sachem


scholaris.pl
 Cywilizacja ujarzmia cywilizację
Karta zadań opracowana w oparciu o tekst
noweli Henryka Sienkiewicza  Sachem .
CELE ZAJĆ:
Uczeń:
-pracuje z tekstem literackim;
-rozumie i interpretuje tekst literacki;
-formułuje własne opinie;
-nazywa uczucia własne i postaci literackiej;
-zna terminy związane z budową akcji w utworze epickim i potrafi tę wiedzę
wykorzystać przy pracy z tekstem;
-wyjaśnia pisownię wyrazu;
-redaguje scenopis i zna język filmu;
-przygotowuje recytację fragmentu prozy;
-wskazuje synonimy i antonimy wyrazu;
-dzieli wyraz na głoski i litery oraz dostrzega zjawisko fonetyczne.
KARTA ZADAC DLA UCZNIA
1. Znajdz w tekście noweli fragmenty opisujące wygląd Chiavatty i Antylopy
oraz mieszkańców obu miejscowości. Następnie uzupełnij schemat :
Chiavatta Antylopa 5 lat Antylopa 6 lat Antylopa 7 lat
po zniszczeniu po zniszczeniu po zniszczeniu
Chiavatty Chiavatty Chiavatty
Opis miasta
Opis
mieszkańców
mgr Iwona Wilczyńska 1
http://scholaris.pl/Portal?refId=606XWA8K160T5C63CW4S1L63
scholaris.pl
2. Wykorzystując informacje z poprzedniego zadania, porównaj, w jaki sposób
narrator mówi o mieszkańcach Chiavatty, a w jaki o mieszkańcach Antylopy.
Jak nazwałbyś taki sposób przedstawienia postaci?
Chiavatty Antylopy
Sposób przedstawienia
mieszkańców
3. Powiedz, jakie odczucia wywołuje w czytelniku postać sachema:
Podczas spektaklu W momencie, gdy
okazuje się, że
zachowanie Indianina jest
tylko grą
Uczucia wywołane przez
sachema
4. Jaki jest stosunek narratora do przedstawionych wydarzeń? Uzasadnij swoją
opinię odpowiednimi fragmentami tekstu.
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
5. Wyjaśnij, jakie jest przesłanie tego utworu. Wybierz jedno ze stwierdzeń i
uzasadnij jego słuszność, odwołując się do tekstu.
STWIERDZENIA:
a) Przemoc rodzi przemoc.
b) Nie zapominaj o swoich korzeniach, bo staniesz się marionetką w rękach
innych.
c) Rozwój cywilizacji jest ważniejszy niż ludzkie życie.
UZASADNIENIE:
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
mgr Iwona Wilczyńska 2
http://scholaris.pl/Portal?refId=606XWA8K160T5C63CW4S1L63
scholaris.pl
6. Dlaczego Henryk Sienkiewicz ukazał osadników niemieckich w tak złym
świetle? Wez pod uwagę:
a) czas powstania utworu;
b) ówczesną sytuację polityczną Polski.
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
7. Zanalizuj, w jaki sposób budowane jest napięcie w utworze.
a) Ustal, gdzie i w jakim momencie rozpoczyna się akcja wydarzeń.
Akcja- główna część fabuły w utworze dramatycznym, epickim lub filmowym,
stanowiąca ciąg działań bohaterów pierwszoplanowych.
.................................................................................................................................
................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, kto i w jaki sposób informuje czytelnika o wydarzeniach
poprzedzających akcję.
Retrospekcja- przywoływanie wydarzeń wcześniejszych od danego momentu
opowiadanej fabuły, zakłócające chronologiczny układ wydarzeń i tok narracji.
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
c) Umieść na schemacie podane wydarzenia w takiej kolejności, w jakiej
przedstawiono je w tekście.
WYDARZENIA:
Przyjazd cyrku; kolacja w barze; dzieje plemienia Czarnych Wężów; występ
Sachema; przedstawienie.
SCHEMAT:
-ekspozycja..............................................................................................................
-zawiązanie akcji.....................................................................................................
-rozwój akcji............................................................................................................
-punkt kulminacyjny................................................................................................
-rozwiązanie akcji....................................................................................................
Punkt kulminacyjny- w utworze literackim moment, w którym napięcie jest
największe; zazwyczaj poprzedza bezpośrednio nagły zwrot i rozwiązanie akcji.
mgr Iwona Wilczyńska 3
http://scholaris.pl/Portal?refId=606XWA8K160T5C63CW4S1L63
scholaris.pl
8. Przeczytaj informację na temat noweli, a następnie wypisz w punktach co
najmniej 4 argumenty świadczące o tym, że  Sachem Henryka Sienkiewicza
należy do tego gatunku literackiego.
Nowela-gatunek epicki charakteryzujący się przejrzystością fabuły( zwykle
jednowątkowej), z wyraznie zarysowanym punktem kulminacyjnym oraz puentą
( krótkim podsumowaniem). Od opowiadania, z którym najczęściej jest
porównywana, różni się mniejszą swobodą konstrukcji, brakiem wątków
pobocznych i epizodów oraz wyraznie zarysowanych postaci drugoplanowych.
a)
b)
c)
d)
9.Wyjaśnij pisownię wyrazu  wódz .
10.Wykonaj scenopis sekwencji filmowej pt.  Występ sachema . Zaproponuj
plany filmowe, efekty świetlne i dzwiękowe, dialogi.
11.Naucz się na pamięć fragmentu noweli, który prezentuje historię miasta.
Masz na to zadanie tydzień czasu.
12.Podaj po 3 synonimy i 3 antonimy wyrazu DOBRY.
13.Podziel wyraz  wódz na głoski i litery. Nazwij zjawisko fonetyczne
zachodzące w wyrazie.
opracowała:
mgr Iwona Wilczyńska, nauczyciel polonista w Gimnazjum Nr 15 w Sosnowcu
Karta pracy powstała w sosnowieckim oddziale Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów pod
kierunkiem mgr Magdaleny Kawki
mgr Iwona Wilczyńska 4
http://scholaris.pl/Portal?refId=606XWA8K160T5C63CW4S1L63


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sachem
Sachem Motywy literackie
Sachem streszczenie
00000009 Sienkiewicz Sachem
Sachem Problematyka
Sachem Plan wydarzeń
Sachem Bohaterowie
sachem 09znakow

więcej podobnych podstron