Dzialalnosc dobroczynna Les 1


Ewa Leś
DZIAAALNOŚĆ
DOBROCZYNNA W
EUROPIE I AMERYCE
TRADYCJE I WSPÓACZESNOŚĆ
Część I
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -3 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
WSTP
Historycy społeczni, a także badacze innych dyscyplin naukowych nie poświęcili dotąd
należytej uwagi dziejom dobroczynności w Europie. Niniejsze studium ma na celu
przedstawienie bogatego lecz  można odnieść wrażenie  zapomnianego nieco
dziedzictwa kilkusetletniej historii europejskiej działalności dobroczynnej.
Jej znaczenie dla rozwoju wszystkich bez wyjątku podstawowych usług społecznych
pozostawało jednak w ciągu ostatniego półwiecza w cieniu dynamicznie rozwijającego
się państwa opiekuńczego.
Znamienne jest, że w końcu naszego stulecia organizacje społeczne przeżywają swój
renesans w wielu krajach, w tym także w Polsce.
Wbrew powszechnej opinii zorganizowana działalność społeczna w Polsce nie jest
jednak wyłącznie wynikiem przełomu lat 1989-1990. Historia działalności
dobroczynnej ma wielowiekową tradycję na ziemiach polskich, ściśle związaną z
tradycją chrześcijańską średniowiecznej Europy.
Wraz z przyjęciem chrześcijaństwa Polska znalazła się pod wpływem chrześcijańskiej
kultury dobroczynności i zachodnich modeli instytucji charytatywnych i oświatowych.
Celem niniejszego studium jest rekonstrukcja historyczna działalności dobroczynnej w
zachodnim kręgu kulturowym i w Polsce.
Analiza porównawcza służy próbie wyodrębnienia bardziej uniwersalnych oraz
swoistych czynników, które począwszy od Średniowiecza w kolejnych epokach
historycznych miały wpływ na powstanie i rozwój religijnych i świeckich organizacji w
Polsce na tle wybranych krajów Zachodu.
Celem porównań międzynarodowych jest także próba określenia czynników
odpowiedzialnych za ukształtowanie się w kolejnych epokach historycznych
odmiennych modeli relacji między organizacjami dobroczynnymi a ciałami
publicznymi w krajach objętych analizą, tzn. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii
oraz Polsce i USA.
Chodzi także o odpowiedz na bardzo aktualne pytanie, co sprzyja wykształcaniu się w
krajach zachodnich modelu  pomocniczości państwa, tj. tendencji powierzania
organizacjom pozarządowym oraz rynkowi realizacji coraz większego zakresu zadań
publicznych w związku z transformacja powojennego państwa opiekuńczego.
Wydaje się, że upowszechnienie w Polsce doświadczeń krajów zachodnich na temat
możliwości ale i ograniczeń organizacji pozarządowych w procesie modyfikacji
powojennej doktryny publicznej asekuracji socjalnej może być pomocne w trakcie
mającej obecnie miejsce w Polsce rekonstrukcji modelu polityki społecznej.
Niestety dotychczasowe reformy społeczne w Polsce zmierzają bardziej w kierunku
 urynkowienia polityki społecznej i jej komercjalizacji, aniżeli traktowania organizacji
społecznych jako alternatywy wobec publicznych instytucji świadczenia usług, w myśl
zasady pomocniczości. Przedstawione w niniejszym studium doświadczenia takich
krajów, jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone wskazują, że
publicznemu finansowaniu usług nie musi towarzyszyć monopol publicznych służb
społecznych. Organizacje pozarządowe w krajach zachodnich zarządzają bowiem nie
tylko tymi usługami społecznymi, które same finansują, ale realizują także te zadania
polityki społecznej, co do których istnieje obowiązek ustawowy usług i świadczeń ze
strony państwa.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -4 -
CHRZEŚCIJACSKIE I ŚWIECKIE ORGANIZACJE FILANTROPIJNE
PODSTAWOWYM FILAREM POMOCY:
POCZTKI I EWOLUCJA DZIAAALNOŚCI SPOAECZNEJ W POLSCE
I WYBRANYCH KRAJACH ZACHODU
OD WIEKÓW ŚREDNICH DO OKRESU PRZEDINDUSTRIALNEGO
GENEZA I ROZWÓJ ORGANIZACJI SPOAECZNYCH W POLSCE
I EUROPIE W OKRESIE OD ŚREDNIOWIECZA
DO POCZTKÓW ERY NOWOŻYTNEJ
W Europie w okresie Średniowiecza zinstytucjonalizowana działalność społeczna prowa-
dzona była początkowo przez Kościół, parafie oraz zakony i koncentrowała się na pracy oświa-
towej oraz dobroczynnej wśród najuboższych, którzy niejednokrotnie dobrowolnie wybierali
stan ubóstwa jako sposób osiągnięcia doskonałości i zbawienia.
W tradycji chrześcijańskiej wczesnego Średniowiecza ubóstwo należało do tych zjawisk spo-
łecznych, z którymi  <...>agrarne społeczeństwo Zachodu nie miało szczególnych kłopotów 1,
ale także nie otaczał go nimb świętości. Ci zaś, którzy wymagali wsparcia, znajdowali je w Ko-
ściele, którego powinnością było przeznaczanie trzeciej lub czwartej części swych dochodów na
wsparcie ubogich2. Kościół był więc pierwszą instytucją charytatywną Średniowiecza, do któ-
rego doczesnych funkcji społecznych należało wspieranie ubogich.
W XI i XII stuleciu zmienia się postawa społeczeństw Zachodu wobec ubóstwa, co przyczy-
nia się do rozwoju instytucji charytatywnych oraz prywatnej dobroczynności. Rozwój instytucji
charytatywnych oraz prywatnej dobroczynności był wynikiem oddziaływania splotu czynników,
spośród których do najważniejszych należały zmiany struktury społecznej ludności - różnico-
wanie się sytuacji materialnej (przyrost liczby osób ubogich i bogatych)  i wynikająca stąd
konieczność łagodzenia konfliktów społecznych oraz zmiana stanowiska społecznego wobec
ubóstwa.
