Chemia ZAMKOR Marzec 2012


Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 1
ZamKor
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZCIA EGZAMINU!
MCH R1
MARZEC
EGZAMIN MATURALNY
2012
Z CHEMII
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zadania
1 32). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nad-
zorujÄ…cego egzamin.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczo-
nym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumo-
wania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz pamiętaj o jed-
nostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem
/ atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Za rozwiÄ…zanie
7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki
wszystkich zadań
oraz kalkulatora.
można otrzymać
Å‚Ä…cznie
Życzymy powodzenia!
60 punktów
Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO
ZDAJCEGO
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 2
ZamKor
1.1
Zadanie 1. (2 pkt)
Konfigurację elektronów walencyjnych w atomie azotu przedstawia zapis: 2s22p3.
Wpisz w tabelę wszystkie poprawne wartości liczb kwantowych opisujących stan elektronów walen-
cyjnych w atomie azotu.
Wartości liczb kwantowych
n l m
2s2
2p3
2.1
Zadanie 2. (1 pkt)
Pewien pierwiastek X, leżący w czwartym okresie układu okresowego pierwiastków, należy do bloku d,
a maksymalny stopień utlenienia, który przyjmuje w związkach chemicznych, wynosi VI. Atomy tego pier-
wiastka mają sześć elektronów niesparowanych.
Pierwiastek X roztwarza się w kwasie solnym, tworząc roztwór o barwie zielonoszarej.
Napisz wzór i pełną podpowłokową konfigurację jonu pierwiastka X, który tworzy się w reakcji tego
pierwiastka z kwasem solnym.
.........................................................................................................................................................................
3.1 3.2
Zadanie 3. (2 pkt)
W warunkach standardowych disiarczek węgla jest cieczą, którą wykorzystuje się jako rozpuszczalnik sub-
stancji o niepolarnej budowie czÄ…steczek. CzÄ…steczki CS majÄ… budowÄ™ liniowÄ…, a ich moment dipolowy
2
wynosi µ = 0 Cm.
a) Narysuj wzór elektronowy kreskowy cząsteczki disiarczku węgla, uwzględniając jej kształt.
Wzór cząsteczki disiarczku węgla:
b) Podkreśl wzory substancji, które rozpuszczają się w disiarczku węgla.
HCl, CCl , NaOH, NaNO , NaHCO , CO , CH COOH, P
4 3 3 2 3 4
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 3
ZamKor
4.1
Zadanie 4. (3 pkt)
Poniżej podano wzory kilku związków chemicznych.
Ba(OH) , HNO , NH Cl, HF, Ca(NO ) , SO
2 3 4 3 2 2
Uzupełnij poniższą tabelę. Wpisz wzory związków o budowie jonowej, wzory jonów, z których są
zbudowane, i nazwy anionów.
Wzór związku o budowie jonowej Wzory jonów (kationów i anionów) Nazwa anionu
5.1
Zadanie 5. (2 pkt)
A
A
2
1
Y
Reakcje jądrowe można przedstawić schematem: X (a, b) ,
Z Z
1 2
A
1
gdzie: X  symbol nuklidu ulegajÄ…cego wymuszonej przemianie jÄ…drowej,
Z
1
a  symbol cząstki wywołującej przemianę,
b  symbol czÄ…stki emitowanej podczas przemiany,
A
2
Y  symbol powstałego nuklidu.
Z
2
Zapisz równania reakcji jądrowych, którym ulegają nuklidy rtęci, przebiegających według poda-
nych niżej schematów:
200
A2
a) Hg (p, Ä…)
Y
80
Z2
Równanie reakcji jądrowej: ....................................................................................................................
198 A2
b) Hg (n, p) Y
80
Z2
Równanie reakcji jądrowej: ....................................................................................................................
6.1
Zadanie 6. (2 pkt)
Położenie pierwiastków w układzie okresowym jest ściśle związane z budową ich atomów. Od budowy ato-
mów zależą właściwości pierwiastków i związków chemicznych, które te pierwiastki tworzą.
