Natura 2000 Dyrektywa Siedliskowa (1)




Natura 2000 - Dyrektywa Siedliskowa (1)



P {
FONT-SIZE: 10pt; MARGIN: 0px 5px; TEXT-INDENT: 25px; LINE-HEIGHT: 120%; FONT-FAMILY: Arial; TEXT-ALIGN: justify
}
.rys {
FONT-SIZE: 8pt; MARGIN: 0px; TEXT-INDENT: 0px; LINE-HEIGHT: 100%; FONT-FAMILY: Arial Narrow; BACKGROUND-COLOR: #d5d5bf; TEXT-ALIGN: center
}



  






artykuł opublikowany
w kwartalniku "Parki Narodowe" Nr 2/2003 s.3-8 


  
  
"NATURA 2000"
    
Dyrektywa Siedliskowa

założenia, realizacja, perspektywy (1)
     



Jezioro dystroficzne (naturalne dystroficzne zbiorniki wodne)
otoczone płem mszarnym (obniżenia dolinkowe i pła mszarne). Rezerwat
Leśne Oczko, Kaszubski Park Krajobrazowy, SOO Lasy Mirachowskie

    
Ogólna charakterystyka
    
Do najważniejszych aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących ochrony
przyrody należy Dyrektywa Rady EWG w sprawie ochrony siedlisk
przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny 92/43/EWG (Council
Directive 92/43/EEC of 21 May on the conservation of natural habitats and
of wild flora and fauna), uchwalona 21 maja 1992 i zmieniona
Dyrektywą 97/62/EWG. w skrócie powszechnie jest nazywana Dyrektywą
Siedliskową (Habitat Directive). Stanowiona jedno
z najskuteczniejszych narzędzi wdrażania postanowień Konwencji
Berneńskiej o ochronie europejskiej przyrody żywej i naturalnych
siedlisk (Convention on the Conservation of Europaean Wildlife and Natural
Habitats) z 1979 r., z którą stanowi spójną całość. Dyrektywa
składa się z 24 artykułów, odnoszących się do aspektów prawnych,
finansowych i naukowych, oraz z 6 załączników. 
  

Wilgotne zagłębienie międzywydmowe (porośnięte przez
wrzosowiska). Rezerwat Mierzeja Sarbska, SOO Mierzeja Sarbska

  
Podstawowym celem Dyrektywy Siedliskowej jest ochrona różnorodności
biologicznej na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej. Zadanie
to ma być realizowane poprzez 1/ ochronę siedlisk zagrożonych lub/i
reprezentatywnych dla poszczególnych regionów biogeograficznych
zjednoczonej Europy, 2/ zachowanie roślin i zwierząt rzadkich
i zagrożonych na terenie Wspólnoty, realizowaną poprzez ochronę
gatunkową i/lub ochronę ich siedlisk. Tym dwu blokom tematycznym
podporządkowana jest cała struktura wewnętrzna dyrektywy. Artykuł 1
zawiera definicje, art. 2 określa cele dyrektywy (Niniejsza dyrektywa ma
na celu przyczynienie się do zapewnienia różnorodności biologicznej
poprzez ochronę siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny na
europejskim terytorium państw członkowskich ... . Działania podejmowane
zgodnie z niniejszą dyrektywą będą zaprojektowane tak, aby zachować
siedliska przyrodnicze oraz gatunki dzikiej flory i fauny będące
przedmiotem zainteresowania Wspólnoty w stanie sprzyjającym ochronie
albo odtworzyć taki stan ... i ... będą uwzględniać wymogi gospodarcze,
społeczne i kulturalne oraz cechy regionalne i lokalne), art.
3-9 dotyczą ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków,
natomiast art. 12-16
obejmuje zagadnienia dotyczące ochrony gatunkowej.
Fundamentalne znaczenie ma tu artykuł 3: Zostanie utworzona spójna
Europejska Sieć Ekologiczna specjalnych obszarów ochrony, pod nazwą Natura
2000. Sieć ta, złożona z obszarów, w których znajdują się
rodzaje siedlisk przyrodniczych wymienionych w załączniku i i
siedliska gatunków wymienionych w załączniku II, umożliwi zachowanie
tych typów siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków w stanie
sprzyjającym ochronie w ich naturalnym zasięgu lub ... odtworzenie
takiego stanu ... Każde państwo członkowskie weźmie udział
w tworzeniu Natury 2000 proporcjonalnie do reprezentacji na jego
terytorium siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, o których
mowa ... w tym celu każde państwo członkowskie wyznaczy ... specjalne
obszary ochrony (SOO). Artykuły 4-16 regulują przede wszystkim kryteria
typowania, procedury powoływania SOO oraz zasady ochrony siedlisk
przyrodniczych i gatunków, tych ostatnich zarówno na SOO, jak
i poza nimi; chronione siedliska i gatunki oraz kryteria
wyznaczania SOO zostały wymienione w załącznikach omówionych
w dalszej części niniejszego artykułu. Artykuł 17 dyrektywy reguluje
zasady sporządzania raportów, art. 18 zaleca prowadzenie odpowiednich
badań naukowych i monitoringu siedlisk, art. 19 określa procedury
zmiany załączników, art. 20-21 zaleca utworzenie komitetu wspierającego
prace Komisji Europejskiej i określa podstawowe zasady jego
działania, art. 22 reguluje zasady reintrodukcji i introdukcji
gatunków. 
  
