Konstruktor klasy jest to specjalna metoda która jest wywoływana zawsze gdy klasa jest inicjowana. Jest to potrzebne do przydzielenia polom wartości początkowych. Konstruktor i destruktor nie zwraca żadnej wartości. Nie jest on jednak typu void! Nazwa konstruktora jest dokładnie taka sama jak nazwa klasy:
class KLASA { public: int x; KLASA(); //konstruktor ~KLASA(); //destruktor }; Destruktor jest wywoływany gdy klasa nie będzie więcej używana. Np zakończenie funkcji main, lub innej funkcji. Jest on poto żeby np. zwolnić pamięć przydzieloną dynamicznie w danej klasie. Ani konstruktor ani destruktor nie jest wymagany. Można stosować sam konstruktor do przydzielenia wartości początkowych. Destruktor w tym momencie nie jest niezbędny. Proponuję uruchomić poniższy projekt krok po kroku. Pokaże on kiedy zostanie wywołany konstruktor a kiedy destruktor. Konstruktor jest również metodą którą można przeciążyć. Przy inicjowaniu klasy trzeba podać parametr(y) dla konstruktora. Dokładnie tak samo jak się wywołuje funkcję. Np:
KLASA MojaKlasa (1,"obiekt") Przy takim wywołaniu musi być zdefiniowany konstruktor który potrzebuje takie parametry wywołania.