t mobile


!*   !" )!" EUROPOS BENDRIJr TEISINGUMO TEISMAS
TRIBUNAL DE JUSTICIA DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS
AZ EURÓPAI KZSSGEK BRÓSGA
SOUDN DVnR EVROPSKŻCH SPOLE ENSTV
IL-QORTI TAL- USTIZZJA TAL-KOMUNITAJIET EWROPEJ
DE EUROPĆISKE FĆLLESSKABERS DOMSTOL
HOF VAN JUSTITIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN
GERICHTSHOF DER EUROPISCHEN GEMEINSCHAFTEN
TRYBUNAA SPRAWIEDLIWOŚCI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
EUROOPA HENDUSTE KOHUS
TRIBUNAL DE JUSTIA DAS COMUNIDADES EUROPEIAS
"ęŁńĄź ń&! ĄĄ&! ę&! źźńń&!
CURTEA DE JUSTIbIE A COMUNITbILOR EUROPENE
COURT OF JUSTICE OF THE EUROPEAN COMMUNITIES
SDNY DVOR EURÓPSKYCH SPOLO ENSTIEV
COUR DE JUSTICE DES COMMUNAUTS EUROPENNES
SODI` E EVROPSKIH SKUPNOSTI
CIRT BHREITHINAIS NA gCÓMHPHOBAL EORPACH
EUROOPAN YHTEISJEN TUOMIOISTUIN
CORTE DI GIUSTIZIA DELLE COMUNITĄ EUROPEE
EUROPEISKA GEMENSKAPERNAS DOMSTOL
EIROPAS KOPIENU TIESA
Kontakty z Mediami i Informacja
KOMUNIKAT PRASOWY nr 47/09
4 czerwca 2009 r.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-8/08
T-Mobile Netherlands BV i in. / Raad van bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit
JEDNORAZOWE SPOTKANIE MIDZY PRZEDSIBIORSTWAMI MOŻE
STANOWIĆ UZGODNION PRAKTYK NIEZGODN ZE WSPÓLNOTOWYM
PRAWEM KONKURENCJI
Ustanowione w orzecznictwie Trybunału domniemanie istnienia związku przyczynowego między
uzgodnieniem i zachowaniem na rynku, na którym działają odnośne przedsiębiorstwa, powinno
zostać przyjęte przez sąd krajowy
Prawo wspólnotowe zakazuje porozumień i uzgodnionych praktyk między przedsiębiorstwami.
Zgodnie z ustawodawstwem niderlandzkim, przez  uzgodnione praktyki rozumie się wszystkie
uzgodnione praktyki w rozumieniu prawa wspólnotowego.
W 2001 r. pięciu operatorów dysponowało w Niderlandach własnymi sieciami komórkowymi, a
mianowicie Ben Nederland BV (obecnie T-Mobile), KPN, Dutchtone NV (obecnie Orange),
Libertel-Vodafone NV (obecnie Vodafone) i Telfort Mobile BV [pózniej O2 (Netherlands) BV,
a obecnie Telfort].
W dniu 13 czerwca 2001 r. miało miejsce spotkanie przedstawicieli pięciu wspomnianych
operatorów, które dotyczyło w szczególności o obniżeniu wynagrodzenia podstawowego dla
dystrybutorów z tytułu pośrednictwa w zawieraniu umów abonamentowych począwszy od lub w
okolicach 1 września 2001 r.
Decyzją z dnia 30 grudnia 2002 r. Raad van bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(niderlandzki organ ochrony konkurencji) stwierdził, że wspomnianych pięciu operatorów
zawarło między sobą porozumienie lub uzgodniło wspólną praktykę. Doszedłszy do wniosku, że
omawiane zachowania istotnie ograniczyły konkurencję i tym samym były zakazane przez
prawo krajowe, Raad van bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit nałożył grzywny
na zainteresowane przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa te zakwestionowały tę decyzję.
