arkusz 1 jp


dysleksja
MATERIAA DIAGNOSTYCZNY
Z JZYKA POLSKIEGO
ARKUSZ I
Arkusz I
GRUDZIEC
POZIOM PODSTAWOWY
ROK 2005
Czas pracy 170 minut
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdz, czy arkusz zawiera 15 ponumerowanych stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego badanie.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny
i słownika ortograficznego.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje uczeń.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
Za rozwiązanie
dla oceniającego.
wszystkich zadań
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
można otrzymać
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
łącznie
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
70 punktów
Życzymy powodzenia!
20 za część 1
50 za część 2
Wypełnia uczeń
Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy przed rozpoczęciem
pracy
PESEL UCZNIA
KOD UCZNIA
2 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
Część I  rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami  chyba że w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko jedną
z zaproponowanych odpowiedzi.
Z Pińska w świat
1. Pogranicze, napisał Józef Tischner1, dziwne rzeczy wyczynia z człowiekiem. Może go zawężać
albo poszerzać:  Żyjąc na granicy, można się stać człowiekiem ciasnym, zapatrzonym tylko w siebie
samego. Ale będąc człowiekiem pogranicza, można się także poszerzyć, można mieć szerokie
horyzonty. Można powiedzieć tak: kto głupi, a postawi się go blisko granicy, to zostanie jeszcze
głupszy, a kto mądry i stanie blisko granicy, ten zobaczy wielkie horyzonty i wielki świat.
2. Inny filozof  Jan A. Kłoczowski  powiedział niedawno, że  mądry jest ten, kto posiada słowo
i potrafi nim obdarować człowieka w chwili zabłąkania czy zagubienia drogi.
3. Człowiekiem pogranicza, przy ujściu Piny do Prypeci  w Pińsku  urodzonym jest Ryszard
Kapuściński. A że od najmłodszych lat posiadał dar operowania słowem (już jako osiemnastolatek
pracował w redakcji  Sztandaru Młodych ), i to słowem diagnozującym rzeczywistość i wskazującym
ludziom ścieżki po niej biegnące, stał się dla współczesnych  w Polsce i daleko poza nią  mędrcem,
filozofem, duchowym przewodnikiem, autorytetem, nauczycielem.
4. Jak żyć? Jaki będzie świat w XXI wieku?  pytają go ludzie zwyczajni, profesorowie
najznakomitszych uniwersytetów i koronowane głowy. A ponieważ zobaczył on  człowiek
pogranicza  wielkie horyzonty i wielki świat, jego odpowiedziom i jego prognozom się ufa,
przyjmuje się je jako zobowiązanie, zadanie do wykonania. Zaiste, pogranicze dziwne rzeczy
z człowiekiem wyczynia.
5. Ruszył więc nasz doktor honoris causa z Pińska w Polskę i w świat ( O każdej drodze lubię
myśleć, że jest ona drogą bez końca, że biegnie dookoła świata. A wzięło się to stąd, że z mojego
Pińska można było łódką dotrzeć do wszystkich oceanów. Wyruszając z małego drewnianego Pińska
można opłynąć cały świat  wyznaje w  Lapidariach ). Z jego dziennikarskich wojaży, liczących
setki tysięcy kilometrów, rodziły się książki, którym  gdybym miał im nadać nazwę gatunkową 
przypisałbym najchętniej miano reportaży filozoficznych, a których wzorcową, syntetyczną postacią
są w ostatnich latach kolejne tomy przywołanych już  Lapidariów (niech mnie znów wspierają
wynurzenia autora:  Słabość dyskusji o gatunkach literackich. Że traktuje się je statycznie, jako formy
niezmienne. Tymczasem gatunki przechodzą ewolucję, zmieniają się ;  Skoro reportaż 
w przeciwieństwie do literatury  pozbawia rzeczywistość wszelkich ozdób, jego nauki są i winny
być bardziej znaczące. I skoro dociera do milionów nietkniętych przez literaturę, ma możliwości
nieporównanie większe ).
