scenariusz spotkania z rodzicami uczniow klas i iii


Scenariusz spotkania z rodzicami dzieci ryzyka dysleksji (klasa I)
TEMAT: Uczeń ryzyka dysleksji w szkole i w domu
Opracowanie: Małgorzata Rożyńska
Termin: wrzesień1
Czas trwania spotkania ok. 60 min
Cele:
" Nawiązanie życzliwej współpracy z rodzicami
" Ustalenie zasad współpracy szkoła rodzice uczeń
" Przedstawienie praw i obowiązków uczniów, u których rozpoznaje się ryzyko dysleksji, i ich rodziców
" Zapoznanie z formami wsparcia uczniów ryzyka dysleksji w szkole
" Poinformowanie rodziców o rodzaju pomocy, jaka zostanie udzielona ich dzieciom
" Udzielenie rodzicom dzieci ryzyka dysleksji wskazówek, w jaki sposób można skutecznie pomagać dzieciom
w domu
Pomoce:
" Prezentacja multimedialna
" Portret H. Ch. Andersena
"  Bohaterowie baśni Andersena  prace plastyczne zaprezentowane w formie wystawy np. na sztalugach
" Kserokopie wybranych materiałów dla rodziców
" Pomoce dydaktyczne do prezentacji
" Przykładowe ćwiczenia z serii ORTOGRAFFITI z Bratkiem
Przygotowania przed spotkaniem:
" Przygotowanie wystawy prac plastycznych uczniów pod tytułem  Bohaterowie baśni Andersena
" Przygotowanie wystawki z polecanymi publikacjami: książkami, ulotkami, filmami, programami komputerowymi
" Ustawienie w sali, w której zaplanowano spotkanie, krzeseł w kręgu (sprzyja to nawiązaniu dobrego kontaktu
z uczestnikami)
" Przygotowanie kserokopii wybranych materiałów dla rodziców
Prowadzący: terapeuta pedagogiczny, pedagog szkolny, logopeda lub inny nauczyciel merytorycznie przygotowany do
prezentacji tematu
1 Po terminie podjęcia przez szkołę decyzji w sprawie rodzaju pomocy, jaka zostanie udzielona dzieciom ryzyka dysleksji (ze spe-
cyficznymi trudnościami w uczeniu się).
PRZEBIEG SPOTKANIA
Prezentacja Czas
Zadania Sposób realizacji Pomoce
multimedialna trwania
I. Czynności wstępne:
1. Przedstawienie tematu i celu
Nawiązanie dobrego
spotkania.
kontaktu z rodzicami
uczniów.
2. Przedstawienie osoby zajmującej
Wprowadzenie
się w szkole pomocą dzieciom
do tematu:
ryzyka dysleksji.
H. Ch. Andersen 
5 min
pisarz z dysleksją.
Portret H. Ch. Anderse-
3. H. Ch. Andersen  baśniopisarz prezentacja
na  portrety sławnych
z dysleksją  nawiązanie do multimedialna
osób z dysleksją do-
baśni pt.  Brzydkie kaczątko  slajdy 2, 3;
stępne na stronie www.
uznanej za autobiograficzną.
ortograffiti.pl
II. Przedstawienie
4. Zapoznanie rodziców z informa-
problemu:
cjami: prezentacja
Załącznik nr 1:
Co to jest ryzyko
" co to jest ryzyko dysleksji multimedialna
Co to jest ryzyko 10 min
dysleksji?
i dysleksja rozwojowa;  slajd 4;
dysleksji?
" przyczyny występowania ryzyka
dysleksji.
III. Miniwykład
5. Przedstawienie symptomów
i dyskusja:
ryzyka dysleksji charakterystycz-
Symptomy
nych dla wieku 6 7 lat
ryzyka dysleksji
(wg. M. Bogdanowicz 2002,
charakterystyczne
Załącznik nr 2:
2003)
dla wieku 6 7 lat.
Symptomy ryzyka prezentacja
Wnioski:
dysleksji charaktery- multimedialna
" Niezwykle ważne jest wczesne
styczne dla wieku  slajd 5;
dostrzeżenie symptomów i roz- 15 min
6 7 lat.
poznanie ryzyka dysleksji.
