Ogolnopolskie organizacje turystyczne


POT (Polska Organizacja Turystyczna) :Jedna z 200 na świecie narodowych organizacji turystycznych. POT to agencja rządowa wspierająca turystykę. POT ma przedstawicieli w 14 krajach świata ( Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Japonia, Niemcy, USA, Rosja, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Ukraina) POT współpracuje z ROT i LOT- podejmują działania mające na celu zwiększenie zainteresowania polskimi produktami lokalnymi i regionalnymi. Jest wyspecjalizowaną instytucją promocyjną, która jest odpowiedzialna za promocję Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Foldery POT promują turystykę biznesową, uzdrowiskową, aktywną.
Działalność POT: Celem POT jest inicjowanie powstawania regionalnych organizacji turystycznych (ROT)
obszar jednego lub więcej województw oraz lokalnych organizacji turystycznych (LOT)
obszar jednej lub więcej jednostek samorządu terytorialnego. Promowanie Polski jako kraju atrakcyjnego dla turystów, organizowanie stoisk narodowych na międzynarodowych targach turystycznych, zaprasza do Polski zagranicznych gości np. dziennikarzy czego efektem są artykuły o Polsce w zagranicznych pismach a co za tym idzie zachęcania turystów do przyjazdu do naszego kraju, organizuje imprezy turystyczne i je dofinansowuje co zmniejsza koszty dla polskich stoisk, pokazują walory polskich miast i gmin w tym zabytki UNESCO po regionalne jedzenie i inne ciekawostki które skłonią turystę do przyjazdu, przygotowanie wydawnictw i druków promujących Polskę, dofinansowuje działalność wydawniczą regionów, prowadzą kampanie i akcje promocyjne.
Realizowane programy POT: Program Ambasadorów Kongresów Polskich, Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka", Program Zrównoważony Rozwoju Turystycznego.

ROT (Regionalna Organizacja Turystyczna ): jest organizacją współpracy samorządu terytorialnego (zwłaszcza samorządu szczebla wojewódzkiego) i branży turystycznej (szeroko rozumianej ze względu na heterogeniczny charakter gospodarki turystycznej) w zakresie promocji obszaru obejmującego działalność tej organizacji, jako regionu atrakcyjnego turystycznie w kraju i zagranicą, założoną w formie prawno-organizacyjnej
stowarzyszenia.
Zadania ROT: ( ustawa o Polskiej Organizacji Turystycznej, Art. 4.3)
- skoordynowanie działań promocyjnych w województwie,
- stworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej
w celu zapewnienia kompleksowej informacji o województwie w oparciu o lokalne punkty informacji turystycznej oraz włączenie w krajowe rozwiązania systemu informacji turystycznej,
- promocja walorów turystycznych regionu w kraju i zagranicą,
- stymulowanie tworzenia i rozwoju produktu turystycznego w regionie (zapewnienie wysokiej jakości produktu turystycznego zdolnego sprostać konkurencji międzynarodowej),
- inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej,
- inspirowanie i pomoc przy tworzeniu Lokalnych Organizacji Turystycznych w regionie,
- doskonalenie kadr dla potrzeb turystyki,
- prowadzenie badań i analiz marketingowych w dziedzinie turystyki.
- Działalność ROT:
a) promocji turystyki i kreowania wizerunku turystycznego regionów oraz popularyzowania wiedzy związanej z problematyką rozwoju i promocji turystyki,
b) wpływania na zmiany regulacji prawnych mogących mieć wpływ na rozwój turystyki i promocji
c) wspierania regionalnej i lokalnej przedsiębiorczości w dziedzinie turystyki i promocji,
d) współpracy z organami rządowymi i samorządowymi w zakresie działań sprzyjających rozwojowi turystyki,
e) integracji środowiska osób zainteresowanych rozwojem turystyki,
f) działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy oraz projektów międzyregionalnych,
g) wzajemne szkolenie kadry ROT,
h) budowanie partnerstwa międzyregionalnego dla wsparcia samorządów, stowarzyszeń i przedsiębiorców,
i) reprezentacja ROT wobec instytucji, organizacji, w tym właściwych ds. turystyki ministerstw, Polskiej Organizacji Turystycznej, Rady Turystyki przy Ministrze Gospodarki i innych,
j) lobbing i rzecznictwo na rzecz rozwoju turystyki.

