Usprawnij swoj serwis internetowy i zwielokrotnij zyski


Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
 Usprawnij swój serwis internetowy i zwielokrotnij zyski
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj:
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko
i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek
zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej od-
sprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
© Copyright by Wydawnictwo ZÅ‚ote MyÅ›li & Emilia Jedamska
rok 2009
Data: 21.08.2009
Tytuł: Usprawnij swój serwis internetowy i zwielokrotnij zyski  fragment utworu
Autor: Emilia Jedamska, Paweł Luwau, Roman Comi
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Redakcja: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www. ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Autor oraz Wydawnictwo  Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej
książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowie-
dzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie
praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo  Złote Myśli nie po-
noszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzy-
stania informacji zawartych w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREÅšCI
SPIS TREÅšCI
WSTP................................................................6
CZŚĆ I...............................................................9
Funkcjonalność...................................................................10
KROK 1.
Pierwsze wrażenie, ostateczna decyzja...........................12
KROK 2.
Architektura nawigacji....................................................16
KROK 3.
Podróż po Twojej stronie...............................................20
KROK 4.
Przechodzimy od razu do sedna.....................................23
KROK 5.
Ulubiony przycisk: Wstecz ............................................24
KROK 6.
Nowe okna przeglÄ…darki.................................................25
KROK 7.
Przewijanie stron w pionie.............................................27
KROK 8.
Przewijanie w poziomie..................................................28
KROK 9.
Wyszukiwarka wewnętrzna............................................29
KROK 10.
Treść. Zasada 4P.............................................................33
KROK 11.
Linki wewnętrzne...........................................................40
KROK 12.
Odnośniki do innych stron.............................................43
KROK 13.
Czy mogę w to kliknąć?..................................................44
KROK 14.
Formularze rejestracji / subskrypcji / zakupu...............45
KROK 15.
Strony i e-maile potwierdzajÄ…ce.....................................48
KROK 16.
Mapa strony....................................................................49
KROK 17.
Strony z komunikatem błędu..........................................51
KROK 18.
Czas pobierania strony...................................................55
KROK 19.
Kompatybilność na różnych platformach......................56
KROK 20.
Dodatkowe wtyczki i instalacje.......................................56
KROK 21.
Technologia Flash..........................................................58
CZŚĆ II............................................................59
Użyteczność.........................................................................60
KROK 22.
Informacje kontaktowe...................................................61
KROK 23.
O nas...............................................................................64
KROK 24.
Misja organizacji............................................................65
KROK 25.
Wizja organizacji............................................................67
KROK 26.
Wartości organizacji.......................................................69
KROK 27.
Nagrody...........................................................................71
KROK 28.
Centrum prasowe...........................................................72
KROK 29.
Treść. Ostatnie P.............................................................74
KROK 30.
Cena................................................................................76
KROK 31.
Dodatkowe opłaty...........................................................78
KROK 32.
Grafika............................................................................78
CZŚĆ III...........................................................81
Prawo w Internecie
(radca prawny Roman Comi)..............................................82
KROK 33.
Wykorzystanie cudzych dzieł na serwisie internetowym....82
KROK 34.
Ochrona swoich dzieł bezpłatnie udostępnianych na
własnym serwisie internetowym....................................85
KROK 35.
Ochrona praw autorskich dzieł udostępnianych odpłatnie. .86
KROK 36.
Całościowe zabezpieczenie prawne serwisu
internetowego................................................................88
KROK 37.
Odpowiedzialność osoby (fizycznej lub prawnej)
świadczącej usługi drogą elektroniczną.........................90
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Funkcjonalność
Dlaczego zasady przedstawione poniżej są tak ważne dla Two-
jego biznesu w Internecie?
80% stron internetowych stosuje w gruncie rzeczy te same zasa-
dy projektowania. StanowiÄ… one STANDARD. Nieprzestrzeganie
tych zasad oznacza ryzyko niezrozumienia i utratÄ™ klienta.
Ustalanie własnych reguł gry na stronie jest BARIER przed
korzystaniem z niej. Użytkownik Internetu pragnie szybko za-
spokoić swoje potrzeby i nie ma czasu ani ochoty przyswajać
sobie nowych zasad. Jeżeli jednym kliknięciem myszy może
przejść na prostszą w obsłudze stronę Twojej konkurencji, NA
PEWNO to zrobi.
Według Jakoba Nielsena, światowej rangi eksperta w dziedzi-
nie webusability, funkcjonalność to cecha jakości związana
z tym, jak coś jest łatwe w użyciu. Oznacza to, jak szybko użyt-
kownik nauczy się z tego czegoś korzystać, jak efektywny jest
podczas takiego używania, na ile jest to pozbawione błędów
oraz jak bardzo użytkownicy lubią z tego czegoś korzystać.1
1
Nielsen J., Loranger H., Optymalizacja funkcjonalności serwisów
internetowych, Gliwice 2007.
6
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
3 argumenty za przestrzeganiem standardów:

Klient intuicyjnie wie, jak poszczególne elementy działają
i gdzie siÄ™ znajdujÄ….

