz przewidujących mo\liwość orze-
kania w wymienionych uprzednio kwestiach tak\e na wniosek sądowego
kuratora zawodowego, to wykładnia zarówno systemowa, jak i logiczna pro-
wadzi do wniosku, \e kuratorowi powinny przysługiwać uprawnienia do wy-
stępowania z takimi wnioskami tak\e wobec skazanego wykonującego pracę
społecznie u\yteczną. Do takiego wniosku prowadzi te\ reguła logiczna
a maiori ad minus, oznaczająca, \e jeśli norma prawna pozwala na więcej
(np. na odroczenie wykonania kary ograniczenia wolności), to pozwala tak\e
na mniej (a więc na takie odroczenie równie\ w odniesieniu do pracy spo-
łecznie u\ytecznej).
Przedstawione wyliczenie ma za zadanie pokazanie kuratorom obrazu
zakresu ich zadań, gdy chodzi o składanie wniosków o wszczynanie postę-
powań incydentalnych, ale te\ powinno uświadomić, jak du\e, niewykorzy-
stane mo\liwości daje im w tym przedmiocie obowiązujące ustawodawstwo
karne.
Ograniczone ramy opracowania pozwalają jedynie na przedstawienie tyl-
ko powy\szego wyliczenia bez głębszej analizy przesłanek stosowania ka\-
dej instytucji, o zastosowanie której ma prawo występować kurator. Szcze-
gólnie istotne i nasuwające du\o wątpliwości są kwestie związane z orzeka-
11
Zob. T. S z y m a n o w s k i, Z. Ś w i d a, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz, Warszawa
1998, s. 349.
12
Zarys metodyki& , op. cit., s. 350 353.
Probacja 1, 2010
15
K. Postulski
niem w sprawach, w których wykonywane są orzeczenia o warunkowym
zawieszeniu wykonywania kary oraz o warunkowym zwolnieniu, a tak\e
w sprawach w przedmiocie wykonywania kary ograniczenia wolności. Pro-
blemy te wymagają odrębnego omówienia w ramach metodyki pracy kuratora.
IV. Udział kuratora w posiedzeniu sądu
Postanowienia wydawane w postępowaniach incydentalnych, tak\e
w sprawach wszczętych na wniosek kuratora, sąd wydaje po przeprowadze-
niu posiedzenia. Przepis art. 22 ż1 k.k.w. nakłada na sąd obowiązek zawia-
domienia ka\dorazowo o terminie i celu posiedzenia prokuratora, skazanego
i jego obrońcę. W tym zakresie powołany przepis nie zawiera \adnych ogra-
niczeń, zatem nale\y go rozumieć w ten sposób, \e obowiązek ten dotyczy
wszystkich postępowań incydentalnych.
Przepis ten określa te\ zasady udziału w posiedzeniach sądowego kura-
tora zawodowego. Zgodnie z jego brzmieniem o terminie i celu posiedzenia
sąd zawiadamia sądowego kuratora zawodowego  w zakresie jego działa-
nia . Jak zale\y rozumieć zwrot  w zakresie jego działania , inaczej mówiąc,
o terminie i celu jakich posiedzeń sąd ma obowiązek zawiadomić kuratora?
Odpowiadając na tak postawione pytanie, nale\y przede wszystkim po-
równać ten zwrot, z tym, o którym była mowa poprzednio, gdy chodzi o skła-
danie przez kuratorów wniosków o wszczęcie postępowań incydentalnych.
Z art. 19 ż 1 k.k.w., który reguluje tę kwestię (była o tym szczegółowo mowa
w pkt. 2), wynika jednoznacznie, \e kurator mo\e składać wnioski,  je\eli
ustawa tak stanowi .
Porównanie brzmienia tych dwóch przepisów prowadzi do wniosku, \e
 zakres działania kuratora , przewidujący udział kuratora w posiedzeniu,
mo\e wynikać nie tylko z ustawy, ale tez z innych przepisów.
Nowelizacja art. 22 ż 1 k.k.w. z 2003 r. w zakresie udziału sądowego ku-
ratora zawodowego, jako organu postępowania wykonawczego, w posie-
dzeniu sądu zmieniła zasady tego udziału i miała na celu zsynchronizowanie
tego przepisu z art. 173 ż 2 pkt 9 k.k.w. oraz z przepisami wykonawczymi
określającymi zadania kuratora. Aączna lektura obu tych przepisów prowadzi
do wniosku, \e zgodnie z ich treścią sąd ma obowiązek zawiadomić sądo-
wego kuratora zawodowego o terminie i celu posiedzenia w trzech przypad-
kach:
1) je\eli przedmiotem posiedzenia jest wykonywanie środków karnych zwią-
zanych z poddaniem sprawcy próbie, je\eli był oddany pod dozór;
2) w sprawach wszczętych na wniosek kuratora zawodowego;
3) je\eli udział kuratora zawodowego w posiedzeniu sądu wynika z przepi-
sów wykonawczych.