Wyrazna jest apoteoza ubóstwa i jałmużny. Ubodzy otaczani są szacunkiem, zaś samo ubó-
stwo staje się wartością duchową. Takie podejście do zjawiska ubóstwa da się wyjaśnić tym, iż
problem pauperyzmu nie miał jeszcze wówczas charakteru zjawiska masowego3, a okazywanie
miłosierdzia stało się w okresie Średniowiecza nieodzownym atrybutem dobrego chrześcijanina
i wyrazem spontanicznej życzliwości wobec ubogich, chociaż przypisywano mu także funkcję
 kupowania zbawienia .
W średniowiecznej Europie ubóstwo należało do tych zjawisk społecznych, które w pierwszej
kolejności decydowały o rozwoju zinstytucjonalizowanych działań filantropijnych. Działalność
ta przybierała odmienne formy w poszczególnych krajach Zachodu, jednak nie ulega wątpliwo-
ści, że tym, co wspólne dla działań charytatywnych Europy wieków średnich, była prekursorska
działalność dobroczynna Kościoła rzymskiego oraz zakonów i bractw kościelnych, które pro-
wadziły instytucje charytatywne i rozdzielały jałmużnę. Kościelne instytucje i organizacje cha-
rytatywne czasów Średniowiecza reprezentowały ubogich, dbając o redystrybucję dochodów,
stąd bez wątpienia można mówić o chrześcijańskim rodowodzie pózniejszego interwencjonizmu
państwa w sprawy opiekuńcze, jaki miał miejsce w krajach Zachodu oraz w Polsce.
Drugim wymiarem działalności społecznej Kościoła rzymskiego było prowadzenie szkolnic-
twa. Według zródeł historycznych inspiracją dla rozwoju oświaty kościelnej były postanowienia
1
Bronisław Geremek, Litość i Szubienica. Dzieje Nędzy i Miłosierdzia, Czytelnik, Warszawa 1989, s.
23.
2
Tamże.
3
Tamże, s. 17.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -3 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
soboru laterańskiego IV z 1215r., nakazujące prowadzenie działalności oświatowej przy kościo-
łach parafialnych oraz utrzymywanie nauczyciela gramatyki4.
Przykładowo w Anglii Kościół zobowiązywał parafie i zakony do przekazywania części
dochodów uzyskiwanych z dziesięciny i zapisów testamentowych na wyposażenie przytułków
dla ubogich, finansowanie zasiłków oraz szkolnictwa podstawowego dla najuboższych5. Dzia-
łania charytatywne Kościoła i zakonów w średniowiecznej Anglii uzupełniała filantropijna ak-
tywność władców feudalnych, do których zwyczajowych obowiązków należało wspieranie
ubogich oraz ofiarność indywidualna.
We Francji geneza zinstytucjonalizowanej działalności społecznej jest ściśle związana z po-
wstaniem państwa francuskiego w końcu V wieku i przyjęciem religii katolickiej. Kościół
rzymski, parafie i zakony należą do najstarszych podmiotów zinstytucjonalizowanej działalno-
ści społecznej we Francji. Kościół zobowiązywał parafie do przekazywania 1/3 z pobieranych
podatków dla najuboższych parafian. Nastarszymi instytucjami charytatywnymi we Francji były
parafie i zakony benedyktynów, franciszkanów i dominikanów, które wspierały najuboższych,
otaczały opieką chorych oraz niedołężnych i prowadziły szkoły6. Począwszy od XIII wieku z
inicjatywy króla Ludwika IX do pomocy najuboższym zostali także zobowiązani władcy feu-
dalni.
Od XIw. równolegle z działalnością prowadzoną przez Kościół i zakony powstawały także
bractwa ubogich (confreries de misericorde). Podobnie jak w innych krajach Zachodu, we
Francji w okresie od XII do XIVw. praktycznym urzeczywistnieniem nakazu miłosierdzia był
rozwój z inicjatywy osobistości kościelnych i osób świeckich fundacji charytatywnych finansu-
jących budowę szpitali-przytułków. Szpitale fundacyjne uzyskują różne ulgi od władz królew-
skich oraz przywileje podatkowe, np. nie płacą dziesięciny7.
Ponadto już w VIII i IXw. w Anglii, a od XI stulecia także we Francji powstawały pierwsze
świeckie organizacje rzemieślników i kupców. Według niektórych zródeł jeszcze wcześniej
powstały w Anglii pierwsze towarzystwa pomocy wzajemnej (friendly societies).
Podobnie jak na Zachodzie Europy, także na ziemiach polskich geneza działalności organiza-
cji społecznych jest ściśle związana z tradycją chrześcijaństwa. Zgodnie z obowiązującą w wie-
kach średnich chrześcijańską doktryną miłosierdzia wspieranie ubogich należało do podstawo-
wych atrybutów dobrego chrześcijanina, zaś sami ubodzy traktowani byli z szacunkiem oraz
życzliwością. Nie było też wówczas różnic między zasługującymi na pomoc a niegodnymi
wsparcia ubogimi. Należy jednak zauważyć, że taka postawa wobec ubogich wynikała częścio-
wo stąd, że aż do schyłku Średniowiecza ani w Polsce, ani w Europie pauperyzacja nie stanowi-
ła problemu masowego.
Wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przez Mieszka I w 966r. Polska znalazła się w kręgu
wpływów kultury łacińskiej, przejmując z zachodniej cywilizacji podstawowe elementy kultury
i ładu instytucjonalnego. Wprowadzona wraz z chrystianizacją Polski zachodnia kultura dobro-
czynności bazująca na sformalizowanej pomocy stanowiła nowy element w polskich warun-
kach, gdzie dotychczasowa pomoc opierała się na tradycyjnej solidarności i powinnościach
wynikających z tradycji ustroju rodowo-plemiennego8.
4
Roman Pelczar, Szkolnictwo Parafialne w Ziemi Przemyskiej i Sanockiej (XIV-XVIIIw.), Oficyna
Aspra-
JR, Warszawa 1998, s.19.
5
Michael Chesterman, Charities, Trusts and Social Welfare, Weidenfield and Nicolson, London 1979,
s. 28, cyt. za Marilyn Taylor, Jeremy Kendall, History of the Voluntary Sector, w: The Voluntary Sec-
tor
in the United Kingdom, Jeremy Kendall and Martin Knapp eds., Manchester University Press,
Manchester and New York 1997, s. 29.
6
Michel Mollat, Les Pauvres au Moyen Age. Etude Sociale, Hachette, Paris 1978.
7
Jean-Louis Goglin, Nędzarze w Średniowiecznej Europie, Oficyna Wydawnicza Volumen Dom
Wydawniczy Bellona, Warszawa 1998, s.136-137.
8
Janusz Radwan-Pragłowski, Krzysztof Frysztacki, Społeczne Dzieje Pomocy Człowiekowi: Od
Filantropii Greckiej do Pracy Socjalnej, Bibioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996,
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -4 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
Duchowni z Francji i innych krajów Europy, którzy z misją szerzenia wiary przybywali na
ziemie polskie, wprowadzali zachodnie modele instytucji charytatywnych i oświatowych. Doty-
czyło to organizacji szpitali9, a także szkół.
Podobnie jak na Zachodzie, Kościół rzymski na ziemiach polskich w okresie Średniowiecza
odgrywał pierwszoplanową rolę w dziedzinie edukacji i działań dobroczynnych. Pierwsze
szkoły w wiekach średnich powstały z inicjatywy Kościoła i zakonów. Jak podaje Pelczar, w
drugiej połowie XIV w. szkoły parafialne istniały w Polsce w każdym mieście, a od XV w. były
zakładane także na wsiach10. Z kolei pierwsze instytucje charytatywne, takie jak szpitale, były
zakładane dzięki fundacjom biskupim, darowiznom królów oraz książąt, a ich prowadzenie
powierzano zakonom dominikanów, franciszkanów, augustianów, cystersów i joanitów.
Jak podają niektóre zródła, szpital we Wrocławiu, ufundowany przez fundację biskupią w
1108r., jest najstarszą instytucją charytatywną w Polsce. W 1152r. Jan Gryfita, arcybiskup
gnieznieński, ufundował opactwo cysterskie wraz ze szpitalem w Jędrzejowie i powierzył cy-
stersom prowadzenie szpitala. Szpitale w wiekach średnich były przede wszystkim instytucjami
dobroczynnymi, gdyż łączyły w sobie funkcje przytułku dla opuszczonych i hospicjum dla
nieuleczalnie chorych11.
Można uznać, że zlecanie przez średniowiecznych władców działalności charytatywnej zako-
nom było prefiguracją znacznie pózniejszego współdziałania między państwem a organizacja-
mi społecznymi w zaspokajaniu potrzeb zbiorowych.
Stopniowo poszerzała się społeczna baza działalności charytatywnej. Uzupełnieniem działań
charytatywnych Kościoła, zakonów i średniowiecznych władców był - podobnie jak w cywili-
zacji zachodniej - rozwój bractw religijnych, korporacji zawodowych oraz władz miejskich i
indywidualnej filantropii.
Najpewniej pierwszą polską prywatną fundacją charytatywną była ustanowiona w XI stuleciu
z darowizny księcia Władysława Hermana fundacja wotywna w podziękowaniu za męskiego
potomka. W następnych stuleciu powstała fundacja rodzinna Odrowążów, mająca na celu afir-
mację chrześcijaństwa na ziemiach polskich, oraz fundacja pomocy chorym Jaxy Miechowity.
W wieku XIII i XIV z inicjatywy osób świeckich powstały kolejne fundacje szpitalne. W tym
okresie rozpoczęły także działalność pierwsze korporacje brackie, pierwowzór pózniejszych
instytucji ubezpieczeniowych. Korporacje robotników żupnych w Kopalni Soli w Wieliczce
zorganizowano już za panowania Kazimierza Wielkiego.
W połowie XV stulecia powstają także pierwsze bractwa w Krakowie, następnie w Warsza-
wie. Podobnie jak na Zachodzie, ich celem jest opieka nad ubogimi, stwarzają one także możli-
wość uczestnictwa w życiu społecznym. W 1448r. w Krakowie powstało pierwsze Bractwo im.
św. Aazarza, zorganizowane z inicjatywy Zbigniewa Oleśnickiego, kardynała i biskupa krakow-
skiego. U schyłku tegoż stulecia Conrad Celtes, także w Krakowie, założył pierwsze w Europie
Środkowej stowarzyszenie humanistyczne p.n. Nadwiślańskie Bractwo Literackie. Bractwo
Literackie wzorowane było na sympozjach platońskich i zrzeszało profesorów oraz studentów
Akademii Krakowskiej, a także patrycjat Krakowa i dworzan12.
s. 216.
9
Zbigniew Góralski, Działalność Charytatywna w Polsce Przedrozbiorowej, PWN, Warszawa-Kraków
1973, s. 5.
10
Pelczar, Szkolnictwo Parafialne w Ziemi Przemyskiej i Sanockiej (XIV- XVIII w.), cyt. wyd., s.33.