6. Budowa i tok myślowy wszystkich tych tekstów prowadzą prawie zawsze od szczegółów,
przedstawionych z iście fotograficzną precyzją, do uogólniających sądów  kulturowych,
cywilizacyjnych, socjologicznych, historiozoficznych.
7. Te pierwsze  budzą podziw dla umiejętności pochylenia się nad losem konkretnego człowieka,
dla niezwykłego daru dostrzeżenia istotnego szczegółu w migotliwym pejzażu otaczających nas rzeczy
i zjawisk. Czy na przykład opis funkcji afrykańskiego drzewa, synonimu życia na tamtym
kontynencie, nie dał mi więcej niż lata nauki geografii w szkole i kilkadziesiąt przeczytanych książek?
Czy nie dopiero ten opis nauczył mnie Afryki?
8. Te drugie  owe uogólniające sądy  uczyniły z Kapuścińskiego autora o uniwersalnej sile
oddziaływania, przełamującego bariery niemożności wyjścia z kręgu spraw polskich, partykularnych,
co bynajmniej nie oznacza, że nie jest on także czujnym obserwatorem i komentatorem naszej historii.
Wystarczy w tym momencie, na potwierdzenie tej konstatacji, przywołać jego słynną i przenikliwą
wypowiedz z pamiętnego roku 1980, w której stwierdził, że na polskim Wybrzeżu rozegrała się
1
Józef Tischner (1931 2000)  ksiądz, profesor, filozof.
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 3
Język polski  grudzień 2005 r.
w sierpniu przede wszystkim batalia o język, o nasz polski język, o przywrócenie mu godności
i społecznego szacunku.
9. A tworzywem językowym włada nasz autor z mistrzostwem i talentem wyjątkowym.
Opisywanej prozie życia potrafi przydać kolorów i blasków choćby przez użycie poetyckiego,
dostojnego archaizmu  jak na przykład we fragmencie  Hebanu :  Ogłuszony tą muzyką zaranną, idę
pustymi ulicami zmarznięty i głodny na dworzec autobusowy .
10. Jeden akapit nasyca nieraz taką dozą stylistycznej ekspresji, że dzięki niej staje się
rzeczywistością oswojoną, poznaną. Przywołajmy początek  Hebanu  ze wspaniale użytymi
powtórzeniami:  Przede wszystkim rzuca się światło. Wszędzie światło. Wszędzie  jasno. Wszędzie
 słońce. Jeszcze wczoraj ociekający deszczem, jesienny Londyn. Ociekający deszczem samolot.
Zimny wiatr i ciemność. A tu od rana całe lotnisko w słońcu, my wszyscy  w słońcu . I znów
zapytam jak stary belfer: czy lekcji o Afryce nie powinno się zasilać takimi fragmentami?!
11. O samym tworzywie językowym i zjawiskach międzyludzkiej komunikacji pisze zresztą
Ryszard Kapuściński nader często, a jego przemyślenia w tej materii mają charakter uczonych
wywodów teoretycznoliterackich i jakże przejmujących prognoz:  Język mówiony czy pisany
ogranicza i krępuje choćby przez swoją dosłowność, przez natychmiastową i prostą sprawdzalność.
Stąd w świecie formy muzyka i malarstwo z reguły wyprzedzają literaturę ;  Słowa staniały.