LOT ( Lokalna Organizacja Turystyczna): analogicznie jak regionalna organizacja turystyczna jest organizacją współpracy samorządu terytorialnego (zwłaszcza samorządu szczebla powiatowego lub gminnego) i lokalnej branży turystycznej (szeroko rozumianej ze względu na heterogeniczny charakter gospodarki turystycznej) w zakresie promocji turystycznej obszaru obejmującego działalność tej organizacji, a w szczególności kreowania (tworzenia, promocji i rozwoju) lokalnych produktów turystycznych, założoną w formie prawno-organizacyjnej
stowarzyszenia.
Zadania LOT:
- integracja społeczności lokalnej, głównie jednostek samorządu lokalnego i branży turystycznej,
- kreowanie produktu turystycznego (tworzenie, rozwój i promocja) wokół lokalnych atrakcji turystycznych,
- gromadzenie i aktualizacja informacji o atrakcjach i produktach turystycznych,
- utrzymanie i prowadzenie lokalnych punktów informacji turystycznej.

PTSM (Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych )- stowarzyszenie utworzone w 1926 r. (jako trzecie towarzystwo schronisk młodzieżowych na świecie) i jest w Polsce reprezentantem światowego ruchu schronisk młodzieżowych - Międzynarodowej Federacji Schronisk Młodzieżowych .
Działalność PTSM:
• organizowanie sieci schronisk mÅ‚odzieżowych
• organizowanie Å›rodowiskowych, wojewódzkich i centralnych imprez turystycznych
• upowszechnianie najtaÅ„szej i najbardziej wartoÅ›ciowej wÅ›ród mÅ‚odzieży formy letniego wypoczynku - obozów wÄ™drownych
Upowszechnianiu idei obozów wędrownych służy ponad 80 tzw. "tras typowych" PTSM organizowanych w oparciu o sieć schronisk młodzieżowych.
Członkostwo w PTSM poświadcza legitymacja PTSM, która wydawana jest każdemu turyście, bez względu na wiek. Poza nią dostępna jest jeszcze legitymacja Międzynarodowa. Posiadanie legitymacji często wiąże się z możliwością uzyskania rabatu na nocleg.
Ważnym ogniwem organizacyjnym Towarzystwa są koła PTSM, które w liczbie ponad 1 800 (głównie szkolne) skupiają miłośników taniej turystyki schroniskowej.