Wie, jak ich używać, by osiągnąć swój cel.

Nie będzie marnował czasu ani nie będzie się stresował
nieprzewidzianymi trudnościami.
W konsekwencji: użytkownik będzie bardziej skłonny korzystać
z Twojego serwisu, dokona więcej transakcji z Tobą i poleci
Twój serwis znajomym, współpracownikom, przełożonym.
SkÄ…d to wiemy?
Zgodnie z badaniami Norman Nielsen Group, prestiżowej jed-
nostki badawczej, podwojenie webusabilty, czyli funkcjonalno-
ści serwisu internetowego, prowadzi do:

Średnio 87% wzrostu sprzedaży / stopy konwersji
użytkowników na klientów;

Åšrednio 96% wzrostu ruchu na stronie / liczby od-
wiedzin;

Średnio 223% wzrostu użycia pożądanych funkcji
strony.2
2
Nielsen J., Berger J.M., Gilutz S., Usability Return on Investment
(ROI), 3 Edition, NNG.
7
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Czy jest to dla Ciebie wystarczający powód, by zapoznać się
z zasadami publikacji  Usprawnij swój serwis internetowy
i zwielokrotnij zyski! ?
Na kolejnych stronach znajdziesz 21 Kroków, które prowadzą
do potężnego zwiększenia funkcjonalności Twojego serwisu in-
ternetowego, czyli do wzrostu liczby klientów i zysków przez
niego generowanych.
Pamiętaj: usprawnianie funkcjonalności serwisu internetowe-
go to proces ciągły. Stosując poniższe zasady, gwarantujesz so-
bie stały rozwój i przewagę nad konkurencją.
KROK 1.
Pierwsze wrażenie, ostateczna decyzja
Masz tylko jednÄ… szansÄ™ zdobycia nowego klienta. Jest to pierw-
sza wizyta użytkownika na Twojej stronie. Ona decyduje o tym,
czy klient na niej pozostanie i będzie powracał, ale także przesą-
dza o tym, że już nigdy na nią nie wróci.
Zwróć uwagę, że statystycznie 60%3 pierwszych wejść na serwis
internetowy odbywa się poprzez różne podstrony serwisu, nie
tylko stronę główną. Najprawdopodobniej dotyczy to również
Ciebie.
3
Nielsen J., Loranger H., op. cit.
8
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Nie możesz zakładać, że użytkownik odwiedzi Cię, przechodząc
przez główne wejście  stronę główną. Pamiętaj, że może wejść
do Ciebie  każdym oknem , czyli przez każdą podstronę. Dlate-
go też nie ma czegoś takiego jak  strona startowa . Klienci star-
tują z różnych stron.
Jeżeli zaakceptowałeś powyższą prawdę, poniżej znajdziesz
3 elementy, które ZAWSZE muszą być widoczne na KAŻDEJ
podstronie.

Logo i motto przewodnie Twojej firmy w lewym górnym
rogu na stronie głównej i każdej podstronie.

Bezpośredni odnośnik do strony głównej ze wszystkich
podstron.

Wyszukiwarka w prawym górnym rogu obowiązkowo na
stronie głównej i najlepiej na każdej podstronie (więcej
o wyszukiwarkach w Kroku 9.  Wyszukiwarka wew-
nętrzna ).
Przykłady dobrego motta serwisu internetowego:

Helion.pl: Informatyka w najlepszym wydaniu

Wallpaper.com: Design Interiors Fashion Art Lifestyle

Merlin.pl: Sklep z wyobrazniÄ…
Jak brzmi motto Twojej firmy, tłumaczące odwiedzającym, co
proponujesz?
9
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
Oto przykład serwisu internetowego, na którym poprawnie za-
stosowano wszystkie trzy elementy (logo i motto, odnośnik do
strony głównej, wyszukiwarkę):
www.wallpaper.com
10
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Powyższe elementy (logo i motto, odnośnik do strony głównej,
wyszukiwarka) gwarantują użytkownikom intuicyjne odnale-
zienie się na każdej podstronie, na której wylądowali. Widząc
je, użytkownicy nie będą się czuli zagubieni w i tak przecież no-
wym dla nich miejscu.
Jeżeli użytkownik wszedł na Twoją stronę, od tego momentu
masz 30 sekund na przekazanie mu trzech ważnych informacji.
Dlaczego tylko 30 sekund? Właśnie tyle czasu człowiek średnio
poświęca na zrozumienie, na jakiej stronie się znalazł.
3 cele w 30 sekund:

Uzyskanie informacji, na jaką stronę przybył.