11
Próbą typologii funkcji charytatywnych średniowiecznych szpitali jest ujęcie Antonina z Florencji,
który
w XV w. dzieli średniowieczne szpitale na takie, w których schronienie znajdowali pielgrzymi i ubo-
dzy
(syndochium), przytułki zapewniające schronienie starcom (gerontocomium), sierocińce zapewniające
schronienie sierotom (orphanotrophium), gospody dla ubogich (procotrophium) oraz punkty żywienia
dzieci (brephotrophium). Na ten temat zob. B. Geremek, Litość i szubienica. Dzieje Nędzy i
Miłosierdzia, Czytelnik, Warszawa 1989, s. 52.
12
Władysław Kopaliński, Sodalitas Litteraria Vistulana, w: Słownik Mitów i Tradycji Kultury, cyt. wyd.,
s.1083.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -5 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
Jednak fundamentalne znaczenie dla ewolucji działalności społecznej miały okresy ożywienia
i załamań koniunktury ekonomicznej, gdyż wpływały one decydująco na sytuację społeczną.
Taki kryzys koniunktury ekonomicznej miał miejsce w połowie XVw. i pozostawał w ścisłym
związku z przemianami struktury własnościowej na wsi i rozpadem tradycyjnych struktur spo-
łeczeństwa feudalnego w krajach Zachodu, prowadząc do deklasacji społecznej i pauperyzacji.
Pauperyzację pogłębiały jeszcze klęski głodu oraz epidemie i skutki wojen.
W XV i XVI stuleciu ma miejsce stopniowy dualizm gospodarczy w rozwoju terytoriów
europejskich13. Na obszarze Europy Zachodniej natępuje rozwój wczesnych form gospodarki
kapitalistycznej, natomiast w Polsce rozwija się gospodarka folwarczno-pańszczyzniana.
Przypisanie do ziemi i obowiązek pańszczyzny przyczynił się do rozwarstwienia i ubożenia
ludności wiejskiej i sprawił, że w XVI stuleciu nasiliło się nielegalne wychodzctwo ze wsi.
W wyniku tych procesów w drugiej połowie XVIw. zarówno w Europie Zachodniej, jak i w
Polsce zapotrzebowanie na pomoc wyraznie wzrasta, a stan ubóstwa traci otaczający go w Śre-
dniowieczu nimb świętości:  <<...>> dokonało się przewartościowanie ubóstwa i kondycji ubo-
giego 14. Wzrost ludności ubogiej oraz postępująca pauperyzacja w XVI i XVII-wiecznej Euro-
pie sprawiły, że stan ubóstwa jest postrzegany jako zło zagrażające porządkowi społecznemu.
Instytucje filantropijne w różnym stopniu radziły sobie z problemami deklasacji społecznej
oraz niedostateczną absorpcją ludności napływającej ze wsi do miast. Działania opiekuńcze
podejmowane w krajach Zachodu na przełomie XV i XVIw. miały na ogół dorazny charakter.
Wyrazem poszukiwania nowych rozwiązań problemów społecznych towarzyszących powsta-
waniu nowożytnego społeczeństwa była częściowa reforma dobroczynności. Jej korzenie tkwią
w XIV-wiecznych inicjatywach władz miejskich szeregu miast europejskich w zakresie nadzoru
nad ubogimi, które traktuje się jako początek świeckiej i publicznej działalności w dziedzinie
polityki społecznej. Geremek podaje przykład Norymbergi, w której już w XIVw. rozporządze-
niem miejskim wprowadzono rejestr żebraków i okresową weryfikację ich statusu materialne-
go15.
U schyłku XVw. również polski król Jan Olbracht wprowadził podobne regulacje dotyczące
kontroli nad ubogimi. W wydanym w 1496r. statucie została podjęta próba  licencjonowania
żebraków oraz określenia dopuszczalnej liczby żebrzących  tzw.  kontyngentów żebraczych .
W ten sposób działania represyjne wobec ubogich przeplatały się ze wsparciem dla nich udzie-
lanym przez instytucje charytatywne.
W XVI stuleciu znaczny wpływ na reformy w zakresie dobroczynności w Europie miała Re-
formacja. Centralnym postulatem ruchu religijnego Reformacji była reforma doktryn i praktyk
kościoła rzymskiego, w tym również reforma kościelnych instytucji charytatywnych oraz żąda-
nie zaprzestania praktyk kupowania zbawienia u księży przez tzw.  sprzedaż odpustów . Za-
przestanie  sprzedaży odpustów istotnie zagrażało istnieniu religijnej dobroczynności na do-
tychczasowych zasadach, bowiem jałmużna jako sposób odkupienia grzechów dostarczała Ko-
ściołowi istotnego zródła dochodów, z których finansowano działalność charytatywną. Niewąt-
pliwie ruch Reformacji miał wpływ na przewartościowanie chrześcijańskiej doktryny miłosier-
dzia, co w XVI stuleciu znalazło wyraz w postaci reorganizacji dobroczynności polegającej na
częściowej laicyzacji działań opiekuńczych oraz kontroli, a niekiedy zakazie żebractwa.
Ogólnie należy jednak zauważyć, że reformy charytatywne w XVI-wiecznej Europie powstały
zarówno z inspiracji katolików i protestantów, a także były dziełem środowisk humanistycz-
nych rekrutujących się z różnych kręgów wyznaniowych i społecznych. Istotą nowej koncepcji
filantropii była częściowa laicyzacja pomocy dla najuboższych, centralizacja działań opiekuń-
13
Jerzy Topolski, Nędza, Ubóstwo, Dostatek jako Kategorie Teoretyczne w Badaniu Historycznym i Ich
Wartość Eksplanacyjna, w: Nędza i Dostatek na Ziemiach Polskich od Średniowieczxa do Wieku XX,
s. 14-15.
14
Bronisław Geremek, Świat  Opery Żebraczej . Obraz Włóczęgów i Nędzarzy w Literaturach
Europejskich XV-XVII wieku, Warszawa 1989, s. 19.
