czesc opisowa proj zag teren


Projekt Budowlany PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA TERENU
CZŚĆ OPISOWA
1. PRZEDMIOT INWESTYCJI
Przedmiotem inwestycji jest przebudowa istniejÄ…cego mostu, polegajÄ…ca na remoncie i wzmocnieniu betono-
wej konstrukcji przęseł oraz przylegających ceglanych murów oporowych.
Zakres inwestycji obejmuje tak\e budowę, obok mostu, kładki dla pieszych. Konieczność wykonania kładki
wynika z poszerzenia jezdni na moście kosztem dotychczasowych chodników.
Na czas trwania robót most będzie zamknięty. Ruch samochodowy i pieszy zostanie skierowany na zaprojek-
towany tymczasowy objazd.
Wszystkie prace związane z przebudową mostu i budową kładki dla pieszych planowane są do wykonania w
ciągu jednego sezonu budowlanego, w okresie kwiecień-listopad.
2. ISTNIEJCE ZAGOSPODAROWANIE TERENU
Most
Rozpatrywany most poło\ony jest w ciągu ul. 1-go Maja, która stanowi w obszarze miasta Jeziorany odcinek
drogi wojewódzkiej nr 593. Przeszkodę dla mostu jest głęboki jar- zagłębienie terenu, w którym kiedyś płynął
ciek wodny, a obecnie usytuowana jest sieć uzbrojenia terenu w postaci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Obiekt został zbudowany przed 1939 rokiem. W czasie wojny przęsła mostu uległy zniszczeniu.
Odbudowa została wykonana w roku 1948 - zniszczone pierwotne sklepienia ceglane zastąpiono łukami be-
tonowymi.
Podstawowe dane techniczne mostu przedstawiają się następująco :
- rozpiętości przęseł w świetle 3x5,60 m
- szerokość jezdni 5,68 m
- szerokość chodników 2x0,85 m
- szerokość gabarytowa mostu 8,30 m
- dÅ‚ugość caÅ‚kowita mostu ok. 25,6÷26,2 m
- odwodnienie mostu powierzchniowe.
Jezdnia na moście posiada nawierzchnię bitumiczną, która przykrywa pierwotną nawierzchnię z brukowca.
Na chodnikach uło\ony jest beton monolityczny i prefabrykaty betonowe.
Szerokość chodników na długości mostu i przyległych murów oporowych, nie spełnia wymagań bezpieczeń-
stwa ruchu pieszego.
Balustrada wykonana jest w postaci \elbetowych słupków z pochwytem i wypełnieniem z rur stalowych.
Filary mają konstrukcję masywną ceglaną. W czasie powojennej odbudowy mostu korpusy filarów zostały
otynkowane i obetonowane.
Przyczółki mają, podobnie jak filary, konstrukcję ceglaną otynkowaną i obetonowaną.
Do konstrukcji mostu z obu stron przylegają ceglane i kamienne mury, które stanowią przedłu\enie przyczół-
ków i pełnią rolę konstrukcji oporowych.
Mury od strony Olsztyna
Mur od strony wschodniej (wzdłu\ ul. Mostowej) posiada, prawie na całej długości, konstrukcję kamienną.
Jedynie koniec muru długości ok. 1,7 m, bezpośrednio przylegający do przyczółka mostu, jest wykonany z
cegły. Wzdłu\ muru ustawiona jest balustrada w postaci \elbetowych słupków z pochwytem i wypełnieniem z
rur stalowych.
Mur od strony zachodniej ma konstrukcję kamienno-ceglaną. Część ceglana muru przylega bezpośrednio do
przyczółka mostu i jest całkowicie otynkowana. Na całej długości wykonane są a\urowe murowane balustra-
dy ceglane, częściowo otynkowane.
Mury od strony Dobrego Miasta
Stanowią przedłu\enie konstrukcji mostu. Oba mury, od strony wschodniej i zachodniej, mają blizniaczą kon-
strukcję o długości odpowiednio 11,35 m i 16,73 m.
Nawierzchnia jezdni i chodników oraz szerokości jezdni i chodników, są takie same jak na długości mostu.