" Dziecku ryzyka dysleksji należy
udzielać pomocy jak najszybciej,
by problemy nie nasilały się.
6. Wymiana spostrzeżeń z rodzica-
mi, odpowiedzi na pytania.
Załącznik nr 3:
IV. Miniwykład
prezentacja
7. Prawa i obowiązki ucznia ryzyka
Prawa i obowiązki
i dyskusja:
multimedialna
ucznia ryzyka
dysleksji.
W jaki sposób można
 slajdy 6, 7;
dysleksji.
skutecznie przezwy-
Załącznik nr 4:
ciężać specyficzne
Zasady dobrej,
trudności u uczniów
skutecznej współpracy
prezentacja
ryzyka dysleksji?
8. Zasady współpracy
szkoła rodzice uczeń.
multimedialna
Kontrakt ustalający
szkoła rodzice uczeń.
 slajd 8;
warunki współpracy
 kserokopie dla rodzi-
ców.
9. Formy pomocy uczniom ryzyka
Załącznik nr 5:
dysleksji w danej szkole  przed- Przykładowe formy po-
stawienie konkretnych propo- mocy uczniom ryzyka
20 min
dysleksji w szkole.
zycji.
Załącznik nr 6:
prezentacja
Wskazówki dla rodzi-
10. Wskazówki dla rodziców do
ców do pracy w domu multimedialna
pracy w domu.
 kserokopie dla rodzi-
 slajd 9;
ców.
Załącznik nr 7:
11. Jaką pomoc może otrzymać
Przykładowe formy
rodzic w szkole  przedstawie-
pomocy dla rodziców
nie konkretnych propozycji.
w szkole.
12. Wymiana spostrzeżeń z rodzi-
cami, odpowiedzi na pytania.
V. Pokaz i prezentacja: 13. Prezentacja całego programu prezentacja
Przykładowe ćwiczenia
Program ORTOGRAFFITI i serii z serii ORTOGRAFFITI multimedialna
z Bratkiem
Edukacyjno-Terapeu- ORTOGRAFFITI z Bratkiem  slajdy 10, 11;
tyczny ORTOGRAFFITI
Załącznik nr 8:
prezentacja
z Bratkiem. 14. Jakie są założenia i cele progra- Jakie są założenia
multimedialna
i cele programu ORTO-
mu ORTOGRAFFITI z Bratkiem?
 slajd 12;
10 min
GRAFFITI z Bratkiem?
Załącznik nr 9:
15. Prezentacja pakietu edukacyj- prezentacja
Wskazówki do pracy
no-terapeutycznego dla ucznia multimedialna
w domu na podstawie
klasy I oraz wskazówek do pra-  slajdy 13, 14,
programu ORTOGRAFFI-
cy z serią w domu. 15, 16;
TI z Bratkiem.
16. Podanie adresów, telefonów
VI. Zakończenie
instytucji, stron internetowych, Polskie Towarzystwo prezentacja
ogólnego spotkania.
Rozmowy indywidual- gdzie rodzice mogą znalezć Dysleksji multimedialna
informacje na temat dysleksji www.ptd.edu.pl  slajdy 17, 18;
ne z rodzicami.
oraz wybranych publikacji;
17. Przedstawienie terminów indy-
widualnych konsultacji z rodzi-
w zależ-
cami w ciągu tygodnia.
ności od
potrzeb
18. Zachęcenie rodziców do obej-
rzenia przygotowanej wystawki
z polecanymi publikacjami
i wystawy prac plastycznych
uczniów (w tym ryzyka dyslek-
sji)  Bohaterowie baśni
Andersena .
Załącznik nr 1
Co to jest ryzyko dysleksji?
Badania prowadzone od lat 80. dowiodły, że dysleksja rozwojowa ma podłoże biologiczne. Jest uwarunkowana gene-
tycznie, a więc dziedziczona. Może też być spowodowana zmianami w centralnym układzie nerwowym, wywołanymi
nieprawidłowym rozwojem w okresie prenatalnym (ciąży) i oddziaływaniem szkodliwych czynników w okresie porodu
i po urodzeniu (np. niedotlenienie mózgu, wylewy wskutek pęknięcia naczyń krwionośnych). Specyficzne trudności
w czytaniu i pisaniu mogą być wywołane różnymi przyczynami u różnych dzieci.