Rozmnożyły się, ale straciły na wartości. Są wszędzie. Jest ich dużo. Mrowią się, kłębią, dręczą jak
chmary natarczywych much. Ogłuszają. Tęsknimy więc za ciszą. Za milczeniem. Za wędrówką przez
pola. Przez łąki. Przez las, który szumi, ale nie ględzi, nie plecie, nie tokuje . Trudno też nie
zauważyć, że mają one często aforystyczną formę:  Sztuka jest arystokratyczna. Kultura może być
masowa, sztuka  nigdy. Sztuka  to arystokracja kultury ;  W jednym księgarnie upodabniają się
coraz bardziej do piekarń: chcą mieć tylko świeży towar ;  Fanatycy to ludzie pozbawieni słuchu ;
 Durnie wiedzą, że są większością, że mają przewagę, że panują . Jak widać, nasz autor bywa
i bezlitosny w słowach. Jest taki, gdy tylko spotka się z przejawami szowinizmu, nietolerancji,
ksenofobii. Ale ostatecznie  wierzy w człowieka, upominając się zawsze o jego godność. Powtarza,
że  choć pojęcie sumienia jest specyficzne dla kultury judeochrześcijańskiej, wrażliwość ta jest
wspólna dla wszystkich ludzi. Bo nie ma ludzi ras lepszych i gorszych. To my, ludzie biali,
traktowaliśmy często w przeszłości resztę świata jak miejsca bez kultury i prawa, podbiliśmy
wszystko, aby dzikusi znali swoje miejsce (zwracam uwagę na znamienny szczegół fleksyjny:
decydując się na postać dzikusi, Kapuściński użył osobowej końcówki -i, a nie zwyczajowo rzeczowej
końcówki -y).
12. A wiek XXI  ma nadzieję pisarz   będzie wiekiem wielokulturowym, a wielokulturowość
obejmie nie tylko całą planetę, ale też poszczególne kraje z osobna. Musi się ona tworzyć również
na gruncie pojedynczych społeczeństw, narodów i państw, często zróżnicowanych wewnętrznie.
Stoimy więc wobec potrzeby stworzenia nowej definicji narodu jako wspólnoty wielokulturowej
i wieloetnicznej. Chodzi o podstawową zasadę demokracji: przyznanie wszystkim obywatelom
zamieszkującym obszar danego państwa równych praw .
13. A co będzie ze światem po 11 września?  Ryszard Kapuściński pokłada nadzieję  mimo
wszystko  w Europie (w czym podobny jest do innego doktora honoris causa naszej uczelni Waclava
Havla1):  Siłą myśli europejskiej była zawsze zdolność do samokrytyki. W tradycji europejskiej każdy
wielki kryzys wyzwalał głęboką refleksję samokrytyczną. Jeżeli na taką myśl nie zdobędzie się ona
dzisiaj, współczesny kryzys będzie miał długotrwałe i fatalne następstwa .
14. Musimy zatem na nowo przemyśleć świat. Bo proces globalizacji i tworzenia się społeczeństwa
planetarnego jest nieodwracalny!  Więc albo zaczniemy się nienawidzić, zwalczać, tępić, postrzegać
innego jako wroga naszej kultury czy religii, albo zaczniemy szukać zrozumienia i wzajemnego
poznania. Przecież 99 procent konfliktów na świecie bierze się ze wzajemnej nieznajomości!
15. We wszystkich tych rozważaniach Ryszard Kapuściński nie zapomina o swoim pierwszym
zawodowym powołaniu  dziennikarskim. Mówił też o nim za każdym razem do wrocławskich
studentów dziennikarstwa, gdy przybywał do naszego polonistycznego instytutu. Uświadamiał im,
że dziennikarz musi mieć w sobie poczucie misji, a misja to coś takiego, czego owoce wychodzą
poza nas samych. Prawdziwy dziennikarz traktuje swój zawód jako sposób życia, jako część
1
Waclav Havel  pisarz, więzień sumienia w RL; pierwszy prezydent w Czechosłowacji po jesieni ludów;
w latach 1993  2003 prezydent Czech.
4 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
tożsamości. Owszem, on się utożsamia ze swoim zawodem! On ma w sobie judymową pasję, a przede
wszystkim, i to Ryszard Kapuściński podkreślał szczególnie, etyczną nadwyżkę. Tak, etyczną
nadwyżkę.