Mury posiadają konstrukcję całkowicie ceglaną, pokrytą częściowo tynkiem w miejscach wykonywanych do-
raznych napraw. Wysokość murów jest zmienna, dostosowana do nachylenia skarpy. Maksymalna wysokość
wynosi ok. 7,5 m, licząc od poziomu gruntu do gzymsu muru. W górnej części murów pod gzymsami wykon-
struowane są fryzy z niewielkimi arkadami. Na koronie murów uło\one są betonowe płyty prefabrykowane,
pełniące rolę konstrukcji chodnika i gzymsu. Konstrukcja balustrad na długości murów jest identyczna jak na
moście. Do muru od strony wschodniej przylegają betonowe schody skarpowe z balustradą z rur stalowych.
Teren, na którym znajduje się most wraz z murami oporowymi, poło\ony jest na działkach geodezyjnych:
TRAB - MOSTY. Projektowanie. Nadzory
Projekt Budowlany PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA TERENU
- obręb 1 miasto Jeziorany :
Nr 51 -
właściciele: Skarb Państwa
droga
władający: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, ul. Pstrowskiego 28 b
Nr 50/66 -
właściciele: Gmina Jeziorany
władający:
Nr 171/57 -
właściciele: Gmina Jeziorany
władający:
Zieleń
W granicach objętych niniejszym opracowaniem nie występują tereny zieleni urządzanej.
W bezpośrednim sąsiedztwie mostu i murów oporowego od strony zachodniej, na dojezdzie od Olsztyna i
Dobrego Miasta, na skarpie rosną pojedyńcze drzewa.
Sieć uzbrojenia terenu
Do konstrukcji mostu i muru oporowego, od strony wschodniej, podwieszone sÄ… kable telekomunikacyjne w
stalowych rurach osłonowych.
W nadsypce mostu i murów oporowych, wzdłu\ chodnika od strony zachodniej, usytuowany jest kabel tele-
komunikacyjny.
Na skarpie od strony Dobrego Miasta, przy murze oporowym od strony zachodniej, usytuowany jest kolektor
kanalizacji deszczowej wraz ze studniÄ… rewizyjnÄ….
Przed mostem, w obrębie chodnika na dojezdzie od strony Olsztyna, przebiega wodociąg i kanalizacja desz-
czowa.
3. PROJEKTOWANE ZAGOSPODAROWANIE TERENU
3.1. Zakres przebudowy i zmiany w stosunku do stanu istniejÄ…cego
Most i dojazdy
Projektowane zagospodarowania terenu nie wykracza poza istniejÄ…ce granice zabudowy (granice pasa dro-
gowego) tj. działkę geodezyjną nr 51 i obejmuje następujące elementy :
- przebudowę istniejącego mostu tj. wzmocnienie konstrukcji przęsłowej oraz przebudowę przekroju po-
przecznego,
- naprawę konstrukcji podpór mostu,
- wzmocnienie konstrukcji murów oporowych,
- prace konserwatorskie obejmujące restaurację wszystkich elementów i detali o charakterze historycznym
(zabytkowym) na moście i murach oporowych.
W wyniku przebudowy ulegnie poszerzeniu jezdnia na moście (do 6,5 m) i zwiększy się nośność mostu.
KÅ‚adka dla pieszych
Zaprojektowano na działce nr 171/57, będącej własnością Gminy Jeziorany, budowę nowej kładki dla pie-
szych. Obiekt składać się będzie z przęsła stalowego i \elbetowego.
Przęsło stalowe tworzy kratownica przestrzenna swobodnie podparta, wykonana z rur spawanych bezpo-
średnio między sobą bez blach węzłowych. Przekrój poprzeczny składa się z 3 rur " 323,9 mm o zmiennej
grubości ścianek na długości przęsła. Pas górny tworzą 2 rury usytuowane w rozstawie 2,60 m. Pas dolny
składa z pojedyńczej rury. Odległość osiowa pasów wynosi 2,00 m. Krzy\ulce wykonane są z rur " 108 mm
Pomost kładki tworzą poprzecznice z HEB 140, podłu\nice z HEB 100 oraz blacha pomostu grub. 8 mm .
Na końcach przęsła, dla oparcia konstrukcji kładki na ło\yskach, zastosowano poprzecznice podporowe w
postaci spawanej blachownicy.