Według definicji Międzynarodowego Towarzystwa Dysleksji z 1994 roku dysleksja rozwojowa jest jednym z wielu róż-
nych rodzajów trudności w uczeniu się. Określa się je jako  specyficzne trudności w uczeniu się , co oznacza, iż przyczy-
ną tych trudności jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka  niektóre funkcje rozwijają się prawidłowo lub
ponadprzeciętnie, zaś inne z opóznieniem. Dotyczy to zaburzeń rozwoju niektórych funkcji poznawczych i ruchowych
oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej).
Dysleksja przejawia się zaburzeniami funkcji poznawczych i ruchowych:
1. Uwagi, pamięci, percepcji słuchowej
Dziecko nie spostrzega różnicy pomiędzy głoskami podobnymi (t d), myli je podczas zapisywania, myli słowa róż-
niące się jedną głoską (koty kody), ma trudności z dokonywaniem analizy sylabowej, a przede wszystkim analizy
głoskowej, czyli wydzielania głosek ze słów (rak = r + a + k). Powoduje to, że zapisując wyrazy opuszcza lub dodaje
litery czy sylaby, może nie umieć rozpoznać rymujących się słów (rok rak sok), ani wymyślać słów do rymu. Zabu-
rzenia uwagi słuchowej i pamięci fonologicznej w dalszej karierze szkolnej dziecka powodują opuszczanie wyrazów
podczas dyktanda, trudności z przypomnieniem sobie właściwego słowa podczas pisania samodzielnego i podczas
czytania.
2. Uwagi i spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej
Dziecko ma w klasie I trudności z zapamiętywaniem liter, długo utrzymujące się trudności z ich odróżnianiem, stąd
mylenie liter podobnych pod względem kształtu (t l ł, m n), zapominanie kształtu rzadziej występujących liter
(F, H, A), co utrudnia ich zapisywanie czy też utrudnia czytanie elementarne (dekodowanie). W dalszym etapie nauki
czytania prowadzi to do wydłużania czasu dokonywania syntezy i odczytania globalnego wyrazu (przykład: podczas
odczytywania wyrazu sok odbywa się najpierw literowanie  s,o,k, potem wtórna synteza s + o + k = sok). W klasach
starszych uczniowie z zaburzeniami pamięci wzrokowej mogą mieć trudności z utrwaleniem poprawnej pisowni wy-
razów zawierających trudność ortograficzną (rz ż, ó u, h ch).
3. Motoryki
Z powodu zaburzeń ruchu narządów mowy oraz ruchu gałek ocznych podczas czytania dziecko słabiej rozpoznaje
podobnie brzmiące głoski. Zaburzenia manualne w zakresie małej sprawności ruchowej rąk, słaba pamięć ruchowa
i wolniej przebiegająca automatyzacja ruchów podczas pisania nie tylko wpływają na wolne tempo pisania, niski
poziom graficzny pisma i łatwe męczenie się ręki, lecz również na trudność zapamiętania wzorców ruchowych, które
pozwalają na zapisywanie w sposób automatyczny poprawnej formy wyrazów. Zaburzeniom ruchowym często towa-
rzyszą zakłócenia kształtowania się lateralizacji, czyli dominacji narządów ruchu po jednej stronie ciała. Przykładem
opóznienia rozwoju lateralizacji jest oburęczność, zamiast oczekiwanej prawo lub leworęczności u dziecka powyżej
7 lat. Obuoczność utrudnia sprawne czytanie. U dzieci dyslektycznych często występuje skrzyżowana lateralizacja
(na przykład praworęczność i lewooczność w powiązaniu z innymi zaburzeniami). Nieprawidłowej lateralizacji często
towarzyszą zaburzenia orientacji, szczególnie w rozpoznawaniu kierunków w przestrzeni oraz lewej i prawej strony
własnego ciała. Dzieci z takimi zaburzeniami mają kłopot z rozróżnianiem liter o podobnych kształtach, lecz inaczej
położonych w przestrzeni, jak: p b d g, piszą litery lustrzanie, zapisują wyrazy oraz zdania od strony prawej do
lewej.
