Doskonała umiejętność komunikacji(1)


Doskonała umiejętnoSć
komunikacji
Autor: Alan Barker
TÅ‚umaczenie: Monika Lipiec-Szafarczyk
ISBN: 83-7361-591-1
Tytuł oryginału: Improve Your Communication Skills
Format: 121×194, stron: 144
Efektywna komunikacja jest warunkiem skutecznego zarzÄ…dzania
Wszyscy komunikujemy się na różne sposoby. Skuteczne porozumiewanie się
to umiejętnoSć, którą każdy z nas powinien poznać i opanować. Niełatwo jest
z powodzeniem stosować metody i techniki przekazywania informacji na gruncie
zawodowym, gdzie mają one największe znaczenie. Komunikując się w niewłaSciwy
i nieprofesjonalny sposób, tracimy czas i energię, obniżamy motywację
współpracowników i wywołujemy niezadowolenie klientów. Precyzyjna i efektywna
komunikacja jest kluczem do satysfakcji zawodowej.
Ten praktyczny przewodnik pomoże Ci dążyć do doskonałoSci w sztuce komunikacji.
Zawiera mnóstwo wskazówek omawianych na licznych przykładach i modelach;
dowiesz siÄ™ z niego, jak:
" skutecznie prowadzić rozmowy służbowe i prywatne;
" zadawać właSciwe pytania i udzielać dobrych odpowiedzi;
" wywierać wpływ na innych;
" prowadzić wywiady i brać w nich udział;
" przedstawiać prezentacje;
" zarządzać informacją;
" redagować e-maile, listy i raporty.
Z tej książki dowiesz się także, co robić, gdy rozmowa utknie w martwym punkcie
O autorze:
Alan Barker jest partnerem zarządzającym grupy consultingowej Direction, której
nadrzędnym celem jest rozwijanie wSród menedżerów kreatywnoSci i umiejętnoSci
komunikacji.
Spis treści
O tej książce 5
1. Proces komunikacji 7
Co to jest komunikacja?................................................................... 7
Jak ludzie rozumiejÄ… przekazywane informacje? ......................... 8
ZarzÄ…dzanie informacjÄ…................................................................... 9
Koncepcje  waluta komunikacji................................................10
Rozmowa  serce komunikacji....................................................12
2. Jak działa rozmowa? 13
Co to jest rozmowa? ........................................................................13
Dlaczego nie udajÄ… siÄ™ rozmowy? ..................................................15
Umieszczanie rozmów w kontekście ............................................15
Wypracowanie relacji ......................................................................17
Ustalanie konstrukcji......................................................................21
ZarzÄ…dzanie zachowaniem ............................................................ 23
3. Siedem sposobów
na podniesienie jakości rozmowy 27
Sprecyzuj swój cel ........................................................................... 27
Uporządkuj proces myślowy......................................................... 29
ZarzÄ…dzaj czasem .............................................................................35
Znajdz wspólną płaszczyznę ......................................................... 37
Wyjdz poza sprzeczkÄ™ .................................................................... 38
Często dokonuj podsumowań...................................................... 40
Używaj materiałów wizualnych.....................................................41
4 DOSKONAAA UMI EJTNOŚĆ KOMUNI KACJI
4. Sztuka dowiadywania siÄ™ 45
Uwaga ............................................................................................... 45
Traktowanie rozmówcy na równi ze sobą................................... 49
Dbanie o brak skrępowania........................................................... 50
Zachęcanie ........................................................................................51
Zadawanie pytań jakościowych .................................................... 52
Dozowanie informacji ................................................................... 55
5. Umiejętność perswazji 57
Charakter, logika i pasja ................................................................ 57
Co jest główną koncepcją?............................................................. 59
PorzÄ…dkowanie koncepcji.............................................................. 64
Wyrażanie koncepcji ...................................................................... 67
Zapamiętywanie koncepcji............................................................ 69
Efektywne dostarczanie wiadomości ........................................... 70
6. Rozmowy służbowe 73
Czym rozmowa służbowa różni się od innych?......................... 73
Przygotowanie siÄ™ do rozmowy .................................................... 74
Budowa rozmowy służbowej......................................................... 75
Rodzaje rozmów służbowych ....................................................... 77
7. Prezentacje 93
Bycie w centrum zainteresowania ................................................ 94
Przygotowanie siÄ™ do prezentacji ................................................. 96
Opracowanie materiałów .............................................................. 96
Kontroluj widowniÄ™ ..................................................................... 108
Zajmij siÄ™ sobÄ…................................................................................110
Odpowiedz na pytania.................................................................. 111
8. Wyraz to na piśmie 113
Pisanie w konkretnym celu .......................................................... 113
UÅ‚atwienie czytania .......................................................................114
Pisanie krok po kroku................................................................... 115
Projektowanie dokumentu........................................................... 116
Pisanie wersji roboczej ................................................................. 128
Edycja wersji roboczej ...................................................................130
Proces komunikacji
 Spójrzmy prawdzie w oczy  wszystko sprowadza się do komu-
nikacji . Ile razy już słyszałeś bądz wypowiadałeś te słowa, analizu-
jąc niepowodzenia, które dotknęły Twoją organizację?