PTTK Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze: stowarzyszenie powstałe z połączenia w 1950 roku Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego i Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego grupujące turystów i krajoznawców. Towarzystwo stawia sobie za zadanie upowszechnianie na terenie Polski turystyki kwalifikowanej i krajoznawstwa . Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze to najstarsze w Polsce stowarzyszenie skupiające turystów i krajoznawców. Powstało z połączenia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego (1873 r.) i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego (1906 r.), których jest prawnym następcą oraz spadkobiercą ich tradycji, dorobku ideowego, a także majątku tych Towarzystw.
Od powstania w 1950 r. PTTK rozwija i upowszechnia krajoznawstwo i turystykę kwalifikowaną we wszystkich jej formach. Najbardziej popularne dyscypliny turystyki kwalifikowanej to: turystyka górska, piesza, kajakowa, żeglarska, kolarska, motorowa i narciarska. Towarzystwo wypracowało i upowszechniło krajoznawczy program turystyki związany z poznawaniem Ojczyzny, ochroną przyrody, krajobrazu i zabytków. Stwarza warunki ułatwiające turystom i krajoznawcom wędrowanie po kraju i za granicą - pomaga w wędrowaniu indywidualnym. Towarzystwo stworzyło i upowszechnia system odznak turystyki kwalifikowanej służący rozwojowi zainteresowania różnymi formami turystyki i krajoznawstwa.
Działalność PTTK:
• popularyzuje wiedzÄ™ o najbardziej atrakcyjnych turystycznie regionach Polski oraz promuje w kraju i zagranicÄ… polski produkt turystyczny - turystykÄ™ aktywnÄ….
• zrzesza blisko 70 tysiÄ™cy czÅ‚onków. DziaÅ‚ajÄ… oni w ponad 3 tysiÄ…cach kół i klubów PTTK. Obecnie w Polsce dziaÅ‚a 315 oddziałów PTTK
• wyznaczanie, znakowanie i konserwacja szlaków turystycznych. Przez najatrakcyjniejsze tereny w Polsce przebiega prawie 60 tysiÄ™cy kilometrów wyznakowanych przez PTTK szlaków: pieszych nizinnych, górskich, rowerowych, narciarskich, wodnych i innych. Przez PolskÄ™ wiodÄ… dalekobieżne /transeuropejskie/ szlaki piesze i rowerowe nad którymi merytorycznÄ… opiekÄ™ i prawnÄ… sprawuje PTTK.
• PTTK dysponuje prawie dwustoma obiektami turystycznymi w których znajduje siÄ™ ponad 20 tysiÄ™cy miejsc noclegowych. SkÅ‚ada siÄ™ na to 60 domów turysty, 77 schronisk górskich, 35 stanic i oÅ›rodków turystyki wodnej, 33 oÅ›rodki campingowe i 5 zajazdów o zróżnicowanym standardzie.
• W gestii Towarzystwa jest również 16 Regionalnych Muzeów, które sÄ… oÅ›rodkami tradycji ruchu turystyczno-krajoznawczego w Polsce

PZH (Polskie Zrzeszenie Hoteli ): Genezy PZH należy szukać w 20-leciu międzywojennym, kiedy to w 1928 r. powstała NOPPH (Naczelna Organizacja Polskiego Przemysłu Hotelowego). Powstała w celu podniesienia rangi i ochrony zawodu hotelarz oraz w celu ochrony prawnej nazw hoteli. Organizacja zapoczątkowała pierwsze szkoły hotelarskie w Polsce (w Zakopanem, Wiśle, Warszawie)
kładąc ogromny nacisk na kształcenie pracowników w tej branży, które obejmowało naukę języków obcych (30 godz. tygodniowo) oraz liczne kursy dla barmanów , kucharzy , kelnerów , stewardów. Ważnym działaniem organizacji NOPPH było wywieranie nacisku na władze lokalne w celu obniżenia podatków lokalnych. Ponadto organizacja prowadziła tzw. czarne listy
nierzetelnych klientów i biur podróży, lista była przesyłana na każde życzenie hotelu. II wojna światowa przerwała działalność zrzeszenia. Pewna kontynuacja było powołane w 1962 r. PZHT (Polskie Zrzeszenie Hoteli Turystycznych). W Polsce od 1996 r. działa pod nazwą PZH. Jest organizatorem warszawskich targów "Trend Hotel"
są to targi producentów na rzecz hoteli, a także współorganizatorem "Międzynarodowych Targów Turystycznych" w Poznaniu "Tour-Salon". Zrzeszenie prowadzi system rekomendacji hoteli, a także liczne konkursy (dla barmanów, kucharzy).
Działalność PZH:
• reprezentowanie polskiego hotelarstwa w kraju i za granicÄ…,
• staÅ‚y rozwój branży hotelarskiej i podnoszenie jakoÅ›ci obsÅ‚ugi klienta.
• upowszechnianie wiedzy zawodowej, szkolenie i ksztaÅ‚cenie kadr dla potrzeb branży oraz wspieranie badaÅ„ naukowych w tej dziedzinie.
• ochrony interesów zawodowych hotelarzy, gastronomików, pracowników turystyki i oÅ›rodków wypoczynkowych, zakÅ‚adowych.