Ustalenie, jakie korzyści oferuje strona.

Rozpoznanie możliwości wyboru i odnalezienia interesują-
cych części serwisu.
Skoro 60% wejść ma miejsce przez podstrony, to nadal około
40% przypada na stronę główną. Pamiętaj:  strona  główna ,
nie strona  wejściowa ani  startowa .
Oprócz powyższych zadań, jakie musi spełniać strona główna,
jest jeszcze jeden strategiczny aspekt wyróżniający ją od pozo-
stałych podstron.
Strategiczny cel strony głównej:
11
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność

Skuteczne kierowanie klientów w interesujące ich rejony
Twojego serwisu.

Im bardziej komunikatywna jest Twoja strona główna, tym
większe tworzysz szanse, że użytkownik odnajdzie to, co go
interesuje i zdecyduje się, żeby wejść głębiej, czyli na pod-
strony.

Dlatego też tak ważna jest architektura menu, o której się
dowiesz w następnym kroku.
KROK 2.
Architektura nawigacji
To, jak zaprojektujemy nawigację po serwisie, ma być dla użyt-
kowników proste w obsłudze. W przeciwnym wypadku bez
skrupułów opuszczą oni Twój serwis internetowy.
Jaki projekt jest najlepszy? Mamy dwa podstawowe rozwiÄ…za-
nia do wyboru:

Menu nawigacyjne górne poziome

Menu nawigacyjne lewe pionowe
Górne poziome menu stosujemy, gdy posiadamy ograniczoną
ilość kategorii, której nie zamierzamy powiększać. Maksymal-
na ilość ikon to 10.
12
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Jeżeli natomiast ilość oferowanych kategorii produk-
tów / usług czy informacji jest większa albo będzie wzrastać,
najlepszym rozwiÄ…zaniem jest menu pionowe.
Pozostaje jednak pytanie: z lewej czy z prawej strony?
Zapamiętaj: funkcjonalny serwis to taki, który jest intuicyjny
i pokrywa się z naturalnymi skłonnościami użytkowników.
Skoro człowiek czyta od lewej strony do prawej, jego wzrok
w sposób naturalny ląduje z lewej strony strony. Zatem menu
powinno być umieszczone po lewej stronie.
Obecnie popularną metodą badań zachowań użytkowników
sieci jest tzw. eye-tracking, czyli śledzenie wzroku.
Badania, m.in. prowadzone przez światowego lidera funkcjo-
nalności, Norman Nielsen Group, pokazują, że wędrówka ocza-
mi po stronie internetowej ma kształt litery F. Co to znaczy?
Użytkownik strony internetowej ogarnia wzrokiem logo, nagłó-
wek, pierwsze kilka linii tekstu i dalej skanuje stronę wzdłuż le-
wego marginesu pionowo w dół.
Na rysunkach zwróć uwagę, jak mały stopień uwagi zostaje po-
święcony prawej stronie ekranu. Dlatego też zasadne jest
umieszczenie poziomej belki menu lub menu wzdłuż lewego
marginesu.
13
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
www.useit.com
14
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
www.top10tastes.com
15
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
Jakie menu jest najlepsze dla Twoje-
PIONOWE POZIOME
go serwisu?
KROK 3.
Podróż po Twojej stronie
W poruszaniu siÄ™ po stronie Twojej firmy obowiÄ…zuje Zasada 3S:
Nawigacja ma być:

Statyczna

Spójna

Samoobsługowa
Statyczność oznacza, że:

Logo i menu nawigacyjne sÄ… widoczne zawsze w tym sa-
mym miejscu.

Menu nawigacyjne nie wymaga najeżdżania kursorem my-
szy ani żadnej innej czynności, aby je zobaczyć.

Ani logo, ani menu nawigacyjne nie poruszajÄ… siÄ™, nie prze-
wijają, nie mrugają, nie migają ani nie są animowane w ża-
den inny sposób.
Spójność oznacza, że:

Menu nawigacyjne jest dostępne na górnym poziomym pa-
sku LUB na lewym pionowym pasku.
16
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność

Menu nawigacyjne nie jest zdublowane w kilku miejscach.