Umiejętność efektywnego komunikowania się nigdy wcześniej
nie była tak istotna. Warunki pracy są coraz bardziej elastyczne i co-
raz trudniejsze do przewidzenia. Struktury zarzÄ…dcze i kontrolne
poprzedniego pokolenia ustąpiły miejsca zarządzaniu wirtualne-
mu i pracy sieciowej, outsourcingowi i współpracy, zarządzaniu
wiedzą i wywiadowi gospodarczemu. Menedżerowie muszą obec-
nie porozumiewać się ze znacznie większą liczbą osób niż wcze-
śniej, a proces komunikacji musi zachodzić szybciej  dzisiejsze
informacje rynkowe jutro lÄ…dujÄ… w koszu.
Mimo to komunikacja jest nadal głównym problemem wielu
organizacji. W powtarzających się ankietach menedżerowie okre-
ślają trudności komunikacyjne mianem najważniejszego pro-
blemu w ich organizacji.
Komunikacja może być, rzecz jasna, wciąż zadziwiająco efek-
tywna. Wysiłki kierownictwa, podejmowane po to, aby przekazać
informacje o najnowszych zmianach organizacyjnych, mogÄ…
spełznąć na niczym, ale pogłoski o zwolnieniach rozchodzą się
jak burza. Gdyby tylko przekazywanie wiadomości oficjalnych
osiągało połowę skuteczności plotek i pogawędek!
Co to jest komunikacja?
Często zadaję to pytanie na początku programów szkolenio-
wych i seminariów. Po krótkim namyśle większość uczestników
8 DOSKONAAA UMI EJTNOŚĆ KOMUNI KACJI
proponuje definicję, w której jest mowa o udzielaniu i przekazy-
waniu informacji. Po namyśle nieco głębszym pojawia się słowo
 wymiana . To już jest bardziej zadowalające, niemniej jednak
wciąż mamy do czynienia z założeniem, że komunikacja dotyczy
przemieszczania czegoś  dostarczania bądz przesyłania jakiegoś
towaru, zwanego informacjÄ….
W rzeczywistości słowo to ma zupełnie inny zródłosłów. Wywo-
dzi się z łacińskiego communis, co oznacza  wspólny bądz  po-
wszechny . Słowo to należy do rodziny wyrazów zawierającej także
komunię, komunizm i wspólnotę1. Nie ma komunikacji bez dzie-
lenia się informacją z inną osobą. A dopóki ta osoba nie zrozumie
tej informacji w ten sam sposób, co Ty, nie ma dzielenia się.
Komunikacja jest procesem, w którym tworzone jest wspólne
zrozumienie.
Jak ludzie rozumiejÄ…
przekazywane informacje?
Wedle innej definicji komunikacja jest okazywaniem sposobu
pojmowania.
Różni ludzie rozumieją tę samą informację na rozmaite sposoby.
Ktoś może natychmiast rozpoznać słowa i obrazy, dla innych może
to być język obcy ( jakby mówił po chińsku ). Każdy problem w po-
rozumiewaniu siÄ™ jest problemem zwiÄ…zanym z rozumieniem.
Zrozumienie to rozpoznanie.  Aaa, teraz to jasne!  wykrzy-
kujemy, kiedy coś zrozumieliśmy. Mnóstwo słów związanych z ro-
zumieniem wiąże się z postrzeganiem wzrokowym. Możesz patrzeć
na problem z innej perspektywy niż Twój partner, możecie się nie
zrozumieć, ponieważ patrzycie na problem pod innym kątem. Jeśli
się z kimś nie zgadzasz, mówisz zazwyczaj, że widzisz to inaczej.
Ludzie rozumieją informacje, które są w stanie rozpoznać. Wiem,
że nadjeżdżający pojazd to autobus, bo już kiedyś taki widzia-
łem. Znam melodię, ponieważ już ją słyszałem lub znam podobny
motyw. Wiem, że jem paprykę, bo rozpoznaję smak. Podobnie ro-
zumiem, co chcesz mi powiedzieć, jeśli to pasuje do wzorców men-
talnych, jakie się wcześniej u mnie wykształciły.
1
Ang. community  przyp. tłum.