Na podstawie położenia pierwiastków w układzie okresowym uzupełnij poniższe zdania.
Skreśl błędne stwierdzenia, zostawiając jedno poprawne.
I. W okresie wraz ze wzrostem numeru grupy:
a) liczba powłok elektronowych rośnie / jest stała / maleje;
b) liczba elektronów walencyjnych pierwiastków grup bloku p rośnie / jest stała / maleje;
c) charakter metaliczny pierwiastków rośnie / nie zmienia się / maleje, a charakter niemetaliczny
pierwiastków rośnie / nie zmienia się / maleje.
II. W grupach bloku p wraz ze wzrostem numeru okresu:
a) aktywność chemiczna fluorowców rośnie / nie zmienia się / maleje;
b) promienie atomów rosną / są stałe / maleją;
c) moc kwasów beztlenowych rośnie / nie zmienia się / maleje.
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 4
ZamKor
7.1
Zadanie 7. (1 pkt)
W przemyśle amoniak otrzymuje się w reakcji syntezy z pierwiastków zachodzącej według podanego rów-
nania:
N + 3H 2NH "H° =  92,4 kJ
2(g) 2(g) 3(g)
W reaktorze zamkniętym, w odpowiednich warunkach, dla powyższej reakcji ustalił się stan równowagi.
Układ będący w stanie równowagi podgrzano.
Wskaż poprawny wniosek dotyczący zmian szybkości i wydajności reakcji syntezy amoniaku oraz
zmian szybkości reakcji rozkładu amoniaku po ogrzaniu układu będącego w stanie równowagi.
Podniesienie temperatury układu o 30 K spowoduje:
pewien wzrost szybkości reakcji tworzenia amoniaku, ale też pewien
A wzrost szybkości reakcji rozkładu amoniaku, przy czym ogólna
wydajność procesu syntezy będzie większa.
wzrost wydajności reakcji syntezy amoniaku, ponieważ szybkość reakcji
B tworzenia amoniaku zwiększy się, a szybkość reakcji rozkładu amoniaku
zmniejszy siÄ™.
pewien wzrost szybkości reakcji rozpadu amoniaku, a zmniejszenie
C szybkości reakcji syntezy amoniaku, i dlatego wydajność reakcji syntezy
amoniaku zmniejszy siÄ™.
zmniejszenie wydajności reakcji syntezy amoniaku, chociaż szybkość
D reakcji syntezy amoniaku wzrośnie i szybkość reakcji rozkładu amoniaku
wzrośnie.
8.1
Zadanie 8. (2 pkt)
Równanie kinetyczne reakcji wyznacza się doświadczalnie. Jedną z metod są pomiary szybkości reakcji
przy stałym stężeniu jednego z substratów, a zmianie stężenia drugiego z substratów.
Na podstawie danych w tabeli ustal równanie kinetyczne reakcji przebiegającej według sumaryczne-
go równania: 2A + B C
(g) (g) (g)
Przedstaw odpowiedni tok rozumowania lub obliczenia (w równaniu kinetycznym uwzględnij stałą
szybkości reakcji k).
[A] [B] V
[mol·dm-3] [mol·dm-3] [mol·dm-3·s-1]
0,2 0,2 x
0,4 0,2 8·x
0,2 0,4 2·x
RozwiÄ…zanie:
Odpowiedz:
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 5
ZamKor
Informacja do zadań 9. i 10.
SporzÄ…dzono wodne roztwory etanianu amonu (octanu amonu) i wodorosiarczku amonu o tym samym stÄ™-
żeniu równym 0,1 mol/dm3. Za pomocą uniwersalnych papierków wskaznikowych zbadano odczyny sporzą-
dzonych roztworów. Na podstawie barwy papierków stwierdzono, że roztwór etanianu amonu ma odczyn
obojętny, a roztwór wodorosiarczku amonu ma odczyn zasadowy.