15
B. Geremek, tamże, s. 57.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -6 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
czych i zwiększenie nadzoru nad ubogimi oraz wprowadzenie obowiązkowych podatków na
rzecz biednych16. W tym okresie doniosłą rolę odgrywa także prywatna filantropia.
Wyrazem sekularyzacji działalności społecznej na terenie Anglii, Francji i Niemiec było
przejmowanie przez ówczesne władze miejskie szpitali i przytułków od kościołów i zakonów.
We Francji częściowa sekularyzacja instytucji opieki społecznej miała miejsce w początkach
XVIw., za czasów panowania króla Franciszka I, który rozpoczął reorganizację administracji
szpitalnej. Za początek instytucji publicznej opieki we Francji przyjmuje się założenie w XVIw.
przez króla Franciszka I organizacji na rzecz ubogich17. Na ziemiach niemieckich Karol V za-
rządzeniem z 1530r. zobowiązywał władze miejskie do nadzoru nad szpitalami oraz wprowadził
zasady opieki nad ubogimi niezdolnymi do pracy.
W Anglii proces laicyzacji opieki nad ubogimi miał przebieg znacznie bardziej dramatyczny
niż na kontynencie. W XVIw. Henryk VIII z dynastii Tudorów w reakcji na brak zgody na
unieważnienie przez papieża małżeństwa z Katarzyną Aragońską, królową Anglii, zerwał z
Kościołem rzymskim i ogłosił się głową Kościoła w Anglii. Za czasów panowania Henryka
XVIII i jego następcy, Edwarda VI, doszło do konfiskaty majątku należącego do klasztorów
oraz fundacji kościelnych i przekazania go na rzecz państwa. Nastąpiło wydatne ograniczenie
władzy Kościoła i jego funkcji charytatywnej.
Ponadto ruch Reformacji w Anglii przyczynił się także do regresu ofiarności na cele religijne.
Zarazem wzrastało znaczenie ofiarności na cele świeckie wśród rosnącej na początku XVIIw.
politycznej i społecznej elity ziemiańskiej i arystokratycznej oraz interwencji państwa, zwłasz-
cza w dziedzinie oświaty i pomocy ubogim.
M. Taylor i J. Kendall podają za Chestermanem, że arystokracja i ziemiaństwo wspierały
wówczas finansowo działalność szpitali, przytułków, domów poprawczych oraz system szkoleń
zawodowych, a także szkoły średnie i uniwersytety. Częstą formą pomocy było też udzielanie
pożyczek młodym przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność, jak również wspieranie lo-
kalnych potrzeb18.
Chociaż w okresie panowania dynastii Tudorów (1485-1603) nastąpiło osłabienie misji chary-
tatywnej Kościoła, to żaden inny okres w historii Anglii nie był tak ważny, jak właśnie ten dla
sformułowania nowoczesnej koncepcji filantropii i początków publicznej opieki. Przyjęto wów-
czas następujące rozwiązania prawne:
- 1572r. wprowadzenie obowiązkowych podatków (poor rates), dzięki którym władze lokalne
mogły finansować pomoc na rzecz biednych, chociaż działalność filantropijna pozostała głów-
nym zródłem pomocy.
- 1601r. uchwalenie przez Parlament Prawa o Dobroczynności (Statute of Charitable Uses) oraz
Prawa Ubogich (Poor Law), które konsolidowały działania dobroczynne i filantropijne oraz
opiekę publiczną, a także normowały podział odpowiedzialności między władzami lokalnymi a
organizacjami charytatywnymi i filantropijnymi w zakresie opieki nad ubogimi.
Według M. Taylor i J. Kendalla Prawo o Dobroczynności było kodyfikacją dotychczasowych
regulacji prawnych dotyczących przezwyciężania ubóstwa i stanowiło próbę określenia obo-
wiązków władz lokalnych i prywatnej dobroczynności w tym zakresie. Elżbietańskie Prawo o
Dobroczynności z 1601r. potwierdziło istniejący od XIVw. podział na ubogich zdolnych do
pracy (undeserving poor), którzy mogli szukać pomocy u władz lokalnych, oraz niezdolnych do
pracy (worthy poor), którym pomoc świadczyły instytucje filantropijne19.
W Polsce, podobnie jak w krajach Zachodu, okres Reformacji sprzyjał podjęciu debaty na
temat reformy dobroczynności, w tym przekazania szpitali i ich funduszy pod nadzór państwa.
Szpitale, nad którymi nadzór sprawowały dotychczas mieszane zarządy złożone z proboszcza
16
Ewa Leś, Organizacje Społeczne. Studium Porównawcze, Program Phare-Dialog Społeczny,
Warszawa 1998, s. 8.
17
Edith Archambault, The Nonprofit Sector in France, Johns Hopkins Nonprofit Sector Series 3,
Manchester University Press 1977, s. 23.
18
M. Taylor i J. Kendall, History of the Voluntary Sector, cyt. wyd., s. 53.
19
Tamże.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -7 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
oraz zarządców-prowizorów świeckich, postulowano przekształcić w instytucje państwowe.
Argumentowano, że szpitale jako podstawowa forma zbiorowej dobroczynności powinny pod-
legać nadzorowi publicznemu 20.
Andrzej Frycz Modrzewski domagał się utworzenia odrębnego świeckiego urzędu d.s. pomo-
21
cy ubogim, który równocześnie zarządzałby majątkiem przeznaczonym dla najuboższych .
Autor De Republica Emendanda proponował także uchwalenie, podobnie jak w Europie Za-
chodniej, specjalnego podatku dla ubogich zasługujących na wsparcie.