Podstawowe dane techniczne przęsła stalowego kładki przedstawiają się następująco :
- rozpiętość teoretyczna 43,01 m
- szerokość pomostu ok. 2,50 m
- szerokość gabarytowa ok. 2,92 m
- długość całkowita kładki 44,35 m.
Przęsło \elbetowe tworzy płyta monolityczna, oparta na konstrukcji kamiennego muru oporowego i ściance
pionowej filara. Przęsło w planie ma kształt trapezowy. Największa szerokość, licząc od krawędzi przęsła do
TRAB - MOSTY. Projektowanie. Nadzory
Projekt Budowlany PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA TERENU
lica muru kamiennego, wynosi ok. 4,20 m. Największa długość, licząc w świetle lica ścianki filara i muru ka-
miennego, równa jest ok. 5,60 m.
Na całej powierzchni przęsła zastosowano, podobnie jak na przęśle stalowym, nawierzchnię z asfaltu twardo-
lanego grub. 4 cm.
Wzdłu\ zewnętrznej krawędzi zaprojektowano masywną balustradę murowaną z cegły klinkierowej, która
będzie stanowić przedłu\enie istniejącej balustrady, ustawionej na koronie muru kamiennego.
Przyczółek usytuowano na końcu kładki od strony Dobrego Miasta.
Przyjęto konstrukcję \elbetową z korpusem masywnym i skrzydłami wspornikowymi. Jako posadowienie
przyczółka zastosowano ruszt palowy z pali wierconych " 400 mm .
Filar zaprojektowano jako pełnościenny \elbetowy, posadowiony na ruszcie palowym z pali wierconych
" 400 mm. W górnej części filara zastosowano ściankę pionową, pełniącą rolę ścianki \wirowej dla przęsła
stalowego i podpory dla przęsła \elbetowego.
Zieleń
W projekcie przyjęto wycinkę 2 drzew kolidujących z zakresem robót (budowa kładki dla pieszych) oraz przy-
cięcie konarów drzew usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie.
W granicach niniejszego projektu nie przewiduje się zieleni urządzanej, oprócz obsiania skarp trawą.
Ewentualne zniszczenie istniejącej zieleni w strefie prowadzonych prac remontowych zostanie usunięte tak,
aby stan zieleni nie był gorszy ni\ przed przebudową.
Sieć uzbrojenia terenu
Z uwagi na występujące kolizje z projektowanym zakresem robót, przewidziano niezbędną przebudowę ist-
niejącej zewnętrznej sieci uzbrojenia terenu tj. wodociągu i kabli telekomunikacyjnych.
Na przebudowę zewnętrznych sieci uzbrojenia terenu, zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt. 11 Prawa budowla-
nego, nie jest wymagane pozwolenie na budowÄ™.
Zaplecze budowy
Zaplecze budowy w czasie trwania przebudowy mostu usytuowane będzie w obrębie pasa drogowego (dział-
ka nr 51)na zamkniętych odcinkach drogi wojewódzkiej nr 593. Dokładne usytuowanie zaplecza budowy po-
zostawia się Wykonawcy robót.
3.2. Ochrona konserwatorska i miejscowy plan zagospodarowania
Teren objęty projektowanym przedsięwzięciem podlega ochronie konserwatorskiej.
Na rozpatrywanym obszarze brak jest aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
4. ODDZIAAYWANIE NA ÅšRODOWISKO
Projektowana inwestycja nie została zaliczona do kategorii mogących znaczącą oddziaływać na środowisko,
dla których wymagane jest sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko i uzyskanie  decyzji środowi-
skowej .
Celem złagodzenia przewidywanych ucią\liwych oddziaływań na środowisko podczas prowadzenia prac re-
montowych przewiduje siÄ™ :
- poinformować u\ytkowników terenu w regionalnych mediach o mo\liwości wystąpienia czasowych
ucią\liwości środowiskowych związanych z prowadzoną przebudową obiektu,
- prowadzić prace rozbiórkowe w porze dziennej maszynami i urządzeniami o jak najmniejszej hałaśliwości,
- zabezpieczyć teren robót przed nadmiernym zapyleniem powietrza.
Sporządził :
Zbigniew Bartnikowski
TRAB - MOSTY. Projektowanie. Nadzory


Wyszukiwarka