9.1
Zadanie 9. (1 pkt)
Napisz wzory kwasów, od których pochodzą sole: etanian amonu i wodorosiarczek amonu, a następ-
nie podkreśl wzór tego kwasu, który ma większą stałą dysocjacji.
.........................................................................................................................................................................
10.1
Zadanie 10. (1 pkt)
Napisz wzory wszystkich cząsteczek i jonów występujących w roztworze etanianu amonu.
..........................................................................................................................................................................
11.1 11.2
Zadanie 11. (3 pkt)
180
170
Na wykresie obok przedstawiono krzywÄ…
160
rozpuszczalności azotanu(V) potasu.
150
140
130
120
110
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
273 283 293 303 313 323 333 343 353
Temperatura [K]
a) Odczytaj z wykresu rozpuszczalność azotanu(V) potasu w temperaturze 40°C i 70°C.
Rozpuszczalność azotanu(V) potasu w temperaturze 40°C wynosi: ......................................................
Rozpuszczalność azotanu(V) potasu w temperaturze 70°C wynosi: ......................................................
b) Oblicz, ile gramów azotanu(V) potasu wykrystalizuje się ze 150 g nasyconego w temperaturze
70°C roztworu, jeżeli ochÅ‚odzi siÄ™ ten roztwór do temperatury 40°C.
RozwiÄ…zanie:
Odpowiedz:
2
Rozpuszczalność [g/100 g H O]
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 6
ZamKor
Informacja do zadań 12. i 13.
Mangan jest metalem bloku d i tworzy kilka tlenków, w których występuje na różnych stopniach utlenienia.
Najważniejsze z nich to tlenek manganu(II), tlenek manganu(IV) i tlenek manganu(VII).Tlenki te różnią się
właściwościami.
Poniżej podano opisy, które dotyczą wymienionych tlenków.
A. Tlenek ten w warunkach standardowych jest ciemnÄ…, oleistÄ… cieczÄ…. W reakcji z wodÄ… tworzy fioletowy
roztwór. Papierek uniwersalny w kontakcie z tym roztworem barwi się na czerwono.
B. Tlenek ten nie reaguje z wodÄ…, ale roztwarza siÄ™ w kwasach. Sole manganu, zawierajÄ…ce kationy
manganu na tym samym stopniu utlenienia, mają barwę bladoróżową, a w rozcieńczonych roztworach
praktycznie sÄ… bezbarwne.
C. Jest to ciało stałe o barwie od brunatnej do czarnej. Występuje w przyrodzie jako minerał o nazwie
piroluzyt. Roztwarza się w kwasach, przy czym atomy manganu zmieniają wtedy swój stopień utlenie-
nia. W odpowiednich warunkach reaguje z wodorotlenkami litowców, tworząc sole z anionami o wzo-
4
rze MnO4-ð.Otrzymanie tych soli jest jednak bardzo trudne.
12.1
Zadanie 12. (1 pkt)
Przypisz podane w podpunktach A, B, C właściwości odpowiedniemu tlenkowi manganu. Odpowiedz
umieść w tabeli, wpisując wzór wybranego tlenku.
Opis Wzór zidentyfikowanego tlenku
A
B
C
13.1
Zadanie 13. (1 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące zmian właściwości tlenków manganu w zależności od stopnia
utlenienia manganu. W tym celu wpisz w pozostawionÄ… lukÄ™ jeden wybrany wyraz.
W podanym szeregu:
tlenek manganu(II), tlenek manganu(IV), tlenek manganu(VII)
a) rosną właściwości ....................................... (redukujące/utleniające) tych tlenków;
b) rośnie charakter .......................................... (zasadowy/kwasowy) tych tlenków.
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 7
ZamKor
14.1 14.2
Zadanie 14. (2 pkt)
W czterech nieoznakowanych probówkach znajdują się wodne roztwory: azotanu(V) sodu, chlorku sodu,
chromianu(VI) potasu, manganianu(VII) potasu.
a) Na podstawie barwy wodnych roztworów wyżej wymienionych substancji jednoznacznie można
zidentyfikować dwie spośród nich. Zapisz wzory tych substancji i podaj barwy ich roztworów.