Przyczyną ryzyka dysleksji oraz dysleksji rozwojowej mogą być nie tylko zaburzenia rozwoju poszczególnych funkcji
uczestniczących w czytaniu i pisaniu, ale i brak ich dobrego współdziałania (koordynacja wzrokowo-ruchowa pod-
czas pisania, wzrokowo-słuchowa podczas czytania itp.).
Objawy dysleksji mają swoją dynamikę i zmieniają się wraz z wiekiem. Ryzyko dysleksji można rozpoznać w wieku
przedszkolnym w oparciu o symptomy dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka. Jeśli próby pomocy w for-
mie ćwiczeń stymulujących w klasie 0 i korekcyjno-kompensacyjnych na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I III)
nie przyniosą poprawy, rodzice powinni z dzieckiem udać się na badanie diagnostyczne do poradni psychologiczno-
-pedagogicznej. Opinia o dysleksji rozwojowej wydana po trzeciej klasie szkoły podstawowej jest ważna na cały okres
edukacji szkolnej (zgodnie z nowymi przepisami o pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Badanie diagnostyczne jest
dokonywane w poradni psychologiczno-pedagogicznej przez zespół złożony z psychologa, pedagoga i logopedy. W po-
radni korzysta się w razie potrzeby z konsultacji lekarskich (na przykład okulistycznej, laryngologicznej, foniatrycznej,
psychiatrycznej), aby wykluczyć wadę zmysłu jako przyczynę trudności lub by stwierdzić potrzebę psychoterapii, gdy
pojawią się wtórne zaburzenia nerwicowe, na przykład depresja.
Badanie psychologiczne pozwala ocenić poziom funkcjonowania intelektualnego. Natomiast w badaniach pedagogicz-
nych ustala się, czy trudności w czytaniu i pisaniu występują jednocześnie czy w izolacji, oraz w jakim nasileniu. Ana-
lizuje się jakościowo błędy i rodzaj trudności oraz zestawia te dane z pozostałymi wynikami, aby je zinterpretować.
Ustala się również stopień opanowania programu nauczania i ewentualny wpływ zaniedbania środowiskowego i dydak-
tycznego na umiejętności dziecka.
W wyniku badań stawia się diagnozę ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej, jeżeli:
" stwierdza się prawidłowy rozwój umysłowy,
" występują u dziecka istotne opóznienia rozwoju funkcji (słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, rucho-
wych, integracji tych funkcji), które stanowią podstawę do wykształcenia się umiejętności czytania i pisania,
" występowanie trudności w czytaniu i pisaniu dostrzega się od początku nauki szkolnej,
" objawy są nasilone i długotrwałe, nie ustępują natychmiast po podjęciu terapii pedagogicznej.
Nie rozpoznaje się dysleksji rozwojowej, gdy trudności w nauce są:
" wynikiem złego funkcjonowania narządów zmysłu (niedosłuchu lub wady wzroku),
" efektem inteligencji niższej niż przeciętna lub upośledzenia umysłowego,
" skutkiem schorzenia neurologicznego (MPD, epilepsja),
" wynikiem zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego.
Załącznik nr 2
Symptomy ryzyka dysleksji charakterystyczne dla wieku 6 7 lat (M. Bogdanowicz 2002, 2003)
Lp. Obszar diagnozy Objawy u dziecka
Obniżona sprawność ruchowa (dziecko słabo biega i skacze, ma trudności z wykonywaniem
1. motoryka duża
ćwiczeń równoważnych, ma trudności z uczeniem się jazdy na rowerze, hulajnodze, nartach).
Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi (wiązanie sznurowadeł,
2. motoryka mała
używaniem widelca, nożyczek).
Trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki.
koordynacja
3.
Nieprawidłowe układanie w palcach narzędzia do pisania, trudności z rysowaniem szlaczków,
wzrokowo-ruchowa
odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych.
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących stosunki przestrzenne:
nad pod, za przed, wewnątrz na zewnątrz.
Wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje
głosek, na przykład sosa lub szosza), błędy gramatyczne.
Trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym
funkcje
czasie, trudność z zapamiętywaniem nazw, mylenie nazw zbliżonych fonetycznie, trudność z zapa-
4. słuchowo-językowe
miętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia, pór roku,
kolejnych posiłków, szeregi czterocyfrowe.
Trudności w różnicowaniu głosek podobnych (z s, b p, k g), trudności z wydzielaniem sylab
i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej) oraz
manipulowaniem ze strukturą fonologiczną słów (trudności z wykonaniem poleceń typu: odszukaj
słowa ukryte w nazwie  lewkonia , wymyśl rym do słowa  kotek , o czym myślę: Baba ..aga).
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, na przy-
kład podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru, trudności
5. funkcje wzrokowe z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki, z odróżnianiem kształtów podobnych (figur
geometrycznych, liter m n, l t ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (liter
p b d).
Opóznienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej dziecko nadal jest
6. lateralizacja
oburęczne.
orientacja
Opóznienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: (prawa ręka, lewa noga itp.), w kierunku na
7. w schemacie ciała
prawo i na lewo od siebie (droga na prawo).
i przestrzeni
8. orientacja w czasie Trudności w orientacji w czasie (określanie pory roku, dnia, godziny na zegarze).
Trudności w nauce czytania (dziecko czyta bardzo wolno, głoskuje, nie zawsze dokonuje poprawnej
9. czytanie
wtórnej syntezy, przekręca wyrazy; nie rozumie przeczytanego tekstu).
pierwsze próby Przy pierwszych próbach pisania  pismo lustrzane, zapisywanie wyrazów od strony prawej do
10.
lewej.
pisania
Załącznik nr 3
Prawa i obowiązki ucznia ryzyka dysleksji
" Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczące potrzeb uczniów ryzyka dysleksji i z dysleksją rozwojową
gwarantują prawo do diagnozy, terapii, dostosowania form i metod nauczania i obligują szkołę do udzielania tym
uczniom specjalistycznej pomocy dostosowanej do ich potrzeb i możliwości.
" Szkołę podstawową uznaje się za miejsce rozpoznawania specyficznych trudności w nauce, uzdolnień i predyspozycji
oraz udzielania dzieciom indywidualnego wsparcia. Dokonywanie diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci,
w szczególności objętych wychowaniem przedszkolnym, wynika z obowiązującej od 1 września 2009 r. podstawy
programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
" Proces prowadzonej w szkole diagnozy (obserwacji i rozpoznawania) obejmuje określenie obszarów dobrego funkcjo-
nowania, zdolności, zainteresowań i dążeń ucznia.
" Rozwiązania organizacyjne odnoszące się do pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce mają zapewnić
im wsparcie i zindywidualizowaną pomoc w zależności od dokonanego na poziomie szkoły rozpoznania jego trudności
i uzdolnień. Indywidualizowanie pracy z uczniem należy wprowadzić zarówno na obowiązkowych jak i dodatkowych
zajęciach edukacyjnych.
" Do najważniejszych działań wspierających uczniów ryzyka dysleksji i z dysleksją rozwojową jest opracowanie przez
nauczycieli i specjalistów zindywidualizowanego programu edukacji zawierającego elementy wsparcia.
" W trosce o prawidłowy rozwój psychofizyczny swojego dziecka rodzice powinni wspomagać szkołę w prawidłowym
organizowaniu procesu dydaktycznego, poprzez wypełnianie zaleceń nauczycieli wynikających z obserwacji dziecka
i oceny dojrzałości szkolnej, gotowości szkolnej dziecka orazinformacji specjalistów, a takżeinformacjii zaleceń zawartych
w opinii psychologiczno-pedagogicznej.
" Obowiązkiem ucznia i rodzica jest podjęcie pracy nad trudnościami w ramach form pomocy, jakie zaproponuje mu szkoła.
Szansą skutecznej pomocy jest systematyczna praca dziecka w szkole pod kierunkiem specjalisty terapii pedagogicznej
(lub innego nauczyciela) i w domu z rodzicem. Rodzice ucznia ryzyka dysleksji muszą nabrać przekonania o konieczno-
ści i celowości stałej pracy z dzieckiem w celu umożliwienia mu wyrównania szans edukacyjnych. W przeciwnym razie
trudności będą się nasilały i pogłębiały, a w konsekwencji znacznie ograniczą zdolność dziecka do odnoszenia sukcesów
w dalszej edukacji.