   

Zmiennowilgotna łąka trzęślicowa. Rezerwat Piaśnickie
Łąki, Nadmorski Park Krajobrazowy, SOO Piaśnickie Łąki
  
   
Znaczna część definicji stosowanych w Dyrektywie Siedliskowej
została wprowadzona do obowiązującej obecnie Ustawy o Zmianie Ustawy o
Ochronie Przyrody z 7 grudnia 2000 roku, a pozostałe znalazły
się w przygotowywanym projekcie nowej Ustawy, dostępnym m. in. na
stronach internetowych Ministerstwa Środowiska, Klubu Przyrodników
i Salamandry. w części pojawiły się jako nowe w polskiej
ochronie przyrody, a ponieważ niektóre z nich odbiegają od
przyjętych u nas w ekologii
budziły i budzą nadal pewne
kontrowersje, zwłaszcza siedlisko gatunku. Najwięcej dyskusji wywołało
jednak pojęcie (i ochrona) siedlisk przyrodniczych, które
w rozumieniu Dyrektywy Siedliskowej (i w ślad za nią Ustawy)
"oznaczają obszary lądowe lub wodne wyodrębnione w oparciu o cechy
geograficzne, abiotyczne i biotyczne, zarówno całkowicie naturalne,
jak i półnaturalne. W ich obrębie szczególne znaczenie mają
siedliska przyrodnicze będące przedmiotem zainteresowania Wspólnoty (w
skrócie o znaczeniu wspólnotowym), które występują na terenie państw
Wspólnoty i: ● są zagrożone zanikiem w swoim naturalnym zasięgu lub ●
mają niewielki obszar występowania w wyniku regresji lub uwarunkowań
naturalnych lub ● są doskonałymi przykładami cech typowych dla regionów
biogeograficznych, na obszarze których leżą kraje Wspólnoty Europejskiej
(alpejski, atlantycki, kontynentalny, makaronezyjski
i śródziemnomorski). Polska niemal w całości leży
w obszarze kontynentalnymi w bardzo niewielkiej części
w alpejskim. Za typy siedlisk o priorytetowym znaczeniu (priorytetowe
siedliska przyrodnicze) Wspólnota ponosi szczególną odpowiedzialność, gdyż
ich zasięgi w całości lub większej części mieszczą się na terenie
Wspólnoty; w praktyce oznacza to uzależnienie dalszego ich istnienia
od właściwych działań ochronnych prowadzonych przez kraje członkowskie (to
samo dotyczy gatunków priorytetowych). 