16. Rozwinąłem tu parę myśli, które syntetycznie wyraziłem w formule umieszczonej na dyplomie
doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego: Ryszardowi Kapuścińskiemu  wielkiemu
polskiemu pisarzowi, dziennikarzowi, podróżnikowi i reporterowi, mistrzowi słowa, humaniście
i filozofowi, za przenikliwe opisywanie świata i jego złożoności, za dawanie świadectwa powikłanym
losom ludzi, za ciągłe pochylanie się nad ich wielkością i nędzą, za miłość do nich, za naukę
otwartości, tolerancji i szacunku do wszystkich kultur, za czujne diagnozowanie i prognozowanie
nadziei i niebezpieczeństw, jakie niesie cywilizacja, za troskę o etos zawodu dziennikarskiego,
za dokonania, które sprawiły, że stał się dla ludzi pióra i czytelników na wszystkich kontynentach
autorytetem literackim i etycznym.
(Tekst laudacji wygłoszony przez prof. Jana Miodka1 na uroczystości wręczenia Ryszardowi Kapuścińskiemu
dyplomu doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego, tekst: Gazeta Wyborcza 16. 11. 2001r.)
__________________________________________________________________________________
Zadanie 1. (1 pkt)
Wyjaśnij, jaką funkcję w kompozycji tekstu pełnią akapity 1. i 2.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Na jakie elementy biografii Ryszarda Kapuścińskiego wskazują tytuł tekstu i akapit pierwszy?
A. Liczne pasje podróżnicze.
B. Zamiłowania humanistyczne.
C. Trudne warunki materialne.
D. Pograniczne pochodzenie.
Zadanie 3. (2 pkt)
Teksty retoryczne często wykorzystują klasyczny schemat przemówienia: wstęp,
przedstawienie kwestii (teza), podanie argumentów, odparcie przewidywanych
kontrargumentów, zakończenie. Którego z wymienionych elementów brakuje w tekście Jana
Miodka? Uzasadnij, dlaczego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
W akapicie 3. profesor Miodek przekonuje, że Kapuściński posiada  dar operowania
słowem . Podaj numery akapitów, w których to spostrzeżenie zostało rozwinięte.
.......................................................................................................................................................
1
Jan Miodek  językoznawca, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, od 1987 r. autor telewizyjnego programu
 Ojczyzna - polszczyzna .
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 5
Język polski  grudzień 2005 r.
Zadanie 5. (1 pkt)
Jaką charakterystyczną cechę  budowy i toku myślowego książek Kapuścińskiego zauważył
Miodek? W czym się ona ujawnia? (akapity 6-8).
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Jak w kontekście akapitu 11. należy rozumieć wyrażenie:  słowa staniały ?
A. Można je dowolnie zestawiać ze sobą.
B. Trudno ustalić ich znaczenie.
C. Przestały nieść konkretne wartości.
D. Można ich używać bez ograniczeń.
Zadanie 7. (2 pkt)
Ryszarda Kapuścińskiego cechuje zdolność mówienia aforystycznego. Zacytuj dwa aforyzmy
i wyjaśnij sens jednego z nich.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
Wyjaśnij związek, jaki zachodzi między akapitami 4. i 12.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Przywołana w akapicie 13. opinia Ryszarda Kapuścińskiego jest
A. tezą i antytezą.
B. prognozą i radą.
C. wnioskiem i przestrogą.
D. pochwałą i wnioskiem.
Zadanie 10. (1 pkt)
Wobec jakiego wyboru stanęły współczesne społeczeństwa? (akapit 14.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (1 pkt)
Czym, zdaniem Kapuścińskiego, powinien charakteryzować się zawód dziennikarza?
(akapit 15). Podaj trzy cechy.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
6 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
Zadanie 12. (1 pkt)
Na czym, według Kapuścińskiego, polega znaczenie reportażu dla  milionów nietkniętych
przez literaturę ?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (1 pkt)
Słowo  etyka najczęściej oznacza ogół zasad i norm postępowania. Wyjaśnij, jakie
dodatkowe znaczenie wnosi sformułowanie  etyczna nadwyżka .