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
b) Zaprojektuj sposób identyfikacji pozostałych dwóch substancji. W tym celu wykorzystaj metodę
strącania trudno rozpuszczalnej soli srebra(I). Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując wzo-
ry identyfikowanych substancji i wzór odczynnika. Napisz obserwacje wynikające z przeprowa-
dzonego doświadczenia, które potwierdzą identyfikację.
......................................................... .........................................................
.................................................... ....................................................
I II
Obserwacje: ....................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
15.1
Zadanie 15. (2 pkt)
Glin reaguje z mocnymi kwasami (np. kwasem solnym) i mocnymi zasadami (np. zasadÄ… sodowÄ…), w wyniku
czego w obu reakcjach powstaje ten sam gaz. W reakcji glinu z zasadą tworzy się również związek koordy-
nacyjny, w którym liczba koordynacyjna jonu centralnego wynosi 4.
Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji glinu z kwasem i zasadą:
Równanie reakcji z kwasem: ..........................................................................................................................
Równanie reakcji z zasadą: .............................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 8
ZamKor
16.1
Zadanie 16. (2 pkt)
Na podstawie przedstawionych poniżej równań reakcji elektrodowych oraz wartości potencjałów
standardowych oceń, czy są możliwe następujące procesy.
A. Redukcja jonów Fe3+ przez jony Cr3+.
MnO-ð
B. Utlenienie jonów Fe2+ przez jony .
4
Odpowiedz uzasadnij, pisząc odpowiednie równanie sumaryczne, lub wyjaśnij, dlaczego reakcja nie
zachodzi.
I. Fe3+ +e- €ð Fe2+ E0 = 0,77 V
II. MnO- +8H+ +5e- €ð Mn2+ +4H2O E0 = 1,52 V
4
Cr3+ +e- €ð Cr2+
III. E0 =  0,41 V
Ocena
Równanie reakcji lub uzasadnienie, dlaczego reakcja nie zachodzi
tak / nie
A
B
17.1 17.2
Zadanie 17. (3 pkt)
Na podstawie danych zawartych w tabeli rozpuszczalności zaprojektuj doświadczenie otrzymywania
wodorotlenków: miedzi(II) i żelaza(III). W tym celu:
a) uzupełnij schemat doświadczenia wzorami substancji chemicznych wybranymi z przedstawionej
poniżej listy.
FeCl FePO , CuSO , Cu (PO ) , KOH , H O
3(aq), 4 4(aq) 3 4 2 (aq) 2
Schemat doświadczenia:
............................................... ...............................................
Cu(OH)2 Fe(OH)3
............................................... ...............................................
I II
b) Zapisz cząsteczkowe równania reakcji otrzymywania wskazanych wodorotlenków.
Równania reakcji:
I. .....................................................................................................................................................................
II. .....................................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 9
ZamKor
18.1
Zadanie 18. (3 pkt)
Przeprowadzono elektrolizę wodnych roztworów: chlorku sodu, chlorowodoru i wodorotlenku sodu. W wy-
niku doświadczenia na elektrodach ujemnych we wszystkich elektrolizerach otrzymano ten sam produkt.
W elektrolizerach 1. i 2. na elektrodzie dodatniej stwierdzono wydzielanie się tego samego gazu. Po zakoń-
czeniu elektrolizy odczyn roztworu w elektrolizerze 1. był obojętny, a w elektrolizerach 2. i 3. zasadowy.
Na podstawie opisu przebiegu procesów elektrolizy wpisz w tabelę wzory gazów otrzymanych
na elektrodach oraz wzory substancji poddanych elektrolizie.
Elektrolizer 1 Elektrolizer 2 Elektrolizer 3
Produkt procesu
katodowego
Produkt procesu
anodowego
Wzór substancji
poddanej elektrolizie
19.1
Zadanie 19. (1 pkt)
Zmieszano roztwór węglanu sodu z wodnym roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) w stosunku molowym 1:1.