" Rodzice dziecka ryzyka dysleksji powinni wiedzieć, że prawa to nie przywileje ani zwolnienie od pracy, lecz stwo-
rzenie właściwych warunków do uczenia się dziecka i wspieranie go w pracy nad jego problemem.
Załącznik nr 4
Zasady współpracy szkoła rodzice uczeń
Partnerska współpraca z rodzicami:
" zawarcie kontraktu,
" udzielanie wskazówek, jak pracować z dzieckiem w domu,
" wymiana informacji o postępach ucznia lub napotykanych przez niego trudnościach.
Kontrakt zawarty na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustalający warunki współpracy nauczy-
ciela/terapeuty ........................................................................................................ i rodziców (opiekunów) .........................................................................................
...................... dla dobra dziecka dyslektycznego .................................................................................................................. .
1. Nauczyciel/terapeuta zobowiązuje się do:
" organizowania pomocy w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub koordynowania samodzielnej pracy
dziecka w domu,
" informowania o dostępnych materiałach i środkach umożliwiających pomoc uczniom z dysleksją,
" proponowania materiałów do ćwiczeń,
" informowania o postępach dziecka (dwa razy w roku szkolnym),
" proponowania terminów konsultacji dla rodziców,
" odnotowywania udziału ucznia w zajęciach i konsultacjach.
2. Rodzice zobowiązują się do:
" dostarczenia opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i omówienia zaleceń z nauczycielem/terapeutą,
" zapewnienia dziecku materiałów do ćwiczeń,
" kontrolowania systematyczności uczęszczania na zajęcia,
" udziału w konsultacjach z terapeutą i nauczycielami,
" wspierania dziecka w jego działaniach, zachęcania go, rozmawiania z nim, poświęcania mu większej ilości czasu,
interesowania się jego efektami i osiągnięciami w nauce,
" motywowania dziecka do stałych i ciągłych ćwiczeń,
" chwalenia i rozsądnego nagradzania dziecka za efekty pracy, a szczególnie za włożony wysiłek,
" zachowania umiaru w pomocy przy lekcjach.
............................................................................................. ..................................................... .............................................................................................
RODZIC DATA NAUCZYCIEL
TERAPEUTA
.............................................................................................
RODZIC
Załącznik nr 5
Przykładowe formy pomocy uczniom ryzyka dysleksji w szkole
" Udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych lub wyrównawczych prowadzonych według programu ORTOGRAFFITI
z Bratkiem.
" Udział w zajęciach logopedycznych.
" Udział w programie  Czytamy razem 1.
" Współpraca z rodzicami mająca na celu wytyczenie toku pracy.
" Udział w zajęciach rozwijających zainteresowania dziecka (koła zainteresowań, zajęcia ruchowe, udział w wyciecz-
kach szkolnych).
" Wzmacnianie mocnych stron dziecka i poczucia własnej wartości przez udział w konkursach, przedstawieniach te-
atralnych, pełnienie funkcji w klasie.
" Wdrażanie pomocy dydaktycznych ułatwiających naukę czytania i pisania (nakładki do czytania, nasadki).
" Dostosowanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ryzyka dysleksji (załącznik do WSO).
1 program  Czytamy razem organizują PTD i YMCA w Gdyni.
Załącznik nr 6
Wskazówki dla rodziców do pracy w domu
RODZICU, podczas pracy ze swoim dzieckiem pamiętaj, abyś przestrzegał następujących zasad2:
" Dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Przedstawiając mu zadanie do wykonania
lub wydając polecenie, nie pomijaj niczego, co może ci się wydawać zbyt oczywiste bądz proste. Sprawdz, czy dziecko
dobrze zrozumiało, co ma robić i czego od niego oczekujesz. Podawaj tylko proste, krótkie polecenia.
" Pamiętaj:  raz nigdy nie wystarcza  uczenie się dzieci ryzyka dysleksji wymaga niezmiernie wielu ćwiczeń i powtó-
rzeń. Jest to potrzebne, aby dana wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji.