Probacja 1, 2010
16
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
Przed przystąpienia do analizy powołanych przepisów trzeba zwrócić
uwagę na oczywiście wadliwe posłu\enie się w art. 173 ż 2 pkt 9 k.k.w.
zwrotem  środki karne . Nie chodzi przecie\ w nim o środki karne, wymie-
nione w Rozdziale V Kodeksu karnego (w poprzednim stanie prawnym nosi-
ły one nazwę  kary dodatkowe ). Czytając więc art. 173 ż 2 pkt 9 k.k.w., na-
le\y pominąć słowo  karne , bowiem w rzeczywistości ustawodawca miał na
myśli środki związane z poddaniem sprawcy próbie, a więc środki o charak-
terze probacyjnym.
Jakie są więc inne sytuacje, poza tymi, które wynikają z treści art. 173 ż 2
pkt 9 k.k.w., w których sąd ma obowiązek zawiadomić kuratora o terminie
i celu posiedzenia? Otó\ wynika on z dwóch przepisów. I tak:
1) z ż 11 pkt 9 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca
2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień
i obowiązków kuratorów sądowych (Dz. U. Nr 112, poz. 1064) wynika
obowiązek kuratora zawodowego uczestniczenia w posiedzeniach sądu,
dotyczących osób skazanych na karę ograniczenia wolności oraz doty-
czących wykonywania pracy społecznie u\ytecznej,
2) z ż 15 pkt 3 powołanego rozporządzenia wynika obowiązek uczestnicze-
nia tego kuratora w posiedzeniach sądu, dotyczących osób znajdujących
się w okresie próby pod dozorem (w tym zakresie mamy do czynienia
z powtórzeniem normy zawartej w art. 173 ż 2 pkt 9 k.k.w.) lub tych, na
które nało\ono obowiązek utrzymywania kontaktów z zawodowym kura-
torem sądowym (chodzi w szczególności o obowiązki, o których mowa
w art. 72 ż 1 pkt 1 k.k. i w art. 153 ż 4 k.k.w.).
śaden z przepisów szczególnych kodeksu karnego wykonawczego nie
przewiduje obowiązkowego udziału sądowego kuratora zawodowego w po-
siedzeniu sądu. Tak więc ma zastosowanie ogólna zasada, \e niestawien-
nictwo sądowego kuratora zawodowego na posiedzenie nie wstrzymuje roz-
poznania sprawy (art. 22 ż 1 k.k.w.). Je\eli więc przepisy wykonawcze mó-
wią o obowiązku kuratora wzięcia udziału w posiedzeniu oznacza to tylko, \e
ten udział jest ich obowiązkiem słu\bowym. Jego nieprzestrzeganie mo\e
wywołać jedynie konsekwencje przewidziane w ustawie o kuratorach sądo-
wych. W myśl art. 22 ż 3 k.k.w. sąd mo\e jednak uznać, \e udział sądowego
kuratora w posiedzeniu jest obowiązkowy. Powinien wówczas dać temu wy-
raz poprzez zaznaczenie w zawiadomieniu o terminie i celu posiedzenia
o tym obowiązku. W takiej sytuacji kurator obowiązany jest stawić się na
posiedzenie sądu, zaś w przypadku jego niestawiennictwa sąd powinien
odroczyć posiedzenie, a tak\e, gdy niestawiennictwo nie zostało usprawie-
dliwione, zawiadomić przeło\onych kuratora o niestosowaniu się kuratora do
poleceń sądu.
Warunkiem koniecznym do tego, aby sąd mógł rozpoznać sprawę pod
nieobecność sądowego kuratora zawodowego jest prawidłowe zawiadomie-
Probacja 1, 2010
17
K. Postulski
nie go o terminie i celu posiedzenia. Brak takiego zawiadomienia mo\e być
uznany przez sąd drugiej instancji za obrazę przepisów prawa procesowego,
mogącą mieć wpływ na treść postanowienia. Jest to zatem uchybienie sta-
nowiące względną przyczynę odwoławczą (art. 438 pkt 2 k.p.k.). Takim
uchybieniem mo\e być równie\ rozpoznanie sprawy pod nieobecność są-
dowego kuratora zawodowego który, będąc zawiadomionym o terminie i celu
posiedzenia, usprawiedliwił swoją nieobecność jedną z okoliczności wymie-
nionych w art. 117 ż 2 lub 3 k.p.k. i wnosił o nie przeprowadzanie czynności
pod jego nieobecność.