College van Beroep voor het bedrijfsleven (sąd administracyjny II instancji dla sporów
dotyczących handlu i przemysłu), do którego wpłynęło odwołanie, zwrócił się do Trybunału o
wyjaśnienie pojęcia uzgodnionej praktyki, a w szczególności o wskazanie kryteriów oceny, czy
uzgodniona praktyka ma cel antykonkurencyjny, a także o sprecyzowanie, czy jeżeli sąd krajowy
bada istnienie uzgodnionej praktyki, to ma on obowiązek przyjęcia domniemania istnienia
związku przyczynowego, ustanowionego przez Trybunał w tej dziedzinie oraz o określenie, czy
domniemanie to obowiązuje również wtedy, gdy uzgodnienie zostało oparte tylko i wyłącznie na
jednorazowym spotkaniu.
W przedmiocie kryteriów oceny, czy uzgodniona praktyka ma cel antykonkurencyjny
Na wstępie Trybunał przypomniał, że kryteria określone przez orzecznictwo Trybunału na
potrzeby oceny, czy zachowanie ma na celu zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie
konkurencji mają zastosowanie niezależnie od tego, czy chodzi o porozumienie, decyzję
związków przedsiębiorstw lub uzgodnioną praktykę. Jeżeli chodzi o definicję uzgodnionej
praktyki, Trybunał sprecyzował, że praktyka ta oznacza rodzaj koordynacji pomiędzy
przedsiębiorstwami, która wprawdzie nie prowadzi do zawarcia umowy we właściwym tego
słowa znaczeniu, lecz świadomie pozwala na zastąpienie praktycznej współpracy
przedsiębiorstw, zagrażając konkurencji.
Następnie Trybunał wskazał, że sformułował już określone kryteria pozwalające na dokonanie
oceny, czy praktyka uzgodniona ma charakter antykonkurencyjny, w szczególności są to treść
ustanawiających tę praktykę postanowień, obiektywne cele, do osiągnięcia których praktyka ta
zmierza oraz kontekst gospodarczy i prawny, w jaki się ona wpisuje. Dla stwierdzenia
antykonkurencyjnego celu wystarczy, aby praktyka mogła oddziaływać negatywnie na
konkurencję. Innymi słowy, biorąc od uwagę kontekst prawny i gospodarczy, w jaki się wpisuje,
musi ona być w stanie zapobiec, ograniczyć lub zakłócić konkurencję na wspólnym rynku.
Ponadto Trybunał sprecyzował, że uzgodniona praktyka może mieć cel antykonkurencyjny,
nawet, jeżeli nie ma ona bezpośredniego związku z cenami konsumenckimi, dotyczy jedynie
wynagrodzenia wypłacanego dystrybutorom z tytułu pośrednictwa w zawieraniu umów
abonamentowych.
Trybunał podniósł również, że każda wymiana informacji pomiędzy konkurentami realizuje cel
antykonkurencyjny, jeżeli może prowadzić do wyeliminowania niepewności związanej z
zachowaniem planowanym przez odnośne przedsiębiorstwa, w tym - jak w niniejszej sprawie - z
zachowaniem dotyczącym obniżenia podstawowego wynagrodzenia dystrybutorów. Na sądzie
odsyłającym spoczywa obowiązek zweryfikowania, czy informacje wymienione podczas
spotkania w dniu 13 czerwca 2001 r. mogły wyeliminować tę niepewność.
W przedmiocie obowiązku przyjęcia przez sąd krajowy domniemania istnienia związku
przyczynowego ustanowionego w orzecznictwie Trybunału
Trybunał przypomniał, że pojęcie uzgodnionej praktyki obejmuje  poza uzgodnieniem
przedsiębiorstw  zachowanie na rynku będące wynikiem tego uzgodnienia oraz związek
przyczynowo-skutkowy pomiędzy nimi. W tym kontekście Trybunał sformułował w swoim
orzecznictwie domniemanie istnienia związku przyczynowego, zgodnie z którym z
zastrzeżeniem dowodu przeciwnego, który muszą przedstawić zainteresowane podmioty,
przedsiębiorstwa uczestniczące w uzgodnieniu i działające na rynku uwzględniają informacje,
które wymieniły ze swoimi konkurentami, ustalając swoje zachowanie na rynku.