" Naucz dziecko odpowiedzialności za wykonaną pracę przez wykształcenie nawyku jej kontrolowania i poprawiania,
zanim odda ci do sprawdzenia.
" Staraj się pracować z dzieckiem twórczo, w sposób niekonwencjonalny, interesujący. Wykorzystuj nowe pomoce, za-
skakujące formy uczenia się, na przykład niech dziecko uczy się liter, układając ich wzór z ciekawych przedmiotów.
" Staraj się zainteresować dziecko tym, czego się uczy. Dobrze, jeśli samo odkrywa, co powinno wiedzieć.
" Stosuj wzmocnienia (pochwały, nagrody rzeczowe lub miłe wydarzenia). Niektóre z nich wcześniej ustal jako nagrody
i określ zasady ich przyznawania.
" Uczenie i odrabianie zadań domowych organizuj systemem  małych kroków : materiał podziel na części (nie za dużo
naraz).
" Obserwuj dziecko, gdy dostrzegasz znużenie, stosuj krótkie przerwy relaksacyjne połączone z aktywnością
ruchową.
" Wdrażaj porządek i stały rozkład dnia (ta sama pora wstawania, spożywania posiłków, wykonywania obowiązków,
kładzenia się spać). Daje to poczucie spokoju i ładu. Organizm dziecka, zwłaszcza układ nerwowy, ma czas na rege-
nerację.
" Planuj z wyprzedzeniem wszystkie sprawy dodatkowe (nieujęte w rozkładzie dnia), w których dziecko będzie uczest-
niczyć.
" Dyskretnie przypominaj dziecku o jego obowiązkach.
" Daj dziecku czas na odpoczynek po szkole, odrabianie lekcji powinno się odbywać po niezbyt długiej przerwie. Tuż
przed rozpoczęciem pracy niech dziecko wykona kilka ćwiczeń ruchowych przy muzyce.
" Zapewniaj dziecku miłe i spokojne miejsce do odpoczynku i zabawy.
" Stwarzaj dziecku warunki do koncentracji uwagi podczas odrabiania lekcji. Trzeba ograniczyć silne bodzce (wyłącz
głośną muzykę, telewizor, radio, unikaj głośnych rozmów). Wokół stołu do odrabiania lekcji nie eksponuj zabawek, by
nie rozpraszać dziecka.
" Ograniczaj dziecku oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe. Zajęcia te powinny się odbywać we wcześniej
zaplanowanym czasie i być traktowane jako nagroda (dozowana w ścisłych granicach czasowych). W zamian bardzo
wskazane jest wyjście z dzieckiem na spacer lub udział raz w tygodniu w zajęciach sportowych, plastycznych czy
tanecznych.
" Dostosuj ilość nauki do możliwości psychofizycznych dziecka.
" Rozbudzaj w dziecku zainteresowania.
" Dbaj o prawidłową dietę, bogatą w białko i nienasycone kwasy tłuszczowe (ryby, owoce morza, tran, witaminy
A+E).
" Pilnuj, aby przystępując do nauki, dziecko nie było głodne ani spragnione.
" Ucz dziecko relaksacji.
2 Na podstawie publikacji M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńskiej, Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
Załącznik nr 7
Przykładowe formy pomocy dla rodziców w szkole
" Prowadzenie konsultacji indywidualnych ze specjalistą terapii pedagogicznej  udzielanie wskazówek do pracy
w domu z dzieckiem.
" Umożliwianie rodzicom dostępu do nowości wydawniczych, programów multimedialnych.
" Prowadzenie szeroko dostępnej gazetki informacyjnej.
" Udzielanie wsparcia rodzicom w postaci szkoleń, konsultacji.
" Ścisły kontakt z wychowawcą i nauczycielami w celu opracowania planu pokonywania trudności na zajęciach eduka-
cyjnych (dzielenie się spostrzeżeniami, pomysłami, wzajemna wymiana doświadczeń).
" Aranżowanie spotkań pomiędzy rodzicami, nauczycielami i specjalistami spoza szkoły.
" Wskazywanie stron internetowych, które zawierają publikacje na temat dysleksji.