Przepis dotyczący zasad odbywania posiedzeń oraz zawiadamiania stron
i innych osób o ich terminie i celu, a tak\e udziału ich w posiedzeniu, usytu-
owany został w kodeksie karnym wykonawczym po przepisach regulujących
zasady orzekania w postępowaniu wykonawczym przed sądem pierwszej
instancji i przed sądem odwoławczym Nie jest to systematyka przypadkowa.
Z takiej konstrukcji kodeksu nale\y wyprowadzić wniosek, \e zasady zawar-
te w art. 22 k.k.w. stosuje się zarówno w postępowaniu przed sądem pierw-
szej instancji, jak te\ w postępowaniu odwoławczym13. Za takim wnioskiem
przemawia te\ brak rozró\nienia (wskazania) w tym przepisie instancji, którą
ma na myśli. Przedstawiony pogląd ma zatem oparcie zarówno w wykładni
systemowej, jak i językowej14.
Nieco inaczej reguluje kodeks karny wykonawczy problem udziału sądo-
wego kuratora zawodowego w posiedzeniu sądu mającym za przedmiot
warunkowe przedterminowe zwolnienie w sytuacji, gdy sprawa jest rozpo-
znawana na jego wniosek. W takim przypadku sąd powinien wysłuchać ku-
ratora (art. 162 ż 1 k.k.w.). Zwrot  powinien nie oznacza bezwzględnego
nakazu wysłuchania kuratora, ale jego u\ycie oznacza coś więcej ni\ tylko
obowiązek zawiadomienia go o terminie i celu posiedzenia. Oznacza mia-
nowicie nie tylko konieczność wysłuchania kuratora, je\eli stawi się na po-
siedzenie, ale te\ w przypadku jego niestawiennictwa daje przyzwolenie na
rozpoznanie sprawy pod jego nieobecność tylko wyjątkowo, gdy sąd oceni,
\e wysłuchanie kuratora nie wniesie nic istotnego do sprawy. W szczególno-
ści chodzić mo\e o sytuację, gdy sąd uwzględnia wniosek kuratora o warun-
kowe przedterminowe zwolnienie.
Mówiąc o udziale sądowego kuratora zawodowego w posiedzeniu sądu
nale\y jeszcze zastanowić się, w jakim charakterze występuje on przed są-
13
K. P o s t u l s k i, Zakres orzekania sądu w postępowaniu karnym wykonawczym (Nowa
Kodyfikacja Karna, zeszyt 10), Warszawa 1997, s. 26.
14
Zob. te\ postanowienia SN: z dnia 14 stycznia 1998 r., V KKN 468/97, Prok. i Pr. 1998,
dodatek  Orzecznictwo , nr 7 8, poz. 15; z dnia 10 lutego 1998 r., II KKN 494/97, OSNKW
1998, nr 7 8, poz. 39 i z dnia 8 stycznia 1999 r., IV KKN 390/98, Prok. i Pr. 1999, dodatek
 Orzecznictwo , nr 7 8, poz. 12 oraz S. P a w e l a, Glosa do postanowienia Sądu Najwy\-
szego z dnia 10 lutego 1998 r., II KKN 494/97, OSP 1999, nr 3, poz. 65.
Probacja 1, 2010
18
Udział sądowego kuratora dla dorosłych...
dem i jakie znaczenie dowodowe mają jego wypowiedzi na tym posiedzeniu.
Jak ju\ zostało poprzednio powiedziane, nie jest on stroną w postępowaniu
przed sądem. Występuje on przed sądem jako organ postępowania wyko-
nawczego, będąc jednocześnie funkcjonariuszem publicznym. To nadaje
odpowiednią rangę temu, co przedstawia sądowi. Tak więc dołączone do
wniosku materiały znajdujące się w teczce dozoru czy te\ inne dokumenty
są dokumentami, które podlegają na posiedzeniu odczytaniu, w zale\ności
od ich charakteru, na podstawie art. 393 ż 1 k.p.k. lub na podstawie art. 394
ż 1 k.p.k. (w zw. z art. 1 ż 2 k.k.w.). Takie znaczenie mają te\ oświadczenia
kuratora składane do protokołu w czasie posiedzenia sądu.
V. Wnoszenie przez kuratora za\aleń
Kodeks karny wykonawczy przewiduje mo\liwość wnoszenia przez są-
dowego kuratora zawodowego za\aleń na postanowienia sądu w dwóch
przypadkach:
1) na postanowienie odmawiające udzielenia warunkowego zwolnienia, je-
\eli składał on wniosek o to zwolnienie (art. 162 ż 3 k.k.w.),
2) na postanowienie wydane w trybie art. 13 ż 1 k.k.w., a więc w przedmio-
cie rozstrzygnięcia wątpliwości co do wykonania orzeczenia lub zarzutów
co do obliczenia kary.