Stan ochrony siedliska przyrodniczego oznacza sumę oddziaływań na
siedlisko przyrodnicze i jego typowe gatunki; oddziaływania te mogą
mieć wpływ na rozmieszczenie, strukturę i funkcjonowanie tego
siedliska, a w odniesieniu do stanu ochrony gatunków
wpływ na
rozmieszczenie i wielkość populacji. Wśród gatunków, będących
przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, są gatunki podatne na zagrożenie
(które w najbliższej przyszłości mogą stać się zagrożonymi, o ile
nadal będą utrzymywać się czynniki zagrożenia), rzadkie (odpowiadające
kategorii R w czerwonych listach), endemiczne i wymagające
specjalnej uwagi na charakter ich siedliska oraz w różny sposób
zagrożone eksploatacją. Do gatunków zagrożonych na terenie Wspólnoty nie
zalicza się osiągających tu kres swego zasięgu, w którego centrum nie
są zagrożone. Obszar o znaczeniu Wspólnotowym jest to ostoja, która
w znaczący sposób przyczynia się do zachowania lub odtworzenia stanu
sprzyjającego ochronie środowiska przyrodniczego wymienionego
w załączniku i lub gatunku z załącznika II, a także może
znacząco przyczynić się do spójności Sieci Natura 2000. Specjalny obszar
ochrony (SOO) oznacza obszar mający znaczenie dla Wspólnoty wyznaczony
przez akt prawny, administracyjny lub umowę, w którym stosowane są
konieczne działania ochronne w celu zachowania siedlisk
przyrodniczych i/lub populacji gatunków, dla których obiekt został
wyznaczony. 
  
O ile problematyka ochrony gatunków jest powszechnie znana, podobnie
jak same gatunki są dobrze wydzielone, opisane i stosunkowo dobrze
poznane pod względem zasięgów, biologii, zagrożeń i innych cech,
a także standardem jest już ochrona gatunków poprzez ochronę ich
siedlisk, to zagadnienie chronionych siedlisk przyrodniczych jest u nas
nowe, które pojawiło się dopiero w trakcie prac nad Natura 2000
i zostało wprowadzone do naszego prawa ochrony przyrody pod wpływem
Dyrektywy Siedliskowej. Typy siedlisk przyrodniczych będących w kręgu
zainteresowań Wspólnoty, których ochrona wymaga wyznaczenia specjalnych
obszarów ochrony to tytuł załącznika I, który zawiera wykaz 197 rodzajów
siedlisk, w tym 61 priorytetowych. Ich opisy i zasady
identyfikacji są zebrane w osobnym "Podręczniku interpretacji
siedlisk europejskich (Interpre- tation manual of Europaean habitats).
Opis każdego typu siedliska w "Podręczniku ... zawiera m. in. takie
cechy siedlisk, jak numer kodu Natura 2000, definicja, zasięg
geograficzny, gatunki roślin i zwierząt oraz zbiorowiska roślinne lub
syntaksony wyższej rangi związane z danym typem siedliska jako ich
wyznaczniki, występowanie w kompleksach przestrzennych, zróżnico-
wanie lokalnosiedliskowe i regionalne, dynamika, odniesienia do
innych systemów, w tym innych szkół klasyfikacji roślinności, a także
kody CORINE i siedlisk Palearktyki. Bardzo ważną rolę pełnią tu
zbiorowiska roślinne, które stanowiąc najbardziej syntetyczne odbicie
uwarunkowań siedliskowych są najlepszymi identyfikatorami typów siedlisk
przyrodniczych. Jednak, zdaniem autora niniejszego artykułu, kryteria
wydzielania siedlisk przyrodniczych w Podręczniku są w wielu
przypadkach niejednorodne, co komplikuje i tak niełatwe zadanie
identyfikacji siedlisk i różnych problemów z nimi związanych,
np. oceny zagrożeń czy reprezentatywności. a więc w niektórych
przypadkach całe typy siedlisk mieszczą się w granicach amplitudy
ekologicznej jednego zespołu roślinnego w ujęciu fitosocjologicznej
szkoły środkowo-europejskiej (np. lasu grądowego Galio-Carpinetum),
w innych
zawierają się w zakresie związku, rzędu lub klasy
zespołów (np. słone łąki z rzędu Glauco-Puccinetalia), a w jeszcze
innych mieszczą się tu także całe heterogeniczne kompleksy, jak np. ujścia
rzek, duże płytkie zatoki, laguny, morskie klify, wyspy północnego Bałtyku
i inne. Odpowiadają one jednostkom znacznie wyższego rzędu w
klasyfikacji biotopów HELCOM przeprowadzonej w 1998 r. dla potrzeb
czerwonej listy biotopów strefy przymorskiej krajów nadbałtyckich,
mianowicie kompleksom biotopów. 
  