Po najechaniu na menu nawigacyjne kursorem menu nie
zakrywa istotnych treści ani innego menu.
www.merlin.pl
Samoobsługowość oznacza, że:

Wszystkie elementy nawigacyjne opisane są w sposób
maksymalnie zrozumiały, prosty i opisowy.

Użytkownik nie traci czasu na poszukiwanie pomocy poza
serwisem internetowym, tzn. u obsługi telefonicznej, infor-
matyka, kaligrafa, językoznawcy.
17
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Funkcjonalność
NajlepszÄ… strategiÄ… dla Twojej firmy w sieci jest upewnienie siÄ™,
że nazwy elementów nawigacyjnych jasno opisują, co się pod
nimi kryje.
Przykład błędnych nazw Przykład poprawnych nazw
Poznaj nas O nas
Dla ciebie Zaloguj
Napisz do nas Kontakt
Zastosuj Wyślij formularz
Pamiętaj: użytkownik prędzej opuści Twój serwis, niż będzie
tracił czas na szukanie pomocy na zewnątrz serwisu.
Czy Twój serwis przestrzega zasady 3S? TAK NIE
18
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS&  darmowy fragment  kliknij po więcej
Jak skorzystać z wiedzy zawartej w pełnej wersji ebooka?
Jak skorzystać z wiedzy
Jak skorzystać z wiedzy
zawartej w pełnej wersji ebooka?
zawartej w pełnej wersji ebooka?
Co musiałaby zawierać książka, której wartość wycenia się na
ponad 300 zł? Na pewno wiedzę, dzięki której zarobisz lub za-
oszczędzisz co najmniej 301 złotych. A co powiesz na fakt, że
masz szansę poznać w całości publikację, dzięki której zarobisz
lub zaoszczędzisz od 2 do 20 tysięcy złotych?
http://usprawnij-swoj-serwis.zlotemysli.pl/
Jeśli wdrożysz w życie tę wiedzę, zwiększysz liczbę
swoich klientów oraz zyski. Albo zwrócimy Ci
pieniÄ…dze.
19
Polecamy także poradniki
Polecamy także poradniki
Jak zdobyć popularność i zjednać sobie wyszukiwarki  Emilia Jedamska
Wiedza która zawarta jest w tej książce to esencja
tego, co na temat marketingu internetowego
i skutecznego pozycjonowania wiedzą najwięksi
światowi guru w tym obszarze tacy jak: Jay
Abraham, Stephen Pierce, Alexandria
Brown, Jakob Nielsen, Catherine Seda,
Seth Godina.
Książka ta to druga część kompletnego poradnika
pt.  Niezawodne strategie wygrywania
w sieci . Jeżeli myślisz poważnie o zwiększeniu dochodów w Interne-
cie oraz chcesz zadbać o każdy szczegół, który wpłynie na sukces Two-
jego e-biznesu, zdobÄ…dz kompletnÄ… wiedzÄ™.
Pierwsze miejsce w wyszukiwarkach  Arkadiusz Podlaski
Czy chcesz, aby Twoja strona przyciągnęła
więcej użytkowników i zyskała na popular-
ności...?
Ta książka jest przede wszystkim dla
wszystkich tych osób, które chcą przyciągnąć
na swoją stronę więcej odwiedzających i to nieza-
leżnie od tego, czy mają to być klienci, czy pole-
casz produkty w programie partnerskim, czy
chcesz przyciągnąć zapaleńców, którzy również
interesujÄ… siÄ™ Twoim hobby.
Bardzo dobrze przygotowana publikacja, wiele cennych informacji o
których nie miałam pojęcia. Pozostaje mi zatem podziękować za książ-
kę i życzyć powodzenia przy kolejnych tego typu drukach! Kupię z pew-
nością!
Aleksandra N.  marketing, freelance, www


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Usprawnij swój serwis internetowy i zwielokrotnij zyski
Usprawnij swój serwis internetowy i zwielokrotnij zyski
usprawnij swoj serwis internetowy i zwielokrotnij zyski demo
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS INTERNETOWY
USPRAWNIJ SWÓJ SERWIS
Optymalizacja serwisow internetowych Tajniki szybkosci, skutecznosci i wyszukiwarek
Projektowanie funkcjonalnych serwisow internetowych
78&2205 menedzer zawartosci serwisow internetowych

więcej podobnych podstron