W wyniku reakcji otrzymano zielony osad węglanu hydroksomiedzi(II) o wzorze [Cu(OH)] CO .
2 3
Napisz cząsteczkowe równanie opisanej reakcji, wiedząc, że wśród substratów należy uwzględnić
wodÄ™.
Równanie reakcji: ...........................................................................................................................................
20.1 20.2 20.3
Zadanie 20. (4 pkt)
Do wykrywania jonów azotanowych(V) stosuje się tzw. metodę obrączkową. Jej przebieg przedstawia po-
niższy opis.
Do nasyconego roztworu siarczanu(VI) żelaza(II) dodaje się roztwór azotanu(V) potasu. Następnie po ściance
probówki powoli wlewa się stężony kwas siarkowy(VI), tak aby obie ciecze nie mieszały się. W trakcie do-
świadczenia następuje redukcja jonów azotanowych(V) do tlenku azotu(II), a jony żelaza(II) ulegają utlenieniu.
Proces ten przedstawia schemat:
-
Fe2+ + NO3 +H+ NO+Fe3+ +H2O
Powstały tlenek azotu(II) reaguje z nadmiarem kationów żelaza(II) obecnych w roztworze, tworząc na granicy
obu faz jon [Fe(H O) (NO)]2+ o brunatnym zabarwieniu.
2 5
a) Napisz w formie jonowej równania połówkowe procesu utleniania i procesu redukcji oraz do-
bierz współczynniki stechiometryczne w podanym niżej schemacie.
Równanie procesu utleniania: .................................................................................................................
Równanie procesu redukcji: ....................................................................................................................
....... Fe2+ +....... NO- +....... H+ ....... NO+....... Fe3+ +....... H2O
.
3
b) Napisz w formie jonowej równanie reakcji powstawania jonu o wzorze [Fe(H O) (NO)]2+
2 5
Równanie reakcji: ....................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 10
ZamKor
21.1
Zadanie 21. (1 pkt)
Związki organiczne mogą występować w postaci izomerów, np. geometrycznych czy optycznych. Poniżej
podano wzory kwasów: fumarowego i maleinowego oraz wzory fenyloalaniny należącej do szeregu D i L.
COOH COOH
H C NH2 H2N C H
H COOH H H
CH2 CH2
C C C C
HOOC H HOOC COOH
kwas fumarowy kwas maleinowy fenyloalanina fenyloalanina
I II III IV
Korzystając z informacji oraz powyższych wzorów, wykonaj polecenia, a odpowiedzi wpisz do tabeli.
Numer izomeru
Kwas fumarowy i maleinowy tworzÄ… Izomerem geometrycznym cis jest zwiÄ…zek
1
izomery geometryczne. oznaczony numerem: .............................................
Wzory III i IV przedstawiają izomery Izomerem należącym do szeregu L jest
2
optyczne fenyloalaniny. zwiÄ…zek oznaczony numerem: ...............................
22.1
Zadanie 22. (2 pkt)
Ilość energii wydzielonej podczas tworzenia się wiązania lub koniecznej do jego rozerwania nazywana jest
energią dysocjacji wiązania. Dla alkanów jest to energia, która musi być dostarczona w celu przekształce-
nia jednego mola węglowodoru w odpowiedni rodnik i atom wodoru (R  H R" + H" ).
Istnieje również związek pomiędzy tendencją do tworzenia się rodników a ich trwałością  im łatwiej tworzy
siÄ™ rodnik, tym jest on trwalszy.
W tabeli przedstawiono wartości energii dysocjacji wiązań przy wskazanym atomie wodoru.
Energia dysocjacji wiÄ…zania
Energia dysocjacji wiÄ…zania
WiÄ…zanie
WiÄ…zanie
[kJ/mol]
[kJ/mol]
H3C CH H
H3C H
435
398
CH3
H3C CH2 H
410
CH3
H3C C H 381
H3C CH2 CH2 H
410
CH3
yródło: Robert Thornton Morrison, Robert Neilson Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa 1990.
