CELE WYCHOWANIA MUZYCZNEGO


2009-05-02
Założenia wstępne:
Sztuka (w tym muzyka) ma równoważyć
Cele wychowania
zagrożenia, jakie niesie człowiekowi
muzycznego
współczesna cywilizacja:
Ad. Barbara Pazur jednostronność zawodowego ukierunkowania,
Ad. Barbara Pazur jednostronność zawodowego ukierunkowania,
przytłumienie osobowości,
model życia konsumpcyjnego.
muzyka jest środkiem kształcenia
Muzyka ma tu służyć również ogólnemu
humanistycznego, uwrażliwiającego na
rozwojowi dziecka :
wartości ludzkie.
wszechstronny rozwój osobowości,
fizycznemu,
fizycznemu,
twórczą osobowość,
intelektualnemu,
rozwinięte uczucia i wyobraznia,
emocjonalnemu,
wolność i godność człowieka,
estetycznemu.
empatię,
tożsamość i uspołecznienie.
Cele wychowania muzycznego
Rozwój zainteresowań muzycznych
Każde małe dziecko nosi w sobie
muzykę spontaniczną, ma potrzebę muzycznej
zabawy, śpiewu, gry, tańca, tworzenia własnych
Rozwój zdolności muzycznych
śpiewanek.
Ogólny rozwój dziecka przez muzykę:
szybko też uczy się kultury swego środowiska.
Rozwój procesów poznawczych
Rozwijanie wrażliwości uczuć
kształtują się upodobania dziecka i podstawy jego
Wykorzystanie muzyki dla celów terapeutycznych
osobowości.
1
2009-05-02
Rozwój zdolności muzycznych
Rozwój zainteresowań muzycznych
Uzdolnienie, czy zdolności muzyczne to zespół
Zainteresowanie dzieci muzyką
wrodzonych i nabytych dyspozycji natury zarówno
fizycznej jak i psychicznej.
Podstawowe zdolności muzyczne - ujmowane są zwykle w
Ukształtowanie w nich przeświadczenia, że kontakty
kategoriach obiektywnych, podlegających ocenie,
z muzyką są atrakcyjne
Tak zwana muzykalność  zdolność emocjonalnego
przeżywania muzyki.
Teoria muzyki nie może dominować nad samą Na zdolności muzyczne składają się różne czynniki:
Teoria muzyki nie może dominować nad samą
muzyką i wyprzedzać przeżycia muzycznego ogólne: uwaga, wyobraznia, pamięć, wola, ogólna
wrażliwość emocjonalne, inteligencja,
i specjalne: - te wszystkie zdolności umysłu, które
Na lekcji powinna przeważać i tworzyć atmosferę pozwalają na spostrzeganie, pamiętanie, zestawianie oraz
porównywanie istotnych cech dzwięków i utworów
radość, pobudzona aktywność, oraz satysfakcje
muzycznych
estetyczne
Krzywa Gaussa
Zdolności muzyczne:
rozkład zdolności w populacji ludzkiej
Poczucie wysokości dzwięków
Wrażliwość na barwę dzwięków
Wrażliwość na głośność dzwięków
Poczucie wielogłosowości
Poczucie rytmu
Wyobraznia muzyczna
Wyobraznia muzyczna
Zdolności muzyczne uzależnione są od:
Wyposażenia genetycznego
tzw.  muzycznego środowiska
Ogólny rozwój dziecka przez muzykę
Rozwój procesów poznawczych
Intensywny rozwój spostrzegawczości, uwagi, pamięci i
sprawności operacji myślowych
rozwój wyobrazni, aktywizacja myślenia, w tym również myślenia
symbolicznego
Uczenie się wartościowania, klasyfikowania
Rozwijanie wrażliwości uczuć
Realizacja w dziecku potrzeby radości
Wzruszenie wywołane muzyką czyni dziecko podatniejszym na
Wzruszenie wywołane muzyką czyni dziecko podatniejszym na
wpływy wychowawcze
Zespołowe czynności muzyczne tworzą interakcje społeczne
Przy okazji muzycznych przeżyć kształtowanie szacunku dla
twórczości artystycznej i zjawisk kultury.
Wykorzystanie muzyki dla celów terapeutycznych
Działanie uspokajające
Działanie rekompensujące
Usuwanie wielu defektów w rozwoju dziecka
2
2009-05-02
Formy i metody
Treści wychowania muzycznego
wychowania muzycznego
Muzyka elementarna
Ekspresja wykonawcza
Muzyka ludowa
śpiew,
Muzyka artystyczna
gra na instrumentach,
Ćwiczenia:
ruch z muzyką
słuchowe,
rytmiczne,
Ekspresja twórcza
wokalno-emisyjne,
improwizacja muzyczna
ruchowo-muzyczne,
wykonawczo-instrumentalne,
percepcja dzieł wsparta nauką słuchania
percepcyjne,
muzyki
kształtujące postawy estetyczne i świadomość
muzyczną
Współczesne systemy wychowania
Wielość form wychowania muzycznego
pozwala na: muzycznego
System Emila Jaques-Dalcroze a (1865-1950)
DOSKONALENIE PROCESU DYDAKTYCZNEGO
rytmika, solfeż i improwizacja
System Karola Orffa (1895-1982)
zabawa muzyczna, spontaniczny ruch, gra na instrumentach
System Zoltana Kodaly a (1882-1967)
KSZTAACENIE RÓWNOCZEŚNIE:
powszechne umuzykalnienie dzieci i młodzieży, oparcie na
powszechne umuzykalnienie dzieci i młodzieży, oparcie na
WIELOSTRONNOŚĆ
WIELOSTRONNOŚĆ
-Sprawności wykonawczych
-Sprawności wykonawczych
muzyce własnego narodu, względna (relatywna metoda
PRZEDSTAWIENIA -Wrażliwości muzycznej,
-Zdolności percepcyjnych,
PROBLEMU MUZYCZNEGO kształcenia słuchu)
-Podstaw kultury muzycznej
Szeroka  polska koncepcja wychowania muzycznego
(prof. Maria Przychodzińska, Ewa Lipska)
pluralizm celów, treści, form i metod
 Teoria Uczenia się Muzyki Edwina E. Gordona
RÓŻNORODNOŚĆ METOD UMUZYKALNIENIA DZIECI
rozwijanie zdolności audiacyjnych, etapy uczenia się muzyki,
umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci
3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
cele i zadania wychowania w przedszkolu
niezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)
Psychologiczne problemy dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym aktualny stan
Ja i cele
Działania, strategiczne cele Al Kaidy
Plutarch O wychowaniu Spartan (3)
METODYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH W EDUKACJI ZINTEGROWANEJ
Ogólne wskazówki dotyczące produkcji muzycznych
21 Ocenianie stanu technicznego instrumentów muzycznych

więcej podobnych podstron