Jednak w praktyce wpływ ruchu Reformacji na reformę dobroczynności i wzrost interwencjo-
nizmu państwa w tej dziedzinie był w Polsce znacznie mniejszy niż na Zachodzie. Szpitale 
jako główne instytucje ówczesnej dobroczynności - pozostały pod zarządem Kościoła katolic-
kiego. Z. Góralski upatruje też przyczyn utrzymania przez Kościół w Polsce nadzoru nad szpita-
lami w słabnącej pozycji materialnej ówczesnych miast i mieszczaństwa, co uniemożliwiło fi-
nansowanie przez miasta szpitali-przytułków. Krótkotrwały był też wpływ ruchu reformacyjne-
go na oświatę kościelną. Powstające wówczas szkoły protestanckie stanowiły częstokroć konku-
rencję dla szkół katolickich, jednak ich działalność słabła w miarę, jak zmniejszały się wpływy
ruchu reformacji.
Ważnym wydarzeniem utwierdzającym dominującą pozycję Kościoła katolickiego w Polsce
w dziedzinie zarządzania dobroczynnością były uchwały soboru trydenckiego. Sobór trydencki
(1545-1563), zapoczątkowując okres kontrreformacji, przyznał biskupom pierwszoplanową
funkcję w zakresie zarządzania działalnością charytatywną, co następnie znalazło potwierdzenie
w ustawach synodów duchowieństwa polskiego 22.
W Polsce XVI stulecie stanowi ważny etap w historii rozwoju zorganizowanej działalności
społecznej, która przejawiała się w postaci działań dobroczynnych oraz oświaty kościelnej. W
końcu XVIw. powstają nowe formy instytucjonalne działalności charytatywnej. Z inicjatywy
księdza Piotra Skargi w Krakowie utworzono trzy instytucje dobroczynne: Bractwo Miłosier-
dzia wspierające materialnie chorych i ubogich, przy którym działała Skrzynka św. Mikołaja,
rodzaj fundacji posagowej, wspomagającej finansowo ubogie panny na wydaniu, oraz Bank
Pobożny udzielający niewielkich pożyczek bezprocentowo pod zastaw.
W pierwszej połowie XVI stulecia w Małopolsce, Wielkopolsce i na Mazowszu miał też miej-
sce rozkwit szkolnictwa parafialnego23. Wiek XVI to w Rzeczypospolitej także okres rozwoju
prywatnej dobroczynności w postaci zapisów i darowizn na cele dobroczynnne oraz ustanawia-
nie pierwszych fundacji stypendialnych dla niezamożnej młodzieży z inicjatywy członków
Akademii Krakowskiej i biskupów.
ROZWÓJ ORGANIZACJI SPOAECZNYCH W POLSCE
I KRAJACH ZACHODU W OKRESIE PRZEDINDUSTRIALNYM
Na XVII wiek i pierwszą połowę XVIII stulecia przypada drugi etap w rozwoju dobroczynno-
ści w Europie i początki amerykańskich voluntary associations. Kraje europejskie mają już za
sobą pierwsze doświadczenia związane z reformą instytucji charytatywnych. Chodzi zwłaszcza
o przełomowe w skali europejskiej rozwiązania ustawodawstwa angielskiego nakładającego na
gminy obowiązek pomocy publicznej oraz podział zadań między władze lokalne i prywatną
dobroczynność w sprawach opieki nad ubogimi.
Ta nowożytna reforma dobroczynności, poprzedzona wcześniejszymi poszukiwaniami roz-
wiązań w sprawach opiekuńczych, jak XVI-wieczna miejska reforma szpitali przekazująca te
instytycje dobroczynne pod zarząd świecki w wielu miastach europejskich, dokonała ograni-
20
Helena Bunsch-Konopka, Historia Opieki Społecznej w Polsce, w: Pomoc Społeczna w Polsce, Część
II, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Warszawa 1985, s. 14.
21
Zbigniew Góralski, Działalność Charytatywna w Polsce Przedrozbiorowej, PAN, PWN,
Warszawa-Kraków 1973, s. 28.
22
Z. Góralski, tamże. H. Bunsch-Konopka, tamże.
23
R. Pelczar, Szkolnictwo Parafialne w Ziemi Przemyskiej i Sanockiej (XIV-XVIII w.), cyt. wyd., s. 33.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -8 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
czonej zmiany struktur charytatywnych, stanowiąc element ewolucji wczesnokapitalistycznej
oraz dostosowywania instytucji dobroczynnych do wymogów i wyzwań okresu przechodzenia
od ładu feudalnego do porządku kapitalistycznego, w którym apoteoza ubóstwa i pochwała
jałmużny ustępowała miejsca nakazowi pracy zdolnych do niej ubogich.
Zwrot w dotychczasowym stanowisku wobec ubóstwa  od miłosierdzia wieków średnich do
represji i przymusu ery nowożytnej  należy traktować jako reakcję na wzrastającą liczbę ubo-
gich, a w niektórych krajach także skutek kurczenia się bazy społecznej dobroczynności. W
Anglii np. w drugiej połowie XVIw. zapotrzebowanie na pomoc wzrastało w wyniku szybkiego
przyrostu bezrolnej ludności wiejskiej, wskutek przekształceń na wsi i przechodzenia od rolnic-
twa feudalnego do wczesnokapitalistycznego, oraz wzrostu ubóstwa w miastach wskutek roz-
woju przemysłu i gwałtownego wzrostu liczby ludności w miastach.
W Anglii odpowiedzią instytucjonalną na wyzwania społeczne epoki preindustrialnej było
wprowadzenie nowych rozwiązań prawno-organizacyjnych w zakresie działalności organiza-
cyjnej i prawa ubogich w początku XVIIw. Jednak w drugiej połowie XVIIw. podupadła dzia-
łalność administracji charytatywnej z czasów Tudorów i zmniejszyła się ofiarność prywatna na
cele dobroczynne, wzrosła zaś tendencja do przekazywania ziemi i majątku następcom. Nastąpił
przejściowy zastój w angielskiej dobroczynności, który potęgowały jeszcze skutki epidemii,
wojen oraz, jak podkreślają niektórzy historycy brytyjscy, fakt rozwiązania klasztorów i zako-
nów.