PROCES KOMUNI KACJI 9
Rozumienie jest w takim razie dopasowywaniem tego, co wi-
dzimy, do naszych wzorców mentalnych. Jeśli chcesz się sprawnie
porozumiewać z innymi, musisz zadbać o to, aby nadać swoim
koncepcjom kształt. Jak to zrobić? Możesz rysować wzory lub ob-
razki na papierze. Możesz poprosić kogoś o wyobrażenie sobie
czegoś, a następnie dopasować do tego swoją informację. Zdecy-
dowanie ułatwia sprawę uproszczenie informacji, tak aby nie za-
ciemnić obrazu zbytnim nagromadzeniem szczegółów.
ZarzÄ…dzanie informacjÄ…
Twój sukces jako menedżera zależy coraz bardziej od umiejętno-
ści zarządzania informacją.
Postrzegamy informacjÄ™ jako  coÅ› , z czego czÄ…stkami mamy
do czynienia. Te wszystkie cząstki gdzieś istnieją  można je zo-
baczyć, zmierzyć, policzyć. Rozumienie jest postrzegane jako pro-
ces zapisywania informacji w mózgu. Wyobrażamy sobie umysł
ludzki na podobieństwo dysku twardego komputera. Ma on da-
ną pojemność, konkretną ilość wolnej przestrzeni, którą można
zapełnić napływającymi informacjami. Zbyt wiele danych  i cier-
pisz na  przeładowanie informacją . Jeśli ten stan się przedłuża,
może dojść do  zawieszenia systemu .
Obecnie większość osób nie myśli już o informacji w ten spo-
sób. Za każdym razem, kiedy następuje proces komunikacji mię-
dzy ludzmi, informacje mogą przybierać inne znaczenia. Dzieci
potrafią świetnie się bawić, wykorzystując tę właściwość. W grach,
takich jak  głuchy telefon czy  kalambury , doskonale podkre-
ślone są nieporozumienia i wieloznaczność w komunikacji mię-
dzyludzkiej.
W rzeczywistości informacja to coś, co tworzymy we własnych
umysłach w procesie zrozumienia. Informacja nie istnieje gdzieś
tam, na zewnątrz  jest zawarta zawsze i wyłącznie w naszych
umysłach. Jest to kształt, jaki przybiera nasze myślenie, a kształt
ten wciąż się zmienia, ewoluuje, gdy myślimy. Informacja jest za-
tem dynamiczna i za każdym razem, kiedy się porozumiewasz,
jest przetwarzana, gdy filtrujesz ją przez własne wzorce mentalne.
Porozumiewanie się jest zawsze grą w  głuchy telefon .
10 DOSKONAAA UMI EJTNOŚĆ KOMUNI KACJI
W pracy ludzie zazwyczaj traktujÄ… informacjÄ™ jako  coÅ› i sta-
rają się ją zarchiwizować, przetworzyć, zestawić, zapisać i przecho-
wać, nawet jeśli jej nie rozumieją. Oczekuje się, że informacje bę-
dą stabilne oraz że łatwo będzie je kontrolować i nimi zarządzać.
Ale takie podejście do tematu skazane jest na niepowodzenie.
Informacji nie da się kontrolować, uściślić, zamknąć w ramach.
Nie jest ona bowiem towarem, lecz energiÄ…. Informacja to po-
karm dla umysłu, zródło ożywienia organizacji. Spróbuj ją racjo-
nować, a ludzie nie znajdą nic, co pozwoliłoby im przetrwać. Pogło-
ski, skandale, plotki  to wszystko jest niesmacznym jedzeniem
z baru szybkiej obsługi, którym ludzie żywią się, aby przeżyć, gdy
brakuje im porządnego pożywienia.
Odkąd zaczniesz postrzegać informacje jako energię, a nie to-
war, będziesz mógł nią inaczej zarządzać. Znaczenie ma napraw-
dę nie to, ile informacji potrafisz przekazać, ale jaką formę one
przybierajÄ…. Forma informacji to jej znaczenie.
Komunikacja nigdy nie jest kwestią przekazywania tysięcy wia-
domości; jest raczej tworzeniem znaczenia tych informacji, a na-
stępnie dzieleniem się tym znaczeniem z innymi. Jeśli Twój part-
ner nie rozumie tego, co chcesz przekazać, oznacza to, że Twoje
wysiłki zmierzające ku porozumieniu poszły na marne.
Pomyśl o szklance zawierającej połowę wody, jaką mogłaby
pomieścić. Co ta informacja oznacza? Że szklanka jest w połowie
pusta? Czy raczej  w połowie pełna? Znaczenie, jakie nadajesz
informacji, dyktuje informację, jaka chcesz przekazać.
