Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 1


Politechnika Śląska
Wydział Organizacji i Zarządzania
Katedra Podstaw Systemów Technicznych
EKSPLOATACJA SYSTEMÓW TECHNICZNYCH
- LAB.
Ćwiczenie 1
Wprowadzenie do MP2
Opracował:
dr in\. Andrzej Wieczorek
Plan ć
ćwiczenia
ć
ć
1. Zapoznanie się z warunkami laboratorium z przedmiotu Eksploatacja systemów
technicznych.
2. Zapoznanie się z podstawowymi informacjami ułatwiającymi poruszanie się po systemie
MP2.
Zabrze 2008
Zapoznanie się z podstawowymi informacji ułatwiającymi poruszanie się po
systemie MP2.
Zadanie 1:
Dokonać przeglądu modułów systemu MP2.
Rozwiązanie:
Rozpoznanie podstawowych modułów MP2 powinno polegać na uruchomieniu
podstawowych aplikacji tego systemu, a następnie na zapoznaniu się z poszczególnymi jej
zakładkami oraz polami i komunikatami pomocniczymi, które one zawierają. W celu
zapoznania się z aplikacjami systemu MP2 nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną
sekwencję działań.
1. W menu Działania wybierz moduł Obiekty aplikację Obiekt.
2. Wybierając wskaznikiem myszy poszczególne zakładki i wciskając lewy jej klawisz
zapoznaj się z polami znajdującymi się w obszarze tych zakładek.
3. W celu wyjaśnienia w systemie MP2 znaczenia dowolnego pola ustaw wskaznik myszy
nad jego obszarem, wciśnij lewy jej klawisz, a następnie wybierz klawisz F1.
4. Zapoznaj się z pozostałymi aplikacjami systemu MP2, uruchamiając je poprzez wybór
odpowiednich opcji w ramach menu Działania, a następnie wykonaj działania,
wymienione w punktach 2  3.
Zadanie 2:
Zapoznać się z informacjami pomocniczymi (help) o systemie MP2.
Rozwiązanie:
Realizacja zadań wspomagających zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem ruchu środków
technicznych z wykorzystaniem systemu MP2 wymaga często zapoznania się z wybranymi
informacjami o tym systemie. Konieczne jest wówczas przeprowadzenie poni\ej
przedstawionej sekwencji działań.
1. W menu Pomoc wybierz aplikację MP2 - tematy pomocy.
2. W ramach okna Tematy pomocy: MP2 5.0 Help zakładki Zawartość zapoznaj się z
informacjami na temat systemu MP2  w tym celu dokonaj wyboru poszczególnych
tematów wskaznikiem myszy i klikając dwukrotnie lewym jej klawiszem.
3. W celu zapoznania się z pozostałymi informacjami o systemie MP2 wybierz pozostałe
opcje dostępne w ramach menu Pomoc.
4. Po zapoznaniu się z wykorzystaniem opcji menu Pomoc z informacjami o dowolnej
aplikacji uruchom ją i dokonaj jej przeglądu.
Zadanie 3
Zapoznać się z mo\liwościami wprowadzania danych do bazy danych systemu MP2.
Rozwiązanie:
W ramach ka\dego modułu systemu MP2 definiuje się listę specyficznych elementów  np. w
ramach modułu Obiekty aplikacji Obiekt wprowadza się do bazy danych MP2 listę obiektów
eksploatacji wraz z przyporządkowanymi im określonymi danymi (typ obiektu, producent,
2
lokalizacja itd.), w ramach modułu Praca aplikacja Pracownicy definiuje się listę
pracowników oraz wprowadza się dla ka\dego z nich specyficzne dane, tj. adres
zamieszkania, dane o szkoleniach, stawki płac. Definiowanie specyficznych elementów
(obiektów, pracowników itd.) polega na generowaniu dla nich rekordów oraz wprowadzeniu,
w ramach tych rekordów w/w danych. W celu wprowadzenia danych o pracownikach nale\y
przeprowadzić poni\ej przedstawioną sekwencję działań.
1. W menu Działania wybierz moduł Praca aplikację Pracownicy.
2. W ramach zakładki Lista w pole Kod pracownika wprowadz kod pierwszego pracownika
(mo\e to być Twój kod, obejmujący 6 pierwszych liter Twojego nazwiska).