Na podstawie danych zawartych w tabeli sformułuj dwa wnioski:
Wniosek I. dotyczący zależności między łatwością tworzenia się wolnych rodników a rzędowością
atomów węgla.
Wniosek II. określający zależność między trwałością wolnych rodników a rzędowością atomów węgla.
Wniosek I. .......................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Wniosek II. ......................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 11
ZamKor
23.1 23.2 23.3
Zadanie 23. (3 pkt)
Dieny są węglowodorami zawierającymi dwa podwójne wiązania węgiel węgiel. Dzielą się na trzy klasy
w zależności od rozmieszczenia w cząsteczce wiązań podwójnych.
Izolowany układ wiązań podwójnych: Układ wiązań podwójnych oddzielonych
od siebie więcej niż jednym wiązaniem
CH CH CH2 CH CH
pojedynczym.
Sprzężony układ wiązań podwójnych: Układ wiązań podwójnych występujących
na przemian z pojedynczymi.
CH CH CH CH
Skumulowany układ wiązań podwójnych: Układ wiązań podwójnych występujących
przy tym samym atomie węgla.
CH C CH
Wiązania podwójne w układzie izolowanym ulegają reakcji addycji niezależnie od siebie, tak jakby znajdo-
wały się w różnych cząsteczkach.
W reakcji addycji do dienów o sprzężonym układzie wiązań reagent może przyłączyć się nie tylko do pary
sąsiadujących ze sobą atomów węgla (addycja 1,2), lecz także do atomów węgla znajdujących się na obu
końcach sprzężonego układu wiązań (addycja 1,4). Dieny o takim układzie wiązań ulegają również polime-
ryzacji, w której zachodzi addycja typu 1,4.
Na podstawie powyższych informacji wykonaj polecenia:
a) Stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, zapisz równanie reakcji
addycji dwóch moli bromu do jednego mola związku o wzorze:
CH2 CH CH2 CH CH2 .................................................................................................................
b) Zapisz wzór półstrukturalny (grupowy) produktu reakcji jednego mola chlorowodoru do poda-
nego związku, wiedząc, że reakcja zachodzi zgodnie z addycją 1,4:
CH2 CH CH CH2
Wzór produktu: ........................................................................................................................................
c) Produktem reakcji polimeryzacji pewnego zwiÄ…zku jest cis-poliizopren (kauczuk naturalny),
którego fragment przedstawiono poniżej. Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) wyjściowego
monomeru.
CH3
CH2 C CH CH2 n
Wzór monomeru: ..................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 12
ZamKor
24.1 24.2
Zadanie 24. (2 pkt)
Zaprojektuj doświadczenie, którego przebieg w formie jonowej skróconej przedstawia równanie reakcji:
2-
3CH3 -CH2 -OH +2Cr2O7 +16H+ 3CH3 -COOH +4Cr3+ +11H2O
a) Uzupełnij poniższy schemat doświadczenia, wpisując wzory odczynników wybranych spośród
przedstawionych poniżej.
Cr (SO ) , K Cr O , K CrO , H SO , KOH
2 4 3(aq) 2 2 7(aq) 2 4(aq) 2 4 (aq)
etanol
............................................. + .............................................
b) Podaj obserwacje towarzyszące doświadczeniu, uwzględniając barwę roztworu przed i po reakcji.
Obserwacje: .............................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
25.1
Zadanie 25. (2 pkt)
Glukoza w roztworze wodnym ulega reakcjom:
A. ze świeżo strąconym Cu(OH) , tworząc roztwór barwy szafirowej;
2
B. z amoniakalnym roztworem Ag O po łagodnym ogrzaniu, tworząc srebrzysty osad na ściankach
2
naczynia.
Na podstawie powyższych informacji wpisz w tabelę nazwy grup funkcyjnych, które powodują opi-
sane efekty reakcji, oraz liczbÄ™ tych grup w czÄ…steczce glukozy.