Ponieważ wykładnia prawa wspólnotowego dokonywana przez Trybunał jest wiążąca dla
wszystkich sądów krajowych państw członkowskich, sąd krajowy ma obowiązek przyjęcia
wspomnianego domniemania istnienia związku przyczynowego.
W przedmiocie przyjęcia domniemania istnienia związku przyczynowego w przypadkach, gdy
uzgodnienie zostało oparte tylko i wyłącznie na jednorazowym spotkaniu
Trybunał podniósł, że biorąc pod uwagę strukturę rynku nie można wykluczyć, że jednorazowe
nawiązanie kontaktu może, co do zasady, być wystarczające, aby odnośne przedsiębiorstwa
uzgodniły swoje zachowanie na rynku. Jeżeli dane przedsiębiorstwa zawierają porozumienie
przy kompleksowym systemie uzgodnienia w przedmiocie licznych aspektów ich zachowania na
rynku, mogą mieć one potrzebę regularnych kontaktów przez dłuższy czas. Natomiast jeżeli - tak
jak w sprawie zawisłej przed sądem krajowym-uzgodnienie ma charakter punktowy i ma na celu
harmonizację w zakresie pojedynczego elementu zachowania na rynku w odniesieniu do
pojedynczego parametru konkurencji, jednorazowe nawiązanie kontaktu może być wystarczające
dla zrealizowania antykonkurencyjnego celu, o który chodzi odnośnym przedsiębiorstwom.
W tej sytuacji, decydująca jest nie tyle liczba spotkań odbytych przez odnośne przedsiębiorstwa
co fakt, czy kontakt, bądz kontakty, które miały miejsce, stworzyły tym przedsiębiorstwom
możliwość wzięcia pod uwagę informacji wymienionych z ich konkurentami w celu ustalenia
ich zachowania na danym rynku i świadomego zastąpienia praktycznej współpracy między nimi
współpracą zagrażającą konkurencji. Z uwagi na fakt, że może zostać stwierdzone, że
przedsiębiorstwa te doprowadziły do uzgodnienia i dalej działają na tym rynku, uzasadniony jest
wymóg przedstawienia dowodu, iż uzgodnienie to nie miało wpływu na ich zachowanie na tym
rynku.
W konsekwencji, w zakresie, w jakim przedsiębiorstwo uczestniczące w uzgodnieniu nadal
działa na danym rynku, domniemanie istnienia związku przyczynowego pomiędzy
uzgodnieniem a zachowaniem tego przedsiębiorstwa na tym rynku ma zastosowanie, nawet
jeżeli uzgodnienie to zostało oparte tylko i wyłącznie na jednorazowym spotkaniu.
Dokument nieoficjalny, sporządzony na użytek mediów, który nie wiąże w żaden sposób
Trybunału Sprawiedliwości.
Dostępne wersje językowe : EN, DE, ES, NL, PL, RO
Pełny tekst wyroku znajduje się na stronie internetowej Trybunału
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=PL&Submit=rechercher&numaff=C-
Tekst jest z reguły dostępny od godz. 12.00 CET w dniu ogłoszenia.
W celu uzyskania dodatkowych informacji proszę skontaktować się z
Ireneuszem Kolowcą
Tel. (00352) 4303 2793 Faks (00352) 4303 2053


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czy ogólna teoria względności dopuszcza perpetuum mobile pierwszego rodzaju
Hemerling Marek Perpetuum mobile
Universal Mobile Telephone Service (I)
Carrying mobile (Mickey Mouse) Thai
Sygic Mobile Maps 10 Instrukcja instalacji od zera nawigacji
Opis wgrania windows mobile
La Donna E Mobile
Malicious Software in Mobile Devices
Instrukcja wyłączenie autostartu Mobile Partner po włożeniu w usb modemu
Kaspersky Mobile Secuirty v7 0 32 S60v3 SymbianOS9 1 Unsigned Cracked illusion illusion
Android Mobile Application
2003 05?sy Installation, Mobile Qtopia, Lynuxworks

więcej podobnych podstron