Uwaga:
Wprowadzając kody elementów w ramach dowolnego modułu nale\y przestrzegać 2 zasad:
" kod elementu powinien składać się z du\ych liter lub/i cyfr,
" kod elementu powinien być unikalny (ka\dy rekord powinien być reprezentowany przez
ciąg specyficznych znaków).
3. W celu wygenerowania kolejnego rekordu u\yj przycisku
4. Wprowadz kod drugiego pracownika .
5. Wprowadz kody kolejnych pracowników  w tym celu powtarzaj działania, wymienione
w punktach 3 i 4.
6. W celu uzupełnienia danych o pracownikach wskaznikiem myszy wska\ kod pierwszego
pracownika.
7. Przejdz do zakładki Rekord i wprowadz dane w polach, które znajdują się w jej obszarze.
W polu Zawód u\yj przycisku . W oknie Przegląd  Zawody wprowadz kod oraz
nazwę zawodu (odpowiednio w polach: Zawód oraz Opis)  okno to mo\na równie\
wygenerować uruchamiając aplikację Praca Zawody w menu Działania. U\yj
przycisku OK.
8. Wprowadz równie\ dane w ramach zakładek: Szkolenia oraz Stawki płac.
9. W celu uzupełnienia danych o pozostałych pracownikach przejdz do zakładki Lista.
Wska\ kod kolejnego pracownika. Powtórz działania wymienione w punktach 7 i 8.
10. Zapoznaj się z następstwami wykorzystania następujących przycisków:
.
Zadanie 4:
Ustalić, w jakie pola w ramach aplikacji systemu MP2 nie ma mo\liwości wprowadzenia
danych.
Rozwiązanie:
Aplikacje systemu MP2 zawierają pola, w ramach których nie ma mo\liwości wprowadzania
danych bezpośrednio. Pola te charakteryzują się tym, i\ ich nazwy (znajdujące się nad nimi)
umieszczone są na szarym tle. Dane te znajdą się w tych polach dopiero w wyniku realizacji
określonych zadań z wykorzystaniem systemu MP2. W celu stwierdzenia, i\ nie ma
mo\liwości wprowadzenia danych w wybranych polach aplikacji Inwentarz wykonaj poni\ej
przedstawioną sekwencję działań.
1. W menu Działania wybierz moduł Inwentarz aplikację Inwentarz.
3
2. W ramach zakładki Lista w polach Kod materiału oraz Opis wprowadz odpowiednio
dane: kod oraz nazwę materiału.
3. Przejdz do zakładki lista i spróbuj wprowadzić dane w polach znajdujących się w jej
obszarze.
Zadanie 5:
Utworzyć plik o nazwie  pompa_o_100 w ramach aplikacji Microsoft Word oraz dołączyć
go do utworzonego rekordu w ramach aplikacji Obiekt modułu Obiekty.
Rozwiązanie:
System MP2 pozwala na gromadzeniu, oprócz danych wprowadzanych do jego bazy danych,
równie\ informacji w plikach tworzonych w ramach innych aplikacji (edytory tekstu, arkusze
kalkulacyjne, narzędzia słu\ące do tworzenia rysunków technicznych itd.). Odbywa się to
poprzez dołączenie tych plików do utworzonych rekordów w bazie danych systemu MP2. W
celu utworzenia pliku  pompa_o_100.doc oraz jego dołączenia do wybranego rekordu
nale\y przeprowadzić przedstawioną poni\ej sekwencję działań.
1. Uruchom aplikację Microsoft Word. Utwórz w niej nowy dokument.
2. Wprowadz do niego informację:  POMPA WIROWA 100. DANE TECHNICZNE .
Zapisz dokument pod nazwą  pompa_o_100.doc i zamknij aplikację (zapamiętaj adres,
pod którym znajduje się ten plik).
3. W menu Działania wybierz moduł Obiekty aplikację Obiekt.
4. W ramach zakładki Lista w pole Kod obiektu wprowadz kod  POMP100_01 , natomiast
w pole Opis informację:  Pompa wirowa typu 100 01 .
5. Przejdz do zakładki Załączniki. W polu Nazwa pliku u\yj przycisku i na liście w
oknie Otwórz wyszukaj pliku, który utworzyłeś (wykonując działania wymienione w
punktach: 2  3).
6. W pole Opis wprowadz informację:  Dane techniczne pompy wirowej typu 100 . W
polu Dołącz do ZP wybierz wartość  Tak .