Reakcja Nazwa grupy funkcyjnej Liczba grup funkcyjnych
A
B
26.1
Zadanie 26. (2 pkt)
Zapisz równania reakcji opisanych poniższym schematem przemian, stosując wzory półstrukturalne
(grupowe) związków organicznych:
CO , H O HNO
2 2 3 (stęż.)
fenolan sodu fenol 2,4,6 trinitrofenol (kwas pikrynowy)
II
I
Równanie reakcji I: .........................................................................................................................................
Równanie reakcji II: ........................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 13
ZamKor
27.1 27.2
Zadanie 27. (2 pkt)
Estry ulegajÄ… reakcji hydrolizy kwasowej i zasadowej. W reakcji hydrolizy kwasowej otrzymuje siÄ™ kwas
i alkohol, zaś w reakcji hydrolizy zasadowej  alkohol i sól kwasu.
a) Podaj nazwy produktów reakcji hydrolizy zasadowej (zachodzącej pod wpływem wodorotlenku
potasu) zwiÄ…zku o wzorze:
COOCH3
COOCH3
Nazwy produktów: ................................................................. i .....................................................................
b) Podaj wzory półstrukturalne (grupowe) produktów reakcji hydrolizy kwasowej związku o wzorze:
COOH
O C CH3
O
Wzory półstrukturalne produktów: i
28.1
Zadanie 28. (1 pkt)
Na podstawie informacji zawartych w tabeli określ typ hybrydyzacji atomów węgla w podanych
czÄ…steczkach.
C H C H C H
2 6 2 2 6 6
Budowa cząsteczki przestrzenna liniowa płaska
Typ hybrydyzacji
atomów węgla
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 14
ZamKor
29.1
Zadanie 29. (1 pkt)
W roztworze wodnym znajdujÄ… siÄ™ substancje:
I II III IV V VI
etanal oktadekanian etanol fenol kwas metanoamina
sodu etanowy
Uzupełnij tabelę, wpisując numery probówek, których roztwory powodują, że uniwersalny papierek
wskaznikowy przyjmuje określoną barwę.
Barwa uniwersalnego papierka Numery probówek
wskaznikowego
żółta
zielononiebieska
pomarańczowoczerwona
Informacja do zadań 30. i 31.
Roztwór kwasu etanowego (octowego) o stężeniu 10% jest wykorzystywany jako środek konserwujący pro-
dukty spożywcze. Zwykle do marynowania stosuje się roztwór tego kwasu o stężeniu 3%.
30.1
Zadanie 30. (2 pkt)
Oblicz gęstość roztworu kwasu etanowego o stężeniu 3%, jeśli wiadomo, że 1 dm3 roztworu tego kwa-
su zawiera 0,5015 mola kwasu. Wynik podaj z dokładnością do części tysięcznych.
RozwiÄ…zanie:
Odpowiedz:
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 15
ZamKor
31.1
Zadanie 31. (2 pkt)
Oblicz pH roztworu kwasu etanowego, wiedząc, że w 1 dm3 roztworu znajduje się 6,02 " 1017 kationów
wodoru.
RozwiÄ…zanie:
Odpowiedz:
32.1
Zadanie 32. (1 pkt)
Spalanie paliw kopalnych prowadzi do otrzymywania gazowych produktów, które przechodzą do powietrza,
a następnie, rozpuszczając się w wodzie, powodują zmianę jej odczynu.
Zapisz wzór jednego tlenku powstającego, obok tlenku węgla(IV), w procesie spalania paliw oraz
określ, jak ten gaz wpływa na odczyn gleby.
Wzór tlenku: ...................................................................................................................................................
Wpływ na odczyn gleby: ................................................................................................................................
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2012 16
ZamKor
Brudnopis


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Chemia Rozszerzony ZAMKOR Marzec 2013 klucz (1)
chemia pp cz 2012
Chemia Witkowski PR 2012 ODP
Chemia ogólna wykład 2 2012
Chemia Witkowski PR 2012
temat 5 roztwory buforowe marzec 2012
Chemia ogólna wykład 1 2012
mat prób marzec 2012(1)

więcej podobnych podstron