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 14. (2 pkt)
Przytaczając w akapicie ostatnim formułę zapisaną na dyplomie honoris causa, Jan Miodek
używa ośmiokrotnie przyimka  za . Nazwij ten zabieg stylistyczny i określ, jaką funkcję
pełni w tekście.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 15. (2 pkt)
Na podstawie tekstu zredaguj krótką notatkę biograficzną o Ryszardzie Kapuścińskim.
Podaj cztery informacje i dwie opinie.
Informacje o pisarzu:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opinie o pisarzu:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 7
Język polski  grudzień 2005 r.
Część II  pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.
Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie strony (około 250 słów).
Temat 1. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów Pana
Tadeusza i Dziadów cz. III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi
w Rosji początku XIX wieku.
[...] Mieszkałam w pałacyku, tuż nad Newą rzeką, [...]
Otóż na me nieszczęście, najął dom w sąsiedztwie
Jakiś mały czynownik1 siedzący na śledztwie;
Trzymał kilkoro chartów; co to za męczarnie,
Gdy blisko mieszka mały czynownik i psiarnie! [...]
Nieraz się nalękałam. Serce mi wróżyło
Z tych psów jakieś nieszczęście: tak się też zdarzyło.
Bo gdym szła do ogrodu pewnego poranka,
Chart u nóg mych zadławił mojego kochanka
Bonończyka! Ach, była to rozkoszna psina!
Miałam ją w podarunku od księcia Sukina
Na pamiątkę; rozumna, żywa jak wiewiórka,
Mam jej portrecik, tylko nie chcę iść do biurka.
Widząc ją zadławioną, z wielkiej alteracji
Dostałam mdłości, spazmów, serca palpitacji.
Może by gorzej jeszcze z moim zdrowiem było;
Szczęściem, nadjechał właśnie z wizytą Kiryło
Gawrylicz Kozodusin, Wielki Aowczy Dworu,
Pyta się o przyczynę tak złego humoru.
Każe wnet urzędnika przyciągnąć za uszy;
Staje pobladły, drżący i prawie bez duszy.
 Jak śmiesz, krzyknął Kiryło piorunowym głosem,
Szczuć wiosną łanię kotną tuż pod carskim nosem?
Osłupiały czynownik darmo się zaklinał,
Że polowania dotąd jeszcze nie zaczynał,
Że z Wielkiego Aowczego wielkim pozwoleniem,
Zwierz uszczuty zda mu się być psem, nie jeleniem.
 Jak to? Krzyknął Kiryło, to śmiałbyś hultaju,
Znać się lepiej na łowach i zwierząt rodzaju
Nizli ja, Kozodusin, Carski Jegermajster?
Niechajże nas rozsądzi zaraz Policmajster!
Wołają Policmajstra, każą spisać śledztwo:
 Ja, rzecze Kozodusin, wydaję świadectwo,
Że to łania; on plecie, że to pies domowy:
Rozsądz nas, kto zna lepiej zwierzynę i łowy!
Policmajster powinność swej służby rozumiał,
Bardzo się nad zuchwalstwem czynownika zdumiał
I odwiódłszy na stronę, po bratersku radził,
By przyznał się do winy i tym grzech swój zgładził.
Aowczy udobruchany przyrzekł, że się wstawi
Do cesarza, i wyrok nieco ułaskawi;
Skończyło się, że charty poszły na powrozy,
A czynownik na cztery tygodnie do kozy.[...]
(Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982)
[...] Tu ludzie biegą, każdego mróz goni,
Żaden nie stanie, nie patrzy, nie gada;
1
czynownik  urzędnik niskiej rangi.
8 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
Każdego oczy zmrużone, twarz blada;
Każdy trze ręce i zębami dzwoni,
I z ust każdego wyzioniona para
Wychodzi słupem, prosta, długa szara.
Widząc te dymem buchające gminy,
Myślisz, że chodzą po mieście kominy.
Po bokach gminnej cisnącej się trzody
Ciągną poważnie dwa ogromne rzędy,
Jak procesyje w kościelne obrzędy
Lub jak nadbrzeżne bystrej rzeki lody.