W XVII-wiecznej Europie do najważniejszych instrumentów profilaktyki ubóstwa należy
propagowanie etosu pracy za pomocą przymusu zatrudniania zdolnych do pracy ubogich w
zamkniętych domach pracy, jak w Anglii, czy w  szpitalach generalnych , jak we Francji, gdzie
odosabniano ubogich poddając ich obowiązkowi pracy. Jedynie chorzy, starzy i kalecy jako
godni ubodzy, niezdolni do pracy, mieli mieć prawo do korzystania z pomocy. Ma to miejsce
zarówno w protestanckiej, jak i katolickiej części Europy.
W XVII i XVIII wieku, równolegle z postępującą instytucjonalizacją działalności charytatyw-
nej w postaci zapisów prywatnych i rozwoju działalności dobroczynnej wynikających z nakazu
miłosierdzia chrześcijańskiego ma miejsce rozwój działań publicznych w postaci wprowadzania
przymusu pracy ubogich.
Niewątpliwie siłą inspirującą rozwój dobroczynności w tym okresie jest ruch Kontrreformacji,
który dokonuje waloryzacji miłosierdzia i uwzględnia pomoc ubogim w programie odnowy
Kościoła24. Wyrazem tego jest wzrost znaczenia kościelnej dobroczynności, rozwój nowych
form działalności charytatywnej, a także indywidualnej dobroczynności. Powstają parafialne
towarzystwa dobroczynne realizujące nakaz miłosierdzia chrześcijańskiego przez odwiedzanie
chorych i więzniów oraz udzielanie pomocy medycznej i prowadzenie szkół.
W XVII-wiecznej Francji nastąpił rozwój nie znanych dotąd form działalności dobroczynnej,
zwłaszcza w zakresie pomocy medycznej dla ubogich. Powstały wówczas dobroczynne lekar-
skie punkty konsultacyjne oraz bezpłatne izby chirurgiczne, które poziomem usług niejedno-
krotnie przewyższały ówczesne szpitale publiczne dla ubogich, stanowiąc pierwowzór współ-
czesnych instytucji niepublicznych w dziedzinie opieki medycznej we Francji. Zakon jezuitów
rozwinął też oświatę kościelną, a zakon Sióstr Miłosierdzia założony z inicjatywy świętego
Wincentego a Paulo prowadził działalność w zakresie opieki zastępczej nad dzieckiem osiero-
conym.
W I Rzeczypospolitej od XVIIw. rośnie zapotrzebowanie na pomoc charytatywną, na co
ogromny wpływ ma ubożenie ludności spowodowane skutkami wojen. Wojny szwedzkie i
najazdy tatarskie rujnują miasta, ale jeszcze dotkliwiej uderzają w mieszkańców wsi. Jak podaje
Góralski:  Podpalone miasta i wsie, rozgrabione mienie, znęcanie się nad mieszkańcami
doprowadziły do tego, że w niektórych regionach liczba ludności wiejskiej spadła do 50% 25. W
XVIII stuleciu w związku z kryzysem gospodarki feudalnej nastąpił dalszy wzrost ludzi
ubogich i ich exodus ze wsi do miast.
24
Geremek, Litość i Szubienica, cyt. wyd., s. 265.
25
Góralski, Działalność Charytatywna w Polsce Przedrozbiorowej, cyt. wyd. , s. 6-7.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -9 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
Począwszy od XVIIw. zinstytucjonalizowana działalność społeczna przyjmuje postać działań
opiekuńczych i oświatowych Kościoła katolickiego, gmin wyznaniowych i cechów rzemieślni-
czych. Interwencjonizm państwa polegał przede wszystkim na współodpowiedzialności władz
municypalnych za opiekę publiczną. Instytucjonalną działalność Kościoła katolickiego w za-
kresie oświaty kościelnej i opieki nad ubogimi uzupełniają przybywające w tym czasie do Pol-
ski nowe zgromadzenia zakonne podejmujące pracę oświatową i charytatywną. W wieku XVI, a
zwłaszcza XVII, zgromadzenia zakonne rozwijają działalność w dziedzinie szkolnictwa, opieki
nad ubogimi i szpitalnictwa.
Począwszy od XVIw., oprócz rozwijanego od wieków średnich szkolnictwa parafialnego,
które w połowie XVIw. było w Polsce zjawiskiem powszechnym, ma miejsce rozwój kolegiów
zakonnych prowadzonych przez zakony jezuitów i pijarów. Szkoły-kolegia zakonne zapewniały
uczącej się młodzieży bezpłatność nauki, a ich programy nauczania były atrakcyjniejsze niż te
w szkołach parafialnych26.
W wieku XVII został sprowadzony do Polski zakon szpitalny bonifratrów, zakon pijarów
prowadzący szkoły dla ubogich dzieci, zakon trynitarzy wykupujący jeńców z jasyru za pano-
wania Jana III oraz zakon sióstr miłosierdzia. Zgromadzenie zakonne sióstr miłosierdzia, zwa-
nych popularnie szarytkami, sprowadzone do Polski w połowie XVIIw. z Francji przez królową
Marię Ludwikę, realizowało nowatorskie na owe czasy rozwiązania w zakresie opieki zastęp-
czej nad dzieckiem w postaci organizowania w prowadzonych przez zgromadzenie ochronkach
opieki i nauki zawodu na równych prawach dla dzieci osieroconych z powodu śmierci rodzi-
ców, jak i dzieci pozamałżeńskich.