7. W celu uzyskania podglądu zawartości pliku, dołączonego do MP2 u\yj przycisku
Podgląd/Wydruk, znajdującego się w dolnej prawej części ekranu.
Zadanie 6:
Zapoznać się z raportami, generowanymi w ramach systemu MP2.
Rozwiązanie:
W celu wygenerowania w ramach systemu MP2 dowolnego raportu (na których znajdują się
lub nie znajdują się dane wprowadzone do jego bazy danych) nale\y przeprowadzić
przedstawioną poni\ej sekwencję działań.
1. W menu Raporty wybierz opcję Praca raport Pracownicy.
2. W ramach okna Pracownicy wybierając poszczególne zakładki zapoznaj się z polami,
które znajdują się w ich obszarze.
3. W ramach zakładki Nagłówek / Stopka w polu Tytuł wprowadz informację  Pracownicy
Utrzymania Ruchu , a w polu Podtytuł wprowadz hasło  Mechanicy .
4. Przejdz do zakładki Format wyjściowy i wciśnij przycisk Podgląd wydruku. Zwróć
uwagę na dane, które zostały wprowadzone w wyniku realizacji zadania 3 oraz punktu 3
zadania 6.
4
Zadanie 7:
Dokonać rozpoznania opcji menu Wykresy.
Rozwiązanie:
Podejmowanie decyzji w eksploatacji systemów technicznych wymaga często przedstawienia
danych w postaci graficznej (w formie wykresów). W związku z tym niezbędne jest
rozpoznanie mo\liwości systemu MP2 w tym zakresie. Poniewa\ wygenerowanie dowolnego
wykresu wymagałoby wprowadzenia du\ej ilości danych w ramach kilku aplikacji systemu,
dlatego te\ w zakresie ćwiczenia nr 1 nale\y ograniczyć się wyłącznie do rozpoznania
zawartości okien, wygenerowanych w wyniku wyboru opcji menu Wykresy (pełne
rozpoznanie mo\liwości wykorzystania tych opcji będzie mo\liwe w ramach zajęć
kolejnych). W tym celu nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną sekwencję działań.
1. W menu Wykresy wybierz opcję Planowanie Obcią\enie zawodów.
2. W ramach okna Podaj okres czasu wybierz OK.
3. Rozpoznaj zawartości poszczególnych zakładek, znajdujących się w ramach okna.
Obcią\enie zawodów.
4. Rozpoznaj zawartość pozostałych okien, wygenerowanych w wyniku wyboru
pozostałych opcji menu Wykresy.
Zadanie 8:
Zapoznać się z wybranymi ustawieniami systemu MP2.
Rozwiązanie:
Otrzymanie niektórych danych w ramach systemu MP2 jest uwarunkowane dokonaniem w
nim określonych ustawień. Dlatego te\, w celu zapoznania się z tymi ustawieniami nale\y
przeprowadzić przedstawioną poni\ej sekwencję działań.
1. W menu Narzędzia Ustawienia wybierz aplikację Przedsiębiorstwo.
2. Zapoznaj się z danymi znajdującymi się w ramach okna Dane o przedsiębiorstwie. W
przypadku wystąpienia niejasności w ramach menu Pomoc wybierz opcję MP2  tematy
pomocy oraz wyszukaj i zapoznaj się z informacjami na temat opcji Ustawienia.
3. W celu zapoznania się z pozostałymi ustawieniami w ramach menu Narzędzia
Ustawienia wybierz opcje: Inwentarz, Rozliczanie usług, Dział Zakupów, Zlecenia
pracy, Region/Województwo. Następnie wykonaj działania, jak w punkcie 2.
Zadanie 9:
Dokonać ustawień pasków narzędzi dostępnych w ramach systemu MP2.
Rozwiązanie:
Wywoływanie ró\nych opcji w ramach systemu MP2 jest mo\liwe w wyniku zastosowania
odpowiednich pasków narzędzi. W celu dokonania ustawień pasków narzędzi, dostępnych w
tym systemie nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną sekwencję zadań.
1. W menu Podgląd wybierz aplikację Pasek narzędzi&
2. W ramach okna Pasek narzędzi dokonaj zmian polegających na wyborze lub rezygnacji z
wyboru dostępnych na nim pasków narzędzi. Wybierz OK.
3. Zaobserwuj zmiany widoczne na ekranie systemu MP2.
5
Zadanie 10:
Dokonać ustawień w menu szybkiego dostępu w ramach systemu MP2.