I gdzież ta zgraja wlecze się powoli,
Na mróz nieczuła jak trzoda soboli?-
Przechadzka modna jest o tej godzinie;
Zimno i wietrzno, ale któż dba o to!
Wszak Cesarz tędy zwykł chodzić piechoto,
I cesarzowa, i dworu mistrzynie.
Idą marszałki, damy, urzędniki,
W równych abcugach: pierwszy, drugi, czwarty,
Jako rzucane z rąk szulera karty,
Króle , wyżniki, damy i niżniki,
Starki i młodki, czarne i czerwone,
Padają na tę i na ową stronę,
Po obu stronach wspaniałej ulicy,
Po mostkach lsnącym wysłanych granitem.
A naprzód idą dworscy urzędnicy:
Ten w futrze ciepłem, lecz na wpół odkrytem,
Aby widziano jego krzyżów cztery;
Zmarznie, lecz wszystkim pokaże ordery,
Wyniosłym okiem równych sobie szuka
I, gruby, pełznie wolnym chodem żuka.
Dalej gwardyjskie modniejsze młokosy,
Proste i cienkie jak ruchome piki,
W pół ciała tęgo związane jak osy.
Dalej z pochyłym karkiem czynowniki,
Spode łba patrzą, komu się pokłonić,
Kogo nadeptać, a od kogo stronić;
A każdy giętki, we dwoje skurczony,
Tuląc się pełzną jako skorpijony.
Pośrodku damy jako pstre motyle,
Tak różne płaszcze, kapeluszów tyle;
Każda w paryskim świeci się stroiku
I nóżką miga w futrzanym trzewiku,
Białe jak śniegi, rumiane jak raki.-
Wtem dwór odjeżdża; stanęły orszaki.
Podbiegły wozy, ciągnące jak statki
Obok pływaczów w głębokiej kąpieli.
Już pierwsi w wozy wsiedli i zniknęli;
Za nimi pierzchły piechotne ostatki.
Niejeden kaszlem suchotniczym stęknie,
A przecież mówi: <Cara widziałem, i przed Jenerałem
Nisko kłaniałem, i z paziem gadałem!>>
(Adam Mickiewicz Dziadów części III Ustęp [w:] Utwory dramatyczne, t.3, Warszawa 1982)
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 9
Język polski  grudzień 2005 r.
Temat 2. Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu
powieści.
Siadali, jak było poręczniej, kapoty rozpinali z gorąca, pokładali się na stołach. Walili pięściami,
aż miski podskakiwały, chwytali się wpół, to za orzydla1, to ułapiali za szyję a raili2, wyżalali się -
jak brat przed bratem, kiej ten krześcijan prawy przed krześcijanem i somsiadem.
 yle jest na świecie! Juści! Marnacja człowiekowi a to biedowanie jeno...
 Poszły, psiekrwie...  Pod stołami psy gryzły się o kości.
...A pociecha ino w tym, kiej somsiad z somsiadem się zejdzie i przy tym kieliszku poredzą,
wyżalą się i odpuszczą sobie, co tam jeden drugiemu winowaty  juści, nie to wypasione zboże ni
przeoranie granicy, bo to już sądy wiedzą i świadkowie przytwierdzą, komu krzywda i komu
sprawiedliwość, ale to, co tam po sąsiedzku przytrafić się przytrafi - czy kiej gadzina spyszcze3
w sadzie, czy baby się poswarzą abo dzieciaki się pobiją, jak to różnie się zdarzy... Dyć wesele
od tego, bych zawziętość stajała i braterstwo a zgoda rosły między ludzmi!
 Choćby jeno na ten czas weselny, na dzień jeden!
 A jutro samo przyjdzie! Hej! nie uciekniesz przed dolą, chyba pod tę świętą ziemię; przyjdzie, za
łeb ułapi, jarzmo4 na kark włoży, biedą popędzi i ciągnij, narodzie, a potem i krwią się oblewaj,
swego bacz, z garści nie popuszczaj ni na to oczymgnienie, byś się pod koła nie zaplątał!