Najpowszechniejszą instytucją dobroczynną tego okresu były szpitale. Szpitale zakładane w
poprzednich stuleciach głównie w miastach, od XVIw. powstawały też we wsiach, a w XVIII
stuleciu były już zlokalizowane w większości parafii27. Szpitale były instytucjami charytatyw-
nymi Kościoła i pozostały nimi do XIX stulecia. Poza szpitalami prowadzonymi przez zakony i
klasztory istniały także szpitale parafialne, finansowane ze zródeł parafialnych, oraz prepozytu-
ry, tj. probostwa szpitalne stanowiące odrębne instytucje kościelne. Jednak wskutek wyniszcza-
jących wojen oraz problemów z zarządzaniem był to okres wyraznego osłabienia działalności
charytatywnej szpitali. W owym czasie utrzymywanie szpitali, a zwłaszcza finansowanie wy-
żywienia pokrywano z dotacji miejskich, ofiar pieniężnych oraz ordynarii, tj. otrzymywanej
przez część szpitali zapłaty w naturze wzamian za pracę na roli ubogich mieszkańców szpitali-
przytułków.
Z kolei siłę inspirującą rozwój amerykańskich voluntary associations, przypadającą na pierw-
szą połowę XVIIw., wiązać należy z ekspansją terytorialną okresu pionierskiego. Taką tezę
stawia D. Boorstin dowodząc, że to epoka pionierska wymagała działań kolektywnych i zorga-
nizowanych, które na trwałe przesądziły o kulturze politycznej Ameryki28. Wobec słabo rozbu-
dowanych, w porównaniu z krajami europejskimi, instytucji kościelnych oraz braku struktur
organizacji państwowej  amerykańskie voluntary associations w okresie kolonizacji
kontynentu odegrały więc wiodącą rolę w zaspokajaniu podstawowych potrzeb społeczeństwa
amerykańskiego, które powstawało jako zbiorowość wspólnot złożonych z jednostek i małych
grup, a których rozwój wyprzedził powstanie państwa. Tak więc pierwsze dobrowolne
stowarzyszenia powstawały już w początkowym okresie kolonizacji Ameryki.
Ideowe podstawy i historyczne zródła amerykańskich voluntary associations wywodzą się z
tradycji europejskich, (w tym zwłaszcza angielskich gmin protestanckich), przeniesionych na-
stępnie przez osadników na grunt amerykański. Organizacje te, reprezentujące wiele grup reli-
gijnych, po przybyciu do Ameryki propagowały idee odrodzenia moralnego, głosiły zasadę
26
Roman Pelczar, Szkolnictwo Parafialne w Ziemi Przemyskiej i Sanockiej (XIV-XVIIIw.), Oficyna
Aspra-
JR, Warszawa 1998, s. 8. Zob. także Norman Davies, Serce Europy. Krótka Historia Polski,
Aneks, Londyn 1995, s. 298.
27
Góralski, tamże, s. 28.
28
D. Boorstin, The National Experience, New York 1965, s. 52.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -10 -
Ewa Leś, Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce... Część I
rozdziału Kościoła od państwa, promowały nowy typ prywatnej przedsiębiorczości o zbioro-
wym charakterze i gospodarkę prywatną nowego typu, a także zainicjowały nowy kierunek
działalności filantropijnej - świecką działalność dobroczynną. Narodziny świeckich organizacji
filantropijnych przypadły na wiek XVII. Jak podają Ralf Dolgoff i Donald Feldstein, w 1657r.
powstało Szkockie Towarzystwo Dobroczynne (The Scots Charitable Society) - jako pierwsze
towarzystwo pomocy wzajemnej założone przez grupę narodowościową i ukierunkowane na
pomoc osadnikom narodowości szkockiej29.
Wczesna działalność tych organizacji w Ameryce, przypadająca na okres kolonizacji konty-
nentu w pierwszej połowie XVIIw., pozostawała pod wyraznym wpływem angielskiego Prawa
o Dobroczynności z 1601r., którego zasadnicze rozwiązania i ideologiczne przesłanki - takie
jak wprowadzenie obowiązku opieki publicznej i sekularyzacja pomocy, określenie minimalne-
go okresu pobytu na danym terytorium uprawniającego do pomocy publicznej, ujmowanie
przyczyn ubóstwa w kategoriach indywidualnych, a nie strukturalnych - zostały przyjęte przez
osadników już we wczesnym okresie kolonizacji Ameryki, tworząc podwaliny pózniejszych
rozwiązań w dziedzinie polityki socjalnej. W pierwszym, pionierskim okresie historii Ameryki
oraz w czasach Rewolucji Amerykańskiej główny ciężar działań opiekuńczych spoczywał na
rodzinie, samopomocy sąsiedzkiej i Kościele. Udział władz lokalnych, zgodnie z koncepcją
elżbietańskiego prawa ubogich, ograniczał się do udzielania pomocy osobom w podeszłym
wieku, inwalidom niezdolnym do samodzielnej egzystencji oraz wdowom i dzieciom osieroco-
nym.
29
Ralph Dolgoff, Donald Feldstein, Social Values and Social Welfare: The American Experience, w:
Understanding Social Welfare, Harper & Row, Publishers, New York, 1980, s. 64.
Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO
str. -11 -


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dzialalnosc dobroczynna Les 3
Dzialalnosc dobroczynna Les 2
Dobroczynne dzialanie alg morskich Spirulina
Analiza?N Ocena dzialan na rzecz?zpieczenstwa energetycznego dostawy gazu listopad 09
Analizowanie działania układów mikroprocesorowych
Podstawy dzialania routerow i routingu
Działalnosc lodowców
6 Zapytania i działania na tabelach
budowa i działanie układów rozrządu silników spalinowych
Zakładanie działalności gospodarczej (2 6) Twoja Firma
pmp zagrozenia z dzialanosci kosmicznej
Działania, strategiczne cele Al Kaidy

więcej podobnych podstron