Załącznik nr 8
Założenia i cele Programu Edukacyjno-Terapeutycznego ORTOGRAFFITI z Bratkiem
Program ORTOGRAFFITI z Bratkiem jest przeznaczony do wdrożenia na pierwszym etapie edukacyjnym. Jego głównym
celem jest kształtowanie gotowości i doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Ponadto program umożliwia osiągnięcie następujących celów terapeutycznych:
" Rozwój emocjonalny przez: dostrzeganie stanów emocjonalnych bohaterów bajek, rozpoznawanie własnych emocji,
nazywanie uczuć i stanów emocjonalnych, kontrolowanie i wyrażanie ich w odpowiedni sposób.
" Rozwój umiejętności społecznych przez: analizowanie sytuacji prezentowanych w bajkach, integrowanie zespołu,
systematyczne tworzenie nawyków konstruktywnych zachowań, dążenie do akceptacji innych i tolerancji, budowanie
poczucia bezpieczeństwa i zaufania oraz właściwych relacji w grupie.
" Stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych.
" Kształtowanie wrażliwości i świadomości fonologicznej.
" Doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia.
" Kształtowanie wrażliwości i świadomości ortograficznej.
" Rozwijanie twórczego myślenia i wyobrazni.
" Wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie edukacji matematycznej.
" Uzupełnianie wiadomości i umiejętności wynikających z zaniedbania środowiskowego, deficytów rozwojowych, słab-
szej predyspozycji psychofizycznej i intelektualnej.
" Stymulowanie sfery motywacyjnej rozwoju.
" Budowanie wiary we własne siły i możliwości.
" Motywowanie do pokonywania trudności.
" Rozwijanie zainteresowań.
" Wzmacnianie mocnych stron.
Załącznik nr 9
Wskazówki do pracy w domu na podstawie programu ORTOGRAFFITI z Bratkiem
" Dziecko powinno pracować systematycznie w domu, kontynuując pracę rozpoczętą w szkole. Najlepiej wykonywać
ćwiczenia codziennie 15 30 minut.
" Do pracy w domu służą specjalne karty pracy domowej, oddzielne do każdej jednostki lekcyjnej. Na drugiej stronie
karty pracy domowej znajduje się karta oceny dziecka, gdzie nauczyciel zaznacza czy uczeń pracował sumiennie
i w jakim zakresie osiągnął postępy. Dzięki temu rodzice otrzymują systematyczną informację na temat zaangażo-
wania i postępów dziecka w pracy.
" Ćwiczenia należy rozwiązywać ołówkiem, by w razie popełnienia błędu móc go z łatwością skorygować. Po zakoń-
czeniu pracy z danym zeszytem nie powinno w nim być żadnych błędów.
" Rodzic powinien sprawdzić pracę dziecka i wspólnie z nim nanieść ewentualne poprawki. Należy pamiętać o tym, żeby
nie podkreślać błędnie zapisanych wyrazów  należy pokazać prawidłowy wzorzec (na przykład na oddzielnej kartce),
polecając dziecku poprawę (wymazanie wyrazu błędnie zapisanego i wpisanie poprawnego zapisu). Wypracowujemy
w ten sposób u dziecka nawyk autokorekty.
Bibliografia
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska, Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
M. Bogdanowicz, O dysleksji. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1994.
M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
I. Mańkowska, M. Rożyńska, ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Przewodnik dla nauczyciela, Gdynia 2010.
M. Bogdanowicz, R. Daruk, B. Ingielewicz, Czytamy razem. Program doskonalenia umiejętności czytania i rozwijania
myślenia, Gdańsk 2009.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Spotkania z rodzicami w szkole Scenariusz zebrania rodziców uczniów
scenariusz spotkania z rodzicami
Scenariusz spotkania z rodzicami
Scenariusz spotkania?gustacji 1 1
Dobre maniery czyli sztuka życia sprzyjająca pozytywnym zachowaniom społecznym wśród dzici klas I
Ćwiczenia ortograficzne dla uczniów klasy III
Scenariusz warsztatu przygotowującego uczniów do wyboru zawodu
Program zajęć wyrównawczych z matematyki dla uczniów klas IV VI szkoly podstawowej
Tematy dla klas III do opracowania
prezentacja indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniow klas iiii szkol podstawowych

więcej podobnych podstron