Załącznik II zawiera gatunki roślin i zwierząt będące przedmiotem
zainteresowania Wspólnoty, których ochrona wymaga wyznaczenia specjalnych
obszarów ochrony, a ich lista obejmuje 360 taksonów roślin
i grzybów oraz 222 gatunki zwierząt (z wyjątkiem ptaków, których
dotyczy Dyrektywa Ptasia). Wraz z siedliskami przyrodniczymi są one
podstawą wyznaczania SOO. Niezależnie od ochrony obszarowej, dyrektywa
zaleca ochronę gatunkową: załącznik IV wylicza gatunki roślin
i zwierząt będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, które
wymagają ścisłej ochrony. Ich wykaz obejmuje 59 gat. roślin i 308
gat. zwierząt, a zasady ochrony nie różnią się istotnie od przyjętych
w Polsce. Załącznik V obejmuje rośliny i zwierzęta, których
eksploatacja i pozyskanie ze stanu dzikiego mogą podlegać zarządzaniu,
natomiast Załącznik VI wylicza zabronione metody odławiania
i zabijania zwierząt. 
  
Dyrektywa określa procedury wyznaczania SOO oraz podstawowe zasady
ochrony ich przyrody oraz użytkowania. Państwa członkowskie mają zatem m.
in. obowiązek ustalenia i skutecznej realizacji działań ochronnych,
aby nie dopuścić do utraty walorów przyrody SOO, opracować plany
zagospodarowania przygotowane specjalnie dla SOO lub zintegrowane
z innymi planami rozwoju w przypadku gospodarczego użytkowania
SOO, a także uwzględniać zadania ochrony przyrody w SOO
w planach sporządzanych dla ich sąsiedztwa. Ochrona gatunków
i siedlisk priorytetowych może być finansowana lub współfinansowana
przez Wspólnotę. Merytoryczne warunki tworzenia SOO są zawarte
w załączniku III Kryteria wyboru obszarów kwalifikujących się
dookreślenia jako obszary będące przedmiotem zainteresowania Wspólnoty
i wyznaczenia jako specjalne obszary ochrony. Brane są tu pod uwagę
m. in. takie cechy siedlisk przyrodniczych jak stopień reprezentatywności,
zajmowana powierzchnia oraz stopień zachowania i możliwość odbudowy,
a w odniesieniu do gatunków
wielkość i zagęszczenie
populacji w ostoi w stosunku do całości w granicach
państwa, stan zachowania ich siedlisk, stopień izolacji. Dane te, wraz
z innymi elementami przyrodniczej charakterystyki poszczególnych SOO
są zawarte w Standardowym Formularzu Danych, niezbędnym dla
wytypowania i powołania ostoi. Procedura powoływania SOO obejmuje 3
etapy: w pierwszym kraj członkowski lub kandydujący przygotowuje
krajową listę obszarów Natura 2000, następnie Komisja Europejska ocenia
propozycje i tworzy listę Obszarów o Znaczeniu Wspólnotowym, po czym
kraj członkowski formalnie ustanawia każdy z zaakceptowanych
obszarów. Należy podkreślić, że jeszcze w żadnym z krajów
członkowskich Sieć Natura 2000 formalnie nie funkcjonuje i w całej
Piętnastce oraz w dziesięciu krajach kandydujących jest ona
przygotowywana równolegle, przy czym stopień zaawansowania prac jest dość
zróżnicowany w obrębie obu grup krajów, niezależnie od ich
statusu. 
  

Torfowisko wysokie (kotłowe, w zagłębieniu
wytopiskowym), proj. rezerwat Żuromino, KaszubskiPark
Krajobrazowy,SOO Jeziora Raduńsko-Ostrzyckie.

ciąg dalszy
>>>
  
    
    
    


Wyszukiwarka