Komunikacja jest tworzeniem wspólnego znaczenia. A zatem,
w jaki sposób tworzymy znaczenie? Poprzez zamianę informacji
na koncepcje.
Koncepcje  waluta komunikacji
Komunikacja jest procesem tworzenia i dzielenia wyraznych kon-
cepcji. Efektywna komunikacja jest uzależniona nie od dokładności
podanych przez Ciebie faktów, lecz od bogactwa Twych koncep-
cji. W sumie cały proces komunikacji można nazwać tworzeniem
wspólnych koncepcji.
PROCES KOMUNI KACJI 11
Co rozumiem pod pojęciem koncepcji? Otóż mam na myśli
coś szczególnego. Koncepcja to coś, co mówisz lub coś, o czym
piszesz. Nazwa nie jest koncepcją. Następujące frazy są nazwami,
lecz (co przyjmijmy dla celów tego ćwiczenia) nie są koncepcjami:
f& analiza zysków,
f& rynek azjatycki,
f& dyrektor do spraw operacyjnych.
Aby je zamienić w koncepcje, musisz coś o nich powiedzieć, na
przykład:
f& Analiza zysków pokazuje wzrost sprzedaży towarów w ciągu
zeszłego roku.
f& Rynek azjatycki stracił stabilność.
f& Bill Freeman został dyrektorem do spraw operacyjnych.
Stworzyliśmy zdania, a zatem  koncepcja jest to jakakolwiek
myśl, którą można wyrazić w zdaniu.
Koncepcja nie musi być nowa. Kiedy mówisz, że masz jakąś
koncepcję, zazwyczaj masz na myśli pomysł, na który nikt wcze-
śniej nie wpadł. Jednakże większość koncepcji nie jest całkiem no-
wa. Za każdym razem, gdy ktoś wygłasza jakieś zdanie, przedstawia
również koncepcję.
Koncepcje sÄ… walutÄ… komunikacji. Gdy ludzie siÄ™ porozumie-
wajÄ…, handlujÄ… koncepcjami. Koncepcje, tak jak pieniÄ…dze, majÄ…
większe i mniejsze nominały; istnieją małe i duże pomysły. Te
małe można zebrać w większe, metodą dodawania. Tak, jak walu-
ta, koncepcje mają swoją wartość  niektóre z czasem przybiera-
ją na wartości, podczas gdy inne ją tracą. Wartość koncepcji kryje
się w jej znaczeniu. Koncepcje ocenia się inaczej niż fakty  war-
tość faktu mierzy się jego ścisłością; wartość koncepcji zależy od
tego, jak duże ma ona znaczenie.
Kiedy nie udaje siÄ™ komunikacja, to zazwyczaj przyczyna po-
rażki leży w niezrozumieniu koncepcji. Być może nie dostrzeżo-
no jej wartości. Być może było ich zbyt wiele. Być może koncepcja
zaginęła w morzu faktów i cyfr. Możesz dać do zrozumienia, co
masz na myśli, jeśli nie jesteś pewien, w jaki sposób zostanie ode-
brana Twoja koncepcja. Twój głos może wyrażać jedną koncepcję,
ale Twoja twarz może napomykać o innej.
W najefektywniejszej komunikacji koncepcje sÄ… przedstawia-
ne w sposób oczywisty i jasny. Twoim celem w komunikacji jest
stworzyć i dzielić zrozumiałe koncepcje.
12 DOSKONAAA UMI EJTNOŚĆ KOMUNI KACJI
Rozmowa  serce komunikacji
Rozmowa jest giełdą wymiany koncepcji. To najistotniejszy środek
porozumiewania się, jakim dysponujesz. Cechuje ją elastyczność
i dynamika. Twoja organizacja  jakakolwiek organizacja  jest,
w największym skrócie, siecią rozmów i niczym więcej. Bez efek-
tywnie prowadzonych rozmów nie mogłaby funkcjonować.
Rozmowy są sposobem na dzielenie wspólnych znaczeń.
Wszystkie inne sposoby porozumiewania siÄ™  rozmowy rekruta-
cyjne, prezentacje, pisma  są odmianami tego najważniejszego
sposobu komunikacji. Jeśli chcesz się lepiej porozumiewać, za-
cznij od poprawienia jakości swoich rozmów.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Doskonalenie umiejętności komunikowania się
Tierney Doskonalenie międzyludzkiej komunikacji
Kompetencje społeczne Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych
Acland Floyer Andrew Doskonałe umiejętności interpersonalne
Doskonalenie umiejętności przyjęcia, podania piłki i wykonania strzału na bramkę
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem(2)

więcej podobnych podstron