PIT( Polska Izba Turystyki): organizacja pozarządowa, samorządowa, zrzeszająca podmioty gospodarcze w branży turystycznej. Działa od 1990. Organizacja ta zajmuje się działalnością na rzecz rozwoju biznesu turystycznego, promocją turystyki w Polsce i za granicą, podnoszeniem poziomu usług w turystyce. PIT od 1992 prowadzi system rekomendacji biur podróży, wydaje certyfikaty biurom podróży, które to certyfikaty są gwarancją jakości i rzetelności usług.
Działalność PIT:
• wypeÅ‚nianie obowiÄ…zków statutowych i reprezentowanie interesów gospodarczych firmy (np. hotel)
• dbanie o rozwój polskiego przemysÅ‚u turystycznego
• popularyzowanie celów statusowych PIT i biznesu turystycznego
• ochrona interesów np. polskich biur podróży
• promocja Polski za granicÄ… i w kraju nowe wyzwania dla polskich biur podróży i hoteli zwiÄ…zanych z nowÄ… technologiÄ…
• reprezentacja samorzÄ…dów gospodarczych w zarzÄ…dach lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych
• udziaÅ‚ w targach turystycznych


PART ( Polska Agencja Rozwoju Turystyki) : jest profesjonalnÄ…, wyspecjalizowanÄ… firmÄ… konsultingowÄ…, opartÄ…
o zespół doświadczonych i wykwalifikowanych ekspertów, działającą od 1993 roku na rzecz rozwoju turystyki w regionach. Naszymi partnerami są samorządy lokalne, branża turystyczna, organizacje pozarządowe, sektor naukowo-badawczy, inwestorzy prywatni i instytucjonalni oraz wszyscy, którzy chcą się zaangażować w rozwój turystyki.
Działalność PART: oparta jest na założeniu, że turystyka jest najlepszym stymulatorem rozwoju regionalnego i lokalnego, zarówno dzięki osiąganym efektom finansowym, tworzonym miejscom pracy, jak
i kształtowaniu pozytywnych postaw oraz budowaniu platformy współpracy:
• realizacja projektów na terenie Polski oraz poza jej granicami,
• promocja nowoczesnego podejÅ›cia do rozwoju turystyki, jako ważnej gaÅ‚Ä™zi gospodarki, powiÄ…zanej z wieloma innymi dziedzinami życia gospodarczego i spoÅ‚ecznego.
• Koncentracja wokół piÄ™ciu obszarów strategicznych, do których zaliczamy: produkt turystyczny, zasoby ludzkie, marketing, przestrzeÅ„ turystycznÄ… oraz wsparcie instytucjonalne.
• opracowanie kompleksowych dokumentów strategicznych porzÄ…dkujÄ…cych wielość zadaÅ„, koniecznych do realizacji.
autorskie programy rozwoju produktów turystycznych, strategie marketingowe i programy promocji, a także studia wykonalności i biznesplany konkretnych przedsięwzięć.

Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnnełł jest organizacją non-profit działająca od 1996 roku.
W październiku 2007 zrzeszała 40 stowarzyszeń lokalnych i regionalnych. Stowarzyszenia zrzeszają indywidualnych kwaterodawców prowadzących działalność w zakresie agroturystyki i turystyki wiejskiej. Federacja dba, aby agroturystyka i turystyka wiejska rozwijała się nie tylko intensywnie, ale przede wszystkim na odpowiednim poziomie. Rozwój ten oczywiście nie jest tylko zależny od działalności Federacji, ponieważ każda działalność uwarunkowana jest też istniejącymi w państwie przepisami prawnymi. Poza tym na jej mniejszy bądź większy rozwój ma wpływ współpraca zarówno organów rządowych jak i samorządowych z organizacjami pozarządowymi. Organizacja wpisana jest do Rejestru Instytucji Szkoleniowych jako niepubliczna instytucja szkoleniowa i posiada uprawnienia do szkolenia osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
Działalność PFTW:
1.wspólnego prowadzenie działalności wydawniczej i reklamowej na rzecz członków;
2. tworzenia ogólnopolskiego systemu kategoryzacji i standaryzacji wiejskiej bazy noclegowej;
3. podejmowania współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym profilu;
4. nawiązywania współpracy z przedstawicielami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządowej oraz innymi organizacjami, instytucjami i osobami prywatnymi w kraju i za granicą;
5. wymiany i upowszechniania doświadczeń z zakresu organizacji i rozwoju turystyki wiejskiej;
6. tworzenia bazy danych o gospodarstwach agroturystycznych;
7. prowadzenia analizy rynku turystyki wiejskiej;
8. współpracy z mass mediami;
9. organizowania szkoleń, wykładów, odczytów, seminariów, wystaw, spotkań dyskusyjnych;
10. współdziałania członków na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej;
11. popierania i rozwijania wszelkich inicjatyw mających na celu dobro mieszkańców wsi i ich gości - turystów;
12. współdziałanie z władzami i instytucjami państwowymi, samorządami oraz z organizacjami społecznymi w sprawach dotyczących funkcjonowania turystyki na obszarach wiejskich i jej koordynacji;
13. dostosowywania arkuszy kategoryzacyjnych do wprowadzanych zmian w przepisach prawnych dotyczących działalności turystycznej na wsi.
Prowadzone działania
Szkolenia z zakresu korzystania z modułów strony www.agroturystyka.pl, których odbiorcami są członkowie stowarzyszeń zrzeszonych w PFTW "GG"; kategoryzacja wiejskiej bazy noclegowej dla osób zainteresowanych podnoszeniem i certyfikacją jakości prowadzonej działalności, nabywania umiejętności interpersonanlnych kwaterodawców wiejskich, pisanie projektów, szkolenia z zakresu dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej w gospodarstwach agroturystycznych.

Instytut Turystyki : Instytut Turystyki, utworzony w 1972 roku na podstawie uchwały nr 108 Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1972 r., jest jedyną w Polsce jednostką badawczo-rozwojową prowadzącą interdyscyplinarne, kompleksowe badania w zakresie turystyki. Instytut jest jednostką samofinansującą się i działa na zasadach określonych w ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych (tekst jednolity z 2001 r.). Nie otrzymuje żadnych środków na działalność statutową. Utrzymuje się wyłącznie ze sprzedaży zamawianych prac badawczych, analiz, ekspertyz, organizacji szkoleń i seminariów oraz wykonywania innych zadań umownych.
Działalność:
• dziaÅ‚alność wydawnicza,
• prace naukowo-badawcze w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
• prace naukowo-badawcze w dziedzinie nauk spoÅ‚ecznych i humanistycznych,
• badanie rynku i opinii publicznej
• ksztaÅ‚cenie ustawiczne dorosÅ‚ych i pozostaÅ‚e formy ksztaÅ‚cenia,
• dziaÅ‚alność bibliotek, archiwów, muzeów i pozostaÅ‚a dziaÅ‚alność kulturalna.
POMOCNE STRONY INTERNETOWE
http://www.sciaga.pl/tekst/60457-61-organizacja_turystyki
http://www.cotojest.info/pot_82.html
http://pot.gov.pl/o-pot/
http://www.pttk.pl/
http://www.ptsm.org.pl/
http://pit.org.pl/
http://www.part.com.pl/
http://agroturystyka.pl/
http://www.intur.com.pl/




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
5 System organizacyjny turystyki w Polsce
Specjalista ds organizacji usług turystycznych$1915
dysleksja organizacja pomocy w szkole
04?che Organization
chemia organiczna2
00 Notatki organizacyjne
20 Organizacja usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim
Elementy wymagan organizacyjne
turystyka
149 Ustawa o us ugach turystycznych
Nie wspierajcie ekumenicznej organizacji Open Doors!

więcej podobnych podstron