 Na braci Pan Jezus stworzył ludzi, a wilkami są la siebie!
 Nie wilkami, nie, to jeno bieda podjudza, kłyzni5 i jednych na drugich rzuca, że gryzą się jak
te psy o gnat objedzony!
 Nie sama bieda, nie, zły to ćmę6 na naród rzuca, że nie rozeznają, co dobre, a złe!
 Prawda, prawda, i dmucha w duszę kiej w to zarzewie przygasłe, aż chciwość i złość,
i wszystkie grzechy rozdmucha!
 Juści, któren głuchy jest na przykazania, ten ochotniej słucha piekielnej muzyki!
 Drzewiej7 nie tak bywało! Posłuch był, poszanowanie starszych i zgoda! (...)
 Jak pić, to już całą kwartą, jak się weselić, to już całą niedzielę. A masz, człowieku, robotę? -
pilno rób, kulasów nie żałuj i szczerze się przykładaj! A zdarzy się na ten przykład okazja - wesele,
chrzciny albo i zamrze się komu  pofolguj sobie, odpoczywaj, obserwuj i uciechę miej! - A zle
wypadnie - kobieta się zmarnuje, bydle ci zdechnie, pogorzel8 przyjdzie - wola boska, nie przeciw się,
bo i cóż, chudziaku, poredzisz krzykaniem a płaczem?  nic; spokojności się ino zbędziesz, -
że nawet to jadło pokrzywą ci się w gębie wyda!  Cierp przeto i dufaj w Panajezusowe
miłosierdzie... Przyjdzie gorsze, kostucha ułapi cię za grdykę i w ślepie zajrzy  nie próbuj się
wypsnąć9, nie twoja moc  bo wszystko jest w boskim ręku...
 Juści, kto tam wymiarkuje, kiej Jezus rzeknie:  Do tela twoje  od tela moje, człowieku".
 Tak to, tak! Górą, kiej to błyskanie, lecą boskie przykazy, a nikt, żeby ksiądz, żeby najmądrzejszy,
ich nie przejrzy przódzi, aż padną na naród ziarnem dojrzałym!
 A ty, człowieku, masz tylko jedno wiedzieć  byś swoje robił i żył, jak przykazania święte
nakazują, a przed się nie wyglądał... Pan Jezus wszystkim zasługi szykuje i wypłaci rzetelnie, co ino
komu przypadnie...
 Tym ci polski naród stojał  to i tak ma być aż po wiek wieków. Amen!  A cierpliwością
i bramy piekielne przemoże.
Tak sobie pogwarzali, gęsto przepijając, a każdy wypowiadał, co miał na sercu i co mu dawno ością stało
w grdyce.
1
orzydla  klapy, kołnierze, wyłogi u odzienia mężczyzny,
2
raili  rozmawiali żywo,
3
kiej gadzina spyszcze  gdy zwierzęta domowe zrobią szkodę w sadzie,
4
jarzmo  tu: ciężkie obowiązki,
5
kłyzni  skłóca,
6
ćma  ślepota,
7
drzewiej  dawniej,
8
pogorzel  pożar (spalenie domostwa),
9
wypsnąć  wymknąć się
10 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
WYPRACOWANIE
Wybieram temat numer .........
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 11
Język polski  grudzień 2005 r.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
12 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 13
Język polski  grudzień 2005 r.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
14 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania
Język polski  grudzień 2005 r.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 15
Język polski  grudzień 2005 r.
BRUDNOPIS
(nie podlega ocenie)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
arkusz odpowiedzi jp zp
arkusz odpowiedzi jp zr
TEMAT ARKUSZA NR 3 rzut cechowany
cw6 arkusz obliczeniowy przyklad
Jezyk angielski arkusz I poziom podstawowy (5)
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz II
chemia arkusz zp
CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Fizyka

więcej podobnych podstron