Za\alenie na postanowienie wydane w trybie art. 13 ż 1 k.k.w. mo\e zło-
\yć skazany (art. 6 k.k.w.), prokurator (art. 21 k.k.w.), organ określony
w art. 2 pkt. 5 10 k.k.w. oraz ka\dy, kogo orzeczenie bezpośrednio dotyczy
(art. 13 ż 3 k.k.w.). W grupie organów, o których mówi art. 13 ż 3 k.k.w.,
odwołując się do art. 2 k.k.w., jest te\ sądowy kurator zawodowy. Z treści
art. 13 ż 3 k.k.w. nie wynika, aby wymienione w nim podmioty mogły skar\yć
postanowienie tylko wówczas, gdy wnioskowały wszczęcie postępowania
w trybie tego przepisu. Jeśli kurator nie składał takiego wniosku, nie stanowi
to przeszkody do wniesienia przez niego za\alenia na postanowienie sądu.
W takiej sytuacji 7-dniowy termin do wniesienia za\alenia biegnie dla niego
od daty ogłoszenia postanowienia (art. 460 k.p.k. w zw. z art. 1 ż 2 k.k.w.),
nie ma tu więc zastosowania wymóg przewidziany w art. 100 ż 2 i 6 k.p.k.,
a więc sąd nie ma obowiązku doręczania kuratorowi odpisu postanowienia.
Jeśli by nawet taki odpis doręczył, nie ma to znaczenia, gdy chodzi o bieg
terminu do wniesienia za\alenia.
Poza przypadkiem, o którym była wy\ej mowa, a więc w sytuacji, gdy ku-
rator jest autorem wniosku, za\alenie wnosi się w terminie 7 dni od daty
ogłoszenia (art. 460 k.p.k.). Je\eli jednak kurator będący wnioskodawcą nie
brał udziału w posiedzeniu lub nie był obecny przy ogłaszaniu postanowie-
nia, sąd obowiązany jest doręczyć mu odpis tego postanowienia (art. 100
ż 2 k.p.k.) i wówczas 7-dniowy termin biegnie od daty doręczenia.
Probacja 1, 2010
19
K. Postulski
Za\alenie jest pismem procesowym, które podobnie jak wniosek, musi
odpowiadać warunkom określonym w art. 119 ż 1 k.p.k., o czym szerzej była
mowa w pkt. 2. Dodatkowo art. 427 ż 2 k.p.k. wymaga, aby środek odwo-
ławczy, a takim jest za\alenie, wskazywał zaskar\one postanowienie, a tak-
\e podawał, czego skar\ący domaga się. Kodeks postępowania karnego nie
wymaga, aby w omawianym przypadku za\alenie wskazywało zarzuty sta-
wiane rozstrzygnięciu. Zarzuty takie, nazywane przyczynami odwoławczymi,
wymieniają art. 438 i 439 k.p.k. Nie jest te\ wymagane uzasadnienie za\ale-
nia.
Za\alenie kieruje się do sądu odwoławczego za pośrednictwem sądu,
który wydał zaskar\one postanowienie. Sąd ten bezzwłocznie przekazuje je
wraz z aktami sprawy do sądu wy\szej instancji. Przepisy dopuszczają mo\-
liwość przychylenia się do za\alenia przez sąd pierwszej instancji (art. 20
ż 2 k.k.w.). Sądem odwoławczym właściwym do rozpoznania za\alenia jest
ten sąd, w którego okręgu orzekał sąd w pierwszej instancji. Nie ma zatem
znaczenia ani zmiana, po wydaniu postanowienia w pierwszej instancji,
miejsca pobytu skazanego, je\eli przebywa on na wolności, ani te\ przenie-
sienie go do zakładu karnego poło\onego w okręgu innego sądu odwo-
ławczego.
Za\alenie mo\e być przez wnoszącego cofnięte, z tym \e w sytuacji, gdy
jest wniesione na korzyść skazanego, mo\e być cofnięte tylko za jego zgo-
dą. Z takim właśnie za\aleniem na korzyść skazanego mamy do czynienia
w przypadku za\aleń wnoszonych przez kuratora na podstawie art. 162 ż 3
k.k.w., a więc na postanowienia odmawiające warunkowego zwolnienia, gdy
o to zwolnienie wnosił kurator. W przypadku skutecznego cofnięcia za\ale-
nia sąd odwoławczy pozostawia je bez rozpoznania.
Probacja 1, 2010
20


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
postępowanie przed sądem I instancji
Ekonomia Ebook Wiedza I Praktyka Postepowanie Przed Sadem Pracy
Wszczęcie postępowania przed sądem
Cwiczenia postepowanie przed sadem I instancji
Ulotka postępowanie przed TS, procedura i dokumenty
Jan Brzechwa?jki dla dorosłych
Pisma stron w postępowaniu przed sądami administracyjnymi Komentarz, orzecznictwo, wzory

więcej podobnych podstron