Rozwiązanie:
Wynikiem uruchomienia systemu MP2 jest ekran, na którym na pierwszym planie widoczne
jest okno Menu, stanowiące menu szybkiego dostępu, w ramach którego znajdują się
przyciski, umo\liwiające dostęp do wybranych aplikacji, raportów oraz wykresów systemu
(okno to przedstawia rys. 1). Istnieje mo\liwość wyboru przycisków, które były dostępne w
ramach tego okna. Dlatego te\ w tym celu nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną
sekwencję działań.
Rys. 1. Okno Menu systemu MP2.
1. Na kartce papieru wypisz nazwy przycisków dostępnych w ramach okna Menu.
2. W menu Podgląd wybierz aplikację Menu szybkiego dostępu&
3. W ramach okna Menu szybkiego dostępu w obszarze zakładki Działania (znajdującej się
w oknie Dostępne, znajdującym się w lewej części okna Menu szybkiego dostępu) wska\
Środki trwałe.
4. U\yj przycisku . Zaobserwuj zmiany, jakie pojawiły się w oknie Wybrane.
5. Powtórz czynności wymienione w punkcie 3 i 4 dla działań: Dostawcy oraz Zawody.
6. Przejdz do zakładki Raporty znajdującej się w ramach okna Dostępne i powtórz te
działania dla raportów: Obiekty (informacja podstawowa) oraz Pracownicy.
7. U\yj OK.
8. Porównaj przyciski znajdujące się w oknie Menu z tymi wypisanymi na kartce papieru.
9. Z wykorzystaniem zmodyfikowanego menu szybkiego dostępu uruchom aplikacje oraz
raporty, których przyciski zostały umieszczone w jego obszarze.
Zadanie 11:
Dokonać ustawień kolorów oraz deseni okien dialogowych oraz pól systemu MP2.
Rozwiązanie:
W celu dokonania ustawień kolorów oraz deseni okien dialogowych oraz pól systemu MP2
nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną sekwencję działań.
6
1. W menu Narzędzia wybierz aplikację Opcje&
2. W ramach okna Opcje dokonaj wyboru kolorów oraz deseni okien dialogowych oraz pól
dialogowych.
3. U\yj OK. Zaobserwuj zmiany, jakie wystąpiły w systemie MP2.
Zadanie 12:
Utworzyć filtry dla danych dostępnych w ramach aplikacji Zlecenia pracy.
Rozwiązanie:
W celu utworzenia filtrów dla w/w danych nale\y przeprowadzić poni\ej przedstawioną
sekwencję działań.
1. W menu Działania Zlecenia pracy wybierz aplikację Zlecenia pracy.
2. Wstaw rekord z wykorzystaniem przycisku .
3. W ramach rekordu wprowadz następujące dane: Nr ZP, Opis.
4. W celu wprowadzenia czynności 2  5 powtórz 5 razy.
5. W przypadku czwartego i piątego rekordu w polu Status zmień wartość na Gotowe.
6. W polu Filtr wybierz wartość (Nowy).
7. W oknie Filtr w polu Nazwa filtru wpisz nazwę: Otwarte.
8. Z listy wartości w polu Nazwa pola wybierz wartość Status.
9. Z listy wartości w polu Operator wybierz wartość równy.
10. Z listy wartości w polu Wartość wybierz wartość Otwarte.
11. U\yj przycisku Zastosuj, a następnie przycisku OK.
12. Powtórz czynności od 6  11, wprowadzając w polu Nazwa filtru nazwę: Gotowe, a
następnie wybierając z listy wartości w polu Wartość nazwę Gotowe.
13. Zaobserwuj działanie filtrów, wybierając wartości Otwarte oraz Gotowe w polu Filtr.
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 7
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 2
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 5
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 4
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 8
Eksploatacja systemów technicznych ćwiczenie 6
Eksploatacja systemów technicznych zagadnienia egzaminacyjne
Technika Cwiczenie6 Gr1 BurzawaPrzemysław
Systemy emerytalne ćwiczenia
Technika Cwiczenie4 Gr1 Burzawa Przemysław
Technika Cwiczenie7 Gr1 BurzawaPrzemysław
Technika Cwiczenie5 Gr1 BurzawaPrzemysław
311[15] Z4 02 Klasyfikowanie systemów eksploatacji złóż

więcej podobnych podstron